Tanulmányunk, melyben egykori magyar fônemesi családok
Magyarországon élô 40 évnél fiatalabb
leszármazottainak humán értékeit az empirikus
szociológia módszereivel végzett kutatás alapján
kíséreljük meg leírni, kétféle
megközelítés találkozásának eredményeként
született.
Az egyik megközelítés alapján az egykori
arisztokraták leszármazottainak mai helyzetére vagyunk
kíváncsiak. Vajon több mint fél évszázaddal
a rendi státus jogi értelemben vett megszûnése,
a hozzá kapcsolódó vagyoni és társadalmi
elônyök felszámolása után léteznek-e
a jelenlegi társadalmi vagy kulturális pozícióhoz
tartozó jellemzôkön kívül az arisztokrata
származáshoz köthetô csoportjellemzôk? Arról
van-e tehát szó, hogy pusztán csak a családtörténeti
emlékezet ôrzi a származástudatot, miközben
ezek az emberek semmilyen más szociális jellemzôjükben
nem különböztethetôek meg a társadalom többi
részéhez tartozó emberektôl, vagy pedig léteznek
ilyen sajátos megkülönböztetô jegyek, akár
rétegsajátosságokként, amennyiben a volt fônemesi
származásúakat nagyon hasonló réteghelyzet
jellemzi (ha ez nem is elitpozíció), akár kulturális
sajátosságokként, ha sajátos értékrend,
életmód, életstílus és kapcsolatrendszer
jellemzi ôket.
A másik megközelítés értékszociológiai.
Eszerint a társadalmi stabilitás egyik tényezôje
az értékrend viszonylagos stabilitása, az alapértékek
megôrzése, amely a szocializáción keresztül
több generáción át érvényesülhet.
Nem követi törvényszerûen a társadalmi környezet,
a feltételrendszer megváltozását, viszont meghatározza,
befolyásolja a társadalmi pozíció kialakítását
célzó és a külsô változásokat
követô alkalmazkodási, megfelelési esélyeket,
életstratégiát. Részben ennek is tulajdonítható,
hogy egyfelôl a sajátos társadalmi pozíciókhoz
sajátos értékrendek tartoznak, másfelôl
pedig, hogyha egyazon értékrendek magasabb és alacsonyabb
rétegzôdési szinten is jelen vannak, akkor az egyik
értékrend az adott rétegzôdési szinttôl
függetlenül is elôsegíti az egyéni helyzet
javulását, optimalizálását, a felfelé
mobilitást, miközben esetleg egy másféle értékrend
a pozíció romlását, a lecsúszást
,,segíti elô".
A volt fônemesi családok fiatal leszármazottainak
vizsgálatával tehát egyszerre van esélyünk
annak tanulmányozására, hogy ténylegesen mûködnek-e
értékátörökítési mechanizmusok,
és hogy egy korábban tradícionális, rendies,
elit hivatástudattal rendelkezô, de védetten kényelmes
élethelyzetben lévô, a társadalmi valóságtól
nagymértékben izolált (vagy legalábbis ilyennek
feltételezett), majd egy kedvezôtlen politikai rendszerváltozás
következtében erôszakosan kényszerdeklasszált
társadalmi csoport milyen értékeszközökkel,
erôforrásokkal rendelkezik ahhoz, hogy optimalizálja
(vagy éppen tovább nehezítse) megváltozott
helyzetét.
A fenti kiindulópontok alapján a következô
hipotézist
fogalmazzuk meg:
a volt fônemesi családok leszármazottai körében
egy
sajátos, rájuk jellemzô, az arisztokrata származással
magyarázható értékrend figyelhetô
meg.
Nem okvetlen arról van szó, hogy olyan értékrendet
tudunk leírni, amely más társadalmi csoportoknál
ne fordulhatna elô, de mindenképpen olyant, amelyik egyrészt
nem jellemez nyilvánvaló módon tetszôleges más
társadalmi csoportokat, másrészt viszont az általunk
vizsgált csoport tagjainak nagyobb részét jellemzi,
és tartalmát tekintve magyarázható, összefüggésbe
hozható az arisztokrata származással. A leírni
kívánt értékrenddel kapcsolatban azonban felvetôdik
egy további kérdés is. Vajon a volt arisztokrata származásúakat
jellemzô értékrendi sajátosságok mennyire
és miben tulajdoníthatóak annak, hogy több mint
fél évszázadon és több generáción
keresztül sikerült megôrizni az arisztokrácia hagyományos
értékrendjét, illetve, avagy ezzel szemben, mennyiben
tulajdonítható annak, hogy a társadalmi privilégiumok
elvesztését követôen, a társadalmi struktúra,
a politikai és a gazdasági rendszer változásai
és az üldöztetés körülményei között
a beilleszkedés (asszimiláció), az alkalmazkodás
(akklimatizáció), az új társadalmi pozíciók
kialakítása során és eredményeként
alakult ki egyfajta sajátos, erre a csoportra különösen
jellemzô értékrend.
Az arisztokrácia a szó eredeti értelmében
a legjobbak uralmát, késôbb azok rétegét,
illetve osztályát jelenti. Míg a nemesség történetének
kezdete Magyarországon a honfoglaláshoz vezet vissza, arisztokráciáról
ebben a korszakban még nem beszélhetünk. A XI. század
nagyúri rétege a nobilisek, azaz nemesek, akik vagy
a törzsiségben gyökerezô elôjogaik alapján,
születésüknél fogva tartoztak ebbe a szûk
társadalmi csoportba, vagy mint külországból
érkezettek, a király kizárólagos kegyének
köszönhették rangjukat. Ezt a réteget Szent István
király ,,maiores natu et dignitate", azaz ,,születésre
és méltóságra nézve nagyobbak" elnevezéssel
illette. Az újkor elejére tehetô az örökös
fôrendiség kialakulásának kezdete, ami azt
a folyamatot jelenti, amelynek során a társadalom legfelsô
rétegének tagjai királyi kegyként örökletes
bárói, grófi, illetve hercegi címet nyertek.
Tehát arisztokraták azok, akiknek az uralkodó, a király
fônemesi címet adományozott. 1608-tól kezdve
az örökös fôrendeket megillette az a jog, hogy a -
korábban egységes - alsó- és felsôtáblára
oszlott országgyûlésben a fôrendi táblán
továbbra is személyesen foglalhattak helyet, míg a
köznemesek az alsótáblán képviselôik
útján vettek részt.
A származási elitre, azon belül is az arisztokráciára
vonatkozó kutatás az MTA Történettudományi
Intézetének kezdeményezésére indult
el. 1985-ben kezdte meg munkáját Gudenus János és
Szentirmay László. Munkájuk eredményeit, amely
széles körû kutatáson és számos
hazai és külföldön élô fônemesi
családdal folytatott beszélgetésen alapul, az Összetört
címerek címû könyvben publikálták.
Ezenkívül megjelent egy Gudenus János által összeállított
többkötetes genealógiai lexikon, amely célul tûzte
ki, hogy a magyar fônemesi családokról egy átfogó
genealógiai képet nyújtson.[2]
A fenti szerzôpáros tanulmányán kívül
a Magyarországon élô arisztokrataszármazású
személyekre vonatkozó tudományos igényû
munkát nem találunk.
Azt a tényt, hogy a nyolcvanas évek végéig
nem jelent meg, és nem is készült a fônemesi családok
leszármazottaira vonatkozó munka, alapvetôen két
ok magyarázhatja.
Az egyik a társadalomtudósok érdeklôdésének
hiánya. Ez abból fakad, hogy Magyarországon a második
világháború után, a köztársaság
újbóli kikiáltásával az arisztokrácia
és a nemesség minden közjogi relevanciája megszûnt.
Ezenkívül az ideológiailag és gazdaságilag
megtorló intézkedések, amelyek célpontjai a
világháború elôtti uralkodó osztályok
voltak, az arisztokráciának minden korábbi gazdasági,
politikai, illetve társadalmi befolyását megszüntették.
Ennek ,,köszönhetô", hogy a magyar társadalomtudósok
nem találták szociológiailag eléggé
relevánsnak a származási mutatót, és
ezért nem folytattak ilyen vizsgálatokat.
A másik ok pedig, ami miatt a nyolcvanas évek végéig
nem találunk ilyen munkákat, a hivatalos politikai ideológiában
keresendô. Ugyanis ebben a korszakban a társadalomtudományos
kutatásokat nyomon követô cenzorok számára
teljesen elképzelhetetlen lett volna, hogy az a réteg, amelyet
ideológiailag, gazdaságilag, fizikailag, egzisztenciálisan,
mindenféle értelemben ellehetetleníteni kívántak,
mindezek ellenére egyedeiben tovább létezik, és
nemcsak létezik, hanem a társadalom többi tagjához
képest eltérô jegyeket hordoz magán.
Azonban a rendszerváltozást követôen is elkerülte
a társadalomtudósok figyelmét az arisztokrácia
közelmúltbeli és jelenlegi sorsa. Ekkor viszont már
nem beszélhetünk érdektelenségrôl, hiszen
ha körbenézünk, mindannyian találkozhatunk a közelmúltban
megjelent publicisztikai írásokkal a különbözô
napilapokban, folyóiratokban, bulvármagazinokban; a tévé
és a rádió is folyamatosan tûz mûsorára
arisztokratákkal készült beszélgetéseket
vagy nemesi rendezvényekrôl szóló beszámolókat.
A hazai könyvkiadás is igyekszik az olvasók érdeklôdését
kielégíteni egy-egy nagyregénnyel, interjúkötettel,
folytatva ezzel a kommunista cenzúra megkerülésével
külföldön kiadott, fônemesek által írott
memoárok, naplók sorát. Élénk érdeklôdés
mutatkozik a családfakutatás iránt is, levéltárainkat
nem ritkán keresik meg ôseik felkutatására irányuló
kérdésekkel, gazdasági társaságok alakulnak
a családfakutatást megjelölve tevékenységi
körnek.[3]
A fônemesi családokra vonatkozó genealógiai
kutatások szerint (1995. december) Magyarországon 132 fônemesi
származású család él összesen 695
taggal. (Ebbe a számba beleértendôek az utóbbi
idôben hazatelepült fônemesek is.)[4]
Ezt a származási csoportot egy életkorbeli kritérium
szerint szûkítettük: a mai magyar arisztokráciának
a kérdôívfelvétel idejében (1998) 18
és 38 év közé esô korosztályát
vizsgáltuk, azaz azokat az 1960 és 1980 között
született személyeket, akik apai ágon (!) a második
világháború végét megelôzô
korszak vonatkozó jogszabályai és a szokásjog
alapján fônemesi (fôhercegi, hercegi, ôrgrófi,
grófi vagy bárói) rangú családból
származnak, és jelenleg is Magyarországon élnek.
Ez
a korosztály már a második világháborút
követô második, illetve inkább harmadik generációt
jelenti, tehát szüleik is felnôttkorukat már az
arisztokrácia intézményes megszûnése
után, a második világháborút követô
évtizedekben, ôk maguk pedig a rendszerváltozást
követôen élték.
Ez a formális kritériumok, tehát az életkor
és származás szerint meghatározott operacionális
csoport a jelenlegi kutatások szerint 143 fôt tartalmaz (81
férfi és 62 nô). Közülük elôzetes,
a kutatásról szóló postai úton történt
tájékoztatás és telefonos idôegyeztetés
után a kérdôív megválaszolására
92 fô vállalkozott, ami a teljes vizsgálni kívánt
csoport 64,3 százaléka, azaz kétharmada.
A vizsgálati csoportba bekerültek közül 45 fô
férfi, 47 fô nô, a többség, 63 fô
fôvárosi lakos. A csoport tagjait magas iskolai végzettség,
és a vallásosság magas szintje jellemzi. Mind a 92
fô rendelkezik középiskolai végzettséggel,
79 fô pedig felsôfokú végzettségû
vagy felsôfokú oktatási intézmény hallgatója.
79 fô vallotta magát hívônek, ebbôl 38
fô hetente legalább egyszer jár templomba. Ateistának
mindössze négy fô mondta magát, nincs megkeresztelve
egy fô. Felekezeti megoszlás szerint a katolikusok felülreprezentáltak
a népességen belüli arányhoz képest, 83
fô katolikus, míg a protestánsok száma mindössze
nyolc.
A kérdôívünkre válaszolók közül
tizenketten nem töltötték ki az értékmérô
Rokeach-tesztet.
Az alkalmazott értékszociológia-módszer
Értékekrôl, egy társadalom vagy egy társadalmi
csoport értékrendjérôl, értékrendszerérôl
többféle értelemben is beszélhetünk. Beszélünk
például abban az értelemben, hogy egy adott korban,
adott társadalmi feltételek között melyek azok
a legfontosabb ideológiák, nézetek, vélemények,
magatartási módok, minták, amelyeket a társadalom
többsége vagy meghatározó csoportjai érvényesnek,
helyesnek tekintenek, amelyeket követnek, vagy amelyeket követni
kellene, illene, amelyek áthatják a közvéleményt,
és az amelyek szerinti viselkedést a közösség
által elvártnak vélik a társadalom tagjai.
Egy adott kor értékrendje ebben az értelemben állhat
az egyenlôségeszmény vagy a versenyszellem alapján,
lehet jellemzô az értékrendre a vallásosság
vagy a felvilágosultság, az iparosítás vagy
a környezetvédelem eszméje. Mikroszinten hasonlóak
lehetnek a fogyasztói szokások, a párválasztás
vagy a gyereknevelés aktuális eszményei, vagy akár
a futball iránti össztársadalmi lelkesedés. Ezen
,,értékek" ideológiákból, attitûdökbôl,
szokásokból és divatokból szervezôdnek,
általában valamely idôszerû, tartósabb
vagy tûnékenyebb jelenségre vonatkoznak, és
többnyire átmenetiek, még akkor is, ha ez az átmenet
olykor nem is olyan rövid. Átmenetiek abban az értelemben,
hogy csak egy adott jelenséghez kapcsolódnak, és a
jelenség fontosságának csökkenésével
az ,,érték" is eltûnik, és átmenetiek
abban az értelemben is, hogy a gazdasági-politikai viszonyok
megváltozása tömegével termel új ,,jelenségeket",
miközben a régi jelenségeket tömegesen söpri
el.
Az értékszociológia általában ennél
konkrétabb értelemben használja az értékek
fogalmát. Mindenekelôtt eleve megkülönbözteti
az érték fogalmát a normák, az attitûdök,
az érdekek, az eszmények, az értékorientációk,
a viselkedés, a társadalmi jelenségekrôl alkotott
vélemények rokon fogalmaitól. Az értékszociológia
megközelítésében az értékek elvont
kulturális alapelvek, amelyek az ember vagy a közösségek
számára a dolgok végsô értelmére
vonatkoznak. Milton Rokeach szerint az értékek vagy a létezés
önmagukban való végállapotaira (end-state of
existence) vagy magatartásmódokra (mode of conduct) vonatkoznak.[5]
Nem véletlenül hivatkozunk Rokeachra. Tanulmányunkban
az ôáltala konstruált értékvizsgálati
módszernek a fônemesi származásúak körében
fölvett adatait fogjuk elemezni.
Rokeach szerint az ,,érték" tartós, ami
a társadalomban a stabilitást és a folytonosságot
biztosítja. Az emberek viszonylag kevés számú
értékkel rendelkeznek, melyek mindannyiunk számára
közösek.
A döntô különbség az emberek között
abban van, hogy mi ezeknek az értékeknek
fontossági
sorrendje. Vannak hasonló, tipikus értékpreferenciák,
melyek
értékrendbe szervezôdve jellemzik a szociokulturálisan
is együvé tartozó emberek csoportjait. Egy társadalomban
együtt élô értékrendek viszonyrendszerét
tekintjük a társadalom értékrendszerének.
A társadalom értékrendszere tagolt, strukturált,
nem homogén rendszer, és nincs fedésben a társadalom
osztály-réteg szerkezetével, mert az értékrendi
csoportok határai többnyire keresztbe metszik a strukturális
és a kulturális csoportok határait.
Az értékek tartósságát Rokeach szerint
az biztosítja, hogy a korai szocializációs életkorban
mélyen elültetôdô, izolált alapértékek
a gyerekkori, fiatalkori élettapasztalatok eredményeként
stabil preferenciasorrendbe rendezôdnek. Az értékpreferencia-rendszer
az élet során a magatartás motiváló
tényezôjévé, szabályozójává
és mércéjévé válik. Az egész
életpálya során meghatározza a legfontosabb
döntéseket, választásokat és a jellemzô
magatartási módokat. Az értékek, értékrendek
több generáción és társadalmi-gazdasági
változásokon keresztül átívelô folytonosságát
pedig a legfontosabb alapértékeknek a szocializációban
való átadása biztosítja.
Rokeach értékvizsgálati módszere ezeken
az elveken nyugszik, és éppen ezek az elvek azok, amelyeket
a fônemesi származásúak értékvizsgálatában
fontosnak tekintettünk. Vizsgálati módszere egyszerû:
az embereknek fontossági sorrendbe kell rendezniük 18 kártyát,
melyek mindegyikén egy úgynevezett
célérték
van megnevezve, majd hasonlóképpen kell sorba rendezni 18
úgynevezett
eszközértéket megnevezô
kártyát. Rokeach szerint a célértékek
egy-egy ,,end-state of existence"-nek, az eszközértékek
pedig egy-egy ,,mode of conduct"-nak felelnek meg. A sorbarendezéssel
a vizsgált személy reprodukálja, modellezi értékpreferencia-rendszerét,
amely így már megfigyelhetô, mérhetô,
leírható. Az értékkártyák sorrendjüknek
megfelelô rangpontszámot kapnak, ahol a legfontosabb érték
pontszáma 1, a legkevésbé fontosé pedig 18.
Az egyes értékekre adott egyéni rangszámok
átlagaiból alakul ki a vizsgálati csoport értékrendjét
jellemzô értéksorrend.[6]
A Rokeach-teszt alkalmazásának jelentôs hagyományai
vannak a magyar értékszociológiában. Az elsô
országosan reprezentatív vizsgálat több mint
húsz éve történt, és ennek eredményeként
a magyar és az amerikai értékrend összehasonlítására
alapozva fejtette ki Hankiss Elemér a magyar társadalom negatív
modernizációjának gondolatát.[7]
Az elmúlt évtizedben szinte évenként készültek
országos reprezentatív mintákon Rokeach-féle
tesztfelvételek. Ezek sorozatával fôképp a rendszerváltás
elôtti és utáni értékrendi változások
tesztelésére, magyarázatára történtek
kísérletek Füstös László és
Szakolczai Árpád tanulmányaiban.[8]
A teszt egyes csoportsajátos értékrendek leírására
éppúgy alkalmas, mint átfogó vizsgálatra,
sôt egyrészt az értékrendszer inhomogén,
strukturált jellegébôl, másrészt jellegzetes,
körülhatárolható értékrendek létezésébôl
egyenesen következik a Rokeach-teszt ilyen felhasználásának
lehetôsége. A magyar gazdasági és politikai
elit Rokeach-tesztes vizsgálata azt mutatja, hogy jellegzetes funkciókkal
rendelkezô, szociokulturálisan is jól körülhatárolható
csoportok a társadalmi átlagtól nagyon elütô,
közös értékrenddel rendelkeznek.[9]
Egyébként az országos felvételek elemzésével
is kimutatható, hogy az egyes értékrendek között
sokkal nagyobb differenciák léteznek egy adott idôpontban,
mint amekkorákat évtizedes változások produkálnak.
Olyan társadalmi csoportról azonban tudomásunk
szerint eddig még nem készült Rokeach-tesztes vizsgálat,
amelyik esetében a történelmi léptékkel
is ,,hosszú távú" értékôrzés
hipotézisét fogalmazhattuk volna meg. Arisztokratavizsgálatunknak
tehát emiatt is nagy jelentôséget tulajdoníthatunk.
Összehasonlítás a magyar társadalom értékrangsorával
Ha azt a kérdést akarjuk vizsgálni, hogy melyek
az arisztokrata származásúak fiatal generációja
értékválasztásainak a társadalom többi
részétôl megkülönböztetô sajátosságai,
egyszerû megoldásként - követve Hankiss és
munkatársainak módszerét a magyar és az amerikai
társadalom értékrendjének összehasonlításában
- az arisztokrata vizsgálati csoport Rokeach értékválasztási
sorrendjét összevethetjük egy ugyanakkor készült
országos reprezentatív vizsgálat szerinti értékválasztási
sorrenddel. Az összehasonlításhoz az 1997-es vizsgálat
adatait használjuk fel, mivel ez áll idôben legközelebb
a mi felvételi évünkhöz.[10]
Ha a célértékek választásaiból
indulunk ki, néhány érték besorolása
feltûnôen különbözik (1. táblázat).
Például az Igaz szerelem kilenc, az
Üdvözülés
hét, az Érdekes élet három hellyel áll
elôrébb, azaz fontosabb az arisztokraták számára,
mint ahogy az az országos sorrendben található. Ezzel
szemben az Anyagi jólét tíz, a Társadalmi
megbecsülés hat, a Béke négy, a Haza
biztonsága és a Kellemes élet három
hellyel van hátrébb, mint az országos sorrendben,
azaz ezek sokkal kevésbé fontosak számukra.
Az a tény önmagában, hogy egy érték
néhány hellyel elôrébb vagy hátrébb
áll, nem minden esetben jelent különbséget, ugyanis
a rendezôskála tulajdonságai (lásd a 6. lábjegyzetet)
és az esetleg egymástól nem nagyon különbözô
átlagértékek miatt olykor a sorrend esetleges. Azt
mondhatjuk viszont, hogyha nemcsak a sorrend különbözik
legalább két pozícióval, hanem az átlagérték
maga is különbözik legalább eggyel, annak már
oka van. Esetünkben az átlagok különbségei
az arisztokratáknak fontosabb Üdvözülés
esetében 5,2, az
Igaz szerelemnél 5,0, az Érdekes
életnél viszont nincs különbség. Ezzel
szemben az Igaz barátság átlagértéke
2,0-vel ,,elôrébb mutat". A kevésbé elfogadott
értékeknél az átlagkülönbség:
Anyagi
jólétre 5,5, a Béke esetében 3,2,
a Társadalmi megbecsülésre 2,7, a Kellemes
életre 2,5, a Haza biztonságára 1,3.
Mit jelenthetnek ezek a differenciák?
Az Üdvözülés esetében kézenfekvô
magyarázat a fônemesi származásúak fokozott
vallásossága, értékrendjüknek tehát
az intenzív vallásosság lehet az egyik különös
jellemzôje. Az Üdvözülés fontosságának
ilyen magas szintje (11. hely, szemben a ,,megszokott" 17-18. hellyel)
azonban önmagában is szokatlan. Ráadásul a szintén
fontosabbnak ítélt Igaz szerelem és Igaz barátság
ettôl elütô karakterû értékválasztás,
e két érték sem az eddigi kutatási tapasztalat,
sem a hétköznapi felfogás szerint nem szokott ,,együtt
járni" a vallásossággal. A Szerelem és Barátság
választása tipikusan a fiatal (25 év alatti) korosztályokat
jellemzi, és valóban, vizsgálati csoportunkból
hiányzik a felsôközépkorú és az
idôs korosztály.
Az életkor szerinti választásnak viszont ellentmond
a Kellemes élet alulértékelése, amely szintén
a fiatalabbak számára fontosabb általában.
A többi, alulrangsorolt érték sem könnyen magyarázható.
Jóllehet, az Anyagi jólét és Társadalmi
megbecsültség általában ellenpontozza a vallásos
Üdvözülés elônyben részesítését,
akkor sem egyértelmû, miért becsülik ennyire alul
az Anyagi jólétet egy valamikor kiemelkedô jólétben
élt társadalmi csoport utódai? Hogyan, miért
foszlott szerte a Társadalmi megbecsültség (presztízs)
értéke az arisztokraták körében akkor,
amikor már csak a magas presztízs különböztetheti
meg e származási csoportot a köznéptôl?
A konzervatív és nemzeti Haza biztonsága miért
nem fontos egy konzervatív és nemzeti tradíciójú
osztály leszármazottainak? Miért erodálódott
a Béke, amely más vizsgálatokban a szintén
konzervatív Család biztonságával vetekszik
a vezetô helyért? E konzervatív értékek
hogyan, miért ellenpontozzák a vallásos attitûdöt?
Az arisztokrata célértékválasztásnak
van még egy különös jellegzetessége. Nem minden
értékre igaz általában, hogy az egyéni
választások kisebb-nagyobb szóródással
az átlag körül tömörülnek, mert olykor
egyenletesen oszlanak el 1 és 18 között, olykor pedig
két csúcspontja van az eloszlásnak. Az arisztokrata
vizsgálati csoportban viszont szélsôségesen
megosztó az Üdvözülés rangsorolása.
A 80 válaszolóból 26 fô az elsô helyre,
34 fô a 17-18. helyre sorolta ezt az értéket, a maradék
20 fô pedig viszonylag egyenletesen oszlik el a közbülsô
helyeken.
Ha az eszközértékek választását
vesszük szemügyre, három értéket találunk
fontosabbnak, mint az országos választás, ezek sorrendben
Szeretetteljes
(7 hely, 2,6 átlagkülönbség),
Megbocsátó
(8 hely, 1,7 átlagkülönbség),
Elôítélet-mentes
(6 hely, 1,6 átlagkülönbség). Kevésbé
fontos a
Tiszta (7 hely, 2,7 átlagkülönbség),
Logikus,
Önálló, Fegyelmezett (5-6 hely, de minimális
átlagkülönbség!), Törekvô és
Engedelmes
(ugyanaz a pozíció de 1,7 átlagkülönbség)[11].
Az arisztokraták által fontosabbnak tartott eszközértékeket
általában ,,keresztény értékekként"
szokás értelmezni, ezek választása tehát
megfelel az Üdvözülés célérték
kiemelkedô fontosságának. A kevésbé fontos
értékek azonban két ellentétes típust
alkotnak. A Logikus és Önálló individuális-intellektuális
értékpár, ezzel szemben a Tiszta, Fegyelmezett, Engedelmes
értékeket általában tekintélyelvûségre
utalókként szokás értelmezni. Ha tehát
két értéktípus keveredésérôl
van is szó, valószínûleg nem ugyanazon válaszolók
diszpreferálják az egyik típust, mint a másikat.
A fenti tények tehát egyrészt arra utalnak, hogy
a fônemesi származásúak értékválasztásai
nem követnek egy tipikus mintát, ezért további,
finomabb elemzést lehetôvé tevô összehasonlításokat
is el kell végeznünk, másrészt arra utalnak hogy
ezek az értékválasztások nem teljesen homogének,
azaz meg kell vizsgálnunk annak belsô összetételét,
összefüggéseit, szerkezetét is.
Egyfelôl meg kell vizsgálnunk azt, hogy az értékválasztásoknak
az országosan tipikustól való eltérései
mennyire magyarázhatók a vizsgálati csoport szociodemográfiai
jellemzôivel, azaz a vallásos attitûddel, az általánosnak
tekinthetô felsôfokú iskolai végzettséggel
és az életkori tényezôvel. Amennyiben ugyanazok
az eltérések jellemzôek az azonos életkorú
felsôfokú végzettségûek és a hívôk
értékválasztásaira, mint vizsgálati
csoportunké, akkor valójában nem beszélhetünk
arisztokrata értéksajátosságokról, legfeljebb
csak annyiban, amennyiben a volt fônemesi családok leszármazottainak
fiatal generációját általában jellemzi
az iskolai végzettség és a vallásosság
igen magas szintje. Ha viszont a szociodemográfiai jellemzôk
nem adnak elégséges magyarázatot - és az eddigi
értéksajátosságok alapján ez a sejtésünk
-, akkor finomabb elemzéssel kell megkísérelnünk
az arisztokrata értékrend értelmezését.
Másfelôl viszont a belsô struktúrát
fürtelemzéssel[12]
kíséreljük meg feltárni, annak ellenére,
hogy vizsgálati csoportunk nem túl nagy. Mégis ez
a módszer tûnik alkalmasnak, mivel a fürtelemzés
révén képet kaphatunk arról, hogy a dominánsnak
mutatkozó értékekre (esetünkben például
az Üdvözülést tekinthetjük ilyennek) hogyan
szervezôdik rá a többi. Rokeach is hangsúlyozza,
hogy egyes célértékekhez több eszközérték
is tartozhat, ugyanakkor egy eszközérték több célértékkel
is összefügghet. Az eddigi magyar értékvizsgálatok
is bizonyítják, hogy egy domináns értékrôl
sorrend rangszáma alapján csak azt tudjuk meg, hogy fontosabb
a többinél, vagy az egyik csoport számára fontosabb,
mint más társadalmi környezetben egy másik számára,
azt azonban nem, hogy a jelentése miben lehet más és
más az általa vonzott vagy taszított értékek
környezetében.
Összehasonlítás a negyven évnél
fiatalabb
diplomások értékrangsorával
Egyetlen, a kilencvenes években készült országos
reprezentatív kérdôíves szociológiai
kutatás - legalábbis azok, amelyekben a Rokeach-teszt is
felvételre került - nem készült akkora mintával,
hogy a fiatal diplomás generáció az összehasonlításhoz
szükséges kellô elemszámmal lett volna képviselve
benne. Az 1993 és 1997 között fölvett öt vizsgálat
együttesen már megfelelô elemszámot, közel
400 teljes esetet biztosított. A rendelkezésünkre állt
adatkészletekbôl nem az 1960 és 1980 között
születetteket válogattuk le, ami pontosan azonos lett volna
az arisztokrata kohorsszal, hanem a 19 és 39 év közöttieket.
Az elsô esetben túlreprezentálttá váltak
volna a mintában a 30 éven aluliak, és ez az értékválasztásokat
az ebben az életkorban még számottevô generációs
tényezô hatására torzította volna el.
A második, általunk alkalmazott esetben azzal a feltételezéssel
kell élnünk, hogy ez alatt az öt év alatt nem változhatott
számottevôen a 40 év alatti generáció
értékrendje. Mintánkba azok kerültek be, akik
vagy felsôfokú végzettségûek, vagy pedig
érettségiztek és foglalkozási besorolásuk
szerint tanulók, azaz feltételezhetôen valamilyen felsôoktatási
intézményben folytatnak tanulmányokat.
Az arisztokrata származásúak a fiatal diplomások
mintájának értékválasztásaival
való összehasonlítása szerint 7 hellyel és
6,5 átlagértékkel elôbbre sorolják
az
Üdvözülés, 3 hellyel és 1,5 átlagkülönbséggel
az Igaz szerelem, 3 hellyel és 1,2 átlagkülönbséggel
Bölcsességcélértékeket.
Kisebb mértékben (2 hely és 0,9 átlagkülönbség)
fontosabbnak tartották még az Önérzet
értéket.
Kevésbé fontosak az arisztokrataszármazásúak
számára az
Anyagi jólét (7 hely és
4,3 átlagkülönbség), a Kellemes élet
(3 hely és 2,2 átlagkülönbség), a Társadalmi
megbecsülés (3 hely és 1,9 átlagkülönbség),
a Béke (3 hely és 1,8 átlagkülönbség),
valamint az Érdekes élet (2 hely és 1,3 átlagkülönbség).
Eszközértékek közül az arisztokraták
fontosabbnak
tartják a Megbocsátó (10 hely és 2,8
átlagkülönbség),
Segítôkész
(7 hely és 1,7 átlagkülönbség), Szeretetteljes
(4 hely és 1,7 átlagkülönbség), valamint
kisebb mértékben az Elôítélet-mentes
(3 hely és 0,7 átlagkülönbség) tételeket.
Kevésbé
fontos eszközértékek:
Alkotó szellemû
(9 hely, 2,5 átlagkülönbség), Logikus gondolkodású
(6 hely és 1,5 átlagkülönbség), Tiszta
(5 hely és 2,5 átlagkülönbség), Hatékony
(2 hely és 1,6 átlagkülönbség), ezenkívül
az
Önálló (4 hely, de csak 0,7 átlagkülönbség).
(Lásd a 2. táblázatot.)
Az, hogy az Üdvözülés megítélésében
most is ilyen nagy különbség mutatkozik, nem igazán
meglepô. A vallásosság az idôsebbek generációjában
magasabb, mint a fiatalokéban, bár sajátos módon
a fiatal generációban nagyobb arányú a diplomás
fiatalok vallásossága, mint az alacsonyabb képzettségûeké.[13]
A vallásos attitûdöt most is az Anyagi jólét
relatív leértékelése ellenpontozza.
Ebben az összehasonlításban számos korábbi
értékdifferencia eltûnt, viszont új értékdifferenciák
bukkantak elô. Az országos értéksorrendtôl
és a fiatal diplomások értéksorrendjétôl
való eltérésekben a legnagyobb változás
a relatíve elutasított eszközértékek között
tapasztalható. Ezek az értékek most már nem
tûnnek kétféle értékrendbôl származóknak,
hanem egyértelmûen az intellektuális (Alkotó
szellemû és Logikus szellemû) és autonómia-
(Önálló, Hatékony) értékek diszpreferálását
jelzik. Az Alkotó szellemû minden korábbi értékvizsgálat
szerint a magas iskolai végzettségû, értelmiségi
foglalkozású csoportokban nemcsak vezetô érték,
hanem a legnagyobb különbséget is jelenti a társadalmi
értékpreferenciához viszonyítva. Látványosan
igaz ez a fiatal diplomások mintájára is az országos
sorrendhez viszonyítva. Nem igaz viszont a fiatal arisztokraták
esetében. Önmagában a Tiszta diszpreferálását
nehéz értelmezni.
A fontosabbnak tartott eszközértékek esetében
még egyértelmûbb a keresztény értékek
választása. A Megbocsátó elôresorolása
még hangsúlyosabb lett, és a Segítôkész
is jelentôs helyet kapott közöttük. Az eszközértékek
választásának az azonos generációjú
diplomásokkal való összehasonlítása világossá
teszi, hogy a fônemesi családból származók
értékrendje annak ellenére nem viseli magán
a tipikus értelmiségi jegyeket, hogy tagjai majdnem mind
felsôfokú végzettségûek.
Az értékválasztások sajátosságai
a célértékek esetében is világosabbá
váltak. Az Igaz szerelem kiemelkedô fontossága továbbra
is megmaradt, azaz nem kizárólag generációs
hatás ennek preferálása, mint ahogy nem generációs
jellegû az ehhez újként társuló Bölcsesség
sem. A generációsan fiatalok által fontosnak tartott
Érdekes és Kellemes élet hátrébb sorolása
is arra mutat, hogy
arisztokrata származású vizsgálati
csoportunk értékrendjében a generációs
elem nem játszik jelentôs szerepet. Ha a célértékválasztásokban
az elôrébb sorolt értékeket a hátrébb
soroltakkal hasonlítjuk össze, arra az eredményre juthatunk,
hogy két önmegvalósítási minta értékei
állnak szemben egymással. Egyfelôl az Anyagi jólétre
a szubjektív jólét hétköznapi módon
megragadható értékei szervezôdnek rá,
azaz nemcsak a Kellemes és Érdekes élet, Boldogság,
hanem a Béke és a Társadalmi megbecsültség
is ekként, azaz egyfajta naponta megélhetô biztonsági,
hasznossági javakként értelmezendôk. Ezzel szemben
állnak az önmegvalósításnak elvontabb,
általánosabb, talán magasabb rendûnek tekintett
elvei, mint például a Bölcsesség, az Üdvözülés,
úgy tûnik tehát, hogy ebben a felfogásban kell
értelmezni harmadikként az Igaz szerelem értékét
is. Az arisztokrata származásúak ez utóbbi
önmegvalósítási mintát részesítik
elônyben.
Összehasonlítás
a vallásos attitûddel rendelkezôkkel
Az 1993 és 1997 között készült országos
reprezentatív mintából a vallásosak leválogatása
jelentette az egyik legnehezebben megoldható problémát.
Ugyan minden évben szerepelt a kérdôíveken legalább
egy olyan kérdés, amelyik a vallásos attitûdre
vonatkozott, ezek azonban évrôl-évre más kérdések
voltak. A templomba járás gyakorisága, a vallásosság
szerinti önbesorolás, az önmaga számára,
illetve a gyereknevelési elvekben érvényesített
vallásosság voltak a felhasználható változók.
Bár a kérdések tartalma különbözik,
de minthogy nem magáról a vallásosságról
akartunk következtetéseket levonni, arra mégis alkalmasnak
bizonyultak, hogy mintánként leválogassuk a legvallásosabbak
eseteit. A fiatal diplomások mintáiból végül
is összesen több mint negyven fôt, tehát valamivel
több mint 10 százalékot tudtunk kigyûjteni.
A vallásos fiatal diplomások értéksorrendjét
az arisztokrata származásúakéval összehasonlítva
azt láthatjuk, hogy a vallásosság jellemzésére
eddig alkalmazott
Üdvözülés választása
körülbelül azonos szintû a két csoportban,
a vallásos fiatalok átlagosan a 12. helyre, az arisztokraták
pedig a 11. helyre tették. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy
pusztán a vallásosság tényébôl
nem következik automatikusan az, hogy az Üdvözülést
a legfontosabb célértéknek tekintsék. Más
olyan értékek vonatkozásában azonban, amelyek
rangsorolásával az arisztokraták preferenciákat
vagy diszpreferenciákat fejeztek ki a fiatal diplomások választásaihoz
képest, a vallásosak nem választottak azonosan. Az
arisztokraták az
Önérzetet négy hellyel
és 2,2 átlagkülönbséggel, az Igaz szerelmet
három hellyel és 2,9 átlagkülönbséggel
elôrébb helyezik, mint a vallásosak. Az Anyagi jólétet
a vallásosaknál is hátrébb helyezik négy
hellyel, illetve 3,1 átlagkülönbséggel, a Békét
három hellyel és 2,2 átlagkülönbséggel,
ezenkívül a Társadalmi megbecsülést
két hellyel és 1,6 átlagkülönbséggel
(1. táblázat).
Kiderült tehát, hogy az Anyagi jólét diszpreferálását
nem teljesen lehet az Üdvözülés ellenpontozásának
tekinteni, hanem annál sokkal nagyobb jelentôsége van
az arisztokrata származásúak számára.
A Béke és a Társadalmi megbecsülés jellegzetesen
csak az arisztokratáknál kerül a szubjektív jólét
kevéssé becsült, míg a Szerelem a fontos tényezôi
közé. Ugyancsak nem a vallásossággal együtt
járó sajátosság az Alkotó szellemû
értelmiségi értéknek az elutasítása,
minthogy azt a vallásos fiatalok éppen olyan fontosnak tekintik,
mint a nem vallásosak. Leszögezhetô, hogy a fiatal arisztokrataszármazásúak
értékrendjének egyes jellemzôi, amelyek közvetlen
(Üdvözülés) vagy közvetett negatív (például
Anyagi jólét) tartalmi összefüggésbe hozhatók
a vallásossággal,
nem kizárólag a vallásos
attitûd hatására veszik fel a rájuk jellemzô
értékrendi pozíciót, hanem abban része
van az arisztokraták saját értékrendi orientációinak
is.
Fürtelemzés
Az Üdvözülés értékének szélsôségesen
kétféle választása azt sejttette, hogy
célértékek
szempontjából egy erôsen vallásos és
egy kevésbé vallásos, körülbelül egyenlô
nagyságú részre fog oszlani vizsgálati csoportunk.
Azonban a kétfürtös megoldásnál is jobb
eredményt adott a háromfürtös megoldás,
igaz, a legnagyobb fürtnek az bizonyult, amelyikben zömmel az
Üdvözülést elsô helyre tevôk kerültek
be (3. táblázat 2. fürt).
Az elsô fürtöt érzelmi indíttatású
értékválasztás jellemzi. A másik két
fürthöz képest mind a materialista, mind a vallásos
értékeket hátrább sorolják. Vezetô
értékekként nemcsak a Családi biztonságot
tartják fontosnak, hanem az Igaz szerelmet, az Igazi barátságot,
amihez még a Belsô harmónia járul.
A második fürt egyértelmûen a
vallásos
értékrenddel rendelkezôket tömöríti,
és az elsôhöz képest sokkal homogénebb,
a többi változóval is magyarázható képet
mutat. Ami azonban döntôen megkülönbözteti a
többi esettôl, az Üdvözülés elsô
helyre sorolása. Az olyan egyértelmûen materialista
értékek, mint az Anyagi jólét és a Kellemes
élet, a két utolsó helyre szorultak. Ha ennek a fürtnek
az értéksorrendjét összehasonlítjuk az
1993-97-es fiatal diplomás mintákból leválogatott
vallásos csoportéval, megle-
pô különbségeket tapasztalunk. Az Üdvözülést
a ,,vallásosak" csoportjában 11 hellyel hátrébb,
az Anyagi jólétet viszont 8 hellyel elôrébb
találjuk, mint ebben az arisztokrata fürtben.
Nem meglepô, hogy a fürtben lévôk értékválasztása
visszatükrözôdik a kérdôívnek a vallásos
elkötelezettségre és a vallásgyakorlás
rendszerességére vonatkozó kérdéseire
adott válaszokban is. A fürtben egyébként felülreprezentáltak
a nôk (2 :1 arányban), és az iskolai végzettségi
szint is magasabb, minthogy közöttük csak felsôfokú
végzettségûek találhatók.
A harmadik fürtöt az elsôtôl leginkább
a materialista és az ideológiai értékek
választása különbözteti meg. Az Anyagi jólét
mellett az olyan kollektív értékeket, mint a Haza
biztonsága, a Béke és a Társadalmi megbecsülés,
igen fontosnak tartják. Az arisztokratacsoporton belül ez az
értékválasztás áll a leginkább
közel ahhoz, ami a társadalmat általában is jellemzi.
Bár ezt inkább a célértékfürtöktôl
vártuk, az
eszközértékek kétfürtös
megoldásában válnak ketté világosan
a keresztény és az intellektuális értékrend
jellemzôi.
Az elsô fürtbe tartozók tartják fontosnak
a Szeretetteljes, Megbocsátó, Segítôkész
és Elôítélet-mentes, azaz az úgynevezett
keresztény értékeket, a második fürtben
az intellektuális (Értelmes) és individuális
(Bátor, Önálló) értékek dominálnak.
A két fürt közötti jelentôs sorrendi differenciák igen kifejezôk. Az elsô fürtben a másodikhoz képest elôrébb található: Logikus gondolkozású (8 hely, 4,1 átlagkülönbség), Hatékony (8 hely, 5,0 átlagkülönbség), Önálló (7 hely, 3,2 átlagkülönbség), Alkotó szellemû (6 hely, 3,5 átlagkülönbség), Törekvô (5 hely, 4,4 átlagkülönbség), Értelmes (4 hely, 1,3 átlagkülönbség).
A második fürtben az elsôhöz képest elôrébb
található: Szeretetteljes (15 hely, 7,1 átlagkülönbség!),
Megbocsátó (14 hely, 7,0 átlagkülönbség!),
Segítôkész (7 hely, 3,1 átlagkülönbség),
Elôítélet-mentes (6 hely, 2,3 átlagkülönbség),
Engedelmes (5 hely, 3,4 átlagkülönbség).
Nincs viszont különbség a két fürt között
a Szavahihetô és a Felelôsségteljes erkölcsi
értékeinek besorolásában.
Következtetések
Tanulmányunkban az egykori fônemesi családok leszármazottainak
értékrendjét kíséreltük meg leírni
egy empirikus szociológiai adatfelvétel alapján. Hipotézisünket,
amely szerint a volt fônemesi családok leszármazottai
körében egy sajátos, rájuk jellemzô, az
arisztokrata származással magyarázható értékrend
él, lényegében igazoltnak tekinthetjük. Különösen
fontos, hogy ennek az értékrendnek a létezése
nem magyarázható kizárólag vizsgálati
csoportunknak az elmúlt fél évszázad alatt
a megváltozott társadalmi-gazdasági rendszerhez történt
alkalmazkodásával, fennmaradási stratégiáival,
jelenlegi szociodemográfiai jellemzôivel, habár nem
különíthetô el világosan az sem, hogy mi
és mennyi magyarázható a tradicionális értékek
változatlan átörökítésével,
és mennyire transzformálódtak például
társadalomlélektani okokból az eredeti értékek.
Megállapítható, hogy a vallásosságnak
kiemelkedô szerepe van az arisztokrata származásúak
értékrendi sajátosságaiban, ezek a sajátosságok
azonban sokkal erôteljesebbek, semhogy pusztán a vallásos
attitûd magas szintje erre magyarázatot adna. Ellentétben
a csoport szociodemográfiai karakterével, nem jellemzôek
a viszonylag fiatal életkorral magyarázható értékválasztások,
továbbá ellentétben azzal, hogy a fiatal arisztokrata
származásúak döntô többsége
felsôfokú végzettségû, nem jellemzôek
azok az intellektuális, autonómia- és hatékonyságértékek
sem, amelyek egyébként oly jellemzôek az értelmiségi
csoportokra. Jellemzô viszont célértékek esetében
az önmegvalósítás spirituális és
érzelmi eszményeinek (Üdvözülés, Bölcsesség,
Igaz szerelem) nagymértékû elfogadása az anyagi
és a szubjektív jólét önérvényesítést
szolgáló javaival szemben. Eszközértékek
tekintetében a keresztény humánus értékek
képezik a tipikus arisztokrata választást az intellektuális
értékekkel szemben.
Mégis, a volt fônemesi családok mai leszármazottainak
értékrendje nem tekinthetô teljesen homogénnek.
Viszonylag éles határvonallal válik el a jellegzetesen
,,arisztokrata"
értékrendûek köre a referenciatársadalmi
csoportokhoz leginkább hasonlító értékrendûek
körétôl.
Függelék
1. táblázat. Célértékek választásai
Országos adatok 1997
(n=1373)
11. Család biztonsága 3,73
12. Béke 4,94
13. Boldogság 5,89
14. Anyagi jólét 6,77
15. Belsô harmónia 7,44
16. A haza biztonsága 7,91
17. Az igazi barátság 9,11
18. Szabadság 9,58
19. Emberi önérzet 10,01
10. Igazi szerelem 10,30
11. Társadalmi megbecsülés 10,58
12. Bölcsesség 10,97
13. Egyenlôség 11,14
14. Munka öröme 11,16
15. Kellemes élet 11,27
16. Érdekes élet 11,47
17. Szépség világa 13,57
18. Üdvözülés 15,35
Arisztokraták
(n=80)
Család biztonsága 4,16
Igazi szerelem 5,33
Belsô harmónis 6,38
Boldogság 6,55
Igazi barátság 7,06
Béke 7,99
Emberi önérzet 8,80
Szabadság 9,06
A haza biztonsága 9,25
Bölcsesség 9,94
Üdvözülés 10,09
Munka öröme 10,64
Érdekes élet 11,41
Anyagi jólét 12,24
Egyenlôség 12,36
Szépség világa 12,85
Társadalmi megbecsülés 13,20
Kellemes élet 13,72
19-39 éves, felsôfokú végzettségûek,
1993-97 (n=395)
Család biztonsága 4,23
Boldogság 5,53
Béke 6,12
Belsô harmónia 6,56
Igazi szerelem 6,82
Igazi barátság 7,86
Anyagi jólét 7,96
Szabadság 9,42
Emberi önérzet 9,70
A haza biztonsága 9,74
Érdekes élet 10,10
Munka öröme 10,58
Bölcsesség 11,09
Társadalmi megbecsülés 11,30
Kellemes élet 11,54
Egyenlôség 12,84
Szépség világa 13,23
Üdvözülés 16,37
2. táblázat. Eszközértékek választásai
Országos adatok 1997
(n=1372)
11. Szavahihetô 6,61
12. Felelôsségteljes 6,78
13. Értelmes 7,03
14. Bátor, gerinces 7,81
15. Fegyelmezett 9,05
16. Önálló 9,14
17. Segítôkész 9,25
18. Tiszta 9,38
19. Jókedélyû 9,66
10. Logikus gondolkodás 10,03
11. Szeretettel teljes 10,11
12. Udvarias 10,19
13. Alkotó szellemû 10,68
14. Elôítélettôl mentes 10,71
15. Megbocsátó 10,87
16. Törekvô 11,19
17. Engedelmes 11,23
18. Hatékony 11,27
Arisztokraták
(n=79)
Szavahihetô 5,15
Értelmes 6,09
Felelôsségteljes 6,14
Szeretetteljes 7,48
Bátor, gerinces 7,70
Segítôkész 8,56
Megbocsátó 9,15
Toleráns 9,15
Jókedélyû 9,35
Fegyelmezett 9,56
Önálló 9,85
Logikus 10,42
Udvarias 10,47
Alkotó szellemû 11,15
Tiszta 12,08
Törekvô 12,87
Hatékony 12,91
Engedelmes 12,92
19-39 éves, felsôfokú végzettségûek,
1993-97 (n=391)
Értelmes 5,54
Szavahihetô 6,05
Felelôsségteljes 7,18
Bátor, gerinces 8,04
Alkotó szellemû 8,71
Logikus 8,92
Önálló 9,20
Szeretetteljes 9,21
Jókedélyû 9,35
Tiszta 9,55
Toleráns 9,88
Fegyelmezett 10,23
Segítôkész 10,30
Udvarias 10,66
Hatékony 11,30
Törekvô 11,73
Megbocsátó 11,96
Engedelmes 13,18
3. táblázat. Célértékek választása,
fürtelemzés. Arisztokraták
1. fürt (n=20)
11. Család biztonsága 4,25
12. Igazi szerelem 4,35
13. Igazi barátság 5,95
14. Belsô harmónia 6,50
15. Szabadság 6,75
16. Bölcsesség 6,85
17. Emberi önérzet 8,15
18. Érdekes élet 8,35
19. Boldogság 8,55
10. Munka öröme 9,35
11. Egyenlôség 11,45
12. Szépség világa 11,75
13. Béke 12,05
14. Anyagi jólét 12,20
15. Kellemes élet 13,10
16. A haza biztonsága 13,25
17. Üdvözülés 13,95
18. Társadalmi megbecsülés 14,20
2. fürt (n=31)
Üdvözülés 2,13
Család biztonsága 4,45
Belsô harmónia 5,48
Igazi szerelem 5,97
Boldogság 6,39
Igazi barátság 7,16
Béke 8,16
A haza biztonsága 8,55
Szabadság 9,81
Bölcsesség 10,00
Emberi önérzet 10,06
Munka öröme 11,29
Szépség világa 11,71
Egyenlôség 11,90
Érdekes élet 12,94
Társadalmi megbecsülés 14,71
Kellemes élet 14,77
Anyagi jólét 15,52
3. fürt (n=29)
Család biztonsága 3,79
Béke 5,00
Igazi szerelem 5,31
Boldogság 5,34
Belsô harmónia 7,24
A haza biztonsága 7,24
Igazi barátság 7,72
Emberi önérzet 7,90
Anyagi jólét 8,76
Szabadság 9,86
Munka öröme 10,76
Társadalmi megbecsülés 10,90
Érdekes élet 11,90
Bölcsesség 12,00
Kellemes élet 13,03
Egyenlôség 13,48
Szépség világa 13,83
Üdvözülés 15,93
4. táblázat. Eszközértékek
választása, fürtelemzés. Arisztokraták
1. fürt (n=46)
11. Szeretetteljes 4,48
12. Szavahihetô 4,89
13. Megbocsátó 6,03
14. Feloelôsségteljes 6,52
15. Értelemes 6,65
16. Segítôkész 7,24
17. Bátor, gerinces 7,70
18. Toleráns 8,20
19. Jókedélyû 9,15
10. Fegyelmezett 9,54
11. Udvarias 10,74
12. Önálló 11,91
13. Engedelmes 11,68
14. Logikus 12,13
15. Alkotó szellemû 12,17
16. Tiszta 12,65
17. Törekvô 14,70
18. Hatékony 15,02
2. fürt (n=33)
Értelmes 5,30
Szavahihetô 5,52
Felelôsségteljes 5,61
Bátor, gerinces 7,70
Önálló 7,91
Logikus 8,03
Fegyelmezett 9,58
Jókedélyû 9,64
Alkotó szellemû 9,73
Hatékony 9,97
Udvarias 10,09
Törekvô 10,33
Segítô 10,39
Toleráns 10,48
Tiszta 11,27
Szeretetteljes 11,67
Megocsátó 13,45
Engedelmes hely 14,33
Jegyzetek
[1]
A tanulmány alapjául szolgáló kutatásokat
az OTKA ,,Arisztokraták a mai Magyarországon" címû
F 022879 számú, és az ,,Értékrendszer,
társadalomszerkezet, életstratégiák" címû
T 013506 számú témái tették lehetôvé,
amiért ezúton is köszönetet mondunk.
[2]
Gudenus János-Szentirmay László: Összetört
címerek. Budapest, 1989, Mozaik Kiadó, és Gudens
János:
Magyarországi fônemesség XX. századi
geneológiája. 1-5. kötet, 1990-1999.
[3]
A teljesség igénye nélküli példák:
Bánffy Miklós:
Erdélyi történet.
Budapest, 1993, Szabad Tér Kiadó; Bánó Attila:
Régi
magyar családok - Mai sorsok. 1996, Gemini Budapest Kiadó
Kft.; Odescalchi Eugénie: Egy hercegnô emlékezik.
Budapest, 1987, Gondolat; Pallavicini-Andrássy Borbála
kitelepítési és 1956-os naplója. Budapest,
1990, Gondolat.
[4]
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a magyar fônemesi
családok legfelkészültebb ismerôje, Gudenus János
kutatási eredményeit a rendelkezésünkre bocsátotta.
[5]
Rokeach, Milton: The Nature of Human Values. New York, 1973, The
Free Press.
[6]
A teszt kártyáin lévô tételekkel azonosak
a Függelék táblázataiban felsorolt 18-18 cél-
és eszközértéket. A teszt értékelésével
kapcsolatban fennálló komoly módszertani kifogás,
hogy az értékválasztás sorrendszámai
rendezô- (ordinális) skálán való értelmezést
jelentenek, azaz csak azt tudjuk megmondani, hogy egy érték
megelôzi az utána következôt, illetve az elôtte
álló mögött található, de nem mondhatjuk
azt, hogy a sorrendrangszámok különbsége a közöttük
lévô távolság volna. Nem tudjuk tehát,
hogy milyen ,,távolságra" helyezkedik el egy érték
az elôtte és az utána lévôtôl. Ebben
az értelemben nem korrekt dolog a sorrendrangszámok átlagait
távolságként értelmezni, és ez nemcsak
elvi-matematikai kifogás, hanem mint azt majd késôbb
látni fogjuk, értelmezési hibákat is eredményezhet.
Az elterjedt gyakorlat szerint mégis élünk ezzel a módszerrel,
feltételezve, hogy mind az elemzôk, mind az olvasók
tekintettel vannak a módszer alkalmazhatóságának
korlátaira.
Az ordinális skáláról intervallumskálára
való áttérésrôl lásd Füstös
László-Kovács Erzsébet: A számítógépes
adatelemzés statisztikai módszerei. Budapest, 1989, Tankönyvkiadó,
23-37.
[7]
Hankiss Elemér-Manchin Róbert-Füstös László-Szakolczai
Árpád: Kényszerpályán? 1-2. kötet.
Budapest, 1982, MTA Szociológiai Kutatóintézet, Értékszociológiai
és Alkalmazott Társadalomtudományi Elemzések
Mûhelye.
[8]
Füstös László-Szakolczai Árpád: Értékek
változásai Magyarországon. Szociológiai
Szemle, 1994. 1. sz. és uôk.: Kontinuitás és
diszkontinuitás az értékpreferenciákban (1977-1998).
Szociológiai
Szemle, 1999. 3. sz.
[9]
Balázs János: A magyar politikai elit értékvizsgálata
1998 elején. In Kurtán Sándor-Sándor Péter-Vass
László (szerk.): Magyarország politikai évkönyve.
Budapest, 1999.
Balázs János: A rendszerváltás elôtti
magyar gazdasági elit értékrendje. In Janky Béla-Vedres
Balázs (szerk.): A magyar gazdasági elit a kilencvenes
évek elején. Mûhelytanulmányok. Budapest,
1997, Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem Szociológia
és Szociálpolitika Tanszék.
[10]
Az országos felvételek rendelkezésünkre bocsátásáért
Füstös Lászlónak és a Magyar Gallup Intézetnek
tartozunk köszönettel.
[11]
Korábbi elemzéseink szerint a célértékek
tekintetében nagyobb a társadalmi konszenzus, mint az eszközértékekében,
azaz a nagy értékrendi különbségek az eszközérték-választásokban
nyilvánulnak meg. Ennek következménye, hogy az eszközértékek
átlagai országos adatnál nagyon ,,középre
húznak", miközben elfedik az értékdifferenciákat,
ezzel szemben kisebb és homogénebb társadalmi csoportoknál
az eszközválasztás sajátosságai domborodnak
ki jobban. Emiatt az 6. lábjegyzetben említett skálahatás
gyakran - így esetünkben is - sokkal erôteljesebb, mint
a célértékeknél.
[12]
Azaz ,,cluster analysis". A clusteranalízis sokváltozós
statisztikai eljárás, amellyel az n dimenziós térben
egymáshoz közel álló, fürtszerûen
tömörülô pontokat gyûjtjük közös
csoportba. A Rokeach-tesztben a rangsorpontszámok a 18 dimenziós
tér koordinátái, a pontok pedig, amelyek ,,fürtszerûen
tömörülnek", a tesztet kitöltô személyek.
A fürt tehát egymáshoz nagyon hasonló értékrendû
embereket válogat össze. Tanulmányunkban az elterjedt
klaszteranalízis és klaszter szó helyett a fürtelemzés,
illetve a fürt kifejezést alkalmazzuk.
[13]
A vallásosság elterjedtségérôl és
a magasabb iskolai végzettségû fiatalok vallásosságáról
lásd Hegedûs Rita:
A vallásosság alakulása
Magyarországon a kilencvenes évek kutatásainak tükrében.
Doktori értekezés. Budapest, 2000, Budapesti Közgazdaságtudományi
és Államigazgatási Egyetem.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu