Több mint tíz évvel a rendszerváltás
után ma is vissza-visszatérôen találkozni olyan
vélekedéssel, hogy vallásosnak lenni egyet jelent
az elmaradottsággal, a rossz körülményekkel, illetve
- éppen ellenkezô elôjellel - hogy a vallásosok
hátrányos társadalmi helyzetben vannak. Ahhoz, hogy
a kérdésrôl megalapozott véleményt tudjunk
mondani, a társadalmi rétegzôdés és a
vallásosság kapcsolatát kell áttekinteni. Ez
a kérdés nem újkeletû, Magyarországon
is többen vizsgálták, fôként az utóbbi
idôben (például Fischer György 1997; Földvári
Mónika 1996; Szántó János 1990, 1992, 1994;
Tomka Miklós 1977a, b, 1990, 1999).
A jelenséget Tomka Miklós részletesen elemezte
már a hetvenes években is (Tomka 1977a), és ekkor
egyértelmûen megerôsítette a közvélekedést.
Kölcsönös összefüggést tudott kimutatni
az alacsonyabb társadalmi helyzet és a vallásosság
között. Újabban ô és Révay Edit kiemelten
hangoztatja, hogy azok az emberek, akik vallásosnak mondják
magukat, valamint az intenzívebben vallásgyakorlók
tömegükben mennyire alacsony státusúak, illetve
mennyivel alacsonyabb státussal rendelkeznek, mint a társadalom
átlaga.
Jóval több közöttük a nô, az idôs,
a falusi és az alacsonyabb végzettségû. (Lásd
például Révay 1997; Tomka 1999.) Fischer György
is felhívja rá a figyelmet, hogy ,,...a vallásos
emberek nem jelentenek kívánatos vásárlói
célcsoportot", ugyanis szegényebbek, iskolázatlanabbak,
távolabb élnek a központoktól, és sok
közöttük a nô (Fischer 1997, 196).
Ezekbôl a megállapításokból akár
arra is következtethetnénk, hogy ma is kölcsönös
negatív kapcsolat áll fenn a vallásosság és
a társadalmi helyzet között. Ennek kétféle
magyarázatát adhatnánk. Egyrészt - ha feltételezzük,
hogy a régebbi múltban nem állt fenn ez az összefüggés
- egy olyan vallási változási tendenciát kellene
elképzelnünk, amely egybecsengene a szekularizációs
tézis egyfajta értelmezésébôl fakadó
várakozással, miszerint a modernizációs folyamattal
párhuzamosan csökken vagy hanyatlik a vallásosság,
mégpedig oly módon, hogy a vallásosság a társadalom
peremén lévôk közé szorul vissza. Másrészt
azonban, ha a társadalmi státust függô változónak
tekintjük, azt is mondhatnánk, hogy egy ilyenféle negatív
kapcsolat megléte a vallásüldözés vagy legalábbis
a vallás visszaszorításának a jele. Ekkor tehát
azt mondhatnánk, hogy a vallásos hit, a vallásos viselkedés,
pontosabban az ezért járó retorziók teszik/tették
az embert alacsonyabb státusúvá: akár oly módon,
hogy nem engedik felemelkedni, akár oly módon, hogy a társadalmi
hierarchiában elfoglalt magasabb pozícióból
egy alsóbb pozícióba kényszerítik (vagyis
lefelé teszik mobillá). A két hatást a rendelkezésünkre
álló keresztmetszeti adatokkal sajnos nagyon nehéz
szétválasztani.[3]
Bizonyos megfontolások azonban - például az, hogy
a kétféle, az egyházias és a ,,maga módján"
vallásosságot sokszor összemossák, valamint a
demográfiai összetételt figyelmen kívül
hagyják - arra késztetnek, hogy azt gondoljuk, vallásosság
és alacsony társadalmi státus között jelenleg
nincs ilyen határozott összefüggés. Ha valóban
ez a helyzet, akkor el kell vetnünk az elsôként említett
feltételezést, a másodikról pedig azt kell
hogy mondjuk, hogy ha a kapcsolat fenn is állt, az már csak
a múlté, s a múlt ma csupán közvetetten
hat.
A vallásosság és az alacsonyabb társadalmi
pozíció kapcsolatának meglétét mutatja
Tomka Miklós egy újabb, 1990-es elemzése is (Tomka
1990). Ebben a tanulmányában a szerzô összehasonlítja
az 1970-es évek adatait az 1980-as évek elejérôl
származó adatokkal. Bár az egybevetésbôl
kiderül, hogy csökken a rétegek közötti
különbség, 1985-ben még mindig fennáll a
szabály: minél magasabb végzettségû valaki,
annál kisebb a valószínûsége, hogy hívônek
vallja magát. Ha azonban nem a vallásos önjellemzést,
hanem a templomba járást nézzük, akkor már
- egy Tomkánál szintén ismertetett 1982-es felmérés
adatai szerint -
más a helyzet: a legalacsonyabb végzettségûek
után a legmagasabb, egyetemi végzettségûek következnek
a gyakori templomba járásban, s az összefüggés
alakja egy fordított J betûhöz hasonló.
A vallásosság és alacsony társadalmi helyzet
kapcsolatával Szántó János (1992) is foglalkozott,
s ezt az összefüggést egyik tanulmányában
megerôsítette. Az International Social Survey Programme 1991-es
felvételének adatait elemezte[4]
sokváltozós módszerekkel, és kapcsolatot talált
- igaz, gyenge kapcsolatot - a társadalmi státus és
a vallásosság között. Másutt azonban, egy
másik, nagyobb mintán (Magyar Háztartás Panel
1992) végzett elemzés után ugyanô arra az eredményre
jut, hogy ez az összefüggés lényegében
látszólagos. Ha különválasztjuk a demográfiai
ismérveket az egyéb hierarchiaképzô jellemzôktôl,
ez utóbbiak közt a vallásosság nem jelent hátrányt
(Szántó 1994). Mint Szántó konklúziójában
leszögezi: ,,Nincs tehát egyértelmû közvetlen
összefüggés a családok társadalmi státusa
és vallásosságának mértéke között.
A vallásos családok nem azért esnek nagyobb valószínûséggel
a legrosszabb státuscsoportba, mert vallásosak, hanem mert
e családok tagjai idôsek, átlagosan 60 év felettiek,
ebbôl következôen inaktívak, alacsony iskolai végzettségûek,
és nagyobb részben falusias jellegû településeken
laknak" (uo. 52. oldal).[5]
Mostani vizsgálódásaim során a némileg
ellentmondásos eredmények miatt nagyobb mintán próbáltam
ellenôrizni az összefüggést, illetve friss adatokon
megnézni, változhatott-e valami e téren.
1.a táblázat. Az egyes rétegek aránya
az önmagukat hívônek mondók közt, százalékban
(zárójelben a teljes népességben megfigyelt
arányok)
Réteg | Felmérés | |
MHP 92 | MHP 97 | |
Nô | 62,8 (54,7) | 66,4 (55,8) |
Falusi | 46,4 (39,4) | 48,2 (39,5) |
60 év fölötti | 37,5 (26,9) | 37,2 (25,2) |
Legfeljebb alsófokú végzettségû | 54,1 (44,7) | 53,8 (42,6) |
Fizikai munkás* | 56,4 (55,0) | 55,1 (51,5) |
* A munkavállalási korú foglalkoztatottak körében.
1.b. táblázat. Az egyes rétegek aránya
a hetente templomba járók közt, százalékban
(zárójelben a teljes népességben megfigyelt
arányok)
Réteg | Felmérés | ||
KSH 92* | MHP 92 | MHP 97 | |
Nô | 69,0 (54,3) | 72,9 (54,6) | 76,7 (55,9) |
Falusi | 53,2 (38,7) | 46,5 (39,2) | 47,3 (38,1) |
60 év fölötti | 48,4 (26,4) | 52,9 (26,5) | 47,3 (24,6) |
Legfeljebb alsófokú végzettségû | 66,4 (54,5) | 56,9 (44,4) | 55,2 (42,2) |
Fizikai munkás** | 50,4 (58,9) | 44,9 (54,7) | 39,0 (51,4) |
** Hetente templomba járók helyett itt a vallásukat
egyházban, gyakran gyakorlók szerepeltek.
** A munkavállalási korú foglalkoztatottak körében.
2. A legfôbb demográfiai jegyet kiszûrve,
a társadalmi státus általunk alkalmazott mutatói
és a vallásosság között viszont nem
áll fenn egyirányú kapcsolat. Akár a
vallásos önbesorolást, akár a gyakori templomba
járást nézzük, megállapítható,
hogy elegendô egyetlen kontrollváltozó, a kor
bevonása, hogy eltûnjön az egy irányba mutatónak
látszó negatív kapcsolat. Mind Tomka Miklós
(1996), mind Szántó János (1994) felhívja a
figyelmet arra, hogy Magyarországon mennyire extrém fokú
a különbség az idôsebb és a fiatalabb korosztály
vallásossági szintje között. Ez a különbség
a heti templomba járást illetôen például
körülbelül ötszörös a 30 év alatti
és a 60 év felettiek esetében. Indokolt volt tehát
éppen ezt a változót kinevezni fô kontrollváltozónknak.
Tehát ha megnézzük az egyes korosztályokban a
végzettség, a foglalkozás vagy a jövedelem szerinti
csoportokat, egyikben sem találjuk azt, hogy a hierarchiában
a legalacsonyabbtól a legfelsô felé haladva egyenes
vonalúan csökken a templomba járók aránya,
s a vallásos önbesorolásúaké sem mindig.
1.a ábra: A hetente templomba járók aránya
az egyes iskolai végzettségi csoportokban,
korcsoportonként, MHP 92
Nem volt értelme összetett, többdimenziós státusváltozót képezni, mivel az így készült szokásos mérôeszközök általában tartalmazzák azokat a jellegzetességeket is, amelyeknek hatására éppen hogy elemenként vagyunk kíváncsiak. Így a társadalmi státusnak az elsô számú és egyben legjobban használható mutatója az iskolai végzettség lett, mivel ezt az információt szinte mindenkirôl tudjuk. Ha tehát az iskolázottságot vesszük szemügyre, azt tapasztalhatjuk, hogy a legfiatalabbaknál éppen a felsôbb végzettségûek közt a magasabb a gyakran templomba járók aránya, de idôsebb korban sem a legfelsô végzettségûek közt vannak a legkevesebben az intenzív vallásgyakorlást folytatók. Általában egy nem teljesen befejezett U betûhöz hasonlítható az összefüggés görbéje, ahol a szakmunkás végzettségûek találhatók az U legalján, ôk a legkevésbé templomba járók adataink szerint; a fiataloknál azonban teljes az U, sôt a jobb szára magasabb (1.a és 1.b ábra).
Ha a nem, a lakóhely és a kor hatását
együttesen kiszûrjük, amint ezt hat vizsgálat adatain
számolva is megtettük logisztikus regressziószámítás
segítségével, akkor az elemzések eredményeibôl
az tûnik ki, hogy a felsôfokú végzettség
éppen hogy majdnem mindig nagyobb heti templomba járási
hajlandósággal jár, mint az alacsony. A számítások
eredményeibôl mutatóban közlök kettôt
a Függelék 1.a-b táblázataiban.[9]
(Csak a
Monitor 1998 adataival számolva nem mutatkozik szignifikánsnak
a különbség a legalacsonyabb és a legmagasabb iskolai
végzettségi csoportok között a heti templomba járás
tekintetében.)
1.b ábra. A hetente templomba járók aránya
az egyes iskolai végzettségi csoportokban,
korcsoportonként, Monitor '98
Ugyanez a típusú összefüggés egyházias
vallásosság-vallásgyakorlás és magas
végzettség között nem vagy nem mindig áll
fenn, ha a gyakori templomba járók közé bevesszük
a
két-három hetente járókat is. Ez pedig
azért van így, mert ez az a csoport, amelyik valójában
átlagosan a legalacsonyabb
végzettségû. Ennek a nagyon érdekes csoportnak
a jellemzése egy külön tanulmány feladata lehetne,
itt csupán hadd jegyezzünk meg annyit, hogy európai
viszonylatban Magyarországon a többi hívô csoporthoz
képest arányában igen nagy a mélyen istenhívô,
az egyház tanítását valló, de a hivatalos
vallásgyakorlatban lagymatagon résztvevôk köre.[10]
Ha az egyházias vallásosságot a templomba járás
már említett 0-99-ig terjedô skálájával
mérjük, s így nem csupán a hetente járást
vesszük figyelembe, lineáris regressziószámítást
alkalmazva megállapíthatjuk, hogy - kiszûrve a településtípus,
a nem és a kor hatását - az elôzôekkel
összhangban vagy nincs szignifikáns kapcsolat végzettség
és ilyen értelemben vett vallásosság között,
vagy szignifikáns enyhe pozitív kapcsolat van (lásd
a Függelék 2.a-b táblázatait).
Most térjünk rá a templomba járásról
a hívô önbesorolásának és
végzettségének a kapcsolatára. Elöljáróban
el kell mondanunk, hogy ez a fajta általános vallásosság
- tehát amit a
hívô-önbesorolás
jelent - jóval tágabb fogalom, mint a rendszeres vallásgyakorlással
mért egyházias vallásosság, mely társadalmunkban
csak egy szûk réteget jellemez. Mint a fogalmak leírásánál
már láthattuk, ebbe a nagy csoportba viszont a szûken
vett vallásosakon túl mindazok beletartoznak, akik magukat
hívônek-vallásosnak mondják, akármilyen
is a vallásgyakorlatuk. Ôket szokás maguk módján
vallásosnak is nevezni. Ez a fajta vallásosság
sokkal kevésbé követel meg tudatos azonosulást
egy közösséggel vagy tannal, mint az elôbbi, s ezért
sokkal képlékenyebb is. Világos ugyanakkor az is,
hogy egy ilyen, az ember belsô világához tartozó
meggyôzôdés, mint amilyen a hit vagy a vallásosság,
az emberek tömegének nem állandó bizonyosságként
van jelen az életében, illetve talán nem a kérdôívekben
megfogalmazott kérdések logikája szerint (s sokaknak
ezért nem is következetesek a válaszai). Felvethetô
az a gondolat is, hogy a hitre vonatkozó válaszok inkább
mutatják a vallással kapcsolatos társadalmi hangulatot,
mint magát a kérdezettek ,,vallásosságát".[11]
Tehát elképzelhetô, hogy ,,vallásbarátabb"
légkörben megnô a magukat vallásosnak mondók
aránya. Akármi is az igazság, a két hívôcsoportot
együttesen tartalmazó kategóriánk az emberek
sokkal tágabb körét foglalja magában, s ezért
összetétele is feltételezhetôen eltér a
szûk vallásos csoportétól. A már feljebb
ismertetett vizsgálatok eredményei alapján azt várhatjuk,
hogy körükben az átlagosnál alacsonyabb státusú
személyek többen lesznek.
Az elemzéshez ismét csak logisztikus regressziót
alkalmazva azt állapíthatjuk meg, hogy a magasabb végzettség
valóban némileg alacsonyabb fokú általánosabban
vett ,,vallásossággal" jár (lásd a Függelék
3.a-b táblázatait).
A (csak a foglalkoztatottakra vonatkozó) foglalkozás
és a vallásosság kapcsolata is hasonló képet
mutat az eddigiekhez. Ha összehasonlítjuk a szellemi és
a fizikai munkát végzôk vallásosságát,
minden vizsgált évben azonos összefüggést
figyelhetünk meg: a szellemiek heti templomba járásban
egy kicsit megelôzik a fizikai dolgozókat, akik viszont egy
árnyalatnyival
- nem szignifikánsan - nagyobb arányban mondják
magukat hívô, vallásos embernek (2.a-b és 3.a-b
táblázatok).
2.a táblázat. Templomba járási gyakoriság
a foglalkozás jellege szerint százalékban,
Magyar Háztartás Panel 1992
Foglalkozás jellege* | Milyen gyakran jár templomba? | Összesen | N | ||||
Soha | Majdnem
soha |
1-3-szor havonta | Hetente | ||||
Szellemi | 42,0 | 42,3 | 7,1 | 8,7 | 100,0 | 9665 | |
Alsóvezetô, önálló | 41,4 | 49,6 | 4,6 | 4,3 | 100,0 | 9280 | |
Fizikai | 39,8 | 47,0 | 7,9 | 5,3 | 100,0 | 1140 | |
Összesen | 40,7 | 45,9 | 7,2 | 6,2 | 100,0 | 2085 |
* Itt és a következô táblázatokban szellemi foglalkozásúnak vettünk mindenkit, aki nem fizikai munkás volt, kivéve a mûvezetôket, alsóvezetôket és önállókat, ôk egyfajta ,,köztes" csoportot képeznek.
p = 0,003
2.b táblázat. Templomba járási gyakoriság
a foglalkozás jellege szerint százalékban,
Magyar Háztartás Panel 1997
Foglalkozás jellege | Milyen gyakran jár templomba? | Összesen | N | ||||
Soha | Majdnem soha | 1-3-szor havonta | Hetente | ||||
Szellemi | 49,3 | 37,0 | 5,1 | 8,7 | 100,0 | 554 | |
Alsóvezetô, önálló | 52,8 | 40,2 | 2,0 | 5,1 | 100,0 | 254 | |
Fizikai | 48,3 | 41,9 | 5,3 | 4,6 | 100,0 | 855 | |
Összesen | 49,3 | 40,0 | 4,7 | 6,0 | 100,0 | 16630 |
p = 0,008
3.a táblázat. Vallásos önbesorolás
a foglalkozás jellege szerint százalékban,
Magyar Háztartás Panel 1992
Foglalkozás jellege | Hívô-e? | Összesen | N | ||
Hívô | Nem hívô | ||||
Szellemi | 34,9 | 65,1 | 100,0 | 642 | |
Alsóvezetô, önálló | 36,9 | 63,1 | 100,0 | 271 | |
Fizikai | 39,8 | 60,2 | 100,0 | 11159 | |
Összesen | 37,9 | 62,1 | 100,0 | 20289 |
p = 0,58
3.b táblázat. Vallásos önbesorolás
a foglalkozás jellege szerint százalékban,
Magyar Háztartás Panel 1997
Foglalkozás jellege | Hívô-e? | Összesen | N | ||
Hívô | Nem hívô | ||||
Szellemi | 30,7 | 69,3 | 100,0 | 525 | |
Alsóvezetô, önálló | 30,9 | 69,1 | 100,0 | 246 | |
Fizikai | 35,5 | 64,5 | 100,0 | 820 | |
Összesen | 33,2 | 66,8 | 100,0 | 15919 |
p = 0,132
4.a táblázat. A személyes jövedelem
és a nem, lakóhely típusa, heti templomba járás,
korcsoport és iskolai végzettség közötti
összefüggés lineáris regresszióval számolt
modelljének együtthatói,
Magyar Háztartás Panel 1992
Standardizálatlan együttható | Standardizált együtthatók | t | Szig. | |||
B | Std. hiba | Béta | ||||
(Konstans) | -8462,5589 | 851,213 | -9,942 | 0,000 | ||
Férfi | 4383,284 | 356,447 | 0,174 | 12,297 | 0,000 | |
Városi | 1282,542 | 373,140 | 0,050 | 93,437 | 0,001 | |
Nem jár hetente templomba | 9862,065 | 564,820 | 0,022 | 91,526 | 0,127 | |
50 év alatti | 9250,444 | 381,423 | 0,010 | 90,657 | 0,511 | |
Végzettség* | 2962,704 | 131,423 | 0,344 | 22,452 | 0,000 |
Függô változó: teljes személyes nettó jövedelem, 1992. március.
* Az iskolai végzettséget 9 fokozatú skálán
mérve.
Végül a társadalmi státus egyik jó
mutatója lehet a személyes jövedelem, s lényegesen
más kapcsolatot ez sem mutat a vallásossággal. A regresszióelemzés
tanúsága szerint a nem, a lakóhely, az iskolai végzettség
és a kor hatását kiszûrve gyakorlatilag nincs
különbség sem a heti templomba járók és
nem járók, sem a vallásos és nem vallásos
önbesorolásúak jövedelme között. (4.a-b
táblázatok)[12]
4.b táblázat
A személyes jövedelem és nem, lakóhely típusa,
heti templomba járás, korcsoport és iskolai végzettség
közötti összefüggés lineáris regresszióval
számolt modelljének együtthatói,
Magyar Háztartás Panel 1997
Standardizálatlan együttható | Standardizált
együtthatók |
t | Szig. | |||
B | Std. hiba | Béta | ||||
(Konstans) | -19480,4 | 3970,539 | -4,906 | 0,000 | ||
Férfi | 9996933,147 | 1566,731 | 0,071 | 94,425 | 0,000 | |
Városi | 9993438,555 | 1638,016 | 0,035 | 92,099 | 0,036 | |
Nem jár hetente templomba | 99-2569,239 | 2629,621 | -0,0169 | -0,977 | 0,329 | |
50 év alatti | 99-4062,744 | 1676,353 | -0,0419 | -2,424 | 0,015 | |
Végzettség* | 9997930,046 | 9601,066 | 0,229 | 13,193 | 0,000 |
Függô változó: teljes személyes nettó jövedelem, 1992. március.
* Az iskolai végzettséget 9 fokozatú skálán mérve.
A fiatalabbak körében végbemenô változást nagyon jól mutatja, hogy míg a teljes népességben a vallásos önbesorolás (nem a gyakori templomba járás!) esélyét a magasabb végzettség valamelyest rontja, addig a fiataloknál már nem mutatható ki ez az összefüggés sem(lásd a Függelék 3.a-c táblázatait).
Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a kilencvenes években az - iskolai végzettséggel, foglalkozással, lakóhellyel és személyes jövedelemmel mért - társadalmi státusnak és az egyházias vallásosságnak (vagy legalábbis vallásgyakorlásnak) nincs egymással közvetlen egyirányú kapcsolata, s az elôbbi és a vallásos önbesorolás közötti efféle kapcsolat is eltûnôben van.
Összefoglalóan még egyszer nagyon fontos hangsúlyozni
a korcsoportos elemzés eredményét. Itt látható,
hogy két merôben eltérô csoportra bomlik az intenzíven
vallásosok rétege: fiatal, a korcsoportjuk átlagához
képest is magas státusúakra (magas végzettségû,
szellemi-értelmiségi foglalkozású, viszonylag
jól keresô, sokszor városi személyekre), és
idôs, a korcsoportjuk átlagához képest is alacsony
státusúakra (alacsony végzettségû, nagy
arányban nyugdíjas vagy fizikai foglalkozású,
többségében falusi emberekre). (Lásd az 5.a-b
táblázatokat.) A fiatalabb vallásgyakorlók
korosztályuk átlagánál is jóval magasabb
státusúak, az idôsebbek korosztályuk átlagánál
is alacsonyabb státusúak. Mind az elemi logika, mind az empíria
arra mutat, hogy ezzel a ,,vallásosság" tartalma is változik.
Ily módon azt mondhatjuk, hogy a korosztályi megoszlástól
eltekintô elemzô csalóka képet kap, s nem egészen
jogosan vonja le a következtetést, hogy társadalmunkban
eleve vagy még mindig összekapcsolódik hátrányos
helyzet és vallásosság. Sôt, ha minden továbbra
is úgy alakul, ahogy most áll a helyzet, valószínûsíthetô,
hogy néhány évtized múlva a maitól teljesen
eltérô (vagyis meglehetôsen kedvezô) helyzetet
fog elfoglalni a társadalomban ez a réteg, s szó sem
lesz a társadalmi hierarchiában elfoglalt alsó hely
és a vallásosság összekapcsolódásáról.
Ezt csak az a korosztályi hatás módosíthatja,
hogy ,,idôsebb" korban - ötven év körül - tapasztalható
egy ,,megtérési hullám", de ez is csak akkor lesz
így, ha ez inkább jellemzô az alacsonyabb státusúakra,
ami kérdéses.[13]
Az is megállapítható, hogy az általában
vett vallásosok közt eltûnôben vannak a rétegzôdésbeli
különbségek.
3. Az összefüggés elmúlt évtizedbeni
alakulását illetôen nem látunk változást
az elôzô idôszakhoz képest - már amennyire
adataink alkalmasak egy ilyen távú összehasonlításra
(1992-1998-as adatok). Tehát úgy tûnik, hogy nem a
kilencvenes évtized terméke a trend megfordulása,
de annak láthatóbbá válása igen. Ugyanakkor
kétségtelen, hogy ily módon a hetvenes évek
végi helyzethez képest megváltozott a kép:
a fokozatos elmozdulás következtében ugyanis - mint
azt az imént láthattuk - mára már nem állítható,
hogy kifejezetten a magas státus von maga után vallástalanságot
általában, illetve az egyházias vallásosság
elutasítását. Ugyanakkor az igaz, hogy a korosztályi
(és részben a nemi) összetétel következtében
egyelôre a mindkét értelemben vett vallásosak
közt több az alacsony státusú személy, mint
a népesség egészében.
4. Ami a jövôben is, az eddigiek szerint várható
változások után is fennmaradó lényegi
különbség lesz, az a nemek eltérô vallási
érintettsége. A nôk minden korcsoportban és
minden státusban vallásosabbak a férfiaknál.
Amennyiben tehát a nemet struktúraképzô jegynek
tekintjük, és úgy véljük, hogy társadalmunkban
önmagában a nôi nemhez tartozás alacsonyabb státust
eredményez, elmondhatjuk, hogy a vallásosság valóban
összekapcsolódik az alacsonyabb társadalmi helyzettel.
5.a táblázat. A hetente templomba járók
összetétele százalékban, Monitor 1998
(zárójelben a teljes adott korosztályra jellemzô
arány)
30 év alattiak | 60 év fölöttiek | |
Felsôfokú végzettségû | 215,82 (6,9)* | 24,82 (7,1) |
Alsófokú végzettségû | 213,2 (20,0)* | 79,8 (70,8) |
Szellemi foglalkozású | 33,3 (24,3) | - |
Budapesti | 19,7 (14,6) | 29,6 (18,5) |
Falusi | 39,3 (33,3) | 50,0 (42,9) |
Nô | 54,8 (47,8) | 74,0 (63,5) |
* 20-29 évesek
5.b táblázat. A vallásos önbesorolásúak
összetétele százalékban, Monitor 1998
(zárójelben a teljes adott korosztályra jellemzô
arány)
30 év alattiak | 60 év fölöttiek | |
Felsôfokú végzettségû | 228,5 2(7,1)* | 24,4 2(6,5) |
Alsófokú végzettségû | 219,2 (21,1)* | 76,6 (71,0) |
Szellemi foglalkozású | 25,5 (22,8) | - |
Budapesti | 11,5 (14,8) | 16,0 (18,1) |
Falusi | 36,8 (35,5) | 51,6 (44,1) |
Nô | 55,2 (47,7) | 69,9 (63,1) |
* 20-29 évesek
Összefoglalás
Ebben a tanulmányban a vallásosság és a
rétegzôdés statisztikai kapcsolatát elemeztük,
s ebbôl arra a következtetésre jutottunk, hogy Magyarországon
a legtanultabbak és a legtanulatlanabbak jellemezhetôk a legmagasabb
fokú vallásgyakorlattal, s a tanultabbak vallásgyakorlata
nô a nyolcvanas évek óta. Egyéb mutatókat
tekintve sem mutatható ki
általában a társadalmi
hierarchiában elfoglalt hely és az egyházias vallásgyakorlat
egyenes vonalú összefüggése, csak az idôsebbek
közt.
Ami az általában vett vallásosságot, vallásos
önmeghatározást illeti, bár az mind a mai napig
valamivel jobban megfigyelhetô az alacsonyabb státussal rendelkezôk
közt, a fiatalok közt elindult ennek az összefüggésnek
is a felbomlása, s ma már körükben nem szignifikáns
a különbség vallásosak és nem vallásosak
összetétele között.
Mindkét értelemben vett vallásosság más
képet mutat tehát rétegzôdés szempontjából
a legfiatalabb és a legidôsebb korosztályban, s ebbôl
arra következtethetünk, hogy - ha idôközben más
változás nem történik - fokozatosan kicserélôdik
a vallásosak csoportja alacsonyabb státusúakból
magas státusúakkal.
Végül meg kell említeni, hogy elemzésünkben nem tértünk ki arra az izgalmas kérdésre, hogy a magasabb iskolai végzettségûek között egyszerre nagyobb az átlagosnál a vallásgyakorlók és a vallást egyáltalán nem gyakorlók aránya, illetve arra, hogy a munkások a ,,legvallástalanabb réteg". Bár ezek a kérdések is a vallás és rétegzôdés összefüggésének témakörébe tartoznak, mondandónk lényegét nem érintik.
Irodalom
Fischer György: A ,,közszolgálati" médiumok
és a vallásos közönség. Vigília,
1997. 3. sz. 192-198.
Földvári (Tróbert) Mónika: A vallásosság
típusai Magyarországon. Diplomamunka. Budapest, 1996,
BKE.
Hegedûs Rita: A vallásosság alakulása
Magyarországon a kilencvenes évek kutatásainak tükrében.
PhD-értekezés. Budapest, 2000, Budapesti Közgazdaságtudományi
és Államigazgatási Egyetem.
Hout, Michael-Greeley, Andrew: What Church Officials' Report don't
Show: Anothoer Look at Church Attendance Data. American Sociological
Review, 63. évf. (1998. február.) 113-119.
Hradil, Stefan: Régi fogalmak és új struktúrák.
In Andorka R. - Peschar J. (szerk.):
Társadalmi rétegzôdés.
Budapest, 1995, Aula, 347-387.
Minarik Tamás-Sági Matild: Politika, vallás. In
Szivós Péter-Tóth István György (szerk.):
Társadalmi
tény-kép, 1998. Budapest, 1998, Tárki, 171-193.
Müller, Olaf-Pickel, Gert: Current Trends in Religiousness
in Eastern Europe in Comparison to Western Europe. Konferencia-elôadás.
Budapest, 1999.
Pickel, Gert: Empirical Trends in Religious Beliefs and Behavior,
Continuities and discontiniuties in Eastern and Western Europe.
Konferencia-elôadás. Quebec, 1995.
Révay Edit: A megújuló egyház építôkövei.
In Horányi Özséb (szerk.): Az egyház mozgástereirôl
a mai Magyarországon. Budapest, 1997, Vigília Kiadó,
53-60.
Szántó János: Vallásosság és
társadalmi rétegzôdés. In Lovik Sándor-Horváth
Pál (szerk.): Hívôk, egyházak ma Magyarországon.
Budapest, 1990, MTA Filozófiai Intézet, 158-183.
Szántó János: Vallásosság, vallási
hiedelmek Magyarországon. In Andorka Rudolf-Kolosi Tamás-Vukovich
György (szerk.): Társadalmi riport 1992. Budapest, 1992,
Tárki, 259-288.
Szántó János: Vallásos családok
társadalmi-gazdasági helyzete Magyarországon.
Budapest, 1994, Tárki.
Tomka Miklós 1977a: A vallási önbesorolás
és a társadalmi rétegzôdés. Szociológia,
1977, 4. sz. 522-536.
Tomka Miklós 1977b: A változó vallásosság
mérésének problémái. Magyar Pszichológiai
Szemle, 1977. 4. sz. 363-376.
Tomka Miklós: A vallás változása Magyarországon.
In Lovik Sándor-Horváth Pál (szerk.): Hívôk,
egyházak ma Magyarországon. Budapest, 1990, MTA Filozófiai
Intézet, 262-318.
Tomka Miklós: Vallás és vallásosság.
In Andorka Rudolf-Kolosi Tamás-Vukovich György (szerk.):
Társadalmi
riport 1996. Budapest, 1996, Tárki, 592-616.
Tomka Miklós: A magyar vallási helyzet öt dimenziója.
Magyar
Tudomány, 1999. 5. sz. 549-559.
Függelék
1.a táblázat. A heti templomba járás
és a végzettség, kor, nem, lakóhely típusa
közötti összefüggés logisztikus regresszióval
számított modelljének együtthatói,*
Magyar Háztartás Panel 1992
Az egyenletben szereplô változók
Változó | B | S. E. | Wald | df | Sig | R | Exp(B) |
Fiatal | -1,4003 | 0,1134 | 152,3552 | 1 | 0,0000 | -0,2227 | 0,2465 |
Férfi | -0,8513 | 0,1118 | 57,9820 | 1 | 0,0000 | -0,1359 | 0,4268 |
Városi | -0,4276 | 0,1061 | 16,2500 | 1 | 0,0001 | -0,0686 | 0,6521 |
Végzettség | 26,2883 | 3 | 0,0000 | 0,0818 | |||
Végz. (1) | 0,6108 | 0,1686 | 13,1214 | 1 | 0,0003 | 0,0606 | 1,8419 |
Végz. (2) | 0,1650 | 0,1398 | 1,3937 | 1 | 0,2378 | 0,0000 | 1,1794 |
Végz. (3) | -0,4120 | 0,1628 | 6,4035 | 1 | 0,0114 | -0,0381 | 0,6623 |
Konstans | -0,8805 | 0,0901 | 95,4734 | 1 | 0,0000 |
* Itt és a továbbiakban: Fiatal: 50 év alatti;
Végz. (1): felsôfokú végzettségû;
Végz. (2): középfokú végzettségû;
Végz. (3): szakmunkásképzôt végzett;
az alapfokú végzettségûek képezik a referenciakategóriát.
1.b táblázat. A heti templomba járás
és a végzettség, kor, nem, lakóhely típusa
közötti
összefüggés logisztikus regresszióval számított
modelljének együtthatói,
Magyar Háztartás Panel 1997
Változó | B | S. E. | Wald | df | Sig | R | Exp(B) |
Fiatal | -1,1328 | 0,1247 | 82,5722 | 1 | 0,0000 | -0,1818 | 0,3221 |
Férfi | -0,9651 | 0,1318 | 53,6237 | 1 | 0,0000 | -0,1455 | 0,3809 |
Városi | -0,4613 | 0,1184 | 15,1674 | 1 | 0,0001 | -0,0735 | 0,6305 |
Végzettség | 16,6438 | 3 | 0,0008 | 20,0661 | |||
Végz.(1) | 20,5585 | 0,1872 | 28,8988 | 1 | 0,0029 | 20,0532 | 1,7480 |
Végz.(2) | 20,0936 | 0,1574 | 20,3538 | 1 | 0,5520 | 20,0000 | 1,0982 |
Végz.(3) | -0,3380 | 0,1808 | 23,4965 | 1 | 0,0615 | -0,0248 | 0,7132 |
Konstans | -1,0909 | 0,1006 | 117,54132 | 1 | 0,0000 |
2.a táblázat
A templomba járási gyakoriság és a végzettség,
kor, nem, lakóhely típusa közötti összefüggés
lineáris regresszióval számított modelljének
együtthatói,
Magyar Háztartás Panel 1994
Modell | Nem standardizált
együttható |
Standardizált együttható | t | Szig. | |
B | Stand. hiba | Béta | |||
(Konstans) | 26,560 | 2,012 | 13,201 | 0,000 | |
Ötven év alatti | -14,7002 | 1,037 | -0,233 | -14,1822 | 0,000 |
Férfi | -29,2202 | 0,969 | -0,147 | -29,5162 | 0,000 |
Városi | -27,2372 | 1,020 | -0,114 | -27,0982 | 0,000 |
Végzettség* | 220,9512 | 0,368 | 20,044 | 222,5842 | 0,010 |
* Az iskolai végzettséget 9 fokozatú skálán mérve.
2.b táblázat
A templomba járási gyakoriság és a végzettség,
kor, nem, lakóhely típusa közötti összefüggés
lineáris regresszióval számított modelljének
együtthatói,
Monitor 1998
Modell | Nem standardizált
együttható |
Standardizált együttható | t | Szig. | |
B | Stand. hiba | Béta | |||
(Konstans) | 229,019 | 1,441 | 20,141 | 0,000 | |
Ötven év alatti | -12,349 | 1,019 | -0,197 | -12,1182 | 0,000 |
Férfi | -28,104 | 0,986 | -0,130 | -8,219 | 0,000 |
Városi | -24,034 | 1,040 | -0,064 | -3,880 | 0,000 |
Végzettség* | -20,168 | 0,332 | -0,009 | -0,506 | 0,613 |
* Az iskolai végzettséget 8 fokozatú skálán
mérve.
3.a táblázat. A vallásos önbesorolás
és a végzettség, kor, nem, lakóhely típusa
közötti
összefüggés logisztikus regresszióval számított
modelljének együtthatói,
Magyar Háztartás Panel 1992
Változó | B | S.E. | Wald | df | Sig | R | Exp(B) |
Fiatal | -0,9746 | 0,0694 | 197,1535 | 1 | 0,0000 | -0,1850 | 0,3773 |
Férfi | -0,6207 | 0,0678 | 283,7845 | 1 | 0,0000 | -0,1198 | 0,5375 |
Városi | -0,5299 | 0,0699 | 257,5197 | 1 | 0,0000 | -0,0987 | 0,5886 |
Végzettség | 218,1531 | 3 | 0,0004 | 20,0462 | |||
Végz.(1) | -0,3625 | 0,1200 | 229,1217 | 1 | 0,0025 | -0,0353 | 0,6960 |
Végz.(2) | -0,3184 | 0,0895 | 212,6649 | 1 | 0,0004 | -0,0432 | 0,7273 |
Végz.(3) | -0,2327 | 0,0877 | 227,0400 | 1 | 0,0080 | -0,0297 | 0,7924 |
Konstans | 21,2128 | 0,0758 | 256,1366 | 1 | 0,0000 |
3.b táblázat
A vallásos önbesorolás és a végzettség,
kor, nem, lakóhely típusa közötti összefüggés
logisztikus regresszióval számított modelljének
együtthatói,
Monitor 1998
Változó | B | S.E. | Wald | df | Sig | R | Exp(B) |
Fiatal | -0,9577 | 0,0755 | 160,7741 | 1 | 0,0000 | -0,1823 | 0,3838 |
Férfi | -0,6521 | 0,0747 | 276,1348 | 1 | 0,0000 | -0,1246 | 0,5209 |
Városi | -0,4985 | 0,0764 | 242,5761 | 1 | 0,0000 | -0,0922 | 0,6075 |
Végzettség | 219,1538 | 3 | 20,0003 | 0,0525 | |||
Végz.(1) | -0,4208 | 0,1310 | 210,3250 | 1 | 0,0013 | -0,0418 | 0,6565 |
Végz.(2) | -0,3310 | 0,1014 | 210,6573 | 1 | 0,0011 | -0,0426 | 0,7182 |
Végz.(3) | -0,2927 | 0,0944 | 229,6171 | 1 | 0,0019 | -0,0399 | 0,7462 |
Konstans | 21,1767 | 0,0809 | 211,3076 | 1 | 0,0000 |
4.a táblázat
A hívôk aránya az egyes
iskolai végzettségi csoportokban, korcsoportonként,
Magyar Háztartás Panel 1992
Korcsoport | Iskolai végzettség | Összesen | p | |||
Ált. iskolai | Szakmunkás | Középiskolai | Felsôfokú | |||
16-19 év | 33,3 | 39,5 | 25,0 | 32,9 | 0,328 | |
20-29 év | 39,0 | 36,8 | 29,9 | 31,5 | 34,4 | 0,238 |
30-39 év | 40,0 | 33,7 | 34,8 | 23,9 | 34,1 | 0,046 |
40-49 év | 51,0 | 40,3 | 36,0 | 28,0 | 40,5 | 0,001 |
50-59 év | 62,6 | 42,5 | 50,9 | 37,9 | 54,5 | 0,000 |
60-69 év | 66,5 | 51,1 | 53,8 | 45,5 | 60,9 | 0,001 |
70 évtôl | 77,7 | 64,7 | 53,8 | 68,0 | 73,8 | 0,004 |
4.b táblázat
A hívôk aránya az egyes
iskolai végzettségi csoportokban, korcsoportonként,
Magyar Háztartás Panel 1997
Korcsoport | Iskolai végzettség | Összesen | p | ||||
Ált. iskolai | Szakmunkás | Középiskolai | Felsôfokú | ||||
16-19 év | 34,9 | 14,6 | 47,4 | 32,5 | 0,015 | ||
20-29 év | 23,9 | 32,4 | 32,1 | 31,9 | 30,6 | 0,386 | |
30-39 év | 32,0 | 34,8 | 33,5 | 27,6 | 32,7 | 0,631 | |
40-49 év | 43,2 | 34,7 | 28,9 | 21,6 | 33,3 | 0,001 | |
50-59 év | 62,6 | 40,2 | 39,3 | 32,7 | 51,2 | 0,000 | |
60-69 év | 67,9 | 44,7 | 48,6 | 38,5 | 59,2 | 0,000 | |
70 évtôl | 73,3 | 57,6 | 52,6 | 50,0 | 68,5 | 0,002 |
Jegyzetek
[3]
Ugyanis ha például egy idôsebb ember ma segédmunkás
és hívô, nem tudjuk, azért lett-e belôle
csupán segédmunkás (azért nem léphetett-e
elôre vagy ,,csúszott le"), mert hívô volt, vagy
azért maradt-e hívô, mert segédmunkás
volt. Ráadásul megváltozhatott az egyes emberek hite
a kifejezett üldözés óta is; lehetséges,
hogy valaki az üldözés idején nem gyakorolta vallását,
aztán ahogy enyhült a nyomás, visszatért vallásához.
Ezek a változtatások azonban nem jelentkeznek általában
a keresztmetszeti adatokban. Bizonyos tendenciák kifejezetten mobilitással
foglalkozó kutatásokból felrajzolhatók.
[4]
Ez egy 1000 fôs minta.
[5]
Természetesen a fogalom - a mai rétegzôdéskutatók
egy része szerint különösen - nem egyszerûsíthetô
le a ,,megszerzett" jegyekre, sôt. Az újabb miliôelméletek
kiemelik a ,,veleszületett" jegyeknek (mint a nem vagy az életkor)
a társadalmi tagozódásban játszott, újabban
ismét egyre fontosabb szerepét (Hradil 1995, 347-387). Ha
tehát a ,,veleszületett" demográfiai jellegzetességeket
is struktúraképzôknek tekintjük, nem helyénvaló
a ,,látszólagos összefüggés" kifejezés,
ekkor inkább csak a státus- vagy struktúraképzô
elemek két csoportjáról beszélhetünk.
Én a magam részérôl mindazonáltal a kulturális
tôke kiemelt szerepét hangsúlyoznám, s a foglalkozási
státuson kívül az iskolai végzettséget
tekintem meghatározónak a társadalmi rétegzôdésben
elfoglalt helyet illetôen. A demográfiai jellemzôket
pedig inkább valamiféle háttértényezôknek
tekintem.
[6]
,,A lapon olvasható állítások közül
melyik jellemzi az Ön Istennel kapcsolatos hitét: 1. Mindig
is hívô, vallásos ember voltam. 2. Régebben
nem voltam vallásos ember, de most az vagyok. 3. Valamikor (fiatalabb
koromban) hívô, vallásos ember voltam, de már
nem vagyok az. 4. Sosem voltam vallásos, hívô ember,
ma sem vagyok az."
[7]
,,Milyen gyakran jár templomba? Soha; ritkábban, mint évente;
évente néhányszor; havonta egyszer; havonta kétszer-háromszor;
minden héten; hetente többször; naponta."
[8]
A változó létrehozásakor majdnem ugyanúgy
jártam el, mint Hout és Greeley (1998, 116), akik a bemondott
templomba járási gyakoriságokat átszámolták
heti templomba járási valószínûségekké.
Én megszoroztam százzal a valószínûségeket,
s így egy 0-tól 99-ig terjedô skálát
kaptam, ahol - követve Hout és Greeley arányait - a
soha válasz 0 értéket kapott, a ritkábban,
mint évente 1-et, az évente néhányszor 5-öt,
a havonta egyszer 23-at, a 2-3 hetente 58-at és a gyakrabban 99-et.
Bár ez az eljárás némiképpen magában
hordozza az önkényességet, feltétlenül azzal
az elônnyel jár, hogy magasabb mérési szintû
adatokat igénylô számításokat is végezhetünk
adatainkon. Ilyen típusú adatokon nem ritka ez a fajta transzformáció.
[A már idézett amerikai szerzôpáron kívül
hasonló eljárást követ például
Pickel (1995), illetve Müller és Pickel (1999), azzal a különbséggel,
hogy ôk 1-54-es skálát készítettek.]
[9]
Ezt az utolsó oszlop értékei mutatják, amelyeket
valószínûségként értelmezve az
1 alatti számok az egyenletben szereplô függô változó
és a kérdéses magyarázó változó
negatív irányú összefüggésére,
az 1 felettiek pedig pozitív irányú összefüggésére
vallanak. Valójában az együttható nem valószínûséget,
hanem esélyt mutat, ugyanis az eljárás során
,,...egy
kétértékû ...változót magyarázunk
meg több tényezô együttes hatásának
eredôjeként. A logisztikus regresszió módszerével
olyan oddsokhoz jutunk, amelyek megmutatják, hogy mennyivel valószínûbb,
hogy az adott esemény egy bizonyos társadalmi csoportban
bekövetkezik, mint hogy nem következik be, egy másik társadalmi
csoportban (referenciakategória) való bekövetkezésének
valószínûségéhez képest" (Minarik-Sági
1998, 173). Az összefüggés szignifikanciaszintjét
szintén leolvashatjuk a táblázatból (6. oszlop,
Sig felirat).
[10]
Mint ezt az 1990. évi
Európai értékvizsgálat
adatai mutatják.
[11]
Ugyanezt a feltételezést Tomka Miklós is megfogalmazta
más jellegû adatok értelmezésekor sokkal régebben
(Tomka 1977b).
[12]
Itt most csak a heti templomba járást tartalmazó modellt
mutatjuk be, de hasonló eredményt adott a hívô-önbesorolás
bevonásával készített elemzés is.
[13]
Egyébként az ötévnyi idôre kiterjedô
paneladataink szerint a ,,megtérés" nem kizárólag
idôskori jelenség, bár valóban, ebben a rövid
megfigyelt idôszakban is az ötven év fölöttiek
közül változtatták meg többen a vallásos
önbesorolás irányába véleményüket,
illetve számoltak be gyakoribbá váló templomba
járásról, mint a fiatalabbak közül. A vallásosság
korosztályon és rétegen belüli változásának
vizsgálatára a minta nem ad lehetôséget. Errôl
lásd Hegedûs (2000).
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu