Que viva el Perú, señores![2]
Desde que era niña aprendí a querer
A esta tierra hermosa que me vio nacer
Y aprendí la historia de mi gran nación
Que llena de gloria nuestro corazón
Y aprendí
Que el Perú es Machu Picchu
Y es el Señor de Sipan
Como las líneas de Nazca
Y las ruinas de Chan Chan
Paracas, Chavín de Huantar,
Los mochicas y los chimúes,
Los huaris, vicús y huancas
Orgullos de mi Perú.
País de hombres y mujeres,
De irreductible valor,
Del Imperio de los Incas
Y el Grito Libertador,
De Junín y de Ayacucho,
Dos de mayo en el Callao,
Perú es Alfonso Ugarte,
Boloñesi y Miguel Grau
Que viva el Perú, señores,
Que viva la vida entera!
Que vivan nuestras colores,
Arriba nuestra bandera!
Ének: Eva Ayllón
Szöveg: Mario Cavagnaro és Oscar Cavero
Uraim, éljen Peru!
Kislánykoromtól ezt a csodás földet,
Szülôföldemet tanultam szeretni,
És megtanultam nemzetem történelmét
Hogy büszkeséggel teljék meg a szívem
Megtanultam,
Hogy Peru: Machu Picchu,
És a Sipáni úr,
A Nazcai vonalak
És Chan-Chan romjai
Paracas, Chavin de Huantar,
Mocsikák és csimúk
Warik, vikúszok és wankák,
Az én Perum büszkeségei
Az elvitathatatlan értékû
Férfiak és nôk földje
Az inkák birodalmáé,
És a szabadság kikiáltásáé
Juninban és Ayacuchoban,
Callaoban május másodikán,
Peru: Alfonso Ugarte,
Boloñesi és Miguel Grau
Éljen Peru, uraim,
Éljen, míg az élet!
Éljenek nemzeti színeink,
Éljen zászlónk!
Bevezetés
A történelemtankönyveket - mint minden iskolai kézikönyvet - kultúraformáló és kultúrateremtô termékként kell felfognunk.Arra az álmûveltségi kérdésre, hogy ki volt az utolsó Inka, a legtöbb magyar olvasó azt válaszolná, hogy természetesen: Atahualpa.
Francisco Bernete
1. ábra. A nemzeti történelem konstruálásának
folyamata
nemzetépítés
nemzeti ismeretek
A tanulmány egyszerû módszertant követ: a három országban kiadott hivatalos történelemtanterveket állítottam (kissé módosítva) egymás mellé egy táblázatba, és így hasonlítottam össze az egyes országok számára legfontosabb eseményeket, illetve történelmi személyiségeket. A táblázatokat a következô oldalakon mutatom be. A tantervek Ecuadorban és Peruban minden állami iskolában megtalálhatóak. A táblázatok csak neveket, események megnevezéseit és dátumokat tartalmaznak, kronologikus sorrendben, feltételezve, hogy az iskolák és a tankönyvek majd elvégzik az adatok értelmezésének feladatát. Bolíviai tanterv nem állt rendelkezésemre, ezt tankönyvek és interjúk alapján rekonstruáltam. A tankönyveket és a tanárokkal készített interjúkat az ecuadori és a perui tantervek helyes értelmezéséhez is felhasználtam.
1. táblázat. Az Andok történelme három
nemzeti interpretációban
ECUADOR | PERU | BOLÍVIA |
A kezdetektôl a XV. századig | ||
PREHISTORIA
Az ember Amerikában: 40 vagy 24 ezer éve Az elsô andokbeli kultúra Kr. e. 3400: Valdívia Autochton kultúrák La tolita, bahía, coaque stb. Az integráció kora Manteña, milagro, cara, cañari stb. kultúrák - 0: Kito indián alapítása - 1450 körül: ,,Kitói Konföderáció" és térképe |
Elméletek az Andok benépesülésérôl
Az elsô andokbeli kultúra Kr. e. 2800: Chavín KultúrákNazca, paracas, moche, recuay, ica, chincha stb.Birodalmak - Huari Birodalom - Chimú Birodalom |
Ember
- 40 000 éve Amerikában - 21 000 éve Bolíviában Az elsô andokbeli kultúra Kr. e. 600 - Kr. u. 800 Tiawanaco és a Tiawanaco-Warí Birodalom Ajmara királyságok Más kultúrák: uru, puq'ina - A Kolla-királyság térképe |
ECUADOR | PERU | BOLÍVIA |
Inka kor | ||
- 1488: a yaguarcochai csata és az inka hódítás
- Huayna Capac átteszi az udvarát Kitóba - 1528: Atahualpa, Huayna Capac fia lesz Kito királya |
- XIII. sz.: Cusco alapítása
- 1325: chancas támadás Birodalmi kor: - 12 inka, 3 nagy inka - ,,Perú Antiguo" térképe - Huayna Capac halála - 1528-1532: polgárháború - Inka szociális társadalom - Kulturális eredmények |
- XIV-XV. sz.: Inka invázió
- A Kolla-királyság Pachacutec, az inka - Az Inka Birodalom és benne Kollasuyo térképe - Az autonóm Kollasuyu történelme |
Gyarmati kor | ||
HISTORIA
1492, 1513, 1526: Amerika, Mexikó és Ecuador felfedezése 1532: Pizarro partraszállása Tumbesben 1532: Atahualpa meggyilkolása 1534: Quito spanyol alapítása 1534: Benalcázar, a hôs legyôzi és kivégzi Ruminahuit, a másik hôst 1535: Guayaquil megalapítása 1542: az Amazonas felfedezése |
Az Inka Birodalom bevonása a nyugati kultúrába
1492: Amerika felfedezése
|
Gyarmati kor
|
1544: kreol felkelés a perui alkirályság ellen 1563: a Real Audiencia de Quito létrehozása 1586: A jezsuiták megérkezése; az elsô andokbeli Ágoston rendi egyetem megalakítása 1688: A Colegio San Francisco alapítása 1740: A mai Ecuador területét a Bogotai Alkirálysághoz csatolják Kreol nemzeti mozgalmak A korszak során gyarmati társadalom és gazdaság, quitói mûvészeti iskola |
Perui alkirályság1542: Az alkirályság megalapítása1544: A Gonzalo Pizarro-felkelés 1571-: Toledo alkirály 1572: Vilcabamba bevétele Garcilaso de la Vega 1551: Real y Pontificia Universidad de San Marcos 1634: Atahualpa Apu Inka vezette felkelés 1780: II. Tupac Amaru forradalma Kreol függetlenségi mozgalmak A korszak során gyarmati irodalom és mûvészet |
1563: Az Audiencia de Chacras alapítása 1776: Universidad San Francisco de Xavier és Academia Carolina de Chuquisaca 1780-83: Tupac Katari forradalma 1776: (más tankönyvek szerint 1780) Lima bírósági hatásköre nem vonatkozik többé Chuquisacára A korszak során Potosí város és Chacras tartomány kincsesbányái |
A fenti táblázat arról árulkodik, hogy az
andokbeli három ország területi alapon felosztotta egymás
között a térség történelmét.
Mindhárom országban olyan eseményeket tárgyalnak,
amelyek az adott országban történtek, még akkor
is, ha annak az eseménynek a maga idejében csak regionális
jelentôsége volt. Elhallgatnak ugyanakkor olyan eseményeket,
amelyek a többi ország területén mentek végbe,
még ha azok nem is lennének elválaszthatók
egymástól.
A történelem felosztásából következik
a tankönyvek eltérô szemlélete: más eseményeket
tárgyalnak, és éppen ezért más kérdéseket
is
vetnek fel. A vizsgált idôszakban mindössze hat olyan
eseményt találhattunk, amelyek egyforma jelentôséggel
szerepeltek mindhárom ország tanterveiben, illetve tankönyveiben.
Ezeket nevezem ,,csomópontoknak", és a továbbiakban
elsôsorban ezek vizsgálatával foglalkozom. A hat csomópont
a következô volt: az elsô andokbeli kultúra kérdése;
az inka hódítás, illetve uralom; a spanyolok megérkezése;
a fôváros alapítása; az elsô egyetem alapítása;
a függetlenségi harc.
Az elsô andokbeli kultúra kérdése feltehetôen
azért megkülönböztetett jelentôségû
mindhárom ország számára, mert az ôsiség,
a nemzet régiségének mítoszát hordozza
magában. Kívülálló számára
nyilvánvaló, hogy legrégebbi andokbeli kultúra
csak egy lehet. A kérdésnek egyébként sincs
történelmi jelentôsége, mert túl keveset
tudunk az Andok benépesülésérôl és
az inka kor elôtti migrációs folyamatokról ahhoz,
hogy akármelyik leletegyüttest az andokbeli kultúrák
bölcsôjének kiálthatnánk ki. A tankönyvek
legfeljebb legrégebbi feltárt ecuadori, perui stb. kulturális
emlékekrôl, pontosabban a mai országok területén
fellelhetô legrégebbi leletekrôl beszélhetnének.
Ha történeti jelentôsége nincs is az elsô
kultúra kérdésének, gyakorlati jelentôsége
van, mert a nemzetépítés egyik kulcskérdésévé
nôtte ki magát. Ennek megfelelôen a három ország
három különbözô régészeti lelôhelyet
ismer el legrégebbi andokbeli kultúraként. Franz Tamayo,
a neves bolíviai történész például
így ír Tiahuanaco romjairól: ,,Az Altiplano
volt a legrégebbi preinka civilizáció, Tiahuanaco
bölcsôje, amelynek eredetisége és a többi
hatalmi központokkal szembeni ellenállóképessége
tette lehetôvé az egész térség függetlenségét"
(Tamayo 1910, 118).
Tamayo nézeteit osztják a bolíviai tankönyvek
is, lokális kultúráknak, nem pedig ,,civilizációnak"
minôsítve az egyébként vitathatatlanul régebbi
perui régészeti központokat, és az ecuadori tengerparti
kerámialeleteket.
Az elsô andokbeli kultúra
Kr. e. 3400: Valdívia |
Az elsô andokbeli kultúra
Kr. e. 2800: Chavín |
Az elsô andokbeli kultúra
Kr. e. 600 - Kr. u. 800: Tiawanaku |
A preinka kultúrák tárgyalásánál
(ezt a kifejezést egyébként ma már csak a perui
történetírás használja) sajnos, egyik
tanterv sem nyújt pánandokbeli panorámát. A
történeti kutatások szerint az egyes kulturális
központok hatása távoli tájakra kisugározhatott,
az oktatás során azonban nem ennek a folyamatnak a bemutatása
a cél, hanem csak az adott országterületre esô
régészeti lelôhelyek bemutatására törekednek.
Autochton kultúrákKr. e. 500 - Kr. u. 1200La Tolita, Bahía, Coaque, stb.
Kr. u. 1200-1500
|
Preinka korNazca, paracas, moche, recuay, ica, chincha stb. kultúrákBirodalmakWarí, Chimu |
Királyságok kora
|
Érdekes megfigyelni, hogy a korszak megnevezése is különbözik
a három országban. Az inka hagyományokat Valcárcel
óta felvállaló Peruban az inka uralom elôtti
kort preinkának nevezik, míg a helyi szerves fejlôdést
hangsúlyozó Ecuadorban autochton kultúrákról,
illetve a (helyi) integráció koráról beszélnek.
Bolíviában a spanyol hódítás elôtti
idôszakot nem osztják korszakokra, az inka hódítás
elôtti idôszaknak nincs összefoglaló megnevezése.
A történelemkönyvekbôl mégis leszûrhetô,
hogy eleinte kultúrákról, majd többnyire királyságokról
beszélnek.
Az inka hódítás elôtti idôszak tárgyalásánál
bukkannak fel elôször a kortárs területi igények
történelmi igazolásai. Ezek megértéséhez
röviden be kell mutatnunk az andokbeli országok valós
és képzelt országhatárai közötti
különbségeket. A képzelt országhatárok
mindig jóval kiterjedtebbek, mint a valósak: Ecuador szerint
a jelenleg perui Tumbes és az Amazonas folyó is az
országhoz tartozik, Bolívia pedig a rég elveszített
tengerpartot és a Gran Chacót
tekinti bolíviai
területnek. Peru többnyire az egész Andok központjaként
szokta feltüntetni Limát és az országot.
Ezek a képzelt térképek ugyan nem tükrözik
a valós politikai viszonyokat, de az adott országokban tudatformáló
hatásúak. Ecuadorban például az iskolában
és a hivatalokban kizárólag Nagy-Ecuador térképét
lehet látni, és kizárólag a külföldi
kiadású térképekbôl lehet megtudni, hogy
hol is van most a két ország 1941-ben megállapított
határa.
Az ôsi kultúrák tárgyalása a képzelt
és nem a valós államhatárok alapján
történik, így például Ecuadorban tárgyalják
a Tumbesben feltárt leleteket, Bolíviában pedig az
Atacama-kultúra maradványait. Az államhatárok
150-180 éves problémája így 3000 éves
igazolást nyert.
A nemzet vizuális ábrázolása, azaz a nemzetállam
területét bemutató elsô térképek
is ebbôl az idôszakból, pontosabban az ,,integráció",
illetve a ,,birodalmak" korából származik. Az Ecuadori
kézikönyvek a Kitói Konföderáció
térképét mutatják be, amelynek kiterjedése
megegyezik a politikai ,,Nagy-Ecuador" területével, magába
foglalva Tumbest és az Amazonas-vidéket is. Talán
nem szükségtelen elmondani a magyar olvasók számára,
hogy egy ilyen térkép felvázolása mennyire
történelmietlen, hiszen még a jóval késôbbi
Inka Birodalom történelmi határait is bizonytalanul
ismerjük. Az azonban bizonyos, hogy a Kitói Konföderáció
(amelynek létezésére egyébként nincsenek
történelmi dokumentumok) nem terjedhetett ki az ôserdô
vidékére, amely még a gyarmati idôszakban is
ritkán lakott és gyakorlatilag független terület
maradt.
A bolíviai tankönyvek ebbôl az idôszakból
leginkább az ajmarának tartott Kolla-királysággal
foglalkoznak. A bolíviai interpretáció szerint ez
az inkák elôtti formáció szervezte volna egységbe
a mai Nagy-Bolívia hegyvidékének népeit, és
határai egészen a mai Közép-Chiléig nyúltak.
A tankönyvek szerint a terület az inka hódítás
után is megôrizte autonómiáját, ezért
nevezték a területet az inkák Collasuyunak. Ez
utóbbi megállapítás (perui szemmel) nem felel
meg a valóságnak, hiszen az Inka Birodalom négy tartománya
közül többet valamilyen népcsoportról nevezték
el (az északi például a Chinchasuyu nevet viselte
a harcias
csincsa néprôl), ezek azonban nem voltak
autonómabbak vagy kevésbé autonómak a többinél.
Az egyik tankönyv térképmelléklete az Inka Birodalmon
belül eltérô színnel ábrázolja Chinchasuyut,
amely körülbelül a korábbi Kolla-királysággal,
illetve a politikai Nagy-Bolíviával egyezik meg.
A perui történelemkönyvekben az elsô országterületet
bemutató térképvázlat az Inka Birodalomé.
A birodalom, Tahuantinsuyu - legnagyobb kiterjedése idején
- felölelte a mai Ecuador, Peru és Bolívia, Észak-Argentína
és Észak-Chile hegyvidéki területeit. A térképvázlat
az ország regionális vezetô szerepre vonatkozó
igényeit támasztja alá. Sokatmondó a térkép
címe is: Perú antiguo, azaz régi Peru. Külön
érdekesség, hogy ugyanakkor az ecuadori tankönyvek egyikében
sem kerül bemutatásra az Inka Birodalom térképe.
Az egyenes vonalú helyi fejlôdés bizonyításának
igénye, illetve a ,,birodalmak", ,,királyságok" és
,,integrációk" éles megkülönböztetése
a ,,kultúráktól", illetve ,,autochton kultúráktól"
több logikai bukfenchez is vezet a történelem tárgyalása
során. A perui tankönyvekben például a Nazca-kultúra
a Warí Birodalom elôtt kerül tárgyalásra,
holott egy idôben késôbbi jelenségrôl van
szó.
A három ország történelemoktatásában
talán az Inka Birodalom megítélésében
mutatkoznak a legnagyobb különbségek. Az ecuadori tankönyvek
hangsúlyozzák, hogy a független Shyri királyokat
és a Kitói Konföderációtleigázó
inkák barbár harcosok voltak, akik a katonáskodáson
kívül kevés dologhoz értettek. Saját megfigyeléseim
szerint ugyanakkor szemben a hivatalos történelemszemlélettel,
a hegyvidéki lakosság 50-60 százalékára
becsült kecsua népesség körében erôs
a nosztalgia az Inka Birodalom iránt.
A perui kézikönyvek a harmincas évek
indigenistáinak
szemléletét veszik át, és az inka állam
szociális vívmányait, a létbiztonságot
emelik ki. A bolíviai tankönyvek ugyanakkor az egész
megszállásnak kis jelentôséget tulajdonítanak,
hiszen ott - szerintük - épen megmaradt Collasuyu autonómiája.
A spanyol gyarmati uralom kezdete mindhárom ország tankönyveiben
új fejezetet nyit, amelyben 1492-tôl kezdôdôen
kezdik tárgyalni a spanyolok térhódítását
az Újvilágban. Az ecuadori történelemkönyvek
ezt azzal teszik még hangsúlyosabbá, hogy csak a spanyolok
megérkezésétôl kezdve beszélnek történelemrôl
(historia),
az indián kultúrák korát pedig, beleértve
az inka idôszakot is, ,,történelem elôtti idôszakként"
(perhistoria)
tárgyalják. Ez a megkülönböztetés egyébként
interjúim szerint súlyosan sérti a lakosság
többségét kitevô ôshonos népesség
identitását.
A másik két országban is külön korszakot
jelent a ,,gyarmati idôszak" (época colonial), de az
inka hagyományokat felvállaló Peruban ezt ,,az Inka
Birodalom beágyazódása (incorporación)
a nyugati kultúrába" alcímmel látják
el. A ,,gyarmati idôszak" szerintük csak késôbb,
1542-ben az alkirályság megalapításával
kezdôdött.
2. táblázat. Az elsô évek legfontosabb
eseményei
Gyarmati uralom | ||
Ecuador | Peru | Bolívia |
Történelem
|
Az Inka Birodalom bevonása
a nyugati kultúrába 1492: Amerika felfedezése
|
Gyarmati kor
1532-33: Pizarro Cajamarcában 1534: Diego de Almagro megérkezése
|
Az egyik legfontosabb kérdésben, Amerika felfedezésének
idôpontjában és interpretációjában
egyetértenek a tankönyvek. Nem azonos a válasz azonban
arra a kérdésre, hogy ki és mikor fedezte fel az Andok
térségét. a perui és bolíviai tankönyvek
- hozzánk hasonlóan - Francisco Pizarrónak tulajdonítják
az érdemet, aki 1532-ben kötött ki Tumbesben, az ecuadoriak
azonban Bartolomé Ruiz 1526-os utazását tartják
a valódi felfedezésnek, aki a történelmi dokumentumok
szerint valóban eljut(hat)ott Ecuador partjaiig.
Mindhárom ország történelemkönyvei kiemelik
a helyi központ, a mai fôváros alapításának,
vagy spanyol újraalapításának eseményeit.
Quito indián város volt, amely spanyol gyarmati székhely
lett, Limát a spanyolok alapították, Chuquisacát,
a mai Sucrét, Bolívia kvázifôvárosát
pedig az ezüstbányászat hívta életre.
A három történetírás közül azonban
csak a peruiból derül ki, hogy a XVIII. század közepéig
az egész terület a Perui Alkirályság része
volt, és így Quito vagy Chuquisaca szerepe nem volt nagyobb,
mint például a szintén regionális jelentôségû
Trujillóé.
A szomszédos országokban alapított városokat
a tankönyvek természetesen nem tüntetik fel, így
például az ecuadori tanulók számára
nem derül ki, hogy mikor alapították Limát vagy
Chuquisacát.
A kortárs politikai viszonyok múltba való visszavetítését
mutatja az is, hogy például az ecuadori gyermekeknek az 1530
és 1830 közötti idôszakra vonatkozóan is
meg kell tanulniuk ,,Ecuador kormányzóit", tehát egy
olyan idôszakra vonatkozóan, amikor Ecuador még nem
létezett (Pareja 1991, 112).
1563: a Quitói Királyi
Helytartóság megalapítása A korszak során: a quitói festészeti iskola |
1535. január 18.:
Lima alapítása A korszak során: a gyarmati szépmûvészet és irodalom |
1563: a Chacrasi Audiencia megalapítása
A korszak során: a Chacrasi Audiencia a Spanyol Birodalom kincsesbányája |
A gyarmati uralom évszázadai során a tankönyvek
elsôsorban egyetemek alapításairól, irodalmi
és képzômûvészeti alkotásokról
számolnak be. A történelem földrajzi felosztása
természetesen itt is érvényesül: a peruiak nem
tudnak a chuquisacai egyetem vagy a quitói festôiskola jelentôségérôl,
mint ahogy azok sem a perui kulturális eredményekrôl.
Nem derül ki a tankönyvekbôl az egyes iskolák egymásra
hatása, sem az a birodalmi univerzalizmus, amelynek keretében
egyes spanyol vagy kreol mûvészek egy másik alkirályságban,
sôt egy másik kontinensen folytathatták a tevékenységüket.
A legrégebbi nemzeti hôsöket Bolívia tudja
felmutatni. Az anonimitásból elôször a Kolla-uralkodók
lépnek személyként a nemzeti történelem
színpadára. A spanyol krónikákból csak
utalásszinten megismert és nem nevesített Kolla-uralkodók
valószínûleg éppen azért válhattak
Bolívia és nemzeti hôseivé, hogy a nemzeti panteonban
a perui inkáknál ôsibb személyek szerepeljenek.
Hasonló lehetett a szándék Ecuadorban is, ahol az
inkák ellensúlyozására a tankönyvek a
szintén csak utalásszinten ismert Schyri királyokat
tartják a térség elsô uralkodóinak. A
tankönyvek illusztrációi között még
a XIV. Shyri és lánya, a krónikák által
egyedül nevesített Toa hercegnô elképzelt arcképei
is láthatóak.
3. táblázat. Nemzeti Panteon a három andokbeli
országban
ECUADOR | PERU | BOLÍVIA |
Nemzeti hôsök kezdetektôl a XV. századig | ||
- XIV. Shyri, a Kitói
Konföderáció alapítója - Toa hercegnô, Huayna Capac ellenfele |
Kollák, azaz a régi Bolívia uralkodói (és/vagy lakosai) | |
Inka kor | ||
- Atahualpa, a quitói inka
királyfi - Rumiñawi, Atahualpa testvére és harcostársa, Quito védôje 1534-ben - Benalcázar, Quito meghódítója 1534-ben |
- Manco Capac, Qozqo alapítója
- A nagy inkák: Pachacutec, Tupac Yupanquí, Huayna Capac - Huáscar, a legitim utolsó inka |
- Hanan Colla, a független Collasuyo utolsó
uralkodója
- Pachukuti Inka, Collasuyo meghódítója |
Gyarmati uralom | ||
- Cristóbal Colón
- Bartolomé Ruiz, Ecuador feledezôje 1526-ban - Benalcázar, a spanyol Quito alapítója - Orellana, az Amazonas felfedezôje - Gonzalo Pizarro, aki felkelt a limai alkirály ellen |
- Cristóbal Colón
- Francisco Pizarro - Gonzalo Pizarro, az Amazonas felfedezôje - I. Tupac Amaru - Toledo alkirály - II. Tupac Amaru |
- Cristóbal Colón
- Gonzalo Pizarro és Pedro de Alvarado, Collasuyu meghódítói - Alfonso de Mendoza, La Paz alapítója |
A függetlenségi háború hôsei | ||
- Simón Bolívar, a Libertador, (megvédte
Guayaquil függetlenségét Perutól és San
Martíntól)
- Antonio Sucre, Quito elsô elnöke - Juan José Flores, a Köztársaság elsô elnöke |
- San Martín
- Simón Bolívar, a Libertador - Felipe Salaverry, elnök, mártír - Antonio Sucre, az Ayacuchoi gyôzelem tábornoka |
,,Protomartires":
- Tupac Katari, 1783. - Medina szerzetes a ,,La Paz-i felkelés atyja" - Antonio Sucre, Bolívia elsô elnöke - Simón Bolívar és AntonioSucre, az ország alapítói - Santa Cruz |
Peruban az inkák a legkorábbi nemzeti hôsök.
A korábbi idôkre datált híres leletegyüttes,
a ,,Sipáni úr" ugyan a perui nemzeti büszkeség
egyik tárgya, a díszesen eltemetett múmiát
azonban a tankönyvek (helyesen) nem történelmi személyként,
hanem régészeti kincsként interpretálják.
Elevenen él ugyanakkor a tizenkét inka uralkodó, és
elsôsorban a három ,,nagy", Pachacutec, Tupac Yupanquí
és Huayna Capac nemzeti tisztelete.
Az inkák megítélése Ecuadorban sokkal ellentmondásosabb.
A történelemkönyvek a Quito elfoglalásáról
szóló fejezetben (1488) Huayna Capacot még kegyetlen
zsarnokként és hódítóként írják
le (a pozitív szereplô Toa hercegnô), de a hadjárat
alatt született fia, Atahualpa egy ízig-vérig quitói
hadfi lesz, aki a perui inka, Huáscar ellen küzd. Bolíviában
viszont egyik inka sem számít legitimnek, hiszen mindketten
Collasuyu megszállói.
Az egyetlen ,,nemzeti" hôs, amelynek tiszteletében egyetértenek
a történelemkönyvek, Kolombusz Kristóf. Mindhárom
országban munkaszüneti nap és nemzeti ünnep a ,,Faj
napja" (Día de la Raza), Amerika felfedezésének évfordulója.
Az ünnepen azonban a perui, bolíviai és ecuadori ôshonos
népek mozgalmai tüntetôleg nem szoktak részt venni,
sôt a kilencvenes években többnyire ellentüntetéseket
szerveztek. ,,Milyen faj napját ünnepelnénk - kérdezte
tôlem 1993-ban a FICI ôshonos mozgalom egyik vezetôje
-, amikor mi már jóval az úgynevezett felfedezés
elôtt is itt éltünk..."
A többi történelemformáló spanyol vagy
kreol hôs megítélése távolról
sem ennyire egybehangzó a három országban. Francisco
Pizarro például nemzeti hôs Peruban, bárdolatlan
zsarnok Ecuadorban, és jelentéktelen mellékfigura
Bolíviában, Diego Almagro fegyvertársa.
A mesztic identitásépítés sajátja,
hogy olykor a gyôzôk és a legyôzöttek egyaránt
helyet kapnak az nemzeti panteonban. Például, az ecuadori
hegyvidék leigázója, Benalcázar és az
ellene küzdô tragikus sorsú indián vezér,
Ruminahui egyaránt Ecuador nemzeti hôsei.
Az Amazonas felfedezôje, Orellana, illetve a kalandos utazás
részletei mind a perui, mind az ecuadori tankönyvekben fontos
helyet kapnak, jelezve, hogy mindkét ország történelmi
igényt formál az ôserdei tengeri kijáratra.
(Bolíviai tankönyvekben az expedícióról
csak néhány soros említést tesznek.) Egy ecuadori
kézikönyv például az alábbi szöveggel
kíséri a felfedezést megörökítô
képillusztrációt: ,,Francisco de Orellana és
az Ecuadoriak [sic!] felfedezik az Amazonast" (Pareja 1991, 56). Egyes
perui tankönyvek viszont a felfedezés dicsôségét
nem Orellanának, hanem az expedícióban valóban
résztvevô Gonzalo Pizarrónak tulajdonítják,
megjegyezve, hogy akkoriban már cuscói lakos (tehát
perui) volt.
A gyarmati idôszak utolsó évtizedeinek függetlenségi
harcosai közül (bolíviai szóhasználattal
a ,,protomártírok") egyedül a perui források
emelik ki a legnagyobb indián származású forradalmár,
José Gabriel Condorcanqui avagy Tupac Amaru személyét
és jelentôségét. Bolíviában róla
nem, inkább egyik alvezérérôl, Tupac Katariról
írnak, Ecuadorban pedig egyikrôl sem, pedig a felkelés
az akkor már nem a limai alkirálysághoz tartozó
tartomány területére is átterjedt. A többi
indián származású szabadságharcosról,
például Pumacahua vagy Atahualpa Apu harcairól egyik
országban sem tudósítanak részletesen.
A függetlenségi háborúk hôseinek tisztelete
ma átnyúlik a nemzeti határokon. Bolívia kulturális
fôvárosa és Ecuador nemzeti pénze például
egyaránt Sucre tábornok nevét viseli, Bolívarnak
pedig egyaránt állnak szobrai Limában, La Pazban és
Quitóban. Nemzeti jellegûvé attól váltak
a felszabadítási háború eseményei, hogy
az egyes tankönyvek mindig csak az adott nemzeti országterületre
esô felszabadítási harcokról számolnak
be. Bolívia nemzeti ünnepe például (augusztus
6.) a függetlenség kikiáltásának napja,
amit Bolívar az utolsó királyi csapatok legyôzésének
egyéves évfordulójára idôzített.
A tankönyvek azonban elhallgatják, hogy a juníni ütközet
a mai Peru területén zajlott, ahol kolumbiai és argentin
felkelô csapatok ütköztek meg a spanyol katonai alakulatokkal.
Történelemkészítés és nemzetkonstruálás
Herder sokat idézett és rossz emlékûvé
vált meghatározása, miszerint minden népnek
rendelkeznie kell saját nyelvvel és saját kultúrával,
elég nehezen alkalmazható az andokbeli nemzetek esetében.
Ezeknek a nemzetállamoknak nincs saját nyelve, sem egymástól
eltérô történelmi-kulturális hagyományai.
Az országok közötti hasonlóságok nagyobbaknak
tûnnek, mint a különbségek:
- A három vizsgált ország az inka uralomtól
kezdve a XVIII. század végéig egy társadalmi-politikai
formációhoz tartozott.
- Hasonló társadalmi átalakulásokon mentek
keresztül, a múlt század oligarchikus-demokratikus berendezkedésétôl
kezdve az elmúlt évtizedek baloldali útkereséséig.
- A társadalom etnikai alapú osztályszervezete
mindhárom országra jellemzô, és más országokban
ismeretlen jelenség (Letenyei 1998, 87).
- Mindhárom országban jelentôs ôshonos (elsôsorban
kecsua és ajmara nyelvû) népesség él,
amelyek számarányukat tekintve talán az ország
többségét teszik ki, politikai és gazdasági
érdekérvényesítô képességük
azonban gyenge.
- A közép-európai nemzetekkel ellentétben
a paraszti népesség által beszélt nyelvek nem
tudtak felemelkedni a mûvelt nemzeti nyelvek közé, az
oktatás és a hivatali ügyintézés nyelve
kizárólag a spanyol.
- A paraszti kultúra elemei nem váltak a ,,nemzeti" kultúra
részévé, szemben a mi térségünkkel,
ahol ennek nagy szerepe volt a modern nemzetek kialakulásában.
Mindezek ellenére az andokbeli országok valóban
nemzetekként viselkednek: megalkották és tisztelik
saját nemzeti jelképeiket, nemzeti keretek között
mûködik a gazdaság, sôt a nemzeti erôforrásokat
a közelmúltban nemegyszer egymás elleni háborúkra
is fordították.
A nemzeti történelem kialakítása és
oktatása fontos szerepet játszik abban, hogy az egyes országok
vezetô gazdaságielit-csoportjai el tudják fogadtatni
az egyébként kulturálisan semleges népességgel,
hogy vannak nemzeti érdekeik. Az oktatásnak köszönhetôen
az iskolások elôl rejtve maradnak az andokbeli országok
hasonló vonásai, egyebek közt az is, hogy közös
történelmük évszázadokon át egybekapcsolta
ôket.
A három ország történelemoktatása
nemzeti alapon szervezôdött meg, és a térség
történelmi eseményei földrajzi alapon osztották
fel egymás között:
2. ábra. A történelmi tudatépítés
Az Andok történelmi eseményei
Ez a parciális történelmi tudatépítés
talán kedvez a nemzet tagjainak vagy a vezetô nemzeti politikai
csoportoknak, ám a történelmi és társadalmi
hasonlóságok eltitkolása gátolja az andokbeli
népesség közötti szolidaritásérzés
kifejlôdését. Erre a szolidaritásra az identitásuk
megôrzéséért egyre határozottabban kiálló
az ôshonos népeknek, illetve az egyes országokban megerôsödô
mesztic középosztálynak egyaránt szüksége
lehet.
Mindezek alapján az Andok jövendôbeli történelemoktatásának
két alternatív forgatókönyvét tudom elképzelni:
1. Az elsô forgatókönyv szerint a domináns
(kreol) politikai csoportok képesek lesznek megôrizni és
fenntartani saját hatalmi berendezkedésüket, ami részben
a jelenlegi államalakulatok, részben pedig a jelenlegi parciális
történelemszemlélet és -oktatás tartós
fennmaradását eredményezi. A meszticizálódás
és urbanizáció folyamatának felerôsödésével
a jelenlegi, országon belüli etnikai és szociális
szembenállás enyhül, a nemzeti különbségek
pedig megerôsödnek: Atahualpa és Huáscar harca
bizonytalan idôre tovább folytatódik.
2. A második forgatókönyv szerint még mielôtt
az egyes nemzeteken belül végbemenne a meszticizálódásnak
nevezett középosztályosodás és asszimilációs
folyamat, a leginkább hátrányosan érintett
csoportok, az ôshonos népesség vagy a városi
,,csolo" mesztic csoportok egyfajta pánandokbeli összefogásban
keresnek megoldást a kérdéseikre. Egy ilyen jellegû
politikai változás (a bevezetésben idézett
Anthony Smith gondolatmenetét követve) szükségszerûen
maga után hozná az Andok történelmének
új, az országhatárokon átívelô
összefüggéseket is bemutató interpretációját
is.
Irodalom
Anderson, Benedict: Imagined Communities. London, 1983.
Bernete, Francisco: Como analizar las representaciones sociales
contenidas en los libros de texto de historia. Madrid, 1993.
Hobsbawm, Eric: The Invention of Tradition. Cambridge, 1983,
University Press.
Hofer Tamás - Niedermüller Péter (szerk.): Nemzeti
kultúrák antropológiai nézetben. Budapest,
1998.
Letenyei László: Etnikum és hatalom az Andokban.
Replika,
29. évf. (1998) 83-96.
Smith, Anthony Douglas: National Identity. Nevada, 1994, University
of Nevada Press.
Weber, Eugen: Paisants de la France. La modernisation de la France
rural, 1870-1914. Paris, 1975, Gallemard.
Iskolai történelemkönyvek
Borth, Carlos: La cuestión nacional. La Paz, 1986.
Castillo Morales, Juan: Historia del Perú en el proceso americano
y mundial. Lima, 1993, Editorial Bruño.
Chirinos Montalbeti, Rocio - Palacios McBride, Maria: Historia del
Perú. Lima, 1997, Editorial Tercer Milenio S.A.
Diaz Suarez, Plácido - Narrea Delgado, Manuel - Benavidez Estrada,
Juan:
Historia del Perú en el proceso americano y mundial.
Lima, 1996, Editorial Escuela Nueva.
Guevara Espinoza, Antonio: Historia del Perú en el proceso
americano y mundial. Lima, 1996, Editorial Guevara Espinoza.
Macera, Pablo: Historia del Perú. Lima, 1993, Editorial
Bruño.
Pons Muzzo, Gustavo: Compendio de Historia del Perú.
Lima, 1995, Editorial Bruño. 1. kiadás: 1983, Editorial Librería
distribudora Bazar San Miguel Ltda.
Pareja Diezcansejo, Alfredo: Breve historia del Ecuador. Quito,
1991, Editorial Ecuador FBT. Cía Ltda.
Villanueva Sotomayor, Julio: Historia del Perú y Geografía.
Lima, 1997, Editorial Bruño.
[1]
Az 1996-ban Peruban eltöltött féléves kutatói
ösztöndíjat a Budapesti Közgazdaságtudományi
és Államigazgatási Egyetem, illetve a San Antonio
Abad Del Cusco egyetem ösztöndíja tette lehetôvé.
Köszönöm Wilfredo Cori Castrónak, Gisele Cuglievannak,
Juan Carlos Estenssorónak, France-Marie Renard-Casevitznek a tanulmány
elkészítéséhez nyújtott tanácsaikat.
[2]Discos
Independientes, Lima, 1996.
[3]
A határ meghúzása, pontosabban a határôrség
megszervezése a Rio de Janero-i fegyverszünet után (1941)
az ôshonos népesség számának gyors csökkenését
okozta a korábban zsiváróként emlegetett ôshonos
népcsoport körében. A népcsoport hiedelmei szerint
minden shuar férfinek egy ashuar férfit, minden ashuarnak
pedig egy shuart kellett megölnie, hogy a társadalom felnôtt
tagjává váljon. A szokás csak akkor mûködhetett,
ha körülbelül ugyanannyi shuar és ashuar település
volt egy területen. Mivel a határ ecuadori oldalára
többségükben shuárok kerültek, valóságos
hajtóvadászat indult a kisebbségbe került ashuár
férfiakra. A határ perui oldalán ugyanez történt
a kisebbségbe került shuárokkal. A folyamat megfékezésére
a hatvanas évektôl mindkét országban ,,átnevelô
programokat" indítottak, és mára gyakorlatilag megszûnt
a fejvadászat az érintett területeken.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu