Tíz évvel a falomlás után úgy tûnhet,
a berlini lakáspiacon minden a legnagyobb rendben van. A kínálat
bõséges, a lakásárak és a bérleti
díjak széles körben csökkennek, a helyzet nyugodt,
feszültségektõl mentes, szinte derûs. Eszerint
Berlin bravúrosan oldotta meg lakáspolitikai „házi
feladatát". Igaz, nem minden igazodik maradéktalanul a vágyakhoz:
a középrétegek növekvõ kiáramlását
általában kritikusnak ítélik, egyúttal
azonban „a normalitáshoz való visszatérésként"
értékelik. Olyan folyamatként, amely gyorsított
ütemben járja be a nyugatnémet nagyvárosok korábban
megtett útját.
A lakáshelyzetrõl folytatott jelenlegi vita témái
ezeket a nyugalmas viszonyokat tükrözik vissza. Nem lakáshiányról,
magas lakbérekrõl vagy egyes társadalmi rétegek
kiszorításáról van szó, hanem a város
peremén, illetve környékén létesülõ
családi házas telepekrõl, a Spree, a Havel és
a berlini tavak mellett épülõ vízparti otthonokról
vagy a történeti központban található attraktív
új lakásokról. Mint Németország sok
más városában, Berlinben is a családi házas
építkezés áll a figyelem középpontjában.
Ma ismét az igényes családi házak létesítése
jelenti az elsõ számú feladatot, leginkább
természetesen magas színvonalú városi környezetben.
A Berlin északi részén tervezett „Építési
kiállítás, 1999" mintaszerû építészeti
együttese azt hivatott a széles nyilvánosság
számára demonstrálni, hogy Berlin ebben a kérdésben
is az élen halad.
Azért az általános berlini derûbe egy csöppnyi
üröm is vegyül. A magasabb keresetûek elhagyják
a várost, s ez együtt jár a különbözõ
szociális rétegek együttélésének
felszámolódásával, aminek következményeképpen
a belváros bizonyos területein „a szegények szigetei"
alakulhatnak ki. Berlin ezekre a problémákra is reagált
- habár a város szociális fejlõdésérõl
szóló vita inkább csak a szólamok szintjén
marad, kevéssé mutat életképes elképzeléseket.
Berlin tehát lakáspolitikai szempontból sikeres
modellnek számít. De vajon valóban az is? Vajon a
belváros némelyik területén jelentkezõ
szociális problémák csak a „normalitásért"
fizetett árat, az összességében örvendetes
fejlõdés kikerülhetetlen mellékhatásait
jelentik? Mi húzódik meg tulajdonképpen a családi
házról, illetve a város szociális fejlõdésérõl
párhuzamosan folyó viták hátterében?
Emlékezetünk igencsak rövid: mára jórészt
elfelejtettük, milyenek voltak a viszonyok közvetlenül a
fordulat után, nem emlékszünk a nagy reményekre
és félelmekre, az akkori mozgalmas lakáspolitikai
vitákra. Pedig a berlini folyamat talán mégsem csak
a nyugatnémet fejlõdés lenyomata, pusztán a
normalitáshoz való visszatérés, az aktuális
derû mögött egészen más, tipikusan berlini
folyamatok húzódnak meg. Semmiképp sem árt
feltenni a kérdést, hogyan is jutottunk el a mai viszonyokig.
Hogyan rendítette meg a fordulat a lakáspolitikát,
hogyan reagált az egységes berlini szenátus ezekre
a nagyléptékû változásokra, és
hogyan módosult ez a reakció az idõk folyamán?
A berlini lakáshelyzet a fordulat elõtt
A fal leomlásával 1989 novemberében alapvetõen
megváltoztak a lakáspolitika, sõt a lakhatás
feltételei Berlinben. Egy csapásra láthatóvá
váltak a háború utáni lakásépítés
sajátosságai. Eszerint Berlin nem csupán bérlõk
városa volt, hanem a szociális lakásépítés
par excellence helyszíne is, mégpedig falon innen és
túl is. Ebbõl kifolyólag a megosztott város
a jóléti állam városépítési
víziójának klasszikus gyakorlóterepévé
vált. A fordulat elõtti Berlin a lakásszférában
kétféle módon kapcsolódott saját múltjához:
még mindig a „bérkaszárnyaváros" megtestesülése
volt, egyúttal azonban ellentmondásos és átfogó
választ is jelentett arra. A császárkor „aszociális"
lakáshelyzetével a XX. század folyamán a „szociális"
lakásépítés legkülönfélébb
változatait szegezték szembe.
Városépítészeti szempontból Berlin
„a világ legnagyobb bérkaszárnyavárosaként"
(Werner Hegemann) vált hírhedtté. A város jellegét
döntõ módon a XIX. század utolsó harmadának
fejlesztései határozták meg. A város topográfiájában
mind a mai napig felismerhetõk ennek az idõszaknak az éles
társadalmi ellentétei. A munkások sokudvaros bérkaszárnyáinak
végtelen tömbjei fõként Berlin északi
és keleti részében, a jobb polgári bérházak
és az elõkelõ, exkluzív villanegyedek nyugaton
és délen a város minden részét félreérthetetlen
szociális és építészeti jegyekkel ruházták
fel. Csak a legrosszabb lakóterületek - a város szélén
burjánzó vadtelepek és a központ nyomortanyái
- tûntek el az idõk folyamán.
A császárkor kemény társadalmi-térbeli
ellentétek által megosztott városát átfogóan
és megsemmisítõen bírálták: az
évtizedeken keresztül maga volt a megtestesült rossz,
az ember megvetésének és a borzalomnak a barbár
keveréke. A reformerek szemében a „bérkaszárnyák"
gyógyíthatatlanoknak tûntek. Az építészetkritikus
Karl Scheffler utópikus víziójában már
1910-ben egy olyan „eszményi" polgármesterrõl álmodozott,
aki a rendelkezésére álló „szabadságot"
erõskezû beavatkozásra használja: „fél
Berlint, különösen az elõvárosok jó
részét lebontatja, és a ronda, új nagyvárost
szigorú ellenõrzés mellett szép, új
városként építi újra" (Scheffler 1910,
258).
Ez volt az elõzménye az elsõ világháború
utáni lakáspolitikának és a lakásépítés
reformjának, amely mindenekelõtt a szociálisan szétzilált
„bérkaszárnyavárossal" szemben nyújtott szociális
alternatívát, amikor megpróbálta csökkenteni
a lakásszféra társadalmi ellentmondásait. Ezt
szolgálták évtizedeken át a korábbi
lakásállomány bérlõit védõ
intézkedések is: a rögzített lakbér és
a felmondás korlátozása. Az elsõ világháborút
követõ korszakokban emelt épületek az építészeti
és városépítészeti válaszok sokféleségét
mutatják: ide tartoznak a Weimari Köztársaság
híres telepei (a Hufeisensiedlung Britzben, a zehlendorfi „Onkel
Toms Hütte" erdei telep, a siemensstadti nagy lakótelep) a
nemzeti szocialista idõszak népieskedõ vagy kaszárnyaszerû
lakóegyüttesei (például „SS Bajtársi Telep"
vagy a Grazer Damm lakóegyüttese), a második világháború
után a Stalinallee lakópalotái, az ötvenes évek
nyugat-berlini belvárosi és fõként városszéli
telepei (Hansaviertel, Észak-Charlottenburg, Dél-Britz),
a hatvanas évek nagy telepei Nyugat-Berlinben (Märkisches Viertel,
Gropiusstadt, Falkenberger Feld), végül a hetvenes-nyolcvanas
években ipari eljárással épített kelet-berlini
lakótelepek (Mahrzahn, Hohenschönhausen, Hellersdorf).
A cél minden esetben a viszonylag azonos színvonalú,
szabványosított és jól felszerelt lakás
volt, amely minden szinten kerülte vagy megszüntette a szociális
különbségeket. Ennek jegyében azonos szempontok
szerint történt a polgári és a proletár
lakónegyedek elhelyezése, e negyedek belsõ megszervezése.
Ez érvényesült az épületek megformálásában
is: minden lakás egyenértékûnek számított
(szemben a császárkori bérházakkal, ahol a
jobb lakások az utcafronton és a bell etage-on helyezkedtek
el). Mindezek a törekvések a gyûlölt bérkaszárnyaváros
meghaladására irányultak. A második világháború,
majd a háborút követõ kíméletlen
bontások Kelet- és Nyugat-Berlinben az új, szociális
lakóvárosnak nyitottak utat (például a Wedding
negyedi Brunnenstrasse szanálási területén vagy
a Fischerinselen).
De a bérkaszárnyavárossal szembeállított
alternatíva a háborút követõ idõkben
mindinkább leleplezõdött: jobb város ígért,
de e helyett szociális szempontból tekintélyelvû,
a megformálás szempontjából pedig sok hiányosságot
mutató és fõként drága program volt,
amely a történelmi város maradványait is szisztematikusan
szétrombolta. Az uralkodó lakáspolitika elleni heves
tiltakozások a hetvenes évek Nyugat-Berlinében azt
fejezték ki, hogy az emberek csalatkoztak reményeikben. A
polgári kezdeményezések, a házfoglalások
és a szakmai kritika fokozatosan kikényszerítették
a bérkaszárnyaváros elvének újraértékelését.
1975, az Európai Mûemlékek Éve elõsegítette
a késõ XIX. század városának új
megközelítését. Ebben az idõben a korábbi
épületállomány értékelésének
óvatos felülbírálatát lehetett észlelni
Kelet-Berlinben is.
A fal mindkét oldalán végbemenõ kulturális
paradigmaváltás nemcsak a régebbi épületek
felújításában, a házak által
szegélyezett városi utca és városi tér,
sõt a belsõ udvarok szerepének újraértékelésében
mutatkozott meg, hanem az új lakóegyüttesek kialakításának
mikéntjében is. A modern városépítészet
elveit háttérbe szorították a neotradicionalista
városépítészet szempontjai. Ez a törekvés
Kelet-Berlinben csak egyes helyeken, így a Nikolaiviertel középkori
jellegét felidézõ nyolcvanas évekbeli újraépítésében
mutatkozott meg, Nyugat-Berlinben viszont meglehetõsen széles
körben érvényesült. Ezt célozták
meg a „városrekonstrukció", illetve a Nemzetközi Építészeti
Kiállítás (Internationale Bauausstellung, IBA 1984/87)
„városjavító" törekvései, amelyek a belvárosban
(például a Ritterstrassén vagy Kreuzbergben) és
kisebb, a város szélén kertvárosszerûen
létesített telepeken (például a Düppelben
épített kertvárosban) valósultak meg.
A „régi" város újraértékelésének
következményeként Nyugat-Berlinben felértékelõdött
a császárkor néhány, fõként polgári
lakóterülete, például Charlottenburgban, Wilmersdorfban,
Schönebergben és Kreuzbergben. A szociológusok dzsentrifikációnak
nevezik azt a folyamatot, amely a középrétegek beköltözését
és a szegényebb lakosság részleges kiszorítását
jelenti. Hasonló fejlõdés Kelet-Berlinben már
csak azért sem volt lehetséges, mert az iparilag felépített
lakóterületeknek adott elsõbbség miatt - kevés
kivételtõl eltekintve - a korábban beépített
területek épületállományának egészét
elhanyagolták. Nyugat-Berlinben viszont, néhány régebbi
lakóterület felértékelésével párhuzamosan,
végbement a második világháború után
épített lakásállomány mélyreható
kulturális és gyakorlati leértékelése.
Az ötvenes évek telepeit immár monotonnak és
városiatlannak ítélték, a hatvanas évek
nagy lakótelepei pedig az elhibázott lakásépítés
mintapéldáivá váltak. Sõt, a teljes
bontással járó építés bizonyos
példái ismét negatív tálalásban
kerültek a lapok címoldalára, így például
a Cottbuser Tornál megépült új kreuzbergi központ
vagy Neukölln-Rollberge szanált területének új
épületei. A hatvanas-hetvenes évek szociális
lakásépítésének városszéli
telepei és a belváros nagy lakóegyüttesei ekképp
a bérházak örököseinek számítottak.
A nyolcvanas években, leegyszerûsítve és eltúlozva,
kilátástalan, embertelen tömegszállásoknak
bélyegezték õket. Egészen más volt a
helyzet Kelet-Berlinben: ott a nyolcvanas években indult csak be
igazán a város szélén folyó tömeges
lakásépítés. Mahrzahn, Hohenschönhausen
és Hellersdorf vonzó környéknek számítottak,
minthogy átlag fölötti lakásminõséget
nyújtottak. Ezekben a negyedekben a nyugati viszonyokhoz mérten
kivételes mértékû szociális keveredés
valósult meg: munkás és professzor lakott egymás
mellett.
A fordulatot megelõzõen tehát a lakásállománnyal
kapcsolatos tapasztalatok Nyugat-, illetve Kelet-Berlinben nagyon különbözõképpen
alakultak. Közös volt azonban mindkét városrészben,
hogy a lakbéreket ma már szinte elképzelhetetlen mértékben
szubvencionálták. E mögött a lakásnak az
a sajátos, a szociális gondoskodás jegyében
fogant elképzelése állt, amely szerint a lakás
nem áru, hanem az ember alapszükségleteit kielégítõ
szolgáltatás. S mindezt olyan színvonalú lakás
biztosította, amely sem a felszereltséget, sem a lakóterület
nagyságát tekintve nem volt spártainak nevezhetõ.
A nyugat-berlini közhasznú lakásgazdálkodás,
illetve a kelet-berlini kommunális lakásépítés
ezt próbálta a rendelkezésére álló
eszközökkel megvalósítani.
Az ezekért a sajátosságokért fizetett ár
közismert: e szektor is jelentõs pénzügyi támogatásra
szorult, Nyugat-Berlinben a Szövetségi Köztársaságéra,
Kelet-Berlinben pedig az NDK-éra. A berlini falomlás ezeket
a sajátosságokat is maga alá temette. Ezt követõen
a lakásszféra szereplõi teljesen új helyzettel
szembesültek. El kell ismerni, hogy gyorsan képesek voltak
egy új irányvonal kijelölésére. Nézzük
meg, mik is voltak ennek az új irányvonalnak a programszerû
alapjai!
A fordulat után: az elégedetlenkedõ Berlin
Az 1989 után bevezetett lakáspolitikát azokra az
elõrejelzésekre alapozták, amelyek hatalmas lakosságnövekedést
jósoltak. Növekedés, növekedés, növekedés
- ez volt az elsõ évek üzenete az újraegyesült
Berlinben. S az elõrejelzéseket szinte mindenki hajlandó
volt készpénznek venni. A szenátus építésügyi
hatóságán dolgozó Hanno Klein 1991-ben egy
olyan tanulmányra hivatkozott, amely 2010-ig - véleménye
szerint túlságosan is óvatosan - 800000 és
1600000 körüli lakosságnövekedéssel számolt.
Ez azt jelenti, hogy „400 és 800000 közötti számban
kell új lakásokat építeni", méghozzá
fõként sok „magas színvonalú lakást"
a legjobban keresõk számára, mivel azzal számoltak,
hogy valamennyi szövetségi tartományból jólszituált
polgárok tömege özönlik Berlinbe.
E túlzott várakozások a következõ
években némileg mérséklõdtek, de a szenátus
építésügyi hivatalának lapjában,
a Foyerban „Új lakás" címmel 1993 júniusában
is még a következõket lehetett olvasni: „A lakbérek
alakulásától függõen 100000 vagy akár
150000 lakás is hiányzik Berlinben. A szövetségi
alkalmazottaktól a fehérorosz bevándorlókig
a fõvárosnak az elkövetkezõ években még
sok új-berlini számára kell lakást biztosítania.
(...) Egész városoknak kell a földbõl kinõniük,
iskolákkal, utcákkal, üzletekkel, munkahelyekkel, tömegközlekedéssel.
De valódi városoknak, nem betonsivatagoknak és alvóvárosoknak."
A városfejlesztés konkurens hatósága az 1994-es
területfejlesztési tervben a berlini lakosság számát
az 1991-es 3,4 millióval szemben 2010-re 3,7 millióra becsülte,
ám az effajta mértéktartó elõrejelzések
elvesztek a növekedési láz árjában.
Az ily módon megjósolt jövõ sok felelõs
szakembert és politikust elkábított, ugyanakkor elbizonytalanította
a lakosokat és a bázisaktivistákat. A robbanásszerûen
növekedõ Berlin reményei mellett olyan félelmek
is lábra kaptak, hogy a kevésbé tehetõs népesség
nagymértékben kiszorul a belvárosi lakásokból.
Ezek a félelmek a - nagyságrendjüket tekintve inkább
szerény - nyolcvanas évekbeli nyugat-berlini tapasztalatokon
alapultak, ahol a belváros egyes területein a szociális
kiszorítás folyamatai zajlottak le.
Hogyan juthattak 1989 után ilyen nagy szerephez az eltúlzott
elõrejelzések? A mesés növekedés emlegetésével
sok döntéshozó egy valódi boom kibontakozását
remélte elõsegíteni. Mert csak a növekvõ
Berlin számított jó Berlinnek, és - a számítások
szerint - csak a növekedés révén lehetett kompenzálni
a szubvenciók drasztikus leépítésébõl
elõre láthatóan bekövetkezõ gazdasági
problémákat. A kisszámú szkeptikust félreállították.
Sikerült a közvéleménnyel olyan spekulatív,
teljesen irreális számsorokat elfogadtatni, amelyek a berlini
lakáspolitikát teljességgel tévútra
vezették. A várt tömeges beáramlásra várva
a berlini szenátus valóban hamar átállította
a váltókat a városszéli új, tömeges
lakások építésére. Magas adójóváírási
lehetõségekkel teremtettek mesterségesen kedvezõ
körülményeket a lakásépítés
számára. Így azonban nem a saját maguknak építkezõket,
hanem a tõkebefektetõket mozgósították.
Ennyiben a hivatalos prognózisok teljességgel sikeresek voltak.
A tervezõi és az adózásbeli feltételek
mellett az az „eszmény" is megfogalmazódott, amely formát
adott a tömeges lakásépítésnek: ez pedig
az „elõváros" mintája volt. Az elõvárost,
ahogy az akkori építési szenátor, Hans Stimmann
1993-ban megfogalmazta, „a társadalmi összetétel és
az ennek megfelelõ használati minták változatossága
jellemzi". Az épületek összterületének 20
százalékát kellett „munkahelyek" számára
fenntartani. Az elõvárosnak „olyan sajátos identitásra
kell szert tennie, mely kapcsolatot létesít a mindenkori
hely történeti nyomaival és használati módjaival".
„Az elõvárosokat hagyományos városépítési
minták szerint tervezik. A fõ elemeket egyértelmûen
az utcák és a terek mint az azonosság és tájékozódás
alapvetõ intézményei jelentik." „Az új elõvárosok
képét, fõleg a közterületeken, intenzív
fásításoknak, parkosításnak, játszótereknek
és sportolásra szánt területek kialakításának
kell jellemezniük és meghatározniuk." Az eszmény
tehát „már nem a (nagy) lakótelep, hanem az elõváros,
melynek nagyságrendje 5000 lakóegység körül
mozog". Az elképzelés egyáltalán nem családi
házas együttesre vonatkozott, éppen ellenkezõleg:
„A lakások 80 százaléka emeletes épületekben
kap helyet, s csak maximálisan 20 százalékuk építhetõ
saját telekkel rendelkezõ önálló háztípusok
formájában."
A viszonylag sûrû beépítésû
elõváros mintájának mindenekelõtt a
modern városépítészet - a húszas, ötvenes
és hatvanas évek telepeinek - alternatívájával
szemben kellett világos elhatárolást jelentenie. A
cél: visszatérés a császárkor felvilágosult
polgárságának tömeges lakásépítési
elveihez. A használók kívánatosnak látott
szociális sokféleségét a támogatások
differenciálásával vélték biztosíthatónak:
a lakások egyharmadát a klasszikus szociális lakásépítés
mintájára, „a nép széles rétegei" számára
kívánták megépíteni, egy további
harmadot magasabb, de még mindig szubvencionált árakon,
s végül az utolsó harmadot támogatás nélkül,
vagyis piaci áron. Ily módon ugyan korlátozták,
de még nem adták fel a berlini lakásépítés
szociális hagyományát.
1993-ban nemcsak az „elõvárosi minta" elveit dolgozták
ki, hanem bemutatták egy ilyen elõváros referenciaként
szolgáló modelljét is: a Weissensee körzetében
fekvõ Észak-Karow-t. Itt, Berlin északkeleti részében,
nem messze az autópálya-körgyûrûtõl
látszottak testet ölteni az elõváros elvei; itt
lehetett kipróbálni, hogyan születik egy elõváros
a valóságban. Az építészek, Moore/Rubel
és Yudell (Santa Monica/Kalifornia) tervei alapján mintegy
100 hektáron a kerület, a berlini tartomány és
a beruházók közös erõfeszítései
alapján gyorsan elõkészítették és
megkezdték az építkezést. Idõközben
mintegy 5100 lakás készült el 15000 ember számára,
ebbõl 1940 lakás részesült kiemelt támogatásban,
2360 csökkentett támogatással, mintegy 800 lakás
pedig sorházban és családi házként épült.
E mintaváros kliensei „túlnyomórészt panelelhagyók"
(Schwarz 1997, 15), tehát olyan tehetõsebb polgárok,
akik az NDK idõkben épült nagytelepekbõl el akartak
költözni. Észak-Karow - amelyet idõközben
imázsképzõ okokból Új-Karow-vá
kereszteltek át - a legnagyobb, szinte teljesen magánkezdeményezésbõl
megvalósult építési vállalkozás
az új szövetségi tartományokban.
Az elõvárosi minta egyébként nem átfogó,
nyilvános eszmecsere részeként és nem is a
múlt tapasztalatainak széleskörû politikai feldolgozása
alapján alakult ki, hanem megkésve, felülrõl
hirdették meg, miközben - még ha megváltozott
külsõvel is - mindenütt ismét telepépítés
elõkészületei folytak. A tervezési és
építési folyamat mintaképének meghirdetése
persze csak az érem egyik oldala, a másik az elképzelések
elismertetése és érvényre juttatása.
Valójában a berlini periféria legtöbb városbõvítését
már akkor is olyan tisztán lakótelepépítõ
programok jelentették, amelyek nem foglaltak magukban munkahelyeket,
és amelyek szociális összetétel szempontjából
kevéssé változatosak.
De nem csak „elõvárosok" létesültek. Számos
kisebb program valósult meg a már beépített
városias területeken, a periféria beépítetlen
részein, az egykori ipari, katonai vagy más célra
használt területeken, belvárosi foghíjakon és
- különösen látványos módon - még
Berlin történeti központjában is. Az 1995-ben az
Unter den Linden korzóján látható „Város,
ház, lakás" címû kiállítás
katalógusa meggyõzõen demonstrálta az ilyen
programok sokféleségét. A nagyvárosi központok
egyfunkciós struktúrájának kritikájából
kiindulva a berlini szenátus elõírta, hogy Berlin
központjában valamennyi nagyobb építkezés
esetében az új beépítés legalább
húsz százalékának lakásnak kell lennie.
Az eredmény a luxuslakások Berlinben eddig ismeretlen válfaja
lett: általában habsapkaként lebegnek a hivatalok
felett, néha külön traktusokba vannak telepítve.
Felszereltség, elhelyezkedés és költségek
tekintetében ezek a centrumban, a város külsõ
részein vagy az újonnan létesített elõvárosokban
található új lakások fõleg egy használói
réteget céloztak meg: a lakosságnövekedés
elõrejelzéseit elfogadva azokra a tehetõs középrétegekre
számítottak, amelyek Nyugat-Németországból
érkeztek (volna) Berlinbe.
A lakásépítés új hulláma
azonban nem korlátozódott a város területére.
A felosztott városban 1989-ig egyedülálló helyzet
uralkodott: a város nem „eresztett pocakot", vagyis nem alakult
ki körülötte egy olyan laza szövésû, jómódú
háztartásokból álló családi házas
övezet, amely a háború utáni idõkben a
többi nyugat-európai nagyváros körzetében
mindenütt létrejött. A szuburbánus övezet
Berlinben szinte teljesen ismeretlen maradt. Ez a sok szakember által
elõnyösnek ítélt helyzet a fordulat után
egy csapásra megváltozott. Ahelyett, hogy a berliniek tanultak
volna a többi város hibáiból, még fel
is erõsítették azokat, mert ez felelt meg a környezõ
települések, a befektetõk és a jól keresõ,
elõbb nyugat-berlini, majd késõbb kelet-berlini polgárok
érdekeinek, akik Berlin körzetében próbáltak
kedvezõ áron családi házat vásárolni.
A környezõ településeken létesült új
lakások 1993 óta mind erõteljesebben jelentkeztek
a piacon. Míg e településeken 1992-ben csak 300 lakás
készült el (Berlinben 10900), ez a szám 1993-tól
a következõképp alakult: 1993-ban 2700, szemben a berlini
9400-zal, 1994-ben 7900 szemben 11400-zal, 1995-ben 11350 szemben 15850-nel,
1996-ban 20250 szemben 22750-nel. A környéken épülõ
számtalan új lakótelep Berlin városa számára
konkurenciát, a várt újberliniek és számtalan
óberlini számára pedig csábító
kínálatot próbált nyújtani.
A fordulatot követõen azonban nemcsak az új lakások
építése vált kiemelt feladattá, hanem
az öröklött lakásállomány feljavítása
is. A feladatok ezen a téren különösen a város
keleti részében voltak óriásiak: szinte minden,
1945 elõtt épült lakóépület esetében
elmaradt az esedékes felújítás és modernizáció.
A berlini tartomány e kihívásra a kelet-berlini belváros
bérházövezetében található régebbi
épületek felújításának, illetve
a nagy kiterjedésû kelet-berlini városszéli
panellakótelepek feljavításának programjával
válaszolt. A lakásállomány biztosítása
és fenntartása az új lakások építése
mellett szintén elsõrendû politikai célnak számított.
A fordulat után Kelet-Berlinben - a nyolcvanas években
Nyugat-Berlinben követett eszmékhez és eljárásokhoz
kapcsolódva - nagy lendülettel kezdték el a régebbi
épületek helyreállítását. A célkitûzés
az volt, hogy Kelet-Berlinben is érvényt szerezzenek a „körültekintõ
városfelújítás" alapelveinek, ami azt jelenti,
hogy kerülni kell a régi épületek nagyobb mértékû
bontását, a lakosokat és iparosokat be kell vonni
a helyreállításba, és érdekeiket figyelembe
kell venni. Az épületállomány e negyedekben megfigyelhetõ
gyors mértékû romlása különös
politikai jelentõséget kölcsönzött a kérdésnek,
amely már az NDK fennállásának végsõ
szakaszában a növekvõ ellenzéknek is fontos témája
volt. A régi házak felújításának
feltételei azonban idõközben drasztikus mértékben
megváltoztak: egy óriási mértékû,
szanálásra váró homlokzattömeggel a támogatásra
szánt közpénzek csökkenése állt szemben.
Ekképp az Ideiglenes Regionális Bizottság - egy, a
fordulat után felállított félhivatalos tervezõintézet
városfelújítási kutatócsoportja - 1990
júliusában mintegy 110000 kelet-berlini régi bérház
felújítási szükségletébõl
indult ki. Mindez a lakásonkénti 225000 márka becsült
ráfordítással számolva körülbelül
25 milliárd márkát jelentett volna. Ezt a számot
ugyan késõbb lefelé, nagyjából a felére
korrigálták, de még így is jól mutatja
a feladatok léptékét. A régi lakások
felújításának nemcsak az volt a feladata, hogy
megállítsa az épületek állagának
romlását, hanem az is, hogy elhárítsa „a lakosság
kiszorításának veszélyét".
Miután a régi házak felújítását
célzó elsõ, jelzésértékû
intézkedések a kelet-berlini magisztrátus és
a nyugat-berlini szenátus együttmûködésében
már az átmeneti idõszakban megtörténtek,
a berlini szenátus 1992 júliusában elfogadta az „Elsõ
Átfogó Városfelújítási Programot".
Minthogy szükség volt fontossági sorrend felállítására,
a program elõször 39 kiválasztott körzetben (ebbõl
27 Kelet- és 12 Nyugat-Berlinben) 181000 lakást fogott át,
vagyis több mint kétszer annyit, mint a két nyugat-berlini
városfelújítási program 1963-ban és
1974-ben együttvéve. Ez a program ugyanakkor még nem
határozta meg a város keleti részében a szanálás
konkrét területeit és az ezekhez kapcsolódó
súlypontokat.
1993 elején a tovább szûkülõ pénzügypolitikai
játéktér már elõrevetítette a
városfelújítási politika megváltozását.
Ezért kilátásba helyezték a „nagyon szétaprózott"
vagy „túlontúl költséges" intézkedések
támogatásának leállítását,
a bérbeadók és bérlõk nagyobb „költségrészesedését",
ezáltal pedig a bérleti díjak növekedését.
1993 augusztusában formálisan öt szanálási
területet jelöltek ki, melyek mindegyike a város keleti
felében fekszik. Ezeken a területeken 32000 lakás található
mintegy 43500 lakossal. 1994 októberében további szanálási
területeket jelöltek ki, köztük egy nyugat-berlinit
is.
A városfelújítás másik nagy tevékenységi
területe a fordulat után Kelet-Berlin óriási
lakótelepeinek rendbehozatala. A berlini szenátus egyik nagy
politikai teljesítményének számít, hogy
ebben a kérdésben gyorsan és félreérthetetlenül
foglalt állást. Miközben némelyek még
nagyarányú, egész területi egységeket
magukba foglaló bontásokról ábrándoztak,
a politika felelõs képviselõi szembeszálltak
a kulturális stigmatizálással, és félreérthetetlenül
világossá tették, hogy ezeket a területeket nem
feladni, hanem felértékelni kívánják.
Minden más döntés kalandor jellegû lett volna:
a város keleti felében mintegy 270000 elõregyártott
panelekbõl épült lakás található,
ami az egykori NDK fõváros lakásállományának
több mint 40 százalékát jelenti. „Építési
szenátorként bízom abban", írta Wolfgang Nagel
1992-ben, „hogy a politika felismeri: a nagy lakótelepek lakókörnyezetének
stabilizálása és feljavítása végsõ
soron kevesebbe kerül, mint ha ezt az állományt a sorsára
hagyjuk, és ennek következményeként fenyegetõ
szociális katasztrófával kell szembenéznünk."
Ily módon az egyesült Berlinre a városfelújítás
további, óriási feladatköre hárult. Az
újabb épületek helyreállításával
kapcsolatban Kelet-Berlinben még nem voltak tapasztalatok, Nyugat-Berlinben
is csak a nyolcvanas évek kezdete óta, fõleg a Märkisches
Viertel nevû lakótelepen. Ott a lakásépítõ
társaság kezdeményezésére 1983-tól
egy nemzetközileg is figyelmet keltõ kísérleti
területet nyitottak meg a nagy lakótelepek utólagos
feljavítására. Ezekhez a viszonylag kisléptékû
beavatkozásokhoz kapcsolódó tapasztalatokat azonban
nem lehetett közvetlenül alkalmazni az új viszonyokra.
Elsõ lépésként 1990 októberében
az egyesülési szerzõdésnek megfelelõen
az NDK egykori kommunális lakásigazgatása alá
esõ teljes lakásállományt, a rá esõ
adóságokkal együtt, átadták a fennálló
városi lakásépítõ társaságoknak.
Már az 1990. október 3-án lezajlott hivatalos egyesülés
elõtt kezdeményeztek olyan kutatásokat, amelyek a
nagy kelet-berlini lakóterületek állapotának
részletes helyzetfelmérését célozták.
Ezeket aztán számtalan szakvélemény és
modellkísérlet követte. A szükséges intézkedések
további tisztázására kipróbálták
a lakossági részvétel modelljeit, így a marzahni
platform, a Greifswalder Strasse-i fórum és a hellersdorfi
környezeti fórum keretében. 1993 októberében
kezdõdött el az iparilag elõállított lakások
épületszanálását támogató
program próbaszakasza. Végül egy tíz évet
átfogó támogatási programot alakítottak
ki, mely az NDK lakásállományát technikai és
gazdasági szempontból hosszú távra stabilizálni
kívánja. „Ily módon csökkentjük az elvándorlási
hajlandóságot, és biztosítjuk e lakások
hosszú távú kiadhatóságát." (Investitionsbank
Berlin, 1998) Az új program keretében 1993 és 1997
között 49000 lakás feljavítását tudták
támogatni. Az építési költségek
lakásonként átlagban 63000 márkát tettek
ki, ebbõl mintegy 22000 márkát fedezett a támogatás.
Ezek a városfelújító intézkedések
azonban gyorsan a látszólag legfontosabb feladat, a tömeges
lakásépítés mögé szorultak. A nyilvánosság
fórumain, a koncepcionális források terén,
valamint a közpénzek elosztásában is ugyanez
játszódott le.
A kijózanodás után: Berlin újrarendezi önmagát
A közvetlenül a fordulatot követõ idõszak
elsöprõ növekedési eufóriája azonban
1993 õszére elmúlt. Erre az idõre az utolsó
optimisták számára is világossá vált,
hogy az irodahelyiségekre, de a várt beáramláshoz
kapcsolódó lakásszükségletre vonatkozó
elõrejelzések is teljességgel illuzórikusak
és tarthatatlanok. A politikának azonban idõre volt
szüksége, hogy levonja az elõrejelzések összeomlásából
adódó következtetéseket. Csak az 1995 õszi
berlini választások és a szenátus ehhez kapcsolódó
átalakulása után mutatkoztak jelek a lakáspolitika
irányváltására, amit Berlin tartomány
drámaian kiélezõdõ költségvetési
válsága is alátámasztott. Ilyen körülmények
között még az újonnan épített lakások
csökkentett szociális támogatása sem tûnt
lehetségesnek.
1997 nyarán végül nagy hangon hivatalosan is meghirdették
a lakáspolitika „paradigmaváltását", amely
a „Berlini tulajdoni stratégia, 2000" címet viselte. Ebben
azt hangsúlyozták, hogy az új politika „búcsút
jelent a bérlõk városától". Vége
a bérlakásépítésnek, a cél a
saját tulajdonú lakások építése.
2000-ig - ez volt a becsvágyó célkitûzés
- a saját tulajdonú berlini háztartások arányának
8-ról 16 százalékra, azaz a duplájára
kell emelkedniük. Ez 150000 új tulajdonost jelentett, akiket
a hivatalban lévõ építési szenátor,
Klemann „a következõ években" akart megteremteni. E
cél elérését egyenlõ arányban
a bérlakások átalakítása, a saját
tulajdonú lakások, illetve házak építése
volt hivatott biztosítani.
A váltás a tulajdoni támogatás irányába
nem volt teljesen új. A szenátus már 1994. július
11-én kötelezte a városi lakásépítõ
társaságokat, hogy a város nyugati részében,
elsõsorban a bérlõknek, adják el lakásállományuk
15 százalékát. A város keleti részében
az 1993-ban hatályba lépett jóvátételi
törvény alapján szintén el kellett idegeníteni
az állomány 15 százalékát.
A csökkentett támogatásoknak a tulajdoni intézkedések
javára történõ újraelosztását
hivatalosan viszonylag egyszerû okokkal támasztották
alá: Berlinnek fel kell zárkóznia a nyugatnémet
nagyvárosok szintjéhez. Ezzel kapcsolatban folyvást
a következõ számokat idézték: 1993-ban
a tulajdonosok által használt lakások aránya
Berlinben 8 százalék körül mozgott, miközben
Hamburgban 17, Münchenben pedig 20 százalék fölött
volt. De a saját tulajdonú házak, illetve lakások
iránti keresleti potenciált a szenátus alighanem messze
túlbecsülte. Erre utal a TOPOS egyik tanulmánya: „Optimális
esetben - hangzott az 1998-ban nyilvánosságra hozott kutatás
eredménye - azt várjuk, hogy az elkövetkezõ öt-hét
évben mintegy 21000 gyermekes pár és 10000 egy-, illetve
kétszemélyes háztartás, valamint csekély
számban más háztartások fognak lakástulajdont
szerezni."
A lakáspolitikai irányváltás következményei
mélyrehatóak voltak: ennek megfelelõen 2001-ig évente
háromezer tulajdonszerzés támogatását
irányozták elõ, míg a bérlakások
támogatását a 2000. évre fokozatosan kétszázra
kellett „leszállítani". Ez azt is jelentette, hogy a bérlakásépítésre
kinézett kiskertek és telkek egy részét most
saját tulajdonú sorházas építkezésre
kellett felhasználni. E célból még az 1994-es
területrendezési tervet is szükséges volt újra
módosítani. A szociális lakásépítés
1999-tõl gyakorlatilag megszûnt. A szociális lakásépítést
célzó programokat, „amennyiben gazdaságilag megoldható
és szerzõdésjogilag lehetséges", szabad finanszírozású
lakásépítéssé kívánták
átalakítani (Klemann 1997, 7). Ez egyet jelentett a korábban
célul kitûzött „vegyes szociális összetétel"
feladásával is: olcsóbb lakások építése
az alacsonyabb keresetûek számára immár nem
szerepelt a célkitûzések között. A régi
típusú szociális lakásépítés
lezárulása nem feltétlenül ítélendõ
negatív fejleménynek, hiszen „a pazarlás és
az állam kirablásának orgiáját" is jelentette,
„mely nagyban hozzájárult Bonn és Berlin mai pénzügyi
válságához" (Stimpel 1997, 1628). A „szociális"
lakásépítésen ugyanis „kerestek a kezdeményezõk,
a befektetõk, az építési cégek és
a bankok. Hogy a támogatás a bérlõknek szociális
is volt, inkább mellékhatásnak tekinthetõ"
(uo.). Valójában azonban nem ezeknek a problémáknak
a belátása vezetett a régi típusú szociális
lakásépítés felszámolásához.
Nem a szociális lakásépítés tárgyi
érvekre támaszkodó reformja zajlott le, hanem egyszerû
megszüntetése.
Az irányváltás továbbá azt jelentette,
hogy a lakásépítéseket összességében
megint visszafogták: számtalan programot kellett „kiigazítani"
vagy idõlegesen leállítani. Az elkészült
lakások számát tekintve Berlinben 1997-ben érték
el a csúcspontot 33000 lakással. Az új lakásépítés
közvetett és közvetlen támogatásának
csökkentésével a következõ években
az építési tevékenység jelentõs
visszaesése várható. Az irányváltás
végül megkövetelte a térbeli prioritások
megváltoztatását. Ebben a fontos kérdésben,
mint hamarosan megmutatkozott, pártpolitikai konfliktus alakult
ki. (...) A döntõ dilemma az volt: hová kerüljön
a tulajdoni támogatások súlypontja: a városszélre
vagy a belvárosba?
Egy párizsi tanácskozáson 1996 vége felé
a városfejlesztési hivatal akkori államtitkára,
Hans Stimmann kijelentette, hogy még az általa, építési
szenátorként kigondolt „elõváros" vezéreszméje
már nem megfelelõ, minthogy a perifériára irányuló
térbeli mozgást segíti elõ. Ezzel szemben most
minden eszközt be kell vetni a középrétegek belvárosban
tartására, vonzó kínálatot kell kialakítani
mindenekelõtt a történelmi központ nagy, még
beépítetlen területein. A külsõ fejlesztés
helyére tehát a belvárosi fejlesztés lépett.
E stratégia legfontosabb eszköze „Berlin belvárosának
átfogó terve" volt, mely tartalmazta az új, támogatott
családi házak létesítésére számba
jöhetõ építési területeket, amelyek
az „állampolgárokat" visszatarthatják a város
elhagyásától. „Vezérelvünk tehát",
fogalmazott Strieder városfejlesztési szenátor, „nem
lepényszerûen szétterülõ telepépítés
a városon kívül, hanem lakásépítés
a belvárosban. Ez annál is szükségesebb, mivel
kiderült, hogy a városszéli zöldövezeti telkek
beépítését tekintve Berlin nem versenyezhet
Brandenburg tartománnyal. Ezekkel az intézkedésekkel
gátat kívánunk vetni a szuburbanizációnak."
(Strieder 1997, 5.)
A belváros rendezési terve ekként bizonyos mértékben
levonta a következtetéseket a korai kilencvenes évek
illuzórikus növekedési álmaiból. A központ
nagy, üresen álló területeit - így szól
az üzenet - belátható idõn belül nem lehet
a harmadik szektor létesítményeivel, tehát
irodahelyiségekkel, szállodákkal, kereskedelmi létesítményekkel
beépíteni. Helyettük lakásokat kell építeni
a magasabb keresetûek számára. „...a telek és
földárak politikai kezelése" érdekében
számításba vették a telekárak erõteljes
csökkentését, tehát egy további támogatási
formát, hogy a lakástulajdon Berlin központjában
a középrétegek számára megfizethetõ
maradjon Ez az irányváltás a növekedési
lázhoz kapcsolódó elképzelések végét
jelentette, ám a kérdés még nem került
le teljesen a napirendrõl. Mert honnan kellene a magas keresetûek
tömegének kikerülnie?
De a rendezési tervnek volt egy másik üzenete is.
A tulajdon által kötött városi polgár -
akit szívesen neveznek „urbánus lénynek" - kiváltképpen
azonosul a lakóhelyével, hozzájárul annak stabilizálásához;
„a városi kultúra hordozójának", megtelepedett
embernek számít (Strieder 1998, 11). Ebbõl viszont
az is következik, hogy a bérlõ polgárként
kevesebb bizalomra szolgál rá, azonosulása a várossal
kisebb mértékû. Ezt a leegyszerûsítõ,
idealista konstrukciót nem támasztják alá elemzések.
Van azonban egy különösen kényes pontja: a történelmi
központ bérlõi jórészt az NDK egykori
polgárai, a vásárlóerõvel bíró,
reménybeli állampolgárok viszont fõként
nyugat-berliniek vagy nyugatnémetek. Ez az egyik - még ha
bizonnyal nem is az egyetlen - magyarázata annak, hogy miért
törtek ki olyan elkeseredett viták a belváros rendezési
terve körül.
Idõközben a városfejlesztési szenátor
a tulajdoni intézkedések keretében kibõvítette
a belvárosban lakás támogatásának térbeli
koncepcióját. A „Városfejlesztési terv" lakásra
vonatkozó része tovább szõtte a rendezési
terv elveit és összekapcsolta egy ma világszerte kedvelt
témával: a vízparti lakással. Az új
építkezések fejlesztési súlypontjául
most a vizek mentén húzódó sávot javasolták,
amelynek sûrûsödési pontjait a belváros,
valamint két további történeti városrész,
Spandau és Köpenick jelentik. A Spreenek ebbe a sávjába
már régebben tervezett programokat is bekapcsoltak: az oberhaveli
vízivárost és a rummelsburgi öblöt. Az új
terv révén Berlin a tényleges vagy idõnként
csak ekként hirdetett vízparti helyeit és az azokhoz
kapcsolódó tereket felkínálja az új,
tehetõs városi polgárok számára. A vizek
vonzáskörzetében „érzékenyen kezelendõ
dzsentrifikációra" törekednek (Wékel 1998, 16).
A kibõvített koncepcióban a belváros rendezési
tervének területe jelenti a vízparti sáv ragyogó
központját, amely a „lakásfejlesztés belvárosba
irányításának" tervezõi megvalósítására
hivatott. Az elõvárosok vezéreszméje ebben
a koncepcióban érvényét vesztette.
Eközben azonban a politikai és gazdasági konkurencia
sem ült ölbe tett kézzel. Míg a városfejlesztési
hivatal SPD-s szenátora a belvárosi lakások támogatását
tûzte ki célul, az építésügyi hivatal
CDU-s szenátora a városszéli családi házas
életforma támogatásával próbálkozott.
Ebben a megközelítésben a tulajdoni stratégiát
elsõsorban a saját otthon megteremtésének ösztönzéseként
értelmezték. E kezdeményezés eszköze az
1997 májusában kiértékelt, az egész
Európára kiterjedõ „A városi ház" címû
pályázat, valamint a tervezett 1999-es építési
kiállítás volt. A kezdeményezés-csomagot
a szenátus építési hivatala által támogatott
vásárok egészítették ki, amelyek a „tulajdonszerzés",
illetve a „saját otthon megteremtése" jegyében álltak.
A tervezés alatt álló „elõvárosi" projekteket
átalakították. Példa erre Biesdorf déli
részének fejlesztési területe, melyet elõbb
saját központtal rendelkezõ elõvárosként
terveztek meg, nagy sûrûségû emeletes épületekkel,
most viszont klasszikus sorházidillé alakult.
„A városi ház" elnevezésû pályázat
célja az úgynevezett „berlini ház", vagyis „egy sûrû
beépítésû területen elhelyezkedõ
családi ház Berlinre jellemzõ épülettípusának"
kialakítása volt. „A 100 négyzetméteres lakóterülettel
rendelkezõ házak az épület 200000 márkás
költsége mellett a telekkel együtt nem kerülhetnek
többe 300-350000 márkánál. A kis, költségkedvezményesen
megszerzett telkeknek hozzá kell járulniuk az összépítési
költségek tervezett szinten tartásához." (Keller
1998, 14.) A tartomány nevét is magába foglaló
„Brandenburg-Berlin-ház" mintapéldányát Hohenschönhausenben
építették meg.
A „Saját otthon, 2000" akció leglátványosabb
megnyilvánulása az „Építési kiállítás,
1999" már 1996-ban meghirdetett terve volt. A „kiállítás"
- amelynek elnevezése az 1957-es és 1987-es építési
kiállításokhoz viszonyítva inkább csak
eufemizmusnak tekinthetõ - azt a célt követi, hogy Berlin
északkeleti részében öt, perifériális
helyszínen, de városépítészetileg értékes
formában olyan kedvezõ árú családi házakat
mutassanak be, amelyek telekkel együtt lehetõleg 300000 márkás
költséghatáron belül maradnak. Az individualizált,
önköltséges és kertes lakás támogatásának
mennyiségileg nagyon szerény terve - elõször
mindössze 400 lakásról van szó - egyfajta harmadik
utat kíván képezni a nagy telepek és az „új
elõváros", illetve a laza beépítésû
városszéli településforma között (Kaltenbrunner
1998, 22). A célul kitûzött beépítési
sûrûség még mindig igen jelentõs, legalábbis
Berlin környékével összevetve (az összterület
0,6-0,8 százaléka). Tehát sûrû beépítésû
családi házas övezet. Mindez a tervek szerint elõmozdítja
„a városszéli környezetkímélõ lakásforma",
sõt a „Habitat II" és az „Agenda 21" programban lefektetett
„tartós városfejlõdés" megvalósulását
is (Jakubeit 1998, 11). Ezen állítólagos „ökológiai
célkitûzés" mellett azt sem hallgatják el, hogy
„az építési kiállítás fontos
kommunálpolitikai célja" az, hogy a berlini lakosság
kiáramlását a berlini városhatáron belül
tartsák (Kunst 1998, 25). Ma már nem az elõvárosokat
dicsérik, hanem az amerikai városok mintájához
igazodó „köztes városokat", amelyek „a metropolisz fontos
és egyenrangú alkotórészét jelentik"
(Adrian 1998, 22).
A feladat megoldásába bevont szakemberek nem repesnek
a boldogságtól. Ahogy Kaltenbrunner fogalmaz: „A kiállítás
tárgya nem olyan túlságosan vonzó. Ugyan ki
szereti e nehezen meghatározható köztes és peremzónák
megjelenését? Valahová persze el kell helyezni a mindenki
által igényelt új lakásokat. De a város
szürke zónáiban ily módon létrejövõ
építészet szükségképpen a pragmatizmus
jegyeit viseli magán. Mivel pedig a Németországban
folyó építési tevékenység kétharmad
része periferiális körzetekben zajlik, végsõ
soron nem lehet kikerülni, hogy ne irányuljon rá a figyelem."
Csakhogy ez további problémákat vet fel. A „sorozatszerû
ismétlés" kényszere, „a kubisztikus szigorúság"
benyomása „helyenként kételyeket ébreszt, vajon
lesz-e kereslet az ilyen lakásformák iránt". És
aztán így folytatja: „Még ha próba-szerencse
eljárásnak tûnik is, az vesse rá az elsõ
követ, aki jobb módszereket ismer!" Ez így meglehetõsen
defenzív indoklása egy olyan építészeti
kiállításnak, amely „nem annyira nemzetközi,
hanem elsõsorban regionális szempontból jelentõs
(Kaltenbrunner 1998, 25).
A belvárosból kiköltözõknek természetesen
nem kellett 1999-ig várniuk, hogy a város körzetében
vagy akár a városon belül hozzájussanak a maguk
kis házikójához. Számtalan csábító
ajánlat között válogathattak már korábban
is. Ezek közé tartozik a rudowi kertváros az egyébként
nem épp jó hírnévnek örvendõ neuköllni
körzetben. A „307000 márka összköltségû
lakásokkal megpróbáljuk elejét venni a városból
való kiáramlásnak", nyilatkozta a kerület polgármestere.
(Tagesspiegel, 1997. december 30.) A továbbépíthetõ,
olcsó lakás 95 négyzetméter lakóterületet
kínál 170 négyzetméteres telken, pince és
tetõtér nélkül.
Nem elegendõ azonban csupán az építési
és a városfejlesztési szenátor vitájára,
illetve a Berlin belsõ vagy külsõ körzetére
koncentráló fejlesztés problémájára
figyelnünk. A város körzetében tevékenykedõk
sem tétlenkedtek. A Brandenburgi Tartomány Fejlesztési
Társasága a szociáldemokrata vezetésû
szövetségi tartomány áldásával
dömpingáron dobta a piacra az úgynevezett Märkisches
Haust. E mintaházat elsõ ízben 1996 nyarán
a havellandi Friesackban mutatták be. A „Märkisch Bauen und
Wohnen" (märkisch módon építeni és lakni)
jelszó mögött az a szándék húzódott
meg, hogy - a telket is beleértve - maximum 290000 márkás
áron kínáljanak családi házakat, amelyek
építése során lehetõleg regionális,
„märkisch" építõanyagokat és munkaerõt
használnak. 1998-ig sok munkával az önálló
„Märkisches Haus" három típusát alakították
ki. „Az egyes típusokon belül alaprajzilag és a tetõformát
illetõen különbözõk megoldások közül
lehet választani, s a házak megrendelhetõk vakolt,
favázas és klinkerburkolatú kivitelben" (Hampel 1998,
S1). Az egyszerû típus mellett ikerházváltozatot
is kínálnak. Sok vitára adott okot, hogy a „Märkisches
Hausban" mi a „märkisch". Valójában semmi, hangzik a
Szövetségi Köztársaság 35 készházelõállító
cége érdekképviseletének kifogása. „A
brandenburgi építési minisztérium leányvállalata,
ahelyett hogy a helyi kivitelezõkre támaszkodna, pénzügyi
alapon kanadai licencet használ, és a fakeretû építési
rendszert a tengeren túlról importálja. Ez pedig a
névvel való visszaélés." (Schoelkopf 1998,
15.)
A Berlinnel versengõ környezõ települések
elõnye kézenfekvõ. Ott az igénybe vett építési
terület négyzetmétere gyakran csak a felébe kerül
a berlininek. S e települések, így a brandenburgi tartománybeliek
sem restek ezt az elõnyt kihasználni: „Berlint a lakásajánlatok
özöne fojtogatja." (Schwarz 1997, 15.) Az így létrejövõ
szuburbánus övezet tömeges telepépítésének
példái a hennigsdorfi „Am Waldrand" (erdõszéli)
telep fából épült, 86 négyzetméter
lakóterületû, 170 négyzetméteres kerttel
rendelkezõ, nem alápincézett sorházai, amelyeket
a városi lakástársaság készített.
Áruk telekkel együtt 284500 márka. „Tudatosan keressük
a versenyhelyzetet Berlinnel", mondja a Hennigsdorfi Lakásépítõ
Társaság üzleti vezetõje, „hiszen Heiligensee
csak karnyújtásnyira van Berlintõl" (Tagesspiegel,
1998. október 10.). A „Sorházak az erdõszélen"
programot mintapéldaként mutatták be a potsdami városfejlesztési
minisztérium „Märkisch módon építeni és
lakni" címû brosúrájában.
De azt sem szabad elhallgatni, hogy a városból kiköltözõk
számára sem minden fenékig tejfel. Mint az egyik,
1998 novemberében napvilágot látott tanulmányból
kitûnik, az újonnan, fõleg Nyugat-Berlinbõl
érkezõk és a helyiek között gyakran jelentõs
feszültségek alakulnak ki. A napisajtó „kisebbfajta
háborúról", a „szomszédok között
folyó háborúskodásról" tudósított
(Tagesspiegel, 1998. október 9.). Ezen túlmenõen egy
további probléma, a mindinkább beduguló közlekedés
is megkeseríti a város körzetében lakók
életét. A Tagesspiegel egyik 1997. decemberi számának
fõcíme: „A nagy felhajtás: 150000 ingázó
naponta közlekedési dugóban".
Legkésõbb tehát 1997-re kiderült: komolyra
fordult a jól keresõkért folytatott verseny. Az elsõsorban
az ingatlanfejlesztõ alapoknak kedvezõ adójóváírási
kedvezmények csökkentése után már nem
a nyugatnémet tõkebefektetõk, hanem a tényleges
használók kegyeiért folyt a kiélezett küzdelem.
És nem is annyira a Berlinbe költözõ újgazdagokért,
mert ezek meg sem érkeztek, s az elõrejelzett számban
soha nem is fognak. Sokkal inkább a már Berlinben élõ
középrétegekért kellett harcba szállni.
Mert az így célba vett csoportok az üresen álló,
csökkenõ árú lakások széles kínálatából
válogathatnak Berlin környékén, a város
külsõ körzetében, a belvárosban, sõt
a történelmi központban is.
Persze az új lakáskínálat nem mindig bizonyul
„piackonformnak". Ma már problémát jelent, hogy a
berlini lakások mintegy háromnegyed része többlakásos
házban található: „A Berlin környéki többemeletes
lakóparkokban a hiányzó kereslet következtében
6-8000 lakás áll üresen" (Sprogies 1998, 18). A versenyben
további hátrányt jelent, hogy az új lakások
nagy része a város keleti felében található.
A változtatni akaró, jól keresõ nyugat-berliniek
ugyanis kerülik Kelet-Berlint, inkább a környéket,
mégpedig a Nyugat-Berlinnel határos környéket
részesítik elõnyben. A szövetségi alkalmazottak
is inkább nyugat-berlini lakást keresnek. A Berliner Morgenpost
egész Berlin területére vonatkozóan 40000 üresen
álló lakásról, míg a Tagesspiegel egyenesen
60000 üres lakásról írt (Morgenpost, 1998. október
8., Tagesspiegel, november 21.).
A tehetõs ügyfélkörért folytatott kiélezett
küzdelem nemcsak a magánbefektetõk között
zajlik, hanem a város is részesévé válik.
Berlin „mindinkább a környék konkurenciájának
nyomása alá kerül: mind több magántulajdont
szerezni kívánó polgár költözik Brandenburgba.
Ez pedig sok fiatal család és ezzel az adóbevétel
elvesztését jelenti, ami meghaladja a város számára
elviselhetõ mértéket. Berlinnek jó oka van
arra, hogy a vásárlóerõt, az adófizetõket,
mindenekelõtt pedig az embereket itt tartsa a városban."
(Senatsverwaltung für Bauen, Wohnen und Verkehr 1998, 28.) A városi
illetékeseknek ezért a közpénzek üres kasszájából
minden lehetséges módon szubvenciókat kell elõvarázsolniuk,
hogy a jól keresõ adófizetõket a település
határain belül tartsák vagy visszahódítsák.
Ilyenek lehetnek például a családi házak építésére,
tervezési és irányítási munkákra
alkalmas új telkek felkutatása, a köztulajdonú
családi házas telkeknek messze a forgalmi értékük
alatti értékesítése, a családi házak
építésének közvetlen és közvetett
támogatása, új infrastruktúra létrehozása,
vagyis útépítés, a tömegközlekedés
kialakítása, óvodák és iskolák
építése. De nem csak ezek. A már meglévõ
lakásállományból is számtalan lakást
dobnak piacra egyéni vásárlók, illetve tõkebefektetõk
számára. A konkurencia nem kíméli a korai kilencvenes
évek sûrû beépítésû mintaprojektjeit
sem. Az értékesíthetõség korlátozott
lehetõségei miatt állították le az emeletes
házakból álló oberhaveli „víziváros"
építését is.
Az is mutatja, hogy maga a város is belebonyolódott ebbe
a versengésbe, hogy kitartottak a népességnövekedés
még mindig nyilvánvalóan eltúlzott prognózisa
mellett. A szenátus Városfejlesztési, Környezetvédelmi
és Technikai Hivatala egy 1997-es becslés szerint 2010-ig
a berlini lakosság 150000-es növekedésével számolt,
míg a Berlin körüli növekedést 90000 és
180000 közöttire prognosztizálta. Az ilyen számok
is a magántulajdonú lakásépítés
támogatásának politikai legitimációját
szolgálták. Hogy azonban milyen fenntartással kezelendõk,
mutatja a Prognos Intézet szintén 1997-es tanulmánya,
amely 2010-ig 400000 berlini kiköltözésével számolt,
míg a távolabbi, szegényebb környékrõl
200000 fõ Berlinbe költözését várta.
E prognózis szerint Berlin tágabb régiója összességében
hatmillió fõ körül stagnál, míg a
Berlin területén lakók száma 1996-hoz viszonyítva
majdnem százezerrel csökken.
Az 1998 áprilisában nyilvánosságra hozott
1997-es adatok mutatják meg, hogy az ilyen prognózis reálisabb,
mint a Városfejlesztési Hivatalé. A nyilvánosságban
riadalmat keltett, hogy 1997 végén több mint 30000 emberrel
kevesebben laktak a városban, mint egy évvel korábban.
A napisajtó nyomban megkongatta a vészharangot: „Berlin sorvad",
hirdette a Berliner Morgenpost április 1-jei számának
fõcíme, melyet semmiképpen sem áprilisi tréfának
szántak. 1996-ban Berlin „csak" kereken 13000 lakost vesztett. Berlin
egészének s még inkább belsõ magjának
sorvadása olyan ijesztõ jövõképet mutatott,
melyet a felelõs berlini politikusok nem szívesen vettek
tudomásul. Különösen akkor, ha belegondoltak, milyen
számokban bíztak a kilencvenes évek elején,
s milyen lakáspolitikát alapoztak ezekre a számokra.
Igaz, most már a Városfejlesztési Hivatal is hajlott
arra, hogy a 2010-ig szóló népesség-elõrejelzést
lefelé korrigálja. De a célirányos optimizmus
is makacsul tartotta magát. Az 1998-as Berlin-Brandenburgi elsõ
közös térségi jelentés Nagy-Berlin vonatkozásában
6,5 millió emberrel számolt, ami félmillióval
fõvel több, mint a Prognos Intézet számításai!
Ez a középrétegek számára egyedülálló
helyzet már most mutatja a következményeket: jóllehet
sem számba vehetõ Berlinbe áramlásról,
sem említésre méltó gazdasági fellendülésrõl
vagy a jól keresõ középrétegek jelentõsebb
növekedésérõl nincs szó, a mind nagyobb
számban a piacra kerülõ új lakások az
egész berlini lakáspiacot mozgásba hozzák.
A középrétegek bizonyos csoportjai, fõként
a gyerekes családok, a közepes vagy magasabb jövedelmûek
mind nagyobb mértékben váltanak lakást. 1991
és 1996 között 89000 berlini lakos költözött
a városon kívülre, míg 41000-ren a környékrõl
Berlinbe.
A mozgásba hozott középrétegekkel együtt
Berlint egy sajátos minõség elvesztése is fenyegeti.
Szemben Nyugat-Európa nagyvárosaival itt - a város
keleti és nyugati felében egyaránt - az elsõ
világháború végétõl folytatott
szociális lakáspolitika révén gátat
szabtak a térbeli szegregációnak. Most viszont a szociális
rétegek egyre erõsödõ szétválását
sem a régi lakóházak felújítása,
sem a nagytelepek feljavítása nem tudja tartósan ellensúlyozni.
1996-ban Berlin még mindig 961, 1997-ben pedig 810 millió
márkát szánt a régi és az újabb
épületállomány felújítására.
E jelentõs ráfordítások ellenére olyan
lavina alakult ki, amelyet nem a beköltözõk nyomása,
hanem a középrétegek számára épített
nagy mennyiségû új lakás indított el.
Ezeket ugyan az ideköltözések reményében
tervezték és finanszírozásban a tõkebefektetõk
is részt vállaltak, most azonban a városban levõkért
kellett versengeniük.
A középrétegek városból való
kivonulása nyomán válnak láthatóvá
az igazi problémák. Miközben a lakáspolitikai
vitákat szinte kizárólag csak a tehetõs állampolgárokért
és adófizetõkért folytatott versengés
uralta, a nyilvánosság figyelmének árnyékában
szegényszigetek kezdtek kialakulni. Ez a Berlin számára
fölöttébb fenyegetõ fejlemény ugyan fõképp
az ott lakók növekvõ elszegényedésének
tudható be (vö. TOPOS 1998), de a középrétegek
elvándorlása tovább erõsíti. Mert mindenekelõtt
a jól keresõ, gyerekes háztartások hagyják
el eddigi lakásukat mind a nagy telepeken, mind pedig a belvárosban.
Magas elvándorlási arány figyelhetõ meg
a nagy, paneles lakótelepek által meghatározott kerületekben,
Hellersdorfban, Mahrzahnban és Hohenschönhausenban. De a kiköltözések
folytán a nyugati rész nagy telepein is változik a
szociális összetétel. 1998 januárja és
szeptembere között egyedül Mahrzahnban megháromszorozódott
az üresen álló lakások száma, immár
4000-re nõtt. 1997-ben ebben a kerületben 2600-zal kevesebben
laktak, mint egy évvel korábban. A belvárosban az
elvándorlás egyaránt érintett attraktív
és kevésbé attraktív területeket. Ennek
pedig beláthatatlan következményei vannak fõként
a nyugat-berlini belváros azon körzeteiben, melyek társadalmi
rangja már így is elég alacsony. A szabaddá
váló lakásokba „fõként fiatalok, illetve
az átlagot jóval meghaladó arányban külföldiek
költöznek be. A munkanélküliek és külföldiek
aránya növekszik." (Häussermann 1998, 15.) Tovább
növeli e helyek problémáit, ha külföldiek
különbözõ, egymással is versengõ csoportjairól
van szó.
A belvárosi változások tendenciája tehát
egyértelmûnek látszik: a magasabb jövedelmû
lakosok elmennek, s helyükre alacsonyabb jövedelmûek kerülnek.
De elõfordul ezzel ellentétes irányú mozgás
is: néhány szigetszerû, felértékelõdött
részen jól keresõ társadalmi csoportok koncentrálódnak.
Ezek a helyek elsõsorban a keleti részen találhatók,
a Mitte, a Prenzlauer Berg és Friedrichshain körzetében.
Azok a félelmek azonban, melyek a fordulatot követõ
idõben a szegényebb társadalmi rétegek nagyarányú
kiszorításától tartottak a belvárosi
negyedekben, eddig csak korlátozott mértékben igazolódtak,
illetve, fõleg a város nyugati részében, téves
elõrejelzéseknek bizonyultak. „Kreuzberget nem dzsentrifikálják",
mint ahogyan Weddinget sem (Häussermann 1998, 16). Beigazolódott
viszont a félelem a lakásbérleti díjak növekedésétõl,
amelyek a jövedelmek változásával összefüggésben
éppen a szegényebb lakosok terheit növelték.
A nyilvánosság csak akkor figyelt fel ezekre a fejleményekre,
amikor két tudományos kutatás eredményei is
napvilágot láttak. Ezekre két, egymással rivalizáló
szenátusi hivatal adott megbízást: A „Berlin társadalmi
szerkezetének atlasza, 1997" a szenátus Egészségügyi
és Szociális Hivatalának gondozásában
készült, míg „A szociális tér statisztikai
elemzése" a Városfejlesztési, Környezetvédelmi
és Technológiai Hivatal szakvéleménye a „társadalomközpontú
városfejlesztésrõl". A hivatalban lévõ
polgármester és a politikai pártok is egy csapásra
aggódni kezdtek. Új fogalom terjedt el: a „túlterheltség".
Hirtelen mindenki „túlterhelt városrészekrõl",
„túlterhelt lakosokról", „túlterhelt kerületekrõl"
beszélt. A sajtó is „rejtett aknákról", „idõzített
bombákról" cikkezett, sõt minden mértéket
meghaladó módon dramatizálta a helyzetet: „A munkásnegyedekbõl
a munkanélküliek gettója, a szociális vívmánynak
számító nagy telepekbõl »szegény
emberek gyülekezõhelye« lett."
A kerületek szociális rang szerinti hierarchiája
a „Berlin társadalmi szerkezetének atlasza, 1997" szerint
valóban egyértelmû: egy bonyolult társadalmi
mutatószám alapján - amelyet a társadalmi segélyben
részesülõk aránya, a jövedelmi helyzet,
a várható életkor és az iskolai végzettség
alapján számítottak ki - Kreuzberg van a legrosszabb
helyzetben, majd Tiergarten és Wedding. S csak negyedik helyen,
jelentõs különbséggel következik egy kelet-berlini
kerület, Friedrichshain. Kreuzbergben a munkanélküliek
aránya 31 százalék, a szociális segélyben
részesülõké 13 százalék , a külföldieké
pedig 33 százalék. A szociális különbségek
a jövõben tovább fokozódnak. Valószínûtlen
ugyanis, hogy a szegény népességcsoportok jövedelme
növekedne, illetve valószínûbb, hogy a szegényebbek
jönnek Európa keleti felébõl Berlinbe, mintsem
a jól keresõk Nyugatról. A külföldiek aránya
már most növekszik egyes területeken, így elsõsorban
a külföldi gyermekek aránya az iskolákban.
Ez a jelenség tovább élezte a politikai vitákat:
a „sok külföldi" a populista diskurzusokban a társadalmi
hanyatlás „okaként" jelent meg. A CDU politikusai elsõ
lépésként a külföldiek „bevándorlási
tilalmát" követelték a nagyon magas külföldi
arányt mutató területeken. „Ily módon meg kell
akadályozni, hogy mind több középrétegbeli
elhagyja az elszegényedõ belvárosi kerületeket,
Weddinget, Tiergartent, Kreuzberget, Neuköllnt és Schöneberget,
miközben a »kereset nélküli külföldiek«
száma növekszik", jelentette ki a szociális ügyek
szenátornõje (Tagesspiegel, 1998. április 2.). Követelték
továbbá a külföldiek magas aránya miatt
„társadalmi feszültséggóccá" vált
épületek, így a hatvanas-hetvenes években emelt
„lakógépek lebontását. „Bátorság
kell hozzá, hogy az olyan épületeket, mint az új
kreuzbergi központot vagy a Bérlõk Palotáját
(Sozialpalast) felrobbantsuk, de ezeknek el kell tûnniük, mert
a bûnözés fészkei, s már nem lehet kézben
tartani õket" - nyilatkozta a CDU-frakció vezetõje,
Klaus Landowsky egy Tagesspiegel-interjúban. E megközelítés
számára egyértelmûnek tûnik, hogy Kreuzberg
leromlása az elvándorlási folyamat következménye:
„Kik, illetve mi maradt vissza? A narkósok, az erõszak, a
külföldiek - egyre kevesebb normális polgár." (Uo.)
Végül pedig nagyobb tisztaságot és biztonságot
követeltek a belvárosban. 1998 áprilisában a
vita konkrétabb formát látszott ölteni: ekkor
került sor elõször az azóta rendszeressé
vált „belvárosi konferenciára". Az iskolai helyzet
javításáról, nagyobb biztonságról,
a helyi gazdaság támogatásáról, a külföldiek
integrálásáról, nagyobb tisztaságról
folyt a diskurzus. A városrész jellegéhez igazodó
üzletek, portásfülkék kialakítása,
a földszinti zóna bérbe adása mûhelyeknek
- ezek voltak a további témák. A vita nagyon élénken
folyt, és a nyilvánosságban széles visszhangot
váltott ki.
De nem csak beszéltek. A valódi vagy vélt szociális
problémákkal terhelt kommunális lakóterületeken
megszüntették a jogosultsági igazolás szükségességét.
1998 óta magasabb jövedelemmel rendelkezõk is beköltözhetnek,
illetve bennmaradhatnak a szociális lakásokban anélkül,
hogy fizetniük kellene a korábban a jogosultság túllépésének
mértéke szerint kiszabott különbözeti lakbért.
E lakások esetében lemondtak az 1999-es lakbéremelésrõl
is. Ezek az intézkedések 16 körzet 267000 szociális
lakását érintették, köztük az új
kreuzbergi központot és a Szociális Palotát is,
s költségeit 1999-re nem kevesebb, mint tízmillió
márkában határozták meg. Ez a gyámoltalan
támogatási program a középrétegek megtartását
vagy visszacsalogatását tûzte ki célul, miközben
ugyanezen rétegeket más, attraktívabb támogatási
programok a város külsõ körzetébe vonzzák.
Túl a boomon és a csökkenésen: kilátások
A lakáshelyzet Berlinben a fordulatot követõen nemcsak
a centrum és a periféria között elhelyezkedõ
régi és új lakóházak sokszínû
kavalkádját jelenti, hanem az ellentmondásos lakáspolitikai
stratégiák változatos palettáját is:
belsõ és külsõ fejleményeket, kíméletes
városmegújítást, a nagytelepek feljavítását,
új elõvárosok építését,
a köztes város fogalmának megjelenését,
vízparti lakóegyütteseket, családi házas
telepek építését, a belvárosi beépítés
korábbi sûrûségének visszaállítását.
Sokfélék az ezeket a stratégiákat képviselõ
szereplõk is: egymással versengõ politikusok, hivatali
alkalmazottak, várostervezõk, építészek,
társadalomtudósok, az érintettek képviseleti
szervei. Mindezt egy olyan napisajtó közvetíti, támogatja
vagy bírálja, mely mintha fõként a dramatizálásban
és a túlzásokban látná a feladatát.
Feltûnõ, hogy e stratégiák milyen kevéssé
kapcsolódnak össze, milyen kevéssé vannak összehangolva
egymással, s képviselõi milyen keveset tanulnak a
korábbi hibákból és sikerekbõl.
Valójában a lakásszféra viszonyai sokkal
inkább átláthatóak, mint kezdetben gondoltuk.
A a fõvárosi fejlemények kiindulópontja egy
olyan politikai „váltóállítás" volt,
amelynek legitimitása a lakosságnövekedés teljességgel
eltúlzott elõrejelzésén alapult. A kilencvenes
évek elején a szenátus egy, a középrétegeket
megcélzó óriási lakásépítési
programot indított el, melyet közvetlenül és közvetve
közpénzekbõl támogattak. Ily módon csak
részben helytálló az a tézis, hogy a jobban
keresõk kivonulása Berlinbõl ugyanazt a folyamatot
ismétli meg gyorsított tempóban, mint ami a háború
utáni évtizedekben a nyugatnémet városokban
lassabban ment végbe. Az azonban tény, hogy e kivonulást
Berlinben felgyorsította a politikai váltás, az ilyen
méretekben lezajló kivonulásra a támogatások
nélkül aligha kerülhetett volna sor. Fontos továbbá,
hogy pártpolitikailag vitatott kérdésnek számított,
vajon a középrétegek számára épülõ
lakásokat a város belsõ részein vagy inkább
a külsõ körzetekben kell felépíteni. Az
eredmény olyan kettõs támogatási forma lett,
amelyhez egy harmadik társult: a Berlin körüli „pocakosodás"
támogatása. A saját tulajdonú lakások
politikailag támogatott túltermelése olyan helyzetet
teremtett, amelyben a városi költségvetésnek
nemigen marad más választása, mint hogy eszközeit
egy abszurd célra koncentrálja: arra, hogy egy és
ugyanazon ügyfélkört maradásra bírja és
távozásra csábítsa. E fejlemények összessége
meggyorsította a városi társadalom térbeli
szegregációját. A saját tulajdonú lakások
túltermelése és a szegényszigetek kialakulása
tehát nem egymástól független problémák,
hanem közös okokra vezethetõk vissza.
A térbeli szegregáció vagy ahogy a napisajtó
nevezi, a magas keresetûek tömeges kimenekülése
a városból, nem látszik feltartóztathatónak,
legalábbis a rendelkezésre álló pénzügyi
és tervezési eszközökkel nem. Amíg fennmarad
a periférián való lakás jelentõs mértékû
szubvencionálása, a belváros és a külsõ
körzetek versenye a jól keresõkért az utóbbiak
javára dõl el. És Berlinnek a lakásügyre
rendelkezésre álló, csökkenõ költségvetési
pénzeit egy olyan versengésben kell elfecsérelnie,
amely a nyúl és a sün mesebeli futóversenyéhez
hasonlít. Ugyanakkor a fõváros nemcsak adófizetõket
fog veszíteni, hanem a meglévõ infrastruktúra
is veszít az értékébõl, új infrastruktúrát
kell építeni, az ingázók növekvõ
tömege egyre szélesebb utakat igényel - s ez a takarékos,
szociális, tartós városfejlesztés ellentéte.
A mostani politikának a valóban rászorulók
válnak az áldozataivá. Berlin, úgy tûnik,
ezen az úton nem csupán a „normalitáshoz" tér
vissza, hanem egy szociálisan élesen megosztott város
jön létre, amely követi a nyugati nagyvárosokat
az ökológiai zsákutcába.
Most még azonban nem tartunk itt, ma még más utak
is lehetségesek. Az irányvonal újabb korrekciójának
elsõ jelei már láthatók: így nyer kontúrokat
a láthatólag egyre népszerûbb új téma,
a „szociális város", a városfejlesztési politika
és a szociálpolitika összekapcsolásának
perspektívája. „A szociális város" - ez volt
a városi fórum 1998 novemberében megrendezett 73.
ülésének témája is. A tanácskozás
szerint az építési, szociális, munkaügyi
és oktatáspolitikai intézkedéseket együtt
kell kezelni, „integrálni" kell. Elhatározták a lakókörnyezetek
társadalomorientált menedzselésének kipróbálását,
mégpedig, ahogy fogalmaztak, elõször a város
nyugati részének néhány különösen
„problémás" területén. A cél pedig az
„egészséges szociális sokszínûség"
megteremtése. Ebben a kérdésben persze egyáltalán
nem Berliné a kezdeményezõ szerep: Hamburgban például
már évek óta folyik a „szociális városfejlesztés"
programja.
Az SPD már az 1998. júniusi költségvetési
vita keretében megkérdõjelezte a szenátus saját
tulajdonú lakásokat elõtérbe állító
programját, és helyette nagyobb támogatást
követelt a régebbi lakásállományt és
a nagytelepeket érintõ intézkedések számára.
Elõször eredménytelenül. 1998 novemberében
a berlini SPD egyik tanácskozásán, melynek témája
szintén a „szociális városfejlesztés" volt,
Strieder városfejlesztési szenátor újólag
a szenátus családi ház programjának leállítását
követelte, hogy költségvetési átcsoportosításokkal
több pénzt lehessen „a túlterhelt városi lakókörnyezetek
stabilizálására" fordítani (Tagesspiegel, 1998.
november 5.). Egy integratív városfejlesztési politika
további lökést kaphat a szövetségi szinten
folyó, alapvetõ tervezéspolitikai változásoktól.
Az SPD és a Zöldek között 1998. október 20-án
megkötött koalíciós megállapodásban
az áll, hogy „Erõsíteni kell a városfejlesztés
támogatását, amely a politika különbözõ
területeit egy új, integratív iránnyal kapcsolja
össze, s ezt kiegészíti »A különleges
fejlesztési igényekkel rendelkezõ városrészek
- a szociális város« elnevezésû programmal,
amely a belvárosok, a nagy lakótelepek és a városrészközpontok
kérdéseire koncentrál."
Ebben az összefüggésben egy integrált lakáspolitika
újrafogalmazása sem tûnik teljesen kilátástalannak.
Persze oda kell figyelni: vajon a „szociális városfejlesztés"
jelszava nem csupán azt a felszólítást jelenti-e,
hogy saját hajunknál fogva húzzuk ki magunkat a mocsárból.
Nem vész-e el a „szociális" mellett a szükséges
építési, várostervezési, esztétikai
dimenzió? És fõként: vajon nem marad-e a szociális
városfejlesztés a cselekvés elszigetelt területe?
Összekapcsolódik-e a város külsõ övezetének
új politikájával, amely nem támogatja olyan
komoly mértékben a családi házakat, hanem ellenkezõleg,
a város környéki lakás árát a tényleges
költségekhez közelíti? Ennek körébe
tartozik a kõolaj adójának emelése, az alapadó
átalakítása, részvállalás a városi
úthálózat s vele együtt a tömegközlekedés
költségeibõl, a támogatás összekapcsolása
az épületek minimálisan kötelezõ szintszámával
és az egy fõre jutó lakóterület maximumának
rögzítésével. Véget kell vetni annak,
hogy a szociális városfejlesztésrõl, illetve
a város környékének területpusztításáról
szóló viták külön vágányokon,
egymástól elszigetelve haladjanak. Persze azt, hogy ez milyen
kockázatos, majdhogynem lehetetlen, megmutatta az ökológiai
adóreform körüli vita. A szuburbiát érintõ
támogatások érinthetetlennek tûnnek.
Egy ilyesfajta érvelés végeredménye nem
a puszta tagadás. A „Szebben lakni Berlinben" témájáról
folytatott építészeti vitára kétségtelenül
szükség van. Az átpolitizált versengés
a lakáshelyzetre vonatkozó állásfoglalások
árnyaltabb megfogalmazására ösztönöz.
Ez az építészetre és a városépítésre
egyaránt vonatkozik. Érvényes a belvárosra,
a vízparti helyzetre éppúgy, mint a városszéli
körzetre. Nem menekülhetünk egy másfajta elefántcsonttoronyba.
(...) De nem fogadható el, ha a családi ház vagy a
vízparti lakás kérdését a legfontosabb
problémává emelik, ha e téma összefüggéseit
teljes mértékben figyelmen kívül hagyják,
illetve ha más fontos témákat, mint a beépítések,
a régebbi vagy az újabb épületállomány
felújítása nem a fontosságuknak megfelelõen
kezelik.
Ez különösen akkor válik problémássá,
ha a nyilvánosság figyelmét a város legfontosabb
problémáival kapcsolatban hamis vágányokra
terelik. Így például egészen nyilvánvaló,
hogy semmiképpen sem a középrétegek lakásellátása
jelenti a legfõbb problémát. Már most látható,
hogy az elhanyagolt városrészek gondjai a város irányítóképességének
csökkenésével növekedni fognak. Már most
sincs szükség jóstehetségre annak felismeréséhez,
hogy az olcsó lakások jelenleg politikailag is támogatott
felszámolása középtávon jelentõs
problémákhoz vezet.
A lakásállományon belüli gyökeres szociális
átalakulás, az olcsó lakások eltûnése
a helyzet kiélezõdéséhez vezet. Ebbe az irányba
hat a kommunális lakások tervezett eladása, illetve
a szociális juttatások megszûnése a következõ
években. De ugyanitt említhetõ a más célokra
való hasznosítás tilalmának 1998-ban bevezetett
enyhítése, vagyis a (legtöbbször olcsó)
lakóterek átalakítása mûhelyekké,
továbbá a bérlakások 1992 óta felfutó
és immár rekordmagasságot elérõ átminõsítése
saját tulajdonú lakásokká, valamint a szociális
lakásépítés teljes megszüntetése.
Az illetékesek számára ezek a fenyegetõ fejlemények
régóta ismertek. Már a Foyer 1993 júniusi számában
olvashattuk, hogy a megszûnõ támogatások következtében
Nyugat-Berlin 360000 „tényleges" szociális lakásából
2000-re mintegy 130000 eltûnik. Kelet-Berlin 470000 „nem valódi"
szociális lakásából az akkori becslés
szerint 2000-ig 130000 szûnik meg a magántulajdonba adás
és 70000 a jóvátétel következtében.
E becslés szerint a következõ húsz évben
Kelet-Berlinben csak 140000 lakás fölött marad meg a közösségi
rendelkezés, miközben a bérleti díjak alakulásának
mikéntje nyitott kérdés. További olcsó
lakások szûnnek meg a modernizációt követõ
lakbéremelések következtében. A kommunális
lakásépítõ társaságok politikailag
szándékolt és lakáspolitikai szempontból
megkérdõjelezhetõ elidegenítése további
kockázatokat jelent.
„2000-ben a berlini lakásállománynak már
csak 23 százaléka fog a »szociális lakás«
kategóriájába tartozni. A rengeteg szociális
lakásról szóló mese szép, de nem sok
idõ maradt az ébredésig. A beköszöntõ
új nap meglehetõsen komornak ígérkezik." (Wilfert-Puderholz
1993, 45.) A figyelmeztetések eddig, úgy tûnik, nem
rázták fel sem a politikát, sem a nyilvánosságot.
Ellenkezõleg: 1998-ban ingatlankezelõ alapot hoztak létre
a kommunális tulajdonban lévõ telkek elidegenítésére,
amellyel a szenátus alighanem a lakáspolitika újabb
fontos eszközét adta ki a kezébõl. S ez az egész
folyamat annál súlyosabban esik a latba, mert az átlagjövedelem
Berlinben lényegesen alacsonyabb, mint Hamburgban vagy Münchenben.
Ez részben magyarázatot ad a magántulajdon alacsonyabb
arányára Berlinben. Ebben az összefüggésben
szinte a berlini bérháztartások fele (755000) rá
van utalva „az olcsó lakások piacon való jelenlétére"
(TOPOS 1998, 2).
A mostani viszonylagos társadalmi nyugalom nemsokára
már a múlté lehet. Szebben lakni az egyesített
Berlinben: a középrétegek egy része számára
megvalósulni látszik az álom, a népesség
növekvõ része számára azonban a valóság
rövid idõn belül rémálommá válhat.
Irodalom
Adrian, Hanns: Stadt am Stadtrand. In: Senatsverwaltung für Bauen,
Wohnen und Verkehr in Zusammenarbeit mit der ARGE Bauausstellung 1998.
Amann, Renate-von Neumann-Cosel, Barbara (szerk.): Berlin. Eine Stadt
im Zeichen der Migration. Berlin, 1997.
Architektenkammer Berlin (szerk.): Planwerk Innenstadt Berlin - Eine
Provokation. Berlin, 1997.
Berning, Maria-Braum, Michael-Lütke Daldrup, Engelbert-Schulz,
Klaus-Dieter: Berliner Wohnquartiere. Ein Führer durch 60 Siedlungen
in Ost und West. Második kiadás, Berlin, 1994.
Bodenschatz, Harald: Platz frei für das neue Berlin. Berlin, 1987.
Bodenschatz, Harald: Berlin im Sparzwang. Ein Kurswechsel zur Abkehr
von Verschwendung? In: Architektenkammer Berlin (szerk.): Architektur in
Berlin. Jahrbuch 1996. Hamburg, 1996.
Bodenschatz, Harald-Engstfeld, Hans-Joachim-Seifert, Carsten: Berlin
auf der Suche nach dem verlorenen Zentrum. Hamburg, 1995.
Bodenschatz, Harald-Konter, Erich-Stein, Michael-Welch Guerra, Max:
Tendenzen der Stadterneuerung: Entwicklungen in Berlin, Erfahrungen europäischer
Großstädte, Empfehlungen für Berlin. Städtebau und
Architektur Bericht, 1994/31.
Häussermann, Hartmut: Soziale Polarisierung im Stadtraum. Die
Berliner Innenstadt ist in Bewegung geraten. Stadtforum, 1998. június.
Hampel, Torsten: Durch und durch aus Brandenburg. Beim „Märkischen
Haus" sollen regionale Baustoffe und Arbeitsleistungen genutzt werden.
Bauen und Modernisieren, a Tagesspiegel melléklete, 1998. február
11.
Hegemann, Werner: Das steinerne Berlin. Geschichte der größten
Mietkasernenstadt der Welt. Berlin, 1930.
Ingenieurbüro für Bauwesen Specht + Partner: Großsiedlungen
- Montagebau in Berlin (Ost). Bestandsaufnahme und Bewertung industriell
errichteter Wohngebäude. Städtebau und Architektur Bericht, 1992/8.
Institut für Stadtforschung und Strukturpolitik GmbH-S. T. E.
R. N., Gesellschaft der behutsamen Stadterneuerung GmbH: Sozialorientierte
Stadtentwicklung. Gutachten im Auftrag der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung,
Umweltschutz und Technologie. Berlin, 1998.
Investitionsbank Berlin (szerk.): Die Plattensanierung in Berlin von
1993 bis 1997. Berlin, 1998.
Jakubeit, Barbara: Bauausstellung 1999 - Realisierung von innovativem
Wohnungseigentum als Beitrag zur beispielhaften Entwicklung des Berliner
Nordostraums. In: Senatsverwaltung für Bauen, Wohnen und Verkehr in
Zusammenarbeit mit der ARGE Bauausstellung 1998.
Kaltenbrunner, Robert: Die neue Bescheidenheit. „Bauausstellung Berlin
1999" - ein Impuls für das urbane Eigenheim. In: Archithese, 1998/3.
Keller, Klaus: Zwischen Stadt und Land. Foyer, 1998. augusztus.
Klein, Hanno: Anmerkungen zu Berlins neuem Weg. In: Berlinische Galerie
e.V. (szerk.): Berlin heute. Projekte für das neue Berlin. Berlin,
1991.
Klemann, Jürgen: Strategisch zum Eigentum. Foyer, 1997. szeptember.
Kunst, Friedemann: Stadtentwicklungsstrategie für den Stadtrand
im Berliner Nordosten. In: Senatsverwaltung für Bauen, Wohnen und
Verkehr in Zusammenarbeit mit der ARGE Bauausstellung 1998.
Matthiesen, Ulf: An den Rändern der deutschen Hauptstadt. Regionalkulturelle
Suburbanisierungsprozesse im Märkischen Sand - zwischen „Hightech-Kathedralen"
und „Nationalpark DDR". Berliner Journal für Soziologie, 1998/2.
Ministerium für Stadtentwicklung, Wohnung und Verkehr des Landes
Brandenburg: Märkisch Bauen und Wohnen. Modellprojekte. Potsdam, 1998.
Nagel, Wolfgang: Vorwort. In: Ingenieurbüro für Bauwesen
Specht + Partner: 1992
Nagel, Wolfgang: Altbausanierung - Schwerpunkt Ost. Foyer, 1993. március.
Prognos GmbH/Verlag der Tagesspiegel GmbH (szerk.): Wirtschaftsregion
Berlin und Brandenburg. Daten, Analysen und Prognosen. Berlin, 1997.
Scheffler, Karl: Berlin - Ein Stadtschicksal. Berlin, 1910.
Schoelkopf, Katrin: Nicht ganz so märkisch wie der Name sagt.
Berliner Morgenpost, 1998. március 15.
Schwarz, Thomas Helmut: Verlockender Stadtrand. Foyer, 1997. szeptember.
Senatsverwaltung für Bau- und Wohnungswesen (szerk.): Berlin:
Werkstatt für Architektur. Berlin, 1991.
Senatsverwaltung für Bau- und Wohnungswesen (szerk.): Stadt Haus
Wohnung. Wohnungsbau der 90er Jahre in Berlin. Berlin, 1995.
Senatsverwaltung für Bauen, Wohnen und Verkehr (szerk.): Das Städtische
Haus. Entwicklung von Typologien im verdichteten, kostensparenden Eigentums-Wohnungsbau.
Dokumentation der Wettbewerbsergebnisse. Darmstadt, 1998.
Senatsverwaltung für Bauen, Wohnen und Verkehr: Eigentumsführer
98, offizieller Ausstellerkatalog zur 2. Berliner Eigentumsmesse. Berlin,
1998.
Senatsverwaltung für Bauen, Wohnen und Verkehr in Zusammenarbeit
mit der ARGE Bauausstellung Berlin 1999 (szerk.): Bauausstellung Berlin
1999. 1. Werkbericht. Berlin, 1998.
Senatsverwaltung für Gesundheit und Soziales Berlin (szerk.):
Sozialstrukturatlas Berlin 1997. Eine disaggregierte statistische Sozialraumanalyse.
Berlin, 1997.
Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Umweltschutz und Technologie
(szerk.): Bevölkerungsprognose für Berlin bis zum Jahr 2010.
Soziodemographische und teilräumliche Differenzierung. Berlin, 1997.
Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Umweltschutz und Technologie
(szerk.): Planwerk Innenstadt Berlin. Ein erster Entwurf. Berlin, 1997.
Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Umweltschutz und Technologie
(szerk.): Stadtentwicklung Wohnen. Werkstattgespräch vom 29. 1. 1998
„Wohnen in der Stadt". Berlin 1998
Sprogies, Anja: Berliner Adressen bevorzugt. Foyer, 1998. augusztus.
Stimmann, Hans: Leitbild Vorstadt. Foyer, 1993. június.
Stimpel, Roland: „Mein Gott, was für eine Geldverschwendung".
Einige klärende Worte zur Finanzierung sozialer Wohnungsbauprojekte.
Bauwelt, 1997/29.
Strieder, Peter: Belebte Mitte. Innerstädtisches Wohnen und verkehrsgerechte
Mobilität. Stadtforum, 1997. május.
Strieder, Peter: Stadtbürger gesucht! Die Innenstadt als Ort zum
Leben. Stadtforum, 1998. június.
TOPOS: Sozialstuktur und Mietenentwicklung im Erhaltungsgebiet Luisenstadt
(SO 36). Berlin, 1998.
TOPOS-Fritz Schmoll: Nachfragepotentiale für Eigentümer-
und Mietwohnungen in Berlin. Gutachten im Auftrag der Senatsverwaltung
für Stadtentwicklung, Umweltschutz und Technologie. Berlin, 1998.
Wékel, Julian: Veränderte wohnungs- und stadtentwicklungspolitische
Ziele. In: Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Umweltschutz und
Technologie 1998.
Wilfert, Petra-Fuderholz, Günter: Das Märchen von den 700.000
Sozialwohnungen. Foyer, 1993. június.
Wohnparkführer Berlin-Brandenburg. Attraktive Wohnanlagen, Residenzen
und Stadtvillen/2.; 3.; 4., 1997. április; 1998. március;
1998. október.
Wohnungsbau für Berlin. Wettbewerbe und Realisierungen 1988-1993,
Reihe Städtebau und Architektur Bericht 19, 1993.
Újságok, folyóiratok
Archithese; Bauwelt; Berliner Morgenpost; Berliner Journal für Soziologie; Foyer Magazin der Senatsverwaltung für Bau- und Wohnungswesen; Skyline, Das Magazin für Architektur, Immobilien und Städtebau; Stadtforum das journal für ein nachhaltiges Berlin, herausgegeben von der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung, Umweltschutz und Technologie; Der Tagesspiegel; taz Berlin.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu