Körösényi András dolgozata nagy ötlet,
mondhatni: big deal. Valóban kétségtelen, hogy itt
az idô értelmezni az Orbán-kormány szervezeti
felépítését, mûködését,
az orbánizmus hatékonyságának okait. Igaza
van: publicisztikai-indulati alapon nemigen lehet megmagyarázni
a mai miniszterelnöki hatalom „elelnökösödésének”
jelenségét (vagy igencsak felületesen). Nincs ellenemre
az angol modellhez való viszonyítás sem, alapvetôen
helyénvalónak tartom a Fidesz (és a Fidesz vezette
kormány) mûködésének komparatív
értelmezését. A tanulmány legnagyobb erénye
pedig az, hogy számos heurisztikus felismerése van, és
koherens fogalmi rendben mondja el Anglia és Magyarország
legújabb kormányzástörténetének
hasonlóságait.
Körösényi tanulmánya azonban komoly ellenvetések
megfogalmazására is késztet.
Az elsô mindjárt az analógia túlfeszítésével
kapcsolatos. A szerzô koncepcióját két, általa
elvetett teóriával (a kancellárdemokráciáéval
és a konszenzusos versus többségi demokráciáéval)
szemben fejti ki. A prezidencializálódás (angol) modellje
(illetve ennek magyarországi adaptálása) szerinte
jobban kifejezi a folyamatok jellegét, tartalmát és
irányát, mint az elôbbi kettô. A „prezidencializálódás”
kifejezéssel Körösényi (Michael Foley-t idézve)
a politikai vezetés „amerikanizálódásának”
tételét állítja fel (10. o.). Továbbá
azt állítja, hogy „A prezidencializálódás
fogalmát nem szó szerint – tehát nem alkotmányjogi
dimenzióban – kell értenünk, hanem mint analógiát,
metaforát. (…) A prezidencializálódás kategóriája…
tágabb értelemben vett »amerikanizálódást«
jelöl” (11. o.). Fogalmazzuk meg mindezt másképpen.
Az Orbán-kormány követi a Blair-kormány által
képviselt prezidencializálódási mintát,
amely analógia és metafora egyszerre. Az angol modell voltaképpen
„amerikai modell”, tehát az angol modell mint analógia egyet
jelent az amerikai prezidenciális modellel mint metaforával.
Ez utóbbi megállapítást egészíti
ki a populista demokrácia kategóriája, merthogy a
prezidencializálódás jelensége (miként
a korábbi kormányzati modellek is) a demokrácia egy
meghatározott típusához kötôdik.
Két okból érzem túlfeszítettnek
ezt az analógiát. Az egyik: Körösényi azt
állítja, Magyarországon 1990 óta ezt a modellt
követik a különbözô kormányzatok, hiszen
valamennyi eddigi miniszterelnök stratégiát dolgozott
ki, „hogy a demokratikus rendszerváltás hevületében
kialakított, szokatlanul erôs cselekvési korlátokat
áttörjék vagy kikerüljék, és saját,
valamint kormányuk politikai mozgásterét bôvítsék”
(3. o.). S mivel Angliában a XX. században három modell
alakult ki (a kabinetkormányzás, a miniszterelnöki kormányzás
és a prezidenciális kormányzás), ez a három
típus honosodott meg a rendszerváltás utáni
Magyarországon is. Erôsen vitatható azonban az, hogy
a magyar politikai elitek kezdettôl belehelyezkedtek volna egy meghatározott
trendbe, s az angol kormányzati rendszert kívánták
volna adaptálni. Ez az állítás azonban (a politikai
elitek alaposabb vizsgálata nélkül) nem igazolható,
Körösényi interpretációját e tekintetben
nem érzem alátámasztottnak.
Az az állítás (s ez a második tényezô)
is az analógia túlfeszítése, hogy ami Angliában
évszázadok alatt fejlôdött ki (tudniillik a három
kormányzati modell), az Magyarországon szélsebesen,
egyetlen évtized alatt. Ha jól értem, a szerzô
azt akarja mondani, hogy a rendszerváltás utáni magyar
kormányokkal és kormányzati felépítésükkel
nem az volt a „baj”, hogy ne követték volna az angol kormányzati
modelleket, hanem az, hogy régebbi (a mai idôkben már
inadekvát) modelleket követtek. Az Antall-kormány a
század elsô felében divatos kabinetkormányzati,
a Horn-kormány pedig az 1970–80-as évekig releváns
miniszterelnöki kormányzati modellt honosította meg
(34. o.). Míg „a kabinetkormány a predemokratikus korszak
liberális parlamentarizmusához, a miniszterelnöki kormány
a modern pártelvû parlamentáris demokráciához…
tartozik” (33. o.). Ezekkel szemben jelenik meg a kormányzás
prezidencializálódása mint a „korszerû” populista
demokrácia korának adekvát kormányzati modellje.2
Körösényi azonban „túlfeszült lényeglátó”.
Nem igazolja, hogy a rendszerváltó elitek az angol kormányzati
modell átültetésében gondolkodtak (ezt nagyon
nehéz is lenne igazolni), s mivel ezt a bizonyítás
nélküli kiindulópontot adottnak veszi, ebbôl vezeti
le a „gyorsított mintakövetés” tételét.
Azt állítja, hogy noha valamennyi eddigi magyar kormány
és kormányfô azonos mintához fordult, de csak
a mostani kormány került szinkronba a nemzetközi trendek
legkorszerûbb válfajával.
A gondolatmenetben ugyanakkor van (vagy inkább lehetne) olyan
mag, amelyet nem kellene túlfeszíteni egy nagyon is komoly
vitatézis megfogal-
mazásához. Körösényi bár használja
a Katz–Mair-féle kartellpárt fogalmát, s leginkább
a Fideszt tekinti kartellpártnak (31. o.), elmulasztja azonban pontosan
kifejteni a Katz–Mair-tézis lényegét (Katz–Mair, 1995).
Ez a tézis ugyanis elsôsorban a különféle
pártszervezôdési típusok egymás mellett
élésérôl és versenyérôl
szól. Katz és Mair elmélete éppen arra a kérdésre
keresi a választ, hogy hogyan élnek együtt a tömegpártok,
a gyûjtôpártok, a kartellpártok és egyéb
pártszervezôdési típusok. A két szerzôt
– Körösényivel ellentétben – nem (csak) az a kérdés
izgatja, hogy egy általuk új fenoménnek nevezett típus
(a kartellpárt) hogyan triumfál a többi fölött,
hanem az is, hogy az új pártszervezeti forma, a kartellpárt
hogyan hat, milyen kihívást jelent a pártversenyre,
hogyan indít be új alkalmazkodási folyamatokat, s
formálja újjá régi pártszervezeti formákat?
Ez a szemléletmód nem jellemzi a szerzôt. Körösényinek
komoly érdeme, hogy alkalmazza azt a metodológiai kiindulópontot,
amit Katz és Mair: igyekszik azonosítani, értelmezni
az új kormányzati modellt, de közben egyáltalán
nem foglalkozik másfajta kormányzati felfogásokkal.
Márpedig az igazán érdekes és izgalmas kérdés
az volna, ha arra a problémára is választ keresne:
amennyiben mindez olyan természetes, olyannyira nemzetközi
és korszerû, miért vált ki mégis olyan
nagy ellenállást mindenütt a miniszterelnöki hatalom
prezidencializálódása vagy egyszerûbben: koncentrálódása.
Abban egyetértek a szerzôvel, hogy az Orbán-kormány
hatalomkoncentrációját, a kormány fel- és
a parlament leértékelôdését (sok egyéb
járulékos jelenséggel együtt) messze nem lehet
pusztán magyar jelenségnek tekinteni. Hajlandó vagyok
elfogadni, hogy a prezidencializálódás nem is angol,
hanem amerikai modellje (metaforája) az 1990-es évek valamiféle
domináns mozgásiránya. Körösényi
azonban akkor tehetné igazán megalapozottá elméletét,
ha ezt a domináns mozgásirányt a rivális elméletekkel
együtt tárgyalná. Mert rendkívül bôségesen
fejti ki a prezidencializálódás mellett szóló
érveket, de semmit nem mond azokról az elképzelésekrôl,
teóriákról, amelyek a prezidencializálódást
alapvetô veszélynek, a politikai fejlôdésre pedig
káros jelenségnek tekintik.
Véleményem szerint két oka van annak, hogy Körösényi
adósunk marad a prezidencializmust kritizáló irodalom
bemutatásával. Az egyik az, hogy a liberális (civiltársadalom-központú)
teóriák bírálatát egy korábbi
írásában már elvégezte (Körösényi,
1996), s abban kifejtette, hogy a liberális teóriák
nem jutnak egy számára megfelelô-elfogadható
politikafogalomhoz. A másik ok az, hogy szerinte az egyes demokráciaperiódusok
között idôbeli tagolódás van, most éppen
a populista demokrácia korában járunk, amelyben egészen
egyszerûen irrelevánsak a predemokratikus, illetve a liberális-demokratikus
kor pártversenyének tapasztalatai.
Éppen itt jutunk a dolgozat legfundamentálisabb (és
számomra legkevésbé elfogadható gondolatmenetéhez.
Körösényi ugyanis – igazodva a magyar demokrácia
eddigi rövid kormányzati ciklusainak tapasztalataihoz – azt
mondja, hogy egy-egy parlamenti ciklus egy-egy demokráciatípust
is jelent, ezekhez pedig (mint már fentebb láttuk) egy-egy
kormányzati felfogás is társul. Gondoljunk azonban
bele, mit jelent ez. Mit jelent, ha egy-egy demokráciafelfogás,
pártszervezôdési forma és kormányzási
filozófia egy ciklus erejéig dominálja a közéletet,
utána pedig nem valamiféle folytonosság, hanem megszakítottság
következik. Azt hiszem, itt óhatatlanul szembe kerülünk
az angol modell (és azon belül a blairizmus) egyik alapvonásával.
Ahhoz, hogy mondandóm világossá váljék,
be kell kapcsolnom a politikai kultúra fogalmát, vagy másképpen
azt a kérdést, hogy miért lehetséges Angliában
az „angol modell” és miért nem célszerû túlfeszíteni
Magyarországon ezt az analógiát és metaforát?
Bár nyilvánvaló, hogy Körösényit
ebben a tanulmányában csak a kormányzás érdekli,
és nyilvánvaló az is, hogy pontosan tudja, mit jelent
Angliában (az angolszász politikatudományban) a politikai
kultúra fogalma, most mintha megfeledkezne arról, hogy mindazok
a változások, amelyekrôl a politikai verseny és
a miniszterelnöki hatalom prezidencializálódásának
kapcsán ír, egy homogén politikai kultúrájú
országban zajlanak le. Almond és Verba éppen abban
látják az „angol modell” lényegét, hogy létrejött
egy premodern tradíciókat is ötvözô állampolgári
kultúra, „amely nem volt töretlenül hagyományelvû
és egyértelmûen modern, hanem mindkettôbôl
részesedett… olyan kultúra, amely kedvezett a változásoknak,
ugyanakkor enyhítette azok élességét” (Almond–Verba,
1997, 20.). A kabinetkormányzásról a miniszterelnöki
kormányzásra, majd ez utóbbiról a prezidenciálisra
való áttérés nem következhetett volna
be, ha az angol társadalom fragmentáltabb, ha a pártpolitikai
verseny hátterében nincs ott a konzisztens – Almondék
által „harmadiknak” nevezett – állampolgári kultúra.3
Másrészt azért sem lehet az angol modellt egy
lapon említeni a magyarral, mert Tony Blair a pártpolitika
és a kormányzás szintjén sem csak a diszkontinuitásra
helyezte-helyezi a hangsúlyt. Szigetvári Viktor meggyôzôen
mutatta ki, hogy a munkáspárti kormányzás –
miközben számos konzervatív értéket vet
el – néhány területen a tory értékekkel
való harmonizálásra épül (Szigetvári,
2001, 12). Az pedig, hogy ez a harmonizálás nem csupán
elvégezhetô, de szükséges is, a hosszú
kormányzási ciklusok hagyományával függ
össze. Négy konzervatív ciklus után (1979–1996)
megváltozhat a kormányzati filozófia és szervezeti-döntéshozatali
rend, de a prezidencializálódás nem jelenthet teljes
szembefordulást minden korábbi folyamattal.
Arra kívántam csupán rámutatni, hogy a
blairi prezidenciális kormányzásnak (miközben
valóban a Körösényi által leírtak
szerinti újdonságokat hordozza) legalább két
korlátja van. Az egyik a politikai kultúra folytonossága
és homogenitása, a másik a pártpolitikai verseny
hosszú ciklusainak hagyománya és az ebbôl fakadó
tapasztalat. Körösényi éppen ezekkel a korlátokkal
nem foglalkozik sem az angol, sem a magyar vonatkozásban. A szerzô
nem veszi számításba komolyabban sem a magyar politikai
közeget, sem a rövid parlamenti ciklusokból fakadó
következményeket.
Még ha el is fogadnánk azt a (korábban már
kritizált) tételt, hogy Magyarországon 1990 óta
az angol modell különféle adaptációs kísérletei
zajlanak, akkor sem kerülhetnénk el annak a kérdésnek
a megválaszolását, hogy e mintakövetésnek
milyen korlátai vannak. Az elsô korlát az, hogy Magyarországon
nem homogén a politikai kultúra. Ha egy ilyen országban
történik meg az a kormányzásbéli (filozófiai
és kormányzástechnikai) váltás, ami
Angliában, az legalább is megosztja a lakosságot.
Magyarország társadalmát leírhatónak
látom az oszloposodás kategóriája segítségével
(Enyedi, 1993, 41),4 egy erôsen
oszloposodott társadalomban pedig egészen más következményekkel
jár a miniszterelnöki kormányzás felcserélése
a prezidenciálissal, mint ott, ahol ilyesfajta oszlopok nem léteznek.
Minden látszat ellenére ugyanis a „kétpárti”
Anglia nem két – önmagába záruló – oszlopot
jelent. Egy ilyen változás Magyarországon lényegesen
nagyobb ellenállást vált ki, s messze nem azért,
mert – mint mondani szokás – mûködik a kommunista–antikommunista
törésvonal, hanem azért, mert nincsen egységes
politikai kultúra.
Másfelôl az is nagyon megterheli a változásokat,
hogy négyéves ciklusokhoz kötôdnek. Körösényi
talán nem tulajdonít ennek akkora jelentôséget,
szerintem azonban alapkérdésrôl van szó. Négyévenkénti
váltógazdálkodásban szinte lehetetlen adaptálni
az angol modell folytonosságközpontúságát.
A négyéves ciklikusság a diszkontinuitás elemeit
erôsíti fel: „papíron” valami hasonló jön
létre, mint az angol mintában, csak éppen a belsô
feltételek és körülmények elemzése
nélkül nem érthetjük meg a mintakövetés
valódi természetét.
A „valódi természet” megértéséhez
talán akkor léphetnénk közelebb, ha nem esnénk
abba a hibába, hogy úgy véljük: a domináns
nézetek egyben egyedüli nézetek is. Körösényi
András érdekfeszítô tanulmánya után
egyre inkább szükségét látnám annak,
hogy azokat a nézeteket is rekonstruáljuk, amelyek nem a
miniszterelnöki hatalom prezidencializálódásában
látják a kormányzás kvinteszenciáját.
Sajnálom, hogy Körösényi az angolszász irodalomból
csak azokat a szerzôket idézi, akik alátámasztják
tézisét, és akiknek írásaiból
egyértelmû következtetéseket vonhat le a magyar
helyzetre nézve.
Fentebb már utaltam rá, hogy e „feledékenységnek”
milyen okai lehetnek. Ezt most azzal egészítem ki, hogy a
prezidencializálódás irodalmának és
az ezt kritizáló irodalomnak nyilvánvalóan
mások a diszciplináris keretei. Körösényi
írásaiból világos, hogy az általa ismertetett
irodalom elsôsorban policy-oldalról, illetve a mediatizáció
és a politikai kommunikáció oldaláról
közelíti meg a Blair-jelenséget. A rivális irányzatok
– a hazai vitákból is tudjuk – általában lebecsülik
ezeket a megközelítéseket, erôsen normatívak,
politikaelméleti és -filozófiai orientációjúak.
Megértem Körösényit, hogy ebbe a vitába
nem akart belemenni. Ugyanakkor abban is bizonyos vagyok, hogy e vita rekonstruálása
nem várhat sokáig. Körösényi András
írja: „Az alábbi munka… fô kérdése az,
hogy a politikatudomány miként értelmezheti, illetve
értékelheti a kormányzati rendszer mûködésében
és a politikában bekövetkezett – kétségtelenül
jelentôs – változásokat” (4. o.). Egyetértek.
De a politikatudománynak nem kevésbé fontos célja
az is, hogy értelmezze nemcsak a bekövetkezett változásokat,
hanem a szándékolt és gyorsan végrehajtott
változásokat, illetve ezek következményeit is.
Meggyôzôdésem szerint egészen más tudományos
következtetések következnek az elôbbi, mint az utóbbi
pozícióból. Körösényi csak az elôbbirôl
beszélt, szerintem az utóbbiról is kell. Mielôbb.
Jegyzetek
1. Körösényi András: Parlamentáris vagy „elnöki” kormányzás? Az Orbán-kormány összehasonlító perspektívából. Századvég, új folyam, 2000 tavasz, 3–38. o.
2. Meglepô, hogy Körösényi interpretációjából mennyire kimaradnak a kormány és a kormányzás szerepének átalakulására ható külpolitikai tényezôk. A szerzô nem elemzi az irodalomnak azt az ágát, amely a globalizációs kihívásból vezeti le a westminsteri kormányzati modell változását. Lásd errôl Smith (1998) és Radcliffe (1991) munkáit.
3. Almond és Verba szerint „a sokszínûség és a konszenzus igénye, a racionalizmus és a hagyományelvûség egyidejû jelenléte határozta meg azt a keretet, amelyben az angol demokrácia struktúrája továbbfejlôdhetett” (Almond–Verba, 1997, 20.).
4. Bár Enyedi úgy
véli, „a magyar társadalom valószínûleg
soha nem fog nagyon közel kerülni a pilarizált társadalomra
jellemzô valósághoz”, mégis azt állítja:
„A szubkulturális, világnézetileg kötött
intézmények létrehozását célzó
sporadikus kísérleteket együtt tudjuk kezelni, hogyha
egy, a szegmentált társadalmak kialakulása felé
vezetô hipotetikus út elejére helyezzük ôket.”
A hipotézis fölöttébb megfontolandó, különösen
Körösényi tanulmánya tükrében.
Irodalom
Almond, Gabriel–Verba, Sidney: Állampolgári kultúra.
Szociológiai Figyelô, 1997/1–2. szám
Enyedi Zsolt: Pillér és szubkultúra. A politikai-kulturális
tagolódás egy lehetséges fogalmi kerete. Politikatudományi
Szemle, 1993/4. szám
Katz, Richard–Mair, Peter: Changing Models of Party Organization and
Party Democracy. The Emergence of the Cartel Party. Party Politics, 1995/1.
szám
Körösényi András: A magyar politikai gondolkodás
fárama (1989–1995). Századvég, 1996/tél
Körösényi András: Parlamentáris vagy
„elnöki” kormányzás? Az Orbán-kormány
összehasonlító perspektívából.
Századvég, 2001/tavasz
Radcliffe, J.: The Reorganization of British Central Government. Aldershot,
Dartmouth, 1991.
Smith, Martin, J.: Reconceptualizing the British State: Theoretical
and Empirical Challenges to Central Government. Public Administration,
1998/tavasz
Szigetvári Viktor: Közös képletek. Köz-Politika,
2001/9. szám.
Irodalom
Almond, Gabriel-Verba, Sidney: Állampolgári kultúra.
Szociológiai Figyelõ, 1997/1-2. szám
Enyedi Zsolt: Pillér és szubkultúra. A politikai-kulturális
tagolódás egy lehetséges fogalmi kerete. Politikatudományi
Szemle, 1993/4. szám
Katz, Richard-Mair, Peter: Changing Models of Party Organization and
Party Democracy. The Emergence of the Cartel Party. Party Politics, 1995/1.
szám
Körösényi András: A magyar politikai gondolkodás
fõárama (1989-1995). Századvég, 1996/tél
Körösényi András: Parlamentáris vagy
„elnöki" kormányzás? Az Orbán-kormány
összehasonlító perspektívából.
Századvég, 2001/tavasz
Radcliffe, J.: The Reorganization of British Central Government. Aldershot,
Dartmouth, 1991.
Smith, Martin, J.: Reconceptualizing the British State: Theoretical
and Empirical Challenges to Central Government. Public Administration,
1998/tavasz
Szigetvári Viktor: Közös képletek. Köz-Politika,
2001/9. szám.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu