A kilencvenes években a társadalmi, gazdasági és
politikai átalakulás mellett rendszerváltás
zajlott le a demográfiában is – írja Kamarás
István a legújabb demográfiai folyamatokat elemzõ
tanulmányában. „Miközben a termékenység
folyamatosan csökkent, idõsebb korra tolódott át
a gyermekvállalás, emelkedett a szülõ nõk
átlagos életkora… Mindez annak az eredménye, hogy
megváltozott a fiatalok családalapítási és
gyermekvállalási stratégiája.” (Kamarás,
2001: 55) Az országos adatok azt tanúsítják
– vonja le a következtetést az idézett szerzõ
–, hogy „a korai házasságkötés és a fiatalon
vállalt anyaság már a múlté, és
ki tudja, visszatér-e valaha is ez a magatartási forma.”
Van azonban a társadalomnak egy olyan – viszonylag szûk
– rétege, amelynek szülési kedve, az országos
tendenciával ellentétben nõtt, pontosabban azzal,
hogy legalábbis az elsõ gyereket már kamaszkorban
világra hozza, „alkalmazkodik” az élethelyzetében
bekövetkezõ változásokhoz. „Míg az elbizonytalanodó
életfeltételekre a közép- és felsõ
rétegekhez tartozók a szülések számának
visszafogásával reagáltak, addig a szegények
legszegényebb részénél éppen a demográfiai
robbanás figyelhetõ meg.” (Gyenei, 1998) Tanulmányunkban
egy kisfalusi „mélyszegénységben” élõ
cigány közösség (nevezzük Láposnak)
gyermekvállalási szokásait, illetve az elmúlt
50 év során e magatartásban bekövetkezett változásokat
próbáljuk bemutatni.
Az 1962 óta vezetett ún. védõnõi
terhes-törzslapokból, valamint a 2000-ben a szerzõ által
végrehajtott – a falu összes lakóját számba
vevõ – cenzusból nyert adatok alapján úgy tûnik,
hogy az elmúlt tíz év egyik legfontosabb változása
Láposon az, hogy a mai tizenéves lányok esetében
– anyáik illetve nagymamáik generációjához
képest is – jelentõsen elõre tolódott az elsõ
gyermek szülésének ideje. Míg a nagymamák,
illetve az anyák generációja átlagban 19-20
évesen adott életet elsõ gyermekének, addig
a mai fiatal lányok zöme 16 éves korára már
anya lesz (lásd 1. táblázat).
Mi lehet az oka ennek a korábbi évtizedekhez képest
is új jelenségnek, a fiatalkori gyermekvállalás
elterjedésének, tömegessé válásának
a láposi szegény cigány nõk körében?
Többek között erre próbálunk választ
keresni ebben az írásban.
A védõnõi, illetve saját cenzusbéli
adataink mellett a faluban végzett terepmunka során szerzett
tapasztalatok alapján amellett érvelünk, hogy a láposi
cigányok gyermekvállalási szokásait nem lehet
megmagyarázni az ezzel foglalkozó szakirodalomban elterjedt
kétfajta megközelítés egyikével sem.
Az egyik, az ún. „stratégiai gyerek” elmélet (Gyenei,
1998) szerint a szegények újabban a gyerek után járó
szociálpolitikai juttatások elnyerése végett
vállalkoznak szülésre. „Nem lehet nem szembenézni
azzal a ténnyel, hogy egyre többen születnek azért,
hogy segítsenek eltartani a családot. Ôket hívjuk
stratégiai gyereknek, mert részét képezik egy
háztartási stratégiának, melynek célja
a túlélés.” Ezen nézet képviselõi
hangsúlyozzák ugyan, hogy a stratégiai gyerek nem
etnikumhoz, sajátos szubkultúrához kötõdõ
jelenség, hanem „egy olyan élethelyzethez való igazodás,
amelyet alapvetõen a munkaerõ-piaci pozíciók
határoznak meg”, a közvélekedés azonban hajlamos
ezt a cigányokra leszûkíteni. Eszerint a „romák
a pénz miatt szülnek, a családira hajtanak”. (A láposi
„parasztok” is nagy általánosságban így vélekednek
a helyi cigányokról: „maguk is gyerekek még, és
szülik azt a sok kicsit, minek az nekik, csak a pénzre hajtanak,
ahelyett, hogy tanulnának, gondolkoznának…”.)
Ennek a jóléti elmélet ihlette koncepciónak
a hívei is hangsúlyozzák azonban, hogy az effajta
magyarázat csak akkor mûködik, „a szisztéma csak
akkor lehet rentábilis, ha egy gyermek »bekerülési
költsége« alacsonyabb annál az összegnél,
amit családi pótlék, illetve egyéb gyermektámogatási
juttatások címén bevételként el lehet
könyvelni.” (Gyenei, 1998)
Nézetünk szerint ez az a pont, ahol az elmélet érvényessége
leginkább kétségbe vonható. (Azon túl,
hogy maguk az érintettek Láposon a legmesszebbmenõkig
tiltakoznak e felfogás ellen. „Most mondd meg, mi az a kis pénz,
amit kapsz? A családi 16 800 forint, a GYES huszonháromezer,
na meg van a csekkpénz, húszezer hét gyerekre. Sok
gyerek, nagy szegénység. Ha ruhát veszek rájuk,
fát nem tudok venni. Kaja, az mindig kell. Mindig meg kell válni
valamitõl, minden hónapban…”.)
Leszámítva azokat az extrém eseteket, amikor a
gyerekeket teljesen elhanyagolják, a legtöbb sokgyerekes szegény
családban éppen a kicsikre megy el a legtöbb pénz.
Láposon a család havi összkiadásának szerkezetét
vizsgálva kiderült, hogy a bevételeknek mintegy húsz
százaléka jut – a nekik szükséges – gyógyszerre,
illetve ruhára. És akkor még nem is beszéltünk
az étkeztetésükrõl. (Láposon például
egy családnak havi 3 ezer forintjába kerül egy gyerek
iskolai étkeztetése. Ugyanannyit kell fizetni az óvodások
után is.)
A másik, a közfelfogásban is gyökeret eresztett
magyarázat – mondjuk biológiai-kulturális magyarázat
– szerint a cigányok biológiai adottságaiból,
kultúrájukból, a hagyományos nagycsaládos
modelljükbõl következik a rájuk évszázadok
óta jellemzõ nagy termékenység, illetve korai
gyerekszülés. (Somogyban például van olyan falu,
ahol a polgármester ezt a biológiai magyarázatot olyan
komolyan veszi, hogy már a – kizárólag cigány
gyerekek által látogatott – helyi általános
iskola 4. osztályában kötelezõvé tette
a „szexuális felvilágosítás” címû
tantárgyat. Hátha így meg tudja akadályozni,
hogy a lányok ne serdülõkorban szüljenek…) Láposi
adataink ezzel szemben azt mutatják, hogy a fiatalkori anyaság
korántsem volt mindig jellemzõ a cigányokra, tehát
nem a „kultúrájukban gyökerezõ”, „tipikus cigány
demográfiai magatartás”, hanem idõben változó,
a vizsgált csoport aktuális társadalmi helyzetétõl
függõ viselkedésforma. A szóban forgó
faluban például csak az elmúlt tíz év
óta van terjedõben – abból eredõen, hogy az
itteni fiatal lányok elõtt a többségi társadalom
számára elérhetõ erõforrásokhoz
vezetõ utak (például a továbbtanulás
vagy egy állandó munkahely megszerzésének lehetõsége)
elzáródtak.
Mi tehát egy harmadik típusú – az amerikai antropológiai
szakirodalomban már régebb óta fellelhetõ (Kelly,
1998) – magyarázattal próbálunk elõállni,
amely kissé sarkítva úgy szól, hogy a többségi
társadalomtól szegregálva, annak erõforrásaitól
elzárva élõ láposi szegény cigánylányok
számára a „felnõtté válás” egyetlen
lehetõsége a korai gyermekvállalás. Ennek révén
kitörhetnek a régi családban betöltött nagylány
szerepbõl, és ezzel együtt megtalálhatják
saját helyüket az adott közösségben.
Ahhoz azonban, hogy a „kapuk bezáródását”,
az erõforrásokhoz való hozzáférés
lehetetlenségét érzékelni lehessen, szükséges
röviden bemutatni a láposi cigányok szûkebb életterét,
a falu társadalmát, illetve az itt lakók státusát.
A helyi társadalom rétegzõdése
Lápos Észak-Magyarország egyik aprófaluja,
560 fõs lakosságából mára 75 százalék
a romák aránya. Míg az itt lakó magyarok (parasztok)2
közül mindössze 4 férfinak nincs állandó
munkaviszonya – igaz, ez a gazdaságilag aktív korú
lakosság egynegyedét jelenti! – addig a cigányok körében
lassan tíz éve teljes körû a munkanélküliség.
Ennek megfelelõen a jövedelmi viszonyok tekintetében
is számottevõ a különbség a két csoport
között: miközben a „parasztoknál” (ahol az átlagos
háztartásnagyság 2,5 fõ) közel 25 000
forint az egy fõre jutó átlagos havi jövedelem,
addig a jóval nagyobb (átlagban 4,7 fõs) háztartásokban
élõ cigánycsaládokban ugyanez az összeg
mindössze 12 000 forint.3
Lápost, bár az észak-keleti országvég
határõr-települése, szimbolikus értelemben
is inkább zsákutcás falunak lehetne nevezni, ahonnan
az ottlakók többsége számára nem látszik
kifelé vezetõ út.
Az 1971-ben meghirdetett településpolitika, amely az 1000
lakosnál kisebb falvakat „kihalásra szánta”, megtette
a maga hatását ezen a településen is. (Havas,
1999) A körzetesítéssel szinte az összes mozgatható
intézményt elvitték a faluból: az általános
iskolának csak az alsó két osztályát
hagyták itt, óvoda hosszú évtizedekig nem volt,
két évvel ezelõtt indították újra,
azóta telt házzal üzemel. Bár a templomot nem
tudták áthelyezni a körzetközpontba, Lápost
megfosztották saját lelkészétõl.
Az iskolán, az óvodán meg a templomon kívül
van még egy postahivatal, két kisbolt, meg egy kocsma. Gyakorlatilag
ennyi a falu „intézményi ellátottsága”.
Mindezen felül itt mûködik a megyei önkormányzat
által fenntartott Állami Kisegítõ és
Speciális Iskola (továbbiakban: Intézet), 120 kiskorú
gyermeknek adva otthont. Bár az Intézet 30 kilométeres
körzetben a környék legnagyobb – és szinte egyetlen
– munkaadója, a falubéliek mégis erõs fenntartásokkal
viseltetnek iránta. Elsõsorban is azért, mert a láposi
szegény cigányok közül többen az itt nevelkedõ
fiatalokkal állnak, illetve házasodnak össze.4
Bár az intézet igazgatója meg a szomszéd
faluban lakó (!) körjegyzõ – egészséges
„vérfrissítésként” értékelik
az effajta házasságokat, mondván: jót tesz
az egymás között házasodó láposi
cigányoknak, ha „friss vér” kerül a családba,
a helyi polgármester és az itteni parasztok mégis
aggódnak a falu jövõjéért, mert attól
tartanak: „még több fogyatékos gyerek fog születni
Láposon”.5
Mégis, amikor néhány évvel ezelõtt
a megyei önkormányzat – forráshiányra hivatkozva
– be akarta zárni az Intézetet, a falu szinte egy emberként
tiltakozott, és okkal, hiszen az itt élõ aktív
korú magyar lakosság 95 százalékának
az Intézet a munkaadója.
Láposon a helyi társadalom erõsen rétegzett,
s a különbözõ rétegek egymástól
szegregáltan, elkülönülten élnek.
A társadalmi hierarchia tetején a régi gazdálkodó,
földmûves családok leszármazottai állnak,
akik már egyáltalán nem nevezhetõk „parasztoknak”
(„proper peasants”, lásd Fél-Hofer, 1969), sokkal inkább
az alsó szellemi, illetve fizikai dolgozók osztályához
tartoznak. Fõ megélhetési forrásuk a bérmunka
(mindannyiukat az Intézet alkalmazza), ami mellett legtöbben
még „háztáji” gazdálkodást is folytatnak:
állatokat (disznót, csirkét, nyulat stb.) tartanak,
kiskertet mûvelnek, de földmûveléssel közülük
is már csak egyetlen család foglalkozik (10 hold földön
– amit kárpótlásként kaptak vissza az államtól
– búzát, kukoricát, gabonát termelnek). Ez
a réteg kizárólag a maga közül valókkal
barátkozik – network-je nem terjed túl a réteghatáron.
A másik, élesen elkülönülõ csoport
a „kiemelkedetteké”, a vegyesházasságban élõ
cigány származású nõk családjáé,
illetve azoké, akik nevük megváltoztatásával
(„magyarosításával”) igyekeznek szimbolikusan is jelezni,
hogy õk már nem tartoznak a cigányok közé.
Bár a „kiemelkedettek” két alcsoportja egymással nem
barátkozik, megélhetési stratégiájuk
nagyon hasonló. Mindkettõ (összesen tíz családról
van szó) a paraszti életformát követi, minden
tekintetben. Habár a férfiak közül itt is néhányan
munkanélkülivé váltak – jelenleg közhasznú
munkán dolgoznak a cigányokkal együtt –, ám számukra
mindig akad valami alkalmi munka a környékbeli parasztoknál.
A férfiakkal ellentétben, a nõk mind dolgoznak: vagy
az intézetben, vagy a helyi önkormányzat alkalmazásában,
ki takarítónõként, ki konyhai munkásként,
ki pedig postai kézbesítõként. Gyermeiket kivétel
nélkül mindannyian taníttatják, azok a közeli
városokba járnak gimnáziumba, szakközépiskolába.
Akik viszont befejezték tanulmányaikat, szakmunkásként
dolgoznak építési vállalkozóknál
(az õ révükön gyakran Németországban
vagy Ausztriában).
A „kiemelkedettek” mindannyian magyarnak tartják önmagukat,
és egyértelmûen arra törekszenek, hogy gyermekeiket
a környezetük már ne tekinthesse cigánynak. Ezért
fontos számukra a gyerekek taníttatása. Azon vannak,
hogy legalább az érettségiig eljuttassák õket,
illetve, hogy szakmát adjanak a kezükbe, amivel késõbb
bárhol – kivéve Lápost (!) – álláshoz
tudnak jutni, mert ahogy õk mondják: „ebben a faluban nincs
jövõ”.
A helyi társadalomnak ez a szegmense szintén kizárólag
saját csoporthatárain belül barátkozik, ha egyáltalán…
A névváltoztatókra például az jellemzõ,
hogy teljesen magukra maradtak a helyi társadalomban: elszigetelõdtek
mind a szegény cigányoktól, mind a nem cigányoktól,
s legfõbb vágyuk elköltözni a faluból.
A harmadik réteg a peremhelyzetû szegény cigányoké,
akik ugyancsak két ágra különíthetõk
el: a telepiekre (vagy ahogy a faluban nevezik õket: a putrisokra),
és az Új soron lakókra. Ez utóbbiak még
a nyolcvanas évek elején, a CS-lakások építésekor
leköltözhettek a cigányteleprõl, s bár a
falu nem cigány lakosságától szegregáltan
élnek, lakáskörülményeik egy fokkal jobbak,
mint a telepieké. E két utóbbi szegmens azonban networkjein
keresztül összekapcsolódik. Bár a faluban a barátságok
inkább lakóhely szerint köttetnek – a lakószomszédok
azok, akik számíthatnak egymásra – a kiterjedt nagycsaládi
kapcsolatok miatt a telepieket meg az Új soron élõket
nem választja el éles határ.
Iskolázottság
Az iskolai végzettség, valamint a munkaerõ-piaci
pozíció két olyan fontos státusjellemzõ,
amely alapvetõen befolyásolja a gyerekvállalási
szokásokat. A szakirodalomból jól ismert tény,
hogy a képzettségi szint emelkedése a termékenység
csökkenését valószínûsíti.
(Szukicsné, 2000) Az 1996. évi mikrocenzus termékenységi
adatai is azt mutatták, hogy azokban a családokban születik
a legtöbb gyerek, ahol a szülõk még az általános
iskolát sem végezték el. (Kamarás, 2000)
Láposon a „parasztok”, illetve a „kiemelkedettek” és
a cigányok elkülönülése az iskolai szegregációban
is tetten érhetõ: az itt mûködõ általános
iskola alsó tagozatának elsõ két osztályába
kizárólag cigány gyerekek járnak. A parasztok
meg a „kiemelkedett” családok Vajdára, a körzeti iskolába
járatják gyerekeiket. (Az óvódások között
még akad 3-4 magyar, de szüleik már fontolgatják,
hogy õket is Vajdára viszik. Bár sokkal kényelmesebb
a helyi intézménybe hordani a gyereket, csakhogy itt, ahogy
õk fogalmaznak, alacsony a színvonal. „Azért alacsony,
mert sok a cigány, csak négyen vagyunk magyarok” – mondja
az egyik „kiemelkedett” cigány származású anya.)
A láposi cigány gyerekek iskolai eredményei is
sokkal rosszabbak, mint a parasztokéi.
Míg a 16 éven felüli cigány lakosság
átlagos iskolai végzettsége 6 osztály, addig
a parasztoké 11. Másképpen fogalmazva: míg
a cigányok zöme az általános iskola elvégzéséig
sem jut el, addig a nem cigányok zömének minimum szakmunkásvégzettsége
van. A tavalyi adatfelvételünk szerint az iskolaköteles
korú cigány gyerekek 23,5 százaléka nem jár
már iskolába!
A cigány gyerekek lemorzsolódása – amely fõként
az általános iskola felsõ tagozatára jellemzõ
– régi keletû probléma. A hatvanas évek elején,
az akkor a faluba került iskolaigazgató (ma õ a polgármester)
úgy próbált javítani a helyzeten, hogy felment
a cigányokhoz a dombra, és lezavarta a gyerekeiket az iskolába.
Még ma is büszkén meséli, hogy néhány
olyan szülõt, aki nem küldte rendszeresen a gyerekeit
az iskolába, példát statuálandó, egy
hétre lecsukatott.
Az 1961-ben született, a cigányok „iskolai felzárkóztatását”
mint asszimilációjuk egyik legfontosabb eszközét
célzó párthatározatot követõ idõszak
egyetlen sikereként könyvelhetõ el, hogy a mai 40-50
évesek generációjából a férfiak
50 százalékának van befejezett általános
iskolai végzettsége. (Más kérdés, hogy
mindez mára teljesen elértéktelenedett.)
Az öregebbek, de ami még rosszabb, a fiatalabbak közül
is csak elvétve akad olyan, aki befejezi a nyolc általánost.
A védõnõt néhány évvel ezelõtt
értesítette a megyei egészségügyi osztály,
hogy ösztöndíjast keresnek egy általános
iskolát végzett cigánylány személyében.
Mivel egyetlen ilyet ismert, fent a soron, felkereste szüleit. Az
édesanya azt felelte, a lánya nem megy sehova, különben
is, „a lyány már elhált, embere van.”.
A láposi cigányasszonyokat férjük általában
nem engedi el dolgozni, még ha lenne is hova, mondván, hogy
az asszonyoknak a gyerekek mellett a helye. Ezért a szülõk
sem nagyon ösztönzik lányaikat tanulásra. Ahogy
a soron lakó egyik édesanya mondta „a nõszemély
úgyis arra van ítélve, hogy férjhez menjen,
meg nevelje a gyerekeit.”
Míg korábban, a szocializmus kezdeti, illetve középsõ
idõszakában az extenzív iparosítás tömegesen
felszívta a képzetlen cigány munkaerõt is,
addig ma a gazdaság nem tud velük mit kezdeni. Lassan már
tíz éve, hogy a falubeliek kikerültek a formális
munkaerõpiacról, s még a nyolc általánost
végzetteknek sincs semmi esélyük, hogy visszakerüljenek
oda. Többéves sikertelen próbálkozásuk
tükrözõdik abban az – akár megdöbbentõnek
is tekinthetõ – adatban, miszerint a munkanélküliek
80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem is keres munkát.
(„Hol keressek? Az egész környéken nincs munka” – legtöbben
ezt kérdezték vissza.)
Így aztán nem csoda, ha sokan a gyerekeiket sem nagyon
tudják inspirálni arra, hogy jövõjüket megalapozandó,
tanuljanak. „Hiába van nyolc osztályom, mire mentem vele?
A nagyobbik fiamnak is megvan a nyolc, fel is vették Miskolcra karosszérialakatosnak,
de nem tudtam elengedni. Mibõl? Csak a vonat lett volna havi tízezer…”
Szemmel láthatólag a tanárok sem tudnak mit kezdeni
az utóbbi években újra erõsödõ
lemorzsolódással. Az elsõ néhány igazolatlan
mulasztás után még fel-feljelentik a szülõket
– mert így írja elõ a törvény – de mivel
ezután sem változik semmi, felhagynak az amúgy is
idõigényes procedúrával, és – a szülõk
kezdeményezésére – inkább felmentik a gyerekeket.
Könnyebb helyt adni a kérésnek – amely rendszerint azon
nyugszik, hogy otthon szükség van a legnagyobb gyerek segítségére
–, mint valami eredményt produkálni az iskolában néhanapján
elõforduló gyerekkel.
Gyermekvállalás, termékenység
Miközben Magyarországon nagyjából 1958 óta
az a jellemzõ, hogy a nõk termékenysége még
az egyszerû reprodukció szintjét sem tudja biztosítani
(Szukicsné, 2000), addig a láposi cigányoknál
(de említhetnénk e vidékrõl más települést
is) az elmúlt 40 év során közel megduplázódott
az élveszületések száma (lásd Melléklet,
1. ábra). (Ezzel egyidejûleg a csecsemõhalandóság
is minimális szintre csökkent.)
Ez a tény önmagában még nem mond semmit a
láposi nõk termékenységének változásáról,
hiszen a születésszám ugrásszerû változása
mögött részben az áll, hogy nõtt a szülõképes
korú cigány nõk száma. Az 1960. évi
490 fõrõl6 mára
úgy emelkedett 567-re a falu lakóinak száma, hogy
nagymértékben kicserélõdött a lakosság.
A „parasztok” nagy része elvándorolt, a „tõsgyökeres”
(többnyire a múlt század vége, e század
eleje óta) itt élõ láposi cigány családok
pedig gyorsan szaporodtak. Ráadásul, míg a magyarok
közül többnyire csak az idõsebbek maradtak a faluban,
a felcseperedõ cigány gyerekek közül – a régi
szokással ellentétben – már nemcsak a fiúk,
de a lányok is ide hozzák élettársaikat. Ahogy
egyikük fogalmazott: „Láposon jobb az élet, mert sok
a fiatal”.
A vizsgált négy évtized alatt nemcsak a születések
számában, de a szülések egyéb jellemzõiben
is egyre nagyobb lett a távolság a láposi cigány,
illetve nem cigány lakosság között. Errõl
tanúskodnak a terheseket, illetve kisgyermekes családokat
ellátó védõnõ vezette ún. „gyermekegészségügyi
törzslapok” adatai.7 Ezek
tanúsága szerint, nem csupán arról van szó,
hogy egyre több újszülött születik a cigány
családokban, de az is kitûnik, hogy ezeknek az újszülötteknek
egyre rosszabbak az esélyei (lásd Melléklet, 2. táblázat).
Míg a hatvanas évtizedben a láposi cigány
csecsemõknek 17,9 százaléka volt koraszülött
(bár az országos átlag ekkor is 10 százalék
körül mozgott), addig ugyanez az arány a nyolcvanas évekre
már 32,4 százalékra emelkedett, majd a következõ
tíz évben nagyjából ezen a szinten stabilizálódott.
Mindeközben a nem cigány újszülötteknek 62
százaléka született éretten a hatvanas években,
1990–2000 között pedig egyetlen koraszülött sem volt
köztük. (Igaz, e 10 év alatt mindössze hét
magyar gyerek jött világra a faluban…)
Az élveszületések abszolút számának
változásánál azonban sokatmondóbb annak
áttekintése, hogy a ma Láposon élõ,
különbözõ korú cigány asszonyok eddig
hány gyermeknek adtak életet, valamint hogy milyen életkorban
kezdtek el szülni (1. tábla).
1. táblázat. Az átlagos gyerekszám alakulása
a láposi cigány nõk születési kohorszaiban
(1950–2000)
Anya születési éve |
|
|
|
1930–1939 1940–1949 |
190, |
8,25 |
40 |
1950–1959
1960–1969 |
20,84 |
5,20 |
19 |
1970–1979
1980–1989 |
16,62 |
20,0 |
10 |
Forrás: Saját adatfelvétel 2000 nyarán (a Szelényi Iván vezette Poverty and Ethnicity c. kelet-európai összehasonlító szegénységvizsgálat kérdõívének felhasználásával).
Itt azonban elkerülhetetlen egy kitérõnek tûnõ
megjegyzést tenni. A láposi cigány lányokról,
nõkrõl beszélve nem tekintjük közéjük
tartozóknak azokat a falu által „kikupálódottnak”,
„kiemelkedettnek” nevezett családok felnõtt lánygyermekeit,
akik származásuk ellenére minden tekintetben másként
viselkednek, mint a helyi cigányok. Mint azt a korábbiakban
bemutattuk, õk aspirációikban az általuk „parasztnak”
nevezett nem cigányokhoz hasonlíthatók. Ez irányítja
demográfiai magatartásukat is, amelynek jellemzõ jegye,
hogy maximum 2-3 gyereket vállalnak. Ahogy egyikük nagyon plasztikusan
megfogalmazta e csoport véleményét: „ott, ahol már
három gyereknél több van, elvadul minden, megette a
fene az egészet…” Ami másképpen szólva annyit
tesz, hogy sok gyerekkel már nem lehet kitörni abból
a nyomorból, amiben a láposi cigányok zöme él.
A kiemelkedettek demográfiai stratégiájának
alapja tehát a kevés, de a lehetõségek szerint
minél jobban ellátott gyerek. „Két gyereket akartam.
Már a harmadikat is csak azért tartottam meg, hátha
fiú lesz. Minek több gyerek? A szegénységbe?
Kitaníttatom mind. Fontos, hogy tanuljanak, szakmájuk legyen,
hogy normálisan férjhez menjenek. Mi az, hogy normálisan?
Hogy mûvelt, iskolázott fiúhoz menjenek. Mert õk
is mûveltek, nem? Háromnak is nehéz mindent megadni.
Mindnek házat kellene venni, takarékbetétet csinálni,
hogy ha 18 éves lesz, legyen mibõl elindulni…”
Mindez egyben azt jelenti, hogy akárcsak a magyarországi
romák, úgy a láposi cigány lakosság
sem alkot homogén társadalmat. A különbözõ
élethelyzetû, különbözõ társadalmi
státusú cigány nõk termékenységtörténete
is karakteresen eltér egymástól. Vagyis nem helytállóak
az olyan állítások, miszerint például
„a cigányok demográfiai jellemzõje, úgy tûnik,
a nagy termékenység.” (Hoóz, 1973)
Az 1. táblázat alapján két fontos tendencia
látszik kirajzolódni. Az egyik, hogy a ma ötvenes-hatvanas,
illetve hatvanas-hetvenes éveikben járó, azaz befejezett
termékenységû nagymamák generációjához
képest (akik átlagosan hét-nyolc gyereket szültek),
az anyák mai középkorú nemzedékét
– a maga átlagosan öt gyerekével – már visszafogott
szülési kedv jellemzi. (A befejezett termékenység
már az õ esetükben sem sokat változhat, hiszen
közülük a legfiatalabb is elmúlt 40 éves.)
Ennek oka alapvetõen az volt, hogy a hetvenes évek második
felében elsõ gyermeküket szülõ nõk
akkoriban el tudtak helyezkedni – ki a közeli erdészetbe járt
„csemetézni”, ki takarítónõként, betanított
munkásként dolgozott a közeli nagyobb települések
gyáraiban. Szélesebb kitekintésben: az 1993-as, Kemény
István vezette országos reprezentatív cigányvizsgálat
adatai szerint 1971-ben a munkaképes korú cigány nõk
közel egyharmada volt foglalkoztatott, 1987-re viszont már
minden második munkaképes korú roma nõnek volt
munkahelye. (Janky, 1999) Alapvetõen tehát a javuló
munkaerõ-piaci pozíciók késztették a
láposi nõket arra, hogy éljenek az akkoriban már
itt is népszerûsített családtervezés,
fogamzásgátlás eszközeivel. Nem ritka köztük
az olyan asszony, aki 19 évesen megkezdte a gyerekszülést
és 26 éves korára, 5 gyerekkel már be is fejezte
„termékenység-történetét”.
Az 1. táblázat adatai szerint a vizsgált fél
évszázados idõszakban érvényre jutó
másik fontos változás az, hogy a szülõk,
illetve nagyszülõk generációjához képest
a mai tízen-huszonéves fiatal lányok már serdülõként,
az elõzõ generációkhoz képest három
évvel korábban, átlagban 16 évesen váltak
anyákká. Bár ezeknek a fiataloknak a befejezett termékenységérõl
ma még semmit nem lehet mondani, az mindenképpen figyelemre
méltó tény, hogy már most, huszonegynéhány
évesen többségüknek 4 gyereke van (miközben
országos viszonylatban ennek a korosztálynak, talán
ha az elsõ gyermeke született meg).
A védõnõi minõsítés szerint
ezek az elsõ terhességek, ha nem is mindig, de általában
tervezettek, szinte kivétel nélkül a „kívánt
terhesség” kategóriájába tartoztak (ezt a felfogást
az érintett lányok maguk is megerõsítették)8.
Hasonló jelenséget találtak a Népességtudományi
Kutatóintézet munkatársai is 1983-ban, amikor a serdülõkorban
szült anyák körében folytattak próbafelvételt
(Pongráczné, 1983). Adataik szerint a vizsgált fiatal
anyák több mint 80 százaléka arról számolt
be, hogy semmiféle fogamzásgátlást nem alkalmazott
– többségük azért, mert szülni kívánt.
Mindezt összevetve a 10 évvel késõbb ugyanebben
a körben megismételt vizsgálattal, arra a következtetésre
jutottak, hogy „a fiatal korban vállalt anyaság megbánása
ritka… a korai gyerekszülés inkább csak beilleszkedett
egy olyan életvezetési stratégiába, amelyre
a környezeti, szociális feltételek is motiválták
õket, s amelyben a tanulás, a szakmaszerzés igénye
háttérbe szorul.” (Pongráczné–S. Molnár,
1994: 32)
Számos antropológiai kutatás (lásd például
Horváth, 2001) megfigyelésével összecsengõen,
saját etnográfiai munkánk során azt tapasztaltuk,
hogy a fiatalon anyává vált lányok esetében
korántsem arról van csupán szó, hogy nem lenne
igényük tanulni, szakmát szerezni, sokkal inkább
az a helyzet, hogy az adott pillanatban a számukra elérhetõ
– illetve el nem érhetõ – lehetõségek alapján
mérlegelnek, és ez befolyásolja viselkedésüket,
többek között „demográfiai magatartásukat”.
M. Patricia Fernandey Kelly – akinek elmélete segítségül
szolgál a láposi cigányok körében tapasztalható
fiatalkori anyaság terjedésének magyarázatához
– Nyugat-Baltimore-i gettólakó afro-amerikaiak körében
folytatott kutatása alapján arra jutott, hogy nincs igazuk
az amerikai szakirodalomban is túlsúlyban lévõ
konzervatív felfogás szószólóinak, akik
szerint a fiatalkori terhesség terjedésének a jóléti
programoktól való függõség az oka. (Sem
azoknak, akik úgy vélik, az afro-amerikaiaknál kulturális
és biológiai okok miatt magas a kamaszkori terhességek
aránya.) (Kelly, 1998) Ezzel szemben õ azzal érvel,
hogy a baltimore-i gettólakó lányok számára
– más alternatíva hiányában – a korai anyaság
az egyetlen lehetõség a felnõtté válásra,
a tisztelet kivívására, az önbecsülés
megszerzésére. „Szinte egyetlen olyan esemény sem
lelhetõ fel a gettóban, amely gazdagabb környéken
a gyerekkorból a felnõttkorba való átmenetet
jelzi. A takarékbetétkönyv, az iskolán kívüli
elfoglaltság, a jogosítvány megszerzésének
reménye, a jól fizetõ állás kilátása
– a felnõttkorhoz való közeledés középosztálybeli
elõfeltételei – igen ritkák a szegény környékeken.
A csecsemõk felvillanyozzák az embereket és az ön-megkülönböztetés
lehetõségét kínálják. A gyerekszülés
tehát nem a felelõtlen magatartás következménye,
hanem olyan eszköz, amellyel értelmet adnak életüknek”.
(Kelly, 1998: 265)
A fiatalkori terhesség kortünet, vonja le a tanulságot
Kelly, amely olyan körülmények között terjed
el, ahol – a többség számára nyitva álló
– lehetõségekhez és erõforrásokhoz vezetõ
út elzárult. (Az okból azonban, ha a társadalmi
feltételek változatlanok maradnak, egy idõ után
okozat lehet – folytathatnánk a gondolatmenetet. Hiszen az iskolázatlan,
szegény, fiatalkorú anyától született
gyerekek nagy valószínûséggel maguk is szegény,
tanulatlan felnõttekké válnak, s a jelenség
a következõ generáció esetében is újratermelõdhet.
Ezt sejteti Pongrácznéék fent idézett kutatási
beszámolója is – lásd uo.)
A Kelly által vizsgált baltimore-i afro-amerikai lányok
helyzete sok szempontból hasonló a mindennapi megélhetésért
küzdõ, a többségi társadalomtól gyakorlatilag
elkülönülten élõ, szegregált „telepen”,
illetve utcasoron lakó láposi cigány nõkéhez9.
Azok a választási lehetõségek, amelyek a hasonló
korú, de magasabb társadalmi státusú nem cigányok
elõtt nyitva állnak, a láposiaknak gyakorlatilag elérhetetlenek.
Számukra a piacképes, jobb állást ígérõ
iskolai végzettség megszerzése nem hordoz valóságos
esélyt – éppen ezért nem is cél. A szülõk
sem nagyon ösztönzik õket tanulásra, mert maguk
is azt tapasztalják, hogy a munkaerõpiacon ma már
a nyolc osztály elvégzése sem jelent semmiféle
elõnyt, ennél magasabb iskolai végzettség megszerzésére
pedig – többnyire anyagi források híján – nem
látnak reális esélyt. Így aztán nem
is csoda, ha a szülõk egy része nemigen törõdik
azzal, ha a gyereke megbukik az iskolában. Többen ezt efféle
eszmefuttatással indokolják: „mibûl taníttatnám
õket? Úgysem lesz belõlük semmi, mert nem tudnak
tanúni, nem fog az eszük. Ötödikesek, aszt nem tudnak
írni, olvasni”.
Hasonlóképpen nem történik tragédia
akkor sem, ha a lányok kimaradnak az iskolából. (Nyolc
osztály vagy hat, hét – nem mindegy…?) Ráadásul
a nagyobb lányok munkájára, otthoni segítségére
nagy szükség van a szegény családokban. Ôk
vigyáznak a kisebbekre, míg az anyjuk intézi a dolgát:
orvoshoz viszi valamelyik gyerekét, vagy akár gombázni,
somozni megy az erdõbe. (Mindez többórás távollétet
jelent.) Nagyjából tíz éves koruktól
befogják õket a házimunkában is. Segíteniük
kell a fõzésben, a takarításban, illetve az
egyéb, ház körüli teendõk elvégzésében.
„Le is törte volna anyám az ujjamat, ha nem tanulok meg tizenkét
évesen fõzni” – mondja az otthoni neveltetésérõl
egyikük.
Ebbõl az anyának engedelmességgel tartozó
„nagylány” szerepbõl kitörni, felnõtté
válni csakis egy módon lehet: ha a lány gyermeket
szülve, új családot alapít. Ez az önállóság,
és ami még fontosabb: a tisztelet és az azzal járó
önbecsülés megszerzésének egyetlen, számukra
is elérhetõ módja. A láposi erõforrás-hiányos,
szegény környezetben – ahol ráadásul nap mint
nap kénytelenek szembesülni a külsõ világot
jelentõ „parasztok” megvetésével, a róluk alkotott
negatív ítéleteivel – a cigány nõknek
egyetlen „jövedelmezõ”, profitot – azaz tiszteletet, megbecsülést
– termelõ szimbolikus tõkéjük van: a gyerek.
A fiatalkor anyaságnak – mintegy húsz esetrõl
beszélünk – láthatólag egységes „forgatókönyve”
van Láposon. A többnyire 16–19 éves sihederek „megszöktetik”
a 14–16 éves lányokat. A szülõk elõször
nehezen, ma már azonban – a jelenség tömegessé
válása óta – egyre könnyebben beletörõdnek,
hogy lányuk gyerekfejjel „férjhez ment”. Ezt pedig hamarosan
követi az elsõ gyermek megszületése – ami teljesen
megfelel a magyar gyakorlatnak (Kamarás, 2001). Azt az asszonyt,
aki férjhezmenetele után egy évvel még nem
lett terhes, már kikezdik. „Itt a faluban azt szokták mondani
arra a párra, akinek még nincs gyereke, hogy mi van, nem
tudol má’ semmit, menjél orvoshoz!”. (Természetesen
mindez csak a cigány közösségen belül értendõ.)
De nem csak az elmaradt gyermekáldás elfogadhatatlan.
„Azt is töri az ideg, hogy mi van már, akinek csak lánya
van. Vagy csak fia. A T. Zsoltinak például 4 fia van, neki
azt szokták mondani, hogy mi van, nem tudol lányt csinálni,
csak fiút? Tegyél kalapácsot az ágy alá,
vagy küldd át a feleséged hozzám egy hétre…”
(Néhányan azzal indokolták sokadik gyermekük
megszülését, hogy nem vetették el, mert abban
reménykedtek, hátha végre „besikeredik” egy lány
vagy éppen fiú – mikor mi hiányzott a családból.)
Az eddig elmondottak illusztrációjaként álljon
itt a fiatalkorban szült láposi anyákkal készített
néhány interjúrészlet.
H. Mari 15 éves volt, mikor „férjhez ment”. „A Móni
kezdte, õ 14 évesen szökött meg az Atival. Tudod,
mi egy társaság voltunk. Aztán elmentek mások
is a párjukkal, csak mi maradtunk ketten a barátnõmmel.
Mi is szerettük a párunkat, hát mire vártunk
volna? Én hat osztályt jártam, akkor a tanulással
nem foglalkoztunk. Akkoriban olyan tanárok voltak, hogy a cigány
gyerekeket lenézték. Akkoriban nagyképûek voltak.
Nem igen szerettünk mi iskolába járni. Most mit kezdenék
vele, ha meglenne a nyolc osztályom? Ilyen megélhetõség
mellett, ami ezen a vidéken van…”
A baráti társaság másik tagja így
emlékszik vissza a régi történetre: „Az volt
az álmunk, hogy elmegyünk innen Láposról, hátha
akkor tudunk valami munkát találni. Móni mondta mindig,
hogy lesz felvétel D.-n, a hûtõgyárban, õ
tudta, mert neki vannak ott rokonai. De hát a Móni megkezdte
a férjhezmenést, ezzel puff, abbamaradt minden… Tudod, itt
a fiatalok mennek egymás után. Meg aztán az öregeken
látod, a gyerekek mennyi örömet okoznak. A barátnõknek
már volt kit babusgatniuk, az rosszul jött ki, hogy nekünk
még nincs.”
H. Rozi – túl a barátnõktõl látottakon
– azért szökött el otthonról, mert végre
„saját életet akart”. „Meg akartam már szabadulni
Anyutól, Aputól. Más életet akartam. 13 éves
voltam, mikor elszöktem a férjemmel. Itt a cigányok
ha egyszer összemennek, akkor már megegyszer szét nem
mennek. Mindenki szerette a párját, oszt akkor úgy
elment mindenki. Én arra gondoltam, jaj, lesz egy kislányom,
szépen fogom öltöztetni, lesz íróasztala,
ahol tanulni fog. Csak én azt nem tudtam, hogy ennyi felelõsséggel
jár ez, hogy törd a fejed mindennap, mi lesz a kaja. Otthon
akkor nem volt ilyen gondunk.”
K. Juli nem a barátok hatására, hanem azért
ment férjhez, mert elege volt már az otthoni életbõl,
a nagylányként rá jutó feladatokból.
„16 éves voltam, muszáj volt elszöknöm. Elég
volt nekem, amit küszködtem otthon is. 13 éves koromtól
én takarítottam, mostam, fõztem, a kicsikkel voltam.
Öt iskolám van – elég volt az iskolából
is. Anyunak muszáj volt menni a faluba dolgozni, kapálni,
ültetni, hogy legyen mit enni… Elegem volt már otthon, meguntam,
hogy a más gyerekeivel küszködjek. …Megszerettem a férjem,
azt elszöktem vele. Most csak a családom érdekel, csak
velük foglalkozom, más semmivel.”
T. Erit is csak a gyerekek érdeklik. „15 voltam, mikor elszöktem,
16, mikor megszültem Bécit. Ha járok még iskolába,
mivel tudtam vón többet? Úgyse szerettem vón
továbbtanulni. Szerettük egymást. Nekem ez az élet,
a gyerekek… Egy nõnél az a fontos, hogy iparkodó legyen,
hogy a gyerekeinek éljen, hogy tartsa a gyerekeit rendben, tartsa
a házát rendben. Nálunk itt a faluban ez a divat.
…Én csak arra vágyok már, hogy legyen meg a gyerekeknek
a kaja, a fa, meg hogy jöjjön haza a férjem a börtönbõl,
hogy tudjon segíteni.”
T. Rita – ma 22 évesen ötgyerekes anya – 13 esztendõs
volt, amikor megszületett elsõ gyereke. „Nekem jó így.
A tanároknak is megmondtam, hogy nem megyek többet iskolába.
Dolgozni meg hova mentem volna? … Ezt választottam, azt kész.
Anyám beletörõdött. Gyerek nélkül milyen
az élet? Szerintem az az élet, ha sok gyerek van.”
A gyereknek a láposi cigányok értékrendjében
– persze nem csak náluk! – kitüntetett jelentõsége
van. Az a cigány nõ, aki nem tud gyereket szülni, nem
is élvez tiszteletet közösségében. Az a
család, ahol nincs utód, a láposiak szemében
nem is lehet boldog. Éljenek bár náluk sokkal jobb
anyagi helyzetben, nem ér az egész semmit, ha nincs gyerek.
T. Józsi például – egyebek mellett – azért
vált el elsõ feleségétõl, mert az asszonynak
öt év alatt se lett gyereke. „A Teréz pedig iparkodó
asszony volt, de nem csoda, hogy elvált tõle a Józsi.
Se gyerek, se semmi, akkor mit ért az élete? Itt van ez az
új asszony, ezzel meg milyen szépen élnek. Már
van egy közös gyerekük is.” (A cigányok, illetve
a parasztok közti eltérõ értékrendre jó
példa, hogy míg az elõbbiek feltétlenül
pozitívan ítélték meg, hogy Józsi új
családot alapított, addig az utóbbiak, többek
között a falu polgármesterének véleménye
az, hogy a férfi „rossz családba” – értsd: a telepiekhez
– keveredett, ez az oka, hogy visszasüllyedt oda, ahonnan már
kezdett kikapaszkodni. (CS-lakásából a felhalmozódott
kifizetetlen adósságok miatt, kénytelen volt kiköltözni,
s fel kellett mennie a dombra, a cigánytelepre, a régi putriba…)
Fent a telepen van olyan idõs házaspár is, amelynek
egészségügyi okokból nem lehetett gyereke, õk
azonban úgy oldották meg a problémát, hogy
örökbe fogadták egyik – náluk is szegényebb
– testvérük elsõszülöttét.
A láposi „parasztok” is érzékelik, hogy a cigány
családokban a gyermeknek kitüntetett jelentõsége
van. A gyerekszeretet azon kevés tulajdonságok egyike – vagy
szinte az egyetlen – amit méltányolnak náluk. Azonban
még ezt is így kommentálják: „Egyetlen dolog
maradt meg bennük, a gyerekszeretet. Az az asszony nem asszony, akinek
nincs legalább öt gyereke. …Borzasztóan ragaszkodnak
a gyerekeikhez”.
Ez utóbbi mondat nem túlzás. Mazsolánénak
már 17 éves a nagyfia, aki súlyos testi és
szellemi fogyatékossággal született. A fiú, akit
édesanyja havonta visz ellenõrzésre a miskolci kórházba,
soha nem lesz önellátásra képes, még ma
is pelenkázni kell. Mazsoláné mégis felháborodva
meséli, hogy az orvosok jobbnak találnák, ha intézetbe
adná a fiút… „Nem volna annyi pénz, hogy intézetbe
adjam õt. Inkább sínylõdünk így.
Ahhoz más szív kéne, hogy egy anya beadja intézetbe
a gyerekét.”
Cs. Andinak is azt javasolták Miskolcon, hogy adja intézetbe
koraszülöttként világra jött, ma 4 éves
epilepsziás, szellemi fogyatékos kislányát,
mert nem fogja tudni felnevelni. Andi ezen persze nagyon felháborodott:
„Elkezdtem ott velük ordítani. Mondtam nekik, hogy akinek volt
már gyereke, az nem mondhat ilyet. Soha nem tudnám õt
intézetbe adni. Ez a gyerek az életem.”
Hibát követnénk el azonban, ha a fiatalkori anyaság
magyarázata során kizárólag a nõk élethelyzetére
koncentrálnánk. A továbbtanulási, munkaerõ-piaci,
illetve az önálló egzisztencia teremtéshez szükséges
egyéb erõforrások beszûkülésének
ténye a láposi kamaszfiúkra ugyanúgy érvényes,
mint a fiatal lányokra. A falubéli 16–24 cigány éves
fiatalemberek közül mindössze egynek volt eddig munkahelye.
Míg régebben – nagyjából a hetvenes évek
elejétõl a nyolcvanas évek közepéig –
az apák már a tizenöt éves fiaikat is magukkal
vitték dolgozni – ki a bányába, ki a postára
vagy éppen az építõiparba –, addig ma az ilyen
korú fiúk többnyire állandó elfoglaltság
nélkül csellengenek a faluban. Igaz, a nagycsalád munkamegosztásában
fontos szerepük van: ha apjukat elhívják napszámba,
nekik kell fáért menni az erdõbe (ez télen
napi többórás kemény fizikai munkát jelent),
illetve, ha nincs nagylány a családban, anyjuk távollétében
õk vigyáznak a kicsikre. Akárcsak a lányok,
ezek a tinédzser fiúk sem igen találnak más
értelmet életüknek, mint hogy – követve az elmúlt
években már divattá vált gyakorlatot – korán
családot alapítanak. Egyikük édesanyja így
kommentálja fia „megházasodását”: „Most mán
ez a divat, hogy szökdösnek el 14-15 évesen. A mi idõnkben
nem így volt, nem volt ez szokás, hogy 13-14 évesen
szültek a lányok. Ránk vigyáztak a szüleink,
nem engedtek korán házasodni. Én 18 éves koromig
jártam apámmal a legelõre, pásztor volt, vagy
otthon kellett dolgoznom. Csak aztán engedtek el… Most más
a divat. A fiam idehozta a menyemet, hogy én tartsam õket.
15 éves, de mán akarna szülni, lelátszik róla!
Hány osztálya van? Mit tudom én, meg se kérdeztem,
valami kisegítõ iskolába járt, nem zavar. Ha
szereti az inas, vele marad.”
Láposon a választási lehetõségek
hiányának, az önálló egzisztencia teremtéshez
szükséges erõforrások elérhetetlenségének
hatását ráadásul még felerõsíti
az a körülmény, hogy az itt élõ fiatalok
társadalmi kapcsolati hálója csonka, homogén
– azaz gyakorlatilag nincsen semmiféle kapcsolatuk magasabb státussal,
eltérõ élettapasztalattal, világlátással
rendelkezõ személyekkel10.
(Ilyen helyzetben nem csoda, ha az itteni fiatalokra különösen
erõs – a szülõktõl eltekintve, szinte kizárólagos
– hatást gyakorol saját falubéli kortárscsoportjuk.)
A láposi cigányok társadalmi kapcsolati hálójának
csonkasága másfelõl azt jelenti, hogy nincsenek olyan
ismerõseik, akik segíteni tudnának nekik – akár
a falubéli kortárscsoporttól eltérõ
szerepmintát adva, akár tanácsot vagy éppen
konkrét fizikai segítséget nyújtva – kitörni
a „gettólétbõl”. A kitörés nehézségérõl
vall az alábbi két eset.
H. Ilon 14 évesen lett terhes. Nyár elején még
azt mondta, tudja, hogy elrontja az életét, ha szül,
és nem megy továbbtanulni Miskolcra, de a baba akkor is sokkal
fontosabb minden másnál. Nyár végén
elvetélt. Szeptemberben elkezdte az iskolát. Két hét
múlva öngyilkosságot kísérelt meg, gyógyszermérgezéssel
kórházba vitték. Mikor felépült, már
nem kellett visszamennie tanulni, szülei megengedték, hogy
otthon maradjon. Apja, aki évek óta azért dolgozott,
hogy a lányát kitaníttassa, beletörõdve
mesélte: „Végül is férjhez ment, ahogy a többi
lány itt a faluban. Ha neki így a jó… Most már
az anyjával mi is nagyon várunk a babára.”
Ilon – saját bevallása szerint – nem szerette az iskolát,
nem tudta megszokni Miskolcot. „A tanárok is rosszak voltak, az
iskola unalmas, itt kellett hagyni a barátomat is, ki tudja, megvárt
volna-e, míg kijárom az iskolát? Én itt szeretek
a faluban, a cigányok között. Csak már lenne nekem
is gyerekem…” Példája azt mutatja, hogy hiányos kapcsolathálóval,
a más társadalmi rétegek felõl érkezõ
segítõ kapcsolatok nélkül alig lehet kitörni
a „gettólétbõl”. Nehéz otthagyni a megszokott
és szeretett cigányközösség nyújtotta
biztonságot, és felcserélni arra a bizonytalanságra,
amit a cigányokkal szemben amúgy is elõítéletes,
sokszor ellenséges környezet kínál alternatívaként.
A legtöbb láposi lánynak azonban még nehezebb
a helyzete: az elõbbi esettel szemben, szüleik általában
nem tudják felkínálni a továbbtanulás
lehetõségét, a maguk erejébõl pedig
még akkor sem tudnak kitörni a nyomorból, ha szeretnének.
H. Andrea tavaly nyáron még eltökélt volt
abban, hogy õ más lesz, jobb életet fog élni,
mint a telepi lányok. „Én itt nem maradok. Elmegyek Fehérvárra
dolgozni. Megmutatom nekik, hogy lehet másképp is élni…”
(Andreát az különböztette meg eleve a telepi lányoktól,
hogy õ kisgyerekkorától rendszeresen eljárt
a miskolci rokonaihoz vendégségbe, ahol „más világot”
látott, más tapasztalatokat gyûjtött, és
ahol más értelmezést is kapcsoltak mindahhoz, ami
a szûk falujában, annak is a cigánysorán olyan
egyértelmûnek tûnik.) Ôsz elején már
nem lakott a faluban. „Férjhez ment R.-re – mesélte anyja11.
Kiderült, Andrea valóban megpróbált Székesfehérváron
munkát keresni, de nem talált, mert mindenütt túl
fiatalnak tartották. Az meg szóba sem jött, hogy tanuljon
valamit, hiszen a családnak egyetlen keresõ tagja sincs,
rajta kívül pedig még hat gyereket kell eltartani. A
lehetõségek így elfogytak, a kör bezárult:
jobb választás híján, õ is beállt
a sorba, hogy élje a telepi lányok megszokott életét.
Igaz, nem Láposon, hanem egy másik elszegényedett
cigányfaluban.
A láposi termékenységtörténet utolsó
ötven évét, az itteni cigányközösség
gyerekvállalási szokásainak változását
elemezve érdemes még megemlíteni egy újkeletû
fejleményt is: az elmúlt tíz évben számottevõen
megnõtt a 35 év felett gyermeket vállaló nõk
aránya a faluban (lásd Melléklet, 3. táblázat).
Ez egyrészt abból fakad, hogy a korábbiakhoz képest
népesebb lett ez a korosztály, másrészt viszont
a „nem kívánt”, „véletlen” terhességeknek is
komoly szerepük van benne. Míg a nyolcvanas években
a védõnõ sikerként könyvelhette el, hogy
sok családnál hatásos a „felvilágosító
munkája”, mûködik a családtervezés, addig
a nyolcvanas évek vége óta, a láposi cigány
férfiak körében szinte teljessé vált munkanélküliség
nyomán, a családok elszegényedésével
egyre kevesebb pénz jut gyógyszerre, egyre kevesebben tudják
megvenni a fogamzásgátló tablettát. (Tavaly
a védõnõ örömmel tudósította
a falubelieket egy új fogamzásgátló módszerrõl,
egy injekcióról, ami csak 700 forintba kerül, viszont
három hónapra védettséget nyújt. A számos
mellékhatás ellenére egyre több asszony használja,
mert jóval olcsóbb, mint a tabletta.)
Bár az abortuszok száma az elmúlt négy
évben nõtt, mégis az a jellemzõ, hogy a láposi
nõk inkább megszülik a megfogant babákat. Ôk
ezt kétféleképpen indokolják: vagy azzal, hogy
késõn vették észre a terhességet, vagy
azzal, hogy férjük nem engedte elvetetni. Ritkábban,
de elõfordul olyan indoklás is, hogy félnek a kórháztól,
az orvostól.
K. Teréz 36 éves, nyolc gyereke és három
unokája mellett most várja a kilencedik gyermekét.
„Elég lett volna kettõ vagy három, a többi csak
jött, meglepett nagyon, de késõ volt már elvetetni.”
Teréz férje errõl úgy mesél, hogy õ
nem hagyta elvetetni a gyerekeket, mert szereti, ha sokan vannak. „Úgy
voltam vele, ami megvan, az legyen is meg… Én úgy szeretem,
ha zajos az élet. Nekem is kilenc testvérem volt.”
H. Julinak már 20 éves volt a nagyfia, mikor elkezdett
nõni a hasa. „Mentem az orvoshoz, mondom neki, mi van, doktor úr,
rákos vagyok? Én annyira ríttam, ha láttál
volna… istenkém, öregségemre a Jóisten egyszerre
két gyereket ad, hát mit fogok velük csinálni?”
(Julinak persze azóta az ikrek a szemefényei.)
K. Éva 37 évesen lett terhes hetedik fiával. „Nem
akartam én annyi gyereket, de gyöttek. Nem védekeztem,
mert a férjem nem hagyta. Azt mondta, hadd legyenek. Szerette a
gyerekeket. …Nem mindenki egyforma. A cigányok sose fogják
úgy eldobni a gyereket, mint a parasztok. Mi, ha a fogunk közt
fogjuk hurcolni, akkor is megszüljük…”
Bár a falut irányító polgármester
próbálja megakadályozni a – saját nézete
szerint – nemkívánatos helyre történõ
sokadik szüléseket, ez többnyire nem vezet eredményre.
Nemrégiben egy 39 éves telepi cigányasszonynak adott
10 000 forint rendkívüli segélyt a kórházi
ellátásra, hogy elvetesse leendõ nyolcadik gyermekét,
azonban „jószándéka” – ahogy a falubéli parasztok
kommentálták az esetet – nem járt „eredménnyel”.
„A gyerek is megvan, a pénz is megmaradt” – mesélték
tréfálkozva a láposi parasztasszonyok. (Az abortuszra
váró asszony a kórházból megszökött.
Férje nem engedte elvetetni a magzatot, meg hát jobb helyre
is került az a pénz, hiszen az otthon maradt gyerekeknek legalább
jutott belõle kenyérre…)
A polgármester ez irányú erõfeszítései
eddig egy esetben jártak sikerrel, amikor egy 32 éves cigány
asszonyt rá tudott beszélni, hogy tizenkettedik gyermeke
megszülése után sterilizáltassa magát.
(Természetesen úgy, hogy a mûtéti beavatkozást,
melynek díja 15 000 forint, az önkormányzat finanszírozta.)
Záró megjegyzések
Írásunk azt próbálta igazolni, hogy a láposi
cigányközösség körében az elmúlt
tíz évben „divattá” vált fiatalkori anyaság
új jelenség, amellyel ezek a fiatalok a társadalmi
változások okozta új élethelyzetre reagálnak.
A mozgatórugó tehát nem a „mindenkori, hagyományos
cigány kultúra”, illetve az e népcsoportra jellemzõ
„örökletes biológiai adottság” – nevezetesen a
fiatalabb korban bekövetkezõ nemi érettség –,
sokkal inkább a sajátos élethelyzet az ok, a társadalom
peremére szorult lét, olyan erõforrások elérhetetlensége,
amely a többségi társadalom tagjai számára
rendelkezésre állnak, hogy felnõtté válhassanak,
önálló egzisztenciát teremthessenek. A láposi
cigány lányok, akik a többségi társadalomtól
elszakadva, szigetszerû létben, a lakóhelyet és
az iskolázottságot tekintve is szegregációban,
tartós mélyszegénységben élnek, és
akik úgy érzik, semmi lehetõségük nincs
arra, hogy munkát találjanak a formális munkaerõpiacon,
azért vállalkoznak már kamaszkorukban a gyerekszülésre,
mert ez az egyetlen esemény, ami értelmet ad életüknek,
ami a helyi felnõtt közösség megbecsült tagjává
teszi õket.
Ezek a most 15–25 éves anyák mai fejükkel úgy
gondolják, hogy gyerekeiknek nem szabad követni az õ
sorsukat. Arra akarják majd nevelni õket, hogy tanuljanak,
aztán néhány évig még dolgozzanak, és
18–19 éves korukra halasszák a férjhezmenetelt, hogy
legalább õk ne a nyomorba szüljék majd a gyerekeiket.
Ahogy többen közülük megfogalmazták: „ha a mostani
fejemmel lennék, nem ily fiatalon, ily nyomorult életbe szülnék.
Elõbb kicsit dolgoznék magamnak, aztán mennék
csak férjhez, úgy 19 évesen. Két-három
gyereket szülnék, többet nem. Mán akkor nem vón
ily szegény élet, mint most.”
Más kérdés, hogy ezekbõl a reményekbõl
mi fog valóra válni. Már ma látni, hogy azok
a fiúk és lányok, akik elsõsként vagy
másodikosként még osztályelsõknek számítottak
a helyi általános iskolában, átkerülvén
a körzeti általánosba, kilépvén a számukra
biztonságot nyújtó intézménybõl,
jelentõsen rontanak tanulmányi eredményeiken. Azok
a jelenleg harmadik-negyedik osztályosok, akik egy-két éve
még azt mesélték, hogy szeretnek suliba járni,
jól megy a tanulás, mostanában már arról
beszélnek, hogy csupa kettes-hármas a bizonyítványuk,
unalmas az iskola, nem érdekli õket a tanulás.
1. A tanulmány az Andorka
Rudolf Társadalomtudományi Társaság, valamint
az Open Society Institute (OSI) ösztöndíjának támogatásával
született. Külön köszönöm Spéder Zsoltnak,
a társaság alelnökének ezen írás
elkészüléséhez nyújtott segítségét.
Köszönettel tartozom még Gyenei Mártának,
Havas Gábornak, Kemény Istvánnak és Szelényi
Ivánnak a dolgozattal kapcsolatos tanácsaikért, megjegyzéseikért.
2. Ezen a vidéken a cigányok
„parasztnak” nevezik a nem cigányokat. Itt nem használatos
sem a – Magyarországon többnyire az oláhcigányok
által használt – „gadzso” (M. Stewart, 1993), sem a manapság
politikailag korrektnek számító „roma” elnevezés,
ezért a dolgozatban mi is következetesen a vizsgált
csoport saját kijelölô kategóriáit fogjuk
alkalmazni, bár tisztában vagyunk azzal, hogy jelen esetben
a parasztnak nevezett embereknek semmi közük nincsen a többek
által lefestett „valódi parasztok”-hoz (lásd pl. Fél-Hofer,
1969; Erdei, 1940 stb.)
3. Ezek az adatok saját
felmérésünkbôl származnak. Az adatfelvétel
során – melyre 2000 nyarán került sor Láposon
– a Szelényi Iván vezette kelet-európai összehasonlító
vizsgálat „Poverty and Ethnicity” c. projekt kérdôívét
használtuk.
4. Erôs túlzás,
sôt, a cigányokkal szembeni elfojtott gyûlöletet
jelzi, ahogy néhány paraszt kommentálja az ilyen házasságokat:
„Hidd el, sokan direkt befektetik az intézetis fiúk alá
a lányokat. Miután elszedték a pénzét,
elkergetik a fiút.” Az ilyen durva megnyilatkozásoknak egyetlen
alapja az, hogy az intézetben nevelkedett fiatalok, nagykorúvá
válván, azaz 18. életévüket betöltvén,
ha önálló életvezetésre alkalmasnak találtatnak,
az Intézetet elhagyván életkezdési támogatásban
részesülnek, ami olykor a másfél millió
forintot is elérheti. (A faluba beházasodottak esetében
azonban ez az összeg egyetlen esetben sem volt nagyobb néhány
százezer forintnál.)
5. Mindkét vélemény
szélsôséges és durva. A helyzet az, hogy az
intézetbe kerülô, 90 százalékban állami
gondozott gyerekek egyharmad része egyszerûen csak azért
jár a kisegítô iskolába, mert szülei elhagyták,
s az intézetbôl kikerülve probléma nélkül
integrálódik a társadalomba. A gyerekek második
harmada csak „szociálisan problémás” – ingerszegény
környezetbôl származik, beilleszkedési zavarokkal
küzd stb. És csak egyharmaduk az, amely valóban szellemileg
enyhén sérült, és soha nem lesz önálló
életre alkalmas. Ez utóbbiak azonban általában
nem is kerülnek ki az intézeti gondozásból.
6. Forrás: az 1960. január
1-jei népszámlálási adatok. In: Magyarország
helységnévtára, 1965.
7. A védônôk
által 1962 óta vezetett gyermekegészségügyi
törzslapokon többek között a következô adatok
vannak feltüntetve: az újszülött gyermek neve, születési
súlya, testhossz, a szülôk születési ideje
és foglalkozása (néha a lakóhelyük meg
a munkahelyük is), az édesanya anyjának lánykori
neve. Ezek az adatlapok – a születési, házassági
és halotti anyakönyvekkel együtt – kiváló
forrásnak bizonyulnak a családrekontitúcióhoz
is. (Andorka, 1988)
8. A gyermek-egészségügyi
törzslap egyik betétlapján a védônô
minden terhes esetében látogatási jegyzôkönyvet
vezet. Itt jegyzi fel az általa fontosnak vélt információkat
a terhesség körülményeirôl, a terhes nô
egészségi és szociális állapotáról.
És szinte minden esetben megemlíti, hogy kívánt
vagy nem kívánt terhességrôl van-e szó.
9. Van azonban egy nagyon lényeges
különbség a két csoport között, nevezetesen
hogy míg az amerikai gettólakó nôk többnyire
lányanyák, egyedül nevelik gyerekeiket, addig a láposiak
„házasságban” élnek. Náluk ugyanis az élettársi
kapcsolat házasságnak számít. Ha egy cigánylány
„megszökik” egy fiúval és hozzá költözik,
akkor már azt mondják: „férjhez ment”. Ez azonban
a magyarázat logikáján nem változtat.
10. A társadalmi
kapcsolati háló csonkasága ugyanakkor nem jelenti
a társadalmi tôke hiányát, ahogy erre Kelly
is felhívja a figyelmet. (Kelly, 1998) Sôt, a különbözô
szegénycsoportok vizsgálata (pl. Ambrus, 1988) éppen
azt mutatja, hogy ezek a csoportok a rokoni, családi kötelékek
mentén szervezôdô erôs kötéseiknek,
a kölcsönös szívességeknek, azaz a társadalmi
tôkének (Coleman, 1998) köszönhetik túlélésüket.
Láposon is a társadalmi tôke az egyik legfontosabb
megélhetési forrása a minimális készpénzzel
gazdálkodó cigány családoknak.
11. R. négy falunyira
van Lápostól, a cigány lakosság aránya
ott már 85 százalék.
Irodalom
Ambrus Péter: A Dzsumbuj. Magvetõ Kiadó, Budapest,
1988.
Andorka Rudolf: A családrekonstitúciós vizsgálat
módszerei. KSH Népességtudományi Kutató
Intézet, Történeti Demográfiai Füzetek,
1988.4.
Andorka Rudolf: A gyerekszám alakulásának társadalmi
tényezõi paraszti közösségekben (XVIII–XIX.
század). Ethnographia, 1981.1.
Coleman, James S.: A társadalmi tõke az emberi tõke
termelésében. In: Tõkefajták … (Szerk.: Lengyel
György–Szántó Zoltán) Aula, 1998.
Gyenei Márta: A „stratégiai gyerek”. Népszabadság,
1998.11.14.
Havas Gábor: A kistelepülések és a romák.
In: Magyarország az ezredfordulón. Stratégiai kutatások
a Magyar Tudományos Akadémián. Magyar Tudományos
Akadémia: Budapest, 1999.
Dr. Hoóz István: Nemzetiségek demográfiai
sajátosságai Baranya megyében II. A KSH Népességtudományi
Kutató Intézetének jelentései. 37. Budapest,
1973/2.
Erdei Ferenc: A magyar paraszttársadalom. Budapest, 1940, Franklin.
Fél Edit–Hofer Tamás: Proper Peasants. Traditional life
in a hungarian village. Chicago, 1969.
Horváth Kata: Epizódok egy falusi magyar cigány
közösség életébõl (Antropológiai
esettanulmány). Kézirat.
Janky Béla: A cigány nõk helyzete. In: Szerepváltozások,
TÁRKI, 1999.
Ladányi János–Szelényi Iván: Adalékok
a csenyétei cigányság történetéhez.
In: Cigánynak születni, Új Mandátum Kiadó,
Budapest, 2000.
Kamarás Ferenc: Családalapítás és
gyermekvállalás az 1990-es években és az ezredfordulón.
Demográfia, 2001. XLIV. évf. 1–2.
Kamarás Ferenc: A termékenység alakulása
és befolyásoló tényezõi. Századvég,
2000/tavasz.
Kelly, M. P. F.: Társadalmi és kulturális tõke
a városi gettóban: következmények a bevándorlás
gazdaságszociológiájára. In: Tõkefajták…
(szerk. Lengyel György–Szántó Zoltán), Aula,
1998.
Kemény István (szerk.): Beszámoló a magyarországi
cigányok helyzetével foglalkozó, 1971-ben végzett
kutatásról. MTA Szociológiai Kutató Int.: Budapest,
1976.
Kemény István (szerk.): A cigányok Magyarországon.
In: Magyarország az ezredfordulón. Stratégiai kutatások
a Magyar Tudományos Akadémián, Magyar Tudományos
Akadémia: Budapest, 1999.
Kertesi Gábor–Kézdi Gábor: A cigány népesség
Magyarországon. Socio-typo, Budapest, 1998.
Neményi Mária: Csoportkép nõkkel. Új
Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2000.
Okely, Judith: Own or Other Culture. Routledge, London, 1996.
Dr. Pongrácz Tiborné: Fiatalkori terhességek társadalmi,
demográfiai vizsgálata. A KSH Népességtudományi
Kutató Intézetének jelentései. 13. Budapest,
1983/6.
Pongrácz Tiborné–S. Molnár Edit: Serdülõkorban
szült anyák társadalmi, demográfiai jellemzõinek
longitudinális vizsgálata. KSH Népességtudományi
Kutató Intézet Kutatási jelentései 53. KSH,
Budapest
Stewart, M.: Daltestvérek. Max Weber Alapítvány
– T-twins Kiadó, Budapest, 1993.
Szukicsné Serfõzõ Klára: A termékenység
változásának néhány jellemzõje
a legutóbbi nyolc évtizedben. Demográfia, 2000. XLIII.
évf. 4.
Melléklet
1. ábra. Az élveszületések száma
Láposon a különbözõ etnikumoknál
(1962–2000)
2. táblázat. A koraszülöttek aránya
a különbözõ etnikumoknál (1962–2000)
|
|
|
|
|
1962–1969 | Cigány | 7
17,9% |
32
82,1% |
39
100,0% |
Nem cigány | 8
16,7% |
40
83,3% |
48
100,0% |
|
Vegyes | 4
20,2% |
16
80,0% |
20
100,0% |
|
Összesen | 19
17,8% |
88
82,2% |
107
100,0% |
|
1970–1979 | Cigány | 17
23,9% |
54
76,1% |
71
100,0% |
Nem cigány | 5
10,6% |
42
89,4% |
47
100,0% |
|
Vegyes | 4
30,8% |
9
69,2% |
13
100,0% |
|
Összesen | 26
19,8% |
105
80,2% |
131
100,0% |
|
1980–1989 | Cigány | 22
32,4% |
46
67,6% |
68
100,0% |
Nem cigány | 1
8,3% |
11
91,7% |
12
100,0% |
|
Vegyes | 6
30,0% |
14
70,0% |
20
100,0% |
|
Összesen | 29
29,0% |
71
71,0% |
100
100,0% |
|
1990–2000 | Cigány | 34
31,8% |
73
68,2% |
107
100,0% |
Nem cigány | 7
100,0% |
7
100,0% |
||
Vegyes | 8
30,8% |
18
69,2% |
26
100,0% |
|
Összesen | 42
30,0% |
98
70,0% |
140
100,0% |
3. táblázat. Az anya életkora gyermeke születésekor a különbözõ etnikumoknál (1962–2000)
|
|
|
||||
|
|
|
||||
1962–1969 | anya korcsoportja
Total |
17–19 20–24 25–29 30–34 35–39 |
160 7 110 2 390 |
230 140 3 3 480 |
1 5 3 8 2 200 |
9 440 240 220 7 10700 |
1970–1979 | anya korcsoportja
Total |
17–19 20–24 25–29 30–34 35–39 40–00 |
120 240 160 8 3 650 |
9 7 1 34 |
3 1 2 1 110 |
120 450 280 160 6 1 11000 |
1980–1989 | anya korcsoportja
Total |
17–19 20–24 25–29 30–34 35–39 |
130 270 180 7 1 680 |
7 9 |
4 110 4 1 220 |
170 400 290 8 1 990 |
1990–2000 | anya korcsoportja
Total |
17–19 20–24 25–29 30–34 35–39 40–00 |
250 260 150 250 130 1 11300 |
3 2 8 |
7 9 4 3 250 |
320 380 220 280 150 1 14600 |
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu