A szociális tér átalakulása: összegzés
A város szociális terének szerkezetét a
XVIII. században a porosz királyok, a XIX. században
pedig a magánvállalkozók döntései szabták
meg. A Weimari Köztársaság idején néhány
olyan döntés is született, amely szembefordult a kialakult
irányokkal, de az építés nagyságrendje
összességében nem érte el azt a mértéket,
ami a városon belüli egyenlõtlenségek hatékony
kiegyenlítését indíthatta volna el. A felosztott
város két felében a fejlõdés eltérõ
irányban haladt. A keleti részen az NDK város- és
lakáspolitikája csökkenteni igyekezett a társadalmi
szegregációt és szociális téren új,
egalitárius struktúrákat próbált kialakítani:
a lakótelepek magas presztízzsel rendelkeztek, a belváros
régi munkásnegyedeit és régi lakóházait
lebontották vagy hagyták lepusztulni. Míg a pártkáderek
a Berlin központjában emelt épületekben vagy a
zöldövezetben, a lakosság nagy része az újonnan
felhúzott panelekben kapott lakást. A nyugati részen
nagyjából megmaradt az egyes körzetek eredeti társadalmi
összetétele, bár a háború alatt részben
elpusztult nagy presztízsû városrészekben elszórtan
megjelenõ szociális lakásépítés
és városszanálás következtében
enyhült a háború elõtti idõszak éles
társadalmi szegregációja. Mivel a korábbi idõszakhoz
képest mind a keleti, mind a nyugati részen enyhébbek
voltak a társadalmi különbségek és ellentétek,
így a kettéosztottság idején a társadalmi
szegregáció is enyhébb formákat öltött.
Az egyesülés óta Berlin szociális-térbeli
változásai a következõkben foglalhatók
össze:
1. A fal leomlása és a politikai egység
megvalósulása óta a városon belüli mobilitás
évrõl évre nõtt. Mivel a népesség
száma stagnál, ugyanakkor a lakáskínálat,
különösen a város peremkerületeiben és
környékén, nagymértékben nõtt,
a belváros népsûrûsége csökken. A
belváros vándorlási egyenlege a keresõ lakosság
és
gyermekes családok esetében negatív, ami végsõ
soron a jelenlegi fejlõdés veszteseinek erõteljesebb
koncentrálódását vonja maga után.
2. Ez azonban nem érvényes a teljes belvárosra,
hiszen a belvároson belül vannak felértékelõdött
részek, azaz olyan negyedek is, ahol sokat fektetnek be a lakások
felújításába, és ahol egy lakás
megvételéért vagy bérléséért
magas árat kell fizetni. Charlottenburg, Schöneberg és
Wilmersdorf egyes részein kívül ide kell sorolnunk Berlin
Mitte és a Prenzlauer Berg bizonyos részeit is. A belvárosban
lakni egyben életstílus kérdése is: a mind
több egyedül élõ a sokrétû infrastruktúra
miatt elõnyben részesíti a belvárost. Különösen
a keleti belvárosi részeken határos egymással
a „dzsentrifikáció" és az „elszlömösödés".
3. A város felújítás alatt álló
részein, azaz túlnyomórészt a keleti, régi
építésû lakónegyedekben a lakosság
rohamosan cserélõdik, aminek számos oka van. Egyrészt
sok lakó elhagyja a szanálási területet, amint
házában építkezési munkálatok
kezdõdnek, más esetekben viszont a családok éppen
azért költöznek el, mert - például a tisztázatlan
tulajdoni viszonyok miatt - nem kezdõdnek meg az építési
munkálatok. Ezek a családok nem akarnak átlag alatti
színvonalú lakásokban élni. A lakosság
egy másik része számára viszont éppen
ez az átlagon aluli szint és az ezzel összefüggõ
alacsonyabb lakbér a vonzó - fõképp egyetemisták
vagy alternatív csoportok esetében. A lakbér emelése
arra készteti a népesség e nagyon mobil részét,
hogy olyan házba költözzön, ahol még nem végeztek
beruházásokat. Végül vannak olyan háztartások,
amelyek a szanálás és modernizálás után
nem képesek elõteremteni a megemelt lakbért, és
ezért kell elhagyniuk a lakónegyedet. Az új lakók
általában magasabb jövedelmû háztartások
tagjai.
4. A város szélén elhelyezkedõ nagyobb
lakónegyedekben is megkezdõdött a népesség
társadalmi összetételének átalakulása,
ami egyfelõl a lakónegyedeken belüli konfliktusok erõsödésével,
másfelõl azonban a háztartások megnövekedett
választási lehetõségével magyarázható.
Fõleg a gyermekes családok hagyják el a zárt
lakótelepeket és költöznek a környékbeli
új lakóparkokba. Úgy tûnik, ehhez az a „jogosulatlansági
járulék" is hozzájárult, amit a szociális
lakásokat elfoglaló háztartásoknak az esetben
kellett fizetniük, ha jövedelmük meghaladta a felsõ
jövedelmi határokat.
5. A külsõ kerületek egyéb területein
gyûlnek össze a pályájukon sikeresek és
a gyermekes családok, amennyiben anyagi helyzetük az odaköltözést
lehetõvé teszi. A belvárosi kerületekbõl
való kiköltözés gyakran iskolai konfliktusokkal
hozható összefüggésbe. Ott ugyanis egyre inkább
többségbe kerülnek a nem német anyanyelvû
gyerekek. A kialakuló konfliktusok hátterében a kulturális
különbségek, a szegénység és a súlyos
szociális problémákkal küzdõ családok
koncentrációja is állhat. Ezen túlmenõen
sok család esetében a „deviánsok" megnövekedett
aránya és a városi szabad terek elégtelen minõsége
az oka annak, hogy kevésbé sûrûn beépített
és társadalmilag homogénebb környezetbe költöznek.
6. E fejlemények következtében nõ a
társadalmi szegregáció. A városi lakosság
mind etnikai, mind társadalmi szempontból heterogénebbé
válik, és a város lakói közötti társadalmi
távolság egyre inkább térbeli távolságban
is kifejezõdik. A város nyugati felén egy kerületben
sem változott meg alapvetõen a társadalmi összetétel,
de az eddigi jelleg tovább erõsödött. Ez azt jelenti,
hogy ott, ahol azelõtt a szegény háztartások
eleve nagy számban voltak jelen, ez az arány nõtt,
illetve ott, ahol a gazdagabb lakók voltak fölényben,
most még kevesebb olyan lakót találunk, akik nem ezekhez
a jövedelemcsoportokhoz tartoznak. A szociális tér szerkezete
polarizálódott. A város keleti felén a szociális
tér nyugatihoz hasonló mintázatai alakulnak ki: mind
a nagyobb lakónegyedekben, mind a régi építésû
negyedekben hasonló tendenciák mutatkoznak. Csak a külföldiek
arányát tekintve maradtak fenn nagy különbségek.
A város politikai megosztottsága 1990. október
3. óta megszûnt, de idõközben a tagoltság
és a különbségek új változatai alakultak
ki, amelyek éles választóvonalakká szilárdulhatnak.
A keleti és nyugati részek közötti különbség
továbbra is nagy szerepet játszik a városon belüli
mindennapos utak és a költözési irányok
szempontjából. Különleges figyelmet érdemel
a város belsõ és külsõ részre,
illetve a munkaerõpiac foglalkoztatottakra és munkanélküliekre
szakadása. Mélyreható különbség adódhat
ezen túlmenõen bizonyos társadalmi csoportok kirekesztésébõl,
ami a szociális tér leírt átalakulása
folytán jöhet létre.
A következõkben elõször azt vizsgáljuk,
vajon megszûnt-e a kelet-nyugati megosztottság, vagy továbbra
is szerepet játszik a város fejlõdésében.
Ezután a városfejlesztés stratégiáját
vázoljuk fel úgy, ahogy az a tartományi kormányzat
terveibõl kivehetõ. A lezáró fejezetet annak
a kérdésnek szenteljük, hogy milyen politikai stratégia
lenne alkalmas a szociális tér megosztottságainak
enyhítésére.
Kelet és Nyugat - túljutott-e a város a megosztottságon?
Ahogy a városon belüli mobilitás elemzésébõl
is kitûnik, a város negyvenéves megosztottsága
még tíz évvel a rendszerváltás után
is nagyon erõsen érezteti hatását. A fejekben
még létezik a fal, és ez meghatározza a saját
és a többi csoport megítélését.
A Kelet és Nyugat közötti különbségtétel
továbbra is uralja a hétköznapokat. A cselekvési
terek elemzése a térhez kötött viselkedésminták
erõs továbbélését mutatja. A másik
városrész közvetlen szomszédságában
élõ lakosság mindennapos térhasználatát
vizsgáló Schreiner (1999) arra a megállapításra
jutott, hogy azok a lakosok, akik már a fal leomlása elõtt
is „határközelben" éltek, megõrizték régi
bevásárlási szokásaikat. Hiába vannak
a határos kerület üzletei egyenlõ távolságra,
azokat nemigen keresik fel. Az a magatartás, hogy csak a „saját"
térfelükre esõ köz- és kereskedelmi intézményeket
használják, a kulturális és sportrendezvények
esetében is megfigyelhetõ volt. A város észlelésében
tehát léteznek azok a határvonalak, amelyek egyúttal
társadalmi határok is.
Tíz évvel a rendszerváltás után
a médiahasználatban is jól kivehetõ ez az elkülönülés:
eszerint a korábban a fal egyik vagy másik oldalán
mûködõ napilapoknak nem sikerült a város
másik felében jelentõs számú elõfizetõre
szert tenniük. Politikai irányultságuknál fontosabbnak
bizonyult az „istállómeleg" és a hozzájuk fûzõdõ
olvasási szokások, azaz hogy milyen kulturális aura
lengi körül õket. Ugyanez áll a rádióra
és televízióra is. A média tekintetében
továbbra is két város létezik, és mindkét
oldalon jelen vannak a politikában, a különféle
egyesületekben és a médiában olyan véleményformálók,
akik a „wessik" és „ossik" között fennálló
különbségeket hangsúlyozzák. A legtöbb
„wessi" szemében érthetetlennek tûnik, miért
beszélnek a keletiek a pártállam „vívmányairól",
egy sajátos - szociálisabb, közösségorientáltabb
- mentalitásról és NDK-kultúráról,
amelynek állítólag elõnyei is voltak (például
a szerényebb fogyasztási igények). A politikai struktúrák
és az e struktúrákon belül és néha
ezekkel szemben kialakult hétköznapi élet effajta szétválasztása
a kívülálló számára nemigen értelmezhetõ.
A másik oldalon sok „ossi" a „wessiket" felületesnek, fogyasztáscentrikusnak
és lekezelõnek tartja. A részben nagyon is komoly,
részben ironikus identitásõrzés okán
kerülik a másik zóna termékeit, és vásárláskor
elõnyben részesítik a saját területükrõl
származókat. Egyértelmû a helyzet azoknál
a cigarettamárkáknál (F6, Karo), amelyek gyakorlatilag
csak keleten léteznek.
A két városrészt a mai napig az a két,
mind gazdagságát, mind pedig gazdasági és fogyasztási
struktúráit tekintve eltérõ társadalom
határozza meg, amelyekhez a múltban tartoztak. A rendszerváltással
e tekintetben a leggyorsabb és leghatékonyabb változás
a keleti városrészekben ment végbe: a városi
tér „kommercializálódása" olyan, a nyilvánosságban
lejátszódó, de áttekinthetetlen, a lakosok
többsége által lelkesen üdvözölt, másik
részük által azonban a kapitalizmus visszatérésének
külsõségeként kritikusan megítélt
átalakulás, amely az egész területet érintette.
Az üzletláncok és a mindenhol egyforma bevásárlóközpontok
a város szélén elhelyezkedõ új szakáruházakkal
együtt mennyiségi téren a nyugatihoz hasonló
ellátási szintet eredményeztek. Szinte teljesen felszámolták
viszont a keleti térfélen az egyedi szükségleteket,
a hobbik, a gyûjtõk és a szubkultúrák
igényeit kielégítõ kis szakboltokat. Az egykori
Kelet-Berlinben a kereskedelem infrastruktúráját egy
államilag kézben tartott ellátási rendszer
határozta meg, ami a kiskereskedelem extrém logisztikai és
térbeli koncentrációját vonta maga után.
Míg Nyugat-Berlinben a régebbi házak földszintjén
az ott eleve üzleti céllal kialakított helyiségekben
sok esetben fennmaradtak a részben igen specializált vagy
excentrikus kínálattal rendelkezõ kis boltok, ezek
keleten 1989-re szinte teljesen eltûntek, s a fordulat után
csak kevés helyen jelentek meg újra.
Ennek ellenére sok minden mozgásba lendült, és
a város két fele közötti költözések
száma teljességgel normálisnak tekinthetõ méreteket
öltött. A költözések következtében
új terek is kialakultak, amelyek nem sorolhatók egyértelmûen
sem a Kelethez, sem a Nyugathoz, ahol tehát Németország
két felének lakói találkoznak és élnek
együtt, azaz Kelet és Nyugat kulturális életformái
összevegyülnek egymással. Ez fõképp Kelet-Berlin
belsõ kerületeire jellemzõ, de megfigyelhetõ
a keleti rész egyes új lakótelepein és a város
környékén is. A megváltozott lakásfeltételek,
a szélesebb körû választási lehetõségek
és a gazdasági átalakulás következtében
a népességben körében erõteljes újrarendezõdés
ment végbe. Ennek következtében a keleti és nyugati
kultúra itt közvetlen érintkezésbe kerül
egymással, s a környezet érzékeli az „új"
szomszédok megjelenését. A nyugati részben
ezzel szemben a keleti rész egykori lakói eddig nem értek
el olyan arányt, hogy jelenlétük érzékelhetõvé
vált volna. Itt tehát kulturális szempontból
kevés a változás. A Kelet és Nyugat közötti
találkozások és konfliktusok elsõsorban Kelet-Berlinben
zajlanak.
Az „internacionalizálódás" terén mély
szakadék tátong Kelet és Nyugat között:
ugyan Nyugat-Berlinben is van néhány olyan kerület,
amely gyakorlatilag „külföldiektõl mentes", de a belváros
területein mégis a külföldiek magas és egyre
növekvõ aránya az általános. A keleti
kerületekben ezzel szemben ez az arány igen alacsony - és
ahol emelkedik, a nyugatiakhoz képest más nemzetiségûek
telepednek le. Hozzávetõlegesen azt mondhatjuk, hogy a Nyugat-Berlinben
élõ külföldiek között a törökök
és a nyugati világ állampolgárai vannak túlsúlyban,
míg a keleti részben a volt Szovjetunió és
Kelet-Európa kivándorlói koncentrálódnak.
Eddig egy kelet-berlini kerületben sem alakult ki olyan jellegzetesen
„etnikai" infrastruktúra, amilyen Kreuzbergben vagy Neuköllnben
található. Az a kevés külföldi, aki - általában
teljesen elszigetelten - már az NDK idején is Berlinben lakott
(például vietnami állampolgárok), és
nem kényszerült elhagyni az országot, megmaradt a keleti
kerületekben. A nyugaton élõ külföldiek viszont,
idegenellenes támadásoktól tartva, alig merészkednek
át a keleti részre vagy az azt övezõ vidékre.
A külföldiek aránya Kelet-Berlinben fõként
a belvárosi területeken növekszik, de még mindig
messze elmarad a nyugati belvárosban lakókétól.
A Kelet és Nyugat közötti kulturális szakadék
a Bonn térségébõl Berlinbe költözõk
lakóhelyválasztásában is megmutatkozik. 1999-ben
a parlamenttel, a médiával és a kormányközpont
körül lévõ egyéb intézményekkel
együtt Bonn térségébõl 4121 személy
települt át Berlinbe. 28 százalékuk költözött
a keleti részbe (miközben a keleti rész összlakosságban
betöltött aránya 38 százalék), s ezek 53
százalékánál kizárólag Berlin
Mitte és a Prenzlauer Berg volt a cél. A nyugati részen
telepedett le a bonni beköltözõk 72 százaléka,
s 55 százalékuk a nagy lakásokkal, magas társadalmi
státusszal és/vagy zöldövezeti jelleggel rendelkezõ
kerületeket (Charlottenburg, Zehlendorf, Wilmersdorf és Reinickendorf)
választotta. Csak a középsõ korcsoport (18-45
év) keresett magának elsõsorban keleten lakást.
Viszont alig valaki költözött közülük a keleti
városszélen lévõ panelnegyedekbe. Ebben a lakóhelyválasztásban
egyértelmûen megmutatkozik az, amire sok más jel is
utal: a központot és a Prenzlauer Berget a „nyugatról"
ideköltözõk többsége is elfogadja vagy akár
keresi is lakóhelyként.
A város megosztottsága a politikai választási eredmények tükrében
Az 1990 óta lezajlott képviselõházi választások
eredményei jól mutatják, mennyire megosztott a város
politikai kultúrája. Azokat a szavazati arányokat
adtuk meg, amelyeket a pártok a város két felén
értek el (lásd az 1 táblázatot).
1990-ben a 2,5 millió szavazásra jogosult 38 százaléka
lakott a keleti részen. Mivel itt a választási részvételi
arány alacsonyabb volt, mint Nyugaton, a leadott érvényes
szavazatok 36 százaléka származott Kelet-Berlinbõl.
Egyedül az SPD eredménye felelt meg nagyjából
a két városrész szavazói arányának.
A párt szavazatainak 38 százalékát keletrõl,
62 százalékát nyugatról szerezte. A CDU hívei
a CDU-ra leadott voksok 78 százalékával ugyan túlnyomórészt
Nyugat-Berlinbõl származtak, de azért Kelet-Berlinben
is elértek 22 százalékot. Teljesen polarizált
viszont a választási eredmény a két kis párt
esetében, amelyek átlépték a képviselõházba
jutás küszöbét: a PDS szavazatainak több mint
92 százaléka származott a keleti részrõl
és csak 8 százaléka nyugat-berlini szavazóktól.
A zöldek akkoriban még külön listán indultak
Keleten és Nyugaton, de az õ választói bázisuk
is egyértelmûen területileg meghatározott.
1999-ben az idõközben 2,4 millióra csökkent
szavazásra jogosult 40 százaléka lakott a keleti részen,
a leadott szavazatok 38 százaléka származott a keleti
részrõl. 1999-ig gyengült valamelyest a PDS és
a CDU „származási helyhez kötöttsége": a
CDU szavazatainak immár 25 százalékát a keleti
részen, a PDS szavazatainak 15 százalékát a
nyugati részen szerezte. Az SPD - mint ahogy a Bündnis 90/Zöldek
is - jelentõs számú szavazót vesztett a keleti
részen, viszont továbbra is ez az a párt, amely viszonylag
egyenlõ mértékben reprezentált a kerületekben
(lásd az 1. térképet). Ha az arányokat és
a változások tendenciáit együtt szemléljük,
arra a megállapításra juthatunk, hogy a PDS jellegzetesen
keleti párt, míg a zöldek és a CDU egyértelmûen
nyugati pártok. Ez a pártok által megtestesített
értékekkel és szociális-kulturális környezettel
függ össze, amelyek megfelelõit megtalálhatjuk
azokban a kerületekben, ahol a legmagasabb szavazati arányt
kapták: a PDS Hohenschönhausenben, Marzahnban és Lichtenbergben
45-45 százalékot, a CDU minden nyugat-berlini külsõ
kerületben több mint 50 százalékot, sõt
Tempelhofban 57 százalékot, a zöldek Kreuzbergben 30
százalékot. A négy párt viszonya Prenzlauer
Berg kerületében a legkiegyenlítettebb, és ott
egyértelmûen a régi negyedek (zöldek) és
az új lakótelepek (PDS) szerint különülnek
el az eredmények.
A táblázatból az is kitûnik, hogy nemcsak
az egyes pártokra leadott szavazatok tekintetében vannak
különbségek a két városrész között,
hanem a nem szavazók arányát tekintve is. 1990-ben
a 80 százalékos választási részvételi
arány igen magas volt, többek között azért,
mert akkor egyidejûleg szövetségi parlamenti választások
is voltak. Akkoriban a szavazók 36 százaléka, a nem
szavazók 47 százaléka származott a keleti részrõl.
1999-ben csak 65 százalék vett részt a képviselõházi
választáson, és a keleti rész választási
részvétele akkor is alacsonyabb volt.
1. térkép. Az 1999-es képviselõházi választás, a pártok országos listájára leadott szavazatok
5 százalék alatt, 5-15 százalék, 15-25
százalék, 25-35 százalék, 35 százalék
felett
1. táblázat. A pártok országos listájára
leadott szavazatok a képviselõházi választásokon
1990 | Berlin összesen | ebbõl | ||
Kelet-Berlinben (%) | Nyugat-Berlinben (%) | |||
CDU | 815518 | 181134 (22) | 634384 (78) | |
SPD | 614501 | 232576 (38) | 381925 (62) | |
PDS | 185231 | 170990 (92) | 14241 (8) | |
Zöldek | 100839 | 12106 (12) | 88733 (88) | |
Bündnis 90 | 87891 | 70740 (80) | 17151 (20) | |
Összes szavazó | 2040709 | 731023 (36) | 1309686 (64) | |
Nem szavazó | 484714 | 228421 (47) | 255062 (53) | |
Részvételi arány (%) | 80,8 | 76,2 | 83,7 | |
1999 | Berlin összesen | ebbõl | ||
Kelet-Berlinben (%) | Nyugat-Berlinben (%) | |||
CDU | 637311 | 160742 (25) | 476569 (75) | |
SPD | 349731 | 106505 (30) | 243226 (70) | |
PDS | 276869 | 235890 (85) | 40979 (15) | |
Bündnis 90/Zöldek | 155322 | 38480 (25) | 116842 (75) | |
Összes szavazó | 1582407 | 602689 (38) | 979718 (62) | |
Nemszavazó | 832086 | 361180 (43) | 470906 (57) | |
Részvételi arány (%) | 65,5 | 62,5 | 67,5 |
(...)
Várostervezés a rendszerváltás után
A két német állam egyesülése nemcsak
nagyon gyorsan ment végbe, hanem teljesen váratlanul is következett
be. A magyarországi határmegnyitástól a fal
leomlásáig mindössze három hónap telt
el, a fal leomlásától a közös berlini városvezetés
megalakításáig pedig körülbelül fél
év. Két hónappal késõbb létrejött
a valutaunió, további öt hónap múlva pedig
Berlin formálisan is újra egy várossá vált.
1990 decemberében közös parlamentet választottak.
Alig több mint egy év leforgása alatt tehát teljesen
átalakultak a városfejlesztés politikai és
gazdasági keretfeltételei. A hirtelen alakot öltött
jövõ elõzmény nélküli volt, nem lehetett
tapasztalatokra alapozni. Ezért bármilyen véleménnyel
elõ lehetett állni, ebben az idõben semmit nem tartottak
lehetetlennek. Berlinnel kapcsolatban mindenekelõtt nagyarányú
növekedést prognosztizáltak. Ezek az elképzelések
ugyan légbõl kapottak voltak, mégis ezekre alapozták
a halasztást nem tûrõ városfejlesztési
döntéseket. Újra kellett ugyanis gondolni a város
struktúráját. Az eddig elválasztott részeket
össze kellett illeszteni, és a remélt növekedési
potenciál számára olyan térbeli kereteket kellett
teremteni, amelyek biztosítják a mûködõképességet,
és egyben kielégítik a modern városfejlesztéssel
szemben támasztott igényeket.
1991 kora nyaráig még volt némi bizonytalanság
a város jövõben betöltött szerepérõl:
még nem döntöttek arról, vajon tényleg áthelyezik-e
a parlament és a szövetségi kormány székhelyét.
Amikor aztán a parlament igen kis többséggel megszavazta
a költözést, a telekárak a magasba szöktek,
és úgy tûnt, egy nagy beruházási hullám
indul el. Az egész világon osztották azt a várakozást,
hogy Berlin nemcsak Németország, de egész Európa
új növekedési centruma lesz. A fal leomlásával
és Kelet-Európa kommunista országaiban végbemenõ
politikai és gazdasági átalakulással úgy
tûnt, hogy hatalmas piac nyílik meg, amelynek feltárásában
és kiszolgálásában Berlin visszaszerzi a XX.
század elsõ harmadában betöltött szerepét.
Tervezési láz tört ki, hogy a hirtelen növekedés
számára tervezett kereteket teremtsenek. A meghozandó
döntések spektruma igen széles volt. Milyen hasznosítási
struktúrát tervezzenek a városközpontnak? Megtartsák-e
a központoknak azt a rendszerét, ami a megosztottság
alatt kialakult, tehát külön városközpontot
Keleten és Nyugaton, vagy inkább a háború elõtti
struktúrákat tekintsék mérvadónak, tehát
egy központban gondolkodjanak? Melyik kulturális létesítményt
tartsák meg azok közül, amelyek a város mindkét
felében megtalálhatók? Hol helyezkedjenek el a tartományi
kormányzat intézményei? Hogyan lehet elérni
az infrastrukturális ellátottságot és kiegyenlíteni
a lakásellátás minõségét? Milyen
közlekedési koncepcióra törekedjenek?
Mielõtt azonban a politikai közélet és a
városi kormányzat meghozta volna a város jövõbeni
struktúráival kapcsolatos döntéseit, a nemzetközi
befektetõk leverték az elsõ karókat. Számukra
a jövõbeni fejlõdés mintaképét
a húszas évek jelentették. A Pariser Platz és
az Alexanderplatz közötti teljes területet kiemelt fejlesztési
területté nyilvánították, és ennek
megfelelõen nagy arányú és gyors, az európai
szolgáltató metropolisz igényeit szem elõtt
tartó beruházási szándékok fogalmazódtak
meg. Mindehhez a térbeli fogódzókat a háború
elõtti Berlin jelentette, ahol a nagyvárosi funkciók
szintén viszonylag kis térre korlátozódtak.
A magánjellegû beruházások rövid idõ
leforgása alatt a Friedrichstadt egykori központi helyszíneire
koncentrálódtak.
A tõkeerõs nemzetközi befektetõk már
rátették a kezüket egyes telkekre, amikor a fejlesztés
perspektíváinak jogi megalapozásával elfoglalt
tervezõ hatóságok még az alapkérdésekkel
voltak elfoglalva. A városfejlesztés feladata abban állt,
hogy - a kormányzati épületek megtervezése mellett
- kijelölje az új lakó- és irodaházak
helyét, hiszen a városban rendelkezésre álló
irodahelységeket meg kellett kétszerezni, és elõre
gondoskodni kellett azokról a lakásokról, amelyek
az új fõvárosba várt beáramló
tömegeket befogadják. Az újonnan kialakult hasznosítási
területeket mûködõ közlekedési rendszerrel
kellett összekötni.
Az elsõ tervekben azt ajánlották - és az
1995-ös területhasznosítási terv is ezt rögzítette
-, hogy a térbeli fejlõdésre és a beruházás
várható volumenére tekintettel egy decentrális
struktúra szolgáljon a fejlesztés alapjául.
A városi vasút, illetve a városon belüli autópályagyûrû
csomópontjaiban külsõ központokat jelöltek
ki, és ide tervezték az irodahelyiségek nagy részét,
hogy mentesítsék a belvárost. Ezenkívül
kiválasztottak néhány helyszínt, ahol a tervek
szerint új városrészek fejlesztésére
összpontosítanak. Elõször kilenc ilyen fejlesztési
területet terveztek, ám még ugyanabban az évben
a kirobbant pénzügyi válság a túlzott
igény-elõrejelzések és a költségvetés
módosítását kényszerítették
ki, s így a fejlesztendõ területek számát
is ötre csökkentették. E helyszínek: a Spandauer
See körüli víziváros, a Rummelsbergi öböl,
az Adlershofban kialakítandó tudományos központ,
Dél-Biesdorf, valamint az Eldenaer Strassén található
vágóhíd területének újrahasznosítása.
Ezen az öt területen körülbelül 30000 új
lakás és 75000 munkahely létrehozásából
indultak ki.
Ezeken a „fejlesztési területeken" elsõsorban az
ipari múlt maradványainak átalakítását
irányozták elõ, mivel Berlin ipari központbeli
fénykorából gigantikus infrastruktúra maradt
fenn (közlekedési létesítmények, ipari
területek, energiaellátás). Ezek a létesítmények
idõközben teljesen feleslegessé váltak, illetve
használaton kívül kerültek. A posztindusztriális
hasznosításhoz szükséges tervezési és
beruházási ráfordítást a város
csak néhány ponton engedheti meg magának, mivel az
ilyen public-private-partnership alapon szervezett programok nagy anyagi
kockázatot jelentenek a város számára (vö.
Häussermann-Simons 2000). A város ugyanis befektetéseket
eszközöl, és abban bízik, hogy a költségeket
a felfejlesztett telkek eladásából fedezi. Ha azonban
az ingatlanpiac nem a tervezettnek megfelelõen alakul, az államháztartásnak
kell a felvett hitelek kamatait fizetnie. Az elidegenítésbõl
vagy bérbeadásból származó bevételek
elmaradása ekkor a város költségvetését
terheli, amely a fejlesztési társaságok finanszírozási
modelljeivel maga is az ingatlanspekuláció talajára
lépett. A költségvetési eszközöket
tehát a tervezettnél tartósabban és nagyobb
mértékben kell lekötni - és ebben az esetben
a piac lesz a városfejlesztés motorja.
Ha különleges jogi eszközök alkalmazása
nem szükséges, a magánbefektetõk is lehetnek
a fejlesztés irányítói. Így volt ez
például Észak-Karow esetében, ahol a telkek
Berlin városának tulajdonában voltak, de átengedték
a befektetõnek annak a kötelezettségnek a fejében,
hogy a szükséges infrastrukturális létesítményeket
is megépíti - méghozzá a vételi ár
és az új városrész felépítése
után megnövekedett érték közötti különbözetbõl.
Ha a felértékelõdés nem lesz olyan mértékû,
mint ahogy azt a pénzügyi tervezés feltételezte,
itt is esedékes az állami költségvetés
hozzájárulása, hiszen egy iskola vagy szociális
létesítmény hiányát továbbra
is a közigazgatásnak rónák fel, nem pedig a magánbefektetõnek.
Valamennyi, a kilencvenes évek elsõ felében született
terv növekvõ, terjeszkedõ várossal számolt.
De belátható idõn belül sem a népesség,
sem pedig a munkahelyek száma nem növekedik olyan mértékben,
mint ahogy a tervek elõirányozták. A városfejlesztési
politika - a tervezett kiadások kikényszerített csökkentésétõl
eltekintve - mind ez idáig nem reagált erre a helyzetre.
Egyelõre a két városközpont kiépítésén
is odaadással dolgoznak. Úgy tûnik, a tervezõ
apparátusban senki sem kételkedik abban, hogy Berlinnek két
városközpontra van szüksége - holott két
központtal még a gazdaságilag legdinamikusabb idõkben
sem rendelkezett. Egy összvárosi koncepció keretein
belül mindenképpen el kellett volna gondolkozni azon, vajon
változatlanul folytatni kell-e a második világháború
utáni szükséghelyzet eredményeként az
Uhlandstrasse és a Wittenbergplatz között létrejött
nyugati központ fejlesztését. Egyelõre a nyugati
központ részére sem találtak más funkciót,
mint ami a város új központi területének
(Mitte) a feladata, azaz hogy magas szintû szolgáltatások
helyszíne legyen.
A nyugat-berlini elitcsoportok mentalitása alapján elképzelhetlennek
tûnt a Kurfürstendamm körüli környék tervszerû
visszafejlesztése korábbi funkciójára, vagyis
magas színvonalú fogyasztási és szórakozónegyeddé,
hiszen évtizedeken keresztül ez volt számukra a világ
közepe. Így aztán, hogy ne kelljen a keleti és
nyugati központ fejlesztését egymás alternatívájának
tekinteni, szinte kényszerûen hittek a korlátlan növekedésben,
támogattak minden beruházást, legyen az az Alexanderplatz,
a Potsdamer Platz vagy a Bahnhof Zoo környéke: toronyházak
itt, toronyházak ott, irodák és hotelek itt, irodák
és hotelek amott. Idõközben mind a keleti, mind a nyugati
központban anonim alapkezelõk és nemzetközi ingatlankonszernek
vették át az irányítást, és az
üzleti használat bérleti díjának igen
nagymértékû emelése révén a kínálatot
globális szinten egyenlítették ki.
Az elsõ közös városvezetés megalakítása
után összevonták az igazgatást, mégpedig
úgy, hogy az összevonás alapját minden esetben
a nyugat-berlini közigazgatás képezte. Az NDK-ban nem
létezett saját tartományi kormányzat. Néhány
közintézményt nyugatról áthelyeztek keletre.
Jelképes okoknál fogva nyilván magától
értetõdõ volt, hogy a polgármester újra
beköltözzön a Rotes Rathausba; s hatóságok
sora követte õt a keleti részre. A keleti oldalon felszámolták
az állami kormányzat, valamint a tudományos akadémia
hatalmas apparátusát, likvidálták a televízió-
és rádióállomásokat, és bezártak
számos közpénzen finanszírozott kulturális
intézményt.
Ahogy nem hoztak, illetve nem tudtak világos döntést
hozni arról, hogy végül is hol legyen Berlin központja,
ugyanúgy nem hoztak egyértelmû döntést
a szerkezeti koncepció centralizált vagy decentralizált
voltát illetõen sem. A lehetséges alternatívák
kérdésére adott válasz ez esetben is úgy
szólt, hogy mindkét irányban fejlesztenek. Az 1994-es
területhasznosítási terv (FNP) ugyan tartalmazza a decentrális
városfejlesztés helyszíneit, de a központi területeken
is olyan magas hasznosítási sûrûséget
fogadtak el, hogy végül a tervezés nem tudott iránymutatást
adni a magánbefektetéseknek - ami egyébként
mégsem bizonyult hiányosságnak, mert a befektetõk
(Keleten és Nyugaton) a város középsõ
részén (Mitte) koncentrálódtak, tehát
a már meglévõ sûrûsödési pontokhoz
kapcsolódtak - és nem akartak csökkenõ befektetési
kedv mellett egy periferikus helyszín befejezetlen programjánál
leragadni.
Az új városközpont megtervezése így
gyakorlatilag abban állt, hogy követték a piaci erõket,
illetve megpróbáltak a fejleményekre esztétikai
befolyást gyakorolni és a hasznosítási koncepción
marginális módosításokat végezni. Az
eredeti célkitûzés mindazonáltal sokkal összetettebb
és igényesebb volt. A belváros átépítésével
az „európai város" történelmi minõségeihez
akartak kapcsolódni és ezeket a lehetõségek
szerint „rekonstruálni". A városfejlesztési politikából
mindezidáig nem tûnt ki, hogy a párkánymagasságon
és a tömbbeépítésen kívül
mit is kell ez alatt érteni.
(...)
Biztonsági politika
Mindig gyanakodva kell fogadnunk, ha valaki azt állítja
magáról, pontosan tudja, hogyan kell a városnak kinéznie
ahhoz, hogy gazdaságilag jól mûködjön. Az
ilyen követelések ugyanis általában a közterületek
erõsebb felügyeletével, bizonyos csoportok belvárosból
történõ kirekesztésével járnak
együtt - és az elsõ lépcsõfokot jelentik
a belváros közterületeinek további privatizálásához.
Hiszen a magánterületeket lehet a legzavartalanabbul felügyelni
és társadalmi ellenõrzés alá vonni.
Az utóbbi években a városokban létrejött
bevásárlóközpontok jól példázzák
ezt: sikerükhöz jelentõs mértékben járul
hozzá, hogy bennük - szemben a közterületekkel -
garantált a biztonság és a tisztaság.
A városi lakosság heterogénné válása
és a lakosság nagy csoportjainak leszakadása az anyagi
fejlõdés folyamatairól a közterületeken
egyre gyakrabban lejátszódó konfliktusokban mutatkozik
meg. Számos példát hozhatunk erre: a tömegközlekedési
eszközökön testközelbe kényszerül az ember
olyanokkal, akik kellemetlen vagy „fenyegetõ" magatartásformákat
tanúsítanak, akik az embert a szegénységgel
és a szociális valósággal konfrontálják,
akiket egyébként sokan elkerülnek. A nyilvános
parkokban növekednek a konfliktusok a használók különbözõ
csoportjai között (kutyatartók, gyerekek, alkoholisták,
grillpartit rendezõk sportolók stb.), és úgy
tûnik, mintha egyre kevésbé lenne valószínû
a különbözõ kor, életvitel vagy etnikum szerinti
csoportok között mûködõ önszabályozás.
E fejleményekre alapvetõen négyféle reagálásmód
figyelhetõ meg: elõször is a térbeli elkülönülés,
a távolságteremtés. Másodszor a határok
létesítése, a belépés ellenõrzése
és az elkerítés, ami a magántulajdon civilizált
világában a legkönnyebben és legtökéletesebben
úgy valósítható meg, hogy a közterületeket
privatizálják, és a mûködtetést
olyan magáncégeknek adják át, akik gondoskodnak
a rendrõl, és ezért pénzt szednek. Harmadszor
a rendõrség, illetve növekvõ mértékben
a magán biztonsági szolgálatok által gyakorolt
ellenõrzés erõsödése (vö. Eick 1998).
Negyedszer: átfogó városrész-politika. A városok
és lakóik ellenõrzésének problémája
régre nyúlik vissza (vö. De Marinis 2000), jelenleg
azonban újra olyan koncepciók és stratégiák
körül folyik a vita, amelyek a biztonsági törekvések
szigorítását célozzák meg.
Ha a városban mindenhol privatizálják a közterületeket,
a területhasználat lehetõsége is csökken.
Az új növekedés politikája ily módon ellentétbe
kerülhet a szociálpolitikával, amelynek többek
között az egyenlõtlenség és kirekesztés
okainak megszüntetése lenne a feladata. Uwe Rada szerint a
berliniek félelmét a rendõrség felfegyverzésére
használják fel, ami tovább erõsíti a
társadalom két részre szakadását. Nem
a belsõ félelmet számolják fel, „hanem mindazt,
ami nem illik bele a vállalkozói város propagandisztikus
képébe: a koldusokat, a hajléktalanokat, a nyílt
utcán alkoholt fogyasztókat és sok mást" (Rada,
1998, 174). A koldulást éppúgy tiltják, mint
a hajléktalan-újságok árusítását
a tömegközlekedési eszközökön és
a pályaudvarokon, s ebbe a körbe tartozik az úgynevezett
„veszélyes helyek" megjelölése is.
A „broken windows-elmélet" (vö. Hammerschick 1995) abból
indul ki, hogy a fizikai környezet pusztulása és elhanyagolása
ezekhez igazodó társadalmi magatartásformákat
von maga után. A környezetünkben tapasztalható
pusztulással és pusztítással szembeni közöny
- ezt a városokban saját szemünkkel tapasztalhatjuk
- a szétesés és pusztítás folyamatában
való tettleges közremûködésre szólíthat
fel. Felettébb problematikus viszont e képlet megfordítása,
miszerint a társadalom rétegzõdésének
folyamata már önmagában egy terület kriminalizálódását
hozza magával.
A koldusok és drogfüggõk elûzése általában
annak a törekvésnek a része, hogy a belvárost
veszélytelen és a bûnözés csírájától
mentes övezetként tartsák fenn a fogyasztók és
turisták számára. Ezt követeli és támogatja
a Kurfürstendamm körüli kereskedõk összefogásán
alapuló „AG City" is - az elegánsabb nyugat szellemének
megfelelõen. Oly módon kívánják megõrizni
a nyugati központ „tartózkodási minõségét",
hogy a nemkívánatos kisebbségeket kizárják
a közterületekrõl. Nemcsak a magánkézben
lévõ õrzõ-védõ szolgálatok,
hanem Berlin város rendõrsége is részt vesz
ebben a folyamatban. 1993-ban operatív csoportot hoztak létre,
amely elsõsorban a „veszélyes helyeket" felügyeli. Hogy
pontosan mely helyekrõl van szó, nem hozzák a nyilvánosság
tudomására. Itt megengedettek az igazoltatások és
kitiltások, a gyanús személyek fotózása
és tartózkodási tilalom kimondása. Idõközben
a felügyelet tökéletesítésére irányuló
törekvések különösen a CDU körében
találtak kedvezõ fogadtatásra: támogatják
a közterületek videokamerákkal történõ
folyamatos ellenõrzését. A biztonság szempontja
a tér részévé vált, a társadalmi
ellenõrzés formái is a térhez kötötten
jelenik meg - és ennek során a igencsak elvékonyodott
a határvonal a konformitás ellenõrzése és
a büntetendõ cselekedetek felismerése között.
A felerõsödött társadalmi marginalizáció
természetesen kihat a városi együttélésre.
A felgyülemlett düh, illetve a növekvõ frusztráció
nem kollektív, erõszakos cselekedetekben vezetõdik
le, mint Angliában, Franciaországban vagy az Egyesült
Államokban, hanem a közterületek provokatív elfoglalásában
és a bûnözés enyhébb formáiban csapódik
le. Ez a többi városlakó körében bizonytalanságot
és félelmet kelt - és a „law and order" követelésének
felerõsödését vonja maga után. Ez igencsak
érthetõ, hiszen a városban való akadálymentes
közlekedés Közép-Európa bevett civilizációs
normái közé tartozik, amelyet nem lehet nem teljesíteni.
A kérdés viszont az, hogyan lehet megszervezni. A rendõrség
technikai felszerelése, a felügyelet kiterjesztése és
magánkézbe adása nyilván rossz irányba
vezet, mert alapjaiban károsítja a városi kultúrát,
és bizonyos csoportokat tendenciózusan kirekeszt a városi
közéletbõl. Csak a közterületek megerõsített
ellenõrzése és ezzel egyidejûleg a marginalizálódottak
integrációs lehetõségeinek megteremtése
lenne alkalmas eszköz arra, hogy gátat vessen a konfliktusok
elharapózásának, és ugyanakkor növelje
a város társadalmi normáinak regenerálódási
esélyeit.
Az olyan helyeken, ahol a társadalmi kirekesztettség
és a nagy térbeli mobilitás miatt megszûntek
a társadalmi kapcsolatok és egyre valószínûtlenebb
a lakónegyeden belüli integrált és integráló
nyilvánosság, kétségtelenül szükség
van a külsõ beavatkozásra, amely segítséget
nyújt a társadalmi regenerációhoz, és
perspektívákat teremt a lakónegyed és lakói
számára. Azzal a rend- és biztonságpolitikával,
amely csak arra törekszik, hogy a város bizonyos részein
felmerülõ problémákat felügyelete alatt
tartsa, ám nem igyekszik megszüntetni ezeket, a lakónegyed-menedzsmentnek
nevezett új várospolitikai kezdeményezés állítható
szembe. Ezt a városfejlesztési szenátor 1998-ban vezette
be, válaszként arra, hogy a szociális problémák
mind koncentráltabban jelennek meg a város bizonyos területein.
Lakónegyed-menedzsment
A lakónegyed-menedzsment az egyes városrészek civiltársadalmának
bevonására szolgáló ösztönzõ
eszköz (vö. IfS-S. T. E. R. N. 1998), mely az ellenõrzés
helyett a moderálásra, a hálózatkiépítésre,
az aktivizálásra és a részvételre helyezi
a hangsúlyt. Az intézkedéseket már csak azért
is helyénvaló a lakónegyedek szintjén meghozni,
hiszen itt lépnek fel, itt válnak érzékelhetõvé
a társadalmi konfliktusok, s ez a szint biztosítja lakói
számára az azonosulás lehetõségét,
biztosít hátteret számukra (vö. Herlyn 1991).
1998-99-ben összesen 15 olyan területet jelöltek ki, amelyekben
lakónegyed-menedzsmentet hoztak létre. Ezek a következõk:
1. a szociális lakásépítés
területei (Rollbergsiedlung, High-Deck-Siedlung, Wassertorplatz/Neues
Kreuzberg Zentrum);
2. belvárosi régi lakónegyedek Nyugat-Berlinben
(Schillerpromenade, Wrangelstrasse, Beusselstrasse, Sparrplatz, Soldiner
Strasse)
3. Schöneberg-Nord és a Magdeburger Platz, ahol egyszerre
találhatók nagyobb szociális lakásállományok
és magánkézben lévõ régi lakóházak;
4. régi lakóháznegyedek Kelet-Berlinben
(Boxenhagener Platz, Helmholtzplatz, Falkplatz, Oberschöneweide) ;
5. egy nagy lakótelep Kelet-Berlinben (Északnyugat-Marzahn).
Ezeken a területeken átfogó programoknak kell megvalósulniuk
a következõ elvek szerint:
Az aktivizálásnak, a lakók bevonásának,
cselekvõképessé tételének (empowerment)
célja, hogy meg lehessen állítani a marginalizálódás
és a kirekesztés folyamatait. Ehhez szükség van
arra, hogy a lakókat bevonják a döntéshozatalba,
és erõsítsék cselekvési kompetenciáikat.
Elõ kell segíteni az önsegítõ képesség
növelését, és erõsíteni kell a
lakók önértékelését. Ezen a ponton
gyakran adódtak félreértések, ha a „lakónegyed-menedzsment"
címszó alatt ismét csak a már létezõ,
aktív csoportok jelentkeznek, és aktivizálódás
helyett forrásokat követelnek. Ezen a ponton fontos, hogy a
lakónegyed-menedzserek felfelé irányuló érdekképviseletnek
tekintsék önmagukat, és ne csak a lefelé történõ
megbékítésre törekedjenek. (...)
Milyen lehetõségeket kínál a várospolitika az integráció szempontjából?
Egységes városi társadalom egyre kevésbé
létezik (vö. Heitmeyer-Anhut 2000), a városi lakosság
különbözõ csoportjainak vonatkozási rendszere
egyre sokszínûbbé válik. A város társadalmának
egy része teljesen leszakad a formális gazdaságról
és a létfenntartás helyi forrásaira van utalva,
míg mások azon fáradoznak, hogy a rohamosan változó
a posztindusztriális világban biztosítsák saját
pozíciójukat. A társadalmi fragmentáció
térbeli fragmentációt eredményez, melynek során
elvész a közösséghez való tartozás
tudata. A várospolitika egyik kulturális feladata abban állna,
hogy megõrizze a város társadalmának egységét,
ne engedje meg, hogy határvonalak alakuljanak ki a városon
belül, hogy tudatosan törekedjen a város mint politikai
és kulturális egység fenntartására és
fejlesztésére. Pusztán technikai és gazdasági
szükségszerûségekbõl már nem jön
létre a városi társadalom közös érdeke
és közös tudata.
A város társadalmának fragmentációja
a választási eredményekben is megmutatkozik. A 2.
térkép azt mutatja, hogy Berlinben van néhány
nagyon alacsony választási részvételt felmutató
terület. Az olyan nagy lakótelepek, mint Marzahn, Hohenschönhausen
és Lichtenberg, valamint a régi lakónegyedek, mint
az északi Prenzlauer Berg, Mitte és Friedrichshain mellett
Wedding nyugati belvárosi területe, a Tiergarten északi
része, Kreuzberg és Neukölln azok a kerületek,
ahol a szavazásra jogosultak több mint 40 százaléka
nem látja értelmét annak, hogy elmenjen szavazni.
Nyugat-Berlin területein azonban nem csak a választási
részvételi arány alacsony, de emellett kereken 30
százalékot tesz ki a német útlevéllel
nem rendelkezõ és ezáltal szavazásra nem jogosult
lakosság. Itt tehát csak a felnõttek 40 százaléka
megy el egyáltalán szavazni. Ha kiszámítjuk,
hogy mekkora a lakosság aránya, amely ezeken a területeken
a kormánykoalícióra szavazott, úgy azt a sokkoló
eredményt kapjuk, hogy valójában csak egy kisebbség
szavazott a CDU és SPD koalíciójára. A keleti
részen a kormánykoalíció 1999-ben a leadott
szavazatok tekintetében sem ért el többséget.
A különösen alacsony választási részvételi
arányt mutató területek - és ez talán
a legfontosabb eredmény - azok a városrészek, ahol
súlyosak a szociális problémák. Egyértelmû
összefüggés rajzolódik ki a magas munkanélküliség,
a keresõ lakosság és a családok elvándorlása,
valamint a szavazástól való tartózkodás
magas aránya között. Ezeken a területeken a lakosság
nagy része lemondott arról, hogy szavazatával befolyást
gyakoroljon a kormányalakításra és ezáltal
a politikára. Eddig csak kis részük választott
jobboldali pártot, de ezek a pártok itt érték
el a legmagasabb szavazati arányt; Weddingben ez az 5 százalékot
is meghaladja. Ha a néppártok szavazatokat akarnak szerezni,
jól teszik, ha a fent említett területeken próbálkoznak.
2. térkép. A nem szavazók aránya az 1999. október 10-i berlini képviselõházi választásokon választói körzetek szerint
A képviselõházi választások Berlinben,
1999 október 10-én
A nem szavazók választási körzet szerint
Nem szavazók, 25 százalék alatt, 25-30 százalék
alatt, 30-35 százalék alatt, 35-40 százalék
alatt, 40 és több
Forrás: Berlini Statisztikai Hivatal
A gazdasági struktúrák átalakulása,
erõsödõ társadalmi differenciálódás,
tartózkodás a szavazástól, magas munkanélküliség
és égetõ anyagi gondok - milyen lehetõségei
lehetnek egy olyan várospolitikának, amely megpróbálja
elkerülni a fenyegetõ kettéhasadást és
kirekesztést? Nyilvánvaló, hogy ma már, szemben
a „modern város" elképzelésével, nincsenek
olyan víziók vagy példaképek, amely mögé
felsorakozna a konfliktusokat kezelni képes városvezetés
meggyõzõ többsége. Túlságosan sokfélék
az érdekek, túl fragmentált a szóba jöhetõ
normák és célok együttese.
Ilyen körülmények között egyre nehezebb
lesz konzisztens várospolitikát kialakítani. Valóban
úgy tûnik, hogy az érdekek és problémák
pluralizálódása és heterogenitása egyre
közvetlenebbül tükrözõdik a várospolitikai
programokban. Ami egész biztosan nem mûködik többé,
az a hagyományos növekedéspolitika, ami a gazdasági
fejlõdés stimulálásával a város
szociális problémáit is meg akarta oldani. A gazdasági
növekedés mellékhatásai már csak nagyon
kis körre terjednek ki, már nem érnek le a legalsó
szintekig. És a globálisan mûködõ vállalkozások
vagy high-tech üzemek támogatása még siker esetén
sem jár automatikusan azzal a hatással, hogy a város
minden gazdasági területe profitálna belõle.
Végül is a gazdasági növekedés és
a munkahelyek száma ma már nem függ olyan szorosan össze,
ahogy az a fordista irányítás virágkorában
történt.
A posztmodern várospolitikához manapság hozzátartozik
a közigazgatás karcsúsításának,
az állami irányítás új szerepének
(„moderálni és nem utasítani") és a privát
szereplõkkel való együttmûködésnek
a vállalása. A közfeladatok privatizálásának
költségcsökkenést és rugalmasabb megoldásokat
kell eredményeznie. Gyakorlatilag már egy nagyobb projekthez
sem tud a várospolitika hozzákezdeni anélkül,
hogy elõzõleg ne egyeztetne a magánbefektetõkkel,
és ne bizonyosodna meg az együttmûködésükrõl.
Ez nem feltétlenül baj, de a szuverenitás elvesztése
általános következményekkel jár a városi
problémák kezelhetõsége szempontjából.
Ha egy kezdeményezés nem is „kifizetõdõ", de
- mai politikai zsargonnal élve - a költségeket tekintve
nem lesz legalább nullszaldós, akkor csekély az esély
arra, hogy a politika napirendre tûzze. A várospolitika karcsúbb
és rugalmasabb lesz, de társadalmi kiegyenlítõi
funkcióit ilyen körülmények között egyre
kevésbé tudja teljesíteni.
Ebben a helyzetben aligha termékeny magatartás olyan
állapotokra, integrációs modellekre és politikai
formákra hivatkozni, amelyek felszámolódtak a strukturális
átalakulás során. A posztmodern várospolitika
központi feladatai közé tartozik az, hogy a városi
integráció új formáival kísérletezzen
- akár a munkaerõpiacon és a formális gazdaságon
túlmenõen is. Berlin a modern kor laboratóriuma volt,
miért ne válhatna a posztmodern idején is azzá?
A „modern" város központi integrációs mechanizmusát
a munkaerõpiac, a szociális biztonság és a
szociális lakásépítés rendszerei révén
megvalósuló integráció jelentette. A munkaerõpiac
közvetítésével integrálták a város
társadalmába a bevándorlókat, s ebbõl
következett az integráció a szociális ellátás
rendszerébe. A társadalmi és a politikai integrációjuk
azonban csak lassan, lépésrõl lépésre
valósult meg. A proletariátus 1918 után, az általános
és egyenlõ szavazati jog bevezetésével tett
szert politikai hatalomra. Az 1960 után külföldrõl
bevándoroltak többsége ezt a státuszt a mai napig
nem érte el.
Társadalmunkban a munkaerõpiacról tartósan
kirekesztetteket marginalizáltaknak tekintik, akik ki vannak zárva
azoknak a lehetõségeknek a körébõl, melyeket
a társadalom általában nyújt tagjai számára.
Ez objektív és szubjektív szempontból is igaz.
A munkaszerzésre és reintegrációra irányuló
erõfeszítések csak keveseknél érik el
azt a hatást, hogy megnyíljon elõttük a formális
munkaerõpiachoz vezetõ út. Az ilyen intézkedések
valós és fontos hatását az jelenti, hogy az
érintetteket a társadalom számára elfogadható
módon kiemelik az egyre csökkenõ formális foglalkoztatási
lehetõségekért folytatott konkurenciaharcból.
A kizárás nem válik egyértelmûen láthatóvá,
s nem kell véglegesnek elfogadni. Ily módon munkanélküliek
százezreit tartják benn - mint egy mókuskerékben
- a munka társadalmának rendszerében, miközben
nincs valós remény arra, hogy a tényleges foglalkoztatottság
rendszerében szilárd helyet találjanak.
Helyi szinten aligha találhatunk kiutat ebbõl a nehéz
strukturális helyzetbõl, mivel a városok intézményi
kényszerek és pénzügyi szabályozók
miatt kötelesek mindenkit munkavégzésre ösztönözni.
Pénzügyi önérdekbõl amúgy is állandóan
arra kell törekedniük, hogy olyan személyeket, akik kommunális
szociális segélyektõl függnek, az állami
munkaerõ-politika keresetcentrikus és társadalombiztosítási
rendszerébe tegyék át. Mivel ez nemhogy nem oldja
meg a strukturális problémákat, de tovább is
erõsíti azokat, a városokban újabb problémák
keletkeznek. Alternatív kiutat az integráció módjainak
differenciálása kínálna, így például
a létfenntartás leválasztása a pénzkeresés
rendszerérõl, és ezáltal társadalmi
elismerés megteremtése azoknak a városi lakóknak
is, akik nem kívánnak a munkaerõpiac szereplõivé
válni. Ezzel ugyan ismét egy kétosztatú társadalmat
vezetnénk be, de nem olyan egyenlõtlen mértékben
oszlanának el azok a nyereségek és veszteségek,
amelyek az egyik osztályhoz tartozással járnak együtt.
Fontos az, hogy a választás önkéntes legyen.
Ez azt jelentené, hogy a rendszeren kívülmaradás
választása a minimálbér által biztosított
létfenntartással járna együtt, és ez szociális,
kulturális és társadalmi szempontból hasznos
tevékenységek széles körét tenné
lehetõvé, amelyek mértékérõl
és fokáról maga a kívül maradó
dönthetne.
Végül pedig ki kellene dolgozni Berlin multikulturális
jövõjének koncepcióját. A város
gazdasági és kulturális jövõje nem kis
mértékben attól függ, vajon biztosítani
tudja-e a különféle életstílusok és
a különbözõ etnikai csoportok bár sokféle
konfliktussal járó, mégis integrált együttélését.
Az a tendenciózus idegenellenesség, ami a társadalmi
középrétegeket és a kormánypártokban
ülõ politikai képviselõiket jellemzi, és
ami idõrõl idõre lebecsülõ megnyilvánulásokban
fejezõdik ki, groteszk ellentétben áll a külföldi
eredetû népesség belvárosi területeken
kialakult arányával. Ahelyett, hogy diszkriminatív
módon a külföldiek koncentrációjának
csökkentését, illetve minden városrészben
a „német kultúra" dominanciáját követelnék,
inkább az „elismerés kultúráját" (Heitmeyer)
kellene ápolni. A város központjában a bevándorlókkal
együtt olyan új város épül, amely egyre
nagyobbá és fontosabbá válik. Sok várospolitikus
viszont még mindig úgy tesz, mintha a bevándorlók
városára viselkedési szabályokat kényszeríthetne
rá anélkül, hogy biztosítanák az egyenértékûségüket
és egyenjogúságukat. A bevándorlók gazdasági
és kulturális teljesítménye nélkülözhetetlen
hozzájárulás a város jövõjéhez
- és itt nem „felülrõl jövõ" toleranciáról
van szó, hiszen Berlin rá van utalva a bevándorlókra,
és hamarosan talán versenyeznie is kell értük.
A városfejlesztés összetett, az 1990 és 2000
közötti átalakulás idõszakához kapcsolódó
problémái szempontjából nem léteznek
egyszerû és kizárólagos megoldások. Ebben
a tanulmányban azokat a tendenciákat próbáltuk
bemutatni, amelyek a felosztott várostól a megosztott városhoz
vezetnek. Nem törvényszerûségrõl van itt
szó, hanem olyan folyamatról, amely irányítható
és amelyet irányítani kell, ha nem akarjuk kockára
tenni az európai város civiltársadalmi minõségeit.
E tanulmányban egy, a társadalmi integrációt
elõmozdítani képes politika számára
fogalmaztunk meg olyan felvetéseket, amelyeket mind gazdasági
növekedés, mind tartós stagnálás esetén
érdemes figyelembe venni.
Irodalom
Eick, Volker: Neue Sicherheitsstrukturen im „neuen" Berlin. Warehousing
öffentlichen Raums und staatlicher Gewalt. Prokla, 1998. 28. évfolyam,
110. szám, 95-118.
Hammerschick, Walter-Karazman-Morawetz, Inge-Stangl, Wolfgang (szerk.):
Die sichere Stadt. Prävention und kommunale Sicherheitspolitik. Jahrbuch
für Rechts- und Kriminalsoziologie. Baden-Baden, Nomos, 1995.
Häussermann, Hartmut-Simons, Katja: Die Politik der grossen Projekte
- eine Politik der grossen Risiken? Zu neuen Formen der Stadtentwicklungspolitik
am Beispiel des Entwicklungsgebietes Berlin-Adlershof. Archiv für
Kommunalwissenschaften, 2000/1. szám, 56-71.
Heitmeyer, Wilhelm-Anhut, Reimund (szerk.): Bedrohte Stadtgesellschaft.
Soziale Desintegrationsprozesse und ethnisch-kulturelle Konfliktkonstellationen.
Weinheim, München, Juventa, 2000.
Herlyn, Ulfert-Lakemann, Ulrich-Lettko, Barbara: Armut und Milieu.
Basel, Birkhäuser, 1991.
IfS (Institut für Stadtforschung und Strukturpolitik GmbH)-S.
T. E. R. N.: Sozialorientierte Stadtentwicklung. Berlin, Kulturbuchverlag,
1998. (Szakvélemény a Senatsverwaltung für Stadtentwicklung,
Umweltschutz und Technologie megbízásából.)
Marinis, Pablo de: Überwachen und Ausschliessen. Machtinterventionen
in urbanen Räumen der Kontrollgesellschaft. Pfaffenweiler, Centaurus,
2000.
Rada, Uwe: Hauptstadt der Verdrängung. Berliner Zukunft zwischen
Kiez und Metropole. Berlin, Schwarze Risse1, 1998.
Schreiner, Joachim: Die Mauer in den Köpfen - und in den Füssen?
Wahrnehmungs- und Aktionsraummuster im vereinten Berlin. (Andreas Illig
és Hartmut Lichtenberg közremûködésével.)
Berlin, Freie Universität (Berlin-Forschung), 1999.
* A tanulmány Hartmut Häussermann és Andreas Kapphan: Berlin: von der geteilten Stadt zur gespaltenen Stadt? Sozialrämlicher Wandel seit 1990 címû könyvének (Leske + Budrich, Opladen, 2000.) zárófejezete. A szöveget a szerzõk engedélyével, némileg rövidítve közöljük.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu