Nézõpontok és alapkérdések
Nem véletlen, hogy a Századvég szerkesztõsége
vitát szervezett Körösényi András „Parlamentáris
vagy »elnöki« kormányzás?” címû
alapos és izgalmas tanulmányáról. A dolgozat
ugyanis – bár a szerzõtõl megszokott, visszafogott
és óvatos nyelven íródott – számos olyan
kérdést vet fel, amelyek alapvetõ jelentõségûek
a magyarországi parlamentáris demokrácia közelmúltjának
és jelenének értékelése, valamint további
sorsának megítélése szempontjából.
Hozzászólásom nem támaszkodhat a Körösényiéhez
hasonló elmélyültségû kutatásra.
Mivel nem vagyok politológus, ezért nem áll rendelkezésemre
a megfelelõ szakmai felkészültség e téren.
De vizsgálódási szempontjaim is eltérnek Körösényiétõl.
A politikai gondolkodás történetének ismeretében
közelítek a tanulmány által felvetett kérdésekhez,
s a választott beszédmódnak megfelelõen a politikai
gondolkodókhoz hasonlóan nem zárom ki az értékelõ
gesztusokat sem írásomból. Reményeim szerint
azonban egy ilyen értékelkötelezettség nem jelenti
rögtön látószögem politikai elfogultságát
is. Célom, csakúgy, mint implicit módon Körösényié
is, a magyar politika kereteinek vizsgálata, ám tõle
eltérõen, bizonyos „elõítéletek” fenntartása
mellett fogok vizsgálódni, ahogy arra részletesen
ki is térek a dolgozat befejezõ részében. Alapvetõen
arra vagyok kíváncsi, milyen szempontokkal árnyalhatja
a politikai eszmetörténet szempontrendszere Körösényi
érvelését, s az eszmetörténet alapján
milyen értékelést adhatunk a Körösényi
által bemutatott helyzetképrõl. Ugyancsak fontos feladatomnak
tartom annak bemutatását, hogy Körösényi
(saját önképe szerint) értékmentes vizsgálódása
milyen politikaképet s ezen keresztül milyen politikatudományos
képet rejt magába. Meggyõzõdésem ugyanis,
hogy a politikatudományban sincs – Gombrich mûvészettörténeti
szakszavával szólva – „ártatlan szem”, a szerzõ
politika- és önképe összefügg az általa
nyert kutatási eredményekkel. A helyzet értékelését
tehát párhuzamosan fogom végezni a szerzõ politikafelfogásának
megítélésével.
A gondolatmenet a következõ lépésekbõl
fog felépülni: elõször a Körösényi
által kidolgozott háromfokú fejlõdési
sémát veszem szemügyre, a kiindulópontot jelentõ
Bagehot eredeti álláspontjának körvonalazásával.
Ezután a Körösényi által ûzött
politikatudományt szeretném eszmetörténetileg
kontextualizálni. Ennek eredményeképp fogok elérkezni
ahhoz a politikaképhez, amely általában jellemzi e
hagyományt. E politikaszemlélet ismeretében vizsgálom
majd meg a magyar kormányzatról nyújtott Körösényi-féle
diagnózist. Végül, a dolgozat befejezõ szakaszában,
saját értékítéletemnek megfelelõen
arra a kérdésre fogok választ keresni, milyen politikai
és politikafilozófiai problémákat vet fel Körösényi
leírása.
A demokrácia háromfokozatú fejlõdési sémája
Körösényi az Orbán-kormány kormányzati
berendezkedését jellemzendõ a brit kormányzat
utóbbi másfélszáz éves történetének
fejlõdésébõl indul ki. Úgy véli,
bár a két politikai rendszer igen jelentõs mértékben
különbözik, a Tony Blair idején bekövetkezett
változások nagyban hasonlítanak az Orbán-kormány
újításaira. E hasonlóságból pedig
mintegy önként adódik, hogy a rendszerváltás
korábbi kormányzati modelljeit a brit rendszer korábbi
fejleményeivel vesse össze. Leírása szerint a
brit „liberális parlamentáris” kormányzati rendszer
alapjait Walter Bagehot The English Constitution címû munkája
(1867) alapján rekonstruálhatjuk. Ez a kabinetrendszerû
kormányzati forma, amelyet Körösényi a következõképp
jellemez: „A kabinetkormány a parlament alsóházának
tagjaiból – annak politikai többségébõl
– alakul, és neki tartozik politikai felelõsséggel.
Eredetét illetõen a liberális parlamentarizmus terméke.
Miként a parlament a társadalmi elit tagjainak tiszteletreméltó
személyiségeibõl rekrutálódik, s megfontolt
politikai diskurzus jellemzi, ugyanígy a kabinet is úriemberek
társasága, ahol szinte kötetlen formában vitatják
meg az ország számára fontos politikai kérdéseket.
A kabinet parlamenti kormány abban a szociológiai értelemben
is, hogy a képviselõház az ország politikai
életének mindennapos színtere, itt történik
a kabinet tagjainak politikai szocializációja is. A kormánytagok
»benne élnek« a parlament politikai légkörében,
valamint tágabb értelemben is ugyanazon társadalmi,
kulturális közegbõl kerülnek ki.” (8. o.) Körösényi
álláspontja szerint ez a modell feleltethetõ meg a
magyarországi körülmények között az Antall-kormány
felépítésének és mûködési
rendjének.
A fejlõdés következõ etapját a miniszterelnöki
kormányzás képviseli, amely Körösényi
és az általa mozgósított szakirodalom szerint
a XX. század közepétõl nagyjából
a nyolcvanas évekig tartott. A második világháborút
követõ változások jellemzõi a következõk
voltak: „A kabinetkormányzás és a parlament szerepének
hanyatlását azonban Crossman nem kizárólag
a pártelv térnyerésében látta. A másik,
ezzel párhuzamosan megjelenõ és megegyezõ hatású
folyamat a modern állami bürokrácia megjelenése
volt. 1868-tól kezdõdõen a központi közigazgatás,
a Whitehall kormányzati apparátusa szervezetileg és
a köztisztviselõk létszámát tekintve is
rohamos növekedésnek indult. Megváltozott a hivatalnokok
rekrutációs mechanizmusa: a patronázsrendszert az
érdemrendszer váltotta fel. Míg korábban a
kormányzat hivatalnoki kara decentralizált volt, 1914-et
követõen központosították. A közhivatalnoki
kar irányításának centralizációja
megváltoztatta a fõhivatalnokok és miniszterük
viszonyát is. Gyengült az egyes miniszter pozíciója
a minisztériumának apparátusát vezetõ
fõtisztviselõkkel szemben, viszont erõsödött
a miniszterelnöké, aki már nemcsak a politikai vezetésnek
(kormánynak), de a központi közigazgatásnak a fejévé
is vált.” (9. o.) Ez a modell Körösényi szerint
többé-kevésbé megfelel a Horn-kormány
idõszaka fejleményeinek, a miniszterelnök saját
ambíciójának, kormányzási stílusának.
Végül a harmadik etap a kilencvenes évek brit fejleményeit
jelenti, azon belül is az elsõsorban Tony Blair által
meghonosított kormányzati modellt. Ezt a szakirodalom alapján
„prezidencializálódásnak” nevezett átalakulást
Körösényi a következõ három szemponttal
jellemzi:
a) a végrehajtó hatalmon belüli hatalmi erõviszonyok
átrendezõdése a miniszterelnök javára;
b) a párton belüli hatalom átrendezõdése
a pártelit, illetve a pártvezér javára;
c) a választási verseny és a politika növekvõ
perszonalizálódása.
Körösényi szerint ez az etap ad kulcsot az Orbán-kormány
kormányzási stílusának és a végrehajtó
hatalomba való intézményes, illetve pártbeágyazódásának
megértéséhez.
Természetesen Körösényi sem gondolja, hogy
a modell ne dolgozna igen durva leegyszerûsítésekkel
és általánosításokkal2,
de ez bocsánatos bûne minden modellnek. A modell a leegyszerûsítésekkel
együtt is betöltheti szerepét: megvilágíthatja
a tényleges helyzet alapvetõ sajátosságait.
Úgy gondolom, Körösényi modellje is betölti
e funkciót, helyesen utal a változás irányára3.
Körösényi ugyanakkor sok szempontból tévesen
általánosítja a Bagehot-modellt, holott az általa
hivatkozott Crossman ezt a hibát nem követi el. Pedig ha rekonstruáljuk
Bagehot eredeti szándékát és írásának
motivációs bázisát, akkor kiderül, hogy
Bagehot politikaképe nem is áll olyan távol Körösényi
szemléletétõl.
Bagehot eredeti koncepciója
Bár Bagehot The English Constitution címû munkáját
a szakirodalom mint a brit parlamentarizmus klasszikus leírását
szokta idézni, ha közelebb merészkedünk a szerzõhöz
és korához, akkor világosan látszik, hogy leírása
nem egy klasszikus brit alkotmányjogászi összefoglalás
a brit politikai intézményrendszerrõl. Épp
ellenkezõleg, ahogy az Crossman Körösényi által
is idézett elõszavából világosan kiderül,
Bagehot maga azzal a szándékkal írta meg munkáját,
hogy a brit hagyomány alkotmányos tirádái és
szóvirágai mögött megmutassa a hatalom tényleges
mûködési mechanizmusát. A bankárból
újságíró-szerkesztõvé avanzsált
szerzõ ugyanis úgy vélte, a britek felülnek annak
a beszédmódnak, mely a politika hatalmi tényezõinek
teoretikus leírását jellemezte addig. Bagehot, aki
befolyásos újságíróként, és
Gladstone személyes ismerõseként aktívan részt
vett a politika formálásában, különösképpen
idegenkedett a filozófiai elvekkel operáló leírásoktól.
Az angol alkotmány címû munkája elsõ
soraiban elhatárolja magát a papírízû
leírásoktól: „…az a megfigyelõ, aki az élõ
valóságra tekint, csodálkozni fog azon, mennyire különbözik
az a papírra vetett leírástól. Sok mindent
fog látni az életben, ami nincs benne a könyvekben;
és a durva gyakorlatban sok mindent hiába keres, amit kifinomultan
fogalmazott meg az elméleti irodalom.” (61. o.) A hatalmi gyakorlatot
– vagyis a pénz és a politika világát – ismerõ
Bagehot nem is titkolt lenézéssel fordult mind az elveik
nevében radikális reformot követelõ társadalomjobbítók,
mind a ködképeiknek hódoló értelmiségiek
és elméletgyártók felé. Bagehot hite
szerint a kormányzásban nincs semmi misztikus, az puszta
menedzsmentként kezelendõ. A politikusokat pedig nyilván
nem motiválja más, mint önös érdekük.
Hogy Bagehot, kiábrándítóan józan
szemlélete ellenére, nem állt be a hatalom kritikusainak
egyre bõvülõ körébe, azt önérdekén
túl az indokolhatta, hogy a politika természetével
kapcsolatban volt még egy nagyon fontos meggyõzõdése.
Sok liberális és utilitariánus kortársától
eltérõen, ám a XIX. századi brit liberalizmus
képviselõi között egyáltalán nem
szokatlan módon felismerte, hogy a hagyomány és a
szokás milyen meghatározó szerepet játszik
az emberi társadalmak életében: „A legintellektuálisabb
beállítottságú embereket is éppúgy
motiválják az általuk megszokott körülmények,
mint saját akaratuk. Az ember aktív, maga által irányított
része nagyon is elenyészõ, és ha nem tenné
ezt hatékonyabbá alvó szokásaink rendje, aktivitásunk
eredménye semmibe veszne… Az emberiség unalmas, tradicionális
szokásai azok, melyek az emberek legtöbb cselekedetét
meghatározzák…” (66. o.)
Az ember ily módon jellemzett kettõs természetének
felelteti meg Bagehot az alkotmány két összetevõjét:
„hatékony” részeit, illetve „méltóságteli”
részeit. A hatékony részek nyitnak politikai mozgásteret
a politika szereplõi számára. A méltóságteli
részek pedig elfogadhatóvá teszik a hatalom mûködését,
a hagyomány és a megszokás révén szentesítik
azt. Bagehot szerint minden történeti alkotmány jellegzetessége
e kétosztatúság: „Az ilyen alkotmányokban két
részt találunk…: elõször, azon elemeket, melyek
a népesség tiszteletét kivívták és
azt megõrzik – vagyis, ha nevezhetem így, a »méltóságteli«
elemeket, és másrészt a hatékony elemeket –
vagyis azokat, melyek révén az ténylegesen mûködik
és uralkodik.” (63. o.) A további magyarázatból
kiderül: az egyik az autoritás megszerzésének
eszköze, a másik annak alkalmazása, politikai használata.
Bagehot alkotmányértelmezésében a brit
alkotmány méltóságteli intézményei
közé tartozik maga a királyság és a lordok
háza is. Ami a tényleges parlamentet, a House of Commonst
illeti, Bagehot szerint ez is rendelkezik bizonyos méltóságteli
vonásokkal, s ez akadálya hatékony mûködésének.
Alapvetõen ezért két feladat hárul az alsóházra:
a miniszterelnök megválasztása, s ha a politikai helyzet
úgy kívánja, menesztése. A politikai hatalom
tényleges gyakorlása a miniszterelnök által irányított
kormánykabinetre marad. Bagehot hangsúlyozza, hogy a kabinet
megválasztása után a parlamenttõl független
politikai hatalommá válik, amit õ a kollektív
felelõsség elvére vezet vissza: a kormány döntései
kollektív döntések, minden döntésért
együtt, testületileg kezeskednek.
Körösényi leírása céloz rá,
hogy a miniszterelnök kiemelt felelõssége is megjelenik
Bagehot alkotmányleírásában. Crossman ezt a
következõképp fogalmazza meg: „Ha a prezidenciális
kormányzáson a megválasztott elsõ tisztségviselõ
általi kormányzást értjük, akkor nekünk
Angliában ugyanúgy elnökünk van, mint az amerikaiaknak.”
(23. o.) A különbség Bagehot szerint inkább az
az angol és az amerikai rendszer között, hogy „egy prezidenciális
kormányzat esetében a nemzetnek nincs más befolyási
lehetõsége, csak a megválasztás aktusa … meg
kell várnia, hogy zsarnoki pillanata megint eljöjjön.
Nem buzdítja senki sem ara, hogy véleményt formáljon,
mint ahogy ez a kabinetkormányzás alatt álló
nemzet esetében történik.” (75. o.) Bagehot értelmezésében
tehát a fõ különbség a két rendszer
között az, hogy az amerikai rendszerben közvetlenül
választják az elnököt, az elektori választás
csak a méltóságteli része a rendszernek, míg
a brit alkotmányban csakugyan a parlament választja a kormányfõt,
vagyis e tekintetben legalább még megtartotta tényleges
hatalmát. Hogy e megkülönböztetés nem domborodik
ki Körösényi beszámolójából,
azt nyilván az indokolja, hogy nem támasztaná alá
érvelését, hisz e megkülönböztetés
alapján mind a brit, mind a magyar alkotmányosság
hû maradt a kabinetrendszerhez.
Természetesen nem azért elevenítettem fel kicsit
részletesebben Bagehot alkotmányértelmezését,
hogy azt Körösényi beszámolójának
kritikájaként alkalmazzam. Úgy gondolom ugyanis, hogy
a tendencia felismerése és leírása alapvetõen
helyes a dolgozatában. Célom inkább az volt, hogy
Bagehot eredeti politikaszemléletét rekonstruáljam.
Úgy gondolom, hogy ez a szemlélet, vagyis a kijózanító,
kiábrándító, felvilágosító,
a politika mûködését belülrõl is megérteni
kívánó megközelítésmód nagyon
is közel áll Körösényi politikai látásmódjához,
megközelítésmódjához.
Körösényi politikaképe
Ahhoz, hogy megértsük, milyen szándékok vezethették
Körösényit tanulmánya írásakor, vagyis,
hogy „üzenetét” helyesen érthessük – meggyõzõdésem
szerint ugyanis, mint utaltam rá, nincs üzenet nélküli
politikai leírás –, megvilágosító ereje
lehet annak, ha a szerzõ politikaképét rekonstruáljuk.
Úgy gondolom, Körösényi politikaszemléletét
igen erõs pragmatikus irányultság jellemzi4.
Nem az ideológiai sallang, a politikai retorika érdekli õt,
hanem a tényleges politikai cselekvés, az intézményesülésben
tetten érhetõ, mert formát öltõ politikai
akarat, röviden a politikai valóság. Eltérõen
a politikán saját ideáljaikat számonkérõ
„politológusoktól”, akikkel szemben Körösényi
– csakúgy mint Bagehot – éles kritikát fogalmazott
meg, s – szintén Bagehothez hasonlóan – ugyancsak elhatárolódva
a filozófusoktól, akik alapelveket és ismérveket
keresnek a politika világában, õ a tényleges
folyamatok dinamikájára kíváncsi, a megvalósult
politikai célok feltérképezésére törekszik,
az „elfogulatlan” tapasztalatokon alapuló politikatudomány
híve. Úgy gondolom, ilyen típusú szellemi orientációjának
megértéséhez – személyes ízlésén
és a körülmények véletlenszerû meghatározottságain
túl – két szempontot kell figyelembe vennünk: egyrészt
szellemi orientációját, másrészt Körösényi
pályafutását.
Carl Schmitt
Szellemi orientációja szempontjából döntõ
jelentõségûnek sejtem, hogy Körösényi
részletesen és alaposan tanulmányozta Carl Schmitt
politikai filozófiáját. Véleményem szerint
Schmitt több okból is nagy hatással volt Körösényi
politikaképére. Egyrészt azért, mert Schmitt
egy olyan német államtani-alkotmánytani hagyományhoz
kapcsolódott, mely igen alaposan kidolgozott fogalmi rendszerrel
írta le a politika világának mûködési
mechanizmusát. A Schmitten keresztül feltáruló
németesen alapos államtani szakirodalom olyan bázisnak
tûnhet egy mai politikatudós elõtt, melyre a kissé
gyökértelen vagy rossz földbe (például a
marxizmusba) gyökerezett magyar politikatudomány is bátran
építhet. Másfelõl ez a hagyomány egyáltalán
nem tûnik olyan kopogósan empirikusnak, mint az egyfelõl
statisztikai, közgazdaságtani, matematikai módszereket
alkalmazó amerikai political science vagy az üres frázisokkal,
elvont általánosításokkal bátran operáló
amerikai alkotmányos teória. A német államtani
hagyomány filozófiailag és eszmetörténetileg
is megalapozott tudomány, amely ugyanakkor az alkotmányos
rendszerek megfigyelésébõl és a tapasztalatok
elméleti reflexiójából is sok mindent tudott
hasznosítani.
Ám talán a harmadik ok a legérdekesebb hozzászólásom
szempontjából. Úgy vélem, Körösényi
politikaképét is döntõ módon meghatározta
az a mentalitástörténeti örökség, amelyet
a XX. században Schmitt képviselt, s amely olyan elõzményekre
tekinthet vissza, mint amilyen Tacitus, Machiavelli, Hobbes politikaszemlélete
vagy az államrezon irodalma. Ez a kissé kiábrándult
és szkeptikus gondolkodásmód harcként értelmezi
a politikát, de legalábbis olyan gyakorlati tevékenységformának
látja, mely szívesen húzódik jól hangzó
és nemes eszmények mögé, hogy saját uralmi
céljait leplezze. A politikatudós feladata e szemlélet
szerint az álcák, az ideológiák, a retorikai
homlokzat mögé tekinteni, s a tényleges mûködési
mechanizmust megismerni, hiszen minden ideológiában hazugságot
gyanít – és a történelem tanulsága szerint
a legtöbb esetben joggal. A politika hatalmi aspirációk
nyílt vagy leplezett küzdelme, éles és kíméletlen
harc a választók kegyeiért, a megtévesztés
és az erõszak alkalmazásának mûvészete.
Körösényi számára valószínûleg
az tûnik izgalmasnak Schmitt elméletében és
az általa képviselt hagyományban, hogy szemlélete
nem doktriner és nem naiv, mint a liberális demokráciák
megalapozását szolgáló politikatudományos
gondolkodásmód, amely mit sem regisztrál a hatalom
tényleges mûködési mechanizmusából.
Valószínûleg minden, tárgyában eléggé
elmélyülõ politikatudós számára
vonzerõvel bír az a szemlélet, mely megpróbálja
szertefoszlatni a légvárakat, és a királyt
meztelennek mutatja. A hatalomgyakorlás tevékenységének
higgadt és tárgyszerû leírását
adni – ez olyan, mint ha valaki ott állna egy vulkán kráterének
peremén, és nyugodt hangon tudósítana a lábai
elõtt forrongó-fröcskölõ izzó láva
mozgásáról. Igaz, sok tudós megégette
magát, mert ilyen közel merészkedett a hatalomhoz: a
sort Szókratésztõl Senecán át hosszan
sorolhatnám Dantén és Machiavellin keresztül,
egész Carl Schmittig vagy Heideggerig. De a kihívás
továbbra is fennáll és vonzza a politika iránt
érdeklõdõ „szenvtelen” tudósítókat.
Személyes tapasztalatok
Mivel e szemlélet számára az elveknél sokkal
többet nyom a latba a személyes tapasztalat, valószínûsíthetõ,
hogy írásmódjának magyarázatánál
figyelembe kell vennünk Körösényi személyes
pályafutását is: azt a szellemi közeget, melyben
gondolkodása formálódott. Õ azok közé
a kutatók közé tartozik, akik nagyjából
egy idõben és hasonló formában szocializálódtak,
mint a Fidesz meghatározó generációja. Elsõ
könyve 1989-ben jelent meg, s maga is annak a gondolkodásmódnak
a tükre, amelyrõl szól5.
A nyolcvanas években a pályán megjelenõ új
értelmiségi nemzedékhez tartozik tehát, akikre
döntõ hatást gyakorolt a Reagan és Thatcher nevével
fémjelezhetõ neoliberális vagy neokonzervatív
politikai boszorkánykonyha, melynek fõ vonzereje számukra
az volt, hogy roppant sikeresnek bizonyult. E politizálás
maga is a nyílt hatalmi dominancián alapult, melyet igen
ügyesen ágyaztak be meghatározó politikusai egy-egy
hatásos politikai üzenet-csomagba. Az is mutatja, hogy mennyire
mintaadó volt ez a politizálási mód, hogy még
az ellenkezõ oldal számára is ötletet tudott
adni. Ha valamiben adósa Tony Blair a Thatcher-érának,
akkor az bizonyosan az a politikaszemlélet, amely kiábrándítóan
józan és hatalomtudatos.
Ha Körösényinek a most vitatott dolgozatban nyújtott
elemzése a demokrácia kilencvenes évekbeli fordulatáról
helytálló, az azt jelenti, hogy értelmezése
szerint a Fidesz ugyanezt a politikai okosságot tanulta el politikai
iskoláiban, ami Körösényi számára
is olyan tanulságos volt, s most e politikus generáció
csak alkalmazza ezt a közösen felismert tudást. Körösényi
fogalmazásmódja sejtetni engedi: a hatalom mûködési
mechanizmusát belülrõl ismeri, nem a kívül
rekedt elemzõ pozíciója ez, hanem már-már
a jól értesült bennfentesé, aki még azt
is megkockáztatja, hogy idõnként behatol az általa
addig kívülrõl megfigyelt rendszerbe.
Körösényi hatalomközeli nézõpontból
nyújtott leírása szerint Orbán Viktor annak
a politikustípusnak a megtestesítõje, aki képes
átlátni az ideológiák színesre festett
álarcain és ráérzett a hatalomgyakorlás
ízére. Körösényi nem védi meg Orbánt
vélt vagy valós antidemokratikus intézkedéseiért,
igaz, nem is támadja. Úgy véli, nincs is miért
megvédeni vagy támadni õt, hiszen csak azt teszi,
amit egy jó politikusnak tennie kell. Megértette a helyzet
logikáját és meg tud felelni a követelményeknek.
Különben sem a politikatudomány feladata egy-egy politikai
stílus megvédelmezése vagy megtámadása.
Az igazi bátorság ehhez kell: a vulkán szélén
állva is higgadtnak és elfogulatlannak maradni. Ahogy Bagehot
könyvének borítóján a szemüveges
szobatudós viselkedik: bátran bedugja fejét az oroszlán
szájába, hogy megvizsgálja mûködési
elvét.
Körösényi terminológiája
De ne üljünk fel minden fenntartás nélkül
e kiábrándult és már-már cinikusan józan
beszédmódnak. Közelebb hajolva a szöveghez, minden
textus elárulja magát. Ahhoz tehát, hogy felfejtsük
a higgadt leírás mögötti értékelõ
gesztust, arra van szükség, hogy kicsit közelebbrõl
is szemügyre vegyük azt a retorikát, melyet Körösényi
alkalmaz, amikor az elfogulatlan tudós szerepét nagy komolyan
magára ölti. A következõkben néhány
példát fogok felsorakoztatni, olyan kifejezéseket,
melyeket Körösényi használ a harmadik fejlõdési
fok, a prezidenciális kormányzati berendezkedés jellemzésére.
A briteknél: | A magyar változatban: |
„a kormányfô személye soha
nem látott
mértékben uralta a politikai életet” |
„a parlament szerepe visszaszorult” |
„Thatcher az addig ismertnél nagyobb
személyes hatalmat épített ki” |
„az ellenzék intézményes
pozícióit is
gyengítették” |
„dominálta saját kormányát” | „az egyszemélyi miniszterelnöki
hatalom
növelésének egyik hatékony eszköze” |
„a kormányfô képes legyen
az egész
Whitehall miniszteriális gépezetének a kontroljára, irányítására” |
„a miniszterelnöki kormányzás
olyan
vonásai erôsödtek meg, amelyek – ezúttal nem a brit, hanem – leginkább a francia félelnöki vagy az amerikai elnöki rendszerre emlékeztetnek.” |
„a miniszterelnök kormányon belüli dominanciáj(a)” | „a miniszterelnök gyakran maga, saját
hivatali stábjára és informális tanácsadóira támaszkodva dönt” |
„hatalomcentralizáció” | „A tényleges döntéshozatal nem a kabinetben, hanem olyan különbözô, egymás mellett mûködô döntéshozatali és befolyási hálózatokban történik, amelyek közös vonása az, hogy mindegyik középpontjában a miniszterelnök áll” |
„a kommunikáció centralizálása” | „A parlamentben mindig biztosan számíthat
a Fidesz–MPP »mameluk«-frakció
támogatására” |
„mintha a populista demokrácia felé vezetô utat kövezné ki” |
Ezek a kifejezések hangsúlyosan értéksemleges
szövegkörnyezetben találhatók, Körösényi
hozzájuk semmiféle kommentárt nem fûz. Mégis,
úgy tetszik, mert a kifejezések arról árulkodnak,
mintha azt akarná sugallni, a fejlemények nem minden szempontból
megnyugtatóak. Ha valaki „soha nem látott mértékben”
uralja a politikai életet, az legalábbis emlékeztet
a hatalommal való bizonyos fokú visszaélésre.
Ezt persze, hangsúlyoznom kell, nem mondja ki Körösényi.
Mégis, az ilyen típusú szövegekhez szokott fülünk
(szemünk) olyan stiláris mellékjelentést érez
e kifejezések kapcsán, amelyek mintha kritikusak lennének
az általuk rögzített fejleményekkel szemben.
A szöveg retorikai „truvája” miatt azonban ezt a hatást
úgy tudja kiváltani a szerzõ, hogy közben egyetlen
ponton sem lehet rajtakapnunk, hogy itt vagy ott nyíltan értékelõ
elem keveredne szövegébe.
A demokráciaelméleti perspektíva
Körösényi igen hangsúlyosan fogalmazza meg abbéli
vélekedését, hogy a kormányzati berendezkedés
átalakulása szembetûnõ és nemcsak hogy
szignifikáns, de alapvetõ változást hoz magával
a politikai demokráciára nézve is.
Dolgozatának a tanulságokat igen pontosan adagoló
befejezõ szakaszában a következõképp jellemzi
a három stádium hatását a demokráciára:
„a kabinetkormány a predemokratikus korszak liberális parlamentarizmusához,
a miniszterelnöki kormány a modern pártelvû parlamentáris
demokráciához, a kormányzás prezidencializálódása
pedig a mediatizált, populista demokrácia korszakához
tartozik.” (33. o.) E leírásból bennünket most
nyilvánvalóan a harmadik fokozat jellemzése érdekel.
Sok szó esik manapság a média politikaformáló
szerepérõl, negyedik hatalmi ágként való
mûködésérõl. Körösényi
leírása azt sugallja, a korszakunkra jellemzõ prezidenciális
kormányzás a technika fejlõdésével együtt
haladva már alapvetõen új kihívásoknak
tesz eleget, s közben átformálja a demokratikus berendezkedést
is. Történeti elemzésekbõl tudjuk, milyen nagy
szerepet játszott a XX. századi totalitárius rendszerek
kiépülésében és megszilárdulásában
a tömegmédia: az újság, a rádió,
a televízió, a mozi. Arról is sokat lehet olvasni
– legalább Tocqueville óta –, hogy az amerikai elnökválasztás
a népnek szóló cirkusz, melynek minden egyes apró
lépését PR- és kommunikációs
szakértõk hada készíti elõ. Az elnökök
arcélét olyan „imidzsmékerek” faragják, akik
pusztán saját szakmájuk szempontjait érvényesítik,
s ehhez képest már másodlagos a politikus által
megjeleníteni szándékozott politikai akarat. Körösényi
több helyen is utal rá, hogy a prezidenciális kormányzás
alapvetõ jellegzetessége az, hogy a „mit?” kérdésénél
fontosabbá vált a „hogyan?” kérdése6.
Miközben világos, hogy tökéletesen igaza van a
szerzõnek, amikor arra figyelmeztet, az ilyen fejleményeknek
alapvetõ hatása lehet a társadalom énképére
és strukturálódására is (a média
homogenizál és lebontja a politikai társadalom mikrostruktúráit),
úgy gondolom, Körösényi túl nagy jelentõséget
tulajdonít a kommunikatív politizálásról
szóló mai irodalomnak. Holott, mint arra már a demokráciaelméletek
többször is rámutattak, a demokrácia uralásának
mindig is fontos része volt a látványosságok,
a szórakoztatva manipulálás módszertanának
alkalmazása. Amikor tehát a prezidenciális rendszer
elemeként jeleníti meg Körösényi a politika
mediatizálódását, akkor valószínûleg
két egymás mellett futó esemény között
a valóságosnál szorosabb kapcsolatot feltételez.
Hiszen már a régi rómaiak is bõven éltek
a „cirkuszt-kenyeret” módszerével, és – demokratikus,
illetve zsarnok politikai vezetõik is – bõven áldoztak
a látványosság oltárán, hogy megnyerjék
a tömegek szimpátiáit. Egy másik példát
is említhetek: Bagehot is utal rá, hogy az általa
leírt brit alkotmányosságnak is van egyfajta „show”-eleme.
Ahhoz, hogy a demokráciában szuverénnek tartott tömeg,
a nép kormányozható legyen, vagyis az engedelmesség
biztosítására szükség van a hagyományos
manipulatív technikákra. Miközben a politikus titokban
tevékenykedik, kell hogy legyen egy publikus arca, mely érdekli
és leköti a polgárokat, és eltereli figyelmüket
a hatalom gyakorlati kérdéseirõl. Téves tehát
az a feltevés, hogy a médián keresztül manipuláló
kormányzási technika a prezidenciális rendszer kiváltsága
lenne. A médiamanpulációt felhasználó
kormányzási technika minden tömegtársadalomban
mûködõ kormányzat számára megkerülhetetlen.
Különösen fontos azonban a tömegdemokráciában,
ahol a népet meg kell gyõzni a választott politikai
alternatíva helyességérõl. E tekintetben tehát
nem a kormányzati berendezkedés határozza meg a demokrácia
konkrét megjelenési formáját, hanem a társadalom
fejlettsége, nagysága és strukturáltsága,
valamint természetesen az az alkotmányos berendezkedés,
amely a szuverént a népben határozza meg. E fejleményért
tehát nem lenne helyes a prezidenciális kormányzási
formát okolni7.
Leadership effect és plebiszciter vezérdemokrácia
Körösényi dolgozatának legizgalmasabb és
valószínûleg legkidolgozatlanabb, ezért legsejtelmesebb
része e két, idegen szakkifejezéssel megadott fogalom
és a mögöttük felsejlõ esetleges következmények.
Hogy ezek a parlamentáris demokráciával nehezen összeegyeztethetõ
fogalmak milyen érzékenységeket sérthetnek,
azt pontosan tükrözi az a tény, hogy amikor Körösényi
dolgozatának rövidebb változatát a Heti Válaszban
közzétette, az ellenzéki politikai publicisták
rögtön „lecsaptak” a vezérdemokrácia fogalmára8.
Seres László szerint e fogalomhasználat alig burkolt
Fidesz- és Orbán-kritika: „kitûnõ elemzésében
Körösényi András politológus (…) a »prezidencializálódást«
leírva meglepõ következtetésre jut: »E
folyamat perspektívája, hogy a pártdemokráciát
– Weber fogalmával élve – a vezérdemokrácia
váltja fel.«”9
Úgy tûnik, Seres egyértelmûen azt olvassa ki
Körösényi dolgozatából, hogy az kritikus
hangon a vezérdemokrácia kiépítésével,
tehát egy újfajta zsarnokság meghonosítására
való törekvéssel vádolja Orbán Viktort.
A Beszélõ publicistája pedig a következõképp
reagál „a cikk már a liberális sajtóban is
felkapott, jóslatszerû” mondatára: a szerzõ
„üzenni akar azoknak, akik a »folyamat perspektíváján«
változtatni képesek. Itt nyilván nem helyezkedésrõl
van szó, hanem szolid, megértõ, Orbánéknak
szánt figyelmeztetésrõl.”10
Úgy gondolom, a fenti idézetek direkt politikai szándékot
feltételezõ olvasata nem megalapozott. Nem helyes úgy
olvasni ezeket a kifejezéseket, mintha azok az Orbán-kormány
és személyesen a miniszterelnök kritikáját
fogalmaznák meg, vagy esetleg tanácsadóiknak szóló
burkolt üzenetet tartalmaznának. A politikában sokkal
hatékonyabb módszerek léteznek az üzenetek célba
juttatására, mint egy tanulmány. Meggyõzõdésem,
hogy Körösényi a liberális demokráciákban
bekövetkezõ általános változások
tisztázását tekinti céljának, s legfeljebb
a nyugati demokráciák átalakulásával
elõálló helyzet leírásába vegyül
nála bizonyos fokig kritikus hang. A jelenséget is éppen
azért helyezi Körösényi nemzetközi perspektívába,
hogy világossá tegye: nem az Orbán-kormány
felelõssége érdekli e fejlemények kialakulásában.
Az Orbán-jelenséget egyértelmûen a Blair–Schröder
típusú politikusok megjelenésének folyamatába
illeszti, tehát nem az egyedi eset érdekli, hanem ami tipikus
benne.11
Legfeljebb az jelzésértékû tény,
hogy az egyébként láthatólag a tacitusi hagyományok
befolyása alatt álló politikatudós hangjába
mégiscsak vegyül némi aggodalom, amikor a hatalom centralizálódásának
általános tendenciáját a vezérdemokrácia
hívószavával regisztrálja, fontosnak tûnik
liberális ellenzéki perspektívából is.
Hiszen a hatalomgyakorlás sajátos logikájából
– úgy tûnik, természetszerûen és logikusan
levezethetõ – változások csakugyan kihívást
jelenthetnek a parlamentáris demokrácia hagyományos
intézményrendszerére, s így közvetve a
demokratikus játékszabályok áthágásának
lehetõségét villantják fel. Bagehot kortársa,
Lord Acton volt az, aki megfogalmazta a nyugati típusú demokráciák
egyik legfontosabb felismerését: „power tends to corrupt,
and absolute power corrupts absolutely”12.
Bagehot leírása azonban éppen a Lord Acton által
felismert és megfogalmazott igazsággal szemben fogalmazta
meg a saját igazságát: a hatékonyság
miatt van szükség a hatalom koncentrálására.
A Körösényi által hivatkozott Max Weber pedig a
liberális Gladstone-éra tanulságait összefoglalva
fogalmazta meg a modern vezérdemokráciák sajátosságait,
meglehetõsen kiábrándult és kiábrándító
módon: „a gyakorlatilag plebiszcitárius diktátor fölötte
áll a parlamentnek, a »gépezet« segítségével
maga mögé állítja a tömegeket, a parlamenti
képviselõket pedig csak a kíséretét
alkotó politikai javadalmasoknak tekinti. …ha a pártokat
plebiszcitárius vezérek irányítják,
az a követõk »lelki kiüresedésével«,
mondhatni szellemi proletarizálódásával jár.
A vezér számára hasznavehetõ apparátust
csak akkor alkothatnak, ha vakon engedelmeskednek neki, amerikai értelemben
vett gépezetként, amit nem zavar meg a honorácior
hiúsága és az önálló véleményalkotás
igénye.13”
Körösényi dolgozata tehát Bagehot és
Weber nevével egy olyan értelmezési tartományt
jelölt ki, amely világossá teszi kritikája célpontját.
A modern tömegdemokráciák alapvetõ paradoxonját
mutatja fel: az államvezetés hatékonyságának
és demokratikus elkötelezettségének, „jogszerûségének”
fordított arányosságát. Az egyes politikai
alakulatokat az e két pólus közötti szakaszon tudjuk
elhelyezni aszerint, hogy a hatékonyság és „jogtisztelet”
alternatívái közül melyikhez állnak közelebb.
Feltehetõ azonban, hogy Körösényi nem véletlenül
hivatkozik egy angol és egy német szerzõ munkájára
e tekintetben. A huszadik század tanúsága szerint
Max Weber politikai tanítása nem tudott elég hatékony
ellenszerül szolgálni a német típusú totalitarizmus
hatalomátvétele ellen. (Nem is szólva Carl Schmitt
demokráciakritikájáról, amely bizony szabályosan
kiszolgálta azt.) Bagehot kiábrándult és szkeptikus
leírása az angol alkotmányról azonban oly módon
bástyázta körül az alkotmány „méltóságteli”
elemeit, a hatékonysági elv ellenpólusaként,
hogy azt igazából a baloldali politika forradalmi hevületét
és destruktív, politikai technicista örökségét
a prezidenciális rendszer vezérelvû, központosító
tendenciáival ötvözõ Tony Blairig senkinek sem
sikerült lerombolnia. Azt persze nem tudhatjuk, hogy mit hoz a jövõ,
de a jelen dolgozat perspektívájából egyértelmûen
indokoltnak tûnnek az angol alkotmányos hagyomány hatékonysággal
szembeállított korlátai.
Jegyzetek
1 Körösényi András:
Parlamentáris vagy „elnöki” kormányzás? Az Orbán-kormány
összehasonlító perspektívából.
Századvég, új folyam, 2001. tavasz, 3–38. o.
2 Nem véletlenül nevezi
maga a szerzô is e megfeleltetést puszta gondolatkísérletnek
(33. o.).
3 Legfeljebb abban látok
némi ellentmondást, hogy a bevezetôben a kancellárdemokrácia
fogalmát elveti, ám a prezidencializálódás
jelenségének leírásakor világosan utal
rá, hogy a kormányzati hatalom centralizálásának
eszközeként következik be a „MeH megerôsítése”.
Nyilvánvaló, hogy a bevett fogalomhasználatot azért
utasítja el, hogy saját fogalmi rendszerét tudja helyébe
állítani. Ám ennek a retorikai fogásnak igen
jelentôs következményei lesznek. Ennek belátásához
elég csak azt mérlegelni, miben különbözik
a kancellárdemokrácia fogalma a Körösényi
dolgozata végén (Weber nyomán) bevezetett „plebiszciter
vezérdemokrácia” (35. o.) fogalmától.
4 Erre utalnak távolságtartó
leírásainak olyan – saját politikaszemléletérôl
– árulkodó „elszólásai”, mint: „Ez már
a pragmatikusabb, inkább professzionális, jelentôs
mértékben dezideologizált politika világa,
amelyben a pozíciókért és más erôforrásokért
folytatott küzdelem az elsôdleges tét, s kevésbé
az ideális társadalom és a politikai berendezkedés.”
(30. o.)
5 Körösényi András:
Liberális vagy konzervatív korszakváltás? (Gyorsuló
idô) Magvetô Kiadó, Budapest, 1989.
6 Például: „Megjelentek
a spin doctorok, akik ezentúl nemcsak azt mondják meg, hogy
az adott árut miként lehet jobban eladni, hanem azt is, hogy
mi az az áru, amit kínálni kell ahhoz, hogy nyerni
lehessen.” (17. o.) Illetve: „a media message szinte már fontosabb,
mint a politika szubsztantív, tartalmi kérdései” (32
o.).
7 Hogy a kérdéses
fejlemény mennyire nem új keletû, azt mutatja a Körösényi
által is hivatkozott Max Weber vélekedése: „az alkotmányos
állam, legfôképpen pedig a demokrácia létrejötte
óta Nyugaton a »demagóg« a vezetô politikus
típusa.” (Weber, Max: A politika mint hivatás. In uô:
Tanulmányok. Osiris Kiadó, 1998. 175. o.) Ugyancsak érdemes
felidézni, hogy Max Weber e modern demagóg típusába
sorolja a politikai publicistát és az újságírót
is.
8 Az igazsághoz hozzátartozik,
hogy a Heti Válaszban közölt változatban a cikk
utolsó mondata kevésbé árnyaltan fogalmaz:
„E folyamat perspektívája, hogy a pártdemokráciát
– Weber fogalmával élve – a vezérdemokrácia
váltja fel.” Körösényi András: Elnöki
demokrácia felé. Heti Válasz, 2001/3.
9 Seres László:
Forza Hungaria. Élet és Irodalom, 2001/20.
10 Zádori Zsolt: Idusról
idusra. Beszélô, 2001/6.
11 Ráadásul Körösényi
a magyar miniszterelnökkel kapcsolatban nem is emlegeti a leadership
effectet, melyet a brit példa elemzésekor bevezetett. Ugyancsak
mérlegelendô szempont, hogy Körösényi az
Orbán-kormány mûködésének elemzésekor
a következôképp fogalmaz: „Az írásunk címében
feltett kérdésre tehát a következô választ
adhatjuk: az alkotmányjogi és politikai értelemben
változatlanul fennálló parlamentáris kormányzás
keretein belül egy új típus, a kormányzás
prezidencializálódása alakult ki.” (33. o.)
12 A hatalom megront, és
az abszolút hatalom abszolút módon ront meg. Az idézet
forrásáról és Lord Acton felfogásáról
részletesebben is lásd Horkay Hörcher Ferenc: Történetírás
és erkölcsi ítélkezés, az Acton–Creighton
levélváltás. BUKSZ, 1992. ôsz
13 Weber: i. m. 186, 193. o.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu