A címbeli kérdést Körösényi András
kitûnõ tanulmányának címe („Parlamentáris
vagy »elnöki« kormányzás?”) provokálta.
Véleményem szerint az Orbán-kormány állítólagos
nóvumának értelmezéséhez, illetve megértéséhez
elsõsorban nem a kormányzás (governance) milyenségének
félrevezetõ és valószínûleg hamis
dichotómiája (parlamenti versus elnöki kormányzás),
hanem a magyar újdemokrácia genetikai adottságainak
újragondolása szükséges. A Körösényi
által illusztrációnak szánt (máskülönben
remekül levezetett) brit kormányzásimodell-váltások
elemzése még köszönõ viszonyban sincs a
kora XXI. század magyar politikájának alkotmányos
korlátok által determinált intézményi
adottságaival. Másrészt a dinamikus, esetleg félkarizmatikus,
Tony Blair kormányzási stílusa újabb támpontokat
adhat a hasonlóan dinamikus, talán karizmatikusnak is mondható
Orbán Viktor miniszterelnök szerepfelfogásának
jobb megértéséhez. (Persze arra a – beismerten szónoki
– kérdésemre hogy a kemény – de pragmatikus – „tory”
gróf Bethlen István, mint Orbán Viktor nemrégiben
deklarált „role model”-je, hogyan fér össze a posztmunkáspárti
Tony Blair politikai tevékenységével, illetve kormányzási
filozófiájával, választ nem kapunk).
A magyar újdemokrácia intézményi rendszere
nem valamiféle kegyelmi állapotbeli szûznemzés
(lásd Pallasz Athéné világra jöttének
körülményeit), hanem két, a hatalomból távozó
és az oda igyekvõ elitcsoport szövevényes érdekegyeztetésének
az eredménye. Az így létrejött intézményi
rendszer (institutional architecture) sokkal inkább a tárgyaló
felek kölcsönös bizalmatlanságát, mintsem
a majdani szavazók politikai akaratába, illetve bölcsességébe
vetett hitet tükrözte. A tárgyalópartnereknek a
„többség (sottovoce: az utca) diktatúrájától”
való félelme létrehozott egy látszólag
stabil, „konszenzuális, de kormányozható”, alkotmányosan
szabályozott felépítményt, amely a magyar újdemokrácia
deklarált stratégiai programját – demokrácia,
jogállam és piacgazdaság – volt hivatott megvalósítani.
A végeredmény sokkal inkább hasonlít egy kialkudott
rendszermódosításra (különösen a voluntarista
Alkotmánybíróság kilencvenes évek elsõ
felében hozott döntései fényében), mintsem
„tárgyalásos”, netán „alkotmányos” forradalomra.
Ebbõl az is következik hogy a rendszerváltás/módosítás
tizedik évfordulója idején fellángolt viták
igazi tárgya nem az volt, hogy vajon 1989. október 23. vagy
az 1990-es tavaszi szabad választások tekinthetõk-e
a demokrácia születésnapjának, hanem az, hogy
e két dátum melyike a magyar politikai rendszer legitimációs
fundamentuma. Szerintem igazán egyik sem. Illetve az alábbiakban
kifejtett érveim alapján mindkettõ.
Az 1989. októberi törvénycsomag fõ komponensei
– inter alia – a köztársasági államforma, az
új alkotmány és az Alkotmánybíróságról
szóló törvény voltak. Mindhárom esetben
(kimondatlanul ugyan, de) sokkal inkább a (jog)folytonosságra,
mint a drasztikus intézményi változásra tették
a hangsúlyt. Ez leginkább az Alkotmánybíróságról
szóló törvényre igaz, hiszen az egyértelmûen
a reformszocialista államigazgatási szakemberek értékeit
és jövõképét kodifikálta, nem pedig
az amatõr, de hatalomra éhes ellenzéki jogtudorokét.
Az 1990-es szabad választások azonban nem az így kialkudott
intézményi rendszer jóváhagyásáról,
hanem a versengõ pártokra, programokra/ideológiákra
és személyiségekre vonatkozó szavazói
preferenciákról szóltak. Noha az intézményrendszer
egészének szempontjából mindkét esetben
legitimációs deficitrõl van szó, a körülbelül
kétharmados szavazói részvétellel lebonyolított
választások nagyságrendileg magasabb szintû,
noha diffúz, állampolgári jóváhagyást
sugallnak, mint a szocialista és liberális ideológusok
által nagy vehemenciával támogatott, de zárt
ajtók mögött, mindössze körülbelül
másfélezer régi és új elitértelmiségi
közremûködésével produkált októberi
törvénycsomag.
Mindenesetre senki sem vette vagy senki sem merte venni a bátorságot,
hogy az intézményi rendszer alapkövét, azaz az
új (illetve a módosított régi) alkotmányt
– akár alkotmányozó nemzetgyûlés, akár
népszavazás formájában – állampolgári
mérlegelés, jóváhagyás tárgyává
tegye. Mindez fõleg azért sajnálatos, mert a „szabadság
hajnalán” megrendezett és józanul levezetett „össztársadalmi
diskurzus” vagy vita híján az állampolgárok
nem tudják, illetve nem értik – sokan még a mai napig
sem –, hogy valójában mi (illetve miért) történt
velük és országukkal az 1989–1990-es „rendszerváltás”
során.
A „valami mást akarunk” közóhajon kívül
mi volt a magyar jogi-intézményi átalakulás
normatív-erkölcsi tartalma? Politikai igazságtétel?
Új társadalmi szerzõdés? Esetleg új
nemzeti identitás? Ma már világos: az úgynevezett
rendszerváltás nem errõl szólt. Úgy
tûnik, hogy az intézményalkotási és az
ezzel kompatíbilis politikai forgatókönyv végrehajtása
során a „Tiszta vizet a pohárba!”-típusú szcenárió
helyett a „régi borok új palackokban való kiszerelése”
valósult meg. Az új politikai osztály túlélési
paktumai érvényesültek a népakarat, azaz a választások
eredményeként megszületett többségi – de
az átlagember által morális szempontból nem
igazán artikulált – politikai mandátum megvalósíthatóságának
rovására.
Az angolszász politikatudomány két alapkérdésére
(Who governs and by what right? Ki kormányoz és mi jogon?)
az elsõre adott válasz sosem volt egyértelmû
a magyar Harmadik Köztársaságban. Az országgyûlési
választások során a miniszterelnököt adó,
legtöbb mandátumot szerzett párt mindig koalíciókényszerben
volt. A többségi választói akarat „felvizezésének”
ez az elsõ stációja (lásd az írott és
íratlan koalíciós szerzõdéseket). A
kormányprogram törvényhozási, illetve közigazgatási
megvalósulását akadályozó, alkotmányosan
beépített buktatókból áll az a második
„védelmi rendszer”, amely a kormány választóktól
nyert politikai mandátumának megvalósítását
korlátozza-semlegesíti (lásd a kétharmados
törvényeket és egy tucat de facto autonómiával
rendelkezõ, illetve érdemi parlamenti ellenõrzés
nélküli testület). A szavazói intenciók
harmadik, a magyar politológusok által csak részben
feltérképezett szûrõje a politikai osztály
„íratlan alkotmánya”. Ez a terminus technicus, szemben a
korábbi Alkotmánybíróság láthatatlan
alkotmányról vallott felfogásával, illetve
az alkotmány „írott” jellegével, lényegében
a politikai osztály így-úgy kodifikált (lásd
az országgyûlési házszabályokat), de
alapvetõen mégiscsak szokásjogon alapuló és
a kívülállók számára teljesen áttekinthetetlen
játékszabályait nevesíti. Ebben az összefüggésben
a pártlistás, illetve egyéni mandátumokban
megtestesült választói akarat (a közjó?)
szolgálata másodlagosnak tûnik az egyéni értékpreferenciák,
a párthierarchiában elfoglalt hely megõrzése,
a személyi kapcsolatrendszer fenntartása és az államigazgatással
szembeni, inkább (közvetve-közvetlenül) gazdasági,
mint ideológiai befolyás, érdekérvényesítés
imperatívuszai mögött.
Mindezek figyelembevételével egyértelmû,
hogy a többségi választói politikai akarat megvalósítására
a magyar újdemokráciában csak a végrehajtó
hatalom fejének, azaz a mindenkori miniszterelnöknek van joga
és lehetõsége. A miniszterelnök alapvetõ
politikai dilemmája talán így is megfogalmazható:
vagy „békés (konszenzuális) együttélés”
egyrészt a továbbszolgáló államigazgatási
apparátussal, másrészt a végrehajtó
hatalmat gúzsba kötõ fékek, ellensúlyok
megtestesítõivel és a rivális hatalmi központokkal,
vagy egy, esetleg több fronton beindított ellentámadás
– természetesen a „választói politikai akarat”, illetve
a pártja választási programjában megfogalmazott
– „közjó” megvalósításának érdekében.
Az ország szerencséjére és a magyar újdemokrácia
dicsõségére, eddig mindhárom (az Antall–Boros-,
a Horn- és az Orbán-) kormány elsõ embere,
noha gyakran viharos politikai-közjogi viták eredményeként,
de az alkotmányos keretek által meghatározott „arany
középutak” valamelyikét választotta személyes
nézetei és politikai érdekei megvalósítására.
Tanulmányában Körösényi az Orbán-kormány
feltételezett nóvumát keresi. Elsõ lépésként
felméri és elegánsan a „helyükre teszi” a politológus
közírók által népszerûsített,
de valós magyarázó erõvel nem bíró
címkéket (lásd konszenzuális versus többségi
demokrácia) és egyéb metodológia-helyettesítõ,
„ráérzéseken” alapuló tévhiteket (lásd
szándékkutatás). A brit „kabinetkormánytól”
az „elnöki” kormányzási modellig vezetõ út
rövid, de alapos ismeretekre és rálátásra
valló elemzését követi az elsõ három
magyar újdemokrata kormány tevékenységének,
illetve intézményi átalakulásának összehasonlító
tárgyalása.
Körösényi kulcsmondata mértéktartásról
és nagy elemzési józanságról tanúskodik:
„ahogyan Blair reformjai sem elõzmény nélküliek,
úgy Orbán Viktor is sok tekintetben korábban elkezdõdött
folyamatok továbbvivõje”. Pontosan. Noha ezt Körösényi
nem (így) mondja, szerintem az Orbán-kormány három
és fél éve lényegi nóvumának
a kormányváltáson túlmenõ, de rendszerváltást
nem megvalósító, az adott alkotmányos kereteket
feszegetõ, de azokat nem szétromboló, pragmatikus,
ámbár ideológiailag fûtött, többé-kevésbé
radikális politikai modernizációs stratégia
megvalósítási kísérlete tekinthetõ.
A stratégia – a kormány hatalmának erõsítése
a neokorporatív struktúrák, az obstrukcióra
hajlamos „vitaparlament”, a mind ez eddig öntörvényû
államigazgatás és az egyharmadnyi „mameluk” szakértõbõl,
egyharmadnyi „megtûrt” koalíciós partnerbõl,
egyharmadnyi fideszes bizalmi emberbõl álló kabinet
kárára – végrehajtásának részletei
közismertek. Hasonlóan az is, hogy Orbán Viktor (noha
kevésbé, mint a földcsuszamlásszerû többséggel
nemrég újraválasztott brit kollégája)
szilárdan kezében tartja a kormányrudat, a politikai
kommunikációs karmesteri pálcát és nem
utolsó sorban – a kincstár kulcsát.
A három kormány jellemzõit vizsgáló,
a szerzõ által csak „illusztratívnak” nevezett táblázat
nyolc elemzési kategóriát mutat be. Ezek mindegyike
(tehát a kormány típusa, a pártok jellege,
a politika jellege, a demokrácia típusa stb.) egy évtizedes
fejlõdési-átalakulási folyamat stációit
rögzíti, illetve politológiai szemszögbõl
„címkézi”. Noha a Körösényi-féle
taxonómia egyes tételeit nem igazán tudom értelmezni
(például a „kartellpárti stratégiát”),
másrészt kissé ködös értékítéleteket
sugallnak („populista demokrácia” – utána zárójelben:
„média”), az alapvetõ trendek egyértelmûek és
nem félremagyarázhatók. Sarkosan fogalmazva azt is
mondhatnám, hogy a szerzõ által evolúciós
kontextusba ágyazott „kormányjellemzõk” úgy
is értelmezhetõk, mint a végrehajtó hatalom
menekülése az 1989-es összelit paktumok langyos, „konszenzuális”
és a legjobb esetben is csak zavaros legitimációval
bíró, iszaptengerébõl egy mûködõképes,
modern demokrácia terra firmája felé.
Navigare necesse est – tehát térjünk át a
köztársasági hajó negyedik „kapitányának”
szerepére, illetve navigációs elképzeléseinek
tárgyalására. Bár errõl ezúttal
Körösényi nem szól, a fideszes „nóvum” gyökereit
a párt nemzedéki jellegében keresném. Az alapításától
kezdve Orbán vezetette társulás, késõbb
politikai párt, majd parlamenti frakció és végül
kormánypárt, nemcsak a régió, hanem – persze
vitathatóan – a Kemal Atatürk nevével fémjelzett
„ifjútörök” mozgalom óta az egyetlen európai
politikai erõ, amely önlegitimációját,
illetve politikai misszióját elsõsorban generációs
jövõképébõl és nem a múlttal
való kompromisszumokból meríti. Az is nóvum
hogy a párt hivatásos politikusainak társadalmi háttere
szempontjából ez a csapat nem igen illett bele sem az urambátyám-stílusú,
dzsentroid MDF politikai diskurzusba, sem az MSZP meritokrata, kikupálódott
szakértõ káderekbõl álló megélhetési
politikusainak körébe. Továbbá, horribile dictu,
a fiatal demokraták arra is rájöttek már az elsõ
választások elõtt, hogy a budapesti liberálisok
vezette SZDSZ által sugallt „segédcsapat” vagy „kisöcs”
szerepben nincs fantázia. Ezek a céltudatos és a képviselõtársaikhoz
képest nagyságrendileg magasabb szintû munkaetikával
rendelkezõ, többnyire jogvégzett fiatalemberek (és,
kiválásuk elõtt, nõk) nemcsak azt tudták
– Illyéssel szólva –, hogy honnan jöttek, de a jelek
szerint azt is, hogy hova mennek.
Az 1990–1998-as és még inkább a jelenlegi Fidesz-frakció
a politikai érdek-, de fõleg értékbeszámítás
iránti fogékonyság szempontjából az
ország négyötödét reprezentáló,
ez eddig politikailag meg nem szólított vidéki kisemberek
elsõ, esetleg második generációs diplomás
leszármazottaiból áll. Az érintettek családjai,
úgy, mint a többi „átlagember”, a rendszermódosítási
alkufolyamatot egyértelmûen kívülállóként
élték át. A politikai és erkölcsi skrupulusaikra
adott – frappáns, de sokak szemében nyeglének tûnõ
– antalli bon mot, miszerint „tetszettek volna forradalmat csinálni”,
nem adott kielégítõ választ a Kádár-korszak
alatt nemzeti identitásában megalázott és erkölcsi
megújulást remélõ, csendes többségnek.
Ha Körösényi a brit párt- és kormányelit
stratégiáinak és intézményi átalakulásainak
miértjeire keresett volna választ – azt tehát, hogy
miféle társadalmi és tudati makrofejlemények
tették lehetõvé és szükségessé
az általa máskülönben kitûnõen elemzett
politikai folyamatokat –, biztos rábukkant volna a „working class
Tory” jelenségre. A brit választók polgárosodásáról
van szó, illetve arról, hogy a Munkáspárt a
hatvanas évek óta hogyan „ment utána”, majd „elébe”
e jelenségnek. Azaz mit tett az egyre inkább a konzervatív
riválisait támogató, bár hagyományosan
kékgalléros szavazótábor utolérése,
illetve megõrzése érdekében. A máskülönben
osztályöntudatos (class conscious) brit kékgallérosból
hazafias kispolgárrá vedlett szavazók új társadalmi
identitásának már nem felelt meg a szakszervezeti
(korporatista) oligarchia által dominált „régi” Labour
politikai, illetve vezetési stílusa, hiszen az az új
státus preferenciáit –hazafias érzéseit is
– figyelmen kívül hagyta. Jött hát Blair, a New
Labour, a Downing Street 10-beli médiaguru „spin doktorok” és
mindaz, ami azóta történik az „elnökösödõ”
Albionban.
Ugyanez „magyarra fordítva” arról szól, hogy az
1993–1994 táján a közvélemény-kutatások
által mért 38 százalékos népszerûségrõl
ennek egyötödére zuhanás és az ezt követõ
választási fiaskó a Fideszt – ha már az angol
analógiáknál tartunk – egyfajta „to be or not to be”
politikai túlélési dilemmával szembesítette.
A történet ismert, és az is, hogy az Orbán vezette
csapat úgymond a tükörbe nézett – és jobbközépre
fordult. Feltételezem, noha erre nincs bizonyítékom,
hogy a jobboldal számára katasztrofálisan végzõdõ
1994-es választásoknak lehetett olyan olvasata is, miszerint
a magyar választási aritmetika fintorának köszönhetõen
az MSZP (és kisebb mértékben SZDSZ-es „csatlósai”)
„túlnyerték” magukat, ergo a perspektivikusan gondolkodók
számára e szomorú eredmény négy évvel
késõbbi visszafordítása reálisnak, esetleg
valószínûnek tûnhetett. A leendõ polgári
erõk szerencséjére a háromhatvanas kenyér
délibábjától a Bokros-csomag hideg zuhanyáig
vezetõ út rövid volt, és egyúttal stratégiai
támpontot adott a Horn-féle „szakértõ kormány”
által immár „másodszor is becsapott” kisember politikai
csalódottságának kiaknázására.
Mindezek után szerintem nem pusztán arról van szó,
hogy a demoralizált jobboldali pártok által üresen
hagyott jobbközépi politikai mezõnyt a szemfüles
Fidesz (s nemsokára „Magyar Polgári Párt”) elfoglalta.
Noha ez történt, de nem mindegy, hogy Orbán Viktor és
csapata miként okult (lásd learning curve) az Antall-örökösök
választási vereségébõl.
A „mások kárán tanul az okos” típusú
népbölcsesség több szempontból is releváns
a fenti kontextusban. Ezek közül talán a legfontosabb
a „management by objective” (céltudatos vezetés?) alapelveinek
abszolút elsõbbsége. Más szóval a politika
nem(csak) tetszetõs jelszavakról, hangzatos ígéretekrõl
és ideológiai részérdekek hangoztatásáról,
hanem a végrehajtó hatalom alkotmányos keretek közötti
meghódításáról szól. Tehát
egy valóban modern politikai párt stratégáinak
elsõszámú feladata nem a politológiai címke
(„nép-” „gyûjtõ-” „demokrata” „szocialista” stb.) kiagyalása,
de nem is a (fõleg értelmiségiek számára
gyártott) választási program prezentálása,
hanem a párt „politikafeletti” és a legszélesebb választói
kör kimondatlan reményeinek megvalósítását
ígérõ imázs megfogalmazása. A „fiatal
demokrata” címke „polgárival” való megfejelése
a magyar (ma már a gyermekcipõbõl kilépett
és serdülõ korú) politikai marketing szakma ez
eddig legnagyobb teljesítményének minõsíthetõ.
Egyrészt adott volt a „választási piac”, másrészt
egy fél tucat, „tõzsdén jegyzett” (parlamenti) és
még jó néhány azon kívül maradt,
de szintén közpénzbõl támogatott, legalább
„egyszázalékos”, a fogyasztói kereslet kisebb-nagyobb
szegmentumára aspiráló „cég”. Köztudott,
hogy egy cég piaci részesedésének növeléséhez
új vagy újracsomagolt márkanevekre van szükség.
(Ennek elsõ sikertörténete a „karanténba” zárt
MSZP átalakulása reformszocialista pártból
vörös szekfûs „szakértõ szociáldemokrata”
csapattá.) Másrészt viszont száz efféle
kísérletbõl legfeljebb öt jár sikerrel.
Az ismert és senkit nem elriasztó „fiatal”, „demokrata” és
„polgári” fogalmak újracsomagolásából
egy új márkanév (Fidesz – Magyar Polgári Párt)
született. A már korábban bevezetett márkákkal
ellentétben e címke nem a múltról, hanem egy
nemzeti hagyományokkal ötvözött, lehetséges
jövõrõl szólt. Tehát a Fidesz – MPP 1998-as
választási gyõzelmének magyarázata,
legalábbis az én olvasatomban, a rendszermódosítás
morális ürességére figyelmeztetõ értékek
hangoztatása, az ideológiai spektrum mérsékelt
jobbközepének dinamikus meghódítása, „politikafeletti”,
de profi csapatmunka és egyfajta XXI. századi vezetési
stílust megtestesítõ pártvezér személyes
teljesítményének kombinációjában
található.
Az 1998 óta történtek, illetve Orbán
Viktor politikai tevékenységének elemzése,
nem feladatom. Ehhez Körösényi András és
a tanulmányával kapcsolatos vitában részt vevõ
tudós kollegái jobban értenek. Amint a fentiekbõl
remélhetõleg kitûnik, engem leginkább az Orbán-kormány,
illetve a miniszterelnök vezetési stílusa (leadership
vagy style of governance), a szerzõ által feltételezett
nóvumának magyarázata, illetve oksági eredete
érdekelt. Mindehhez a Körösényi által rendkívül
alaposan levezetett brit- és Blair-analógia új elemzési
perspektívát adott, amelynek segítségével
(részben kimondva, részben a „sorok között”) szerzõnk
bebizonyította, hogy Orbán Viktor – sokaknak rendhagyónak
tûnõ – radikális rendszermódosítási
kísérlete, illetve vezetési stílusa közép-európai
„újdemokrata” variánsként teljes mértékben
beilleszthetõ a nyugat-európai demokráciák
fejlõdési folyamataiba. Hogy ezt a magyar választók
is így látják-e, majd kiderül 2002 tavaszán.
Jegyzet
1 Körösényi András: Parlamentáris vagy „elnöki” kormányzás? Az Orbán-kormány összehasonlító perspektívából. Századvég, új folyam, 2001. tavasz, 3–38. o.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu