A történeti munkák társadalmi és történeti
képzõdmények, sõt maguk a történészek
is egy jellegzetes történelmi csoportot alkotnak, sajátos
társadalmi arculattal. A történetírás
– a kultúra részeként – kommunikációs
rendszerként is értelmezhetõ, olyan „írott
nyelvként”, amelynek saját „nyelvtana” van2.
Ebben az értelmezési keretben a történészek
által létrehozott szövegek válnak az elemzés
tárgyává, nem pedig az, hogy kinek van „igaza” a múltról
szóló diskurzus egyes kérdéseiben. Történetírói
kifejezéssel élve, ebben az esetben a múltról
szóló történészi szövegek válnak
„forrássá”, egymás mellett létezõ, viszonylagos
igazságokat képviselõ szövegekké. Ez a
megközelítés felrúgja azt a sokak által
alapvetõnek tartott történészi szabályt,
hogy a források – jelen esetben monográfiák, biográfiák,
tanulmányok – „valóságtartalmának” vizsgálata
nélkül képzeli el, rekonstruálja a múltat,
és elsõsorban azt helyezi a középpontba, hogy
milyen fontosabb tényezõk határozták meg a
múltról – jelen esetben az 1956-ról – szóló
történeti munkák beszédmódját 1989
után.
A következõkben arra teszek kísérletet, hogy
vázoljam azokat az általam fontosabbnak ítélt
magyar történetírói értelmezési
kereteket, amelyek meghatározták az 1956-ról szóló
történetírás téma- és mûfajválasztását
1989 után. Az áttekintés korántsem lehet teljes,
mivel a kilencvenes években megjelent, 1956-ról szóló
történeti munkák elemzése már önmagában
is önálló monográfiát érdemelne,
nemcsak a témában megjelent könyvek és tanulmányok
hatalmas száma, hanem az azokban szereplõ megközelítések
sokszínûsége, és nem utolsósorban, a
történelmi tudat változása miatt is. Nem beszélek
1956 diplomáciatörténeti megközelítéseirõl,
annak ellenére, hogy úgy vélem, a diplomáciatörténet
beszédmódján belül éppen ez az a terület,
amelyben talán a legtöbb eredményt sikerült felmutatni
1956-tal kapcsolatban: ezen belül kiemelném az 1996-os nemzetközi
konferencia elõadásait, valamint a Döntés a Kremlben3
címû könyvet.
1956 történetírásában a rendszerváltás
sok szempontból cezúrát jelentett a levéltárak
fokozatos megnyittatásától kezdve a nyilvános
és szabad, 1956-ról szóló történészi
diskurzusig. 1989 után lassan, de fokozatosan megnyíltak
azok a levéltárak, amelyekben a legtitkosabbnak minõsített
dokumentumokat õrizték; ha nem is teljes mértékben,
de egyre nyíltabban kezdtek el visszaemlékezni az egykori
szereplõk 1956-ra; lehetõvé vált, hogy politikai
vagy ideológia kötöttségektõl függetlenül
is szabadon publikáljanak 1956-ról hivatásos és
kevésbé hivatásos történetírók.
Mégis, elhamarkodottság lenne azt állítani,
hogy 1956 történetírása 1989 után gyökeresen
megváltozott. Ennek elsõdleges oka az volt, hogy a történészek
jelentõs energiáit kötötte le, hogy számos
történeti kérdéssel abban a kontextusban kellett
foglalkozni, amit még a „Fehér Könyvek” által
megalapozott Kádár-kori hivatalos, az „emigrációs”
vagy a „szamizdat”-történetírás generált.
Gyakran azok a kérdések kerültek a középpontba,
amelyeket a Kádár-kori propaganda vagy az azokkal éppen
ellenkezõ emigrációs vagy „szamizdat”-történetírók
véltek fontosnak 1956 kapcsán. Igaz, a két csoport
különbözõ forrásokra építve
konstruálta meg annak idején a maga 1956-képét,
hiszen míg a Kádár-kor hivatalos 1956-történelemképét
közvetítõ szerzõk az írott források
egy jelentõs részéhez hozzáférhettek,
addig az emigránsok vagy a „szamizdat”-szerzõk – néhány
megõrzött jegyzõkönyvet leszámítva
– többnyire a szóbeli visszaemlékezésekre vagy
éppen saját emlékeikre hagyatkoztak. Ezért
is válhatott az oral history az 1956 történetével
foglalkozó emigráns vagy hazai szamizdatban publikáló
történetírók számára sokszor elsõdleges
forrássá, és az általuk összegyûjtött
anyagra építve lehetett létrehozni az Oral History
Archívumot, amely Magyarországon példa nélkül
állt abból a szempontból, hogy kizárólag
a szóbeli visszaemlékezések archiválására
helyezte a hangsúlyt. Mindazonáltal mind a Kádár-kori
hivatalos, mind az emigráns vagy „szamizdat”-történetírás
normatív kontextusban ábrázolta 1956 történetét,
ami komoly hatással volt (és van) 1956 rendszerváltást
követõ történetírására.
A történészek egy részét 1989 után
meglepetésként érte, hogy a sokszor politikai töltettel
átitatott – ennek ellenére, gyakran történészek
közötti – viták középpontjába 1956
értelmezési kerete került a „tényfeltárás”
helyett. Ezzel kapcsolatban Litván György írta 1992-ben,
az 1956-os Intézet elsõ évkönyvének indítótanulmányában:
„Nem számítottunk arra, hogy maga a forradalom jellege, mibenléte,
célrendszere, fõ erõi és vezetõi körül
ismét fellángolhat a vita, hogy csaknem az egykori 1956–57-es
szinten – »forradalom vagy ellenforradalom« – kell újrakezdeni
és folytatni a »hitvitát« 1956-tal kapcsolatban.”4
A „hitvita” az azóta eltelt csaknem tíz évben kisebb-nagyobb
megszakításokkal tovább folytatódott, és
alapvetõen meghatározta az 56-os kutatások és
az 56-ról szóló történeti irodalom tematikáját
és megközelítéseit.
Ebben a kontextusban a történészek a múlt
olyan „hivatásos értelmezõi” voltak, akik a múltról
szóló „igazmondás” letéteményesei, feladatuk
pedig az, hogy úgynevezett „helyes történelmet” írva,
pontosan elmondják, ami „valójában” történt:
az eseményeket, az okokat, a fontosnak tartott, vagy egyes irányzatok
által fontosnak ítélt személyek életének
történéseit, megírják a „hõsök”
életrajzait (helyenként hagiográfiáit) és
a „bûnösök” rémtetteit. Ebben a megközelítésben
56 percrõl percre bontott eseménysorozata, vagy egy-egy fontosnak
tartott, többnyire nagypolitikai szereplõ legapróbb
cselekedete is értelmet kapott vagy éppen – interpretációtól
függõen – értelmet nyert, ami valamilyen determinált
irányba mutatott.
A helyzetet tovább bonyolította, hogy azok az emberek,
akiknek egy adott történés vagy helyszín hozzátartozik
az identitásához, nehezen viselik, ha ez az identitásképzõ
tényezõ elemzés tárgyává válik.
Az 1956-os Corvin-köz, a Petõfi-kör vagy a gyûjtõfogház
meghatározta vagy éppen megváltoztatta azoknak az
embereknek az identitását, akik saját személyes
történelmükben kulcsfontosságú helyként
határozzák meg ezt vagy azt a helyszínt, intézményt.
Részben emiatt, részben 1956-os és azt követõ
élményeik miatt ezek az emberek sokszor úgy vélik,
hogy személyes érintettségük kizárólagos
kompetenciát biztosít nekik egy adott helyszín vagy
egy adott esemény történeti képének megkonstruálására.
1956 identitásképzõ tényezõ. Ezért
azok az emberek nehezen viselték 1956 vizsgálati tárggyá
tételét, akik több szállal kötõdtek
hozzá, akik személyes múltjukat 1956 fényében
konstruálták meg. Ezen „nem hivatásosnak” is tartott
„emlékezõk” rendszeres, mégis váratlan felbukkanása
és emlékezése sokszor megkérdõjelezte
a történészek történelmét, ami egyrészt
ahhoz vezetett, hogy minden irányzat megtalálta a maga „emlékezõit”,
másrészt a történészek témái
közé csak elvétve került olyan, amely azzal foglalkozott
volna, hogy miként hatott az egyes emberek vagy csoportok identitására
1956, illetve hogy 1956 milyen szerepet kapott a 20. század második
felében a magyar nemzeti identitás újradefiniálásában.
Az 56-tal foglalkozó történeti munkák társadalomképére
jellemzõ, hogy a történészek többnyire elfogadták
azt a tételt, hogy a totalitárius kormányzatok intézkedései
áthatották a társadalmi berendezkedés teljes
vetületét, ezért elsõsorban a politikai történéseket
kell feltárni. Ez pedig mindenekelõtt a külpolitikai
összefüggések, az állampárt vezetõ
szerveinek és tagjainak tevékenysége és az
56-os politikai intézmények és tagjaik politikai cselekedeteinek
története. Ennek függvényében – kimondva
vagy kimondatlanul – sokan magukévá tették azt a társadalomról
szóló korabeli beszédmódot is, amelynek megfelelõen
a társadalmat a „munkás-paraszt-értelmiség”
háromosztatú vetületeként ábrázolták,
még akkor is, ha tudták, hogy sem a „parasztság”,
sem a „munkásság”, sem az „értelmiség” nem
létezett abban a formában, amilyennek a korabeli iratok azt
láttatták. Sõt kérdéses, hogy ez az
egynemû felosztás egyáltalán alkalmas-e arra,
hogy kizárólagos használatával a mélyreható
társadalmi folyamatok elemezhetõk legyenek. Erre a problémára
1956 társadalmi folyamatainak elemzése kapcsán Valuch
Tibor már 1993-ban felhívta a figyelmet: „A munkás,
értelmiségi, diák és paraszt kategóriák
túlságosan tágak ahhoz, hogy valójában
választ kapjunk kérdéseinkre. Hiszen egy adott mikrotársadalmi
közegben korántsem volt mindegy, hogy valaki tsz-tag-e vagy
egyéni gazda, napszámos vagy ingázó munkás.”5
Mégis úgy tûnik, a probléma feloldására
született eddigi kísérletek alig-alig hoztak létre
56 értelmezésében használható társadalomtörténeti
modellt. Ez talán annak is köszönhetõ, hogy még
ez utóbbi megközelítésben említett társadalmi
csoportok megkülönböztetése is jóval erõsebben
kötõdött a makrotársadalmi kategóriákhoz,
mint a mikrotörténeti megközelítéshez.
Ez valószínûleg összefügg azzal is, hogy
a szerzõk sokszor annak az eldöntésével bajlódtak,
hogy „kik vettek részt?”, „ebbõl hány volt munkás?”,
vagy „hány százaléka volt az elítélteknek
értelmiségi?”. Ezzel szemben megkérdõjelezhetõ,
hogy van-e történetírói konszenzuson alapuló
definíciója a korabeli „résztvevõ”, „munkás”
vagy „értelmiségi” kategóriának. Vajon nem
ugyanúgy fontos történeti szempontból egy „nem
résztvevõnek” minõsülõ, tömegben
bámészkodó ember magatartása és reflexiói,
mint azé, aki „a szobrot döntötte”, s ezáltal „résztvevõnek”
minõsül? A modern kollektív magatartásformákra
adott elméletek ismeretében, egyáltalán érdemes-e
elkülöníteni a „résztvevõ” és „nem
résztvevõ” fogalmát?
1956 történeti megközelítését
nagyban befolyásolja az 1950-es évek megközelítése.
Bár banálisan hangzik, talán mégis érdemes
hangsúlyozni azt a sokszor figyelmen kívül hagyott kijelentést,
hogy 1956 társadalma nincs az ötvenes évek társadalma
nélkül és fordítva. Ennek a problémának
gyakori feloldása 1956 politikatörténetibõl társadalomtörténeti
korszakhatárrá transzformálása, aminek révén
1956 jelen van, de csak mellékesen, vagy éppen fordítva,
a társadalom jelen van, de csak mint mellékszereplõ,
arctalan tömeg. Ebbõl a tömegbõl 56 kapcsán
többnyire azokat a korabeli politika által definiált
rétegeket emelik ki, amelyek a legtöbbet szenvedtek az ötvenes
években. A mobilitási folyamatok sokrétûsége,
a társadalmi mozgások többirányúsága
többnyire árnyékban marad.
A ma már akár hagyományosnak is minõsíthetõ
értelmezési keret szerint a magyar társadalom az ötvenes
években „lesodródott” a természetes fejlõdés
útjáról, a sztálinizmus összeütközésbe
került az „eredeti” magyar történelemmel, és 1956-ban
a „hatalomnak kiszolgáltatott tömegek” ezt próbálták
korrigálni. Mindehhez hozzátartozik, hogy 1956 Magyarország
számára külföldön a második világháborús
szerep miatti megbélyegzéstõl való szabadulást
is jelentette. Az ötvenes években zajló társadalmi
folyamatokat gyökértelennek, teljességgel diszkontinuusnak
minõsítõ értelmezések hajlamosak 1956-ot
a „jó” és a „rossz”, adott esetben a „kommunisták”
és a „forradalmárok” sematikus harcaként is ábrázolni.
Ezekben, a fõleg megtorlást ecsetelõ munkákban
az „áldozatok vére” miatt katartikus hatásra törekvõ
krimiket olvashatunk. A korábbiakhoz képest újszerû
megközelítést lehetõvé tevõ, a
normatív értelmezési keretbõl kiutat keresõ
társadalomtörténeti modell adaptációjára
Kövér György tett óvatos javaslatot akkor, amikor
Losonczy Gézáról szóló könyvében
1956 értelmezésében tanulságos megközelítésként
ábrázolta a nemzetközi szakirodalomban széles
körben ismert, Tillyékhez kapcsolódó „kollektív
erõszak” elméletét. Kövér értelmezésében
„Tillyék szerint a modern korszak kollektív akcióinak
az a paradoxona, hogy mennél elnyomóbb egy rendszer, annál
kisebb az esély kollektív akciókra, ugyanakkor valamifajta
közvetlen represszív beavatkozás szinte feltétele
a kollektív erõszak kirobbanásának”6.
Az 1956-os forradalom értelmezése a „kollektív erõszak”
megnyilvánulásaként igen távol állt
a normatív értelmezési keretektõl. Talán
ennek is köszönhetõ, hogy mind a mai napig nem követte
reflexió az elmélet adaptációjára tett
javaslatot.
1956 megítélése szempontjából fontos
a kommunizmusnak és társadalmi hatásának megítélése.
Ezt az is jelezte, hogy igen sok 1956-tal foglalkozó történész
kapcsolódott be „A kommunizmus fekete könyve” kapcsán
kirobbant vitába, amely erõs politikai töltettel is
bírt. Persze igen lakonikus ábrázolása egy
ideológia társadalmi hatásának, ha az ideológia
vélt vagy valós áldozatait számolgatjuk, még
akkor is, ha a halottak számbavételét õsidõktõl
a történészek végzik.
A „hõsiesség” esetében a kollektív emlékezet
már régtõl fogva használja a nevesített
számontartás eszközét7.
Ez ugyanúgy igaz az elsõ, majd második világháborús
elesettekre, mint az aradi vértanúk felsorolására
vagy az 1956-os halottak számbavételére az egyik,
majd a másik oldalon. 1989. június 16-án a Hõsök
terén nevek és a hozzájuk tartozó foglalkozások
hangzottak el Nagy Imre újratemetésén, ezzel is jelezve,
hogy az emlékezés gyakorlására a mártírium
teremt alapot. Az 56-osok nevesített számontartása
a kivégzettek nevének és foglalkozásának
számontartásával kezdõdött, ami a hagiografikus
jellegû 56-os életrajzok és adattárak születésének
kezdetén kívül azt is jelezte, hogy a társadalom
számára az 56-osok esetében is a foglalkozás
az egyik legfontosabb identitásteremtõ tényezõ.
A mártírok nevesített számontartására
és rövid életrajzaiknak megírására
igen gyorsan számos történészt hadra fogtak,
és 1992-ben már folyamatban volt „a kivégzettek több
százas csoportja pontos névsorának, hovatartozásának
és életrajzának összeállítása
is”8. Az 1956-os Intézet
1991–1992 évi tevékenységérõl szóló
beszámolóban ez szerepel: „Fontos feladatunknak tekintjük
a forradalom után kivégzett vezetõk és fegyveres
felkelõk sorsának kutatását s életútjuk,
harcaik és szenvedéseik megörökítését.
Elsõsorban a megtorló perek irataira támaszkodva,
számos munkatársunk dolgozik ezen a feladaton.”9
Az 56-ot kutató történészek egy részéhez
kapcsolódó kutatásokat a beszámoló a
mártírium miatt is gyakorolt emlékezet kontextusában
ábrázolja.
Az ötvenhatosokról szóló minden jelentõs
történeti biográfia – leszámítva Kövér
György Losonczy-könyvét – politikai életrajznak
tekinthetõ (több esetben maguk a szerzõk is ezt a mûfajmeghatározást
alkalmazták), ami teljesen szokványosnak mondható
a kilencvenes évek magyarországi történetírásában.
Ez persze annak is köszönhetõ, hogy a politikus vagy közéleti
„hõsök” gyakran nem túl sok személyes nyomot
hagytak maguk után, ezért a szerzõk többnyire
a személytelen ideológiai diskurzusszövegek elemzésével
próbálták ábrázolni hõsüket,
változó sikerrel10.
A politikai életrajzok jellemzõje, hogy leginkább
a köztörténetrõl szóló történeti
diskurzusba illeszkednek, elsõsorban nem „fõhõsükrõl”,
hanem „fõhõsükrõl és koráról”
szólnak, illetve arról, hogy a „fõhõsnek” milyen
szerepe volt a korszak történelmében. A szerzõk
sok esetben szövegeikben vagy szóban kimondva, másik
részük pedig kimondatlanul azért is folytatta kutatását,
hogy az egykori hõsök mártíriumát megörökítse,
emléket állítson, a halottak végsõ nyugalomra
leljenek.
Ezt a törekvést még Kövér György,
a Losonczy Gézáról szóló biográfia
szerzõje is vállalja, amikor könyve utolsó lapjain,
a szövegen belül kiemelt helyen így fogalmaz: „Miközben
az utókor történésze viszolygását
legyõzve, igyekszik megérteni azt a gépezetet, amely
Losonczy Gézát a halálba hurcolta, megnevezi a fogaskerekeket,
amelyek a végzetes úton robogó szerkezetet hajtották,
abban reménykedik, hogy ezzel annak az idõnek a közelítésén
munkálkodik, amely meghozza végre a halottak végsõ
nyugodalmát.”11 Igaz,
a mondatot más kontextusba helyezi az azt követõ Claude
Lévi-Strauss-idézet, de nem veszi el súlyát12.
Rainer M. János könyvében azt a pillanatot, amikor
a Nagy Imre-könyv megírásának gondolata elkezdte
foglalkoztatni, az 1989. június 16-i újratemetéshez
köti: „Megragadott annak a napnak különös hangulata,
légköre, érezhetõ politikai és erkölcsi
jelentõsége” – írja az elsõ kötet elõszavában,
és szinte erre rímel, ahogy lezárja a második
kötetet: „Az élettörténet […] szereplõje
egy alapvetõen erre alkalmatlan korban, mozgalmának képviselõi
között szinte egyedül, a kellõ (nagy) pillanatokban
kivételes erkölcsi tartást tudott sugározni.”13
A mártírium emlékezésre kötelezte a kezdetben
nevesített számontartással, késõbb pedig
biográfiákkal emlékezõ történészek
jelentõs részét. A kivégzettek életrajzainak
összeállításából és az eseménytörténet
helyenként percrõl percre bontott fetisizálásából
nõtt ki az a háromkötetes adattár, amely az 1956
kézikönyve címet kapta, és még valószínûleg
hosszú évekig jól használható kézikönyvül
szolgál majd az 1956-ot kutatóknak14.
Az 1956-os eseménytörténet megszületését
nagyban befolyásolta, hogy az egyes események milyen szerepet
töltöttek be a mártíréletrajzokban. A részletes
eseménytörténet az életrajzokkal párhuzamosan
jött létre. Az elsõ 1956-os Intézet-i beszámolóban
közvetlenül a mártíroknak való emlékállítás
fontosságának hangsúlyozását követi
az a mondat, hogy „intézetünk igen fontosnak tartja, hogy a
forradalom eseményeit Budapesten, sõt az ismertebb vidéki
színtereken túl, országos méretekben feltárja.
[…] Úgy véljük, hogy ez az »országos«
hozzáállás a következõ évek munkájának
fõ iránya kell hogy legyen”. Ennek az „országos eseményekre”
koncentráló „Nagy Történetnek” a létrehozása
abba a koncepcióba illeszkedett, amely az „évtizedeken keresztül
elhallgatott valóság feltárását”15
tûzte ki célul. Ennek megfelelõen minden forrásból,
a periratokból, a sajtóból, sõt még
az interjúkból is elsõdlegesen az 1956-os események
voltak fontosak, ahogy Kozák Gyula írja az elsõ évkönyvben
az Oral History Archívumról: „Az intézet alaptevékenységébõl
következõen a legrészletesebben (tehát a legkevesebb
információveszteséggel) a forradalom napjainak eseményeit
rögzítjük.” Vagyis ebben az összefüggésben
a legfontosabb „a dátum, az esemény, a földrajzi hely”16.
Az úgynevezett „kemény adatok” annalista kigyûjtésének
eredményeképp valószínûleg a 20. század,
de talán az egész magyar történelem legrészletesebb
krónikája az 1956-os évrõl szól.
Könnyen gondolhatnánk, hogy a történetírói
mûfajok közül az annales utasítja el leginkább
a narrációt: a krónika csak mérsékelten
szelektál, alig-alig emel ki, sõt alig-alig hagy el, az interpretációt
pedig szinte teljes mértéken a befogadóra hagyja.
Persze ez az 56-os annalesek esetében sincs így17.
A középkori hagiográfiák ugyanúgy forrásai
voltak a középkori krónikáknak, mint ahogy az
56-os „miniéletrajzok” forrásai voltak az 56-os eseménytörténeteknek,
mondhatni, ezek átszõtték egymást, idõnként
egymásból táplálkoztak. Közhely, hogy
egy történetnek egy bizonyos szempontból való
elbeszélése szükségszerûen egy bizonyos
értelmezés uralmát jelenti az összes többi
lehetségessel szemben. 1956 kutatásában hosszú
idõn keresztül annak az értelmezésnek az uralma
érvényesült, hogy a források – legyen itt szó
periratokról vagy szóbeli visszaemlékezésekrõl
– arra valók, „hogy végre megtudjuk és elmondjuk,
valójában mi történt 1956-ban”.
„Nem elég történelmi emléket állítani”
– fogalmazott Hegedûs B. András 1995-ben, és 1956 kutatásának
két fõ forrását is megjelölte, majd elmondta
a két forrás „hátrányait” is a „tényfeltárás”
szempontjából: „Kétfajta forrásunk van. Az
egyik a szóbeli közlés; ezért folytatjuk az életútinterjúk
gyûjtését. A másik forrást a periratok
nyújtják. Mindkettõ objektivitása megkérdõjelezendõ.
A perek, ha nem is mindig koncepciósak, de konstrukciós perek
voltak. Ezért nagyon alapos kutatómunka és nagyon
jó történelmi, társadalmi és jogi érzék
kell ahhoz, hogy a periratok és a vizsgálati, nyomozati iratok
szörnyû nyelvezetébõl kihámozzuk, valójában
mi is történt.”18
A interjúkkal kapcsolatban ugyanennek, az eseményfeltáró
értelmezés szemszögébõl „zavaró
adáshibának” a kiküszöbölésérõl
már számos vita folyt.19
Az 1956-os Intézet már 1994 februárjában
vitát rendezett „Az oral history mint történeti forrás”
címmel, amelynek egyik központi témája az interjúknak
a „valóságfeltárásban” való használhatósága
volt. Az intézet 1994-es beszámolója szélsõségesnek
minõsítette azt a nézetet, miszerint az interjúk
elsõsorban az interjúalanyok képzeteit és reflexióit
rögzítik. Mindenesetre már feltették a kérdést:
„Vajon az interjúalanyok visszaemlékezései egy-egy
történeti eseményre vonatkozó forrást
jelentenek-e, vagy – szélsõ álláspont szerint
– csupán az interjú pillanatában benne élõ
képzeteket és reflexiókat rögzítik?”20.
A végkövetkeztetés az interjúk felhasználási
irányáról a hagyományos mederbe terelte a kérdést
azzal, hogy megállapította: „mindenképpen helyénvaló
a sajátos »oralhistory-forráskritika« körültekintõ
alkalmazása”. A perek és a visszaemlékezõk
beszédmódja, sajátos elképzelései a
múltról vagy reflexiói ezek szerint olyan zavaró
tényezõnek számítottak, amelyet valamiféle
historista forráskritikával ki lehet és ki kell küszöbölni,
azért hogy megismerhessük a „meztelen valóságot”.
A 20. században a kollektív történelmi emlékezet
egyre gyakrabban létesített térbeli emlékezeti
helyeket.21 Az emlékhelyek
történelmi jelentéssel való felruházásában
az 56-tal foglalkozó történészek is kivették
részüket, elég csak azokra az írásokra
gondolni, amelyek elsõsorban az erõszakos cselekmények
vidéki vagy budapesti helyszíneivel foglalkoznak. Ezzel párhuzamosan
számos „emlékezethely-teremtõ” szervezet, elsõsorban
az 56-os identitást részben megjelenítõ veteránszervezetek
közül, szembekerült a hivatásos történetírással.
Amellett, hogy ezek a szervezetek politikai értelemben marginalizálódtak,
tagjaik közül sokan nem érezték sajátjuknak
sem a létrejövõ emlékmûveket, sem az 56-ot
elemzés tárgyává tevõ történetírást.
Ahogy Boros Géza 56-os emlékmûvekrõl szóló
könyvében megfogalmazta: „A nyilvános pályázatokon
sorra elvéreztek a veteránok ízlésvilágához
közelebb álló – anakronisztikus formanyelvû –
realista-naturalista alkotások. 1956 köztéri legitimációjában
az ‘56-os szervezetek ízlésvilága nem tudott teret
nyerni. […] Számukra a megemlékezés fõ terepe
az emlékállítás perifériája,
a kopjafa- és a szövegesemléktábla-állítás
maradt.”22 Mindezt az „56-os
hõsi galéria” egyik fõszereplõje, a „pesti
srác” kultikus alakja kapcsán írja.
A „pesti srácok” mítosza a történetírás
és a „nem hivatásos” emlékezõk konfliktusaként
jelent meg, és komoly hatással volt 1956 rendszerváltást
követõ történetírására is.
A fontos problémakörre, miszerint az 56-os identitással
rendelkezõk egy jelentõs része és a történetírás
között konfliktus keletkezett, Litván György már
igen korán felhívta a figyelmet23.
A konfliktus talán azért is vált egyre élesebbé,
mert az 56-tal foglalkozó hivatásos történetírók
fokozatosan eltávolodtak a mártirológiától,
még akkor is, ha sokakat közülük részben a
mártírium hatása indított el egy adott téma
kutatásában. A normatív keretben keletkezett 56-os
hõsköltemények nem találkoztak, nem találkozhattak
a forrásokon nyugvó, többnyire pozitivista történetírásokkal.
Ennek talán egyik leghangosabb – a sajtóban is megjelenõ
– konfliktusa a „pesti srácok”, illetve a „pöttömök
forradalma” jeligével összefoglalható vitában
jelent meg, és abba torkollott, hogy a történetírásban
mítoszaikat nem találó emlékezõkre is
hivatkozva a politika új intézetet gründolt.
Persze nem csak a „pesti srácok” mítosza hatott az 1956-ról
szóló 1989 utáni történetírásra
témaválasztását tekintve. Litván György
„Mítoszok és legendák 1956-ról” címû
tanulmányában összefoglalja azokat a legfontosabb ábrázolásokat
és hiedelmeket, amelyek mind a mai napig élnek a nem hivatásos
emlékezõk fejében, illetve a kollektív emlékezetben.
Ezek címszerûen: a munkástanácsok mítosza,
az írók mítosza, a pesti srácok mítosza,
a „forradalmi város – békés vidék” mítosza,
a „tiszta forradalom” mítosza, a „példátlan nemzeti
egység” mítosza, a „polgári forradalom” mítosza
és az „ellenforradalom” ellenmítosza24.
A tanulmány joggal nevezhetõ az 1956 befogadástörténetérõl
szóló elemzések egyik fontos kiindulópontjának
is, mivel addig ez a fontos megközelítés szinte teljesen
hiányzott 1956 történeti irodalmából.
A hagyományos megközelítés szerint a történész
feladata ezekkel a mítoszokkal kapcsolatban abban merül ki,
hogy megcáfolja azokat, és az elmúlt évtizedben
létrehozott adattárak bõséges anyaggal is szolgálnak
ehhez a feladathoz.
Azonban ebben az értelmezési keretben a „mítoszok”
és „legendák” az „adáshiba” részei, akárcsak
a visszaemlékezésekben a „reflexió” és a „szubjektivitás”.
Az „adáshibát” pusztán eltüntetni szándékozó
megközelítésbõl való kitörésre
az 56-ról szóló irodalomban talán a legpregnánsabb
példa Kõrösi Zsuzsanna és Molnár Adrienne
könyve, amely egyben a magyarországi oral history úttörõ
munkájának is nevezhetõ25.
A szerzõk – eltávolodva a magyarországi oral historyra
még a kilencvenes években is jellemzõ historista felfogástól
– az emléket idõnként (de nem mindig következetesen)
nem a múlt puszta felidézéseként, hanem valamilyen
hatásra történõ megkonstruálásaként
kezelik, ezzel is közeledve a nemzetközi történeti
irodalomban jelentõs befolyással bíró kognitív
kultúraértelmezésekhez. A könyv egyik fontos
témája nem a „ténytörténet”, hanem az
„emlékezet”, a korábban adáshibaként kezelt
reflexiók és a szubjektivitás. Leegyszerûsítve:
nem az, hogy mi történt, hanem az, hogy hogyan mesélik
el a történteket. Ugyanebbe a tendenciába sorolható
Rainer M. János mûhelyszemináriuma, amely az Oral History
Archívum önéletrajz-írói pályázatára
beérkezett írásokat vizsgálja megéléstörténeti
szempontból is26. Ez utóbbi
két vállalkozás az 56-ról szóló
történeti irodalomban alig érvényesült „társadalomtörténeti
fordulatra” adott válaszként is értelmezhetõ.
Az egyik elsõ, aki felhívta a figyelmet arra, hogy 1956 történetírásában
társadalomtörténeti elveket is érvényesíteni
kell, talán nem véletlenül Timothy Garton Ash volt,
aki 1996-ban így fogalmazott: „Ahhoz, hogy megértsük
az egész jelenséget, meg kell ismernünk az emlékezet
történelmét, az 1956-ról élõ oly
különbözõ emlékek történelmét
is”27. Úgy vélem,
a két fenti magyar példa ebbe az irányba mutat, és
jelzi azt a kacskaringós utat is, amelyet 1956 történetírása
a mártirológiától az eseménytörténeten
keresztül az emlékezet kutatásáig megtett. Ezt
a megközelítésbeli fordulatot érzékelteti
az a vita is, amely György Péter Néma hagyomány
címû könyve kapcsán az Élet és Irodalom
hasábjain folyt, és középpontjában 1956
emlékezetének ábrázolása állt28.
Banális, mégis sokan hiányolják, hogy az
1956-os forradalom emlékezete nem egyesíti, hanem megosztja
a politikai vagy tudományos közvéleményt, még
akkor is, ha 1956-ban sem egyesítette. Miért egyesítené
egy olyan sokféle identitást létrehozó és
jelentést hordozó történés évtizedekkel
késõbb az embereket, ha magában a korban is különbözõ
törésvonalak mentén zajlott? 1956 történetírásában
a rendszerváltás óta olyan tendencia is leírható,
amely a kérdés kapcsán nem feltétlenül
erre a kérdésre akar válaszolni, hanem a kérdés
megszületésének körülményeit vizsgálja.
Ugyanakkor az 1989 után keletkezett 1956-ról szóló
ábrázolások felosztása az egykori törésvonalak
mentén figyelmen kívül hagyhatja azokat a társadalmi,
ideológiai, sõt a tudományos életben bekövetkezett
változásokat, amelyek hatására szintén
eltérõ módon konstruálták meg 1956 képét.
Ez utóbbi felosztás hajlamos figyelmen kívül
hagyni azokat a diszkontinuus, 1956-ban vagy azt követõen fontosnak
tartott jelenségeket, amelyek 1956, sõt 1989 után
sem találhattak befogadóra.29
Ez utóbbi ábrázolás ahhoz a beszédmódhoz
is alkalmazkodik, amely elfogadja, hogy 1956 és 1989 között
mindenki számára minden szempontból „megállt
az idõ”, vagyis ugyanaz a társadalom, ugyanazon törésvonalak
mentén élte meg 1989-et, mint amelyik 1956-ot.
1956 mítosz, sõt egymást átszövõ
mítoszok halmaza. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne léteztek
volna, illetve nem léteznek azok az emberek, akik 1956-ot megélték,
ugyanígy ne léteztek volna vagy léteznének
azok a helyszínek, amelyek közül mára sok az emlékezet
helyévé vált. Azonban 1956 szereplõi, helyszínei
és történései az utókor számára
elsõsorban azokban a konstrukciókban jelennek meg, amelyek
megalkotásában nagy szerepe volt a közmeg(nem)egyezésnek
és a különbözõ tudományos (elsõsorban
politikatörténeti) meggyõzõdéseknek. Mindemellett
sem az ötvenes évek, sem az 1956 és 1989 közötti
magyar társadalom nem írható le kizárólag
diszkontinuus vagy éppen megszakítások nélküli,
egyirányú folyamatokkal, sem makro-, sem mikroszinten. Ez
utóbbi okok miatt is az 1956-ról szóló legendák
és mítoszok képlékenyen változtak, és
maga ez a változás is legitim terepe a történettudományi
elemzésnek.
1956 történetének egyoldalú és korlátozott
értelmezését adja az az elemzés, amely az állampárt,
az 1956-hoz kapcsolódó intézmények vagy személyek
(zömmel politikusok) elsõsorban politikatörténeti
ábrázolására koncentrál. 1956 megítélése,
az 1956-ról való véleménynyilvánítások,
1956-nak a különbözõ generációk és
társadalmi csoportok identitásában betöltött
szerepe egymással szorosan érintkezõ elemzésekre
adnak lehetõséget. Ugyanígy érdekes vizsgálati
kérdés lehetne, hogy a társadalom különbözõ
tagjai vagy csoportjai hogyan próbálták megõrizni
autonómiájukat 1956-ban, miként hatottak a különbözõ
1956-os intézmények a társadalmi csoportok közötti
határok meghúzására, az azok közötti
különbségtételre, illetve 1956 hogyan változtatta
meg az állampárt által is meghatározott uralmi
rendben létrejött sajátos identitásokat. Ezáltal
vizsgálhatóvá válna az is, hogy mi alapján
soroltak valakit – különbözõ kontextusokban – az
„56-osok” közé, vagyis mi teremtette és változtatta
folytonosan az „56-os” fogalmát. Ezeknek a kérdéseknek
a vizsgálata nemcsak abba a tendenciába illeszkedne, amely
szerint a történések külsõ, „objektív”
leírását, a belsõ, „szubjektív” megközelítések
váltják fel, hanem az „56-os mítoszok” és „56-os
identitások” történeti nézõpontból
felmutatott sokféleségének ábrázolása
– a politikai és társadalmi identitás összetett
és számos szférát átszövõ
jellege miatt – közelebb vinné egymáshoz a politika-
és társadalomtörténeti törekvéseket,
legyen szó az emlékezõkrõl, az emlékeztetõkrõl,
a felejtõkrõl vagy éppen 1956 történetírásáról
a rendszerváltás óta.
Jegyzetek
1 Az írás egy változata
elõadásként hangzott el az „Emlékezõk,
emlékeztetõk, felejtõk – 1956 négy évtizedes
emlékezete” címû konferencián, amelyet az 1956-os
Intézet és az MTA Történelemtudományi
Intézete rendezett 2001. október 15–16-án, Budapesten.
2 Mary Fulbrook: A német nemzeti
identitás a holokauszt után. Budapest, 2001, Helikon, 152–153;
Peter Burke: Antropológusok és történészek.
Megjegyzések egy kapcsolat történetérõl.
BUKSZ, 1992. 4. sz. 490–496.
3 „Az 1956-os magyar forradalom a
világpolitikában” címû konferencia elõadásait
tartalmazza: Évkönyv. V. 1996/1997. Budapest, 1997, 1956-os
Intézet; Szereda, Vjacseszlav–Rainer M. János (szerk.): Döntés
a Kremlben, 1956. A szovjet pártelnökség vitái
Magyarországról. Budapest, 1996, 1956-os Intézet.
4 Litván György: Az 1956-os
magyar forradalom hagyománya és irodalma. In Évkönyv.
I. 1992. Budapest, 1992, 1956-os Intézet, 7–16.
5 Valuch Tibor: Adalékok Hajdú-Bihar
megye forradalmi bizottmányainak történetéhez.
In Évkönyv. II. 1993. Budapest, 1993, 1956-os Intézet,
175–194.
6 Kövér György:
Losonczy Géza. 1917–1957. Budapest, 1998, 1956-os Intézet,
263; Charles Tilly–Louise Tilly–Richard Tilly: The Rebellious Century.
1830–1930. Cambridge, Mass., 1975, Harvard University Press, 257. A „kollektív
cselekvés” és „kollektív erõszak” tekintélyes
nemzetközi irodalmából érdemes még kiemelni
Carl J. Couch, Richard Berk és John Lofland nevét, akik Tillyékhez
képest is eltérõ magyarázatokat adnak a kollektív
magatartásformákra. Carl J. Couch: Collective Behavior: An
Examination of Some Stereotypes. Social Problems, 1968. 15. sz. 310–322;
Richard Berk: The Controversy Surrounding Analyses of Collective Violence:
Some Methodological Notes. In James F. Short–Marvin Wolfgang (szerk.):
Collective Violence. Chicago, 1972, Aldine, 112–118; John Lofland: Protest:
Studies of Collective Behavior and Social Movements. New Brunswick, NJ,
1985, Transaction Books. A „kollektív erõszak” elméleteinek
történeti áttekintését adja, interpretálva
és összehasonlítva a fenti szerzõk elméleteit
is Clark McPhail: The Myth of the Madding Crowd. New York, 1991, A. de
Gruyter.
7 Gyáni Gábor: Emlékezés,
emlékezet és a történelem elbeszélése.
Budapest, 2000, Napvilág, 89.
8 Litván György: Az 1956-os
magyar forradalom hagyománya. 16. A kivégzettekhez kapcsolódóan
Rainer M. János végezte 1989 elõtt a legalaposabb
kutatást Fényes Elek álnéven: Kísérlet
az 1956-os forradalmat követõ megtorlás számszerû
felmérésére. Magyar Füzetek, 17. sz. 1986, Párizs,
99–129; Uõ.: Adatok az 1956-os forradalmat követõ megtorláshoz.
Beszélõ, 19. sz. (1987. 1. sz.) 43–63; [Újabb teljes
közlése: In Halottaink 1956. 2. köt. Budapest, 1989, Katalizátor
Iroda, 19–54; Beszélõ összkiadás. Sajtó
alá rendezte Havas Fanny. 2. köt. Budapest, 1992, AB Beszélõ
Kiadó, 649–663; részletek belõle: Kapitány
Éva (szerk.): 301. Budapest, 1989, Aura. 53–59.
9 Évkönyv. I.. Budapest,
1992, 1956-os Intézet, 245–53.
10 Ezzel kapcsolatban lásd
Gyáni Gábor: Történetírásunk az
évezred fordulóján. Századvég, 2000.
õsz. 117–140.
11 Kövér György:
Losonczy. 353.
12 „Egyes társadalmak effajta
magatartást tanúsítanak halottaikkal szemben. Nem
engedik nyugodni, hanem háborgatják õket: olykor a
szó szoros értelmében […] és jelképesen
is […], ahol tekintélyért versengenek, és a versengõknek,
hogy úgy mondjuk, állandóan segítségül
kell hívni a halottakat. […] Ezek a társadalmak a többi
társadalomnál jobban úgy érzik, hogy zavarják
õket a halottak, akiket használnak. Úgy gondolják,
hogy a halottak bosszút állnak üldöztetésükért:
annál inkább követelõdznek és perlekednek,
minél inkább ki akarják használni õket
az élõk.” Claude Lévi-Strauss: Szomorú trópusok.
Budapest, 1979, Európa, 284. Idézi Kövér György:
Losonczy. 353–354.
13 Rainer M. János: Nagy
Imre. Politikai életrajz. Elsõ kötet. 1896–1953. Budapest,
1996, 1956-os Intézet, 7; uõ: Nagy Imre. Politikai életrajz.
Második kötet. 1953–1958. Budapest, 1999, 1956-os Intézet,
449.
14 Hegedûs B. András
(szerk.): 1956 kézikönyve. I–III. Budapest, 1996, 1956-os Intézet.
A 3. kötet a megtorlás áldozatainak adatait tartalmazza,
ami valószínûleg annak köszönhetõ,
hogy róluk állt rendelkezésre a legtöbb adat,
éppen az ezt megelõzõ mártirológiából
kinövõ kutatások miatt. Ugyanennek modernebb, nemcsak
a kivégzettek életrajzait tartalmazó változata
az 1956 enciklopédiája címû CD-ROM. Budapest,
1999, 1956-os Intézet.
15 Beszámoló az intézet
1991–1992. évi tevékenységérõl. In Évkönyv.
I. 1992. Budapest, 1992, 1956-os Intézet, 245–253.
16 Kozák Gyula: Az Oral
History Archívumról (Bevezetés az OHA ‘56-os interjúinak
annotált jegyzékéhez). In Évkönyv. I.
1992. 255–266.
17 A történeti megjelenítés
annales, illetve krónika formáinak konstrukcióként
történõ elemzésérõl lásd
Hayden White: A történelem terhe. Budapest, 1997, Osiris, 103–142.
18 Tudnunk kell, mi történt
valójában 1956-ban. Hegedûs B. András a forradalom
tizenhárom napjának kutatási sajátosságairól,
a fehér foltok eltüntetésének nehézségeirõl.
Népszabadság, 1995. október 24.
19 Kovács András:
Szóról szóra. BUKSZ, 1992. tavasz. 88–94; Hanák
Gábor–Kövér György: Biográfia és
oral history. In Valuch Tibor (szerk.): Hatalom és társadalom
a XX. századi magyar történelemben. Budapest, 1995,
Osiris–1956-os Intézet, 92–101; Gyáni Gábor: Emlékezés
és oral history. In uõ: Emlékezés. 128–145;
Tóth Eszter Zsófia: Klió és az oral history.
Múltunk, 2000. 3. sz. 165–177.
20 Beszámoló az Intézet
1993–1994. évi tevékenységérõl. In Évkönyv.
III. Budapest, 1994, 1956-os Intézet, 223–236.
21 Gyáni Gábor: Történetírásunk.
90; Mary Fulbrook: A német nemzeti identitás. 45–76.
22 Boros Géza: Emlékmûvek
‘56-nak. Budapest, 1997, 1956-os Intézet, 123.
23 Litván György: Az
1956-os magyar forradalom hagyománya. 15; uõ: 1956-os kutatások
és viták a mai Magyarországon. Bevezetõ elõadás
„Az 1956-os magyar forradalom a világpolitikában” címû
konferencián. In Évkönyv. V. 1996/1997. Budapest, 1997,
1956-os Intézet, 23–26.
24 Litván György: Mítoszok
és legendák 1956-ról. In Évkönyv 2000.
VIII. Magyarország a jelenkorban. Budapest, 2000, 1956-os Intézet,
205–218.
25 Kõrösi Zsuzsanna–Molnár
Adrienne: Titokkal a lelkemben éltem. Az ötvenhatos elítéltek
gyermekeinek sorsa. Budapest, 2000, 1956-os Intézet.
26 Errõl lásd: Mindennapi
életutak, életstratégiák a XX. században.
In Évkönyv. VII. 1999. Budapest, 1999, 1956-os Intézet,
183–214; ill. Évkönyv. VIII. 2000. 171–202.
27 Timothy Garton Ash: Zárszó.
In Évkönyv. V. 1996/1997. 309–312.
28 György Péter: Néma
hagyomány. Kollektív felejtés és a kései
múltértelmezés. 1956 1989-ben. (A régmúlttól
az örökségig). Budapest, 2000, Magvetõ; Gyáni
Gábor: 1956 elfelejtésének régi-új mítosza.
Élet és Irodalom, XLV. évf. 6. sz. 2001. február
9; Litván György: Az elnémult hagyomány; K. Horváth
Zsolt: Ami személyes és ami kollektív. Élet
és Irodalom, XLV. évf. 15. sz. 2001. április 13.
29 Példának okáért
ezek közé a jelenségek közé is sorolható
a „munkás-önigazgatás” mítosza, amelyet a sokak
által kizárólag „alulról szervezõdött”
intézményként ábrázolt 1956-os munkástanácsokhoz
kapcsoltak, és nem volt egyeztethetõ sem a tervgazdasági,
sem a piacgazdasági viszonyokkal.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu