A társadalmi struktúra és rétegzõdés
kérdése a második világháború
után Magyarországon – a többi szocialista országhoz2
hasonlóan – a társadalomtudományok és az uralkodó
politikai rend számára egyaránt fontos kutatási
témának számított3.
Olyan terület volt, melyet a megváltozott politikai, gazdasági
szerkezet jelentõsen módosított vagy módosítani
igyekezett.
A társadalomról szóló diskurzusok számára
az elméleti alapot a hatalom hivatalos ideológiája
nyújtotta. Adott volt a marxista ideológiai-elméleti
keret a társadalmi struktúra kérdésének
megválaszolásához is. 1945 után a magyar társadalomtudományokban
a történelmi materializmus keretében kidolgozott marxi
„két osztály” elmélet, majd a Sztálin által
megfogalmazott „két osztály és egy réteg” modell
uralkodott. E szerint a szocialista társadalmak szerkezetét
úgy lehet leírni, hogy abban a termelõeszközökhöz
való viszony alapján két osztályt lehet megkülönböztetni:
a munkásosztályt, amely az állami tulajdonon keresztül
részesül a termelõeszközök tulajdonában
és a termelõszövetkezeti parasztságot, amely
a szövetkezeti tulajdonon keresztül részesül a termelõeszközök
tulajdonában, valamint egy réteget, a szellemi vagy értelmiségi
réteget.
A hivatalos ideológia és a valóság közötti
különbség azonban lényeges volt. A szociológia,
mivel azzal az igénnyel lépett fel, hogy empirikus kutatásokon
keresztül a valóságot fogja bemutatni, alapelveinél
fogva kritikai diszciplínának minõsült. A megszervezõdött
szociológiának ezért mindenekelõtt a létjogosultságát
kellett igazolnia, megmutatni azt, hogy lehetséges egy nem polgári,
hanem marxista szociológia kialakítása. Ebbõl
következett, hogy meghatározóvá vált a
politikai rendszerhez való kapcsolatán túl a történelmi
materializmushoz fûzõdõ viszonya.
Míg a társadalmi struktúráról szóló
elméleti vita az 1960-as évek közepére bontakozott
ki – a szociológia intézményesülésével
együtt fejlõdve –, addig a társadalmi rétegzõdés
empirikus vizsgálatai a Központi Statisztikai Hivatal (KSH)
keretein belül már az 1950-es évek végétõl
folytak, összekapcsolódva az 1920-as, 1930-as és az
1940-es években a társadalmi rétegzõdésre
vonatkozó adatokkal4.
Az 1960-as években a magyar szociológiát vizsgálva
az empíria és az elmélet különélését
tapasztalhatjuk. Ez a társadalmi struktúra vizsgálatain
keresztül is jól bemutatható, mindamellett már
az 1960-as években történtek kísérletek
a kettõ ötvözésére. Az ideológiai
korlátok nem támogatták a modern „polgári”
szociológiai elméletek megismerését és
beépítését, de ugyanakkor nem akadályozták
meg a legújabb módszertani eljárások átvételét.
Bár Dányi Dezsõ szerint az 1940-es években
a magyar statisztikai apparátus módszertani tekintetben elmaradt
az európaitól, néhányan már alkalmazták
a nemzetközi statisztikai módszereket a hazai vizsgálatokban
(Dányi 2001, 7). Az empirikus vizsgálatok nemcsak a hatalom
és a kutatók számára bírtak szakmai
és politikai jelentõsséggel, hanem lehetõséget
biztosítottak a nemzetközi kutatásokba való bekapcsolódásra
is. Ezen törekvések már az intézményesülés
elsõ lépéseinél láthatóvá
váltak.
A társadalmi struktúráról kialakult elméleti vita az 1960-as években
Az elsõ tanulmány, amely Magyarországon a társadalmi
szerkezet elméleti problémáját egészében
vizsgálja „A szocialista társadalom strukturális modellje
és a társadalmi rétegzõdés” címen
a Valóságban jelent meg 1964-ben Hegedüs Andrástól5.
Ebben a marxi dichotóm modell elméleti segítségének
elismerése mellett hangsúlyozza azt, hogy egy „árnyaltabb
és több dimenziót is figyelembe vevõ modell használata
különösen idõszerû a mi korunkban” (Hegedüs
1964, 4) a szocialista társadalom korszerû vizsgálatánál.
„Mi sem lenne azonban nagyobb hiba, mint a kapitalizmusra érvényes
– dichotóm jellegû – strukturális modell mechanikus
alkalmazása a szocialista társadalomra, amelynek történelmi
jelentõségû funkciója éppen a kétosztályos
társadalmi struktúra megszüntetésével
az osztály nélküli társadalom megteremtése”
(Hegedüs 1964, 4). Hegedüs András olyan retorikát
alakított ki, mely alátámasztotta és politikailag
elfogadhatóvá tette elméleti következtetéseit.
A szöveg sugallta, hogy a szerzõ a helyes kategóriákat
és elméleti kereteket alkalmazza, a társadalmi struktúra
kérdését a marxista ideológiának és
a hatalomnak megfelelõ módon értelmezi. Elméleti
kiindulópontja a marxista modell volt, mely szerinte azért
nem volt alkalmas az akkori magyar társadalom leírására,
mivel azzal a kapitalista társadalmakat lehetett jellemezni, továbbá
a korszakra jellemzõ tudományos igényû empirikus
felmérések elkészítéséhez sem
felelt meg.
Elmélet és empíria viszonya sajátosan alakult
e tanulmányban. Hegedüs nem empirikus adatfelvétel és
feldolgozás eredményeképpen vont le elméleti
következtetéseket, és jutott el a kétosztályos
elmélet elutasításához6.
Az állította, hogy a dichotóm modell nem alkalmas
a szocialista társadalom ezen idõszakára jellemzõ
struktúra leírásához, és ehhez mintegy
illusztrációként mutatott be statisztikai adatokat.
A marxi modell hiányosságára Marx munkái felõl
közelített, kimutatta, hogy konkrét történelmi
idõszakok leírásakor maga Marx sem ragaszkodott a
dichotóm modellhez.
A társadalmi struktúra vizsgálatához kapcsolódó
vita – ha ezt valóban annak lehet nevezni – 1966-ban a Valóság
címû folyóirat hasábjain bontakozott ki. A vita
elõre meghatározott menetében két oldal különíthetõ
el. Az egyik oldalt Hegedüs András és Ferge Zsuzsa képviselte,
a másikat Wirth Ádám és Buza Márton.
Az indító cikket Hegedüs András írta,
címe: „Társadalmi struktúra és munkamegosztás”.
Hegedüs 1966-os tanulmánya nem tért el lényegesen
az 1964-ben megjelent álláspontjától. Ebben
a tanulmányában utalt a korábban már leírt
elmélet és empíria kettõsségére,
mely végig jelen volt a társadalmi struktúra vizsgálata
során. „Az elméleti és társadalomstatisztikai
megközelítések között csak olyan kutatási
cél tud kapcsolatot teremteni, amely a társadalmi különbségek
és rétegzõdés vizsgálatát alárendeli
a társadalmi történések megértésére
irányuló törekvéséknek. Csak errõl
az alapról kiindulva lehet válaszolni arra a kérdésre
is, hogy a társadalmi különbséget okozó
jegyek közül melyeknek van különös jelentõsége”
(Hegedüs 1966, 20). Hegedüs szerint a társadalmi történések
megértése a legfontosabb, s ennek kell alárendelni
a társadalmi különbségek vizsgálatát.
„Marx álláspontja, amely szerint a társadalmi struktúrában
elfoglalt hely döntõ szerepet játszik az emberek gondolkodásában
és következésképpen az emberek által »csinált«
történelemben is, nemcsak a marxista szociológiának
alaptétele, hanem a modern polgári szociológia különbözõ,
nem marxista irányzatainak is: ahogy B. Barber írja, ez »alapvetõ
feltételezése a modern szociológiának is«.
Nem utolsósorban éppen ebben a gondolatban lehet megtalálni
a szociológiának, mint önálló társadalomtudományi
ágnak a legfontosabb specifikus vonását” (Hegedüs
1966, 20).
Hegedüs, S. Ossowskihoz7
hasonlóan, nem tartotta megfelelõnek a marxi osztályelmélet
kategóriáit a szocialista társadalmak elemzésére.
A szocialista társadalmakban szerinte is alapvetõen megváltozott
a termelõeszközök tulajdonának rendszere, ezért
a kialakított fogalmak nem alkalmasak a társadalmi szerkezet
elemzésére, ugyanakkor nem állított alternatívát
a marxi elmélettel szemben. „Marx a tulajdonviszonyokat, amelyekre
visszavezette az osztályok létezését, nem közvetlenül
származtatta a termelõerõk állapotából,
hanem a társadalmi munkamegosztás adott fokával magyarázta.
[…] A marxizmus vulgáris felfogása minderrõl megfeledkezik,
a tulajdonformákat nem vezeti vissza a társadalmi munkamegosztásra,
hanem abszolutizálja, és ezen az alapon ezt tekinti a társadalmi
struktúrát végsõ soron meghatározó
tényezõnek, vagy ha a matematika nyelvén akarjuk kifejezni
magunkat, az egyetlen történelmileg lehetséges független
változónak” (Hegedüs 1966, 21).
Hegedüs András e két tanulmánya alapján
elmondható, hogy a társadalmi struktúráról
kialakított elméleti álláspontja kilépett
a dogmatikus, marxizáló elméletalkotókéi
közül, de nem lépett ki a marxi elméleti keretbõl.
A marxi elméleten belül maradva, Marx elméletén
keresztül a tulajdonviszonyokkal szemben az egyén munkamegosztásban
elfoglalt helyének szerepét hangsúlyozta a társadalmi
struktúra vizsgálatában. Fõ érdeme,
hogy vállalta annak leírását, hogy az akkori
szocialista társadalomban léteztek társadalmi egyenlõtlenségek,
és ezeket leginkább a munkamegosztásban elfoglalt
hely szerint lehet értelmezni.
A idézett Hegedüs-tanulmányokkal párhuzamba
állítható Ferge Zsuzsának a Valóság
1966/10. számában megjelent „Társadalmi rétegzõdés
Magyarországon” címû írása. Párhuzam
húzható a két szerzõ között abban
a tekintetben, hogy mindkettõ elmozdult a marxizáló,
hivatalos ideológiai álláspontból – szemben
a két ugyancsak ebben az idõben megjelent tanulmánnyal8.
A párhuzam elismerése mellett a két tanulmány
különbségeit emelem ki. Alapvetõ különbség,
hogy Ferge Zsuzsa tanulmánya az elsõ, amely közelebb
hozta az empíria és az elmélet kettészakadt
rendszerét. Tanulmánya a Központi Statisztikai Hivatal
1963 elején készült, 15 000 háztartást
felölelõ empirikus vizsgálatára épült.
Elméleti háttérként Hegedüs és
Ossowski gondolataira hivatkozott, és „célja nem a részletes
adatok közlése, hanem néhány általánosabb
meggondolás és következtetés ismertetése”
volt; ez egy „a számok és a mérhetõ tények
felhasználásával tett kísérlet az elméleti
állásfoglalások és a társadalmi valóság
szembesítésére” (Ferge 1966, 23). Bár Ferge
Zsuzsa sem lépett ki a marxista modellre jellemzõ konfliktuselméleti
megközelítésbõl abban a tekintetben, hogy a társadalomban
meghatározónak tartotta a csoportok közötti konfliktust,
abban viszont igen, hogy mi okozza ezt a feszültséget. Kettejük
munkája eltérést mutat abban is, hogy Hegedüs
még nem mondta ki csak utalt arra, hogy a csoportok közötti
különbségek az értékválasztásban
mutatkoznak meg. Ferge Zsuzsa vizsgálati hipotézise szerint:
„a mai magyar társadalom tagolódása – minthogy a termelési
eszközökhöz való viszony elvesztette a kizsákmányoló
osztálytársadalmakban játszott döntõ szerepét
– többé nem a tulajdonviszonyok különbözõsége
alapján jön létre, de változatlanul a társadalmi-gazdasági
viszonyokban gyökerezik, amennyiben a társadalmi munkamegosztásban
elfoglalt helyek különbözõsége a tagolódás
alapja” (Ferge 1966, 24).
Míg Hegedüs András Marxra hivatkozott, és
elismerve a munkamegosztásban elfoglalt hely szerepét, ugyanilyen
lényegesnek tartotta a tulajdonviszonyok, a lakóhely jellege,
a jövedelem, a népgazdasági ág és a mûveltségi
szint dimenzióit, addig Ferge Zsuzsa a szocialista társadalmakban
a számos különbözõ differenciáló
tényezõ közül legfontosabbnak a munkamegosztásban
elfoglalt helyet tartotta, és ez alapján állította
fel a munkajellegcsoportokat. Ferge tanulmányában még
határozottan különbséget tett munkajellegcsoportok
és foglakozási csoportok között, de ennek gyakorlati
alkalmazását nem mutatta be. „A társadalmi munkamegosztásban
elfoglalt hely társadalmi jelentõsége nem magából
a foglalkozásból adódik, hanem azokból az általános
jellemzõkbõl – a munka jellegét meghatározó
dimenziókból –, melyek egy-egy konkrét foglalkozáshoz
kapcsolódnak, akár mint annak elõfeltételei,
akár mint velejárói” (Ferge 1966, 26). A munka jellegét
a következõ dimenziók alapján határozta
meg: hatalom, döntési jogkör, felelõsség,
képzettség, képesség, alkotóbb vagy
rutinosabb, nehezebb vagy könnyebb, rendszeres vagy rendszertelen
erõkifejtést igényelõ munka. Ezek alapján
a három nagy, a szellemi, a fizikai és a mezõgazdasági
kategóriákban alkategóriákat határozott
meg9. Hegedüs elsõ
tanulmányában (Hegedüs 1964) megkülönböztette
a tulajdonviszonyok alapján az állami szektorban dolgozókat,
a mezõgazdaságiakat és az önállóan
dolgozókat, Fergéhez hasonlóan figyelembe vette a
munka jellegének megfelelõ csoportokat is, mint a szellemi
(ahol vezetõ, önálló munkakörrel rendelkezõ
és beosztott értelmiségi vagy alkalmazott rétegeket
különített el) és a fizikai (szakmunkás,
betanított munkás, segédmunkás) munka szétválasztását.
Hegedüs szerint e foglakozási struktúra szoros kapcsolatban
van a mûveltségi szinttel, a jövedelemmel, a lakóhellyel
és az ágazati megoszlással, de nem állított
fel közöttük Fergéhez hasonló ok-okozati viszonyt.
Hegedüs második tanulmánya (Hegedüs 1966), szinte
önkritikát gyakorolva a korábbi tanulmány felett,
már nem tartalmazta a konkrét kategóriákat,
hanem a munka azon dimenzióját hangsúlyozta, hogy
milyen lehetõséget enged saját és mások
munkájának kontrolljára. Az 1966-os Hegedüs-tanulmány
visszafogottságának oka az 1965-ben megjelent „Optimalizálás
és humanizálás” (Hegedüs 1965) címû
tanulmánya miatt kialakult helyzet lehet, a cikk után meg
kellett válnia a Valóság fõszerkesztõi
pozíciójától10.
1968-ban Ferge Zsuzsa „A társadalmi struktúra és
a rétegzõdés elméleti alapjai és valóságos
megjelenése a mai magyar viszonyok között” címmel
védte meg kandidátusi disszertációját.
Az ezt követõ évben, 1969-ben jelent meg a Társadalmunk
rétegzõdése címû könyve11.
Ez a könyv is – a Valóságban 1966-ban megjelent tanulmányhoz
hasonlóan – az 1963-as KSH-felmérésen alapult, tehát
a valós tényekbõl kívánt levonni további
következtetést a társadalmi struktúrára.
Ferge szerint az akkori magyar társadalom nem írható
le a korábban elfogadott „két osztály, egy réteg”
elmélettel, mert e modell alkalmazásakor az egyes kategóriákon
belül adódó különbségek lényegesebbek,
mint a kategóriák közötti eltérések.
A munkamegosztásból kiindulva a munkákat jellegük
szerint csoportosította a tulajdon, a hatalom, a tudás, a
munkamegosztásba való bekapcsolódás rendszeressége,
mezõgazdasági jellege, fizikai vagy szellemi volta, valamint
a munka tárgya szerint. Ezek alapján hét munkajellegcsoportot12
különböztetett meg, és ezeket kiegészítette
elõzmény- és következményváltozókkal.
Érdekes megfigyelni, hogy a hét, munkajelleg alapján
különválasztott csoport már sokkal közelebb
áll a foglalkozási csoportok szerinti felosztáshoz,
mint az 1966-ban megjelent tanulmányának munkajellegcsoportjai.
Ez teszi lehetõvé, hogy a késõbbiekben Andorka
Rudolf szinte egyenlõséget tehetett a Ferge-féle munkajelleg
és az általa használt foglalkozási jelleg alapján
létrehozott csoportosítás között (Andorka
1970).
A témában 1971-ben jelent meg Kolosi Tamás A társadalmi
struktúra marxista elméletéhez címû könyve
(Kolosi 1971). Mint azt a mû címe is mutatja, Kolosi közelebb
állt a társadalmi struktúra ideológiai megközelítéséhez.
A hazai álláspontokat két táborra osztotta.
Az egyik a Ferge Zsuzsa által képviselt, a fentiekben ismertetett
elméleti koncepció, a másik Wirth Ádám
nevéhez kötõdik, és Kolosi Tamás így
foglalta össze: „Az osztályviszonyok komplexitása nem
zárja ki, ellenkezõleg, feltételezi a tulajdonviszonyok
központi szerepét. […] A munkamegosztás kialakulása
és fejlõdése egyfelõl a termelõerõk
fejlõdésével, másfelõl a tulajdonviszonyok
fejlõdésével függ össze. […] Természetesen
nem teljesen »független« változó a tulajdonviszony
sem, hiszen a termelési viszonyok – melyek fõ komponense
és jellemzõje a tulajdonviszony – végsõ soron
a termelõerõk színvonalának felel meg” (Kolosi
1970, 84). Kolosi Tamás szerint a hatvanas évek vitái
a sztálini állásponton belül maradtak, mely szerinte
két dimenzióra bontja a termelési viszonyokat: tulajdonviszonyokra
és munkamegosztásra. „Sztálin koncepciójának
lényege az volt, hogy a társadalmi struktúrában
a leglényegesebb struktúraképzõ a tulajdonviszony,
melyet a szocialista társadalomra vonatkozóan a tulajdonformával,
vagyis a szocialista tulajdon két formájával azonosítottak”
(Kolosi 1971, 85).
Az 1960-as években a Hegedüs András és Ferge
Zsuzsa által kialakított, a magyar társadalom szerkezetérõl
folyó diskurzus lehetõvé tette a marxista ideológiai
magyarázaton kívüli beszédmód legitimálását.
Hegedüs személye és az általa használt
retorika elfogadtatta a nem dogmatikus szemlélet kialakítását
a társadalmi struktúra kutatásában. Erre épülhetett
Ferge Zsuzsa munkajellegcsoporton alapuló elmélete, melynek
módosított változatait hosszú idõn keresztül
használták a hazai társadalomtudományokban.
A társadalmi szerkezetnek a termelõeszközökhöz
való viszony alapján való meghatározása
megkérdõjelezése maga után vonta annak megkérdõjelezését
is, hogy az osztályok és rétegek között
csekély különbséget lehet kimutatni, és
azt, hogy ezek a különbségek gyorsan csökkentek vagy
megszûnhetnek13.
A társadalmi mobilitás empirikus vizsgálata
Az elméleti vita mellett az 1960-as években számos
empirikus kutatás született a társadalmi mobilitás
változásáról és az átrétegzõdésrõl.
Ezek az empirikus kutatások kevés pontban kapcsolódtak
a társadalmi struktúráról kialakult elméleti
vitához. A társadalmi struktúráról szóló
vita azt a problémát taglalta, hogy mi határozza meg
az egyén helyét a társadalomban, valamint magában
rejtette azt a szakmai és hatalmi kérdést, hogy ki
kompetens e kérdés megválaszolására.
Ezért, mint azt a fentiekben láthattuk, az elméleti
írások retorikájukban álláspontjuk igazolására
törekedtek egyrészt a marxista ideológia, másrészt
a tudományos elvárásoknak megfelelve. A társadalmi
átrétegzõdés- és mobilitáskutatások
ezzel szemben az egyének és családok társadalmi
helyzetének változását vizsgálták
empirikus módszerekkel, figyelmen kívül hagyva a marxista
ideológia által diktált társadalomfelosztást.
A két terület összekapcsolódott viszont abból
a szempontból, hogy a társadalmi átrétegzõdés
vizsgálatánál alapvetõ kérdés:
milyen szempontok alapján határozzuk meg az egyén
helyét a társadalmi struktúrában, milyen tényezõk
befolyásolják a mobilitást.
A KSH akkori vezetõje, Péter György 1963-ban indíttatta
el a társadalmirétegzõdés-kutatást,
melynek vezetõi Mód Aladárné, Ferge Zsuzsa,
Láng Éva és Kemény István voltak (Mód
és mtsai. 1966). A KSH-n belül nem tartották fontosnak
a – Hegedüsnél még tapasztalható – helyes retorika
használatának hangsúlyozását. Az 1962-ben
elkezdõdött, a társadalmi mobilitás vizsgálatára
készített adatfelvétel elsõ eredményeit
1965-ben a KSH Népességtudományi Kutatócsoportja14
által kiadott Közleményben publikálták
(Szabady–Klinger 1965). A kötet az adatok ismertetésére
szorítkozik. A tanulmány szerzõiként a kutatócsoport
akkori igazgatója, Szabady Egon és Klinger András
szerepeltek. Az 1960-as években nem volt ritkaság, hogy nem
a munka valódi készítõit nevezték meg
szerzõként, hanem az intézet vagy részleg vezetõit15.
1967-ben jelent meg Kemény István „A mobilitás
társadalmi összefüggései” (Kemény 1967)
címû tanulmánya. Kemény István ebben
a munkájában elsõsorban a mobilitást befolyásoló
tényezõkkel foglalkozott, és ezeket is fõként
a mobilitás és a gazdasági fejlõdés
összefüggéseinek szempontjából vizsgálta.
Magyarországon elsõként mutatott rá arra, hogy
a mobilitási arányszámok elsõsorban a gazdasági
fejlettség fokától, a gazdasági növekedés
ütemétõl és a foglalkozási struktúra
átalakulásától függtek. Ennek következtében
a magyar munkásoknak a szellemi foglalkozások felé
irányuló kilépési mobilitása elmaradt
a nyugati országok átlaga mögött. Felhívta
a figyelmet arra is, hogy a foglalkoztatási struktúra átalakulását
messzemenõen befolyásolta az erõltetett iparosítás,
valamint hogy a szellemiek felfelé történõ mobilitása
jóval nagyobb volt, mint a nyugati országokban, végül
hogy más rétegekhez képest romlott a régi értelmiségiek
és szakmunkások, valamint a jómódú parasztság
helyzete16.
1970-ben jelent meg a KSH Népességtudományi Kutatóintézete
által kiadott kötet második része, mely az 1962–64-es
adatok elemzését tartalmazta, szerzõje Andorka Rudolf
volt (Andorka 1970)17. A Szabady
Egon által írt „Bevezetés” jól elkülöníthetõ
a kötet többi részétõl. Szabady a marxista
retorikát használva utalt arra, hogy a szocialista társadalmak
számára a társadalmat befolyásoló folyamatok
tudományosan tervezhetõk, befolyásolhatók,
vagyis a szocialista társadalom számára is hasznos
a társadalomtudomány, így a szociológia is:
„Különösen fontos a társadalom jelenségeinek
és folyamatainak, közöttük a mobilitásnak
pontos ismerete a szocialista társadalomban, amely ezeket a folyamatokat
tudományosan és az egész társadalom érdekében
kívánja irányítani” (Andorka 1970, 11). A kötet
egészében egyedül itt van némi marxizáló
megjegyzés azokra a tömegekre, melyek a második világháború
elõtt nem rendelkeztek termelõeszközökkel, ezért
saját munkaerejüket adták el. „Magyarország a
második világháború elõtt mind a gazdasági
élet, mind pedig a társadalmi struktúra alapján
ítélve félfeudális-félkapitalista ország
volt. A nemzeti jövedelem nagyobb részét a mezõgazdasági
termelés alkotta, a keresõknek a fele a mezõgazdaságban
dolgozott. A társadalmi egyenlõtlenségek igen nagyok
voltak: egy szûk nagybirtokos és nagytõkés csoport
kezében volt az ország gazdasági életének
jelentõs része, ugyanakkor hatalmas munkás és
földnélküli paraszt tömegek semmilyen termelõeszközzel
sem rendelkeztek, és munkaerejük eladásából
kellett hogy megélhetésüket biztosítsák”
(Andorka 1970, 12).
Andorka, bár elismeri, hogy a második világháború
után átalakult magyar társadalomban megnõttek
a mobilitási lehetõségek és ezáltal
közelebb került a nyugati társadalmakhoz, de önéletrajzában
(Andorka 1996, 119) azt olvashatjuk, hogy az adatok alapján arra
a következtetésre jutott, hogy – az ideológiai tételekkel
ellentétben – nagyon lényeges egyenlõtlenség
érvényesül a mobilitásban. A privilegizált
családokból származóknak sokkal nagyobb esélyük
volt elõnyös társadalmi pozíciókba bekerülni,
mint a szegényebb családok gyermekeinek. Szerinte a szocialista
és a kapitalista társadalmak egyformán egyenlõtlenek
voltak.
Andorka utalt az ismertetett elméleti vitára, és
egyértelmûen a Ferge Zsuzsa által kidolgozott, a munkamegosztásban
való hely alapján kialakított rétegzõdéselméletet
fogadta el az akkori hazai elméletek közül. Az elmélet
megismerésére Ferge Zsuzsa 1969-es Társadalmunk rétegzõdése
címû könyvét és Kemény István
1969-ben Társadalmi rétegzõdés címen
megjelent, a külföldi irodalomról szóló
áttekintését ajánlotta.
A legösszevontabb csoportosításban három
réteget (szellemi, nem mezõgazdasági fizikai, mezõgazdasági
fizikai foglalkozásúakat) különített el,
amely lehetõvé tette egy szocialista és egy kapitalista
ország társadalmi mobilitásának összehasonlítását:
„Amikor a foglalkozásokon alapuló társadalmi csoportokat
alkalmazzuk, nem kerülünk ellentmondásba a mai magyar
társadalomra vonatkozó rétegzõdési elméletekkel
sem. Bár a rétegzõdéselméletre vonatkozó
viták még nem zárultak le, kétségtelen,
hogy a foglalkozás és az azzal szorosan összefüggõ
helyzeti adottságok, más szóval a társadalmi
munkamegosztásba való bekapcsolódás módja
a leglényegesebb differenciáló tényezõ,
amely az emberek és családok jellegzetességeit, magatartását
befolyásolja” (Andorka 1970, 20). Itt találkozhatunk Andorka
azon álláspontjával, mely szerint a munkamegosztásba
való bekapcsolódás módja és a foglalkozás
alapján kialakított csoportok között egyenlõséget
lehet tenni. Andorka szerint a társadalmi mobilitás vizsgálata
során két alapvetõ módszertani probléma
merül fel. Az egyik, hogy milyen dimenziókban (foglalkozás,
presztízs, jövedelem szerint kialakított csoportok között)
vizsgáljuk a mobilitást, valamint hány és milyen
csoportot különböztetünk meg a társadalomban18.
A másik, hogy milyen mérõszámokkal jellemezzük
a mobilitást. „Az elsõ kérdés kapcsolódik
a társadalmi struktúra problémájához,
bár nem azonos azzal. Akkor beszélünk mobilitásról,
ha az egyén (vagy család) az egyik társadalmi helyzetbõl
egy olyan másik helyzetbe lép át, amely az elõbbitõl
valóságosan különbözik” (Andorka 1970, 144).
Ezek alapján a Ferge által használt munkajellegcsoportokhoz
hasonló társadalmi csoportokat határozott meg a magyar
társadalomban19.
Az így kialakított kategóriák elõnye
az volt, hogy általuk olyan fogalmakat használtak, melyek
nemcsak a hazai társadalom leírására voltak
alkalmasak, de a nemzetközi vizsgálatok számára
is érthetõek és elfogadhatóak voltak. Lehetõséget
nyújtottak a korábbi népszámlálási
adatok elemzésére az aktív keresõk között,
ezért alkalmazásukkal több évtizedes tendenciákat
lehetett kimutatni a magyar társadalomi szerkezet alakulásában20.
A csoportosítás arra is lehetõséget teremtett,
hogy az akkori magyar társadalomban jelenlévõ egyenlõtlenségeket
kimutathatóvá tegye. Már az 1970-es vizsgálatban
benne volt annak a megfogalmazása, hogy a szocialista társadalmi
berendezkedés nem jár együtt a tényleges esélyegyenlõséggel
a különbözõ rétegek számára.
A mobilitás kutatásának módszertani kérdését
is részletesen elemzi Andorka 1970-es tanulmányában.
Olyan fogalmakat ismertet, mint a kilépési és belépési
mobilitási arányszámok, az asszociációs
és disszociációs index vagy a tökéletes
és tényleges mobilitás. Ezek mellett olyan, akkor
még egészen újnak számító matematikai-statisztikai
módszereket is bemutat, melyeket Blau és Duncan alkalmaztak
mobilitáskutatásaikban. Olyan, ma is használt eljárásokat
hozott be a hazai társadalomtudományi köztudatba, mint
a többváltozósregresszió-elemzés, a kovarianciaelemzés
vagy az útelemzés. Tanulmányában hivatkozik
O. D. Duncan 1966-ban megjelent, az útelemzés módszerét
általánosan bemutató Path Analysis: Sociological Examples
címû munkájára, amely a közvetlen és
közvetett hatások felbontásának eljárását
tárgyalja a társadalmi mobilitás vizsgálataiban.
Látható, hogy míg elméleti szinten Ferge Zsuzsa
álláspontját fogadja el, addig gyakorlatban nem erre,
hanem a korabeli angolszász irodalomra és eljárási
módszerekre hagyatkozik.
Andorka 1970-ben megjelent munkája az elsõ, mely itthon
részletesen bemutatta a korabeli nyugati empirikus mobilitásvizsgálatok
módszertanát és azok problémáit. Külön
fejezetet szentelt a társadalmi mobilitás empirikus vizsgálatának
világirodalmi áttekintésére. A polgári
irányzatok ismertetése, esetleg kritikája az újrainduló
hazai szociológia egyik bevett módszere volt a nyugati társadalomtudományi
irányzatok közvetítésére21.
A századfordulótól kezdõdõen leírta
és pontosan dokumentálta az akkori mobilitásvizsgálat
elõfutárainak tekinthetõ kutatásokat. Kiemelte
P. A. Sorokin 1926-os és 1929-es munkáinak fõbb pontjait,
valamint Linton 1936-os munkáját. A második világháború
utáni kutatók közül elsõsorban Glass, Carlsson
és Svatastoga adatfelvételi módszerét ismertette.
Hangsúlyozta a D. V. Glass szerkesztette, 1954-ben Londonban megjelent
Social Mobility in Britain címû kötet szerepét,
mely összhangban állt a Nemzetközi Szociológiai
Társaságon belül a Társadalmi Rétegzõdés
és Társadalmi Mobilitás Kutatóbizottság
létrehozásával (Ganzeboom, H. B. G.–Treiman, D. J.–Ultee,
W. C. 1991, 285–286). A bizottság megalakulása óta
központi színtere volt a tudományos tapasztalat- és
adatcserének, a nemzetközi együttmûködésnek.
E nemzetközi összefogás keretei között végeztek
részletes és rendszeresen ismételt rétegzõdési
és mobilitási adatgyûjtést. S. M. Miller Comparative
Social Mobility címû 1960-ban megjelent könyvében
a nemzetközi együttmûködés keretében
magyarországi adatokat is felhasznált. Miller 1960-as könyvét
Andorka is megemlítette 1970-es tanulmányában, de
a Miller által közölt adatokat elemzésében
nem használta fel. Röviden ismertette a Glass-féle vizsgálatban
használt foglakozási csoportokat, és megemlítette
a Lipset és Bendix által kialakított összevont
felosztást (szellemi-fizikai-mezõgazdasági), melyet
Andorka maga is leírt az elemzése elején. Lipset és
Bendix munkája 1959-ben jelent meg Social Mobility in Indrustial
Society címmel, és az elsõ olyan jellegû munka
volt, amely a társadalmi mobilitást nemzetközi összehasonlításban
elemezte. A foglakozás jellege alapján kialakított
csoportosítással kapcsolatban négy problémát
emelt ki. Az egyes csoportok nem elég homogének, az egyes
rétegek túlságosan elmosódtak, nem lehet kizárólagos
hierarchiát felállítani a csoportok között,
valamint az így felállított csoportok egymáshoz
viszonyított helyzete koronként és országonként
változik. Érdekes megfigyelni, hogy amikor Ferge Zsuzsa megállapítja
a munkajellegcsoportokat, nem állít fel egyértelmû
hierarchiát a csoportok között, és ez számára
nem jelent gyakorlati problémát. Ez az empirikus mobilitáskutatásban
már hátrányt jelent, hiszen így nem lehetne
lefelé vagy felfelé irányuló mobilitásról
beszélni. Andorka bemutatja a presztízs alapján végzett
svéd, dán, német rétegzõdésvizsgálatokat,
melyeknek elõfeltétele, hogy a mobilitásvizsgálatokkal
együtt részletes presztízsvizsgálatot is végezzenek.
A presztízsvizsgálatok hátrányaiként
említi a presztízs módszertanilag nem tisztázott
meghatározását, a kialakított csoportok heterogenitását
és az országonként és koronként való
összehasonlítás nehézségét. Andorka
ezek után mint érdekességet írja le az összetett
státusindexek alkalmazását bemutató D. J. Bogue
Skid Row címû 1963-ban megjelent könyvét, valamint
a P. M. Blau és O. D. Duncan által használt módszert.
P. M. Blau és O. D. Duncan The American Occupationel Structure címû
könyve 1967-bõl iskolateremtõ az amerikai foglalkozási
szerkezet mérésének hierarchikus megközelítését
tekintve. A presztízsen alapuló mérést módosítja
és korrigálja. Csak azért szerepel mint érdekesség,
mert „Magyarországon eddig nem végeztek presztízsvizsgálatot,
és nem dolgoztak ki státusindexet, ezért ilyenek alkalmazása
a KSH Népességtudományi Kutatóintézetének
mobilitásvizsgálatában szóba sem jöhetett.
Ezenkívül a társadalmi struktúra kérdéseivel
foglalkozó legújabb magyar irodalom a foglalkozások
jellege szerinti csoportosítás mellett foglalt állást,
ezért a vizsgálatban ennek alkalmazását láttuk
indokoltnak” (Andorka 1970, 146). Áttekintette az amerikai és
az angol vizsgálatokban használt társadalmi csoportokat,
melyek alapja a foglalkozás jellege volt, és megegyezett
az amerikai népszámlálásban használt
csoportosítással. Ez az adatfelvételi módszer
csak az 1960-as évek második felében alakult ki az
angolszász rétegzõdésvizsgálatokban.
Olyan neveket említett az amerikai kutatók közül,
mint Goldstien, Jackson vagy Crockett, akik a mobilitás pszichológiai
tényezõivel foglalkoztak egy 1966-ban megjelent tanulmánykötetben.
Andorka a hatvanas évek mobilitásvizsgálatait elsõsorban
az angolszász irodalom felõl közelítette meg,
de hivatkozott Kemény István 1967-ben kiadott A mobilitás
társadalmi összefüggései II. címû
munkájára is, mely a nemzedékek közötti
mobilitási arányszámokra vonatkozó elsõ
összehasonlító munka volt Magyarországon.
Az 1962–64-es kutatás összefoglaló elemzésének
elvégzése után Andorka arra a következtetésre
jutott, hogy az akkori magyar társadalmi mobilitás nem különbözött
jelentõs mértékben a nyugat-európai országok
társadalmi mobilitásától. Ekkor merült
fel a kérdés, hogy hogyan alakult ez történetileg22.
„Már hosszú ideje dolgoztam az 1962–64-es társadalmimobilitás-vizsgálaton,
amikor egy idõs kollégám a statisztikai hivatalban
felhívta a figyelmemet arra, hogy az 1930-as és az 1949-es
népszámlálásnál megkérdezték
az apa foglalkozását. Késõbb az is kiderült,
hogy a Fõvárosi Statisztikai Hivatal több húszas
évekbeli rétegzõdésvizsgálatában
megkérdezték az apa foglalkozását. Ezeknek
az adatoknak a segítségével egy nagyon érdekes
történeti összehasonlításra nyílt
lehetõség” (Andorka 1996, 119). A kutatás eredményei
azt a valószínû feltétetetést támasztották
alá, hogy a két világháború közötti
magyar társadalmi rendszer sokkal zártabb volt, mint az 1960-as
évek társadalma (Andorka 1996, 121)23.
Andorka 1971-es tanulmányában leszögezi, hogy az 1920–1930-as
években lényegesen kisebb volt a társadalmi mobilitás
a fõirányban, mint az 1962–64-es vizsgálatkor (melyen
a mezõgazdaságból a nem mezõgazdasági
fizikai rétegbe, valamint e kettõbõl a szellemi foglalkozásba
való átkerülést értette), ugyanakkor jelentõs
volt a fõiránnyal ellentétes mozgás (a szellemi
rétegbõl a fizikai foglalkozásokba), melyek okát
a lassú gazdasági növekedésben látta (Andorka
1971, 1031).
Az 1960-as évek magyar társadalmistruktúra- és
társadalmimobilitás-kutatás történetének
kronologikus áttekintése kirajzolja, hogyan épültek
egymásra a különbözõ szerzõk elméleti
és empirikus munkái: hogyan volt lehetséges a marxista
ideológia elméleti keretébõl kiindulva eljutni
a nyugati országokban használt szociológiai módszerek
alkalmazásához. Az 1950-es évektõl az ideológiailag
kialakított struktúraképek és osztályozási
rendszerek teljes átalakítása hosszú folyamat
volt, melyet mind elméleti, mind empirikus módon elfogadhatóvá
kellett tenni. Mivel az ideologikus marxi, majd sztálini osztálymeghatározások
elméleti konstrukciók voltak, ezért elsõsorban
elméleti oldalról kellett igazolni, hogy a munkamegosztásban
elfoglalt hely a társadalmi szerkezet meghatározásában
kiemelkedõ jelentõségû. Ennek alátámasztására
be kellett bizonyítani, hogy a munkamegosztásban elfoglalt
hely a marxi elméletben is hasonlóan fontos, mint a termelõeszközökhöz
való viszony (Hegedüs 1964, 1966). „Ferge (1969) empirikus
rétegzõdéskutatása pedig megalapozta a napjainkban
is használatos munkajelleg szerinti csoportosítást”
(Róbert 1997, 26). Az, hogy a termelõeszközökhöz
való viszony mindent meghatározó szerepét felváltotta
a munkamegosztásban elfoglalt hely – mely a jövedelmek, a lakásszínvonal,
és a kulturális szint szórásából
többet magyarázott, mint a tulajdonviszonyok szerinti osztályhelyzet
–, lehetõvé tette, hogy a társadalom vizsgálatakor
ne az ideológiai, hanem a szociológia szempontok legyenek
a meghatározóak. Bár az 1960-as években még
ideológiai viták kereszttüzébe került a
Hegedüs András és Ferge Zsuzsa által képviselt
álláspont, már lehetõség nyílt
a KSH munkatársai által végzett mobilitáskutatásokban
a foglalkozás alapján kialakított csoportok vizsgálatára
(Andorka 1970)24. A társadalmi
szerkezetrõl szóló diskurzus a politikai és
ideológiai kötöttségektõl megszabadulva
egy semleges tudományos nyelvezet kialakításával
lehetõséget teremtett a nemzetközi tudományos
életbe való bekapcsolódásra. A társadalmistruktúra-
és társadalmimobilitás-kutatás magyarországi
története jól mutatja a hazai szociológia és
politika szoros kapcsolatának hátrányait, valamint
azt, hogy milyen eredménnyel járt a hazai szociológia
kialakulásában a nemzetközi szociológiai eredmények
beépülése és egy-egy személy kiemelkedõ
munkássága. Az ismertetett munkák nélkül
nem kezdõdhetett volna el az 1980-as évek elején a
Társadalomtudományi Intézet rétegzõdésmodell-vizsgálata,
melynek célja egy társadalmirétegzõdés-modell
kialakítása volt, de nem a tulajdonviszonyokat vagy a munkamegosztásban
elfoglalt helyet tekintette a réteghelyzet alapjának, hanem
a társadalmi státust egy többdimenziós egyenlõtlenségi
rendszerben elfoglalt helyzetként értelmezte25.
Jegyzetek
1 A tanulmány alapjául
szolgáló kutatást az Andorka Rudolf Társadalomtudományi
Társaság ösztöndíja tette lehetõvé.
2 A társadalmi
struktúra és mobilitás vizsgálata nem csak
a szocialista országokban állt a kutatások középpontjában.
A hatvanas években Nyugat-Európában és az Egyesült
Államokban is több megközelítésbõl
folytattak kutatásokat, ezeket foglalja össze H. B. G. Ganzeboom,
D. J. Treiman és W. C. Ultee (1991) tanulmánya.
3 „A hazai társadalomtudományi
kutatás történetében elõször a X.
kongresszus után került sor arra, hogy a Központi Bizottság
Agitációs és Propaganda Bizottsága a kutatóhelyek
számára ajánlásként közvetlenül
megfogalmazzon kutatási feladatokat. […] Már az elõkészítés
idõszakában tisztázódtak a kutatási
kérdések: a társadalmi struktúra, a gazdasági
növekedés, a világgazdaság, az életmód,
a demokrácia. Ezek a kutatások a közvetlenebb gyakorlati
hasznosítás szükségleteit kívánták
kielégíteni, míg a fejlett szocializmus, a szocialista
tudat, a pártosság, népiesség témák
esetében reális követelményként a kutatási
téma elméleti-módszertani megalapozására,
a tudományterület fejlesztésének igényeire
helyezõdött a hangsúly.” (Kiemelés az eredetiben:
Társadalmi fejlõdés, társadalomtudományi
kutatások 1976–1980. 7.)
4 A magyar népszámlálások
1869-tõl kezdõdõen a korhoz képest már
korszerû foglalkozásstatisztikai adatokat is tartalmaztak,
melyek közül a foglalkozási fõcsoportokra és
a foglalkozási viszonyokra vonatkozó változók
lehetõvé tették a társadalmi rétegzõdés
vizsgálatát. A két világháború
közötti idõszakban felvett népszámlálási
adatokból még finomabb képet kaphatunk a magyar társadalom
rétegeirõl, mert különválaszthatók
a szellemi rétegen belül a felsõfokú végzettségûek
és az irodai dolgozók, valamint a rétegek iskolai
végzettségét megadó változó alapján
következtetni lehet a rétegek közötti különbségekre
(Andorka 1991, 36–38).
5 Hegedüs András
1963-ban megjelent munkái, melyek a téma egy-egy részével
foglalkoznak: „A mai falu és a szociológiai kutatás”;
„A falusi viszonyokban bekövetkezett változások szociológiai
vizsgálatáról”.
6 Hegedüs e tanulmánya
szerint az akkori magyar szocialista társadalom a következõ
rétegképzõ jegyek alapján írható
le. 1. A tulajdonviszonyok alapján: a) a szocialista állami
szektorban dolgozó, bérbõl és fizetésbõl
élõk; b) a mezõgazdasági, illetve a kisipari
szövetkezetek tagjai; c) a kisiparosok, kiskereskedõk és
az egyénileg dolgozó parasztok csoportjait emeli ki. 2. 7
A munka jellege szerint megkülönböztetett: szellemi dolgozókat
– ahol további csoportot képeznek a) a vezetõ értelmiségi
vagy alkalmazotti rétegek; b) az önálló munkakörrel
és felelõséggel rendelkezõ értelmiségi
és alkalmazotti rétegek; c) a beosztott értelmiségi
és alkalmazotti rétegek – és fizikai munkásokat,
akiket szakmunkás, betanított munkás, illetve segédmunkás
alcsoportokba lehet sorolni. Rétegképzõ jegy 3. a
mûveltség és az iskolai végzettség szerinti
eloszlás, 4. a jövedelmi struktúra alakulása
és 5. a lakóhely szerinti rétegzõdés.
6. A keresõk megoszlása a népgazdaság alapvetõ
ágai szerint (mezõgazdaság, ipar, közlekedés,
kereskedelem stb.). A 7. csoportba kerültek, akik az elõbbiek
által leírt társadalmi modellbe nem illeszthetõk
bele, például a nyugdíjasok rétege (kiemelés
az eredetiben: Hegedüs 1964, 13).
7 A szocialista országokban
a társadalmi szerkezettel kapcsolatban meghatározó
volt a lengyel S. Ossowski 1957-ben lengyelül megjelent Struktura
klasowa w spolecznej swiadomosci (Osztálystruktúra és
társadalmi tudat) címû mûve. Könyvében
Ossowski bírálta a marxista osztályfogalom társadalomelemzésre
való felhasználását, mert szerinte az eredeti
marxi osztálykategóriák annál inkább
használhatatlanok, minél inkább távolodik egy
társadalom a klasszikus kapitalista szerkezettõl. Ezért
egy olyan általánosabb osztályfogalom használatát
javasolja, mely figyelembe veszi a termelõeszközök tulajdonán
túl a hatalom és a fogyasztási javak rendszerét
is (Ossowski 1988). Ossowski elméletéhez hasonló kérdések
fogalmazódtak meg a magyar társadalmi szerkezet vizsgálatával
kapcsolatban is.
8 Wirth és Buza
tanulmányainak részletes ismertetése nem célom,
ezek nem lépnek túl azon, hogy bebizonyítsák
a Hegedüs és Ferge által képviselt álláspontok
antimarxizmusát.
9 A szellemi foglalkozásúakon
belül elkülönítette a vezetõ állásúakat
és az értelmiségieket (ezen belül az államigazgatási
és gazdasági vezetõket, a mûszaki értelmiséget
és az egyéb értelmiséget), valamint az egyéb
szellemi dolgozókat (középszintû szakembereket
és egyéb irodai dolgozókat). A nem mezõgazdasági
jellegû munkakörben dolgozó fizikai foglalkozásúakat
négy kategóriába osztotta: szakmunkások, betanított
munkások, segédmunkások és hivatalsegédek.
A mezõgazdasági fizikai dolgozók közé
sorolta az állami gazdasági munkások közül
mezõgazdasági munkakörben tevékenykedõket,
a termelõszövetkezeti tagokat, mezõgazdasági
fizikai munkát végzõket, az egyéni parasztokat
és a mezõgazdasági napszámosokat, alkalmi munkásokat.
Ferge a munkamegosztásban elfoglalt hely következményeit
a jövedelem és a társadalmi megbecsülés
szintjeiben jelölte meg.
10 „A Valóság
fõszerkesztõje voltam 1963-tól 1965-ig, akkor rám
varrták a szabadlevegõt, és utánam jött
Wirth Ádám. A szociológiában furcsa idõszak
volt az 1960-as évek. Akkor tulajdonképpen »kikényszeríttettük«
a pártszociológiát, hogy védekezzen a viszonylag
liberális szociológia ellen.” Interjú Hegedûs
Andrással. Budapest, 1998. május. Az interjút Szabari
Vera készítette.
11 Az elemzés
gerincét egy 1963-as, a KSH által végzett tizenöt
ezres, véletlen mintavétellel kiválasztott háztartási
felvétel adta. A kutatás adekvát célja azoknak
az össztársadalmi szinten megjelenõ csoportoknak a megkeresése,
amelyek a legfontosabb társadalmi különbségek hordozói,
és amelyek egymás közötti viszonyai a társadalmi
fejlõdés szempontjából alapvetõk. A
szerzõ, miután áttekintette a modern polgári
struktúra-, illetve rétegzõdési elméleteket,
leszögezte, hogy a szocializmusban a társadalmi rétegzõdés
alapja a munkamegosztás.
12 A hét munkajellegcsoport:
I. Szellemi foglalkozásúak: 1. Vezetõ állásúak
és értelmiségiek. Ezen belül megkülönböztette
az államigazgatási és gazdasági vezetõket,
valamint a magasan kvalifikált szellemi dolgozókat. 2. Egyéb
szellemi dolgozók: középszintû szakemberek vagy
irodai dolgozók. II. Fizikai foglalkozásúak nem mezõgazdasági
munkakörben: 1. Szakmunkások: anyagi termelésben vagy
más ágakban. 2. Betanított munkások: anyagi
termelésben vagy más ágakban. 3. Segédmunkások.
4. Hivatalsegédek stb. III. Mezõgazdasági fizikai
dolgozók: állami vagy mezõgazdasági tagok,
mezõgazdasági munkakörben vagy egyéni parasztok,
vagy mezõgazdasági napszámosok (Ferge 1969, 124–125).
13 Az, hogy a „két
osztály, egy réteg” modell által meghatározott
társadalmi szerkezetben a különbségek gyorsan csökkentek,
azzal magyarázható, hogy „1. az egyszerû irodai foglalkozásúak
létszáma egyre nõtt, jövedelmük és
egyéni életkörülmény-mutatóik ezzel
párhuzamosan fokozatosan közeledtek a szakmunkásság
felé. Mivel az egyszerû irodai foglalkozásúak
számszerûen túlsúlyban voltak az »értelmiségi«
rétegben, az értelmiségi réteg átlagértékei
természetesen közeledtek a munkásosztály átlagértékeihez;
2. mivel a munkásosztály jelentõs részét
alkották az állami gazdasági munkások, akik
a termelõszövetkezeti parasztsághoz nagyon hasonló
körülmények közt dolgoztak és éltek,
nem lehetett azon sem csodálkoznunk, hogy a termelõszövetkezeti
parasztság átlagai nem estek távol a munkásság
átlagától” (Andorka 1991, 39).
14 A Népességtudományi
Kutatóintézet 1968-ban alakult meg elõdjébõl,
az 1963-ban létrehozott Népességtudományi Kutatócsoportból.
Megalakulása a demográfiai tudomány magyarországi
intézményesülésének lényeges állomása
volt. Az intézet a Központi Statisztikai Hivatal keretein belül
jött létre. Kutatásokat folytat, elemzéseket
készít a népesedési alapfolyamatok (termékenység,
halandóság, házassági mozgalom, vándormozgalom)
alakulásáról. Vizsgálja a népesség
strukturális jellemzõit, az ezekben megnyilvánuló
folyamatokat (öregedés, család- és háztartásszerkezet
alakulása, területi elhelyezkedés, iskolázottság,
gazdasági aktivitás, speciális népességcsoportok).
15 A kötet tényleges
szerzõinek névsorát munkatársakként
találhatjuk meg a borító belsõ oldalán,
nem részletezve, hogy melyik fejezet kinek a munkáját
tartalmazza. Andorka Rudolf, Horányi Péterné, Kulcsár
Kálmán, Lázár József, Mikes Gábor,
Tekse Kálmán és Vukovich György az 1945 utáni
társadalmi átrétegzõdés adatait és
azok demográfiai hatásait gyûjtötték össze.
A tanulmány alapját az 1962–64-es, a KSH által végzett
empirikus adatfelvétel, valamint az 1930-as évek és
a második világháború utáni társadalmi
rétegzõdésre vonatkozó adatok alkották.
Az adatok feldolgozása utáni elemzõ munka ebben a
kötetben nem szerepelt, megjelenését, mint azt a „Bevezetõben”
olvashatjuk, a következõ évre jelezték.
16 „Ehelyütt nem
feladatunk annak tárgyalása, hogy az ugrásszerû
és erõltetett iparosítás Magyarországon
milyen közgazdasági problémákat hozott magával.
Feltétlenül ki kell térnünk azonban arra, hogy
ez az átalakulás milyen hatást tett a rétegmobilitásra,
vagyis a társadalmi rétegek egymáshoz viszonyított
helyzetére. Nagyon röviden összegezve a következõket
mondhatjuk errõl: Mindenekelõtt javult azoknak a helyzete,
akik parasztból vagy munkásból szellemi dolgozóvá
lettek, javult azoknak a segédmunkásoknak vagy betanított
munkásoknak a helyzete, akik szakmunkásokká váltak.
Egészében javult a volt mezõgazdasági proletárok
és félproletárok helyzete (azoké is, akik nem
mezõgazdasági munkakörben helyezkedtek el, de azoké
is akik a mezõgazdaságban maradtak), egészében
javult a segédmunkások és betanított munkások
helyzete is, viszont romlott a szomszédos rétegekhez képest
a régi értelmiségiek és a régi szakmunkások
egyes rétegeinek, valamint a jómódú parasztságnak
a helyzete” (Kemény 1992, 61).
17 Érdekes adalék
a szerzõk megnevezéséhez: csak a második kötet
egyik lábjegyzetébõl derül ki, hogy az elsõ
kötet „Iskolai végzettség és szakképzettség”
címû fejezetét Andorka Rudolf készítette
(Andorka 1970, 17).
18 „A mobilitásvizsgálatokban
legtöbbször két fõ kritériumot alkalmaztak,
a többieket csupán kisebb-nagyobb mértékben vették
mellettük figyelembe. Ezek: 1. Az egyéni foglalkozás
jellege alapján különböztetnek meg társadalmi
rétegeket, csoportokat, például az értelmiségieket
vagy szakmunkásokat. 2. A társadalmi megbecsülés,
a presztízs alapján osztják fel a társadalmat.
[…] Ezen az alapon azonban a hasonló jellegû foglalkozások
esetleg eltérõ rétegbe kerülnek” (Andorka 1970,
144).
19 1. Állami
és gazdasági vezetõk, valamint értelmiségiek.
2. Egyéb szellemi dolgozók. 3. Kisiparosok, kiskereskedõk.
4. Szakmunkások. 5. Betanított munkások. 6. Hivatalsegédek,
portások, éjjeliõrök, házfelügyelõk,
háztartási alkalmazottak. 7. Segédmunkások.
8. Napszámosok, alkalmi munkások. 9. Mezõgazdasági
fizikai dolgozók és segítõ családtagok.
10. Egyéb.
20 Ezeknek a tendenciáknak
a bemutatására Andorka 1971-ben megjelent tanulmányában
vállalkozott (Andorka 1971).
21 Erre találunk
példát Ferge Zsuzsa 1969-es könyvében is, ahol
a polgári struktúra-, és rétegzõdéselméleteket
tekintette át.
22 Az 1971-ben megjelent
tanulmányában az 1945 elõtti adatokat az 1960-as évekre
jellemzõ mobilitási folyamatokkal hasonlította össze
és ezek alapján vont le következtetéseket a múltról
és a jelenrõl. A társadalmi mobilitás történeti
összehasonlítására tett kísérlete
nemzetközi szinten is kimagasló vállalkozás.
Az elemzés az 1962–64-ben felvett adatokon, valamint a háború
elõtti, 1924–25-ös és 1928–30-as adatfelvételeken
alapult, amelyekben kérdésként szerepelt az apa vagy
eltartó foglalkozására. A tanulmány különösen
fontos abból a szempontból, hogy Andorka hogyan oldja meg
az 1945 elõtti társadalmi kategóriák és
az 1945 utáni kategóriák összehasonlítását.
23 Andorka a magyar
társadalomban meglévõ mobilitási lehetõségeket
a késõbbiekben is vizsgálta. Arra a következtetésre
jutott, hogy ez a nyitottság az 1980-as évekre egyre inkább
lecsökkent. A társadalom zártabbá vált,
a politikai és gazdasági elit pozíciói megszilárdultak
(Andorka 1996).
24 „Jellegzetes módon
a munkajellegcsoportokkal párhuzamosan még egy-másfél
évtizedig fennmaradtak és a statisztikai kimutatásokban
megtalálható volt a két osztály, egy réteg
szerinti modell is. A statisztikusok megteremtették a két
kategorizálás közötti átjárhatóságot,
de ez azzal a sajátos következménnyel járt, hogy
a mezõgazdasági fizikai munkajelleg-csoportban a hetvenes
években ott szerepeltek a termelõszövetkezetek nem mezõgazdasági
munkát végzõ tagjai, alkalmazottjai is” (Róbert
1997, 27).
25 Koncepciója
a Társadalomtudományi Közlemény 1982/2. számában,
„A rétegzõdéskutató csoport tervei„ címû
kiadványban olvasható.
Irodalom
Andorka Rudolf 1967. Társadalmi átrétegzõdés
Magyarországon. Élet és Tudomány, 6. sz. 252–255.
Andorka Rudolf 1970. A társadalmi átrétegzõdés
és demográfiai hatásai Magyarországon II. KSH
Népességtudományi Kutatóintézet.
Andorka Rudolf 1971. A társadalmi mobilitás Magyarországom
a felszabadulás elõtt. Statisztikai Szemle, 10. sz. 1020–1034.
Andorka Rudolf 1975. A társadalmi mobilitás kutatása.
In Kulcsár Kálmán (szerk.): A szociológia ágazatai.
Budapest, 95–113.
Andorka Rudolf 1991. A társadalmi szerkezet és rétegzõdés
vizsgálatára használt régi és új
modellek. In Némedi Dénes (szerk.): Közelítések.
Szociológiai Tanulmányok. Budapest, ELTE Szociológiai
és Szociálpolitikai Intézet és Továbbképzõ
Központ, 35–52.
Andorka Rudolf 1995. A rétegzõdéselmélet
haszna a mai magyar társadalom kutatásában. In Andorka
R.– Hradil, S.–Peschar, J. L. (szerk.): Társadalmi rétegzõdés.
Budapest, 1995, Aula, 33–66.
Andorka Rudolf 1996. Merre tart a magyar társadalom? Lakitelek,
Antológiai Kiadó.
Buza Márton 1966. A társadalmi struktúra és
a munkásosztály vezetõ szerepe. Valóság,
10. sz. 37–49.
Ferge Sándorné 1966. Társadalmi rétegzõdés
Magyarországon. Valóság, 10. sz. 23–36.
Ferge Zsuzsa 1969. Társadalmunk rétegzõdése.
Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Ganzeboom, H. B. G.–Treiman, D. J.–Ultee, W. C. 1991. Összehasonlító
intergenerációs rétegzõdésvizsgálat:
három generáció és azon túl. In Róbert
Péter (szerk.): Társadalmi mobilitás. Hagyományos
és új megközelítések. Budapest, 1998,
Új mandátum, 284–310.
Hegedüs András 1963a. A mai falu és a szociológiai
kutatás. Társadalmi Szemle, 4. sz. 26–40.
Hegedüs András 1963b. A falusi viszonyokban bekövetkezett
változások szociológiai vizsgálatáról.
Közgazdasági Szemle, 6. sz. 678–692.
Hegedüs András 1964. A szocialista társadalom strukturális
modellje és a társadalmi rétegzõdés.
Valóság, 5. sz. 1–15.
Hegedüs András 1965. Optimalizálás és
humanizálás. Valóság, 3. sz. 17–32.
Hegedüs András 1966. Társadalmi struktúra
és munkamegosztás. Valóság, 8. sz. 20–31.
Huszár Tibor – Kovács I. Gábor 2001. Emlékezés
Dányi Dezsõre (1921–2000). Interjú Dányi Dezsõvel.
Korall, 3–4. sz. 5–19.
Kemény István 1967. A mobilitás társadalmi
összefüggései. In Korszerû statisztikai törekvések
Magyarországon. Budapest.
Kemény István 1969. Társadalmi rétegzõdés.
Budapest, Szociológiai Közlemények.
Kemény István 1992. Szociológiai írások.
Szeged, Replika Könyvek I.
Kolosi Tamás 1971. A társadalmi struktúra marxista
elméletéhez. Budapest, Társadalomtudományi
Intézet.
Kolosi Tamás 1974. Struktúra és szocializmus.
Budapest, Kossuth.
Kolosi Tamás 1987. Tagolt társadalom. Budapest, Kossuth.
Mód Aladárné–Láng Éva–Ferge Zsuzsa–Kemény
István 1966. Társadalmi rétegzõdés Magyarországon.
Budapest, KSH Statisztikai Idõszaki Közlemények.
Ossowski S. 1988. Az osztálystruktúra dichotómikus
felfogásai – egyik csoport a másik felett. In Ferge Zsuzsa
(szerk.): Társadalmi struktúra és rétegzõdés
II. Budapest, ELTE Bölcsészkar, 30–40.
Róbert Péter 1997. Foglalkozási osztályszerkezet:
elméleti és módszertani problémák. Szociológiai
Szemle, 2. sz. 6–48.
Szabady Egon–Klinger András 1965. A társadalmi átrétegzõdés
és demográfiai hatásai I. Budapesten és a városokban.
Budapest, KSH Népességtudományi Kutatócsoport
Közleményei 7.
Szelényi Iván 1992. Harmadik út? Budapest, Akadémiai.
Társadalmi fejlõdés, társadalomtudományi
kutatások 1976–1980. Budapest, 1982, Kossuth, 7.
Várnai Györgyi (szerk.) 1982. Elméletek és
hipotézisek. Rétegzõdés – modellvizsgálat
I. Budapest, Társadalomtudományi Intézet.
Wirth Ádám 1966. A szocializmus szociális struktúrája
és a marxista szociológia. Valóság, 8. sz.
32–44.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu