A dokumentumok hozzáférhetetlensége miatt az
1980-as évek közepéig tartotta magát az a vélekedés,
hogy a Rákosi-korszakban nem is létezett terület- és
településfejlesztési politika (például
Tatai 1984), csak a szocialista városok építésére
vonatkozó ad hoc tervek készültek. Ez az állítás
annyiban igaz, hogy 1948 és 1953 között sem a Magyar Dolgozók
Pártja (MDP) vezetése, sem a Minisztertanács vagy
az Országgyûlés nem hagyott jóvá speciálisan
terület- és/vagy településfejlesztési programot
(hacsak az I. ötéves terv néhány idevonatkozó
mondatát nem tekintjük annak). Azaz koherens terület-
és településfejlesztési politikáról
valóban nem beszélhetünk e periódusban. (Hivatalosan
jóváhagyott és kormányprogram szintjére
emelt terület- és településfejlesztési programok
csak késôbb, az 1950-60-as évek, illetve az 1960-70-es
évek fordulóján születtek.) Azonban a Területrendezési
Intézet (TERINT) iratanyagának felfedezését
(amely Belényi Gyula nevéhez fûzôdik) és
az Országos Tervhivatal (OT) iratainak kutathatóvá
válását követôen kiderült, hogy különbözô
tervezômûhelyek a Rákosi-korszakban is számos
fejlesztési programot dolgoztak ki, csak azokat hivatalosan, véglegesen
nem hagyták jóvá.
Az elmúlt másfél évtizedben a Rákosi-korszak
terület- és településfejlesztési politikájáról
több, különbözô szempontú feldolgozás
készült. Elsôként Belényi Gyula írt
a korabeli településfejlesztési koncepciókról
(Belényi 1984), majd Ádám Anna az ipartelepítés
és az ipar decentralizációja viszonylatában
vizsgálta a szocialista területi politikát (Ádám
1985). Az 1990-es években Hajdú Zoltán település-
és közigazgatás-földrajzi kutatásai keretében
foglalkozott a témával (Hajdú 1990, 2001), Belényi
Gyula pedig az alföldi városok kapcsán tanulmányozta
részletesen a fejlesztéspolitika problematikáját
(Belényi 1996). A korszak legjellemzôbb térbeli-társadalmi
produktumainak, a szocialista városoknak a szempontjából
azonban mostanáig senki sem vizsgálta a terület- és
településpolitikát.
Az alábbiakban arra teszünk kísérletet, hogy
az 1948-1953 között kidolgozott különféle fejlesztési
elképzeléseket és programokat áttekintve bemutassuk,
hogy ezeknek a terveknek a legfôbb céljuk - elôbb latensen,
utóbb nyíltan is - a szocialista városok létrehozása
volt. Az említett idôhatárok választását
az indokolja, hogy ez az öt év a magyar ipar szerkezetének
és a településstruktúra alakulásának
szempontjából egyaránt meghatározó jelentôségû
volt. Az 1948-1953 között megkezdett beruházások
és városépítkezések egyfajta kényszerpályára
állították a késôbbi fejlesztéspolitikát
is: lehetetlen volt félbehagyni ôket, pusztulni engedni a
milliárdos invesztíciókat, viszont befejezésük
továbbra is súlyos tehertételt jelentett a nemzetgazdaságnak.[1]
Tanulmányunkban elsôként röviden felvázoljuk,
hogy mely intézmények foglalkoztak a terület- és
településfejlesztés kérdéseivel, illetve
mely testületek rendelkeztek érdemi döntéshozatali
vagy véleményezési jogkörrel e területen.
Ezt követôen közelebbrôl megvizsgáljuk, hogy
a szocialista városok milyen helyet foglaltak el az 1948 és
1951 között kidolgozott területfejlesztési és
ipartelepítési tervekben, a szocialista országrendezési
tervben, továbbá hogy miként érintette azokat
az ipartelepítés végrehajtása. Külön
foglalkozunk majd a településfejlesztési tervezetekkel
és a településosztályozással. Végül
megnézzük, hogy az infrastrukturális fejlesztések
elosztása során hogyan biztosítottak kedvezôbb
feltételeket a szocialista városoknak.
A részletes vizsgálat elôtt azonban röviden
tisztáznunk kell, hogy mely hazai településeket tekintjük
szocialista városnak. Politikai, szociológiai, településföldrajzi
és demográfiai kritériumok (a szocialista redisztribúciós
rendszerekben elfoglalt kiemelt helyzet, a speciális ipari funkciók,
az ipari foglalkoztatottak túlsúlya, a városi tradíciók
hiánya és a gyors népességnövekedés)
együttes figyelembevételével tizenegy magyar települést
sorolunk a szocialista városok kategóriájába:
Ajkát, Dunaújvárost, Kazincbarcikát, Komlót,
Oroszlányt, Ózdot, Salgótarjánt, Százhalombattát,
Tatabányát, Tiszaújvárost és Várpalotát.[2]
E tizenegy város közül kettônek (Százhalombatta
és Leninváros-Tiszaújváros) az alapítása
ugyan idôben kívül esik a vizsgált perióduson,
de a kiemelt helyzetrôl elmondottak esetükben is érvényesek
(egy késôbbi idôszakban is).
Döntési mechanizmusok és jogkörök a fejlesztéspolitikában
Egy olyan bürokratikus jellegû rendszerben, mint a szocializmus
volt, különösen fontos, hogy egy-egy részpolitikával
milyen fôhatóságok, testületek foglalkoznak, van-e
az adott területnek önálló minisztériuma
stb. A szocialista rendszerben a fejlesztéspolitikák szigorú
hierarchiába tagozódtak a következôk szerint:
1. a kommunista ideológia és a mindenkori katonapolitikai
helyzet határozta meg a gazdaságpolitikát;
2. a gazdaságpolitikai prioritások szabták meg
az iparosítás tempóját és struktúráját,
azaz a gyakorlati iparpolitikát;
3. az iparpolitika szabott irányt a terület- és
településfejlesztési politikának.
Egy-egy település és térség sorsa
tehát a gazdaságpolitikán állt vagy bukott,
önálló terület- és településfejlesztésrôl
a vizsgált periódusban nem beszélhetünk. A vázolt
hierarchia ugyanakkor a döntési szinteket is kirajzolja.
Az elsô szint az MDP Titkársága, illetve Politikai
Bizottsága (PB) - gyakorlatilag Rákosi Mátyás,
Gerô Ernô és Farkas Mihály - kizárólagos
kompetenciájába tartozott. Ez természetesen nem zárta
ki, hogy e két testület alkalom- vagy inkább kampányszerûen
ne foglalkozzon egyes kiemelt nagyberuházásokkal (Sztálinváros,
Komló, Kazincbarcika stb.) vagy az ipar-, terület- és
településfejlesztés legfontosabb kérdéseivel.
A Titkárság és a PB kötelezô érvényû
direktívákat fogalmazott meg, s utasításaira
intézkedett az államigazgatás irányában
az Elnöki Tanács, a Minisztertanács vagy a Népgazdasági
Tanács (NT). A többszörös személyi átfedések
(Rákosi a Minisztertanács, Gerô az NT elnöke volt
stb.) garantálták a direktívák végrehaj(ta)tását.
A második szint - a pártvezetés rendszeres és
operatív beavatkozása mellett - fôként az OT
hatáskörét képezte. Az OT az ambiciózus
Vas Zoltán vezetése alatt gazdasági csúcsminisztériumként
irányította a magyar gazdaság átalakítását,
majd tervgazdaságként való mûködését.
A Tervhivatal apparátusa viszonylag nagy önállósággal
dolgozta ki a fô irányvonalon belüli hangsúlyokat,
fejlesztési elképzeléseket. (1953 elején éppen
ez a pártvezetés által túlzottnak tartott önállóság
vezetett Vas Zoltán leváltásához.) Az OT szervezete
egyfelôl leképezte az államigazgatás struktúráját
konkrét minisztériumokat felügyelô fôosztályokkal
(szénbányászati, kohászati stb.), másfelôl
olyan fôosztályai is voltak, amelyek több tárcát
érintô ügyekkel foglalkoztak (például a
beruházási és telepítési, a közületi
vagy a szociális és kommunális fôosztály).
Az egyes ágazati minisztériumok fejlesztési kérdésekben
szûk mozgástérrel rendelkeztek, az OT legfeljebb konzultáció
szintjén vonta be ôket a döntések elôkészítésébe.
E fôhatóságok lényegében csak a pártvezetés
és az OT által kiszabott feladatokat bontották le
az alsóbb irányítási szintek (iparigazgatóságok,
trösztök stb.) számára.
A harmadik szintnek, magának a terület- és településfejlesztési
politikának a kidolgozása alapvetôen szintén
az OT hatáskörébe tartozott. (A kulcskérdésekben
természetesen itt is a Titkárság és a PB mondta
ki a végsô szót.) Ugyanakkor a Tervhivatal illetékes
fôosztályai rendszeresen egyeztettek a Belügyminisztérium
Helyi Tanácsok Fôosztálya Területszervezési
Osztályával, az Építésügyi Minisztérium
városfejlesztéssel foglalkozó fôosztályával,
a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium
infrastruktúráért, valamint a Könnyûipari
Minisztérium szociális és kommunális ügyekért
felelôs fôosztályával. A Tervhivatal mellett
ezen a szinten jutottak szerephez a különbözô tervezômûhelyek
(az OT-nek alárendelt TERINT, illetve VÁTI), amelyek több
esetben "önszorgalomból" is készítettek tervezeteket.
A megyei és a helyi tanácsok elméletileg és
gyakorlatilag is kívül maradtak ezen a döntési
mechanizmuson, már csak azért is, mert a jogszabályok
sem írták elô a velük való egyeztetést.
A tanácsoknak tehát az ipar-, a terület- és a
településfejlesztés kérdéseibe szinte
semmilyen beleszólásuk nem volt.
Mindezeken túl nem szabad megfeledkeznünk az MDP Központi
Vezetôsége (KV, közkeletû nevén a Pártközpont)
osztályairól, amelyek tevékenységükkel
mindhárom szintet átfogták. Az Adminisztratív
Osztály, az Állampolitikai Osztály, az Államgazdasági
Osztály, a Terv-, Pénzügyi és Kereskedelmi Osztály,
az Ipari és Közlekedési Osztály a pártvezetés
döntéseinek elôkészítésében
és végrehaj(ta)tásában egyaránt részt
vett. Ezen osztályok egyrészrôl közvetlen kapcsolatot
tartottak a minisztériumokkal és a fôhatóságokkal,
az iparigazgatóságokkal, az ipari trösztökkel és
egyes kiemelt nagyvállalatokkal (utasították, ellenôrizték,
beszámoltatták ôket; adatokat, javaslatokat kérhettek
tôlük), másrészrôl a párt vezetô
testületei számára készítették
elô a megfelelô jelentéseket, statisztikákat,
adatokat.
A döntési mechanizmusról rajzolt képhez az
is hozzátartozik, hogy 1948 és 1953 között a legfontosabb
fejlesztési döntéseket az országot teljhatalommal
irányító MDP Titkársága és PB-je
hozta, ám e két a testület igen ritkán bírálta
felül az OT vagy a Pártközpont apparátusa által
készített javaslatokat. Ez azt is jelenthette volna, hogy
szigorúan szakmai szempontú döntések születnek,
de nem errôl volt szó. A Pártközpont osztályain,
az OT és a minisztériumok fôosztályain ugyan
többé-kevésbé szakmai munka folyt, ám
azt is oly mértékben átitatta a kommunista ideológia,
hogy ebben az idôszakban értelmetlen "szakmai" és "politikai
vezetés" ellentétérôl beszélni. Valódi
fejlesztési alternatívákat csak a független tervezômûhelyek
tudtak felmutatni, mint például az Államtudományi
Intézet Területrendezési Munkaközössége,
a Budapesti Mûszaki Egyetem Városépítési
Tanszéke vagy maga a TERINT (1949 decemberéig). Az általuk
kidolgozott elképzelések azonban oly mértékben
rendszeridegenek voltak, hogy - a TERINT néhány elgondolását
leszámítva - semmilyen formában nem épültek
be a szocialista tervezés gyakorlatába.
A terület- és településfejlesztés korabeli
szereplôinek és döntési mechanizmusainak rövid
áttekintését követôen most nézzük
meg, hogy milyen területi és települési problémákkal
kellett szembenézni az 1940-50-es évek fordulójának
Magyarországán, s ezekre milyen válaszok születtek.
Területfejlesztési és ipartelepítési
tervek (1948-1951)
Az 1940-es évek végén Magyarországot szembetûnô
területi és települési egyenlôtlenségek
osztották meg: változatlan volt Budapest ipari és
települési túlsúlya és a hagyományos
ipari régiók (Budapest környéke, Észak-Magyarország
és Észak-Dunántúl) ipari és infrastrukturális
elônye az Alfölddel és a Dél-Dunántúllal
szemben (Ádám 1985, 181-183). Az egyenlôtlenségek
felszámolását politikusok és gazdasági
szakemberek egyaránt az elmaradott térségek és
települések iparosításától várták.
Az iparosítást két további tényezô
is motiválta: a közelinek hitt újabb háborúra
készülve megfelelô ipari-katonai potenciál kiépítése,
illetve a társadalom átalakításának,
a tömeges városi munkásosztály létrehozásának
igénye.
Mindezeknek megfelelôen már az I. ötéves terv
elôkészítése során is az iparosítás
szempontjai kerültek elôtérbe. Az OT 1948 nyarán
Budapest, Miskolc, Ózd ipari központok fejlesztését,
valamint a Duna mentén egy vasipari komplexum és település
létesítését irányozta elô. A középtávú
terv területi és települési kérdéseinek
kidolgozásával megbízott TERINT munkatársai
- az OT eredeti elgondolásával ellentétben - a centrumok
nagyobbítása helyett három regionális nehézipari
együttmûködés tervét vetették papírra:
egy Sajó-völgyi, egy mecsek-baranyai és egy Zagyva-völgyi
kooperációét. Mindegyik a meglévô központok
(Ózd, Miskolc, Pécs, Salgótarján) túlterheltségét
igyekezett csökkenteni, és új városok létrehozásával
(Sajókazinc és Berente, Komló és Mohács,
illetve Nagybátony és Lôrinci térségében)
kívánta fejleszteni a gyengén urbanizált térségeket.
1949 elején három fô tengely kiemelt fejlesztésére
tett a TERINT javaslatot: egy északkelet-délnyugati bányászati,
nyersanyagbázisra támaszkodó, de vízbázisban
szegény tengelyre; valamint a Duna, illetve a Tisza vízbázisára
alapított egy-egy észak-déli tengelyre (Perczel 1989,
84-85). Ezeket az elgondolásokat a Pártközpont hivatalosan
elutasította, ugyanakkor az OT az ipartelepítési elképzelések
kiindulási pontjaként használta azokat (lásd
alább bôvebben).
1949 januárjában az MDP PB által az I. ötéves
terv kidolgozásához elôzetesen megadott irányelvek
a kohászat, a gépipar, a vegyipar és a vasúthálózat
fejlesztését szorgalmazták a leginkább.[3]
Bár a nyilvánosság elôtt még sok szó
esett az ágazatilag és területileg kiegyensúlyozott
fejlesztésrôl, a különbözô tervezômûhelyek
fô feladata egyre inkább csak az iparosítás
területi és települési elhelyezésére
szûkült, úgy, hogy a telepítés megfeleljen
a nyersanyag-adottságoknak, a mûszaki, a munkaerô-gazdálkodási,
a közlekedési, a katonai-védelmi és nem utolsó
sorban a politikai szempontoknak. Az új középtávú
terv elôkészítése során a TERINT, az
OT, az - akkor még egységes - Iparügyi Minisztérium
és a Pártközpont megfelelô osztályai óriási
munkát végeztek a konkrét telepítési
helyszínek meghatározása érdekében.
Csakhogy a politikai vezetés - a nemzetközi helyzet változásai
és egyéb megfontolások alapján - állandóan
új és új kívánságokkal állt
elô, amivel lényegében lehetetlenné tette a
tervezômunkát. (Ennek közismert példája
a régóta óhajtott grandiózus vaskombinát
építési helyszínének kiválasztása
körüli tortúra,[4]
de említhetjük a városfejlesztési-rendezési
tervek állandó módosítgatásait is.)
Az egyik elsô, konkrét helyszíneket is tartalmazó
ipartelepítési vázlatot az OT-ban 1949. április
végén vetették papírra. A hivatal ipari osztálya
- politikai jóváhagyás hiányában - ekkor
azonban még csak néhány tervezett új üzem
hozzávetôleges helyét adta meg.[5]
Részletesebb dokumentáció elkészítésére
csak az ötéves terv készítésének
utolsó pillanataiban, 1949 ôszén került sor. Az
OT Üzemtelepítési Osztályán valószínûleg
ekkor állították össze az Ötéves
üzemtelepítési tervet[6],
amelyben egyértelmûen felismerhetôk a fentebb ismertetett
TERINT-tervezet elemei: a Sajó-völgy, a Tisza mente és
Mohács térségének fejlesztése. Az Ötéves
üzemtelepítési terv fô célként új
ipari gócpontok létesítését és
a nagy mezôgazdasági munkaerô-felesleggel rendelkezô
területek iparosítását tûzte ki. A koncepció
fontos elemének tekinthetjük, hogy a Mohács környéki
tervezett iparvidék egyfajta déli ellenpólust képezzen
az északi ipari térségekkel szemben (Ádám
1985, 189). Új városok létesítésérôl
vagy meglévô ipari centrumok várossá alakításáról
nem esett szó e dokumentumban.
Az MDP PB mellett gazdasági elôkészítô
testületként mûködô Államgazdasági
Bizottság 1949. október közepén vitatott meg
egy 1950. évre szóló ipartelepítési
tervet,[7]
amely a korábbi Ötéves üzemtelepítési
terv fôbb elemeinek felhasználásával készült.
Az 1950. évi terv már keretösszeget is rendelt az egyes
beruházásokhoz: a mohácsi "nehézipari gócpontra",
a komlói bányákra és a Sajó-völgyi
új lôpor-, illetve nitrogéngyárra több
mint 4 milliárd forintot irányzott elô. Ezt a telepítési
tervet végül nem hagyta jóvá az Államgazdasági
Bizottság, hanem úgynevezett "telepítési irányelvek"
kidolgozására szólította fel a Tervhivatalt.
Eközben az MDP vezetése 1949 késô ôszén
- a nemzetközi politikai helyzet változása miatt - a
részletes következô évi tervek kidolgozása
helyett a középtávú terv minél gyorsabb
elfogadtatására törekedett. Erre a sietségre
mi sem volt jellemzôbb, mint hogy a legnagyobb volumenû beruházás,
az új vasipari kombinát "telephelyváltozását"
(Mohács helyett Dunapentele) át sem vezették a PB,
majd a parlament elé kerülô ötéves tervjavaslaton.
Mindenesetre az 1949 decemberében megszavaztatott, az I. ötéves
tervrôl szóló törvény[8]
a tervidôszakban 263 új ipari üzem létesítését
írta elô. Ezeknek a 44 százalékát nehézipari
üzemnek tervezték. A Tiszántúl, a Duna-Tisza
köze, illetve a Dunántúl elmaradott megyéit gyárak
telepítésével kívánták fejleszteni.
A törvény ezenkívül két új iparvidék
- a borsodi és a pécs-mohácsi - létrehozásáról
is rendelkezett. A tervtörvény távlati célként
megfogalmazta Magyarország elmaradott térségeinek
felzárkóztatását, de egyrészt ezt kizárólag
ipar telepítésével kívánta elérni,
másrészt a taxatív felsorolásba többnyire
csak a meglévô ipari térségekbe telepítendô
létesítmények kerültek be.
Az OT által 1950 februárjában kidolgozott, és
az MDP Titkársága által jóváhagyott
1950. évi ipartelepítési terv[9]
aztán eléggé egyoldalúan értelmezte
a tervtörvényben lefektetett célkitûzéseket.
Ugyanis a terv "a budapesti ipari centrum egészséges megbontása
és új vidéki ipari gócpontok létesítése"
címén mindössze három körzet fejlesztését
irányozta elô: Sajószentpéter-Kazincbarcika
környékét (borsodi kombinát), Dunapentele-Dunaföldvár
környékét (vaskombinát) és Várpalota-Veszprém-Balatonfûzfô
vidékét (közép-dunántúli iparvidék).
A korábban tervezett fôvárosi és alföldi
beruházásokat erôteljesen mérsékelték,
bár leszögezték, hogy a "honvédelmi szempontból
fontosabb, nagy volumenû, elsôsorban nehézipari telepítéseket
általában a Duna vonalától keletre kell elhelyezni".
A terv végül összesen 2,3 milliárd forint beruházására
tett javaslatot: ennek majd' 60 százalékát az iparban,
illetve közel a felét az északi régióban
kívánták felhasználni. A Duna-Tisza köze
és a Tiszántúl a források alig negyedét
kapta, és szociális-közületi beruházásokat
egyáltalán nem terveztek e két régióban.
Az 1950. év folyamán - az éves ipartelepítési
tervnek megfelelôen - számos nagyberuházás kezdôdött
meg egyszerre az ország különbözô pontjain:
a várpalotai és komlói bányák bôvítése;
a Dunai Vasmû építése Dunapentelén; az
ózdi és a diósgyôri kohászati rekonstrukció;
a várpalotai és a tatabányai alumíniumkohó
építése, illetve felújítása stb.
E munkák döntô többségét természetesen
nem
lehetett néhány hónap alatt befejezni. Az OT - valószínûleg
1951 elején készült jelentésében - tizenhat
sûrûn gépelt oldalon sorolta fel a folyamatban lévô
és megkezdendô újabb beruházásokat.[10]
A jelentés szerint a következô évre áthúzódó
beruházások összege 1950-51 fordulóján
elérte az 5 milliárd forintot, amibôl 2,7 milliárd
a nehézipart, 0,9 milliárd pedig a védelmi ágazatot
érintette. Mindezen túl 1951-ben 0,9 milliárd forintnyi
polgári és 1,7 milliárdnyi katonai jellegû beruházást
kívántak megindítani.
1950-ben és 1951 elsô felében a nagyberuházásoknak
az ötévesterv-törvény elôírásait
mellôzve, egyedi eljárás során kerestek telephelyet.
Ezért lett volna mihamarabb szükség az ipartelepítési
politika céljainak összegzésére. Az országos
ipartelepítési tervet végül a TERINT készítette
el, és hosszas egyeztetések után 1951. július
végén terjesztette be az OT Beruházási és
Telepítési Fôosztálya Kollégiumának.[11]
Ennek kidolgozása során a négy "sztálini ipartelepítési
elvbôl" indultak ki (1. gazdaságosság, 2. iparilag
elmaradott területek fejlesztése, 3. a falu és a város
közötti különbség felszámolása,
4. honvédelmi szempontok), valamint tekintettel voltak a beruházások
végrehajtásának folyamatosságára, egyes
települések ipari profiljára és Budapest további
iparosításának megakadályozására.
A tervben a TERINT 162 darab, összesen 21,86 milliárd forint
értékû beruházással járó
országos jelentôségû üzem elhelyezésére
tett javaslatot. Ezen összeg közel felét, 10,2 milliárd
forintot a szocialista városok építésére
és üzemeinek fejlesztésére kívánták
költeni. Budapest területén nem terveztek érdemi
ipari fejlesztést, így a fôvárosra nem is tértek
ki. E tervezet összeállításakor derült fény
körülbelül 1,15 milliárd forintnyi járulékos
beruházási szükségletre, amelyek bár létfontosságúak
voltak (vízvezeték, csatorna, energiaellátás,
útépítés, iparvágány), addig
mégsem számoltak velük. E beruházási többletigény
99 százaléka Dunapentelén, Kazincbarcikán és
Várpalotán keletkezett.
A TERINT országos ipartelepítési tervében
az egyes beruházások leírásához kapcsolódó
indoklásokban leginkább politikai-ideológiai érvek
sorakoztak. Hol ipari város létrejöttérôl
(Kazincbarcika és Várpalota), hol az "egész környék
politikai jellegének megadásáról" (Komló),
hol pedig kifejezetten "új szocialista város" (Oroszlány,
Ózd) alapjainak lerakásáról beszéltek.
(Megjegyzendô, hogy az utóbbi óhaj Esztergom-Dorog
és Szigetszentmiklós tervében is szerepelt, ám
mivel a beruházások az elhatározott mértékben
nem valósultak meg, így ott a várossá nyilvánítás
is elmaradt.)
Az országos ipartelepítési tervet hivatalosan
nem hagyták jóvá, a TERINT mégis újabb,
hasonló koncepciót dolgozott ki. A TERINT Kollégiuma
által 1951 novemberében megvitatott Az 1953-54. évben
létesítendô üzemek telepítési terve
címû
dokumentum[12]
már csak a következô éveket illetôen tehetett
javaslatot, hiszen idôközben - egyedi telepítéssel
- milliárdos beruházások kezdôdtek meg. Az elôterjesztés
indoklása szerint "a nemzetközi helyzet élesedése",
a "honvédelmi szempontok fokozott érvényesítése"
és egyes üzemek megnövekedett munkaerô-szükséglete
miatt új telephelyek kijelölésére volt szükség.
Huszonhárom üzem tervezett telephelyét megváltoztatták
(köztük Rakamaz helyett Tiszapalkonyát javasolták
a majdani vegyi kombinát telepítésére), valamint
huszonkettô újabb üzem (köztük egy ózdi
kokillagyár és egy várpalotai anódmasszagyár)
telepítésére tettek javaslatot. Huszonhárom
korábban tervezett beruházás megkezdését
pedig bizonytalan idôre elhalasztották. Tudomásunk
szerint - többi elôdjéhez hasonlóan - e telepítési
terv is az íróasztalfiókban végezte pályafutását.
A szocialista országrendezési terv kidolgozása és az ipartelepítés végrehajtása (1951-53)
A TERINT Területrendezési Fôosztályán
1951 decemberére készült el az országos területrendezési
terv, amely az intézet minden fontos korábbi munkáját
felhasználva harminchárom kötetben összegezte a
tervezôintézet fejlesztési elképzeléseit.[13]
A tervezet "szigorúan bizalmas" minôsítése alapján
feltételezhetôen a legszûkebb politikai-gazdasági
vezetés számára készült azzal a céllal,
hogy a toldozott-foldozott s egyébként is csak keret jellegû
I. ötéves terv mellett (helyett?) irányt szabjon a fejlesztéseknek.
Ez a dokumentáció az 1948-1953 közötti periódus
legnagyobb szabású és legalaposabb terület- és
településfejlesztési programja volt, amely összefoglalása
a különféle korábbi ipartelepítési
koncepcióknak, és mintegy esszenciáját adja
a korszak fejlesztéspolitikai gondolkodásának.
Az összeállítóknak A dokumentáció
célja, tárgya és tartalma címû 1.
kötetben[14]
kifejtett álláspontja szerint a programra a beruházások
célszerûbb telepítése érdekében
volt szükség. A legelsôként kidolgozott, kiemelt
településekre vonatkozó úgynevezett tervezési
programokra épült a települések osztályba
sorolásának rendszere is. Az összeállítók
szerint az osztályozás biztosította ugyan a súlypontképzést,
de a beruházások telepítését egy szûk
körre, kizárólag az I. osztályú településekre
korlátozta. (A településosztályozásról
lásd alább bôvebben.)
A terjedelmes tervdokumentáció 2-10. kötetei a beruházások
telepítésére vonatkozó adatokat tartalmazták,
és a népgazdaság egyes ágait ölelték
fel területrendezési szempontból. A 11-31. kötetekben
összegyûjtötték az I. osztályba sorolt városok
és községek tervezési programját és
területfelhasználási tervét, valamint - amennyiben
elkészült - általános városrendezési
tervét. Utóbbiakhoz kapcsolták a kísérletként
készített megyefejlesztési tervek vázlatait
is. Budapesttel azonban furcsamód egyáltalán nem foglalkoztak,
arra hivatkozva, hogy az "nem tartozott a TERINT feladatkörébe".
A hatalmas munkával összeállított országos
területrendezési terv nagy része végül szintén
fiókban maradt. Erre talán a dokumentáció 33.,
Összefoglaló
kiértékelés és javaslatok címû
kötetében[15]
megfogalmazott kritikák szolgálhatnak magyarázatul.
Az összegzés készítôi ugyanis az ágazati
tervek kiegészítésének és kontrolljának
szánták a területi tervezést, ami nyilván
nem aratott osztatlan sikert az ipari minisztériumoknál.
A tervezôk ráadásul bírálták a
- legfelsôbb politikai vezetés által is jóváhagyott
- gyakorlatot: "Természetszerû, hogy elsôsorban ipari
üzemeket kell építenünk. Az is természetszerû,
hogy másodsorban kapcsolódik a lakás ehhez. És
érthetô, hogy a különbözô szociális,
kulturális stb. létesítményeket csak harmadsorban
létesítjük. De (...) az már teljesen helytelen,
ha a házakat úgy építjük, hogy azokhoz
az utat, vízvezetéket stb. késôbb, külön
költséggel kell megvalósítani. Vagy hogy egész
házsorokat építünk fel üzletek, óvoda,
iskola nélkül. [Azaz] ...egyszerûen nem vagyunk képesek
mindazokat a létesítményeket megépíteni,
melyek egy más létesítmény miatt (ipari üzem)
szükségesek." Ezek az állítások bármennyire
is helytállóak voltak, valószínûleg már
nem fértek bele az "építô kritika" kategóriába.
Mindenesetre tény, hogy sem az OT vezetése, sem a Pártközpont
illetékes osztályai nem foglalkoztak a dokumentációval.
A hazai pártvezetés ráadásul a "nemzetközi
helyzet élesedése" miatt a gondosabb tervezés helyett
az iparosítás tempójának fokozásával
volt elfoglalva. Az MDP PB 1952. február eleji, a folyó évi
tervrôl szóló határozatában[16]
leszögezte: a befejezetlen és elhúzódó
beruházások számát további koncentrálással
kell csökkenteni, "az erôket az ötéves terv célkitûzéseivel
szorosan összefüggô legfontosabb beruházásokra
kell összpontosítani". A több mint 17 milliárd
forintos beruházási fôösszeg 43 százalékát
irányozták elô a nehéziparra, azon belül
is fôként a kiemelt létesítményekre:
a Sztálin Vasmûre, a komlói szénbányákra,
a kazincbarcikai és a várpalotai kooperációra
stb. 1952-ben 175 folyamatban lévô beruházást
kívántak befejezni, és 20 újat megkezdeni.
A gazdaság ilyen megterhelést azonban már nem
bírt el. Emiatt 1952 szeptemberében - az ipartelepítési
tervektôl függetlenül - az MDP PB ismételten a beruházások
további koncentrációjáról volt kénytelen
dönteni.[17]
Ugyanis még az olyan kiemelt létesítményeknél
is, mint a Sztálin Vasmû, a diósgyôri kohászati
rekonstrukció vagy a borsodi kooperáció, nyár
végén még csak 20-40 százalékig teljesítették
az éves beruházási tervet. A PB-határozat a
terv végrehajtása érdekében egyfelôl
elrendelte, hogy hitelkeret-átcsoportosítással a "termelô
beruházásokat, ezen belül a nehézipari és
elsôsorban az alapanyagok termelését biztosító
nagylétesítményeket" kell elônyben részesíteni;
másfelôl "a beruházások szétforgácsolásának
megakadályozása érdekében új létesítményekhez
hozzáfogni (...) nem szabad".
A látványosan fokozódó nehézségek
ellenére 1952. december elején az OT közel 10 milliárd
forintnyi újabb ipari beruházás következô
évi elvégzését irányozta elô.[18]
Alig két hónappal késôbb azonban már
válságtanácskozásra ült össze az
MDP Titkársága, mert az ipari termelés minden szektor-
ban jelentôsen elmaradt az elôirányzatoktól.
A Titkárság 1953. február 11-ei határozatában[19]
ezért a termelés mindenáron való fokozását
sürgette.
Közben a gazdasági válságjelekkel mit sem
törôdve az OT Beruházási és Telepítési
Fôosztálya már a II. ötéves terv telepítési
irányelvein dolgozott. E munkálatok részeként
értékelte az MDP KV Államgazdasági Bizottsága
a beruházások telepítésének tapasztalatait.[20]
A beszámoló az ipartelepítés fô hiányosságai
között említette, hogy egyes megyék (fôként
Tolna és Somogy) iparosítását elhanyagolták;
hogy a városok fejlesztése tervszerûtlen volt, és
hogy Budapest ipari súlyának csökkentése nem
volt kellô ütemû. A gazdaság további szektoraiban
végrehajtott beruházások kapcsán a jelentés
kendôzetlenül beszélt a nem ipari térségek
teljes elhanyagolásáról.
Az MDP Titkársága 1953. április végén
az Államgazdasági Bizottság elôbbi jelentését
megjegyzés nélkül tudomásul véve határozott
a készülô II. ötéves terv telepítési
irányelveirôl, lényegében a területfejlesztés
további direktíváiról.[21]
Eszerint egyes iparágakat meghatározott körzetekbe kívánták
telepíteni. Továbbá a túlzott koncentráció
megakadályozása érdekében a nehézipari
központokba és bányásztelepülésekre
- mint Budapest, Miskolc, Gyôr, Salgótarján, Sztálinváros,
Tatabánya, Várpalota, Komló és Kazincbarcika
- csak a meglévô üzemekhez kapcsolódó vagy
a helyi nyersanyagot feldolgozó, illetve a lakosság ellátását
célzó könnyû- és élelmiszeripari
létesítményeket terveztek elhelyezni. A korábbi
területfejlesztési politika korrekcióját jelentette
az osztrák és a jugoszláv határ menti térségekre
vonatkozó tilalmak feloldása. Az irányelvekben megfogalmazott
két további elképzelés is azt jelezte, hogy
a pártvezetés az egyes régiókat kiegyenlítettebben
kívánja fejleszteni. Egyrészt a fôváros
ellensúlyozása érdekében szorgalmazták,
hogy Miskolc, Debrecen és Gyôr - regionális központként
- 150-200 ezer fôs ipari nagyvárosossá fejlôdjön.
Másrészt a szocialista városok további erôsítése
mellett az elmaradt és az addig elhanyagolt régiók
felzárkóztatását is szolgálta az ipari
középvárosok fejlesztésének meghirdetése:
ez 14 város 50-80 ezer lakosú, valamint 30 város és
község 25-50 ezer lakosú várossá fejlesztését
jelentette volna. Az egyenletes területi fejlesztés ezen többé-kevésbé
helyeselhetô törekvését azonban rögtön
ki is oltotta a fejlesztési erôk összpontosításáról
szóló - korábban is sokszor hangoztatott - kitétel.
Összességében tehát szerény elmozdulás
történt az I. ötéves terv fejlesztési koncepciójához
képest. A készülô középtávú
tervbe immár tételesen is bekerült a szocialista városok
létesítésének programja: "Tatabányából
mintaszerû, kulturált bányászközpontot
kell létesíteni, Várpalotát [pedig] a meglévô
falusias településbôl szocialista nagyvárossá
kell alakítani."
A további nagyszabású tervek kidolgozásának
csak az agyonhajszolt nemzetgazdaság állapota szabott gátat:
1953 késô tavaszára az iparosítási program
minden drasztikus intézkedés ellenére is kifulladt.
Minden területen (termelés, beruházás, begyûjtés)
egyre növekvô lemaradásokkal kellett szembenézni,
így 1953. június elejére elkerülhetetlenné
vált a tervszámok módosítása.[22]
Az MDP Titkársága azonban a kiemelt építkezések
- Sztálinváros, Komló, Kazincbarcika - folytatását
még ekkor sem adta fel, sôt felszólított ezek
anyagellátásának bármi áron való
biztosítására. Így a nagy építkezések
széles körû leállítására
és a beruházási források átcsoportosítására
csak Nagy Imre miniszterelnöki kinevezése után került
sor.
Településfejlesztési tervezetek és a településosztályozás
Az elsô ipartelepítési irányelvek 1950. év
eleji megszületésével adva volt a településfejlesztési
programok kiindulópontja, így a TERINT - az OT más
fôosztályaival együtt - megkezdhette az országos
program kidolgozását. Ennek elsô lépéseként
különféle felméréseket végezt(ett)ek,
majd egyre szûkülô körökben határozták
meg a fejlesztésre érdemes települések körét,
hogy végül elkészüljön a településosztályok
háromosztatú rendszere.
Az egyik elsô "rostálásra" 1950. július
elején került sor, amikor a TERINT összeállította
a magyar települések rangsorát. Ennek célja az
volt, hogy felmérjék azon helységeket, amelyek "fejlesztés
szempontjából tekintetbe vehetôk".[23]
Öt kategóriát állítottak fel, amelyekbe
összesen 299 települést soroltak be:
III. fôváros (Budapest);
III. regionális jelentôségû nagyvárosok
(Debrecen, Gyôr, Miskolc, Pécs, Szeged, Szolnok);
III. középvárosok;
IV. kis tájközpontok;
IV. helyi jelentôségû települések.
A szocialista városok számára - mintegy megelôlegezve
a bizalmat, hogy belátható idôn belül képesek
lesznek valódi városi funkciókat ellátni -
a III., illetve a IV. kategórián belül önálló
alkategóriát kreáltak (az "ipari jellegû" települését).
A TERINT e tervezetének további sorsa nem ismeretes,
mindenesetre ennek alapján készítette el az intézet
újabb javaslatát az OT Beruházási és
Telepítési Fôosztálya Kollégiuma számára
1950. november elején.[24]
A javaslat "egy egészséges, szocialista város- és
községhálózat" kialakításának
s ezzel párhuzamosan új közigazgatási beosztás
szervezésének szükségességét vetette
fel, mivel a meglévô városhálózat a "szocialista
termelés érdekeinek nem felel meg". A településeket
a termelési központok köré szervezett új
közigazgatási egységek felállításáig
tartó átmenet idejére kívánták
- a beruházások megfelelô területi elosztása
érdekében - kategorizálni.
A korábbi csoportosítás némi egyszerûsítésével
ezúttal négy "fôcsoportba" sorolták immár
a teljes magyar településállományt:
III. országos fontosságú települések
(117 db);
III. megyei fontosságú települések (163 db);
III. járási fontosságú települések
(1850 db);
IV. nem fejlesztendô települések (1291 db).
Az I. fôcsoporton belül kreált, az "ötéves
terv súlyponti települései" elnevezésû
(al)csoportban találjuk Dunapentelét és Kazincbarcikát
is, a terv legnagyobb beruházásai ugyanis ide összpontosulnak,
és "minôségi változásokat idéznek
elô" - szólt az indoklás. A többi szocialista
várost a II. fôcsoportba sorolták, amivel ismét
a hierarchia - a fôvárost és a vidéki nagyvárosokat
követô - felsô régiójában kaptak
helyet.
A szakmai jellegû tervezetek átdolgozásával
rövidesen megszületett a politikai döntés is: az
NT 1950. november közepén intézkedett a területrendezésrôl
és a beruházások "tervszerû elhelyezésérôl".
Ez az NT-határozat a korábbi többszintû településrangsorolási
elképzeléseket immár a végletekig egyszerûsítve
háromosztályos rendszert vezetett be:[25]
- az I. osztályba azokat a településeket sorolta,
amelyek már az ötéves tervidôszakban "átlagon
felül" fejlesztendôk, valamint azokat, amelyeknek a területére
nagyobb ipari vagy egyéb nagy beruházásokat telepítenek;
- a II. osztályba sorolta azokat a településeket,
amelyeknek városias fejlôdését biztosítani
kell, de országos átlagon felül nem fejlôdnek;
- végül az összes többi település
a III. osztályba került.
Az NT ezen intézkedését ismételte meg magasabb
jogszabályi szinten az Elnöki Tanács az 1951. évi
1. számú törvényerejû rendelettel a város-
és községrendezésrôl.[26]
Az immár rendelet által is elôírt településosztályozás
végrehajtásáról, azaz a konkrét települések
besorolásának elveirôl 1951 áprilisában
tárgyalt az MDP KV Államgazdasági Bizottsága.[27]
A bizottság által elfogadott irányelvek szerint ettôl
fogva:
- az I. osztályba sorolt településekre kellett telepíteni
az országos jelentôségû beruházásokat;
- a jelentôs közlekedési beruházásoknak
az I. osztályú települések egymás közötti
közlekedési hálózatának kiépítését
kellett szolgálnia;
- a jelentôs kommunális beruházásoknak az
I. osztályú települések városias kialakítását
és fejlesztését kellett szolgálnia.
A bizottság az OT által I. osztályúnak
javasolt 76 település közül 72-t fogadott el, valamint
Budapest és Miskolc osztályon felüli besorolását
is jóváhagyta. Ebbe a kivételezett osztályba
az általunk szocialistának nevezett városok is mind
bekerültek, s a magyar településállomány
97 százalékának a kárára jutottak jelentôs
fejlesztési forrásokhoz.
Az MDP KV Államgazdasági Osztálya egy héttel
késôbb állította össze elôterjesztését
a települések osztályba sorolásáról,
amelyet az MDP PB 1951. május 3-án jóvá is
hagyott.[28]
A határozatban ezúttal is a korábban elfogadott 72+2
várost és községet találjuk, a közlekedési
beruházások elhelyezésénél viszont még
külön hangsúlyt kaptak a honvédelmi szempontok
is. Az állami apparátus formális jóváhagyása
az I. osztályba sorolt települések jegyzékérôl
néhány nappal késôbb, az NT ülésén
született meg.[29]
A kevéssé jelentôsnek ítélt településeknek
a II. és a III. osztályba való besorolása 1951
tavaszán zajlott le,[30]
de a szocialista városokat ez már nem érintette. A
II. és III. osztályba sorolt települések jegyzékét
1951 ôszén, számos helyszíni vizsgálat
után véglegesítették. Végül - Hajdú
Zoltán számításai szerint - az összes
magyar település 52,5 százaléka került a
fejlesztendôk közé, amelyekben az ország lakosságának
85,6 százaléka élt (Hajdú 1990; 163, 165).
1952 májusában az alig hat hónappal korábban
nagy nehezen véglegesített településkategorizálást
máris felülvizsgálták. Az OT - a gazdasági
nehézségekre hivatkozva - 40 százalékkal (81-rôl
49-re) csökkentette a II. osztályba sorolt települések
számát a következô indoklással: "Népgazdaságunk
jelenlegi fejlôdési szakaszában városfejlesztésre
csak minimális összegeket fordíthatunk és így
minimumra kell redukálni azoknak a településeknek a
számát, amelyeknek (...) a városias fejlesztést
biztosítani kell" (Ádám 1985, 193). Ezzel érdemi
fejlesztésre immár csak az I. osztályba sorolt községek
és városok számíthattak, illetve azok közül
is csak a kiemelt ipari beruházások helyszínei (Sztálinváros,
Kazincbarcika stb.).
Ezután - az iratok tanúsága szerint - a településosztályok
további finomítása és a területrendezés
kérdése helyett a területi átszervezés
került a (politikai) figyelem középpontjába (Hajdú
1991, 325-326). Közben a tervezési feladatok megváltozása
miatt a Minisztertanács 1952. nyár elején
- különösebb elôzmény és magyarázat
nélkül - megszüntette a TERINT-et, és az OT-t bízta
meg az intézet korábbi feladatainak ellátásával.[31]
Ugyanakkor a TERINT egykori feladatkörének "hatósági"
részét az Országos Építésügyi
Hivatal kapta meg.[32]
A településosztályozás hatását,
eredményét (pontosabban eredménytelenségét)
a vizsgált idôszakban nem értékelték.
1953 júniusa után az egész településkategorizálásról
alig esett szó, a II. ötéves terv elôkészítése
során mégis ebbôl a szempontrendszerbôl indultak
ki. Ezt bizonyítja például, hogy az OT Területi
Tervezési Fôosztálya egy 1954 februárjában
készült elôterjesztésében[33]
a kiemelt (azaz a korábban I. osztályba sorolt) települések
körének újbóli meghatározására
tett javaslatot. Az osztályozási alapelvek ezúttal
csak részlegesen változtak. Országos jelentôségû
ipart továbbra is csak kiemelt településre kívántak
telepíteni, amelyek "lakosságszámuknak, a területen
betöltött központi szerepüknek, s az ipar követelményeinek
megfelelô" infrastrukturális beruházásokat is
kaptak. A kiemelt körön kívüli települések
esetében fejlesztést már csak "szükséges
mértékben", illetve a "II. ötéves terv adta lehetôségeken
belül" terveztek. A területi tervezési fôosztály
ezúttal már csak 51 települést kívánt
a kiemeltek jegyzékére felvenni. Ez a II. ötéves
terv azonban végül sohasem készült el.
Az infrastrukturális fejlesztések elosztása
Az eddigiekben vázolt terület- és településfejlesztési
törekvések eredményeként sajátos aszimmetrikus
fejlôdés következett be Magyarországon: bizonyos
térségek és települések rendkívül
dinamikusan növekedtek, mások kifejezetten hanyatlásnak
indultak, és válságba kerültek. A kedvezményezett
ipari térségekben bôséggel nyílt munkaalkalom,
a "nem termelô" szféraként mellôzött, egyre
elhanyagoltabb infrastruktúra azonban egyre kevésbé
tudott lépést tartani a szükségletekkel. Ez természetesen
súlyos feszültségekhez vezetett, amelyeket utóbb
ismét csak az ipari települések egyoldalú fejlesztésével
"orvosoltak" (Belényi 1985, 490). Az alábbiakban azt fogjuk
megvizsgálni, hogy milyen intézkedések születtek
az infrastrukturális javak elosztására.
A hároméves népgazdasági terv idején
(1947-1949) - annak újjáépítési jellege
miatt - alig folyt kommunális fejlesztés. Az 1949 decemberében
törvénybe iktatott I. ötéves terv infrastrukturális
téren is szelektív fejlesztési elképzeléseket
fogalmazott meg. A tervtörvény általánosságban
az elmaradott régiók felzárkóztatását
tûzte ki célul, a konkrétumoknál azonban, mint
például a közlekedésrôl szóló
fejezet (38. §), már csak a meglévô "nagyvárosok
és ipari gócok" (Nagy-Budapest, Miskolc, Ózd, Salgótarján,
Pécs) esetében írt elô komoly fejlesztést.[34]
Az MDP PB által 1950. április végén elfogadott
1950. évi népgazdasági terv[35]
aztán már egyáltalán nem is foglalkozott a
leszakadó térségekkel. A betervezett kereskedelmi,
kulturális, szociális stb. beruházások szinte
kizárólag a kiemelt települések ellátásának
javítását célozták. Salgótarjánban,
Újpesten, Tatabányán és Gyôrött
egy-egy állami áruház, Komlón és Oroszlányban
egy-egy új rendelôintézet, Diósgyôrött
és Ózdon egy-egy tizenkét tantermes gimnázium
építését írták elô. Ezzel
szemben hét alföldi megye tanyán lakó parasztjainak
"az új községekbe és településekbe
való önkéntes beköltözését"
mindössze 100 millió forintnyi hitellel tervezték
segíteni.
A nyomdafesték még meg sem száradt ezen a PB-határozaton,
amikor 1950. május végén a párt legfelsôbb
testülete 750 millió forinttal felemelte az éves beruházási
tervet,[36]
méghozzá a kommunális-szociális ágazatban.
A "bánya- és iparvidékeken még mindig kedvezôtlen
lakásviszonyok megjavítása céljából"
közel 400 millió forinttal növelték a lakásépítkezés
keretét, amelybôl többek között 586 helyett
2000 új bányászlakást és 200 helyett
2500 új munkásszállói férôhelyet
kívántak létesíteni. Ez a kezdeményezés
Tatabányát, Komlót, Oroszlányt, Petôfibányát,
Diósgyôrt, "Sajómelléket" (Kazincbarcikát),
Ózdot, Dorogot, Salgótarjánt, Borsodnádasdot,
Miskolcot és Budapestet, valamint - új megyeszékhelyként
- Békéscsabát érintette. Figyelemre méltó,
hogy a fenti többletberuházásokkal egyidejûleg
a tanyaközpontok magánerôs beruházásainak
állami hiteltámogatására elôirányzott
100 milliós összeget megfelezték.
Az OT Közületi Fôosztályán 1950 júliusában
készült közületi fejlesztési terv[37][][]
a lakásgazdálkodás, a vízvezeték-kiépítés
és csatornázás, az útépítés
stb. 1951. évi feladatait vette sorra. A lakásgazdálkodásnál
felállított fontossági sorrend, amely a többi
kommunális területre is érvényes volt, a következôképpen
nézett ki:
1. a nehéziparban bôvített, felújított,
illetve újonnan épített üzemek dolgozói
számára, valamint a bányászatban munkába
állók részére kívántak mindenekelôtt
lakhatást biztosítani;
2. a fôvárosban jelentkezô igényeknek körülbelül
a 70 százalékát tervezték kielégíteni;
3. az új megyeszékhelyeken a tanácsi dolgozók
elhelyezését látták szükségesnek
megoldani;
4. legvégül a szocialista mezôgazdasági üzemek
dolgozóinak "legfontosabb szükségleteit" is tekintetbe
kellett venni.
A közületi fôosztály tervezete az elsô
kategória legfontosabb elemeként a szocialista és
más ipari városok lakásszükségletét
nevezte meg (a dunai kombinát, a várpalotai kooperáció,
a borsodi kombinát, továbbá Miskolc, Salgótarján,
Ózd, Gyôr, illetve a bányásztelepülések
közül Komló, Oroszlány, Tatabánya, Bodajk
igényét); továbbá egyértelmûen
leszögezte: "a vidéki városok közül a lakásépítés
súlypontja az ipari centrumokra helyezôdik, (...) a folyó
évi terv a döntôen nem ipari jellegû vidéki
városok lakáshelyzetének megjavításáról
nem gondoskodhat". A többi kommunális beruházás
elosztásánál is ez a tétel ismétlôdött:
fontos feladatnak nevezték például a vízvezetéki
ivóvízzel ellátott lakások számának
növelését, természetesen itt is "súlyponttal
az ipari lakótelepekre". Az OT Közületi Fôosztálya
egyúttal azt is kinyilvánította, hogy "az egyéb
jellegû városok és községek számára
új vízmû létesítése 1951-ben nem
indul meg". Ezek után azon sem csodálkozhatunk, hogy amíg
Kazincbarcika vízmûvére és csatornázására
5 millió forintot irányzott elô a Tervhivatal (2000
lakos számára), addig a falusi és tanyai vízellátás
javítására (6 millió 730 ezer ember életkörülményeinek
megváltoztatására) összesen 13 millió
forintot szánt.
1951 januárjában az OT elnöke ezt - az elôzô
évben már "bejáratott" - beruházási
gyakorlatot erôsítette meg külön rendelettel. Vas
Zoltán egyetlen tollvonással kijelölte azt a településkört,
amelyben valóban érdemi városfejlesztési beruházások
történhettek. Az elnöki rendelet[38]
a szocialista városokban (Ajka, Kazincbarcika, Komló, Oroszlány,
Ózd, Salgótarján, Tatabánya, Várpalota),
három jelentôs ipari regionális központban (Gyôr,
Pécs, Miskolc), az akkor még szintén várossá
fejleszteni kívánt ipari falvakban (Bodajk, Nagybátony,
Petôfibánya, Szigetszentmiklós, Zirc), valamint öt
egyéb iparosítandó településen (Békéscsaba,
Gödöllô, Hódmezôvásárhely, Szolnok,
Vác) kívánta megteremteni a lakótelep- és
lakóház-építkezések, valamint a kommunális
beruházások összhangját. Ez az operatív
intézkedés erôsebb hatású volt, mint
a néhány hónappal késôbbi 166/8/1951.
számú NT-határozat,[39]
amely az iparosított I. osztályú településeken
kívánta koncentrálni a "szociális, kulturális,
közlekedési és egyéb városfejlesztési"
beruházásokat. Az ipari településeknek ezzel
olyan zárt köre jött létre, amelynek tagjai - a
nagy ipari invesztíciók mellett - az infrastrukturális
beruházások döntô részét is megkapták.
Vas Zoltán rendeletének hatása már az 1951.
évi népgazdasági terven is felismerhetô.[40]
A kommunális beruházások elosztásánál
újra és újra ugyanazok a településnevek
ismétlôdtek:
- az egészségvédelemnél Budapest, Dunapentele,
Komló;
- a népmûvelésnél - egyedüliként
- Dunapentele;
- az oktatásnál Budapest, Dunapentele, Gyôr, Miskolc,
Veszprém;
- a város- és községfejlesztésnél
Ajka, Bodajk, Budapest, Debrecen, Dunapentele, Gyôr, Komló,
Miskolc, Nagybátony, Oroszlány, Ózd, Pécs,
Petôfibánya, Salgótarján, Szigetszentmiklós,
Tatabánya és Várpalota.
A legutóbbi beruházási kategóriára
- többek között a lakás-, irodaház- és
útépítésre, parkosításra stb.
- szánt 360 millió forintnak körülbelül a
70 százalékát eleve a szocialista városok fejlesztésére
irányozták elô.
Az 1951 nyarán elkészült következô évi
lakásépítési terv már az éves
népgazdasági tervben foglalt úgynevezett kapcsolódó
beruházások részletezését tartalmazta.[41]
Az OT illetékes osztályának feljegyzése elôrebocsátotta,
hogy "az 1952. évi lakásterv súlyponti feladata a
kiemelt településeken új üzemek, új városok
kialakításával kapcsolatosan jelentkezô munkaerô-szükséglet
elhelyezésének biztosítása, lakások
és munkásszállások építése".
A források szûkössége miatt ugyan a szükséges
12 700 lakás helyett csak 11 ezret kívántak megépíteni,
de ezek eloszlása maximálisan illeszkedett az OT-elnöki
rendelkezéshez: az állami forrásból építendô
lakásoknak közel az 50 százalékát, mintegy
4100 otthont a szocialista városokban kívántak létesíteni.
Az MDP PB 1952. februári, folyó évi tervrôl
szóló határozatában[43]
ismét csak a nehézipari központokat részesítette
kiemelkedô mértékben a kommunális beruházásokból.
Új, állami finanszírozású lakásokat
szinte kizárólag Sztálinvárosban, Miskolcon,
Várpalotán, Tatabányán, Salgótarjánban
és Komlón kívántak építeni.
Az 1952. év folyamán fellépô gazdasági-beruházási
nehézségek azonban súlyosan érintették
a lakásépítkezéseket is. Az MDP PB elé
terjesztett - fentebb már idézett - 1952. szeptemberi pártközponti
jelentés[44]
szerint nyár végéig a tervezett lakásoknak
csak alig a 30 százalékát adták át még
Sztálinvárosban, Kazincbarcikán és Komlón
is. Ez a lemaradás természetesen egyre súlyosbodó
életkörülményeket idézett elô a szédületes
tempóban növekvô szocialista városokban.
Nagy Imre 1953. júliusi miniszterelnökké választását
követôen azonban a pártvezetés és a kormányzat
már nagyobb figyelmet szentelt az infrastrukturális kérdéseknek,
a lakásellátásnak stb. A korábbi erôltetett
fejlesztés következményeivel (a bányászvidékeken
és az ipari térségekben tapasztalható lakásínséggel,
rossz ellátással, embertelen körülményekkel)
csak 1953 ôszén szembesült igazából a vezetés,
amikor a munkásosztály helyzetérôl a kommunista
hatalomátvétel óta elôször készült
ôszinte beszámoló.[45]
A szocialista városok - miközben a Nagy Imre-kormány
a nehézipari beruházásokat drasztikusan csökkenteni
próbálta - ezúttal úgy élveztek elônyt,
hogy a lakosságuknak derékhadát adó munkásság
életkörülményeinek javítása vált
a kormányprogram egyik fô célkitûzésévé.
Így nem meglepô, hogy az 1953-ban megkezdett és 1954-ben
befejezni kívánt mintegy 14 ezer lakás 33 százaléka
épült a szocialista városokban.[46]
Az MDP PB 1953 novemberében is úgy határozott az 1954.
évi lakásépítési keretszámokról,
hogy "túlnyomórészt Budapesten, Miskolcon, a bányásztelepüléseken
és az új szocialista városokban épüljenek
új lakások"[47].
A vizsgált településkör kivételezett helyzete
tehát megmaradt az új politikai körülmények
között is.
Mindent egybevetve az I. ötéves terv idôszakában
kifejezetten romlott a lakáshelyzet, hiszen a minimálisan
szükséges 120 ezer új lakás helyett összesen
88 ezer épült. A népesség vándorlása
miatt azonban még kedvezôtlenebb helyzet állt elô,
ugyanis 30 ezer lakás azokban a megyékben épült,
ahonnan a lakosság elvándorolt. A migráció
célpontjának számító Budapesten és
11 megyében létesült 58 ezer lakás pedig messze
elmaradt az egyre gyorsabban növekvô igényektôl.[48]
***
A magyarországi szocialista rendszer elsô öt évének
mérlegét tehát a területfejlesztés és
ipartelepítés szempontjából a következôkben
vonhatjuk meg.
A területi és települési problémákat
az 1948 és 1953 közötti idôszakban - a fennen hirdetett
szólamok ellenére - meglehetôsen tervszerûtlen,
ad hoc módon intézték. Az MDP vezetése nem
tartotta magát az I. ötéves terv törvényben
megfogalmazott célkitûzéseihez, hanem a katonai-hadiipari
követelmények szerint jelölte ki a fejlesztendô
települések körét. Sokmilliárdos beruházások
kezdôdtek megfelelô szakmai elôkészítés,
hatástanulmányok és távlati tervek nélkül,
egyedi - leginkább (katona)politikai - döntések alapján.
A TERINT és az OT hiába dolgozta ki országosan koordinált
fejlesztési tervek sorát, azok jó részével
a legfelsôbb politikai vezetés érdemben sohasem foglalkozott.
Azon tervek többsége is íróasztalfiókban
maradt, amelyeknek az lett volna a feladatuk, hogy összhangot és
egyensúlyt teremtsenek a különbözô iparágak
fejlesztése, illetve az egyes beruházások között.
Így a többé-kevésbé koherens elképzeléseknek
csak egyes elemei valósultak meg, aminek következtében
termelési kooperációk váltak hiányossá.
Az ismertetett tervezetek tehát a gyakorlatban legfeljebb háttéranyagként
szolgáltak az éves beruházási tervek összeállításához.
(Egyéb szakértôi-intézményi háttér
hiányában nem is támaszkodhattak volna másra
az OT ágazati fôosztályai.) Továbbá a
vizsgált dokumentációk képezték az egyik
kiindulópontját annak az 1958-59-ben elindított vidéki
ipartelepítési (tulajdonképpen területfejlesztési)
programnak, amely azután számos elképzelést
át is vett a korábbi tervezetekbôl.
A mai értelemben vett területfejlesztés a korszakban
nem folyt. A fejlesztés egyetlen céljává, s
ugyanakkor eszközévé az iparosítás vált.
A fejlesztéspolitika ráadásul eleve fordított
logikával gondolkodott: nem egy adott régió felzárkóztatásához
kerestek megfelelô eszközöket, hanem gyáraknak igyekeztek
katonai, politikai, nyersanyag- és munkaerô-ellátási
szempontból ideális "telephelyet" találni. Ezért
az, hogy az 1948 és 1953 között kidolgozott különféle
ipartelepítési tervekben megjelölt új üzemek
jelentôs része nem valósult meg, az a telephelyül
kiszemelt helységeknek a fejlesztésbôl való
kimaradását is jelentette. Az 1951-ben I. osztályba
sorolt hetvenkét település közül alig huszonötbe
telepítettek új üzemet, különösen az
alföldi és dél-dunántúli településekre
tervezett fejlesztések maradtak el.[49]
A hidegháborús hisztéria következményeként
pedig a nyugati és déli határ menti területekre
gyakorlatilag fejlesztési tilalom volt érvényben,
amelyet csak 1953-tól enyhítettek. A fejlesztéspolitika
az egyébként is iparosodott északkelet-délnyugati
tengely településeit részesítette elônyben
az alföldi régió városaihoz és községeihez
képest: Budapestet, a szocialista városokat és talán
még tizenöt-húsz ipari települést. A területileg
is szelektív fejlesztés miatt százezrek voltak kénytelenek
az ország otthonuktól távol esô részein
munkát vállalni, emiatt drasztikusan megnôtt az ingázók
száma
és az ingázás távolsága.
A fentiekben ismertetett 1951-es településosztályozás
mérföldkô volt a hazai terület- és településfejlesztés
történetében, mert - bár ez a kategorizálás
csak rövid ideig volt érvényben, és a kiemelt
települések köre többször változott -
az 1980-as évek közepéig meghatározta a fejlesztés
egész logikáját, gondolatrendszerét. A településeket
az osztályozással egy merev redisztribúciós
struktúrába tagozták be, és egyértelmûen
ez a hierarchiában elfoglalt pozíció szabta meg falvak
és városok fejlôdését egyaránt.
A szocialista fejlesztéspolitika centrumokban gondolkodott, és
amint arra Hajdú Zoltán is rámutatott (Hajdú
1990, 163), a nagyvárosok favorizálása, valamint munkásosztály-
és városcentrikusság jellemezte. A fejlesztési
szakemberek súlypontokat kívántak képezni egy-egy
régióban, hogy aztán azok "kisugározzák"
a gazdasági-társadalmi fejlôdést. Ez természetesen
együtt járt a nem kiemelt települések diszkriminációjával,
sôt, idônként kifejezett visszafejlesztésével
(építési tilalom elrendelése, közintézmények,
közellátás megszüntetése stb.).
A TERINT különféle elôkészítô
tervezetei egyre szûkebbre vonták a fejlesztendô települések
körét. A törvényerejû rendeletként
véglegesített kategorizálási rendszer semmibe
vette a településállomány sokszínûségét,
s az osztályozás kezdetben földrajzi-közigazgatási
jellegû szemléletét egyoldalú iparfejlesztési
doktrínával váltotta fel. Így leginkább
a bányászati-nehézipari-hadiipari konglomerátum
üzemeinek "telephelyéül" szolgáló települések
fejlesztését segítette. A többi település
pedig - még ha be is került az "elit" I. osztályba -
legfeljebb a fejlesztési pénzek maradékán osztozhatott.
Az alsóbb, különösen a III. kategóriába
sorolt, többségében kistelepülések pedig
szinte halálra voltak ítélve, hiszen nemhogy központi
segítséget nem kaptak, hanem még a helyi forrásokat
is elvonták tôlük.
Az 1948-1953 közötti korszakban az infrastrukturális
javak elosztása is a településosztályozás
logikáját követte. A fejlesztés hierarchiája
ezen a területen is hasonlóan épült fel, mint az
iparosításnál: a kitûzött és rangsorolt
célok mindegyikének megvalósításához
sohasem volt elegendô pénz, ezért a kivitelezés
során a forrásokat az elsô helyekre sorolt beruházásokra
koncentrálták. Kommunális és szociális
beruházások - a forrásoknak a termelôszférába
és -beruházásokba történt koncentrációja
miatt - csak a legszükségesebb mértékben valósultak
meg. Mindezek következtében csak a kiemelt ipari beruházásoknak
helyet adó települések, közülük is különösen
a szocialista városok részesültek a szûken mért
állami lakásépítési, közmûfejlesztési
és egyéb szociális forrásokból. A vizsgált
források tanúsága szerint bizonyos években
az ország nyolc-kilenc szocialista városában használták
fel az összes kommunális és szociális beruházási
forrás 40-70 százalékát. Ugyanakkor a szocialista
városokban az erôltetett, gyors növekedés miatt
még a kiemelt helyzet ellenére is embertelen állapotok
uralkodtak, hiszen lehetetlenség volt két-három év
alatt kész városokat építeni. Az ország
többi települése lényegében magára
volt utalva: közmûfejlesztésre legfeljebb a jelképes
összegû helyi forrásokból futotta, a lakásépítésnél
pedig megmaradt az önerôs magánépítkezés.
A beruházási-fejlesztési forrásoknak ilyen
egyoldalú, a magyar településállománynak
egy szûk rétegét preferáló elosztására
a magyar történelemben korábban nem volt példa.
1948 és 1953 között a szocialista városokban végrehajtott
(ipari, városépítési stb.) beruházások
az összes beruházási forrásnak közel az
50 százalékát emészthették fel. Mindez
máig hatóan befolyásolja a magyar gazdaság
struktúráját és településszerkezetét.
Ma már tudjuk, hogy mérhetetlen luxus volt ezeknek az "egy
város - egy gyár" típusú településeknek
a létrehozása és fejlesztése, amely az ipar
mindenhatóságába és örökkévalóságába
vetett hiten alapult.
A Rákosi-korszak ipar- és településszerkezeti
öröksége még napjainkban is tehertételt
jelent, hiszen a (volt) szocialista városok közel 400 ezer
lakójának sorsa ma is megoldandó kérdés.
Kazincbarcika, Tiszaújváros és Százhalombatta
az 1960-70-es években kiépített s folyamatosan fejlesztett,
majd az 1990-es években privatizált vegyiparának köszönhetôen
prosperáló települések. A két megyeszékhelyi
státusú bányászváros, Tatabánya
és Salgótarján talán már túljutott
a válságon a többi szocialista városénál
diverzifikáltabb gazdasági szerkezetének köszönhetôen.
Salgótarjánban a privatizált üveggyár,
tûzhelygyár stb. fejlôdése, Tatabányán
az újonnan megtelepedett autóipari és elektronikai
beszállítócégek növekedése jelenti
a kiutat. Oroszlányban a szénbányászat esetleges
végleges megszüntetése miatt aggasztó a helyzet,
ráadásul új iparágak továbbra sem telepedtek
meg a városban. Dunaújváros ma is függ az acélipar
nemzetközi recessziójától, néhány
évi "szárnyalás" után a vasmû és
a város újra központi támogatásokért
kilincsel. Komló, a feketeszén-bányászat egykori
fellegvára Pécs szatellittelepüléseként
tengôdik. Ajkán és Várpalotán - a szénbányászat
leállítását követôen - a szintén
privatizált alumíniumipar egymaga nem képes felvirágoztatni
a várost, így jövôjük továbbra is
bizonytalan. Ózd tíz-tizenöt éve tartó
leépülését pedig talán a közeljövôben
lehet majd megállítani, ha végre sikerül nagybefektetôket
csábítani az ország ezen távoli sarkába.
A szocialista városok új pályára állítása
hosszú és fájdalmas folyamat, de talán megalapozottabban
és körültekintôbben történik majd, mint
egykori alapításuk és várossá nyilvánításuk.
Irodalom
Ádám Anna 1985. Ipartelepítés az elsô ötéves terv idôszakában. Decentralizációs elképzelések és a valóság. In Molnár János-Orbán Sándor-Urbán Károly (szerk.): Tanulmányok a magyar népi demokrácia negyven évérôl. Budapest, Kossuth, 181-200.
Belényi Gyula 1984. Településfejlesztési koncepciók az 1950-es évek elején. Honismeret, 5. szám 37-41.
Belényi Gyula 1985. Lakás- és településfejlesztés, 1949-1956. Ipari és Építôipari Statisztikai Értesítô, 12. szám 489-496.
Belényi Gyula 1996. Az alföldi városok és a településpolitika (1945-1963). Szeged, Csongrád Megyei Levéltár (Dél-Alföldi Évszázadok 7.).
Belényi Gyula-Sz. Varga Lajos 2000. Munkások Magyarországon, 1948-1956. Dokumentumok. Budapest, Napvilág Kiadó.
Germuska Pál 2001a. A szocialista iparosítás Magyarországon 1947-1953 között. In Kôrösi Zsuzsanna-Rainer M. János-Standeisky Éva (szerk.): Évkönyv IX. Budapest, 1956-os Intézet, 147-172.
Germuska Pál 2001b. A szocialista városok helye a magyar urbanizáció történetében. A magyarországi szocialista városok kialakulása. PhD-értekezés. Budapest.
Hajdú Zoltán 1990. A településpolitika "szocialista" modelljének kialakítása Magyarországon (1949-1951). In Tóth József (szerk.): Tér - idô - társadalom. Huszonegy tanulmány Enyedi Györgynek. Pécs, 1990, MTA Regionális Kutatások Központja, 157-166.
Hajdú Zoltán 1991. Rendszerváltás, berendezkedés, területiség. Közigazgatási területi reformtörekvések Magyarországon 1949-1956 között. Magyar Közigazgatás, 4. szám 323-329.
Hajdú Zoltán 2001. Magyarország közigazgatási földrajza. Budapest-Pécs, 2001, Dialóg Campus Kiadó (Területi és Települési Kutatások 17.).
A Magyar Népköztársaság fontosabb törvényei és kormányhatározatai. 1952, Budapest, Jogi és Államigazgatási Könyv- és Folyóiratkiadó.
Perczel Károly 1989. A magyarországi regionális tervezés történetéhez. Tér és Társadalom, 3. szám 80-105.
Tatai Zoltán 1984. Iparunk területi szerkezetének átalakítása. Budapest, Kossuth.
Jegyzetek
[1] Az 1948-1953 közötti gazdaság- és iparfejlesztési politikáról lásd részletesen Germuska 2001a.
[2] A szocialista városok fogalmáról és definíciójáról lásd részletesen Germuska 2001b.
[3] Lásd a Magyar Országos Levéltár (továbbiakban: MOL) M-KS 276. f. 53. cs. 19. ô. e. és az MDP PB 1949. január 20-ai ülésének határozatait.
[4] A telepítés dokumentumait lásd többek között: MOL XIX-A-16-a, 96. d., MOL XIX-A-16-b, 8. d., MOL M-KS 276. f. 116. cs. "Terv" 4. ô. e. és uo. "Vegyes" 4-5. ô. e.
[5] MOL M-KS 276. f. 116. cs. "Terv" 20. ô. e. Az OT Ipari Osztályának feljegyzése. 1949. április 25. 1-2.
[6] MOL M-KS 276. f. 103. cs. 5. ô. e. Az OT Üzemtelepítési Osztálya: Ötéves üzemtelepítési terv. d. n. 19-31.
[7] MOL M-KS 276. f. 112. cs. 33. ô. e. Az MDP KV Államgazdasági Bizottsága 1949. október 18-ai ülésének jegyzôkönyve, illetve OT: Telepítési terv 1950. évre. d. n. 5. és 127-133.
[8] 1949. évi XXV. törvény a Magyar Népköztársaság elsô ötéves népgazdasági tervérôl az 1950. január 1-jétôl 1954. december 31-éig tartó idôszakra. In A Magyar Népköztársaság fontosabb törvényei és kormányhatározatai. 25-45.
[9] MOL M-KS 276. f. 54. cs. 86. ô. e. Az MDP Titkársága 1950. február 15-ei ülésének jegyzôkönyve. 1., illetve OT: Az 1950. évi nagy létesítmények indoklásai. 8-33. A következô idézetek ugyaninnen.
[10] MOL MK-S 276. f. 116. cs. "Terv" 4. ô. e. OT: A Magyar Népköztársaság elsô ötéves népgazdasági tervének 1951. évi terve. Beruházások. d. n. 38-123.
[11] MOL XXVI-A-1, 19. d. TERINT Területrendezési Osztály: Elôterjesztés országos ipartelepítési terv tárgyában. d. n. A terv másodpéldányát lásd MOL XIX-A-16-b, 253. d. Az idézetek az utóbbi, tervhivatali példányból származnak.
[12] MOL XXVI-A-1, 19. d. Jegyzôkönyv a TERINT 1951. november 16-án tartott kollégiumáról, illetve TERINT Területrendezési Osztály: Elôterjesztés az 1953-54. évi országos ipartelepítési terv kérdéseivel kapcsolatban. 1951. november 12. A következô idézet ugyaninnen.
[13] Lásd MOL XXVI-A-1, 17-21. d.
[14] Uo. 17. d.
[15] Uo. 17. d. A következô idézet ugyaninnen.
[16] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 93. ô. e. Az MDP PB 1952. február 7-ei ülésének jegyzôkönyve, illetve az MDP KV Államgazdasági Osztálya: Az 1952. évi népgazdasági terv fô feladatai és célkitûzései. 2-3. 23-41. A következô idézet ugyaninnen.
[17] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 106. ô. e. Az MDP PB 1952. szeptember 11-ei ülésének jegyzôkönyve 2., illetve Az MDP KV Államgazdasági Bizottságának elôterjesztése. 12-19. A következô idézet ugyaninnen.
[18] MOL M-KS 276. f. 94. cs. 576. ô. e. OT: Elôterjesztés az 1953. évi népgazdasági terv fô feladatairól. 1952. december 1. 273-275.
[19] MOL M-KS 276. f. 54. cs. 230. ô. e. 23-29.
[20] MOL M-KS 276. f. 54. cs. 240. ô. e. Az MDP KV Államgazdasági Bizottsága: Az I. ötéves tervben végrehajtott és folyamatban lévô beruházások telepítésének értékelése és javaslatok a II. ötéves terv telepítésének irányelveire. 48-56. A következô idézet ugyaninnen.
[21] Uo. Az MDP Titkársága 1953. április 22-ei ülésének jegyzôkönyve, illetve: Határozat a II. ötéves terv telepítési irányelveirôl. 68-72. A következô idézet ugyaninnen.
[22] MOL M-KS 276. f. 54. cs. 247. ô. e. Az MDP Titkársága 1953. június 10-ei ülésének jegyzôkönyve, az MDP KV Államgazdasági Bizottságának elôterjesztése a népgazdaság 1953. évi tervének módosításáról, illetve az MDP KV határozata (sic!). 7. 75-80., 81-84.
[23] MOL XXVI-A-1, 2. d. A fejlesztés szempontjából számba jövô települések. 1950. július 11.
[24] Uo.: Elôterjesztés a Beruházási és Telepítési Fôosztály Kollégiumához. Határozati javaslat. 1950. november 9. A következô idézetek ugyaninnen. Tételes településlista nem található a besorolásokról.
[25] 609/31/1950. N. T. számú határozat. Népgazdasági Tanács Határozatainak Tára, 1950. 31. szám.
[26]Magyar Közlöny, 1951. 2. szám. A végrehajtási utasítást lásd OT-elnök 3611-59/1951. (VI. 29.) ÉM-rendelet Magyar Közlöny, 1951. 98. szám.
[27] MOL M-KS 276. f. 112. cs. Az MDP KV Államgazdasági Bizottsága 1951. április 20-ai ülésének jegyzôkönyve, illetve az OT elôterjesztése a városok és községek osztályba sorolásáról. d. n. 8/hátlap-9/hátlap és 54-137. A következô idézetek ugyaninnen.
[28] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 74. ô. e. Az MDP PB 1951. május 3-ai ülésének jegyzôkönyve, illetve MDP KV Államgazdasági Osztály: Javaslat a Politikai Bizottságnak elsô osztályba sorolandó településekre. 1951. április 28. 5. és 97-102. A döntésnek az alföldi városokra gyakorolt hatásáról lásd Belényi 1996, 94-95.
[29] Az 1951. május 10-ei keltezésû közlönyben jelent meg a 166/8/1951. N. T. számú vonatkozó határozat, majd még a Minisztertanáccsal is megszavaztatták a kérdést május 18-án. Népgazdasági Tanács Határozatainak Tára, 1951. 8. szám.
[30] MOL XIX-A-16-a, 72. d. TERINT: Jelentés az 1951. évi II. negyedévi munkaterv végrehajtásáról. 1951. június 4. 69-71.
[31] 2070/20/1952. számú MT-határozat. Határozatok Tára, 1952. 20. szám.
[32] MOL M-KS 276. f. 54. cs. 217. ô. e. Az MDP Titkársága 1952. november 11-ei ülésének határozata. 32-33.
[33] MOL XIX-A-16-a, 531. d. Az OT Területi Tervezési Fôosztályának elôterjesztése az OT Kollégiumához a kiemelt településekrôl. 1954. február 13.
[34] 1949. évi XXV. törvény a Magyar Népköztársaság elsô ötéves népgazdasági tervérôl az 1950. január 1-jétôl 1954. december 31-éig tartó idôszakra. In A Magyar Népköztársaság fontosabb törvényei és kormányhatározatai. 25-45.
[35] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 51. ô. e. Az MDP PB 1950. április 28-i ülésének jegyzôkönyve, illetve a Minisztertanács határozata a Magyar Népköztársaság elsô ötéves népgazdasági tervének az 1950. évi január 1-jétôl december 31-éig terjedô idôszakára. 2. és 35-40.
[36] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 53. ô. e. Az MDP PB 1950. május 25-ei ülésének jegyzôkönyve. 2., illetve az OT elôterjesztése 23-26.
[37] MOL M-KS 276. f. 116. cs. "Terv" 3. ô. e. OT 1951. évi elôzetes közületi keretszámok. Az OT Közületi Fôosztály 1951. évi fejlesztési terve. 1950. július 10. 143-154. A következô idézet ugyaninnen.
[38] MOL XIX-A-16-b, 216. d. Az OT-elnök 04015/1951. számú rendelete: Városfejlesztési szempontból fontos települések. 1951. január 10.
[39]Népgazdasági Tanács Határozatainak Tára, 1951. 8. szám.
[40] MOL MK-S 276. f. 116. cs. "Terv" 4. ô. e. OT: A Magyar Népköztársaság elsô ötéves népgazdasági tervének 1951. évi terve. Beruházások. d. n. 38-123.
[41] 42 MOL M-KS 276. f. 116. cs. "Terv" 11. ô. e. Az OT Közületi Fôosztálya Város- és Községfejlesztési Osztálya feljegyzése az 1952. évi lakástervrôl. 1951. július 23. 1-3. A következô idézet ugyaninnen.
[43] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 93. ô. e. Az MDP PB 1952. február 7-ei ülésének jegyzôkönyve, illetve az MDP KV Államgazdasági Osztálya: Az 1952. évi népgazdasági terv fô feladatai és célkitûzései. 2-3., 23-41.
[44] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 106. ô. e. Az MDP PB 1952. szeptember 11-ei ülésének jegyzôkönyve. 2., illetve az MDP KV Államgazdasági Bizottsága elôterjesztése. 1952. szeptember 11. 12-19.
[45] Lásd Az üzemi dolgozók és üzemi vezetôk szociális és kulturális helyzete 1953 ôszén. Az MDP PB által kiküldött különbizottság jelentése. d. n. A jelentést az MDP PB 1953. november 5-ei ülésén vitatták meg. Közli Belényi-Sz. Varga 2000, 324-380. Ózdról és a bányavidékekrôl lásd a 332-335. és a 354-366. oldalakat.
[46] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 140. ô. e. Az MDP PB 1953. október 8-ai ülésének jegyzôkönyve, az ÉM és a Könnyûipari Minisztérium jelentése a lakásépítkezések és tatarozási munkák állásáról. 83.
[47] MOL M-KS 276. f. 53. cs. 147. ô. e. Az MDP PB 1953. november 18-ai ülésének jegyzôkönyve, az OT elôterjesztése. 93.
[48] MOL XIX-A-16-b, 876. d. Az OT Területi Tervezési Fôosztálya: Az elsô ötéves terv területi értékelése. 1954. augusztus 31.
[49] MOL XIX-A-16-b OT Tük. 1502. d. Az OT Beruházási Fôosztálya: Tervezet a második ötéves terv telepítési elveinek meghatározásához. d. n.
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu