Mind többen használják az internetet, sokan leltek
virtuális kapcsolatra, nem kevesen valóságos társra
is a „háló” segítségével. A technikai
eszközök azonban – sem az internet, sem a telefon – nem helyettesíthetik
a közvetlen emberi kontaktusokat. A társadalmi kohéziót
és integrációt elsôsorban a valóságos
kontaktusok s leginkább a rendszeres találkozással,
együttléttel kohezionált intenzív erôs
kötelékek biztosítják.
Megerôsítik az iménti következtetést
egy újabb szociológiai vizsgálat eredményei
is. A társadalomból való kirekesztettségtôl
megóvó, a beilleszkedést, társadalmi integrálódást
elôsegítô tizenöt válaszvariációt
kínált a kérdôív, közülük
kellett megjelölniük a válaszadóknak a véleményük
szerint legfontosabbat. A megkérdezettek szerint az izolációt
a felsorolt variációk közül elsôdlegesen
a betegség és a munkaképtelenség eredményezi,
ám a válaszadók túlnyomó többsége
hasonlóan fontosnak tekintette azt is, hogy az embernek „legyenek
barátai” (89,2%), hogy „legyen családja, legyenek gyerekei”
(81,0%) (Európa 2000, BKE, Házt. Kut. Csop. N=1500). Vagyis
az izoláció elkerüléséhez a válaszadók
túlnyomó többsége a munkaképes egészség
mellett a bizalmas, erôs kapcsolatokat tekintette elengedhetetlennek.
A közvetlen emberi kapcsolatok mûködésének
azonban – a virtuális kapcsolatoktól eltérôen
– feltétele az önzetlenség, esetenként az altruizmus
is, miközben a civilizációsan fejlett társadalmakban
ezeknek az értékeknek az érvényesülését
nehezíti a terjedô individualizálódás
és a mindig újabb javak megszerzésére késztetô
fokozott jólét és fogyasztás. A „jóléti”
országokban évtizedekkel ezelôtt készült
életminôség-vizsgálatok persze igazolták,
hogy a „jólléthez”, megelégedettséghez elégtelen
a javak birtoklása, ahhoz nélkülözhetetlenek a
jó emberi kapcsolatok is (Allardt 1975).
Az individualizálódással, a civilizáció
terjedésével párhuzamosan azonban átalakulnak,
gyakran elromlanak az emberi kapcsolatok, egyebek között a párkapcsolati
együttélési formák is. Növekszik a függetlenségvágy,
s így individuális igényeiket követve mind többen
élnek önmegvalósító életet. Az
önmegvalósítás fokozódó igénye
és a civilizációs jólét, s vele az egyénnek
a korábbitól nagyobb önállósága
és függetlensége elsôdlegesen a nem vérségi
kötelékeket kezdi ki. Elsôként is azokat, amelyek
mûködéséhez felvállalt altruizmusra, önzetlenségre
vagy „könyörületességre” van szükség.
A rendszerváltást megelôzô években
végzett nemzetközi kapcsolatrendszer-vizsgálat szerint
Magyarországon erôs családi-rokonsági kötelékek
segítették a megélhetést, s az egyéni
biztonságot (ISSP 1986, Tárki, Kapcsolatok). Alapvetôen
instrumentális motivációval mûködtek a
rokonsági, de a baráti, munkatársi, szomszédsági
kapcsolatok is. Az erôs kapcsolatok hálójának
segítségével a társadalmi szolidaritás,
s azon belül elsôsorban az instrumentális segítségnyújtás
mûködött, miközben az érzelmi kapcsolattartás
és segítségnyújtás jelentôs hiányokat
jelzett (Utasi 1990, 1991).
A piacgazdaság megjelenésével átrendezôdött emberi kapcsolatok
A rendszerváltást követôen a forrásokban
gazdagabb, magasabb státusú társadalmi rétegekben
dinamikusan terjedt a jólét, vele az individualizálódás.
A gazdagodásvágy szükségképpen lazította
a „gazdaságtalannak” ítélt kapcsolatokat, s egyúttal
felértékelte, nélkülözhetetlenné
tette a forráserôs erôs és gyenge kötelékeket.
Fokozódott a gazdasági-vagyoni egyenlôtlenség,
a „vesztes”, forráshiányos rétegek még a korábbitól
is erôsebb családi összekapaszkodásra kényszerültek.
A másság tiszteletének hangsúlyozásával
és az individuális értékek, a teljesítmény
felértékelésével, az individuális értékpreferenciák
erôsödésével párhuzamosan az általánosan
forráshiányos, ám határozottan gazdagodáselvû
társadalomban csökkent a magas státusúaknak a
lemaradók iránt érzett, azokat segíteni szándékozó
szolidaritástudata. Az empirikus vizsgálati adatok világosan
jelezték, hogy minél magasabb státusú, minél
forráserôsebb, piacképesebb s így „meritokratikus
megmérettetés esetén” sikerre számítható
társadalmi csoportot vizsgálunk, a csoportba tartozók
annál kisebb aránya fogadja el azt, hogy a kormány,
az állam segítse a lemaradókat, támogassa a
gyengéket, a munkanélkülieket, a szegény származású
egyetemistákat (Utasi 2000).
A személyiség jogának, az individuumokat megilletô
törvényességnek a fokozott hangsúlyozása
és betartása felbátorította a demokratikus
jogokkal élni nem akaró bûnelkövetôket.
Megszaporodott az utcai „randalírozás”, a közterületi
rongálás, növekedett a rendetlenség, a bûn
és a szemét.
A személyiség tiszteletének és a másságnak
a hangoztatása ugyanakkor korántsem hozta magával
a „mások iránti bizalom” növekedését is.
Ellenkezôleg! Meggyôzôen igazolja ezt az, hogy az elmúlt
évtizedben rövid idô alatt elterjedtek a kiváltságosakat
és értékeiket óvó „ôrzô-védô”
vállalkozások. A privatizálást követôen
a bérházakban ma már jórészt „magántulajdonosok”
laknak, akiknek nem áll módjukban ezeket a szolgáltatásokat
igénybe venni, ôröket és recepciósokat
alkalmazni, ezért a „mások iránti tisztelettel” párhuzamosan
terjedô „mások iránti bizalmatlanság” jeleként
az elmúlt évtizedben váltak általánossá
az önvédelmet erôsítô „hevederzárak”
és az ablakokra erôsített vasrácsok.
A közbiztonság csökkenésével párhuzamosan
tehát csökkent a biztonságérzet s az ismeretlenek
iránti bizalom. Az embereknek azonban alapszükséglete
a valahová tartozás igénye, amelyhez a bizalom nélkülözhetetlen.
Miközben a „mások” iránti bizalom csökken, a biztonságigény,
a valahová tartozás iránti szükséglet
objektíve is felerôsíti a feltétlen bizalmat
élvezô szûk családnak, a családi kapcsolatoknak
a szerepét.
Paradox módon azonban a családi kapcsolatok iránti
bizalom éppen akkor értékeli fel a családi
kohézió szerepét, amikor a család intézményének
nuklearizálódásával csökken a családi-rokoni
kapcsolatok száma, növekszik az egyedülállók
népességi aránya. A nuklearizálódás
alapvetô oka az, hogy a jólét növekedésével
mind kevesebben kényszerülnek arra, hogy megromlott házasságukat
fenntartsák, az individualizálódással és
az autonómia növekedésével együtt pluralizálódik
a házasság és család. Egyre többen igyekeznek
– individuális vágyaikat követve – a megromlott kapcsolatot
megszüntetni, és tökéletesebbel felcserélni.
A válás mellett az utóbbi másfél évtizedben
nagymértékben emelkedett az élettársi kapcsolatok
és a házasságon kívüli – pontosabban a
házasságkötést megelôzô – szülések
száma, s a fiatalok egyre távolabb helyezik az elsô
házasságkötés idejét. Az élettársi
kötelék választása és a házasság
halasztása egyaránt a „holtomiglan” helyett rövidebb
idôre tervezett vagy a jövôre egyáltalán
nem gondoló, az önzetlenséget, altruizmust kevésbé
felvállaló párkapcsolatok iránti preferenciát
tükrözi (Cseh-Szombathy 1994, Pongráczné 1994,
Tóth 1994, S. Molnár 1997, Somlai 1999, Szûcs 1999,
Utasi 1999).
A „mások” iránti bizalom csökkenése – a „hozzánk tartozók” iránti bizalom felértékelôdése
Az imént vázolt jelenségek nem csak Magyarországon
jelentkeztek, megtalálhatók azok a fejlett piacgazdasággal
mûködô, több száz éve polgári
demokratikus struktúrával élô jóléti
társadalmak többségében. A nemzetközi kutatások
azt jelezték, hogy a döntôen gazdasági racionalitásra
törekvô, modern polgári demokratikus társadalmi
rendszerekkel együtt járó individualizálódás
– néhány ázsiai országot leszámítva
– valamennyi civilizációsan fejlett országban az elmúlt
évtizedekben hasonló változásokat eredményezett
(Fukuyama 2000). Bizonyításra vár az, hogy Magyarországon
a demokratikus átalakulást követô piacgazdasággal
felerôsödött bizalmatlanság és más
dezintegrációs jelenségek milyen mértékben
általános érvényûek, s milyen mértékben
a magyar újkapitalizmusra jellemzô sajátosságok.
Másfél évtizeddel korábban – mint már
utaltunk erre – még a hagyományos, erôs kapcsolatoknak
a bizalmon alapuló széles körû, intenzív
együttmûködését találtuk. A gazdasági
együttmûködést elôsegítô bizalom
a rokoni és baráti kapcsolatok mellett kiterjedt a munkatársakra
és a szomszédokra egyaránt (Sik 1988, Utasi 1988).
A bizalom azonban az elmúlt másfél évtizedben
az emberi kapcsolatoknak a korábbitól szûkebb körére
redukálódott (Utasi 1994), problémáikat az
emberek egyre inkább csak a szûk családdal osztják
meg, jórészt még a tágabb rokonságot
is kizárják. A változást sokan azzal magyarázzák,
hogy az elmúlt negyven év vallásellenessége
összetörte a tradíciókat, s vele a hagyományos
közösségi értékrendet. A tradicionális
közösségi értékek hatásának
csökkenése kétségtelen. A bizalom redukálódása
s vele a társadalmi integráció csökkenése
azonban minden bizonnyal összetettebb okokkal magyarázható.
A korábbi államszocialista rendszerben a hagyományos
közösségi kapcsolatokon alapuló társadalmi
integráció ugyanis az empirikus kutatások tapasztalatai
szerint még jórészt mûködött. Csupán
a rendszerváltással belépô piacgazdaság
szorította háttérbe a közösségi kapcsolatok
széles körére kiterjedô, instrumentális
együttmûködést és „naiv könyörületességet”
(Weber 1982), miközben felerôsítette az individuális
igények, individuális eredmények, teljesítmények
meritokratikus elismerése iránti igényt.
Elsôsorban azért terjedhettek dinamikusan az iménti
változások, mert a társadalmat irányító
elitek és forráserôs rétegek egyaránt
törvényszerû „átmeneti” jelenségként
aposztrofálták az egyenlôtlenségek gyors és
nagymértékû növekedését, a fokozódó
egyenlôtlenséget mintegy a „fejlôdéssel járó”
szükséges jelenségnek tekintették „a középosztály
gazdasági megerôsödéséig”. A társadalom
legalsó és legfelsô decilise között 1982-ben
mért 3,8-szeres jövedelemegyenlôtlenség 1994-re
már megkétszerezôdött: 7,3-szeresre változott
(Andorka 1996, Ferge 2000). Ezzel a praxissal pedig a társadalomirányítók
a „forráserôsek” további gazdasági növekedését,
jólétének célját preferálták
a többségi társadalom kohéziójával
és integrációjával szemben, és tudatosan
tovább növelték az egyenlôtlenséget, szót
sem ejtettek az elosztási arányok módosításának
szükségességérôl.
Tanulmányunkban azt kívánjuk vizsgálni,
hogy a vázolt gazdasági-politikai változások
miként hatottak a korábban instrumentálisan jól
mûködô, erôs emberi kapcsolatokra, s az emberek
közötti bizalomra. Vizsgálatunk fókuszába
a bizalom jellemzôinek, s azon belül a nukleáris családi
körön belüli bizalmas kapcsolatoknak és a bizalmas
baráti kötelékeknek az elemzését helyeztük.
A rendszerváltás utáni, forrásokban szûkölködô
társadalomban (Dahrendorf 1990) a bizonytalan kimenetelû önálló
vállalkozások beindításához különösen
nélkülözhetetlenek voltak a kölcsönt nyújtó
kapcsolatok. A szociológiai vizsgálatok azt jelezték,
hogy ezt az igényt – a hagyományoknak megfelelôen –
elsôsorban a család tudta kielégíteni. Kétséges
volt a kezdô vállalkozások jövôje, kimenetele,
a befektetett tôke sorsa, visszatérülése, ezért
a nagy kockázat miatt az emberek túlnyomórészt
családtagjaikra számíthattak. A családtagok
között a forráskölcsönzést és
-juttatást elôsegítô bizalmat erôsíti
az is, hogy a családi-rokonsági körben az egymásnak
nyújtott segítséget a következô generáció
is „visszaigényelheti”. Családi pénzkölcsönnel
és családi munkakölcsönnel alapították
ezért a kisvállalkozások, kényszervállalkozások
túlnyomó többségét (Lengyel 1990). A családi
kölcsönök mellett sokan bizalmas baráti információt
felhasználva vagy cserélve juthattak jelentôs privatizált
vagyonhoz és/vagy annak mûködtetését segítô
eszközökhöz, banki kölcsönhöz (Utasi 1994).
Persze ez korántsem magyar sajátosság. Családi
összefogással történik a vállalatok, vállalkozások
jelentôs részének mûködtetése szerte
a világon; nemritkán még az óriásvállalatok
is igyekeznek a családtagokat beültetni a vállalat bizalmi
állásaiba, hogy megvédjék a családi
vagyont. A családi vállalkozásépítést
elôsegítô összefogás racionalitása
és praxisa azonban kétségtelenül felerôsödött,
általánosabbá vált a rendszerváltás
utáni társadalomban. Specifikusnak tekinthetô az, hogy
– míg az elôzô rendszerben a kapcsolati tôkébôl
származó erôforrás-átcsoportosítás
alacsonyabb haszonnal járhatott a magántulajdont és
az egyéni nyereséget korlátozó rendelkezések
miatt – most a vállalkozásalapítást vagy a
sikeres privatizációs javakhoz juttatást segítô
kapcsolati tôke esetenként hatalmas vagyont eredményezhetett.
A nukleáris család tagjai és a bizalmas barátok
közötti intenzív együttmûködés
és instrumentális kapcsolat tehát a korábbi
idôszakhoz hasonlóan az új körülmények
között is erôs maradt, ám annak rétegenkénti
tartalma és eredményessége sokat változott,
rétegenként eltérô profitot, nyereséget
eredményezett.
Korábban is elsôsorban instrumentális motivációval
mûködtek a tradicionális kapcsolatok: közös
házépítést, kiadáscsökkentô
termékcserét, munkakölcsönt inkább jelentettek,
mint emocionális köteléket. A rendszerváltást
követôen – elsôsorban a kvalifikálatlanok körében,
de gyakran a kvalifikált rétegek között is – megjelent
munkanélküliség ugyancsak a közvetlen családtagok
összefogását, segítségnyújtását
erôsítette, a családi bizalmi kör egymásrautaltságát
és önvédelmi összefogását fokozta.
A munkanélküliséget a családok gyakran titkolták,
szégyennek tekintették. Ez az érzet redukálta
a szûk bizalmas körön kívüli kötelékeket
(Utasi 2000).
A rendszerváltás utáni idôszak végül
is valamennyi társadalmi réteg számára felértékelte
a forrásokat szolgáltatni képes bizalmas kapcsolatok
szerepét, s vele felerôsödött a bizalmas barátság
fontossága is. A barátság fôként a magasabb
státusú rétegek számára eredményezhetett
erôforrásokat, egyszerûen azért, mert a társadalom
„felsô harmadában” nagyobb arányban vannak barátok
(Utasi 1990, Albert–Dávid 1998, Angelusz–Tardos 1998).
A rendszerváltást követô kormányok
a barátaikat igyekeztek bizalmi állásokba helyezni;
bizalmat élvezô barátokból, rokonokból,
hajdani osztálytársakból rekrutálódott
a hatalom csúcsán helyet foglaló „hatalmasok belsô
köre” is (Mills 1951, Weber 1987). A pártvezérek ugyancsak
a bizalmukat leginkább élvezô barátokkal, korábbi
„iskolatársaikkal” vették körül magukat. A lokális
közösségekben, kis- és nagyvárosokban szinte
minden intézményben akad a magasabb státusúak
számára szükség esetén hasznos információt
nyújtó rokon vagy barát, s az országosan „befolyásos
bizalmas baráti és rokoni kapcsolatok” e kis országban
szintén kiemelkedô hatásfokkal mûködnek
(Utasi–A. Gergely–Becskeházi 1996).
A társadalmi változások hatására
szûk vérségi-rokonsági kötelékekre
és szûk baráti körre redukálódott
a bizalom. A rendszeres kapcsolattartás a nukleáris család
tagjai között a 2000-ben készített szociológiai
felvétel szerint a rendszerváltás elôttihez
hasonlóan intenzív maradt. Azoknak a válaszadóknak,
akiknek még élnek a szülei, majdnem mindegyike most
is legalább havonta találkozik szülôjével,
s csak néhány százalékuk látja ôt/ôket
ritkábban (2,8%). Hasonló arányok jelzik a gyermekekkel
tartott kapcsolat intenzitását is, noha gyermekét
a válaszadóknak kicsit magasabb aránya látja
ritkábban, mint havonta (5,5%), ami minden bizonnyal az elvált
szülôk meglazult kapcsolatát jelzi.
A telefon a korábbi vizsgálathoz képest általánosan
elterjedt kommunikációs eszközzé vált:
akiknek még élnek a szülei, azoknak kétharmada
legalább havonta (62,4%) telefonon (is) beszél szülôjével,
míg a gyerekesek háromnegyede tart legalább havonta
telefonon is kontaktust utódaival (72,8%) (Európa, 2000,
BKE, N=1500). A szüleikkel telefonkapcsolatot tartók aránya
1986-ban Magyarországon még csak néhány százalék
volt.
Korábbi vizsgálatunk arra utalt, hogy a magyar kapcsolatokban
kisebb az emóció szerepe, jelentôsebb a családi
kapcsolatok mûködését instrumentálisan
motiváló kötôelem. Bármilyen motivációra
is történik azonban a kapcsolattartás a nukleáris
családon belül, az adatokból a vérségi
kötelékek változatlanul magas intenzitása s a
feltétlen bizalom olvasható ki.
Egy két éve készült reprezentatív
vizsgálat a bizalom mértékét kutatva arra a
kérdésre keresett választ, hogy kikben és milyen
mértékben bíznak meg az emberek. Négyfokú
skálán osztályoztak a válaszadók. A
teljes mértékben bizalmukat élvezô kategóriákra
négyes, a teljes mértékben bizalmatlanul kezeltekre
egyes osztályzatot adhattak. Az értékelendô
kategóriák között szerepelt: a kormány,
a pártok, a NATO, a parlament, az Isten, maga a megkérdezett
s a családja (Demokrácia, MTA PTI 2000, Simon). (Témánk
szempontjából kár, hogy a barátok nem szerepeltek
a bizalom mértékére kérdezô felsorolt
kategóriák között.)
A válaszadók a felsorolt válaszvariációk
közül elsôsorban önmagukban (átlag: 3,7) és
családjukban-rokonságukban (3,6) bíznak. A bizalom
e két területen szinte fenntartás nélküli,
közelít a maximálisan adható négyes értékhez.
Szembetûnô azonban a válaszadók értékstruktúrájának
ambivalens jellege. A bizalom két kiemelkedôen értékelt
területe közül az elsô szerint az ember csak önmagára
számíthat, ez pedig inkább individuális értékpreferenciát
tükröz. A másik kiemelt kategória az elôzôvel
éppen ellentétes, hiszen a vérségi kör,
a család magasra értékelésével a tradicionális
értékpreferenciák követését jelzi.
A többi felsorolt intézmény, kapcsolat tekintetében
– beleértve a szomszédokat is – jelentôsen alacsonyabb
a bizalmat jelzô index átlaga (1,5–2,6).
A családban, rokonságban a válaszadók 68,3
százaléka teljes mértékben megbízik,
miközben például a kormányt ily mértékû
bizalomban csupán a válaszadók 7 százaléka
részesíti.
A kormányok iránti bizalom az amerikai vizsgálatok
jelzése szerint is nagymértékben csökkent az
elmúlt évtizedekben; úgy tûnik, hogy a társadalomirányítók
a liberális demokráciákban veszítettek a választók
elôtti tekintélyükbôl. Az USA-ban 1958-ban például
még a válaszadóknak csak a negyede válaszolt
úgy, hogy soha nem vagy legfeljebb csak néha hajlandó
megbízni a kormányban (23%), négy évtizeddel
késôbb már háromszor annyian fogalmazták
meg bizalmatlanságukat a kormánnyal szemben (1995: 71–85%)
(Fukuyama 1999). Magyarországon az amerikaihoz képest még
valamelyest alacsonyabb a kormányban nem vagy csak kismértékben
(=csak néha) bízók aránya (2000: 60,7%) (Demokrácia,
MTA PTI 2000).
A kormányokkal szembeni bizalmatlanság mértékéhez
hasonló értékeket mutat a szûk kapcsolatkörön
kívüliekkel, a „mások”-kal, általában
az „emberek”-kel szembeni bizalmatlanság mértéke is.
A magyar vizsgálat válaszadóinak kétharmada
(68%) szerint „általában nem bízhatunk” vagy „sohasem
bízhatunk” az emberekben (Demokrácia, MTA PTI 2000). A magyar
vizsgálati adatok szerint az emberek, a „mások”, „idegenek”
iránt bizalmatlanok aránya kismértékben meghaladja
az amerikaiak körében mért arányokat (a kilencvenes
évek második felében 60 százalék) (Fukuyama
1999).
A barátság: választott bizalmas kapcsolat
A barátok iránti bizalom feltételezésünk
szerint közel áll a feltétlen bizalmat élvezô
rokoni-családi kapcsolatokhoz azoknál, akiknek egyáltalán
van barátjuk. Azt valljuk, hogy a bizalmas kapcsolatok körén
belül a családi-rokonsági kötelékek mellett
legjelentôsebb a barátság. Nyilvánvalóan
bizalmas barátja sokkal kevesebb embernek van, mint bizalmas vérségi
köteléke. A barátság olyan választott
kapcsolat, amely formalizált keretek nélkül is szolidaritást,
kölcsönös erôforrásokat, társadalmi
integritást eredményezhet. Nem segíti jogi, intézményi
szabályozás a kapcsolat fennmaradását, többnyire
mégis eredményesen mûködik.
A hasonlóság, a homogámia és az endogámia
egyik alapvetô jellemzôje a barátságoknak (Laumann
1973). (Az ügyvédek elsôként megjelölt barátainak
83,9 százaléka, a másodiknak nevezett barátok
86,2 százaléka fôiskolai vagy egyetemi diplomás;
házastársainak 74,8 százaléka diplomás.
Ügyvédek, JATE, 1998.)
Különbözô kutatók mást-mást
tekintenek a barátságot alakító domináns
motivációnak, noha többnyire elismerik, hogy nem egy,
hanem jórészt több motiváció együttes
hatására alakulnak a barátságok. Egyesek szerint
elsôdlegesen az egyéni tulajdonságok, a kölcsönösen
vonzó individuális sajátosságok, attitûdök
hozzák létre azt. Mások szerint a barátság
alapvetôen érzelmi motivációra alapul, dominánsan
a vonzalmat eredményezô emóció teremti meg.
A legtöbb kutató a hasonló strukturális és
kulturális meghatározottságot tekinti a barátságot
létrehozó alapvetô rendezôelvnek (Allan 1979).
Véleményünk szerint is a barátság
elsôdlegesen társadalmi strukturális meghatározottságú,
ám a kötelék létrejöttéhez nélkülözhetetlen
az emóció mint meghatározó kapcsolati motiváció
is. Mindazonáltal a kapcsolatot létrehozó és
fenntartó motivációk között – a barátság
esetében csakúgy, mint minden más emberi kapcsolat
vonatozásában – a cél, az érték, a tradíció,
az emóció egyaránt jelen lehet (Weber 1987), ám
a különbözô életfeltételû individuumok
barátságainak létrejöttében a különbözô
motivációk többnyire eltérô hangsúllyal
szerepelnek.
Összehasonlítva régebbi korokkal, napjainkban nagyobb
szabadsággal választhatjuk meg a barátainkat, mint
tették azt évszázadokkal korábban élt
elôdeink a merevebb társadalmi réteghatárokat,
elzárkózást, „rendies” elkülönülést
követelô társadalmakban. A szabadabb barátválasztás
ellenére a barátságokra a házastársi
kapcsolathoz hasonló erôs kulturális és státushomogámia
jellemzô. Nehéz választ adni arra a kérdésre,
hogy miért gyakorol ennyire erôs hatást a homogámia
a „szabad” társválasztásra. Ennek döntô
oka valószínûleg az, hogy a választásban
az affektív és kognitív elem egyszerre van jelen.
Az azonos strukturális hely a választás domináns
terepe, ezen belül formálódik az érzelemmel a
vonzalom, a szimpátia, ám ezzel párhuzamosan a vonzó
személy sokoldalú megismerése, társadalmi értékeinek
többé-kevésbé racionális feltérképezése,
kognitív közelítése is megtörténik.
Az egymással barátságra lépôk szabad
választásának eredményeként a hasonló
társadalmi értékekkel könnyebben érvényre
juthat a kapcsolati tôkék zavarmentes cseréje. (Úgy
véljük, hogy hasonló kognitív erô, de nyilvánvalóan
eltérô érzelem hozza létre a barátságot
és a házasságot.)
A homogámia elsôsorban a hasonló státust,
presztízst betöltôk között valósul meg.
Azt mondhatjuk, hogy a barátválasztásban a homogámia
elsôdlegesen a presztízselv betartásával történik.
Weber rendi rétegzôdésre és életvitelre
vonatkozó teóriáját követve és
elfogadva, a hasonló státusúak hasonló megélhetési
módokat preferálnak, hasonló körbôl választják
barátaikat és házastársukat, „asztaltársaikat”
(kommenzalitás; Weber 1987). A presztízselvet követve
azt feltételezzük, hogy a barátságok túlnyomó
többségében a felek a társadalmi státus-hierarchiában
hasonló helyet foglalnak el. Ugyanakkor az is igaz, hogy ritkán
találkozunk státus-aszimmetrikus barátságokkal.
Túlnyomórészt gyôz a kulturális- és
a státus-homogámia.
A társadalmi integráció aspektusából
a szolidaritás a legjelentôsebb jellegzetessége a bizalmas
kapcsolatoknak, s így a barátságoknak is. Az egyének
egymás iránti szolidaritásának megnyilvánulása
az anyagi vagy munkajavak áramoltatásával vagy szimbolikus
erôforrások juttatásával történik.
Ilyenek a hasznos információk, közbenjárás
valahol valakinél, esetleg csak az egymásnak nyújtott
idôráfordítás, érzelmi támogatás,
események közös látogatása vagy társasági
együttlét. Az egymásnak juttatott erôforrások
más típusú tôkévé, vagyonná
alakulhatnak, s végül is elôsegíthetik a társadalom
integrációját
(Wellman–Wortley 1990, Bourdieu 1978, 1980).
Kutatásunkban azokat a választott bizalmas kapcsolatokat
tekintjük barátságnak, amelyekben a feleket emocionális
kötelék is összekapcsolja, amely kapcsolatokban a felek
meghatározott szituációkban érzelmi erôforrásokat
áramoltató szolidaritással is segítik egymást.
Ugyanakkor azt is feltételezzük, hogy számos instrumentális
kapcsolat az együttmûködés során, rövidebb-hosszabb
idô múltán emocionális kötelékké
is mélyülhet. Mindazonáltal azokat a barátságokat,
amelyekbôl hiányzott az emocionális segítségnyújtás,
korábbi vizsgálatunkban „instrumentális barátságnak”
neveztük, míg azokat, amelyekben fellelhetô az érzelmi
segítségnyújtás is, „emocionális barátságnak”
tekintettük. A barátságot strukturális keretek
között induló, dominánsan emocionális motivációval
választott, kölcsönösen szolidaritást biztosító,
többségében valamilyen szempontból homogám
kapcsolatnak tételezzük.
A bizalmas baráti kapcsolat rétegegyenlôtlenségei
A 2000-ben készített, országosan reprezentatív
felvétel (Európa 2000, BKE, Házt. Kut. Csop. N=1500)
barátságnak tekintette azt a kapcsolatot, amelynek az alanyáról
a válaszadó úgy nyilatkozott, mint aki „házastársán/partnerén,
családtagjain kívül nagyon közel áll hozzá,
akivel fontos és intim dolgokat is megbeszélhet”. A vizsgálati
adatok szerint a minta közel felének volt ilyen „intim kapcsolata”
(48,9%), vagyis olyan barátja, aki feltételezésünk
szerint emocionális erôforrást is nyújtana.
A társadalom egyenlôtlen életfeltételû
rétegeit, csoportjait összehasonlítva azt tapasztaltuk,
hogy a kedvezôbb életfeltételekkel élô
társadalmi rétegek körében a baráttal
rendelkezôk magasabb aránya található. Meglepôen
magasabb volt körükben az emocionális segítséget,
érzelmi megértést, szolidaritást nyújtó
barátot megnevezôk aránya.
A biológiai különbségeken alapuló, nemek
közötti társadalmi megkülönböztetés,
egyenlôtlenség eredményeként a nôk körében
valamelyest alacsonyabb (47,4%) a szükség szerint érzelmi
szolidaritást (is) nyújtó bizalmas barátot
számon tartók aránya, mint a férfiak körében
(50,2%). A két nem barátságait összehasonlítva
korábbi nemzetközi vizsgálatok kimutatták, hogy
a férfiak (fôleg a középkorúak) közül
többen rendelkeznek baráttal, mint a hasonló korú
nôk közül (Fischer–Oliker 1983), aminek az a feltételezett
oka, hogy a férfiaknak a nôkhöz képest nagyobb
aránya jelenik meg a munkaerôpiacon, ahol meghatározóbb
pozíciókat tölthetnek be, s ahol nagyobb eséllyel
kerülnek kapcsolatba barátoknak alkalmas személyekkel.
Velük szemben a nôk – miután a férfiakhoz képest
nagyobb arányuk marad távol a munkaerôpiactól
– kisebb eséllyel találkoznak „potenciális” baráttal.
A fenti eredményekkel ellentétben például
a Nagy-Britanniában végzett kutatások azt találták,
hogy klubokhoz, szervezetekhez, egyesületekhez éppen a nôk
közül kapcsolódnak többen, s végeznek itt
karitatív tevékenységet (Wellman 1992), ennek nyomán
az innen eredô baráti kötelékek aránya
a nôk körében ott magasabb, mint a férfiak hasonló
közösségekbôl származtatható barátságai.
A magyar vizsgálatok azonban e tekintetben is egyértelmûen
a férfiak fölényét jelzik. (A férfiak
18,5 százaléka, a nôk 9,6 százaléka tagja
valamilyen civil szervezetnek, egyesületnek 2000-ben Magyarországon).
Biológiai különbségeken alapuló társadalmi
egyenlôtlenség jön létre gyakran az eltérô
korcsoportok között is. A legfeljebb 29 éves fiatalok
korcsoportjának háromnegyede (73,0%), a 70 év felettieknek
csupán harmada (31,5%) rendelkezik családtagjain kívül
olyan kapcsolattal, amelyben bizalmas problémáit is megbeszélheti.
A szélsô korcsoportok között mért nagy különbség
ellenére a másfél évtizeddel korábbi
vizsgálattal összehasonlítva mára a vizsgált
területen jelentôsen csökkent a korcsoportok közötti
egyenlôtlenség. Az 1986-os vizsgálatban ugyanis még
a legfiatalabb és a legidôsebb korcsoportba tartozók
között az emocionális baráttal rendelkezôk
arányát összehasonlítva ötszörös
volt az egyenlôtlenségi mutató a fiatalok javára,
miközben a 2000-ben készült felvétel legfeljebb
2,5-szeres különbséget mutat.
Nagymértékben befolyásolja a barátságok
alakulását a gyakran más biológiai egyenlôtlenségekkel
együtt járó életciklushatás is. A fiatal
korcsoportokban, fôleg a diákévek idején még
általánosan meglévô barátságok
a házasságkötést követôen rendszerint
ritkulnak, majd idôs korban, elsôsorban a nyugdíjba
vonulást követôen tovább redukálódnak
(Allan 1979, Utasi 1990). Ezt az életciklus-változást
követô trendet jelzi a legutóbbi vizsgálat is.
Az életciklushatás és az életkorhatás
nyilvánvalóan többnyire összekapcsolódik,
s együtt fontos strukturális meghatározói a baráti
kapcsolatok alakulásának. Egyes kutatók arra is felhívják
a figyelmet, hogy az idôskorúak barátságaira
– amennyiben egyáltalán még van barátjuk –
inkább jellemzô a multiplexitás, vagyis az, hogy barátaik
között magasabb azok aránya, akik egy személyben
több vagy sok kapcsolati tartalmat, funkciót látnak
el (Wellman, 1992). Ez a jelenség valószínûleg
annak következménye, hogy az idôsek körében
a szükségképpen is ritkuló baráti kapcsolatok
többféle funkciót kényszerülnek betölteni.
A korábban eltérô kapcsolattartalmakra felosztott,
több személyre kiterjesztett aktivitási területek
így mindinkább koncentrálódnak. A mozgástér
szûkülésével az idôskorúak között
emiatt az átlagostól magasabb a szomszéd barátot
megnevezôk aránya is (Utasi 1988).
A munkamegosztási státushierarchiát követve,
elôször az aktívak eltérô munkamegosztási
csoportjai körében vizsgáltuk az intim baráttal
rendelkezôk arányát. A hipotézisnek megfelelôen
a vezetôk (72%) és értelmiségiek (69,2%) rétegében
volt a legmagasabb, s a munkások eltérô csoportjaiban
(51,4–52,8%) a legalacsonyabb az intim barátot megnevezôk
aránya.
Különbséget találunk a szerint is, hogy milyen
mértékû az aktív válaszadó munkaerô-piaci
részvétele: a teljes munkaidôs alkalmazottak nagyobb
arányának (57%), a részmunkaidôben foglalkoztatottak
közül valamelyest kevesebbnek (53%) van bizalmas barátja,
miközben a saját vállalkozással rendelkezôknek
– akiknek a munkasikeréhez elengedhetetlenek a bizalmi kapcsolatok
s a szinte állandó munkaerô-piaci részvétel
– a nem vezetô beosztású alkalmazottaktól magasabb
aránya (60%) jelzett intim baráti kapcsolatot.
A munkamegosztásban aktívak jó eséllyel
tesznek szert családon kívüli baráti kapcsolatra,
miközben a munkaerôpiacról kimaradók, kiszorulók
körében az aktívakhoz képest jelentôsen
alacsonyabb a baráttal rendelkezôk aránya. A háztartásbeliek
és az özvegyi nyugdíjasok nem egészen harmadának
(30,8–31,3%) van csak bensôséges barátja, de még
tôlük is nehezebb a munkahellyel nem rendelkezô, gyermekgondozási
táppénzt igénybe vevô fiatal anyák helyzete,
akik közül legfeljebb minden hatodik (16,7%) beszélhet
családtagjain kívül bárkivel is bizalmasan problémáiról,
gondjairól. A munkaerôpiacon jelen lenni nem tudó,
bizalmas baráti kötelékkel kis eséllyel rendelkezô
iménti kategóriákba szinte kivétel nélkül
nôk tartoznak. Vagyis a nemek közötti és a munkamegosztási
pozíciók közötti egyenlôtlenségbôl
adódó kapcsolati hátrányok egymás hatását
felerôsítve alakítják ezeknek a csoportoknak
az életfeltételeit. A kétféle hierarchiában
elfoglalt hátrányos pozíció összekapcsolódik,
s nagy eséllyel eredményezi az egyén társadalmi
elszigetelôdését, esetleg perifériális
helyzetét. Az intim kapcsolatok hiánya végül
is a szubjektív életminôség romlásához
vezethet.
Az életkor elôrehaladtával, a nyugdíjba
vonulással az esetek túlnyomó többségében
csökken a társadalmi presztízs, gyorsan redukálódnak
a kapcsolatok, s ezzel együtt radikálisan csökken a bizalmas
barátok száma is. Ezt a többféle egyenlôtlenségi
dimenzióban összekapcsolódó társadalmi
leértékelôdést tükrözi a nyugdíjas
csoportokban talált alacsony barátarány: a legkisebb
eséllyel a rokkantnyugdíjasok körében találhatunk
bizalmas baráttal rendelkezô személyt (34,1%), kissé
magasabb aránnyal az elônyugdíjasok körében
(36,4%), s végül tôlük is némileg magasabb
aránnyal a munkaerôpiacra egykor teljes mértékben
integrálódott jelenlegi öregségi nyugdíjasok
csoportjában (39,1%). A három nyugdíjascsoportot összehasonlítva
azonban csak kis különbséget találunk, azaz maga
a nyugdíjas státus és az öregkor láthatóan
túlnyomórészt baráti kötelékeket
redukáló hatással jár.
Minél kevesebb hátrányt kell elszenvedni az egyenlôtlenségeket
hordozó életfeltételi dimenziókban, annál
valószínûbb, hogy az egyén talál a problémáit
megértô, érzelmi szolidaritást vállaló
bizalmas barátot. Ezt igazolta a mûveltségi különbségeket
az iskolai végzettség szintjeivel szimbolizált metszetben
végzett elemzés is.
A befejezett általános iskolai végzettséggel
sem rendelkezôk csupán negyedének van intim baráti
kapcsolata (25,4%). Ebben az iskolázottsági csoportban minden
valószínûség szerint az idôs korhoz és
az alacsony munkamegosztási státushoz kapcsolódó
hátrányok egymást erôsítô hatásával
találkozunk. Az általános iskolát végzettek
között már minden harmadiknak van bizalmas barátja
(38,3%), ám hozzájuk képest is jelentôs növekményt
a szakmunkásképzôt végzettek (52%) és
középiskolai érettségivel rendelkezôk (55,8%)
csoportjaiban találunk.
A mûveltségi hierarchia magas szintjéhez kapcsolódó
kevesebb társadalmi hátrányt is jelzi, hogy a diplomások
kétharmadának van (64,6%) bizalmas barátja. A fôiskolai
és az egyetemi diplomához kötôdô szociális
tôkék közötti egyenlôtlenségre, illetve
a különbözô diplomával rendelkezôknek
a hatalmi hierarchiában elfoglalt differenciált szociális
tôkéjére következtethetünk abból,
hogy a fôiskolai diploma birtokosaihoz képest (61,5%) az egyetemi
diplomával rendelkezôknek – akik a legnagyobb arányban
válnak vezetôvé, s tesznek szert így nagyobb
hatalomra, presztízsre s szélesebb körû kapcsolatokra
– jelentôsen magasabb aránya (70,7%-a) rendelkezett bizalmas
baráti kapcsolattal.
Korábban láttuk, hogy a férfiak átlagosan
nagyobb
eséllyel rendelkeznek bizalmas kapcsolattal, mint a nôk. Amint
azonban a bizalmas kapcsolattal rendelkezôk arányát
az eltérô iskolai fokozatokban vizsgáljuk, azt találjuk,
hogy azokban az iskolázottsági fokozatokban, amelyekben a
nôk jelentôs szakértelemhez, következésképpen
kellô kompetenciához és fôképpen relatíve
kedvezô gazdasági függetlenséget eredményezô
jövedelemhez is jutnak, a hasonló végzettségû
férfiakhoz képest magasabb arányban rendelkeznek baráti
kötelékkel. A diplomások kategóriáiban
például a nôknek mindenütt kissé magasabb
aránya jelzett bizalmas barátot (fôiskolai végzettséggel
a férfiak 59 százalékának, a nôk 63 százalékának
van bizalmas baráti kapcsolata). Hasonló tendencia rajzolódik
ki a szakmunkásképzôt és szakközépiskolát
végzett nôk javára is, az ugyanilyen végzettséggel
rendelkezô férfiakhoz képest. Úgy tûnik,
hogy a kvalifikált nôknek – amennyiben meg akarják
ôrizni a férfiakhoz képest még relatíve
ritka pozíciójukat – fokozott mértékben meg
kell erôsíteniük bizalmas baráti kötelékekkel
is társadalmi kapcsolati tôkéjüket. A kvalifikált
nôknek a hasonlóan kvalifikált férfiakhoz viszonyított
nagyobb arányú bizalmas baráti kapcsolata a nemek
közötti társadalmi hátrány kompenzálásának
célját valószínûsíti.
Az egyenlôtlenségek hatnak az egyének önértékelésére,
beépülnek a tudatba, s azon keresztül visszahatnak az
életfeltételekre és a barátválasztásra
is.
A baráti kapcsolatok léte vagy hiánya a kutatások
szerint nagymértékben befolyásolja az elégedettségérzést,
miközben a megelégedettség alakítja a szubjektív
életminôséget, vagyis az egyén boldogságának
mértékét. Akinek van bizalmas barátja, kisebb-nagyobb
mértékben elégedettebb életszínvonalával,
egészségével, anyagi helyzetével, munkájával,
lakókörnyezetével, mint akinek nincs barátja.
Az ok-okozati láncolat miatt azonban nehéz eldönteni,
hogy az elégedettség mértéke és a barát
léte vagy hiánya közül melyik a meghatározóbb.
Minden bizonnyal a megelégedettebbek körében található
„magasabb barátarány” okozat, az okot pedig a kedvezôbb
életfeltételek szolgáltatják. A kedvezôbb
életfeltételekkel rendelkezôk – akik egyszersmind „forrásokban
gazdagabbak”, forrásaikkal a szociális tôkék
piacán csereképesebbek is – tehát nagyobb eséllyel
találnak bizalmas barátot, s válnak elégedettebbé,
boldogabbá.
A baráttal rendelkezôk optimistább életszemlélete
is a kedvezôbb életminôségre utal. Az önmagukat
„nagyon boldognak” vagy „boldognak” érzôk körében
kétszer annyinak van bizalmas barátja, mint akik „inkább
boldogtalannak” vagy „boldogtalannak” tekintik magukat. A bizalmas barátság
és a szubjektív életminôség mértékének
együttjárása és kölcsönhatása
az adatok alapján egyértelmû. Ugyanakkor azt is tudjuk,
hogy akinek van bizalmas barátja, az nagyobb eséllyel tartozik
kedvezôbb pozíciót képviselô társadalmi
csoporthoz, réteghez, és annak másokhoz viszonyítva
relatíve kevesebb hátrányt, szükséget
kell elszenvednie a társadalmi egyenlôtlenségek rendszerében
(Utasi 2000a).
Az életfeltételek tehát meghatározó
mértékben befolyásolják a bizalmas baráti
kapcsolatok alakulását, következésképpen
a szubjektív életminôség megelégedettséggel,
boldogsággal jelzett mértékét is. A bizalmas
barát léte többnyire okozat, mégpedig a társadalom
egyenlôtlenségi rendszerében az életfeltételek
különbözô dimenzióiban élvezhetô,
relatíve kedvezô pozíciók következménye.
Ott jön létre és marad életben könnyebben
ez a kötelék, ahol a szolidaritás-erôforrások
reciprocitásával mûködhet, ahol kölcsönös
érdekek (is) erôsítik a kontaktus életképességét,
ahol megvan a szolidaritás bizalmi tôkén alapuló
elnyújtott reciprocitásának, viszonosságának
az esélye. A barátság ugyanis nem elsôdlegesen
altruista motivációval mûködô kötelék;
inkább olyan kölcsönös érdeken alapuló
szövetség, amely az erôs emocionális kapcsolat
hatására esetenként önzetlenséget, altruista
megnyilvánulásokat is kivált.
A társadalmi integráció és a bizalmas erôs kapcsolatok
A társadalmi integrációt tradicionális társadalmakban
szinte kizárólag, ám ipari társadalmakban is
nagymértékben a családi kötelékekbôl
eredô szolidaritáskapcsolatok biztosítják. A
társadalmi integrációt segítô erôs
kapcsolatoknak a válaszadók olyan kötelékeit
tekintettük, akikkel rendszeres és intenzív kapcsolatban
állnak. Ilyen kapcsolatok legáltalánosabban a szülô(k),
a gyermek(ek), a házastárs/élettárs és
a bizalmas barát(ok) között vannak (Granovetter 1973).
Azt tételeztük, hogy csak az intenzív kapcsolatban állók
között lehetséges rendszeres erôforrás-áramoltatás,
ezért csak abban az esetben minôsítettük integráló
erejûnek az imént felsorolt erôs kötelékeket,
ha azok a személyek a válaszadóval egyazon háztartásban
éltek, vagy legalább hetenként meglátogatták
egymást, illetve legalább hetenként beszéltek
egymással telefonon. Úgy véljük, hogy csak az
ilyen mértékben intenzív kötelék biztosíthatja
az egyének között a biztonságot jelentô mindennapi
szolidaritást, a kölcsönös emocionális támogatást,
s végsô soron a társadalmi integrációt.
Annak ellenére valljuk ezt, hogy válsághelyzetben
minden bizonnyal a kevésbé intenzív erôs kapcsolatok
is többnyire „aktivizálódnak”, ám a mindennapokban
a ritka intenzitással mûködô kötelékek
kevésbé biztosíthatnak támaszt, következésképpen
kevésbé hatnak az egyének biztonságérzetére,
integrációtudatára, boldogság-, megelégedettségérzésére,
s ezáltal szubjektív életminôségére.
A szülôk és a gyermekek közötti kapcsolat
– mint korábban is jeleztük – Magyarországon többnyire
intenzív: a külön háztartásban élô
generációk is többnyire hetenként találkoznak,
és/vagy hetenként hívják egymást telefonon.
A felnôtt korú válaszadók hatoda él jelenleg
egyazon háztartásban legalább egyik szülôjével
(15,4%). Akiknek él még a szülôjük, de nem
élnek vele/velük egy háztartásban (38,5%), azoknak
a háromnegyede (71,7% = a teljes minta 24,9%-a) legalább
hetenként találkozik szülôjével, több
mint fele (57% = a teljes minta 16%-a) legalább hetenként
telefonon (is) beszél vele/velük.
Az adatok arra utalnak, hogy a minta felének (46,6%) van olyan
közvetlen vagy közvetett intenzív szülôi kapcsolata,
ami nagy valószínûséggel biztosítja a
társadalomba integrálódást.
A nukleáris család intenzív együttmûködését,
kohézióját igazolja a szülô-gyermek kapcsolat
másik oldala is: a válaszadóknak a gyermekeikkel tartott
kapcsolata. Gyermekével (édes és/vagy fogadott) a
megkérdezettek fele (48,7%) él egyazon háztartásban,
ezenkívül a válaszadók közel felének
(43,2%) van tôle külön élô gyermeke (is).
A különélô gyermekkel az ilyen gyermeket említô
válaszadók kétharmada (68,5%-a = a teljes minta 19,2%-a)
legalább hetenként találkozik, telefonon pedig ugyancsak
kétharmaduk (65,9%-uk = a teljes minta 16,9%-a) beszél.
Összességében legalább egy gyermekével
egy háztartásban él, vagy legalább hetenként
személyes és/vagy telefonkapcsolatban áll a válaszadók
háromnegyede (73,8%).
Persze az is igaz, hogy a gyermekek egy része még kiskorú,
s így inkább a szülôtôl a gyermek felé
áramló, egyirányú forrásátcsoportosítás
tételezhetô az ilyen szülôk és gyermekeik
között, ám a társadalmi integrációs
tudatot még az ilyen kötelék is kétségkívül
jelentôs mértékben erôsíti.
A gyermekkel és/vagy szülôvel, vagyis a nukleáris
család valamelyik tagjával intenzív kapcsolatban áll
a minta túlnyomó többsége, s így csupán
a válaszadók tizedének nincs sem gyermekkel, sem szülôvel,
heti rendszerességet jelzô intenzív kapcsolata (10,6%),
miközben a megkérdezettek harmadának mind gyermekével,
mind szülôjével, legalább heti intenzitással
mûködô, erôs, élô köteléke
van (31,0%).
Az intenzív családi kapcsolatokkal élôk
az adatok szerint korántsem zárkóznak el a családon
kívüli erôs kapcsolatok, barátságok építésétôl.
Ellenkezôleg! Miközben a szülôvel vagy gyermekkel
intenzív kötelékben állók mintegy felének
van barátja is (47,7%), és a gyermekkel és szülôvel
is intenzív kapcsolatot tartók több mint felének
van érzelmi problémáit megértô bizalmas
barátja is, erôs családi kapcsolatai mellett (53,4%),
addig az intenzív családi kötelékkel nem rendelkezôknek
csupán a harmada jelölt meg bizalmas barátot (39,4%).
Az intenzív erôs kapcsolatok mintegy vonzzák egymást,
halmozódnak, kumulatív jellegûek, s a baráti
kötelék is nagyobb eséllyel alakul ott, ahol intenzív
családi kapcsolattartás jellemzô a válaszadó
életvitelére.
Az integrációhiány: kapcsolati depriváció, izoláció
A négyféle, számításba vett intenzív
erôs kapcsolatból (hetenkénti kontaktussal szülô,
gyermek, házastárs/élettárs, barát)
a válaszadók 3,7 százaléka egyet sem birtokol;
ötödének legfeljebb egy (15,9%), harmadának kettô
(38,5%), negyedének háromféle intenzív erôs
kapcsolata is van (27,9%), s nem csekély azok aránya sem
(13,9%), akiknek mind a négyféle erôs kapcsolat a birtokukban
van (1. ábra).
1. ábra. Integráció négyféle intenzív
erôs kapcsolattal
(szülô, gyerek, házastárs/élettárs,
barát) (Európa 2000, N=1500)
A legfeljebb egyetlen erôs kapcsolattal integrálódók
(15,9%) között azok képezik a legszélesebb csoportot,
akik kizárólag a gyermekükkel tartanak intenzív
kapcsolatot (8,2%). A csak élettárs/házastárs
(2,7%), kizárólag barát (2,6%) vagy kizárólag
szülô (2,3%) segítségével integrálódók
aránya alacsony a csak gyermekükkel intenzív kapcsolatban
állók arányához képest. Ugyanakkor szembetûnô,
hogy azok között, akik mindössze egyetlen erôs kötelékkel
integrálódnak a társadalomba, baráttal integrálódók
ugyanolyan eséllyel találhatók, mint a kizárólag
valamelyik nukleáris családtagot említôk. Ez
arra utal, hogy amennyiben nukleáris családtag nincs a válaszadók
környezetében, a legértékesebb erôs kapcsolattá
a barát „lép elô”.
A legfeljebb egyféle intenzív erôs kapcsolattal
rendelkezôk körében jelentôs különbséget
jelez a munkaerô-piaci pozíció. A mintában átlagosan
minden hatodik válaszadónak (15,9%) van legfeljebb egyetlen
erôs kapcsolata, míg a munkaerôpiacról kiszorulók
körében arányuk messze magasabb.
1. táblázat. A legfeljebb egyetlen intenzív
erôs kapcsolattal élôk (15,9%) közé kerülôk
jellemzô társadalmi csoportjai
Társadalmi csoport | A csoporton belüli arányuk (%) |
Az özvegyi nyugdíjasok |
|
Az öregségi nyugdíjasok |
|
A szociális segéllyel eltartottak |
|
Az átképzés alatt álló munkanélküliek |
|
A vizsgált négyféle intenzív, erôs kapcsolatból egyetlennel sem rendelkezô, többnyire teljesen izolált személyek minden bizonnyal kis eséllyel integrálódnak más csatornák segítségével is a társadalomba (3,7%). Ôk elesnek a tradicionális szolidaritáshálóból nyerhetô erôforrásoktól, s amennyiben a társadalom intézményei vagy civil szervezetek, egyesületek segítségével nem valósul meg integrációjuk, a társadalom perifériájára kerülnek, a kapcsolatok tekintetében „depriválódnak”, a társadalomból izolálódnak.
2. táblázat. A négybôl egyetlen intenzív
erôs kapcsolattal sem rendelkezôk (3,7%) közé kerülôk
jellemzô társadalmi csoportjai
Társadalmi csoport |
|
A 60 év felettiek |
|
A befejezetlen általános iskolai végzettségûek |
|
Az özvegyi nyugdíjasok |
|
Az alkalmi munkából élôk |
|
Az öregségi nyugdíjasok |
|
A szociális segéllyel eltartottak |
|
Az életkor elôrehaladtával és az életciklusok
változásával együtt nagymértékben
átalakul a családszerkezet és a kapcsolatok struktúrája,
s vele párhuzamosan növekszik annak az esélye, hogy
az
egyén izolálódjék. A 39 év alatti fiataloknak
még csak elenyészô száma tartozik azok közé,
akiket sem élettárshoz, sem baráthoz, sem szülôhöz,
sem gyermekhez nem fûz intenzív erôs kapcsolat, vagyis
akik családtagjaiktól vagy baráttól nem remélhetnek
szolidaritást (0,4%). A tôlük idôsebbek, a középkorúak
körében (40–59 évesek) még ugyancsak ritka az
intenzív erôs kapcsolat nélkül élôk
aránya (1,8%). 60 éven felül azonban az arányuk
hirtelen jelentôsen megugrik, s ekkorra már minden tizedik
válaszadónak egyetlen intenzív erôs kapcsolata
sem marad (9,4%).
Az iskolázottsági hierarchiát követve a befejezett
általános iskolai végzettséggel nem rendelkezôk
körében a legmagasabb azok aránya, akik integráló
erôs kapcsolat nélkül élik életüket
(7,2%). Az általános iskolai tanulmányaikat eredményesen
befejezettek körében radikálisan csökken az erôs
kötelék nélküliek aránya. Úgy tûnik,
hogy az általános iskolai végzettség mintegy
egységesítô életfeltételi cezúrát
jelez a társadalomba integráló, intenzív erôs
kapcsolatok birtoklása területén. Ettôl a végzettségi
szinttôl felfelé nem találunk számottevô
különbséget az egyes iskolázottsági fokozatba
tartozók között. Az általános iskola nyolc
osztályát sem végzett izoláltak csoportjában
az életfeltételi hátrányok halmozódása
feltételezhetô: az iskolázottság expanziójának
hatására túlnyomórészt az idôsek
nem fejezték be az általános iskolát; ôk
magas arányban vagy elveszítették már hozzátartozóikat,
vagy gyermekeik migrációval távolra kerültek,
s csereként felkínálható erôforrások
híján barátjuk sincs.
Az életfeltételi dimenziók közül az
idôs kor és az alacsony iskolai végzettség mellett
nagy eséllyel eredményez kapcsolatnélküliséget
a hátrányos munkaerô-piaci pozíció is.
Az intenzív erôs kapcsolat nélkül élôk
kiemelkedôen magas aránya található az alkalmi
munkából élôk (20%) és az özvegyi
nyugdíjasok (28%) körében, de az izoláltak aránya
valamennyi inaktív munkaerô-piaci pozícióban
(az öregségi nyugdíjasok 6,9%-a, a szociális
segélyen élôk 5,6%-a) a népesség átlagára
jellemzôtôl magasabb.
Az izoláció visszahat az életminôségre,
a kapcsolathiány gyakran vált ki boldogtalanságérzést.
Az intenzív erôs kapcsolat hiányával élôk
közül csak félannyian érzik boldognak – „nagyon
boldognak” vagy „inkább boldognak” – magukat, mint az erôs
kapcsolattal rendelkezôk közül. Az sem meglepô, hogy
az életüket „nagyon boldogtalannak” érzôk az erôs
kapcsolat nélkül élôk között többszörös
eséllyel találhatók, mint az erôs kapcsolattal
rendelkezôk körében.
Az integráció esélyének kiterjesztése egyesületi-szervezeti és hitelvû virtuális kötelékkel
Az eddig vizsgált családi és baráti intenzív
erôs kapcsolatok hiányával élôk körében
is elôfordul, hogy boldognak, elégedettnek, társadalomba
integráltnak érzik magukat. Ilyen eset lehet, ha valaki erôs
kötelékek nélkül, ám erôs vallásos
hittel él; jóllehet a hittel élôk kizárólag
emocionális erôforráshoz jutnak transzcendens, illetve
virtuális kapcsolatukból. Hasonló helyzetben vannak
azok is, akik számára erôs kapcsolatok híján
valamilyen civil közösséghez, szervezethez, egyesülethez,
klubhoz tartozás, ezekben való tagság kelti azt az
érzést, hogy nincsenek kötelék nélkül,
hogy tartoznak valahova, vagyis integrálódtak a társadalomba.
Újabban rövidebb-hosszabb ideig hasonló érzést
kelthetnek az interneten kialakuló virtuális kötelékek
is, ám az ilyen kapcsolatot építôkrôl
még nem rendelkezünk statisztikailag releváns információval.
A vallásos hitet és a valamilyen szervezeti-egyesületi
tagságot is integráló kapcsolatnak tételezve,
a korábban elemzett négyféle erôs kapcsolatot
együtt mérô, integrációs indexet átalakítottuk:
hatra emeltük az integrációt biztosítható
„kötések” számát. Így a felére
csökkent az izoláltak, kapcsolataikat tekintve depriváltak
aránya: a mintának csupán 1,5 százaléka
maradt valós vagy virtuális kötelék nélkül.
2. ábra. Integráció hatféle kapcsolattal
(szülô, gyerek, élettárs, barát, hit, egyesület)
(Európa 2000, N=1500)
A hatból az új indexen egyetlen kötelékkel
rendelkezôk aránya szintén a felére csökkent,
noha még így is jelentôs maradt (7,5%). Akik a hatféle
kötelék közül kizárólag vallásos
hittel integrálódnak (1,9%), akik kizárólag
baráttal (0,9%) vagy csak valamilyen szervezeti-egyesületi
kötelékkel rendelkeznek (0,2%), illetve akik semmilyen köteléket
sem tudtak megjelölni (1,5%) – ôk együtt is csak a minta
4,5 százalékát adják. Vagyis száz ember
közül legfeljebb öt olyat találunk, aki intenzív
családi kapcsolat nélkül él.
A vizsgálat igazolta, hogy a család meghatározó,
domináns integráló erô a mai magyar társadalomban.
Azt is meggyôzôen jelzik az arányok, hogy a családon
kívüli kötelékek csak relatíve kevesek számára
biztosítanak integrációs csatornát. Az integráló
kapcsolatok ugyanis kumulatív jellegûek. Ezt jól jelzi,
hogy azoknak van nagyobb eséllyel intenzív baráti
köteléke, akik erôs, intenzív családi kapcsolatokkal
élnek. Úgy tûnik, hogy az intenzív erôs
kapcsolatok a presztízshez hasonlóan viselkednek: minél
több van valakinek, annál nagyobb eséllyel képes
azt gyarapítani (Mills 1972). Az intenzív erôs kapcsolatok
által termelôdô szociális tôke végül
is más tôketípushoz hasonlóan viselkedik: kumulálódik
a társadalmi hierarchia kedvezô életfeltételeket
jelzô végpontján, miközben az ellentétes
póluson a többi hiányhoz hasonlóan az integráló
erôs kapcsolatok is nagy eséllyel hiányoznak, és
izolációt eredményeznek, fokozzák a negatív
érzéseket, csökkentik az életesélyeket.
Irodalom
Albert F.–Dávid B. 1998. A barátokról. In Kolosi
T.–Tóth I. Gy.–Vukovich Gy. (szerk.): Társadalmi riport.
Budapest, Tárki.
Allan, G. 1979. A Sociology of Friendship and Kinship. London, Unwin.
Allardt, E. 1975. Dimenesions of Welfare in a Comparative Scandinavian
Study. Research Reports, 9. szám. University of Helsinki.
Allardt, E. 1998. Having, Loving, Beiing: An Alternative to the Swedish
Model of Welfare Research. In Nussbaum, M.–Sen, A. (szerk.): The Quality
of Life. Oxford University Press.
Andorka R. 1996. Merre tart a magyar társadalom? Lakitelek,
Antológia Kiadó.
Angelusz R.–Tardos R. 1988. A magyarországi kapcsolathálózatok
néhány sajátossága. Szociológia, 2.
szám.
Angelusz R.–Tardos R. 1998. A kapcsolathálózati erôforrások
átrendezôdésének tendenciái a kilencvenes
években. In Kolosi T.–Tóth I. Gy.–Vukovich Gy. (szerk.):
Társadalmi riport. Budapest, Tárki.
Bourdieu, P. 1980. La capital social. Actes de la Recherche en Sciences
Sociales, 31. szám.
Bourdieu, P. 1978. A társadalmi egyenlôtlenségek
újratermelôdése. Budapest, Gondolat.
Cseh-Szombathy L. 1994. Értékváltozások
a magyar családban. INFO-Társadalomtudomány, 30. szám.
Dahrendorf, R. 1990. Reflections on the Revolution in Europe. London,
Chatto and Windus.
Ferge Zs. 2000. Elszabaduló egyenlôtlenségek. Budapest,
Hilsher Rezsô Szociálpolitika Egyesület.
Fischer, C.–Oliker, S. 1983. A Research Note on Friendship, Gender
and the Life Cycle. Social Forces, 62. szám.
Fukuyama, F. 1999. The Great Disruption. Human Nature and the Reconstitution
of Social Order. Free Press. (Magyarul uô: A nagy szétbomlás.
Budapest, Európa, 2000).
Granovetter, M. S. 1973. The Strength of Weak Ties. American Journal
of Sociology, 81. szám.
Laumann, E. O. 1973. Bonds of Pluralism. New York, Wiley.
Lengyel Gy. 1990. Válság, várakozás, vállalkozói
hajlandóság. In Andorka R.–Kolosi T.–Vukovich Gy.: Társadalmi
riport. Budapest, Tárki.
Mills, C. W. 1972. Az uralkodó elit. Budapest, Gondolat.
Pongrácz T.-né 1994. Változások a magyar
családban. INFO-Társadalomtudomány, 30. szám.
S. Molnár E. 1997. Gyermeküket egyedül nevelô
anyák. Demográfia, 40. évf. 2–3. szám.
Sik, E. 1988. Az örök kaláka. Budapest, Gondolat.
Somlai P. 1999. A sokféleség zavara: a családi
életformák pluralizációja Magyarországon.
Demográfia, 42. évf. 1–2. szám.
Szûcs Z. 1999. A családösszetétel változása
a kilencvenes évek elsô felében. Demográfia,
42. évf. 1–2. szám.
Tóth O. 1994. A házassággal, válással
és az együttéléssel kapcsolatos attitûdök.
INFO-Társadalomtudomány, 30. szám.
Utasi Á. 1988. Kapcsolatok. Kézirat. JATE.
1990. Friendships. In Andorka R.–Kolosi T.–Vukovich Gy. (szerk.):
Social Report. Budapest, Tárki.
1991. Az interperszonális kapcsolatok néhány
nemzeti sajátosságáról. In Utasi Á.
(szerk.): Társas kapcsolatok. Gondolat. 169–193.
1994. Upgrading of Interpersonal Relations and the Contact Capital
of the New Elite in Hungary. Paper at the International Social Network
Conference. New Orleans.
1999. Partnerkapcsolatok és individualizálódás.
Demográfia, 42. évf. 1–2. szám.
2000. Középosztály – Kapcsolatok. Budapest,
Új Mandátum.
2000a Életminôség és társadalmi integráció.
INFO-Társadalomtudomány, 50. szám.
Utasi Á.–A. Gergely A.–Becskeházi A. 1996. Kisvárosi
elit. Budapest, MTA PTI.
Weber, M. 1982. A protestáns etika és a kapitalizmus
szelleme. Budapest, Gondolat.
Weber, M. 1987. Gazdaság és társadalom. A megértô
szociológia alapvonalai. Budapest, Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó.
Wellman, B. 1992. Men in Networks. Private Communities, Domestic Friendships.
In Nardi (szerk.): Men’s Friendships. Sage Publications.
Wellman, B.–Wortley, S. 1990. Different Strokes from Different Folks:
Community Ties and Social Support. American Journal of Sociology, 96. évf.
3. szám.
Függelék
3. ábra. Társadalmi integráció és
iskolai végzettség (A „Legmagasabb iskolai végzettsége?”
kérdés alapján.) Európa 2000, N=1500)
4. ábra. Társadalmi integráció és
korcsoportok (Európa 2000, N=1500)
5. ábra. Társadalmi integráció és
megélhetés (A „Hogyan tudnak jövedelmükbôl
kijönni?” kérdés alapján. Európa 2000,
N=1500)
6. ábra. Társadalmi integráció és
boldogságérzés (Az „Összességében
hogyan jellemzi magát?” kérdés alapján. Európa
2000, N=1500)
7. ábra. Társadalmi integráció és optimizmus (A „Ha a jövôjére gondol, optimista:” kérdés alapján. Európa 2000, N=1500)
Véleményét, megjegyzéseit a következõ címre várjuk: vargaj@szazadveg.hu