“A LABORATÓRIUM EGY LÁZASAN DOLGOZÓ HANGYATÁRSADALOM" *
1992 óta foglalkozom azzal,
hogy Szondi magyarországi munkásságáról
szóló dokumentumokat és információkat
összegyûjtsem és értékeljem. Célkitûzéseim
a következõk:
1. Bepillantást nyújtani
Szondi meglepõen sokrétû és tudománytörténetileg
igen jelentõs vizsgálataiba, amely során az alkatvizsgálat
sorsanalízisbe történõ átmenetét
követhetjük nyomon.
2. Tájékoztatót
adni a sorsanalízis elõtti alkatvizsgálat és
a sorsanalízis elmélete közti “hiányzó
láncszem" felfedezésérõl.
3. Beszámolni a kísérleti
ösztöndiagnosztika legkorábbi alkalmazásáról.
Már 1938-ban léteznek én-vizsgálati alapokon
nyugvó megfigyelések (pl. a genotróp választásról
a terápiás-pedagógiai környezetben; a participációs
-- és hitszükségletrõl), amelyekhez évekkel,
sõt évtizedekkel késõbb kapcsolódik
Szondi zürichi munkássága alatt.
Ez a betekintés Szondi Lipót
sokrétû kutatómunkájába -- amelyet a
budapesti Magyar Királyi Állami Kórtani és
Gyógytani Laboratóriumában végzett -- Csia
Klára, (Szondi Intézet Zürich) által támogatott
kiváló fordítói munkája által
vált lehetõvé.
A laboratórium megalapítása, céljai és szervezete
Ranschburg Pál
1
visszavonulása után a Mosonyi utcában lévõ
gyógypedagógiai-pszichológiai laboratórium
1926-ban kettévált. Egyik ágából Schnell
János irányítása alatt alakították
ki az Állami Gyógypedagógiai Intézetet, a késõbbi
Állami Gyermekpszichológiai Intézetet. A másik
ágból jött létre a Magyar Királyi Állami
Kórtani és Gyógytani Laboratórium. A laboratóriumot
1927-ben gróf Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi
miniszter utasítására alapították.
2
A laboratórium célja
a kutatás és az oktatás volt. Elsõsorban a
kutatóintézet szerepét vette át. A kutatás
magában foglalt olyan gyermekeken és fiatalokon végzett
vizsgálatokat, akik a fõvárosi és állami
kisegítõ iskolákból, beszédfogyatékosok,
siketnémák és vakok intézetébõl,
valamint javítóintézetekbõl, gyermekotthonokból
és gyermekvédõ ligákból kerültek
ki. Az intellektuális teljesítménybeli és érzékelési
képességek károsodásának eredetét
és formáit vizsgálták, valamint ezek megelõzési
lehetõségeit és gyógyítását.
A laboratórium feladata a gyógypedagógiai fõiskolán
tanulók szisztematikus bevezetése volt a patológiába,
az általános biológiába, a szellemi és
testi fogyatékosságok speciális patológiájába.
Ezen keresztül akarták a gyógypedagógiát
egyoldalú szellemtudományi beállítottságából
kiszabadítani és kiegészítésképpen
biológiai alapokra helyezni. A tudományos munka a laboratórium
vezérelve alapján a “fogyatékos teljes személyiségének"
vizsgálatára irányult. Szondi laboratóriumában
olyan egységes gyógypedagógiát valósított
meg, ahol pedagógusok, pszichológusok, biológusok
és orvosok szorosan együttmûködtek. Szondi így
ír errõl: “A gyógypedagógia nem az elcsökevényesedett
képességeket korrigáló pedagógia, hanem
sokkal inkább egy egységes, pedagógiai, orvosi, jogi-szociális
és vallás-etikai eszközökkel dolgozó tudományág
a fogyatékos teljes személyiségek gyógyítására."
(1931) Szondi elõtérbe helyezte az ember azon egységes
szemléletét, amelyet késõbb, mint sorsanalitikus,
az emberi sors vizsgálata során öröklõdési-,
én-, karakter-, mentális- és szellemsorsként
különböztetett meg. Az oktatás orvosok elméleti
és gyakorlati gyermekpszichiátriai kiképzését
és továbbképzését is szolgálta.
Az intézeti szervezet magában foglalta a genealógiai
osztályt, eugenikai, szervi antropológiai és alkatvizsgálati
osztályt, radiológiát, biokémiai vizsgálatokat
és az alkati pszichológiát. Egy szemész specialista
és egy fül-orr-gégész állandó konzultáns
orvosként dolgozott.
Szondit 1927-ben a kultuszminisztérium
a laboratórium fõorvosává nevezte ki.
3
Ezzel egyidõben “a pszichopatológia és terápia
professzora" címet nyerte el. 1927-tõl 1941-ig mindkét
állását betöltötte.
4
A laboratórium
a Magyar Királyi és Állami Gyógypedagógiai
Fõiskola része volt, a Mosonyi u. 6-ban álló
épület második emeletén helyezkedett el, ahol
az állami kisegítõ iskola (gyengeelméjû
gyerekek számára) is helyet kapott.
5
Benedek írja
a helybeli viszonyokról: “A laboratórium két helyiségbõl
állt: egy nagy terembõl, melyet térelválasztókkal
fülkékre osztottak, és egy kis fõorvosi szobából.
Egészében véve szegényesen berendezett és
jelentéktelen munkahely volt. Egyáltalán nem volt
méltó az ott folyó sokrétû tevékenységhez,
de ez nem is érdekelt bennünket." (1992)
Az ötödik kölni Gyógypedagógiai
Kongresszuson 1930-ban Szondi elõször lépett a nemzetközi
nyilvánosság elé, mint a laboratórium igazgatója,
és ismertette az ott folyó munkát valamint a kutatólaboratórium
célkitûzéseit.
Szondi Lipót laboratóriumi kutatómunkája a sorsanalízis elõtti periódusban
Mint a kutatólaboratórium
vezetõje, Szondi folytatta alkatvizsgálati kísérleti
kutatásait, amelyeket már Ranschburg Pál munkatársaként
megkezdett. Szondi gyengeelméjû gyerekeket kezdett vizsgálni
a “biológiai szélsõséges variánsok"
szempontjából. A gyengeelméjû és a zseniális
emberek biológiája Szondi felfogásában ugyanaz
volt, tulajdonképpen a szélsõséges variánsok
biológiája szomatopatológiai és pszichopatológiai
látleletek sokaságával. Az intelligenciahányadosokat
kiegészítendõ, Szondi kidolgozott egy biológiai
eltérési hányadost egy csoport, illetve egy személy
szélsõséges tulajdonságai középértékének
kiszámítására. Összehasonlítási
célokból módszeres testméret-tanulmányokat
is folytatott iskolás gyerekeken. Ezek a nagyszabású
vizsgálatok késztették arra, hogy a pszichometria
és statisztika kérdéseivel foglalkozzon, amit az idevágó
publikációk tanúsítanak.(Szondi, 1928. 1929)
A táplálkozási
glykémiás reakciók (cukorterhelési próba)
meghatározásával Szondinak sikerült az oligofrén
személyiség kétféle magatartástípusát,
az “apatikus-ernyedt" és az “irritatív-izgatott" viselkedést
megkülönböztetnie.
A neuraszténiás kórképeket
ugyancsak felosztotta két szindrómára, “apatikus"-ra
és “irritatív"-ra. Szondi az elsõ volt, aki az új
felosztás alapján felismerte, hogy az akkoriban széles
körben alkalmazott brómterápia a neuraszténia
apatikus formája esetében erõsen ellenjavalltnak bizonyult.
A neuraszténia új tipológiájából
egyenes következtetéseket vont le a gyógypedagógiára
vonatkozólag: az apatikus-ernyedt gyengeelméjûeket
más tanítási módszerrel kell kezelni, mint
az irritatív-izgatottakat.
Szondi laboratóriumi munkásságának
elsõ éveiben kidolgozott egy többdimenziós alkatelemzési
kvalitatív és kvantitatív diagnosztikai rendszert
a lelki zavarban szenvedõ gyermekek és fiatalok részére.
Ez magában foglalta a növekedés, az érettség,
a biológiai reagálási formák, a szomatikus
és a pszichológiai felépítés alkati
elemzését és mérését; a kórismék
alapos feldolgozását és az átfogó öröklésbiológiai
és geneológiai analízist. Ez az egyes esetekben heteket
igénybe vevõ alkatvizsgálati diagnosztika orvosi és
pszichológiai vizsgálati módszerek sokaságára
támaszkodott, mint például koponyavizsgálati
és röntgenanatómiai koponya-analízisre, hajszálér-mikroszkópiai
vizsgálatokra, vércsoportmeghatározásra, immunológiai
és allergiás reakciók formáinak vizsgálatára,
hipofízis- és pajzsmirigyvizsgálatokra, a nemi érettség
vizsgálatára, szociális és fizikai képességvizsgálatra
-- átfogó személyiség- és karaktervizsgálatra.
Olyan pszichológiai vizsgáló eljárásokat
is alkalmaztak, mint például a Binet-Simon és Rorschach-tesztek,
és 1938-tól a Szondi által kialakított ösztöndiagnosztika
is bevezetésre került.
A harmincas évek kezdetétõl
a vizsgálatok fõ területe az öröklött
tényezõk analízise a laboratóriumban. Szondi
német humángenetikusok, mint például Rüdin,
Luxemberger, Schulz, Lokay, Brugger munkáira támaszkodott.
A nagyszabású örökléstani-statisztikai vizsgálatoknak
köszönhetõen sikerült Szondinak az apatikus-aszténiás
neuraszténiát a szkizofrén öröklött
talajhoz, az irritatív-piknikus neuraszténiát pedig
a cirkuláris öröklõdési körhöz
hozzárendelnie.
A kutatások egyik kiemelkedõ
eredménye a dadogók örökléslélektani
vizsgálata volt. 1929-ben kereste fel az Beszédhibások
Állami Intézetének igazgatóját, Sulyomi
Adolfot Budapesten, akinél 2449 vérrokon személybõl
több mint 100 dadogót vizsgált meg (Lõrincz Ákosné
6
1939). A késõbbi sorsanalitikus kutatásokra döntõ
hatással volt, hogy Szondi számára beigazolódott:
szoros kapcsolat van a paroxizmális reakcióformák
és a dadogás, az epilepszia, a migrén, valamint a
hisztéria között. Szondi a dadogás öröklõdését
dimer-recesszívként írta le. A beszédzavar
öröklésbiológiai kutatásainál vette
észre, hogy összefüggés tapasztalható a
szájpadhasadás és a farkastorok között (Lõrincz
Ákosné, 1939).
Ezek a megállapítások
a késõbbi sorsanalitikus genealógia és családkutatások
alapjaivá váltak, amelyek a recesszív gének
mûködésének vizsgálatára alapozódtak.
7
A neuroendokrin szabályozással kapcsolatos kutatásai
során Szondi minden neurózis biológiai alapját
a hypothalamo- és extrapiramidalis rendszerek öröklött
funkciózavarában fedezte fel. A késôbbi sorsanalízis
ösztönsémáinak felállítása
szempontjából alapvetõ megállapítás
volt, hogy a neurózisok nem egy egységes öröklött
ösztönkörbe tartoznak, hanem a szkizofrénia illetve
a mániás-depresszió elmebetegséghez köthetõk,
vagy az epileptiform-paroxizmális örökléskörbõl
eredeztethetõk.
1930-tól a genealógiai
és öröklésstatisztikai vizsgálatokat Naményi
Lajossal együtt végezte. Céljuk egy család-kataszter
létrehozása volt, amelyben nyilvántartanák
a születetten beszédzavaros-, vak- és szociálisan
abnormális gyermekeket. Szondi elsõdleges kérdése
az volt, vajon milyen öröklésbiológiai folyamat
áll a gyengeelméjûség, a fiatalkorú bûnözés,
a neurózis hátterében és milyen hatással
van egymásra az öröklés és a környezet.
Véleménye szerint ezen esetekben a házasságkötéseket
egy hatósági vizsgálatnak kellene megelõznie,
hogy a házasodni szándékozók szociálhigiéniai
adatai rendelkezésre állhassanak (Lõrincz Ákosné
1939, Szondi, 1939c).
Végsõ célja
volt, hogy minden magyar családot, ahol gyengeelméjû
gyermekek találhatóak, egy családregiszterbe gyûjtse
össze. Minden vizsgált családról családkrónikát,
egy ún. családkönyvet vezetett. Ez a vizsgálat
a következõ területeket ölelte föl: információ
a vizsgált személyekrõl, testvéreikrõl,
szüleikrõl és azok testvéreirõl, a nagyszülõkrõl,
esetleg az ükszülõkrõl.
A részletezett élettörténetekbõl
Szondi kérdõívet készített. A kérdõív
jól regisztrálta a vizsgálati személyek élettörténetét
a születés elõtti ún. magzati idõszaktól
a születés utáni idõszakig, a kisgyermekkor és
ifjúkor különbözõ megbetegedéseit,
oltásait. Külön kérdéskör vonatkozott
az epileptiform tünetek csoportjára (ájulás,
fejfájás, alvajárás,
absence,
dühroham,
csavargás, idõszakos alkoholizmus, gyújtogatási
kényszer, görcsös tünetek, erõszakosság,
balkezesség, vallásosság).
Egy további kérdéskör
a vizsgált személyek fejlõdéstörténetével
foglalkozott. Fontosnak találta a testsúly, a fogak, a beszédfejlõdés,
a szexualitás, a szellemi fejlõdés, a tehetség,
a felfogóképesség, az emlékezeti képesség
alakulását.
Egy másik kérdéskör
a karakterekkel foglalkozott. Ehhez kérdések tartoztak a
zártság és nyitottság, a kedélyállapot
és a depresszió, a társasági élet, a
befolyásolhatóság, a szorongásosság,
a szükségletek, a felettesekkel szembeni magatartás-
és az egykorúakkal való kapcsolat vonatkozásában,
továbbá a családhoz és a tárgyakhoz
való viszonyról, a világnézeti, szellemi és
anyagi érdeklõdésrõl.
A laboratóriumban kapott
biokémiai, endokrinológiai, röntgen-, neurológiai,
pszichés és antropológiai eredmények a nyilvántartásba
is bekerültek. Ennek a nyilvántartásnak köszönhetõen
tizenötezer családtag és csaknem ezer család
adatai rögzítésre kerülhettek.
A gyenge képességû
gyermekek mellett Szondi vizsgálatot folytatott a fiatalkorú
bûnözõk és fenyítettek között.
Ez utóbbi esetben a vizsgálatok mellett lelki támaszt
is nyújtottak a rászorultaknak.
8
Több mint
harminc publikációban számol be Szondi ebben az idõszakban
vizsgálati kutatásairól és eredményeirõl.
(Bürgi-Meyer, Gyöngyösiné Kiss, 1994)
Fordulópont a laboratóriumban. A sorsanalízis
A családfa felállításának
segítségével, amelyet Szondi a család-nyilvántartással
együtt vezetett, új választ kapott a kutatásai
kezdetén feltett kérdésre: mi alapján történik
az emberek betegségválasztása. Szondi észrevette,
hogy gyakran egészséges partnerrel házasodnak azok,
akiknél ugyanaz a betegség családjuk más tagjában
megtalálható. A sorsanalízis elméletében
fordulópontnak számított, hogy ugyan a Szondi által
vizsgált mindkét partner látszólag egészséges
volt, -- mivel azonban konduktor személyek voltak, egy öröklõdõ
betegség látens recesszív génjét hordozták
-- debilis vagy más betegségben szenvedõ gyereket
hoztak világra.
Az “õsök által
irányított tárgyválasztás" elnevezés
alatt 1937-ben írt le Szondi egy új általános
elméletet az ember tárgyválasztásáról,
amely nemcsak a betegségválasztást mutatja meg, hanem
az ember sorsát meghatározó összes választását,
partner-, barát-, foglalkozás- és halálnem
választását is.
Az õsökkel foglalkozó
teória azon a feltételezésen alapul, hogy a recesszív
gének egyfajta harcban (primordiális génharc) állnak
egymással azért, hogy az élet különbözõ
egzisztenciális formáiban visszatérhessenek, olyan
formákban, amelyek egyszer régen az õsök életsorsa
által már bevésõdtek. Tárgyválasztáson
Szondi a latens génrokon személyek kölcsönös
vonzalmát érti. Azokat a személyeket, akiknek génjeikben
azonos vagy rokon recesszív gének vannak, Szondi génrokonoknak
nevezi. A génrokon emberek közötti vonzalmat, választást
illetve kooperációt Szondi “genotropizmusnak" nevezi. Szondi
szerint az emberi sors egy tudattalan életterv alapján jön
létre, melynek alapja a genotropizmus.
A tárgyválasztás új
teóriájával Szondi teljesen új genealógiát
alapozott meg, amelyben a recesszív gének és azok
hatásai, a személy ún. konduktortermészete
játsza a fõszerepet. 1937-ben megjelent írásában
az õsök által irányított tárgyválasztás
elméletével, -- melyet 1939-tõl genotropizmusnak neveznek
-- új tudományos paradigmát fedezett fel, amely a
mélylélektanon belül új diszciplínához
vezetett. Szondi egy évtizedes intenzív laboratóriumi
kutatás után készen állt arra, hogy a pszichoanalitikus
paradigmának és saját sorsanalitikus paradigmájának
tudományos harcába kezdjen. Szondi ugyan elfogadta a pszichoanalízis
által leírt tárgyválasztás lelki mechanizmusait,
mégis azt a genotropizmus megnyilvánulásának
tartotta. Freud válaszlevelében belátta -- még
ha bizonyos szkepszissel és hangsúlyozott távolságtartással
is --, hogy Szondi érvei lehetségesek, habár azok
marginális befolyással bírnak. (Szondi 1968, 57)
Freud meg volt gyõzõdve
arról, hogy a pszichoanalízis tárgyválasztási
elmélete az anaklitikus és nárcisztikus tárgyválasztás
mindkét feltételezett lehetõségével
leírja a szerelmi partnerválasztást, így egy
új pszichoanalitikus paradigma felesleges.
Szondi az
Analysis of Marriages
címû írásával meglepte azon olvasóit,
akik addigi, 1937 elõtti írásait jól ismerték
és követték. Elõzõ cikkei (1935, 36a,
36b) család- és ikerkutatással, a genetika gyakorlati
jelentõségével, a neurózis kialakulásának
pszichoanalitikus, neuroendokrinológiai és örökléspatológiai
kutatásával foglalkoztak. Az 1935-ben megjelent
Bevezetés
az emberekre alkalmazott örökléstan pontos módszereibe
címû tanulmánya után az olvasóközönség
egy holland pszichológiai folyóiratban angol nyelven az
Analysis
of Marriages
címû tanulmányával találkozott.
Habár a tanulmány Szondi addigi munkásságát
is tükrözi, még saját laboratóriumi munkatársai
is csodálkoztak az új sorstudomány létrejöttén,
amelynek lényege a látens recesszív gének hatásán
alapuló genealógia volt.
Szondi egykori munkatársai
egybehangzóan azt állítják, hogy Szondinak
új sorsanalitikus szemléletét (ösztönrendszer,
választási teória) a hivatalos laboratóriumi
mûködés és a publikálás területén
sokáig vissza kellett tartania.
Mindenki csodálkozott, amikor
Szondi 1937-ben a sorsanalízist mint lényegesebb vonatkozásaiban
már kidolgozott teóriát alkalmazta a laboratórium
kutatómunkájában.
9
Keressük a “hiányzó
láncszemet".
A betegségválasztástól
a partnerválasztásig
A Fischer által megkezdett
(1988, 1989) és általam folytatott kutatások Szondi
korai írásaiban a sorsanalitikus jegyek feltárására
irányultak. Ezek az írások tudománytörténeti
fejlõdést mutatnak Szondi tárgyválasztási
kutatásaitól a betegségválasztás kérdéséhez
különösen a “fogyatékos értelem választásához"
(Szondi, 1933, 7, 59; ennek egy részkérdése a “beszédzavar
választásának" kérdése). Ezáltal
kibontakozik a
Schicksalsanalyse
(Szondi 1944) által ismertetett
morbotropizmus, a Szondi-féle sorsanalitikus tárgyválasztás-teória
legõsibb magjaként. Szondi 1936-ig megjelent publikációiban
a betegségválasztást mint választási
jelenséget mutatta be. A betegségválasztás
kérdése nyomán Szondi a legégetõbb kérdéseket
vette sorra. Eközben már a laboratórium megalakulásának
idejében járunk. Szondi kérdése eredendõen
így hangzott: vajon min múlik az, hogy a luesz az egyik családban
szellemi fogyatékosság formájában, egy másik
családban a nagyothallásban, a harmadik családban
a kriminalitásban, a negyedikben az epilepszia, dadogás vagy
poriomania formájában manifesztálódik (Szondi
1936a). A betegségválasztás Szondinál a fogyatékosság
választásával volt azonos. Szondi a fogyatékosság
választáshoz sorolta a gyengeelméjûség
fajtáit, a süketnémaságot, a vakságot,
a beszédzavart, és a szociális abnormitást.
A freudi pszichoanalízis hatására 1936-tól
a neurózisválasztásról is ír. (Szondi,
1936b; 1944, 285) A laboratóriumi kutatások azt a célt
tûzték ki, hogy megtalálják, mely öröklött
(endogén) és mely szerzett (exogén) faktorok döntik
el, hogy egy és ugyanazon betegséget kiváltó
faktor például a luesznél az egyik gyermeket vakká
teszi, a másikat süketnémává, a harmadikat
szociálisan abnormissá, és a negyediket gyengeelméjûvé
(Szondi, 1933, 7). A laboratóriumban a kutatómunka elején
úgy hangzott Szondi válasza -- még teljesen a konstitúció-analízis
alapján --, hogy az egyes kórképformák nem
a külsõ megbetegítõ tényezõktõl,
hanem elsõsorban a megbetegedett személy öröklött
alkatától függenek (Szondi, 1933, 97).
“Az örökléstan
jelentõsége a gyakorlatban" (Szondi, 1936a) címû
magyar nyelvû írásában olyan formában
válaszolta meg a kérdést Szondi, amely a késõbbi
sorsanalitikus nyelvhasználathoz közel áll: “Nem a külsõ
körülmények, nem a háború, nem a rossz anyagi
helyzet, nem az alkohol, nem a fertõzõ betegségek,
nem az élmények döntik el, hogy valaki a neurózis
melyik fajtájában betegszik meg, hanem az egyén génkonstrukciója"
(Szondi 1936a, 20). A továbbiakban arról ír Szondi,
hogy a betegségválasztás az “öröklött
családi adottságoktól" függ. A “családi
örökletes hajlam" az, ami a betegségeket (például
fertõzéseket) az eredendõen gyenge szervre irányítja.
Szondi (1936a) ugyanott egy családfát mutat be az olvasónak,
hogy megmutassa, az epilepsziás ösztönkörhöz
tartozó család génrokonsága hogyan jelentkezik
az egyes betegségválasztásokban. A “génrokonság"
fogalma egy évvel késõbb az
Analysis of Marriages
címû mûvében “az õsök által
irányított tárgyválasztásban" központi
szerepet játszik.
A kérdés megválaszolása,
hogy Szondi betegségválasztásfogalmától
hogyan jutunk el -- a hiányzó láncszem megkeresésével
-- a sorsanalízis tárgyválasztási elméletéhez
(a genotropizmus elmélete), ahhoz vezetett, hogy megvizsgáljam
Szondi azon sorsanalízis elõtti publikációinak
módosulásait, amelyeket a sorsanalitikus írásaiban
Szondi ismételten bemutatott. A sorsanalitikus kiegészítések
közvetlenül kapcsolódnak a sorsanalízis elõtti
megállapításokhoz. Szembetûnõek a szövegrészek,
illetve a családfák azonossága a már említett
Az örökléstan jelentõsége a gyakorlatban
címû munkájának (Szondi, 1936a) a betegségválasztásról
szóló fejezetében. Szondi itt foglalja össze
a betegségválasztásról tett észrevételeit
“a fertõzéses megbetegedések és a lelki traumák
sok esetben nem külsõ- vagy traumatikus sérülés
következményei, hanem a familiáris genotípus
által meghatározottak".
10
Szondi korai írásainak
tanulmányozása alapján a betegségválasztáshoz
kapcsolódó kutatások adják a kapcsolódási
pontot az 1937-es tárgyválasztási elmélethez.
Ugyanazok a családfák, amelyeket Szondi (1936a) -- a sorselemzés
elõtti korszakában egyedül a betegségválasztás
illusztrálására szolgál, a késõbbi
sorsanalitikus írásokba összefoglalva kerültek
átvételre, ahol már csak a tárgyválasztás
elméletének és a genotrop párválasztás
(libidotropizmus) igazolására szolgálnak. Szondi megjegyzi
(1944, 289), hogy a megbetegedési forma megválasztása
és a házastárs választása között
van kapcsolat.
A már többször
említett cikk (Szondi 1936a, 24) betegségválasztásról
szóló fejezetében Szondi egy bemutatott családfában
arra hívja fel a figyelmet (9. ábra), “hogy ebben az esetben
is az öröklött családi adottságok határozták
meg a szifiliszes fertõzés betegségének megjelenési
formáját." Ugyanehhez a családfához tartozó
magyarázatában (
Schicksalsanalyse
Szondi, 1944, 288,
86. családfa) Szondi a genotropisztikus tárgyválasztás
témakörében a következõ kiegészítést
teszi: “ebben az esetben is az öröklött családi hajlamok
-- a latens recesszív gének -- idézték elõ
a lueszes fertõzést."
A sorsanalízis elõtti
periódusból vette át Szondi (1936a) a 8-as számú
családfát a
Schiksalsanalyse
(1944, 287) 85-ös
számú családfájaként. Az említett
családfára vonatkozó magyarázat már
az 1936-os magyar szövegben megtalálható, ekkor a génrokonság
fogalmát alkalmazva, amelyet Szondi “Genaffinität"-ként
fordított németre. A laboratórium sorsanalízis
elõtti korszakából származó konstitúció
(testalkat) fogalmát az új fogalomrendszerben látens
recesszív génekkel vagy “látens génszerkezettel"
írja le (Szondi, 1944, 289).
A továbbiakban nézzünk
meg egy, a sorsanalízis elõtti publikációs
és alkotói idõszakából származó
családfát, amely Szondi megváltoztatott magyarázatával
több sorsanalitikus írásában is megtalálható.
A családfával jól szemléltethetõ a funkció
és jelentésváltozás, amelyen a családfaillusztrációk
keresztülmentek a sorsanalízis elõtti idõszakból
a sorsanalitikus periódusba.
Az itt bemutatott családfa
11
megtalálható Szondi sorsanalízis elõtti írásában,
Az örökléstan jelentõsége a gyakorlatban
címû tanulmányában (Szondi 1936 a, 23, 4.
ábra) és a betegségválasztásról
szóló fejezetben még kizárólag a betegségválasztásra
irányuló kérdés bizonyítására
szolgál, mi szerint a lueszes családokban, amelyekben fõleg
demens megbetegedések fordulnak elõ, a betegség szellemi
fogyatékosságokhoz vezet. Az
Analysis of Marriages
ben,
az elsõ sorsanalitikus írásban (Szondi 1937, 22, 44.
ábra), ugyanaz a családfa az új tárgyválasztás-elmélet
keretein belül a házaspárok génrokonságát
illusztrálja (4, 5), tekintettel a gyengeelméjûségre.
A
Gyógypedagógia
az ideg- és elmebetegségek megelõzésében
címû elõadásban, amelyet Szondi 1939-ben
Genfben az elsõ Nemzetközi Gyógypedagógiai Kongresszuson
tartott, ugyanez a családfa (Szondi 1940, 49.3. családfa)
a libidotropizmus legkorábbi bemutatására szolgál.
Szondi többnyire sorsanalitikusan kommentálja, hogy a nagynéni
apai ágról és az unokafivér anyai ágról,
éppúgy mint a házastársak a gyengeelméjûség
jegyére vonatkozóan konduktorok.
A
Schicksalsanalyse
(Szondi
1944, 286) címû könyvben ugyanaz a családfa a
83. sz. családfaként szerepel. Itt még illusztrálja
az 1936-ból származó sorsanalízis elõtti
tanulmány szándéka szerint a betegségválasztást,
amennyiben Szondi a lueszes meningitisben megbetegedett kísérleti
személyre vonatkozóan megállapítja: “A luesz
életre keltette benne a genetikus adottságokat, amelyek a
családban már megvoltak". Az új sorsanalitikus genotropikus
szemléletben hozzáfûzi: “A szülei tehát
az >>oligofrénia-génjének<< konduktorai voltak."
Ha további családfákat
vizsgálunk, amelyeket Szondi a sorsanalízis elõtti
írásából,
Az örökléstan
jelentõsége a gyakorlatban
címû munkájából
(Szondi 1936 a) a késõbbi sorsanalitikus publikációihoz
csatolt, és megfigyelhetjük a funkcióváltozásokat,
akkor kiderül, mi az újdonság a sorsanalitikus gondolkodásmódban.
1. Új a betegségválasztás (morbotropizmus) és a genotrop párválasztás kombinációja (1936 a, 23, 2. ábra; 1944, 285, 81. családfa; 1936 a, 23, 3. ábra; 1944, 287, 84. családfa; Szondi 1936, 25, 8. ábra; 1937, 13, 3. ábra; 1944, 287, 85. családfa). A betegségválasztás ezekben a példákban a sorsanalízis morbotropizmus értelmében definiált: “Az utóbbi esetekben nyilvánvalóan a családi génállomány a lueszes betegségválasztásában genotropikus irányba gyakorolt hatást. “Pontosan ez a jelenség az, amit mi >>morbotropizmusnak<< nevezünk." (Szondi 1944, 287, 288).
2. Újak a libidotrop kötõdések, a génrokonság és a konduktor természet összefüggései is (Szondi 1936 a, 23, 6. ábra; Szondi 1937, 21, 12. ábra; 1940, 48, 1.családfa; 1944, 34).
3. Új továbbá 1936-ban a betegségválasztás fogalma. Ezt azonban már a genotropizmus egyik változataként, azaz “morbotropizmusként" fogja fel. A betegségválasztást a családi genotípus “mégpedig a látens-recesszív gének befolyása" határozza meg (Szondi, 1936 a, 21, 1. ábra; 1944, 284, 80. családfa; Szondi 1936 a, 26, 9. ábra; Szondi 1944, 288, 86. családfa).
A laboratórium új kutatási módszerrel gazdagodik
Szondi sorsanalitikus tárgyválasztás-elméletét
a tudományos nyilvánosság és a laboratóriumi
munkatársak elõl elzárva fejlesztette ki, hogy aztán
a teljesen kidolgozott változatot 1937-ben publikálhassa.
Éppígy -- a munkatársak és a nyilvánosság
tudomása nélkül -- kidolgozott egy új kutatási
módszert, a kísérleti ösztöndiagnosztikát
valamint az ennek alapjául szolgáló ösztönrendszert.
A kísérleti ösztöndiagnosztikához
két módszer tartozik:
1. A genotrop tárgyválasztás elméleten (genotropizmus) alapuló sorsanalitikus családfakutatás. A kiértékelés a sorsanalitikus ösztönrendszer értelmében történik.
2. “Ösztön-próba" vagy “genoteszt". Mint az utóbbi megnevezés is elárulja, Szondi tesztjének mûködését a recesszív génekbõl vezette le. Az eredmények kiértékelése a sorsanalitikus ösztönrendszer alapján történik.
Szondi ösztönrendszere
kezdetben öt öröklõdési kört illetve
öt tengelyt foglalt magába: a szexuális abnormalitások
körét (S-tengely), az epileptoform-paroxyzmális kört
(P-tengely), a szkizofrén kört (Sch-tengely), a cirkuláris
vagy mániás-depresszív ösztönkört (C-tengely)
és a mentálisan extrém tehetségeseket és
oligofréneket átfogó öröklõdési
kört (M-tengely).
12
Ebben az 1937 körül elkészült
ösztönsémába integrálta Szondi a korábbi
konstitúció-analitikus kutatómunkájának
eredményeit. A különbözõ megbetegedések
epileptiform, szkizofrén és cirkuláris öröklõdési
körökhöz való hozzárendelése már
Szondi sorsanalízis elõtti alkotásaiban megtalálhatók.
Szondi különös érdeklõdéssel fordult
konstitúció-analitikus írásaiban a polaritások
iránt, amelyeket a biológiai organizációs struktúrákban
és extrém variánsoknál fedezett fel. Ez például
a gyengeelméjûség, valamint a neuraszténia két
típusának poláris szembeállítását,
vagy az szélsõséges variánsok biológiai
polaritását juttatja eszünkbe. (Szondi 1931; 1933)
Tesztelés és továbbfejlesztés
céljából Szondi 1937-ben a sorsanalitikus módszertant
bevezette a laboratórium munkájába. A teszt 1937 és
1939 között nyerte el az általunk ma ismert formáját.
A genoteszt Szondi évekkel korábbi ötleteibõl
és kísérleteibõl alakult ki. Tudjuk, hogy Szondi
már a 20-as évek közepén, egy budapesti családból
származó ikerpárnak gyakran emberekrõl készült
fotókat (nem csak arcokat) mutatott a következõ kérdéssel:
“Melyik tetszik neked a legjobban? Melyik a legcsúnyább?"
13
Szondi 1938-ban beépítette
az idõközben négy tengelyre redukált ösztönelméletét
és a kísérleti ösztöndiagnosztikát
a Gyógypedagógiai Fõiskolán tartott elõadásaiba.
(Lásd “
Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika
körébõl.
Elsõ rész. Elmélet
és módszer [Szondi, 1939b]
14
)." Az elõadásokban
(csakúgy mint Szondi, 1939a, 1940b) elõször 1937-ben
jelenik meg a tárgyválasztás õsök által
irányított elmélete a “genotropizmus" megnevezés
alatt. Egy 1939-ben megjelent publikációjában mutatta
be Szondi a szakma és a tágabb nyilvánosság
számára ikerpárokon végzett kísérleti
ösztönvizsgálatát, (1939a, 1940b) valamint kísérleti
laboratóriumának legújabb eredményeit. Ebben
Szondi leírja ösztönrendszerét és az arra
felépített kísérleti ösztöndiagnosztikát
képekben is (genoteszt, késõbb Szondi-tesztként
vált ismertté).
Szondi elõször beszél
(mint a már említett genfi elõadásában
1939-ben) az ösztönkésztetések genotropizmuson
alapuló átalakításának gyógyítási
eljárásáról. Eszerint a társadalom védelme
érdekében a veszélyes ösztönigényeket
szocializálni kell, azaz átalakítani. Ugyanebben a
publikációban örömmel állapította
meg Szondi, hogy Darányi Gyula professzor irányítása
alatt kísérleti ösztöndiagnosztikája, a
genoteszt, a magyar ikerkutatás vizsgálati módszerei
közé lépett. A bemutatott ikervizsgálatokat Polgár
Magda gyógypedagógus, Szondi munkatársa végezte
el. A vizsgálatok többsége a Pázmány Péter
Tudományegyetem pszichológiai laboratóriumában
folyt le. A teszt végleges publikálásakor Szondi végérvényesen
elhagyta az ösztönséma M-tengelyét (ld. jegyzetek
11). 1937 és 1939 között bizonyíthatóan
négy kép lett kicserélve (h2, h5, h6 és e5).
(ld. Bálint 1948).
15
1938 végére a genoteszt
az összes képet tartalmazta, amit ma ismerünk.
16
Calderoni -- aki pszichológiai eszközök kiadására
specializálódott -- adta ki a tesztet 1939-ben mûvészi
formában: zsanérral zárható masszív
fadobozban,
17
hat fiókkal a hat képsorozat részére,
két színes ceruzával (piros a szimpatikus, kék
az antipatikusnak ítélt képek jelölésére),
radírral, ceruzahegyezõvel valamint a teszttáblákkal.
1939-ben már négy
kiképzõkurzus indult a kísérleti ösztöndiagnosztikáról.
Az egyik tanfolyamot a Harkai Schiller Pál professzor körül
csoportosult egyetemi pszichológusok számára, a másodikat
orvosoknak, a harmadikat gyógypedagógusoknak és a
negyediket pszichoanalitikusoknak tartották. A csoportok vezetõi
Mérei Ferenc, Molnár Imre,
18
Kozmutza Flóra
és Sándor Klári voltak.
Szondi maga hetente kétszer
tartott kurzust az összes csoportnak (30-32 fõvel) és
hetente egy tanfolyamot a csoportvezetõknek. Szondi 1939-ben a következõ
szavakkal fogalmazta meg harminc laboratóriumi munkatársának
“munkaparoxizmusát": “A laboratórium olyan, mint egy lázasan
dolgozó hangyatársadalom"(1939e).
A konstitúcióanalízistõl az ösztönanalízisig
A laboratóriumban bekövetkezett
sorsanalitikus fordulatig Szondi erõsen orvosi-biológiai
jellegû kutatásait egy többdimenziós konstitúcióanalitikus
diagnosztika, alkatanalízis, a növekedés és az
érettség mértéke, a biológiai reakcióformák
vizsgálata és az öröklésanalízis
határozta meg. Annak ellenére, hogy Szondi orvosi egyetemi
tanulmányai óta intenzíven érdeklõdött
a pszichoanalízis elmélete és gyakorlata iránt,
és elismerte a pszichoanalitikus módszert (Szondi 1931, 186,
1936) a neurózis-választás (betegségválasztás)
kérdésének megválaszolása keretén
belül, mégis a sorsanalízis elõtti idõszakban
(1937 elõtt) folyó laboratóriumi kutatásokban
az ösztön-koncepció még nem játszott lényeges
szerepet. A sorsanalitikus ösztönelmélet és ösztönrendszer
megjelenésével azonban az emberi ösztönélet
a kutatás középpontjába került. Magától
értetõdik, hogy ezzel egyidejûleg a pszichoanalitikus
szemléletmód is bevonult a laboratórium munkájába
valamint a kiképzésbe. Az érdeklõdés
most azokra a test és lélek határán levõ
életfolyamatokra irányult, amelyek az ösztöntan
perspektívájából mint “ösztönös"
határozhatók meg. A fejlõdési zavarokat és
a patologikus megjelenési formákat Szondi ettõl kezdve
fõként ösztönzavarként értelmezte,
s nem pedig a hipotalamo-extrapiramidális rendszer zavart funkcióinak
következményeként, valamint a vegetatív agyközpont
funkcionális problémájaként határozta
meg. A kutatási érdeklõdés elfordult a testalkat-analízistõl,
testalkat-patológiától, és az ösztönanalízis,
illetve az ösztönpatológia felé fordult.
Szondi kezdetben a genotesztet a
családkutatás kiegészítõ eszközeként
írta le, amellyel a vizsgált személyek öröklött
természetét meghatározhatja. Hamarosan nyilvánvalóvá
vált Szondi számára, hogy a genoteszt kiválóan
alkalmas ösztön-, karakter- és pszichodiagnosztikai vizsgálati
célokra. Figyelembe véve egyrészt a genotropizmus,
ösztönélet és ösztönfejlõdés
közti szoros kapcsolatot, másrészt a nevelést,
a laboratórium korábbi gyógypedagógiai feladatait,
egy teljesen új elméleti alapra volt szükség,
a sorsanalízis ösztöntana általi újradefiniálásra.
1938-ban Szondi tesztjét
már teljes körben alkalmazták a laboratóriumban.
1938-ra Szondi (1939c, Lõrincz
Ákosné, 1939) a következõképpen módosította
a laboratórium feladattervét és kutatási területeit:
- Az 1930-ban megkezdett családnyilvántartás
folytatódik. Segítségével kell az örökség,
a környezet és az öröklési folyamatok egymásra
hatását vizsgálni a gyengeelméjûség
kialakulásánál, az ifjúkori bûnözésnél
és a neurózisnál. A családfakutatások
ösztöndiagnosztikai vizsgálatokkal egészülnek
ki. Szociálhigiéniai okokból az állami egészségügy
részérõl követelt házasság elõtti
kötelezõ orvosi vizsgálatnál az “egészségi
elõtörténet" hivatalos beszerzésekor a nyilvántartás
rendelkezésre állhat.
- Szükséges egy egységes
gyógypedagógia és pedagógia kialakítása,
amely azonos mértékben veszi figyelembe a tanuláspszichológiai,
a nevelés szempontjából fontos, valamint a biológiai-szervi
hátteret: “a biológiai folyamatok, nevezetesen az ösztönök
képezik a nevelés tárgyát" (ld. Szondi, 1934,
204). Ennek megfelelõen a nevelés feladata a gyerek veleszületett
ösztöneit úgy átalakítani, hogy egyrészt
biztosítva legyen a társadalom biztonsága, másrészt
pedig ügyelni kell arra, hogy a gyermek az “ösztönformálás
olvasztótégelyébõl" azaz a nevelési
folyamat eredményeképp lelkileg egészségesen
kerüljön ki (Szondi, 1939c).
- Az ösztönformálás
a foglalkozásválasztásra irányul. Szondi az
ösztöndiagnosztikai vizsgálatok eredményeképp
megállapítja, hogy az egyén a különbözõ
foglalkozási ágakban különbözõ rejtett
ösztönöket élhet ki. A laboratóriumnak kell
ösztön-próbával megvizsgálni, hogy melyik
szakma mely ösztönök szocializációjára
alkalmas. Ezen sorsanalitikus program megvalósítása
elõtt Szondi (1939, Lõrincz Ákosné 1939) a
következõ részletkérdésekkel foglalkozott:
- Hogyan tehetõk a gyerekek
és serdülõk rejtett, öröklött ösztöntendenciái,
ösztönveszélyei és ösztönelhárításai
láthatóvá?
- Milyen ösztöntendenciákat
kell egy konkrét serdülõnél megváltoztatni,
szocializálni, hogy a nevelés célt érjen el?
- Milyen ösztöndinamikai
alapok szerint érdemes a gyerekeket és serdülõket
nevelési csoportokba és osztályokba sorolni? A rendelkezésre
álló nevelõk közül ki vezesse ezeket a csoportokat
és osztályokat? Mitõl függ a nevelési
siker? A felvetett kérdések megválaszolásához
Szondi az “ösztönválasztás kísérleti
pszichológiájának" kidolgozásával akart
közelebb jutni. A genoteszt ebben az alapvetõ vizsgálati
eszköz szerepét kapta. Az ösztönpróbának
elsõsorban a gyerekek és serdülõk lelki életében
rejlõ ösztöntendenciáit kell láthatóvá
tennie. Másodsorban a kísérleti ösztöndiagnosztika
a nevelõ rejtett ösztöntendenciáinak feltárására
szolgál valamint a megfelelõ személyek kísérleti
kiválasztására is. Szondi ugyanis megállapította,
hogy a pedagógiai próbálkozások akkor bizonyultak
különösen sikeresnek, ha a nevelõ és nevelt
látens ösztönrendszere a génrokonság alapján
egymásnak megfeleltek. A pedagógiai tapasztalatok alapján
Szondi arra következtetett, hogy a nevelési siker attól
függ, hogy a nevelendõ gyerek és a nevelõ azonos
vagy különbözõ ösztönkörhöz és
ösztönstruktúrához tartozott-e.
19
Szondi megjegyezte (1939c) “Az igaz, hogy vizsgálataink lerombolják
azt az illúziót, hogy vannak >>valóban jó nevelõk<<,
akik minden gyerek számára egyformán kitûnõek."
Ezzel összefüggésben Szondi utal a csavargó, megszökõ
serdülõk és fiatalkorú bûnözõk
által nyert tapasztalatra, akik indulatból másokat
testileg bántalmaztak. Az ösztönpróbával
való ösztöndiagnosztikus kísérletek ugyanis
azt mutatták, hogy az ifjúkori bûnözõk
énje rejtetten magas fokú hit-szükségletet mutat
(Szondi, 1939c; Lõrincz Ákosné, 1939).
Ezen fiatalok családjainak
vizsgálata azonos ösztöndinamikai irányba mutatott.
Családjuk vérrokonságában számos szociálisan
értékes ember található. Ilyenfajta ösztöndiagnosztikai
nézetekre támaszkodva próbáltak Szondiék
ifjúkori bûnözõket megmenteni és sikeresen
nevelni, amennyiben idõben “vallási lelki támaszt"
tudtak nekik nyújtani. A laboratórium Szondi vezetése
alatt azon fáradozott, hogy “misszionárius hajlamú
laikusokból, papokból, lelkészekbõl, misszionárius
nõvérekbõl, akik lelki támaszként szolgálhattak,
úgynevezett “lelki segélyállomásokat" szervezzenek
(Szondi, 1939c).
20
Az ösztöndinamikailag
megfelelõ személyeket “lelki támaszként" rendelték
az egyes gyerekek és serdülõk mellé. A fenti
eljárás, az ösztöndinamika alapján tudta
Szondi kiválasztani az alkalmas személyeket, és a
nevelési csoportokat, osztályokat kialakítani.
1939-ig Szondi laboratóriumában
már közel 2700 kiskorút vizsgált meg az ösztön-próbával.
Egyidejûleg több bel- és külföldi gyerekpszichológiai
intézetben is ösztöndiagnosztikai vizsgálatok folytak.
(Szondi, 1939c; Lõrincz Ákosné, 1939). A tesztet felhasználták
a foglalkozásválasztás ösztönpszichológiai
optimálásához is. Szondi munkatársai segítségével
a foglalkozások olyan katalógusát állította
össze, amelyek bizonyos ösztöntendenciák szocializációjára
alkalmasak. A laboratórium sorsanalitikus kutatásainak sokrétûségére
utal egy 1938-as nagyarányú ösztöndiagnosztikus
falukutatás, amelyet Kozmutza Flóra egy Békés
megyei falu gyerekein végzett el.
A politikai háttér
Szondi Lipót a harmincas évek
végén már Magyarország folyamatos fasizálódásának
körülményei között folytatta munkáját.
Benedek István -- aki abban
az idõben Szondi munkatársa volt -- arról ír
(1992), hogy a két zsidótörvény Szondit a laboratóriumi
munkájában nem érintette közvetlenül. Benedek
hozzáfûzte: “Egy felületes megfigyelõ a Szondi-körben
mindebbõl semmit sem vett észre."
Szondi egy Balázs Péterhez
szóló levelébõl (1939d) világosan kivehetõ,
hogy Szondi 1938-1939 között különösen intenzíven
dolgozott és a kísérleti ösztöndiagnosztika
mint diagnosztikai eszköz befejezését sürgette,
mert erre kényszerítette a külsõ politikai helyzet.
Szondi valószínûleg érezte, hogy nem lehetnek
messze azok az idõk, amelyek bármikor megtörik kutatásait
és azok publikálását lehetetlenné teszik.
Ezért sürgette 1939-ben a genoteszthez elkészített
kézikönyvnek egy svájci kiadónál való
kiadatását. Meggyõzõdését, amely
ezen nehéz idõszakban is kutató munkájában
kitartásra ösztökélte, Szondi a következõ
szavakban fejezte ki: “Az ember merjen más lenni, mint mindazok,
akik õt egy emberkertben körülveszik. Az ember merjen
>>jó<< lenni, akármennyi >>rosszat<< mívelnek
vele és körülötte az emberek. Mi az, hogy rossz?
Engem a sorsanalízis tanított meg arra, hogy rossznak lenni
annyit tesz, mint
még
meg nem találni a helyes, adaequat
vészkijáratot abból az ösztönvészbõl,
melybe ösztönáramlataink sodortak. Azt mondtam,
még
nem! Tehát azt vallom: holnap vagy holnapután
már
másképp lehet."
Szondi laboratóriumi munkatársai a sorsanalitikus idõszakban
Az óriási munka, amit
a laboratóriumban végeztek, csak úgy valósulhatott
meg, hogy Szondi számos, önkéntesen vállalt munkájában
erõsen motivált munkatársakra, gyógypedagógusokra,
pszichológusokra és orvosokra, mind nõkre és
férfiakra támaszkodhatott. Szondi munkatársait “egy
30 tagból álló megszállott családhoz"
hasonlította és hozzáfûzte: “Csodálom
munkatársaim hitét és szorgalmát."
21
A tisztelet kifejezéseképpen
szerepeljen itt az egykori kutatócsoport, Szondi Lipót ismert
munkatársainak névsora a laboratórium sorsanalitikus
korszakából:
22
1938-tól Szondi minden hónap
egyik szombatján az Anker-közi lakásában
23
szemináriumot tartott, elõadásokkal és azt
követõen beszélgetéssel, vitával. A résztvevõk
között Szondi munkatársain kívül a Magyar
Pszichoanalitikai Egyesület tagjai is jelen voltak. Elismerték
Szondi munkásságát és meghívták
Szondit elõadásaikra, rendezvényeikre. Így
ismerkedett meg Szondi Anna Freuddal és August Aichhorn-nal. A szemináriumok
számos tudományos területet érintettek a sorsanalízis,
az általános pszichológia, a pszichoanalízis,
a jungi pszichológia és a mitológia témakörében.
Szondi szemináriumainak rendszeres látogatói voltak:
a pszichoanalitikus Hollós István, Hermann Imre, Hermann
Alice, Bálint Mihály, Lévy Kata, Petõ Endre,
a klasszika-filológus Kerényi Károly csakúgy,
mint Jacobi Jolán, C. G. Jung egyik késõbbi munkatársa
(Benedek 1992; Déri 1984, Pázmándy 1991).
IRODALOM
BÁLINT MIHÁLY (1948): On Szondi's “Schicksalsanalyse" and Triebdiagnostik". In: The International Journal of Psycho-analysis, Vol. XXIX, Part IV., 240-49.
BENEDEK ISTVÁN (1992): Szondi Lipót élete Magyarországon 1893-1944. Kiadatlan kézirat. Zürich
BÜRGI-MEYER, KARL (1992): Genotropismus im Aufwind der Wissenschaft? In: Szondiana. Zeitschrift für Tiefenpsychologie und Beiträge zur Schicksalsanalyse. 12/2, 53-72.
BÜRGI-MEYER, KARL (1993a): Leben und Werk von Leopold Szondi (1893-1944). Eine biographische Skizze zum 100. Geburtstag von Leopold Szondi. In: Leopold Szondi. Zum 100. Geburtstag.11.März 1993 Sonderheft der “Szondiana" 1993/1, 89-117.
BÜRGI-MEYER, KARL (1993b): Leben und Werk von Leopold Szondi (1893-1944). Eine biographische Skizze zum 100. Geburtstag von Leopold Szondi. In: Texte. Jubiläumsfeier vom 13/14. März 1993 zum 100 Geburtstag von Leopold Szondi. Szondiana, 1993/2. 41-67.
BÜRGI-MEYER, KARL (1993c): Erinnerungen an die Familie Szondi. Interview mit Maria Egg-Benes und Luise Rossier-Benes. In: Sonderheft “Szondiana". Leopold Szondi zum 100. Geburtstag, 61-88.
BÜRGI-MEYER, KARL (1994a): Bausteine zur Familiengeschichte der Familie Szondi. In: Szondiana, 13/2. 94-98.
BÜRGI-MEYER, KARL -- GYöNGYöSINé KISS ENIKõ (1994b): Verzeichnis der Schriften von Leopold Szondi. In: Szondiana. 14/2. 57-63. (Magyarul megjelent: Bürgi-Meyer, Karl-Gyöngyösiné Kiss Enikõ-Buday József: Szondi Lipót összegyûjtött publikációi In: Pszichológia, 1996/1. 104-111.)
BÜRGI-MEYER, KARL (1995): Leopold Szondi als Flüchtling in der Schweiz. In: Szondiana, 15/1. 68-87.
BÜRGI-MEYER, KARL (1983): Ehrung (Dankesworte von Leopold Szondi an den ungarischen Gesandten vom 29.10.1982) In: Szondiana 3/1. 156.
DÉRI ZSUZSA (1984): The Theory an Therapy of Bálint, Ferenczi, Hermann and Szondi. In: The New Hungarian Quarterly Vol. XXV. No. 95, 103-114.
FISCHER, M. (1988): Spuren der Schicksalsanalyse im Frühwerk Leopold Szondis. In: Szondiana 8/1. 75-105.
FISCHER, M. (1989): Genotropismus-Expertengruppe. Zwischenbericht über den Stand der Diskussionen. In: Szondiana, 9/2. 83-91.
GERSTER, G. (1954): Vererbung als Schicksal und Möglichkeit. Eine Stunde mit Dr. Szondi, dem Begründer der “Schicksalspsychologie". In: Die Weltwoche. 22. Nr. 1053 (15.1.1954), 7.
GYÕRI GYÖRGY (1975): Beszélgetés Szondi Lipóttal. In: Valóság, 63-71.
HARMAT PáL (1994): Freud, Ferenczi és a magyarországi pszichoanalízis. Budapest, Bethlen Könyvkiadó.
KOCH, B. (1984): Untersuchung zum Aufforderungscharakter der Szonditestbilder. Kiadatlan kézirat, Zürichi Egyetem.
LÕRINCZ ÁKOSNÉ SÓFALVY RÓZSA (1939): Az állami gyógypedagógiai kórtani és gyógytani laboratórium munkássága. In: Magyar Gyógypedagógiai Tanárok Közlönye 328-340.
PÁZMÁNDY, G. (1991): Fórum. Beszélgetés Molnár Imrével. In: Magyar Pszichológiai Szemle 1991/1. 88-109.
STROBL, I. (1955/56): Eine kritische Betrachtung über die Rolle, welche die Photographie bei dem Szonditest spielt. In: Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 3. 98-133.
SZONDI LIPÓT (1925): Útmutató az egyéniség klinikai bio- illetve pathotypusának vizsgálatához. “Abnormalitások" I-II. rész. In: Gyógyászat 65. Nr. 12. 271-277.
SZONDI LIPóT (1929): Zur Psychometrie der Tests. Versuch einer kritischen Darlegung der Massbegriffe und Masseinheiten der Tests. In: Archiv für die gesamte Psychologie. 72/1-2. 43-114. Leipzig, Akademische Verlagsanstalt.
SZONDI LIPÓT (1928): A korrelációs számítások gyakorlati értékelése a gyógypedagógiában. Budapest, Királyi Magyar Egyetemi Nyomda.
SZONDI LIPÓT (1931): Das Staatliche Heilpädagogische Laboratorium für Pathologie und Therapie, Budapest. Programm, Organisation und Arbeitsrichtung. In: Lesch, E.: Berich über den 5. Kongress für Heilpädagogik in Köln 1930. 173-174. München, Rudolph Müller & Steinicke.
SZONDI LIPÓT (1933): Konstitutionsanalyse psychisch abnormer Kinder. Fünf Vorlesungen. Halle a. S.: S. Carl Marhold Verlagsbuchhandlung.
SZONDI LIPÓT (1936a): Az örökléstan jelentõsége a gyakorlatban. A Therapia márciusi számából. 1-36. Budapest, Admiral Nyomdai Mûintézet.
SZONDI LIPÓT (1936b): Der Neurotiker im Lichte der psychoanalytischen, neuro-endokrinen und erbpathologischen Forschungen. Eine Konfrontation der drei Richtungen. In: Schweizer Archiv für Neurologie und Psychiatrie. 27/2-3. 13-334. Zürich, Art. Institut Orell Füssli.
SZONDI LIPÓT: (1937): Analysis of Marriages. An Attempt at a Theory of Choice in Love. In: Acta Psychologica Vol. III. Nr.1. 1-80. The Hague: Martinus Nijhoff.
SZONDI LIPÓT (1939a): Ösztön és nevelés. Kísérleti ösztönvizsgálatok ikreken. In: Lélektani tanulmányok. 3. kötet. 79-111. Budapest, A Királyi Magyar Pázmány Péter Tudományegyetem Lélektani Intézetének kiadása.
SZONDI LIPÓT (1939b): Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika körébõl. I. rész. Elmélet és methodika. Budapest, sokszorosított.
SZONDI LIPÓT (1939c): Beszámoló a M. Kir. Állami Gyógypedagógiai Tanárképzõ Fõiskola Kórtani és Gyógytani Laboratóriumának 1938. évi munkásságáról. In: A jövõ Útjain, 1939 évi 1-2. száma 3-5.
SZONDI LIPÓT (1939d): Levele Balázs Péterhez 1939. 3. 17. Zürich, Archiv Szondi-Institut.
SZONDI LIPÓT (1939e): Levele Balázs Péterhez. 1939. Húsvétvasárnap. Zürich, Archiv Szondi-Institut.
SZONDI LIPÓT (1940a): Heilpädagogik in der Prophylaxe der Nerven- und Geisteskrankheiten. Vortrag gehalten am I. Internationalen Kongress für Heilpädagogik, Genf. 1939 In: Hanselmann, Simon Therese: Bericht über den I. Internationalen Kongress für Heilpädagogik. Geneve, 24-61. Zürich, Verlag AG. Gebr. Leemann & Co.
SZONDI LIPÓT (1942): Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika körébõl. IV. kötet. Az ember meghatározása az ösztönök tapasztalati rendszerében. Az ember ösztön-Linnaeusa. Budapest, Diószegi sokszorosítás.
SZONDI LIPÓT (1943a): Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika körébõl. I. kötet. Módszertan és ösztöntan. Budapest, 1943. Diószegi sokszorosítás.
SZONDI LIPÓT (1943b): Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika körébõl. II. kötet. Módszertan, általános ösztöntan és tünettan. Budapest, 1943. Kiadatlan kézirat.
SZONDI LIPÓT (1943c): Elõadások a kísérleti ösztöndiagnosztika körébõl. III. kötet. Az én kísérleti elemzése. Budapest, 1943. Diószegi sokszorosítás.
SZONDI LIPÓT (1947): Experimentelle Triebdiagnostik. Tiefenpsychologische Diagnostik im Dienste der Psychopathologie, Kriminal- und Berufspsychologie, Charakterologie und Pädagogik. I-II. kötet. Hans Huber, Bern.
SZONDI LIPÓT (1954): Mensch und Schicksal. Elemente einer dialektischen Schicksalswissenschaft (Anankologie).In: Wissenschaft und Weltbild 7/1-2. 15-34. Wien, Verlag Herold. (Magyarul megjelent: Ember és sors. Egy dialektikus sorstudomány elemei. Anankológia. In: Pszichológia, 1996/1. 84-103. Fordította: Gyöngyösiné Kiss Enikõ)
SZONDI LIPÓT (1963): Schicksalsanalytische Therapie. Ein Lehrbuch der passiven und aktiven analytischen Psychotherapie. Hans Huber, Bern.
SZONDI LIPÓT
(1968):
Freiheit
und Zwang im Schicksal des Einzelnen.
Hans Huber, Bern.
* A cikk megjelent: Bürgi-Meyer, K.: “Das Laboratorium gleicht einer fieberhaft arbeitenden Ameisengesellschaft." Szondiana, 1995/2. 87-106.
1
Szondi saját bevallása
szerint tanárának, Ranschburgnak köszönheti a vizsgálati
és tesztmódszerekben szerzett tapasztalatait, amelyeket a
kísérleti ösztöndiagnosztika kialakításakor
felhasznált.
(1. folyt.) Ezt Szondi Lipót köszönõ
szavaiban is kifejezésre juttatta 1982. október 29-én
a Szondi Intézet könyvtárában, amikor a Ranschburg-emlékérmet
és a hozzátartozó oklevelet Szõke György
nagykövet átadta neki: “Ranschburg professzornak köszönhetem,
hogy az ösztön-tesztem oly régóta sikeres és
hogy negyvenhat éven keresztül nem kellett változtatnom
rajta. Sajnos Ranschburg halála igen tragikus volt. A nyilasok elõl
bujdosott egy szálloda pincéjében feleségével
együtt, ahol mindketten dizentériában meghaltak."
2 48. 245/VII, 1927. sz. Miniszteri rendelet
3 Szondi magyarországi munkásságának idejébõl származó közelebbi és távolabbi munkatársai és ismerõsei még a késõbbi évtizedekben is -- tehát még abban az idõben is, amikor Szondi már rég Svájcban élt -- sokszor használták levélben a “fõorvos" megszólítást, kb. ilyenformán “Kedves Fõorvos Úr!"
4 Szondi 1941-ben egy zsidóellenes rendelet alapján elveszítette állami tisztségét és címét.
5 Szondi Lipót születésének 100. évfordulójára 1993-ban a budapesti Mosonyi úti egykori laboratórium épületén a magyar Szondi Lipót Emlékalapítvány emléktáblát helyezett el.
6 Köszönetemet fejezem ki Dr. Buday József professzornak, aki Lõrincz Ákosné (1939) által publikált információkat tudomásomra hozta. Ez egyébként sok tekintetben azonos Szondi 1939-es beszámolójával (Szondi, 1939c).
7 Hozzáfûzném Max Fischer gondolatát (1989, 85), miszerint olyan egyéni meglátás van a Szondi-féle recesszív öröklésmenetben, mely Szondit egy általánosított szemlélethez vezette, s amelyben a genotropizmus egyedül a recesszív gén hatására vezethetõ vissza. (Bürgi-Meyer 1992.)
8 Szondit szívesen emlékezett mindvégig barátjára, Balázs Péterre, aki laboratóriumi munkatársa volt, s aki kiemelkedõ teljesítményt nyújtott “lelki támaszt nyújtó" foglalkozásában.
9 Köszönöm magyar barátaimnak: Benedek Istvánnak, Molnár Imrének, Mérei Verának, Szondi hajdani munkatársainak az ide vonatkozó elsõ kézbõl kapott információit, melyek többségét Magyarországon 1993-1995 közötti találkozásaink során kaptam.
10 Köszönöm Gyöngyösiné Kiss Enikõ utalását Szondi egyik munkájára (1925), amelyben számos domináns-recesszív öröklési folyamathoz rendelt megbetegedés van felsorolva, amelyeket Szondi betûrend szerint külön kiemelt, s amelyek a családi konstitúción és genotípuson alapulnak. Az a benyomásom, hogy ebben a munkában olyan klinikai tapasztalatok és koncepciók kerültek felvételre, amelyek az egy évtizeddel késõbb megjelenõ “családi tudattalan" sorsanalitikus koncepció elsõ építõköveit alkotják. Szondi az elõször csak 1942-ben megjelenõ “családi tudattalan" fogalmát egyszerûen azonosította az ember “családi genotípusával."
11 A nemi hovatartozás jelölései átkerültek a ma szokásos formába.
12 Az ötödik -- M-tengely (mentális) két faktorának “o" (oligofrén) és “t" (tehetség) Szondinál (1939 b) egy ösztönprofilon jelenik meg (21. old.) A betûk jelentésére vonatkozó utalásokat 1993-ban Benedek Istvántól és Molnár Imrétõl kaptam. A legrégebbi tesztprofil (1938-ból) Szondi Lipót hagyatékából (Szondi Archívum, Szondi Intézet, Zürich) szintén egy “M" tengelyt --"o" és “t"-faktorral mutat. A “Schicksalsanalyse" --ben megtalálható még az ötödik “a fogyatékosságok ösztönköre", ami valamikor a tesztben az ötödik “tengelynek" felelt meg (Szondi 1944, 267-276).
13 Ezeket az érdekes közléseket (1995-ben újra pontosított) Dr. phil. Dr. h. c. Maria Egg-Benesnek és Luise Rossier-Benesnek, Zürich köszönhetem. Gyerekkorukban Szondi fényképeket mutatott nekik, szimpátia és antipátia megítélésére. ld. Bürgi-Meyer 1993 a.
14 Köszönet illeti Dr. Csillag Máriát (Budapest) Szondi ezen írásának fénymásolatáért, amelyet a Szondi Intézet számára adott.
15 A Szondi Intézet kis Szondi-múzeumában (amit Szondi Lili Szondi-szobának nevezett) egy a Szondi örökségbõl származó, kísérleti ösztöndiagnosztika értékes, korai formája látható, amely olyan képeket tartalmaz, amelyek a mai Szondi-tesztbõl hiányoznak. A korai teszthasználat ismertetéséért nagy hálával tartozom Molnár Imre barátomnak, Szondi egyik legkorábbi budapesti munkatársának, akivel számos beszélgetést folytattunk a témában (1993, 1994,1995). Továbbá köszönöm Benedek Istvánnak az értékes utalásokat, aki szintén Szondi munkatársa és barátja volt a budapesti laboratóriumban. Hálásan köszönöm Balázs Péternek (Brazília), Szondi közeli barátjának a számos értékes információt. Balázs Péter ezen kutatómunka közben 1994 õszén Brazíliában hunyt el.
16 1946-ban az újranyomás során (Hans Huber Kiadó, Bern) Szondi tudtával és támogatásával a képek retusálására került sor, ami érdekes módon máig kevés tesztalkalmazót nyugtalanított (Strobl 1955/1956; Koch 1984).
17 A Calderoni által gyártott fadoboz kék színû papírborításon fekete-kék, enyhén bordázott pöttyökkel volt leragasztva. A felnyitható oldal hosszúsága (az általam vizsgált 3 példány) 26,8 cm-7 cm, szélessége 15,4 cm-15,7 cm, magassága 6,8 cm- 8,3 cm. Az egy évvel késõbb forgalomba került Calderoni-dobozon (“Szondi-genoteszt" felirattal ellátva) egy bõr fogantyú volt, ami a fadobozt egy összefogható tesztbõrönddé változtatta.
18 Sándor Klári az orvosokért, Kozmutza Flóra a gyógypedagógusokért és Molnár Imre a pszichoanalitikusokért volt felelõs. Amikor Molnár Imre egyszer megkérdezte Szondit, miért éppen õt érte a megtiszteltetés, hogy a pszichoanalitikusok csoportját kapta meg, azt válaszolta Szondi: “Nehéz emberek, de Ön a szerencsés kitartásával megbirkózik velük." (Pázmándy 1991, Molnár Imre szóbeli közlése 1993, 1994, 1995).
19 A nevelt gyerek és a nevelõ ösztöndiagnosztikai és genotropikus alapú, kétoldalú egymáshoz rendelésének ötlete több évvel késõbb megtalálható a Szondi-teszthez kapcsolódó tankönyvben (Szondi, 1947, 256, Bürgi-Meyer, 1993 c).
20 Az országban elosztott “lelki-segélyállomások" elképzelését Szondi egy évtizeddel késõbb, a zürichi alkotói korszakában az ötvenes években újra felújította (Gerster, 1954, 1962). Szondi úgy képzelte, hogy hasonlóan, mint a vércsoportfeltételek a véradásnál, az emberek ösztöncsoportja a lelki segélyadás céljából nyilvános “lelki segély állomásokon" vagy “lelki bankokban" meghatározható. Ezzel az ösztöndiagnoszta számára lehetõvé válna a segítõt olyan bajban lévõ emberekkel kapcsolatba hozni, akikkel azonos ösztöncsoportba tartoznak. Szondi szerint elõször is az ösztön- és lelki rokonság, vagy más szóval a génrokonság teszi lehetõvé a segítõ és a segélyt keresõ között a participációs kapcsolat feltételeit, amelyek a hatékony segítség alapjául szolgálnak. Szondi arra is gondolt, hogy a börtönben, vagy javítóintézetben lévõket kellene lelki segélyadásra felkérni egy ösztönrokonú társsal szemben, abból a meggyõzõdésbõl fakadóan, hogy az emberré válás és az emberi lét ezáltal értelmet adó feladattal bírna (Gerster, 1954, 1962). Azonos ösztöndinamikai alapú gondolatokat találunk egy évtizeddel késõbb Szondi reflexióiban, az analitikus választásáról és a pszichoterápiás kezelések alatti áttételrõl. Szondi az analitikus és az analizálandó génrokonságában a sikeres terápia egyik fontos elõfeltételét látta (Szondi, 1963, 120). A terápiában közremûködõk génrokonsága volt számára az analitikus kezelés alatti participációs áttétel elsõdleges forrása (Szondi, 1963, 211).
21
A
Schicksalsanalyse
(Szondi,
1944, 182) címû mûben, amelynek a kézirata 1942-ben
készült el, Szondi arról ír, hogy laboratóriumi
munkatársai a közös munka során éveken át
önfeláldozó módon kitartottak. “Spontán
érdeklõdésbõl és bármiféle
kinevezés reménye nélkül" csatlakoztak hozzá.
(21. folyt.) Az írásos információkból,
amelyeket Benedek Istvántól (1993. 6. 20-án) kaptam,
kitûnik, hogy Szondi, (1944, 182) laboratóriumbeli 14 munkatársának
génrokonsága, melyet Szondi bizonyítottnak tekintett,
inkább egy feltételezés eredménye, nem pedig
gondos empirikus vizsgálaté.
22 Benedek, 1992, Gyõri, 1975, Harmat, 1994, Pázmándy, 1991, Szondi, 1939 b, 1944, 1947.
23 Szondi lakáscíme 1939-ben: VI. Anker-köz 1. (Szondi, 1939d, e)
Kérjük, küldje el véleményét,
megjegyzéseit címünkre:
thalassa@c3.hu