Stanley Cavell és a készülõdés koreográfiája Ralph Waldo Emerson 29 éves, amikor 1832-ben feladja lelkészi állását, otthagyja a szószéket, egy évre Európába utazik, hogy néhány válságos esztendõ után megtalálja igazi hangját az “önmagunkra-hagyatkozás” gondolatának elsõ programos megfogalmazásával, Az amerikai tudóssal, melyet Amerika szellemi függetlenségi nyilatkozataként emlegetnek.
Gertrude
Stein szintén 29 éves, amikor 1903-ban abbahagyja orvosi
tanulmányait, Európába utazik és nem is tér
vissza. Írni kezd, valahogy úgy, mintha mindenestõl
maga mögött hagyta volna a szavak irodalmi hátországát,
és most az írás nyelvi alapjaitól kellene elindulnia
újra.
1955-ben
történetesen Stanley Cavell is 29 éves. Doktori értekezéséhez
gyûjti az anyagot a Harvardon és nem utazik sehova. Egyetemére
érkezik viszont Európából
J. L. Austin, az oxfordi filozófus, akinek elõadásait
és szemináriumát mind lelkesebben látogatja.
Úgy érzi egész filozófiai újvilág
nyílt meg elõtte, félbehagyja
disszertációját, hogy Austin (és a kései
Wittgenstein) útmutatása nyomán mintegy újrakezdje
filozófusi munkálkodását. Ez az epizód
Emerson és Stein életének radikális irányváltásával
összevetve szûk
körû szakmai fordulatnak tûnhet. Csakhogy
Cavell késõbbi
munkássága épp a szakmaszerû filozófiai
tevékenység kereteinek feszegetésére irányul,
arra,
hogy szokatlanul közelivé tegye a filozófiai késztetést
és egyúttal szokatlan jelentõséggel ruházza
fel, hogy egyfajta próbatétellé
avassa, melynek során saját hangunkat próbálgatjuk,
saját szavainkat tesszük próbára. Mintha csak
azért venné magára a filozofálás terhét,
hogy kipróbálja szavaink teherbíró képességét.
A
köznyelvi kifejezések vizsgálatából kiinduló
Austin és a szavakat metafizikai használatuktól mindennapi
alkalmazásukhoz visszavezetõ Wittgenstein vállalkozása
nemcsak a közelítésmódjukban rejlõ filozófiakritika
miatt lehetett példaértékû
Cavell számára, hanem azért, mert kiindulásuk
egyszersmind mindennapivá is tette magát a filozofálást:
aligha szabadulhatunk egykönnyen a filozófia késztetésétõl,
ha köznapi fordulataink mindegyike alkalmat kínál megnyilvánulására.
A köznapihoz való visszatérés kívánalma
ugyanakkor nem új utak bejárására és
új felismerésekre késztet, hanem arra, hogy tudatára
ébredjünk
saját helyzetünknek. “Azt mondhatnánk – írja
Austin kritikai módszerét jellemezve –, hogy a figyelem
áttevõdik a filozófus érveinek karakterérõl
az érvelõ filozófus karakterére.”1
Wittgensteint pedig egy másik korai tanulmányában
Freudhoz hasonlítja, mivel mindketten ki akarnak küszöbölni
minden megismerést és tanítást, “amely
nem jár együtt valamilyen belsõ változással”.2
Austin és a kései Wittgenstein munkásságának
ezt a – különösen akkortájt – igencsak rendhagyónak
számító értelmezését még
különösebb fénybe állítja, hogy Cavell
1964-ben írt esszéjében az analitikus filozófia
reprezentánsává épp Wittgenstein Filozófiai
vizsgálódásokját teszi meg, és Kierkegaard
– “egzisztencializmusát” reprezentáló – Lezáró
tudománytalan utóiratával összevetveváratlan
áthallásokat teremt a két hagyomány közt
azáltal,
hogy mindkettõnél a filozofálás személyre
szabott tétjeit hangsúlyozza.3
Csakhogy ez az összevetés maga is menthetetlenül személyre
szabott: alighanem többet mond el Cavell
sajátos szerepérõl, mint e két
egymással szembenálló hagyományról.
Az
ötvenes-hatvanas évek fordulója táján
az angolszáz- és a kontinentális filozófia
(tulajdonképpen ennek adja írásában Cavell
az egzisztencializmus fedõnevet)
közti ellentét nemcsak kiengesztelhetetlennek tûnt, de
e filozófián belüli szakadással jószerével
még számot vetni sem próbált senki. Cavell
szellemi szituációját,
pályatársaihoz hasonlóan, ugyan az analitikus iskola
egyeduralma határozta meg, mégis azon kevesek közé
tartozott, akik tanulmányaik során fokozódó
nyugtalansággal ismerték fel az uralkodó beszédmód
elsajátításának paradoxonát, vagyis
azt, hogy eltanulásával óhatatlanul is alávetjük
magunkat neki, és hagyjuk, hogy most már rajtunk is uralkodjon.
Esszéjéhez húsz évvel késõbbi
kötetbeli megjelenésekor írt fejtegetéseiben
ezért beszél arról, hogy a sajátunkká
nem formált
ismeretek gépies ismétlése miképpen tehet valakit
az általa tanultak “áldozatává”, valamely professzionalizált
beszédmód “foglyává”, s hogy esszéjének
írásakor
szinte centirõl centire araszolva perelte vissza a filozófia
elõle elzárt területének
egynémely darabját: “Írásom
mondhatni azokról a nehézségekrõl szól,
vagy azokról tanúskodik
– és úgy hiszem, ez érdeme –, amelyek abban a korszakban,
amelyben íródott, saját filozófiai végtagjaink,
mi több, saját hangunk megtalálásához
kapcsolódott – ahhoz, hogy megvessük a lábunkat és
munkához lássunk.”
Amiképpen
Cavell nem akar belül rekedni az analitikus filozófia kiszabott
és szûknek érzett keretein, úgy azt sem hiszi,
hogy mindenestõl maga mögött hagyhatná
(szak)területét. Az analitikus és a kontinentális
filozófia közti szakadékon azért nem lehet egyszerûen
átlépni, mert ez a filozófián belüli hasadás
szerinte olyasvalami, ami bennünket magunkat is megoszt. Nem is közvetítõ
szerepre vállalkozik tehát a két hagyomány
között, hanem mintegy a köztük lévõ hasadást
tekinti sajátjának, teszi magáévá, folytonos
belsõ küzdelmek és közelítések tárgyává.
Ez
a fajta belsõ huza-vona választja el Richard Rortytól,
az analitikus filozófia másik fellazítójától,
akinek
saját filozófiai iskolájáról
irt nagyszabású kritikája csaknem egyidõben
jelent meg Cavell hasonló jellegû számvetésével.
A Filozófia
és a természet tükrében4
Rorty az ismeretelmélet tankönyvi problémáinak
vég nélküli boncolgatása helyett egyfajta hermeneutikai,
kultúrkritikai nyitást, az analitikus
megközelítésen való könnyed túllendülést
szorgalmazott. (Mindazonáltal nem árt emlékeztetni
arra, hogy ennek a könnyedségnek igencsak hosszú elõtörténete
van, vagyis Rorty korántsem jutott hozzá könnyen: közel
járt az ötvenhez,
amikor ez az elsõ kötete megjelent.) Azész
igénye5,
melyet sokan Cavell fõmûvének
tekintenek, félig-meddig szintén elsõ könyv,
hiszen mintegy felét a szkepticizmus
kérdéseit körbejáró 1961-es doktori értekezése
alkotja. Disszertációjának további érlelésével
és kiegészítésével aztán még
csaknem húsz évet töltött
el, ami annak a küzdelemnek a nehézségérõl
tanúskodik, melynek tétje nem a szkepticizmus
problémájának megoldása, de nem is a rajta
való túllépés, mint Rortynál, hanem
a probléma – mondjuk így – áthangolása.6
A “szkepticizmus igazsága”
eszerint nem a köznapi megkérdõjelezésében
rejlik, ahogy a köznapiság tapasztalata
sem jelenti a szkepticizmus cáfolatát. Mivel igazolása
és cáfolata egyformán hiábavaló, a szkepticizmus
arra világít rá, hogy a világhoz való
viszonyunkat elsõrendûen
nem a megismerés vagy tudás [knowledge], hanem egy ezt magába
foglaló,
bensõségesebb kapcsolat vagy belátás jellemzi,
melyet tudomásulvételnek
[acknowledgement] nevez. A szkeptikus kérdésfelvetés
(például a külvilág létezésére
irányuló kérdés) áthangolása
azt jelenti, hogy mindennapi megélhetõségének
formáit kutatva az ismeretelméleti problémákat
újfajta jelentõséggel ruházza
fel.
Az
ész igényérõl
recenziót író Rorty szerint ezzel az a baj, hogy Cavell
nem érvel a szakmai problémák és a szkepticizmus
mélyebb “igazságának”
megértése közti összefüggés mellett,
hanem egyszerûen adottnak tekinti. Ily módon csakis azokat
gyõzheti meg, akik számára összefonódásuk
már eddig is világos volt. Más szóval, a filozófiai
professzionalizmus Cavell-féle kritikája csak a beavatottaknak
szól, azoknak, akik félszavakból is értik egymást.
Amennyiben ezen a szakmabelieket értjük, kritikája túlontúl
professzionális, ha pedig azokat, akik eleve fogékonyak mondandójára,
túlontúl ezoterikus. Az elõbbi esetben Cavell a szakma
beszédmódjának
foglya
marad, az utóbbiban meggyõzés helyett inkább
csak gyõzköd bennünket, vagyis olyan beszédmódot
kínál, amely nem igazán hozzáférhetõ
számunkra, nem közvetít, hanem maga is közvetítésre
vár. Ráadásul a beavatott kettõs jelentésének
köszönhetõen, e két beszédmód minduntalan
össze is kuszálódik.
Kétségtelen,
hogy Cavell írásmódjának sajátos ökonómiája
– ami sokszor inkább bármiféle ökonómia
hiányának érzetét kelti –, nemegyszer a “filozófiai”
és a “köznapi”
közti túlbonyolított csereüzlethez vezet, és
szkepticizmus-értelmezésének vissza-visszatérõ
kanyarulatait nem mindig könnyû követni. Ilyen felesleges
bonyodalmakkal jár
– mondja Rorty –, ha egy beszédmód kritikája része
akar maradni az általa kérdõre
vont beszédmódnak. Wittgenstein példája ellenben
azt mutatja számára, hogy “a
filozófia olyan kritikája is elképzelhetõ,
mely nem
marad integráns része a filozófiának”.7
Azért bírálja tehát Cavellt, mert a filozófia
külsõ és belsõ kritikáját nem választja
el élesen, és belátva a tankönyvi problémák
terméketlenségét, nem helyezkedik a szakma beszédmódján
kívülre. Cavell szerint viszont ez a fajta kívülre
helyezkedés nem kivihetõ, mert a professzionalizálódásnak ellenálló,
ezoterikus mûvek
– például Wittgensteiné – “közönségüket
(és a közönség minden egyes tagját) kívülállókra
és beavatottakra osztják”8.
Ahogy azt – a
jellemzõ módon zárójelbe foglalt
– kiegészítés jelzi, Cavell törekvése
az, hogy a kívülálló és a beavatott szembenállását
– a két filozófiai hagyomány közti szakadáshoz
hasonlóan – megintcsak
magáévá tegye, hogy mintegy benne magában folytassanak
egymással vitát. Hosszan indázó, kitérõkkel,
pontosításokkal, visszavonásokkal és visszakérdezésekkel
telezsúfolt mondatainak ritmusát így jórészt
az szabja meg, melyikük kerekedik az adott pillanatban felül.
Az effajta kitartó belsõ küzdelem teszi intenzívvé
a szavai mögött érzékelhetõ
személyes jelenlétet, ebbõl fakad fokozott önreflexivitása,
a stílussá emelt körülményesség,
hogy szavai igazát keresve, minduntalan kiigazítja õket.
Cavell sajátos és összetéveszthetetlen filozófiai
írásmódja és hangfekvése részben
az éles distinkciók
– hang – írás, angolszász filozófia – kontinentális
filozófia, professzionális filozófia – filozófiai
antiprofesszionalizmus – folytonos kerülgetésének és
körülárkolásának
köszönhetõ. Saját kérdéseink keresése
– számára ez a voltaképpeni
filozófiai munka. Annak pedig, hogy saját kérdéseinket
filozófiai kérdésekké formálni épp
oly nehéz, mint a filozófiai kérdéseket sajátunkká,
talán legfõbb oka, hogy mindkét törekvés
útját filozófiai fogalmaink torlaszolják el.
Hogyan találhatunk
saját szavainkban magunkra – ez a köznapi keresésének
voltaképpeni tétje, és ennek a saját hangra
hagyatkozásnak Cavellnél mindig van valamifajta régies
és patetikus felhangja.
Akár
kedveljük, akár irritál bennünket stílusa,
aligha kétséges, hogy – Rorty bírálata és
saját többször hangoztatott törekvése ellenére
– Cavell sokkal inkább kívülre került a szakma
beszédmódjának hatókörén, mint
Rorty, aki nagyvonalúan ugyan, de mégiscsak a filozófia
bevett fogalmait használja, akkor is, amikor elhagyásukra
bíztat. Talán ezért közvetíthet éppen
õ sikerrel az emersoni hagyomány
és a kontinentális filozófia között, míg
e hagyomány excentrikusabb újraértelmezõi
és megújítói
– Cavell mellett az irodalomkritikus Harold Bloom és Richard Poirier
– az
amerikai szcénához szorosabban kötõdõ,
honi jelenségeknek tûnnek.
Az
“amerikai tudós” eredetiségének, önmagára
hagyatkozó hagyományteremtésének
problémája Emersontól kezdve, aki a Gondolkodó
Ember eszményét szembeállította a foglalkozásszerû
gondolkodással,
minduntalan összefonódik a filozófiai tevékenység
jelentõségére való rákérdezéssel.
Cavellnél ez a hozzáállás egyfajta elõkészület,
a filozófiai gondolkodás grammatikáját feltérképezõ
terepmunka
formáját ölti, Rortynál viszont a filozófia
utáni felszabadult állapotként jelenik meg. Míg
Cavell újabb és újabb mozzanatait problematizálja
a filozófia vállalkozásainak, addig Rorty legszívesebben
maga mögött hagyna, szinte minden szûken vett filozófiai
problémát. Cavell írásaiban a görcsös
komolyság, Rortynál a frivol hang adja meg az alaptónust,
amelyben a filozófia vállalkozása
kérdõre vonódik.
Ha Rortynál az utolsó filozófus póza kísért,
Cavellnél az elsõé. Hangja afféle
elõhang, mintha elsõként készülne tárgyához
közelíteni. Ritkán
hivatkozik a szakirodalomra
és sokszor ír olyasmirõl (például Shakespeare-rõl
vagy a harmincas-negyvenes
évek hollywoodi vígjátékairól) aminek
jószerével nincs is filozófiai irodalma. Ez a mozzanat
külön jelentõséget kap Emerson és Thoreau
filozófusként
való felfedezésében, hiszen ez az amerikai gondolkodás
sajátosságának kérdésével, a
mindig felfedezésre váró amerikai Újvilág
problematikájának feldolgozásával kerül
átfedésbe.
Itt
válik megkerülhetetlenné az önmagunkra-hagyatkozás
emersoni gondolatának Cavell-féle értelmezése.
Eszerint az énnek nincsen lényege, nem valamilyen
végsõ vonatkoztatási pontot jelöl, amelyet elérve
szilárd talajt érezhetünk
lábunk alatt, hanem folytonosan megteremtett és megteremtendõ
valami. Magában
az írásban épül föl, ölt formát,
miközben a szavak sora el is törli és maga mögött
hagyja. Az önteremtés egyszersmind folyamatos elszakadás
is önmagunktól, valaminek az elvesztésével jár.
Minden tapasztalatunk azzal kezdõdik,
hogy valahol találjuk magunkat, mégsem vagyunk soha helyben,
sohasem tudjuk pontosan,
hol vagyunk: minduntalan rá kell tehát találnunk önmagunkra.
Cavell a Walden kapcsán hívja fel a figyelmet arra, hogy
milyen gyakran szerepel benne az “I found myself”
(azon kaptam magam/azt találtam, hogy) kifejezés. Jó
példa ez arra, hogy egy köznapi fordulat miképpen telítõdik
filozófiai jelentéssel Thoreaunál
– vagy éppen Emersonnál, akinek Tapasztalat
címû esszéje a “Hol
találunk magunkra?”
kérdéssel kezdõdik
– de talán még inkább arra, miképpen ad e kifefejezésnek
Cavell újabb fordulatot. Miután pedig az “I found myself”
neki magának is kedvelt fordulata, értelmezése, mint
annyiszor, voltaképpen önjellemzés, mely némiképp
megvilágítja körülményes stílusának
egyik elemét.
Mivel
az én egyszerre adott és elérendõ, egyik állapota
sem lehet végsõ, vagyis állandó keresés
tárgya. Jobban tesszük tehát, ha a megérkezés
képzete helyett beérjük a készülõdés
metaforájával, és gyanakodva méregetjük
a helyet, ahová a gondolkodásunk
vezetett bennünket. Ebben az a legkülönösebb, hogy
a gondolkodás eredményének sikere, nem pedig kudarca
az, ami gyanakvást ébreszt bennünk. Az emersoni hagyomány
gondolkodóinál többnyire látványosan tetten
érhetõ
ez a mozzanat. Gertrude Stein például Az Így készül
az amerikai fokozatos elkészülésében
arról beszél, hogy az összes valaha élt és
még csak eztán megszületõ ember leírásának
grandiózus tervérõl nem azért tett le, mert
belátta lehetetlenségét,
hanem mert meggyõzõdött arról, hogy meg tudja
csinálni, ha pedig így van, mondja, akkor mi szükség
már megcsinálnia.9
Ezt az extravagáns gesztust Emerson vetíti elõre,
aki Mûvészet címû esszéjében azt
kérdezi: ha a festõ mindent
le tud festeni, minek festenie egyáltalán?10
Kettejük prózájának épp az efféle
mûvészetnek szegezett kérdések adnak filozofikus
színezetet, hiszen a filozófia
akkor kezdõdik, amikor feladjuk a leírás (vagy lefestés)
extenzív törekvését. Mégpedig azért
teszünk le róla, mert a mûalkotás sikere mindig
azzal fenyeget, hogy felszámolja a késztetést, amely
életre hívta. Ha viszont a mûvel szemben az azt létrehozó
késztetést kívánjuk
– a maga tiszta formájában – megõrizni,
önkéntelenül
is filozófia lesz az, amit mûvelünk.
Ezzel
összhangban mondja Cavell, hogy Emerson és Wittgenstein között
nem a megismerés elégtelenségének érzete
teremt közösséget, hanem az a csalódás,
amit a megismerés sikere vált ki belõlük, vagy
hogy Emerson akkor találja meg filozófiai hangját,
amikor nem
tekinti többé megoldhatónak a szkepticizmus problémáját,
hanem megoldhatatlanságát állítja gondolkodásának
középpontjába11
– és az összhang csak még teljesebb lesz attól,
hogy olyan ez, mintha magáról beszélne, hiszen a filozófiai
megoldások problematizálása számára
is fontosabb, mint a filozófiai problémák megoldása.
A
figyelmet kiszabott mederbe terelõ professzionalizált gondolkodásmódtól
aligha lehet bármi is idegenebb, mint a gondolkodás sikerével
való elégedetlenség.
Míg minden sajátos, egyénileg kimunkált írásmód
kulcskérdése épp a rutinszerû
figyelem kibillentése
és új utakra terelése. Sarkítva a dolgot azt
mondhatnánk, hogy az, ami egy írásban megköveteli
a figyelmet a tudás fogalmához, a tanulás
és a megismerés munkájához kapcsolódik,
ami pedig felkelti, az érdekesség és az érdekeltség
megteremtéséhez. E kettõt persze aligha lehet ilyen
élesen elválasztani:
a filozófus azért foglalkozik valamely problémával,
mert a probléma foglalkoztatja õt. Ám
ha voltaképpeni munkája az, hogy minduntalan felmérje
a helyet, ahova valamely probléma vezette, akkor mindenekelõtt
foglalatosságának motivációjáról
és motívumairól kell számot adnia. Arról,
hogy mi az, ami érdeklõdését
vezeti. Az “érdekes” – ez a Rorty vagy Stein által gyakorta
és hanyagul használt kis szócska – Cavellnél
rendkívüli terheket vesz magára, az érdeklõdés
és az érdekeltség hívószavainak közvetítésével
a kamat (ez az “interest” másik szótári jelentése)
a kamatoztatás és a számadás, többek között
természetesen a tálentumról adott számadás
képzetéhez kapcsolódik.
Cavell
azt mondja, hogy a filozófiai argumentáció csupán
egyik formája a szavainkért
való felelõsségvállalás filozófiai
módjának, s a szavakhoz való hûségünk
folyamatos
mérlegelése, annak kutatása, hogy komolyan gondoljuk-e
azt, amit mondunk,
írásmódunk kimunkálása során
éppúgy e felelõsségvállalás színterévé
válhat. Köznapi szavainak filozófiai fontolóravétele
némiképp leválasztja ugyan õket ismerõs
kontextusuktól, de újfajta közösséget is
teremt velük és általuk. Ezek a szavak (a tudomásulvétel,
a tartás, az odahagyás és a többi) folytonosan
helyüket keresik Cavell életmûvében, miközben
mûve éppen ezzel a folytonos kereséssel épül.
A
köznapi efféle keresése mellett Cavell írásmódjának
talán legfeltûnõbb
és leginkább figyelemre méltó vonása
önhivatkozásainak rendszeressége. Számtalanszor
tér vissza valamely korábbi írásának
egy-egy passzusára. Az ekképpen létrejövõ
tematikus és motivikus ismétlõdés annak a kényszeres
erõnek a megnyilvánulása,
amely minduntalan olyasvalami közelébe visz bennünket,
aminek vonzásáról
nem tudunk kielégítõen számot
adni. Nem azért hivatkozik tehát folytonosan
saját mûveire, mert azokból készen átemelhetõ
volna bármi is, hanem, hogy újabb kifutást adjon az
ottani szavaknak, mintegy mindig készenlétben tartsa
õket. Az ismételt emlegetés épp annak nyomatékosítására
szolgál, hogy semmi sincsen kész, minden csak készül
– a
filozófus közben persze õszül, és legfeljebb
filozófiai õst szül magának, mondjuk Emersont
és Thoreau-t.
Filozófus
“hõseihez”,
Austinhez, Wittgensteinhez, Emersonhoz és Thoreau-hoz, is azért
tér minduntalan vissza, azért idézi és értelmezi
ugyanazokat a mondataikat,
hogy önmagán tegye próbára õket, hogy
saját tevékenységét, szituációját
az õ szavaikkal írja körül. A velük való
foglalkozás elválaszthatatlan
tehát a saját mûvén való gyakori végigtekintéstõl,
attól az igénytõl, hogy újra és újra
letapogassa
gondolkodásának útjait és irányait,
leírja mozgását, megalkossa filozófiai írásmódjának
eredetmítoszát.
Ha
nem valamely adott mûfaj kereteit akarja kitölteni, szükségképpen
önmagára
kell hagyatkoznia abban, hogy kidolgozza és otthonossá változtatassa
szavainak
terepét, eközben azonban mások számára
is bejárhatóvá kell tennie. Egyfelõl tehát
filozófiai hangjának kimunkálása Cavellnél
önéletrajzi jelleget ölt, másfelõl ez az
önéletrajz mégsem lehet csupán a sajátja
– ennyiben
lehet csak filozófiai. A filozófus érveirõl
csupán akkor tevõdhet át a filozófiai figyelem
a filozófus karakterére,
ha ez a karakter némiképp absztrakt marad. És ez az,
ami Cavell filozófiai hangjának eredetmítoszát
még szorosabban az emersoni hagyományhoz kapcsolja.
Emerson
ugyanis Az amerikai tudósban nem csupán saját énjének
fölépítésére, hanem ugyanígy Amerika
megteremtésére is törekszik. Önmagát a tudós
alakjába vetítve a romantikus önéletrajzot –
Sacvan Bercovitch kifejezésével – ön-amerikai-életrajzzá
(auto-American-biography) formálja, önmagát pedig az
amerikai
szellem képviselõjévé.12
A “testetlen-absztrakt amerikai karakter” – amelyrõl
Gertrude Stein az Alice
B. Toklas önéletrajzában
beszél –, nemcsak az önteremtés és a közösségi
szellem utópikus egymásravetítésének
alapja, de egyszersmind az önéletrajz jellegzetesen amerikai,
metaforikus kitágításának is kulcsa. Ezen kitágítás
emblematikus kifejezésére talált rá Stein,
amikor amerikai elõadókörútjáról
írt könyvének a Mindenki
önéletrajza
címet adta.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta