10. fejezet
217b29 A mondottak után az következik, hogy az idõ
vizsgálatának kezdjünk neki. Legelõbb helyénvaló
végigmennünk exoterikus érvek útján
is a rá vonatkozó nehéz-ségeken, tudniillik
hogy vajon azon dolgok közül való-e, amelyek vannak, vagy
azok közül, amelyek nincsenek, aztán pedig, hogy
mi a természete.
217b32 Nos, hogy egyáltalán nincsen, vagy csak alig-alig
van, a következõkbõl hi-hetné valaki. (1) Valami
elmúlt belõle és nincsen, valami pedig eljövendõ
és még nincsen; az idõ – vegyünk belõle
akármennyit, a végtelen is – ezekbõl áll. Lehetet-lennek
tûnhet azonban, hogy valaminek, ami olyan dolgokból áll,
amelyek nincsenek, része legyen a létben. (2) Ezenfelül
szükségszerû, hogy mindennek, ami részekre osztható,
ha ugyan van, vagy összes, vagy bizonyos részei legyenek, amikor
van. Az idõbõl azonban egyes részek elmúltak,
mások eljövendõk, de egyrõl sem mondhatjuk, hogy
van, pedig az idõ részekre osztható. A most ugyanis
nem része; hiszen a rész méri az egészet, és
az egésznek a részekbõl kell állnia – ám
úgy véljük, az idõ nem a mostokból áll.
(3) Továbbá, nem könnyû eldönteni, hogy vajon
a most, ami – úgy tûnik – elhatárolja a múltat
és a jövõt, mindig egy és ugyanaz marad-e, vagy
pedig más és más. (3a) Mert ha mindig más és
más, és ha az idõben történõ dolgok
két különbözõ része semmiképpen
sincsen egyszerre (mármint az olyanok, melyeknek egyike nem tartalmazza
a másikat, mint ahogy a hosszabb idõ a rövidebbet),
továbbá ha az, ami most nincs, de elõzõleg
volt, szükségképpen megszûnt valamikor, akkor
a mostok sem lesznek egymással egyszerre, és szükségszerû,
hogy az elõzõ most mindig megszûnt légyen. Nos,
hogy önmagában szûnt meg, lehetetlen, hiszen éppen
akkor volt; az pedig, hogy az elõzõ most egy másik
mostban szûnt meg, szintén nem lehetséges. Mert úgy
kell tekintenünk, hogy lehetetlen, hogy a mostok szomszédosak
legyenek egymással, éppúgy, mint pont a ponttal. Ha
tehát nem a rákövetkezõben, hanem egy másik
mostban szûnt meg, a közbülsõ mostokkal, melyeknek
száma végtelen, egyszerre lenne – ez azonban lehetetlen.
(3b) Ámde az sem lehetséges, hogy mindig azonos maradjon.
Mert ami osztható és határolt, annak nem egyetlen
határa van, akár egy, akár több irányban
folytonos; a most azonban határ, és vehe-tünk határolt
idõt. Továbbá – feltéve, hogy idõben
egyszerre, vagyis sem elõbb, sem utóbb lenni annyit tesz,
mint egy és ugyanazon mostban lenni –, ha az elõbbi és
utóbbi események is ebben a mostban vannak, a tízezer
éve történt dolgok egyszerre lennének a maiakkal,
egyik semmivel sem elõbb vagy utóbb, mint a másik.
218a30 Az idõ sajátságaival kapcsolatos nehézségek
közül elégedjünk meg ezek vizsgálatával.
Hogy mi az idõ és mi a természete, éppúgy
nem világos elõdeink nézetei alapján, mint
a mi korábbi fejtegetéseinkbõl. Egyesek ugyanis
azt mondják, hogy az idõ a mindenség mozgása,
mások pedig, hogy maga az éggömb. Azonban az égi
körforgásnak egy része is valamely idõ, ám
nem körforgás; hiszen az, amit veszünk belõle,
része a körforgásnak, nem pedig körforgás.
Továbbá, ha több világ volna, az idõ egyformán
lehetne bármelyikük mozgása, úgyhogy egyszerre
több idõ lenne. A mindenség gömbjét pedig
azért tartották az idõnek azok, akik ezt állítják,
mert minden dolog benne van az idõben is és a mindenség
gömbjében is – nézetük együgyûbb annál,
semhogy érdemes lenne megvizsgálnunk a belõle adódó
lehetet-lenségeket.
218b9 Mivel az idõ leginkább mozgásnak és
valamiféle változásnak tûnik, ezt kell megvizsgálnunk.
Nos, minden egyes dolog változása és mozgása
egyedül magában a változó dologban van, illetve
ott, ahol maga a mozgó és változó dolog éppen
van; az idõ viszont egyformán mindenütt és mindenben.
Továbbá, minden változás lehet gyorsabb vagy
lassúbb, az idõ viszont nem; a lassút és a
gyorsat ugyanis idõvel hatá-rozzuk meg: gyors az, ami rövid
idõ alatt sokat mozog, lassú az, ami hosszú idõ
alatt keveset; az idõt viszont nem határozzuk meg idõvel,
sem abban a tekintetben, hogy mennyi, sem abban, hogy milyen. Az tehát,
hogy az idõ nem mozgás, nyilvánvaló; jelenlegi
szempontunkból pedig nem tesz különbséget, hogy
mozgást mondunk-e vagy változást.
11. fejezet
218b21 Másfelõl viszont változás nélkül
sincsen idõ. Amikor ugyanis elménkben nem történik
semmilyen változás, vagy nem veszünk róla tudomást,
úgy tûnik számunkra, nem telt el idõ – ahogyan
azok is így hiszik ébredésükkor, akik Szardínián,
mint me-sélik, a hérószok [szentélyében]
alszanak. Mert az ilyenek hozzákapcsolják az elõbbi
mostot az utóbbihoz, és a kettõt eggyé teszik,
a közbülsõ szakaszt pedig kiveszik közülük,
minthogy nem érzékelték. Ahogyan tehát nem
volna idõ, ha a most nem volna más és más,
hanem egy és ugyanaz, ugyanígy, amikor nem vesszük észre,
hogy a most más és más, az sem tûnik idõnek,
ami közöttük van. Ha tehát olyankor esik meg velünk,
hogy úgy véljük, nem telt el idõ, amikor nem
különítünk el semmilyen változást,
hanem a lélek egy és osztatlan [állapot]ban látszik
maradni, és akkor mondjuk, hogy idõ telt el, amikor változást
érzékelünk és különítünk
el, nyilvánvaló, hogy mozgás és változás
nélkül nincsen idõ.
219a1 Nyilvánvaló tehát, hogy az idõ nem
mozgás, ám mozgás nélkül sincsen. Mivel
azt kutatjuk, hogy mi az idõ, innen kell kiindulnunk és meg
kell ragadnunk, hogy mije a mozgásnak. Egyszerre érzékeljük
ugyanis a mozgást és az idõt: mert még ha sötét
van is, és semmilyen testi behatás nem ér bennünket,
ám lelkünkben van valamilyen mozgás, rögtön
úgy tûnik fel számunkra, hogy egyszersmind valamennyi
idõ is el-telt. Másfelõl amikor úgy látszik,
hogy valamennyi idõ eltelt, úgy véljük, egyszer-smind
valamely mozgás is történt. Így hát az
idõ vagy mozgás, vagy a mozgásnak valamije; ám
mivel nem mozgás, szükségképpen a mozgásnak
valamije.
219a10 Mivel pedig az, ami mozog, valamibõl valami felé
mozog, és mivel minden nagyság folytonos, a mozgás
a nagyságot követi: ugyanis a nagyság folytonossága
miatt a mozgás is folytonos. A mozgás miatt pedig az idõ
is az: ugyanis mindig annyi-nak tûnik az eltelt idõ is, amennyi
a mozgás.
219a14 Mármost az elõbb és utóbb elsõdlegesen
a térbeli hely vonatkozásában van meg: itt az elrendezés
értelmében. Mivel pedig a nagyság esetében
van elõbb és utóbb, szükségszerû,
hogy a mozgásban is legyen, az ottaniak analógiájára.
Ámde idõben is van elõbb és utóbb, minthogy
közülük az egyik mindig a másikat követi.
Az elõbb és utóbb a mozgásban szubsztrátumát
tekintve mozgás; azonban mivolta más, nem pedig mozgás.
219a22 Ámde az idõrõl is csak annyiban veszünk
tudomást, amennyiben a mozgás-ban határokat állapítunk
meg, szétválasztva az elõbb és utóbb
szerint, és akkor mondjuk, hogy idõ telt el, amikor érzékeljük
az elõbbit és utóbbit a mozgásban. A szétválasztást
azáltal végezzük, hogy úgy ítéljük:
a kettõ más és más, és közöttük
is van valami, ami megint csak különbözik tõlük.
Ugyanis amikor észrevesszük, hogy a szélsõk különböznek
a középsõtõl, és a lélek kettõnek
mondja a mostokat – az egyi-ket elõbbinek, a másikat utóbbinak
–, akkor mondjuk, hogy idõ telt el, és éppen ezt nevezzük
idõnek. Hiszen úgy tûnik, hogy az idõ az, amit
a most határol – és ezt nyu-godtan alapul is vehetjük.
Tehát amikor a mostot egynek érzékeljük, és
nem úgy, hogy vagy elõbbi és utóbbi a mozgásban,
vagy – jóllehet azonos – valami elõbbihez, illetve utóbbihoz
tartozik, úgy tûnik, egyáltalán nem telt el
idõ, minthogy mozgás sem történt. Amikor azonban
[érzékeljük] az elõbbit és utóbbit,
akkor idõrõl is beszélhe-tünk. Az idõ
ugyanis éppen ez: a mozgás száma az elõbb és
utóbb szerint.
219b2 Az idõ tehát nem mozgás, hanem az [az aspektus],
amennyiben a mozgásnak száma van. Ennek jele az is, hogy
a többet és kevesebbet számuk szerint különböz-tetjük
meg, a több vagy kevesebb mozgást idejük szerint – az
idõ tehát valamilyen szám. Mivel pedig számról
kétféle értelemben beszélünk – hiszen
azt is számnak mondjuk, ami megszámlálható
és amit megszámlálunk, és azt is, amivel számolunk
–, nos, az idõ az, amit megszámlálunk, nem pedig az,
amivel számolunk. Más az, amivel számolunk és
az, amit megszámlálunk.
219b9 És ahogyan a mozgás mindig más és
más, az idõ is az. (Ám az egész idõ
együtt ugyanaz. A most ugyanis szubsztrátumában ugyanaz;
mivolta viszont más és más; és a most választja
szét az idõt, amennyiben elõbbi és utóbbi.)
219b12 A most részint ugyanaz, részint nem ugyanaz. Amennyiben
másban és más-ban van, különbözõ
– és éppen ez a most <mivolta>; szubsztrátumában
viszont ugyanaz. A mozgás ugyanis – mint kifejtettük – a nagyságot
követi, az idõ pedig, ahogyan most mondjuk, a mozgást.
Ugyanígy követi a pontot a helyváltoztató tárgy,
melynek révén a mozgást és benne az elõbbet
és az utóbbat tudomásul vesszük. Ez szubsztrátumában
ugyanaz (legyen akár pont, akár kõ, akár bármi
más efféle), meg-határozásában azonban
más és más – azon a módon, ahogyan a szofisták
szerint más „a Lükeionban lévõ Koriszkosznak
lenni” és „a piactéren lévõ Koriszkosznak lenni”.
Mármost ez annyiban különbözik, amennyiben másutt
és másutt van; a hely-változtatót pedig úgy
követi a most, ahogyan a mozgást az idõ (a helyváltoztató
tárgy révén vesszük tudomásul ugyanis
az elõbbet és utóbbat a mozgásban, és
– ameny-nyiben megszámlálható – az elõbb és
utóbb a most). Ezért itt is [úgy van, hogy] a most
szubsztrátumában ugyanaz (hiszen ez a mozgásban található
elõbb és utóbb), mivolta azonban különbözõ
(az elõbb és utóbb ugyanis csak annyiban a most, amennyiben
megszámlálható). És a most az, ami leginkább
ismeretes. Hiszen a mozgást is a mozgó révén
és a helyváltoztatást is a helyváltoztató
révén vesszük tudomásul. A helyváltoztató
ugyanis ez-a-valami, a mozgás viszont nem az. A most tehát
bizonyos módon mindig ugyanaz, bizonyos módon nem ugyanaz
– hiszen a helyváltoztató tárgy is éppen ilyen.
219b33 Nyilvánvaló az is, hogy sem most nem volna, ha
nem volna idõ, sem idõ nem volna, ha nem volna most. Mert
ahogyan egyszerre van a helyváltoztató és a helyvál-toztatás,
úgy egyszerre van a helyváltoztató és a helyváltoztatás
száma is. Az idõ ugyanis a helyváltoztatás
száma, a most pedig megfelel a helyváltoztatónak és
olyan, mint a számoknál az egység.
220a4 Nos, az idõ folytonosságát is a mostnak
köszönheti, és felosztva is a most szerint van, ugyanis
ebben is a helyváltoztatást és a helyváltoztatót
követi. Mert hi-szen a mozgás és helyváltoztatás
egyrészt egy a helyváltoztató révén,
mert ez egy (nem csupán szubsztrátumában – hiszen
ez az egysége akkor is megmaradna, ha megszûnne mozogni –,
hanem meghatározása szerint is) . Másrészt
viszont a hely-változtató szét is választja
az elõbbi és utóbbi mozgást. A helyváltoztató
bizonyos értelemben maga is követi a pontot, hiszen a pont
folytonosan összeköti, ugyanakkor szét is választja
a hosszúságot: egyik [szakasznak] ugyanis a kezdete, másiknak
pedig a vége.
220a12 Ám ha valaki ily módon kettõnek veszi a
pontot, szükséges, hogy állónak tekintse, ha
ugyanannak a pontnak egyszersmind kezdõ- és végpontnak
kell lennie; a most azonban mindig más, mivel a helyváltoztató
tárgy mozog. Ezért az idõ nem olyan módon
szám, ahogyan ugyanazé a ponté, amennyiben kezdõ-
és végpont, hanem inkább úgy, ahogyan a két
végpont száma a vonalnak. És nem is úgy,
mint a részek, egyfelõl a már említett okból
(ugyanis a középsõ pontot kettõnek kellene ven-nünk,
amibõl nyugvás következnék), másfelõl
pedig azért, mert nyilvánvaló, hogy a most egyáltalán
nem része az idõnek, sem az osztáspont a mozgásnak,
ahogyan a pont sem a vonalnak – a két [felosztással kapott]
vonal az, ami a [felosztott] egy vo-nalnak része.
220a21 A most tehát, amennyiben határ, nem idõ,
hanem pusztán járulékosan tarto-zik az idõhöz.
Amennyiben viszont számlál, annyiban szám. A
határok ugyanis egyedül ahhoz tartoznak, aminek határai,
míg ezeknek a lovaknak a száma, a tíz máshoz
is tartozhat.
220a24 Nyilvánvaló tehát, hogy az idõ a
mozgás száma az elõbb és utóbb szerint,
továbbá, hogy folytonos – hiszen az is ilyen, aminek a száma.
12. fejezet
220a27 A megszorítás nélküli értelemben
vett számok közül legkisebb a kettes szám;
valamely szám bizonyos módon lehet legkisebb, bizonyos módon
nem lehet – ahogyan a vonalak esetében sokaságukat tekintve
legkisebb a kettõ vagy az egy, nagyságra azonban nincsen
legkisebb, hiszen minden vonalat mindig tovább osztha-tunk. Következésképp
az idõvel is hasonló a helyzet: szám szerint legkisebb
az egy vagy a kettõ, nagyságra azonban nincsen legkisebb.
220a32 Nyilvánvaló az is, hogy az idõt nem mondjuk
gyorsnak vagy lassúnak. Sok-nak és kevésnek, hosszúnak
és rövidnek viszont igen. Mert amennyiben folytonos: hosszú
és rövid, amennyiben pedig szám: sok és kevés.
Azonban nem gyors és nem lassú – ugyanis az a szám
sem lehet ilyen, amellyel számolunk.
220b5 Továbbá, egyszerre mindenütt ugyanaz az idõ
van; azonban elõbb és utóbb nem ugyanaz – ugyanis
a változásnál is más az, ami most történik,
és más, ami már megtörtént vagy meg fog
történni, az idõ pedig nem az a szám, amivel
számolunk, hanem az, amit megszámlálunk; ez viszont
elõbb és utóbb mindig más, ugyanis a mostok
különböznek. (Száz ló és száz
ember száma egy és ugyanaz, ám aminek száma,
azok különböznek, ahogyan a lovak is az emberektõl.)
Továbbá abban az értelemben, ahogyan egy és
ugyanazon mozgás újra és újra megtörténhet,
egy bizo-nyos idõ is ismétlõdhet – például
az év, a tavasz vagy az õsz.
220b14 Nem csak a mozgást mérjük az idõvel,
hanem az idõt is a mozgással, mivel ezek meghatározzák
egymást; az idõ ugyanis meghatározza a mozgást,
lévén a mozgás száma, a mozgás pedig
az idõt. Így amikor sok és kevés idõrõl
beszélünk, a mozgással mérjük, ahogyan a
számot is szoktuk a megszámlálhatóval, például
egy lóval a lovak számát. Ugyanis a lovak sokaságát
számuk révén állapítjuk meg, és
viszont: magát a lovak számát egy ló révén.
Ez így van az idõ és a mozgás eseté-ben
is: a mozgást az idõvel mérjük, az idõt
pedig a mozgással. És erre jó okunk van: a mozgás
ugyanis a nagyságot követi, az idõ pedig a mozgást,
mind abban, hogy valamennyi, mind abban, hogy folytonos, mind abban, hogy
osztható. A mozgás ugyanis azért bír ezen tulajdonságokkal,
mert a nagyság ilyen, az idõ pedig a mozgás miatt.
És mind a nagyságot mérjük a mozgással,
mind a mozgást a nagysággal – az utat ugyanis hosszúnak
mondjuk, ha az utazás hosszú, ahogyan az utazást is,
ha az út hosszú; éppígy az idõt is,
ha a mozgás ilyen, és a mozgást is, ha az idõ
ilyen.
220b32 Az idõ a mozgásnak és a mozgásban-létnek
a mértéke, és úgy méri a moz-gást,
hogy egy meghatározott mozgást jelöl ki, amely aztán
a mozgás egészét meg-méri (ahogyan a „könyök”
is azáltal méri a hosszúságot, hogy egy meghatározott
nagyságot jelöl ki, amely aztán az egészet megméri).
Továbbá, a mozgás számára idõben
lenni annyit tesz, hogy mind magát a mozgást, mind
pedig a mozgás létét az idõ méri
– egyszerre méri ugyanis a mozgást és a mozgás
létét, és a mozgás számára idõben
lenni éppen azt jelenti, hogy léte méretik. Mivel
ez így van, világos, hogy idõben lenni a többi
dolog számára is azt jelenti, hogy létüket az
idõ méri.
221a9 Idõben lenni ugyanis a következõ kettõ
közül az egyik: (1) vagy akkor lenni, amikor az idõ van,
(2) vagy pedig olyan, mint ahogyan valamirõl azt mondjuk, hogy számbeli.
Ez utóbbi vagy azt jelenti, hogy (2a) a számnak része,
tulajdonsága és álta-lában véve a számnak
valamije, vagy pedig, hogy (2b) neki van száma. Mivel az idõ
szám, (2a) a most, az elõbb és az összes efféle
úgy van idõben, ahogyan az egység, a páratlan
és páros számbeli (egyik ugyanis a számnak,
a másik pedig az idõnek valamije); (2b) a dolgok viszont
mint számukban vannak idõben. Ha ez így van, az idõ
körülfogja õket, ahogyan <a számbelieket a számuk>
és a térbeli helyen lévõket a helyük.
Így az is nyilvánvaló, hogy idõben lenni nem
(1) „akkor lenni, amikor az idõ van”, ahogyan mozgásban vagy
térbeli helyen lenni sem „akkor lenni, amikor a moz-gás vagy
a hely van”. Mert ha így értjük azt, hogy valamiben
lenni, minden dolog min-denben benne lesz, az égbolt is egy kölesszemben
– hiszen amikor a kölesszem van, az égbolt is van. Ám
ez esetleges, míg amazok szükségképpen járnak
együtt – mind az idõben lévõvel az, hogy legyen
valamely idõ, amikor õ is van, mind a mozgásban lévõvel
az, hogy legyen mozgás, mikor õ is van.
221a26 Mivel az, ami idõben van, mint számában
van az idõben, azt fogjuk találni, hogy van valamely idõ,
amely minden idõben lévõnél nagyobb; ezért
szükségszerû, hogy az idõ körülfogjon
mindent, ami idõben van – mint ahogy ez a többi olyan dolog
esetében is így van, ami valamiben van, például
a térbeli helyen lévõket is körülfogja a
hely. Tehát valami behatás is éri õket
az idõ által – ahogyan mondani is szoktuk, hogy az idõ
elemészt, az idõ által minden elöregszik, és
az idõ miatt elfeledünk min-dent, ám azt nem, hogy megtanultunk
valamit, vagy hogy valami megújult és széppé
lett [miatta]. Az idõ ugyanis önmagában véve
inkább a pusztulásnak oka – hiszen a mozgás száma,
a mozgás viszont megszünteti a fennállót. Következésképp
nyilvánva-ló, hogy az örökké létezõk
– amennyiben örökké létezõk – nincsenek
idõben, ugyanis nem fogja õket körül az idõ,
sem pedig létüket nem méri. Ennek bizonyítéka,
hogy nem is éri õket semmiféle behatás az idõ
részérõl, minthogy nincsenek is idõben.
221b7 Mivel az idõ a mozgás mértéke, a
nyugvásnak is a mértéke kell hogy legyen; ugyanis
minden nyugvás idõben van. Hiszen annak, ami idõben
van, nem szükséges mozognia, ahogyan annak, ami mozgásban
van. Az idõ ugyanis nem mozgás, hanem a mozgás száma,
a mozgás számában pedig lehet olyasmi is, ami nyugszik.
Mert nem minden dolog nyugszik, ami mozdulatlan, csupán az, ami
meg van fosztva a mozgástól, noha természete szerint
képes mozogni, mint a korábbiakban kifejtettük.
Számbelinek lenni azt jelenti, hogy a dolognak van valamely száma
és létét az a szám méri, amelyben van
– tehát ha idõben van, az idõ. Az idõ annyiban
fogja mérni a mozgót és a nyugvót, amennyiben
az egyik mozgó, a másik pedig nyugvó; ugyanis mozgásukat
és nyugvásukat fogja mérni, hogy mennyi. Ezért
a mozgó nem megszorí-tás nélküli értelemben
lesz az idõ által mérhetõ, amennyiben valamennyi,
hanem csak amennyiben mozgása valamennyi. Így semmi, ami
sem nem mozog, sem nem nyugszik, nincsen idõben. Idõben lenni
ugyanis annyi, mint idõvel mérettetni, az idõ viszont
a mozgás és a nyugvás mértéke.
221b23 Ezért nyilvánvaló, hogy azok a dolgok sem
lesznek mind idõben, amelyek nincsenek. Így azok sem,
amelyek nem lehetnek másképp, például hogy
az átló összemérhetõ legyen az oldallal.
Általában véve ugyanis, ha az idõ önmagában
a mozgás mértéke, a többi dolognak pedig járulékosan,
világos, hogy mindannak, ami-nek a létét méri,
léte a nyugvásban vagy mozgásban lesz. Szükségszerû
tehát, hogy mindazon dolgok, amelyek keletkezhetnek és elpusztulhatnak
– általánosabban: egy-szer vannak, máskor nincsenek
–, idõben legyenek – ugyanis van valamely nagyobb idõ, mely
felülmúlja létüket is és azt [az idõt]
is, amely létezésüket méri. Azon dolgok közül
pedig, amelyek nincsenek, és amelyeket idõ fog körül,
némelyik volt (például Homérosz hajdan létezett),
némelyik lesz (mint az eljövendõ események valamelyike),
aszerint, hogy melyik irányban fogja körül õket
az idõ; ha mindkettõben, akkor mind-kettõ. Amit
viszont egyik irányban sem foglal magában az idõ,
az nem volt, nincs és nem is lesz. Azon dolgok közül,
amelyek nincsenek, ilyen mindaz, aminek ellentéte mindig van [=igaz]:
például mindig van, hogy az átló összemérhetetlen,
így ez nem lesz idõben. Ennélfogva az sem, hogy [az
átló] összemérhetõ: azért nincsen
soha, mert ellentmond annak, ami mindig van. Aminek viszont ellentéte
nem mindig van, képes lenni vagy nem lenni, és van keletkezése
és pusztulása.
13. fejezet
222a10 Mint mondottuk, a most az idõ folytonosságát
biztosító kapocs, ugyanis összekapcsolja az elmúlt
és a jövõ idõt, és az idõ határa:
egyiknek ugyanis kezdete, másiknak pedig a vége. Ám
ez nem nyilvánvaló, ahogyan a pont esetében, amely
[egyhelyben] marad. Másrészt a most potenciálisan
feloszt[ja az idõt]. Amennyiben ilyen, a most mindig más,
amennyiben viszont összeköt, mindig azonos, ahogyan ez a matematikai
vonalak esetében is van: ugyanis a pontot nem olyannak gondoljuk
el, ami mindig ugyanaz, hiszen ha osztásokat végzünk,
más és más; amennyiben viszont egy, mindenütt
ugyanaz. Ugyanígy a most is egyrészt az idõ potenciális
osztása, másrészt pedig a két [idõ]
határa és egysége. Az osztás és az egyesítés
ugyanaz és ugyanannak a vonatkozásában van, mivoltuk
azonban nem ugyanaz. Nos, a mostot ebben az értelemben is használjuk;
egy másik értelemben olyankor mondjuk, amikor ennek és
ennek a dolognak az ideje közel van: „most fog érkezni”, mert
aznap fog érkezni; „most érkezett”, mert aznap érkezett.
Az ilioni események azonban nem most történtek, sem
pedig az özönvíz, mert bár az idõ
folytonos irányukban, nincsenek közel.
222a24 A valamikor az elsõ értelemben vett mosthoz képest
meghatározott idõ, aho-gyan például „Tróját
valamikor elfoglalták”, vagy „valamikor lesz özönvíz”
– szüksé-ges ugyanis, hogy ez az idõ a mosthoz viszonyítva
határolt legyen. Tehát mostantól egy bizonyos mennyiségû
idõ telik majd el addig, illetve telt el [mostanig] az elmúlt
[esemény] óta.
222a28 Ha nincsen olyan idõ, ami ne valamikor lenne, minden
idõ határolt. Tehát akkor véget is ér
majd? Vagy talán mégsem, ha egyszer mindig lesz mozgás?
És vajon más és más, vagy pedig többször
ugyanaz? – Világos, hogy amilyen a mozgás, olyan az idõ
is: ha ugyanis valamikor egy és ugyanazon mozgás játszódik
le, az idõ is egy és ugyanaz lesz, ha viszont nem, az idõ
sem. A most az idõnek vége és kezdete, ám nem
ugyanannak, hanem az elmúlt idõnek vége, az eljövendõnek
pedig kezdete; ezért – ahogyan a körben a domborúság
és a homorúság bizonyos értelemben ugyanott
van meg – az idõ is mindig kezdõ- és végponton
van. Ezért úgy látszik, hogy az idõ mindig
más; a most ugyanis nem ugyanannak [az idõnek] a kezdete
és vége, hiszen ez esetben egyszerre és ugyanabban
a vonatkozásban volna igaz az ellentét-pár két
tagja. Így az idõ megszûnni sem fog, ugyanis mindig
kezdõpontban van.
222b7 Az éppen a jövõ idõnek a jelenlegi
oszthatatlan mosthoz közeli része (– „mikor sétálsz?”
– „éppen sétálni fogok”, mert közeli az idõ,
amikor ez történni fog), vagy pedig az elmúlt idõnek
az a része, amely nincsen messze a mosttól (– „mikor sé-tálsz?”
– „éppen sétáltam”). Azt azonban, hogy „Ilion éppen
elesett”, nem mondjuk, mert túlzottan távol van a mosttól.
Az imént a múltnak a jelenlegi mosthoz közeli ré-sze:
– „mikor jöttél?” – „az imént”, ha ez az idõ
a jelenlegi mosthoz közeli. Régen viszont a távoli volt.
Hirtelen az, ami észrevehetetlenül rövid idõ alatt
lépett ki korábbi állapotából. Persze
minden változás természettõl olyan, ami kimozdítja
a dolgot álla-potából.
222b16 Minden dolog az idõben keletkezik és pusztul.
Ezért is mondták egyesek az idõt a legbölcsebbnek,
míg a püthagoreus Parón a legtudatlanabbnak, hiszen
a fele-dés is idõben történik – õ helyesebben
szólt. Világos tehát, hogy az idõ önmagában
véve inkább a pusztulásnak oka, mint a keletkezésnek,
ahogyan már korábban is mondottuk (ugyanis a változás
önmagában véve kimozdítja a dolgokat állapotukból);
a keletkezésnek és a létezésnek viszont csak
járulékosan. Ezt éppen eléggé mutatja,
hogy semmi sem keletkezik anélkül, hogy valamiképpen
ne mozgatná valami vagy ne érné valamilyen hatás,
pusztulni azonban akkor is pusztul, ha semmi nem mozgatja – leginkább
ezt szoktuk az idõ általi pusztulásnak nevezni. Ámbár
tulajdonképpen ezt sem az idõ okozza, csupán ez a
változás is idõben történik.
222b27 Elmondottuk tehát, hogy az idõ van, hogy mi az,
hogy hányféle értelemben mondjuk a mostot, és
hogy mi a valamikor, az éppen, a régen és a hirtelen.
14. fejezet
222b30 Miután mindezt így határoztuk meg, nyilvánvaló,
hogy minden változás és minden mozgó dolog
idõben van. A gyorsabb és lassúbb ugyanis minden
változás-ban megvan (ez minden esetben így mutatkozik).
Gyorsabb mozgás alatt pedig azt értem, ha [két dolog
közül] az egyik ugyanazon távolságon egyforma mozgással
mo-zogva elõbb jut el egy meghatározott pontra a változás
során (például a helyváltozta-tásnál,
ha mindkettõ egy kör kerületén mozog vagy mindkettõ
egy egyenesen; és hasonlóképpen a többi mozgás
esetében is). Ámde az elõbb idõben van: elõbbrõl
és utóbbról ugyanis a mosthoz viszonyított
távolság alapján beszélünk, a most viszont
a múlt és jövõ határa, tehát –
mivel a mostok idõben vannak – az elõbb és utóbb
is idõben lesz; mert amiben a most van, abban kell a mosttól
való távolságnak is lennie. (Éppen fordítva
beszélünk elõbbrõl a múlt és a
jövõ esetében: a múltban ugyanis elõbbinek
azt mondjuk, ami távolabb van a mosttól, utóbbinak
pedig azt, ami köze-lebb; a jövõben elõbbinek a
közelebbit, utóbbinak a távolabbit.) Következésképp
nyil-vánvaló, hogy – mivel az elõbb idõben
van és minden mozgásnak velejárója – minden
változás és minden mozgás idõben van.
223a16 Az is méltó a vizsgálatra, hogy miképpen
viszonyul az idõ a lélekhez, továbbá hogy miért
tûnik úgy, hogy az idõ minden dologban benne van a
földön, a tengeren és az égen. Talán azért,
mert az idõ a mozgásnak valamilyen tulajdonsága vagy
álla-pota, ha egyszer a [mozgás] száma, márpedig
ezek a dolgok mind mozgásba hozha-tók (hiszen mindegyikük
térbeli helyen van), az idõ és a mozgás pedig
mind potenciá-lisan, mind aktuálisan egyszerre van?
223a21 Felvetõdhet a nehézség, hogy vajon akkor
is lenne-e idõ, ha nem volna lélek vagy sem. Ha ugyanis lehetetlen,
hogy legyen valami, ami a számlálást végzi,
az sem lehetséges, hogy valami megszámlálható
legyen, úgyhogy világos, hogy nem volna szám sem.
A szám ugyanis vagy az, ami meg van számlálva, vagy
pedig a megszám-lálható. Ha pedig természettõl
fogva semmi más nem képes arra, hogy számláljon,
mint a lélek, mégpedig a lélekben lévõ
értelem, lehetetlen, hogy legyen idõ, ha nin-csen lélek
– legfeljebb az idõ szubsztrátuma, ha egyáltalán
lehetséges, hogy legyen mozgás lélek nélkül.
Az elõbb és utóbb a mozgásban van – az idõ
pedig az elõbb és utóbb, amennyiben ezek megszámlálhatók.
223a29 Felvetõdhet az a nehézség is, hogy milyen
mozgásnak száma az idõ. Vagy talán bármilyennek?
Mert hiszen a keletkezés, pusztulás, növekedés,
minõségi válto-zás és helyváltoztatás
egyaránt idõben történik – az idõ tehát
minden egyes mozgás-nak száma, amennyiben az mozgás.
Ezért az idõ a folytonos mozgás száma minden
megszorítás nélkül, nem pedig valamely mozgásé.
Ám elõfordulhat, hogy most valami más is végzett
mozgást – mindkettejük mozgásának van száma.
Akkor hát ez egy másik idõ, és két egyenlõ
idõ van egyszerre? Talán mégsem. Mert ami egyenlõ
és egyszerre van, az egy és ugyanaz az idõ (fajtájukban
azok is azonosak, amelyek nem egyszerre vannak). Mert ha ezek kutyák,
azok lovak, de egyaránt heten vannak, szá-muk azonos. Ugyanígy
azoknak a mozgásoknak az ideje is azonos, amelyek egyszer-re mennek
végbe, bár talán az egyik gyors, a másik nem
az, az egyik helyváltoztatás, a másik pedig minõségi
változás – idejük azonban azonos, ha egyszer egyenlõ
és szimultán, mármint a minõségi változásé
és a helyváltoztatásé. Ezért a mozgások
különböznek és külön vannak, az idõ
azonban mindenütt ugyanaz, mert az egyenlõ és együtt
lévõ dolgoknak a száma is mindenütt egy és
ugyanaz.
223b12 Mivel van helyváltoztatás és ezen belül
körmozgás, és mivel minden dolgot valamely hasonnemû
egységgel számlálunk, a számegységeket
az eggyel, lovakat egy lóval, az idõt pedig ugyanezen a módon
valamely meghatározott idõvel, továbbá, mint
mondottuk, mind az idõt mérjük mozgással, mind
pedig a mozgást idõvel (azaz az idõvel meghatározott
mozgással mérjük mind a mozgás, mind az idõ
mennyiségét) –, ha tehát minden hasonnemû dolog
mértéke az elsõ, leginkább az egyenletes kör-mozgás
mérték, mert ennek száma az, ami leginkább
ismeretes. (Mármost sem a minõségi változás,
sem a növekedés, sem a keletkezés nem egyenletesek,
viszont a helyváltoztatás lehet egyenletes.) Ezért
is tûnik úgy, hogy az idõ az éggömb mozgá-sa,
hiszen ezzel mérjük a többi mozgást, és
ezzel a mozgással mérjük az idõt is. Ezért
van az is, hogy az emberi dolgokat körnek szokták nevezni,
és a többi dolgot is, melyeknek természeti mozgása,
keletkezése és pusztulása van. Ennek az az oka, hogy
mindezen dolgokat az idõ dönti el, és úgy érnek
véget és kezdõdnek el, mintha csak valamilyen körforgást
követnének. Mert hiszen maga az idõ is egyfajta körnek
tûnik; ez pedig azért van így, mert az idõ ennek
a fajta helyváltoztató mozgásnak a mértéke,
és magát az idõt is ez a fajta mozgás méri.
Úgyhogy a keletkezõ dolgokat körnek mondani annyit tesz,
mint azt mondani, hogy az idõnek van valamiféle köre.
Ez azért van így, mert az idõt körmozgással
mérjük. Ugyanis abban a dologban, amit mérünk,
semmi mást nem találunk, mint a mértéket, csakhogy
az egész a mérték többszöröse.
224a2 Azt is helyesen mondjuk, hogy a juhok és a kutyák
száma ugyanaz, ha a kettõ egyenlõ, ám a tízes
nem ugyanaz, és a tíz dolog sem ugyanaz – ahogyan egy egyenlõoldalú
és egy nem egyenlõoldalú háromszög sem
ugyanaz, jóllehet mint alak-zat ugyanaz, hiszen mindkettõ
háromszög. Azzal mondunk ugyanis valamit ugyan-annak,
amitõl nem különbözik [a megfelelõ] különbség
révén; amitõl viszont különbö-zik,
azzal nem. Például egy háromszög <a háromszög>
különbsége révén különbözik
egy másiktól, így tehát különbözõ
háromszögek; az alakzat [különbsége] révén
vi-szont nem különbözik tõle, hanem a felosztásnak
egy és ugyanazon ágában vannak. Az egyik alakzat ugyanis,
ami ilyen és ilyen, kör, a másik viszont, ami ilyen
és ilyen, háromszög; ezen belül az egyik, ami ilyen
és ilyen, egyenlõoldalú, a másik, ami ilyen
és ilyen, nem egyenlõoldalú. Az alakzat tehát
ugyanaz, tudniillik háromszög, viszont nem ugyanaz a háromszög.
Nos, [így van ez a fenti esetben is:] számuk ugyanaz, hiszen
számuk nem különbözik a szám különbsége
révén, a tízes azonban nem ugyanaz, ugyanis azok a
dolgok, amelyekrõl állítjuk, különböznek:
az egyik esetben kutyák, a másik esetben lovak.
224a15 Végére értünk tehát fejtegetéseinknek,
melyek az idõre magára és vizsgáló-dásunkhoz
tartozó sajátságaira vonatkoznak.
1 Arisztotelész szövegében az „idõ” szó
különbözõ használataival kell számolnunk.
Az „idõ” szerepelhet mint mennyiség, és úgy
is mint „az idõ”, amely minden idõbeli dolgot és eseményt
tartalmaz, és amelyet önálló ágensként
szoktak emlegetni. Az elsõ használatnak több változatát
különíthetjük el aszerint, hogy az idõ egy
meghatá-rozott változás mennyiségét
jelenti-e, vagy konkrét változásokhoz nem kötõdõ
abszt-rakt egységet (pl. egy év), esetleg olyan mennyiséget,
amely konkrét változásokhoz nem kötõdik
ugyan, azonban meghatározott helyet foglal el az események
egymásra-következésében (pl. az 1999-es év).
Arisztotelész nem tesz különbséget a különféle
használatok között. Annyi azonban világos, hogy
az idõ mennyiségként való értelme-zését
tartja alapvetõnek, és erre akarja visszavezetni a nyelvhasználatnak
a másik alkalmazáshoz kapcsolódó elemeit (220b32
skk.).
2 Az „exoterikus” megjelölés utalhat Arisztotelész
saját szélesebb közönségnek szánt
írásaira (ilyenek töredékesen fennmaradt dialógusai),
vagy pedig más, nem az isko-lához tartozó filozófusok
érveire.
3 3 A ta onta, a „létezõk” kifejezés jelentése
nem esik pontosan egybe az újkori filozó-fia exisztencia
fogalmával. Ráadásul „létezõ” nem csak
valamely fennálló objektum lehet, hanem komplex tényállás
is, melyet kijelentés formájában írhatunk le.
Vö.: 223b23 skk. – itt Arisztotelész egyformán kezeli
a „nemlétezõ” ennek megfelelõ két típusát
(„Homérosz”; „a téglalap átlója összemérhetõ
az oldalakkal”). E különbségek miatt a fordításban
a görög létige alakjait nem a „létezni”, „létezõ”
szavakkal adom vissza, hanem a „lenni”, „azok a dolgok, amelyek vannak”
kifejezéssel – ezzel ugyanis egyrészt elkerülhetõ
az exisztencia modern fogalmára való (inadekvát) egyértelmûsítés,
másrészt a megoldás közelebb áll a görög
szóhasználathoz, amely ugyanazzal a szóval jelöli
egy objektum és egy tényállás fennállását
(„valami van”; „valami így és így van”).
4 A mostnak ugyanis nincsen kiterjedése, így az idõ
kontinuuma nem rakható össze mostokból.
5 Arisztotelész sem itt, sem késõbb nem adja meg
a felvetett apóriák megoldását.
6 Nem világos, hogy pontosan milyen szövegre utal Arisztotelész;
elképzelhetõ, hogy a Fizika egész eddigi elemzésére.
7 Az elõbbi nézetet egyes ókori magyarázók
Platónnak tulajdonítják, az utóbbit a püthagoreusoknak
(lásd: Szimplikiosz: In Physicam. 700, 17 skk.).
8 Arisztotelésznél a „mozgás” (kinészisz)
terminusnak megtaláljuk egy tágabb és egy szukebb
jelentését: a mozgás jelölheti a helyváltoztatás
mellett a minõségi és a mennyiségi változásokat,
sõt esetenként a keletkezést és pusztulást
is. Szukebb érte-lemben a mozgás a helyváltoztatásra
alkalmazható, és a változás (metabolé)
fajtájá-nak számít. Az idõteória
kifejtésében az elõbbi jelentés releváns,
noha a helyváltozta-tás az idõmérés
szempontjából kitüntetett (223b12 skk.).
9 Arisztotelész példájáról más
forrásból nem tudunk semmit.
10 A kitétel problematikus, hiszen Arisztotelész egyébként
a fizikai változáshoz köti az idõt (a mozgást
„számláló” lélek az idõnek csupán
egyik szükséges feltétele: 223a21 skk.), itt viszont
azt állítja, hogy a pszichikus változás elégséges
feltétele az idõ észlelésének. A nehézség
megoldása talán ott keresendõ, hogy Arisztotelész
ebben az összefüggésben nem tesz különbséget
fizikai és pszichikus mozgás között.
11 A kiterjedéssel bíró nagyság, a mozgás
és az idõ közötti strukturális hasonlóság
és függési reláció az arisztotelészi
koncepció vázát alkotja. Bizonyos kétértelmûsé-geket
azonban itt is találunk. 1. Arisztotelész bizonyos helyeken
nem a nagyságot, hanem a térbeli helyet tünteti fel
a sorozat elsõ tagjaként – vagy azért, mert tulajdon-képpen
négytagú sorozatra gondol, vagy egyszerûen mert ebben
az összefüggésben nem tesz különbséget
a kettõ között. 2. A tagok között nem teljes
a szimmetria: a kiterjedt nagyságnak és a mozgásnak
sokkal inkább tulajdonítható bizonyos ontoló-giai
függetlenség, mint az idõnek: ez ugyanis csupán
aspektusa a mozgásnak.
12 Torstrik kirekeszti a félmondat végén az esztin
szót. A szöveg a kirekesztés nélkül a következõképpen
értelmezhetõ: Az elõbb és utóbb a mozgásban
van és szubsztrá-tumát tekintve mozgás.
13 A szubsztrátum és a mivolt megkülönböztetése
több ponton fontos szerepet játszik a kifejtésben. Pontos
értelmezése vita tárgya. A mivolt (to einai, to einai
autói) szino-nimájaként szövegünkben elõfordul
a logosz, a definíció (219b19-20). A kifejezés eszerint
egy adott X-et mint X-et meghatározó jegyek kollekciójára
utal. A szubsztrá-tum pedig (ho pote on – „az, ami a dolog egyáltalában
véve”; a frázist a De generatione et corruptione 319b2 párhuzama
alapján értelmezik a „szubsztrátum” megfelelõjeként)
az, ami X qua X meghatározásának alapul szolgál.
A mivolt különb-sége fogalmi, definícióbeli
különbséget jelent, amely nem okvetlenül zárja
ki a reális azonosságot.
14 Ezt a mondatot szokás az idõ arisztotelészi
meghatározásaként idézni. A definíció
szerint az idõ a mozgásban található, mérhetõ
mennyiség, amely ontológiailag nem önálló,
hanem a mozgás tulajdonsága. Némi magyarázatot
igényel, hogy pontosab-ban milyen értelemben mondja Arisztotelész
számnak az idõt. Az idõ Platón szerint „az
egységben megmaradó örökkévalóság
szám szerint tovahaladó képmása” (Tim. 37d),
ahol a „szám” az égitestek mozgásainak ismétlõdésére,
periodicitására utal. Arisztotelész elemzésében
a kozmológiai-asztronómiai vonatkozások háttérbe
szo-rulnak, és az idõteória keretévé
a mozgás általános elmélete válik: az
idõ nem specifikusan az égi mozgásokhoz kötõdik,
hanem bármely mozgáshoz (223a29 skk.). A mozgás kontinuumából
két most elõbbi és utóbbi gyanánt való
megkülönböztetésé-vel metszünk ki egy
mérhetõ szakaszt. Ahhoz azonban, hogy az adott mozgás
konk-rét mennyiségét, számát megmondhassuk,
szükség van az idõ alapegységére, amely
viszonyítási alap gyanánt szolgálhat. Ezt az
alapegységet Arisztotelész szerint is az égitestek
szabályszerû mozgásai jelölik ki (223b12 skk.).
15 Arisztotelész az idõt alapvetõen az egyes mozgások
mennyiségeként, megszám-lálható aspektusaként
azonosítja, bár tulajdonképpen már a definíció
is feltételezi, hogy mûveleteket végzünk az egyes
változásokhoz nem kötõdõ, absztrakt idõegysé-gekkel,
és az idõ alább valóban szerepel olyan számként,
amellyel a mozgást mérjük (220a21skk.; 220b14 skk.).
16 A „szétválasztja” szó (horizei) Torstrik javítása,
a kéziratokban „méri” (metrei) áll. Nehézséget
jelent annak eldöntése is, hogy egy-egy mozgás teljes
idejének egységé-rõl (folytonosságáról)
van-e szó, vagy pedig szimultán mozgások idejének
azonossá-gáról – a ho d’ hama pasz ho autosz kifejezés
ugyanis mindkettõt jelentheti. Alább mindkét téma
bõvebb kifejtése megtalálható (220a4 skk.;
222a10 skk.; 220b5 skk.; 223a29 skk.).
17 A nagyság–mozgás–idõ függési relációja
maga után vonja a pont, a mozgás osz-táspontja és
a most analógiáját. Némi bonyodalmat okoz,
hogy a helyváltoztató tárgy a mozgás osztáspontja
bizonyos funkcióit átveszi, már-már úgy
tûnik, hogy a helyébe lép.
18Arisztotelész terminus technicusa a konkrét és
meghatározott dologra (tode ti).
19 Ebben az összefüggésben (arról van szó,
hogy mi biztosítja egy adott mozgásnak és a mozgás
idejének az egységét) nem csupán az releváns,
hogy X tárgy X tárgy, hanem a mozgó tárgy „ezt
és ezt a mozgást végzõ X tárgy” gyanánt
való azonosítása.
20 Az elõbbi és utóbbi alatt Arisztotelész
többnyire két pontot ért a nagyságban, a mozgásban
vagy az idõben (vö.: 219a22); itt viszont egyetlen osztáspontról
van szó, amely elõbbi és utóbbi részre
oszt egy kontinuumot.
21A fizikai/geometriai kiterjedés és az idõ struktúrájában
itt bizonyos eltérést fedez fel Arisztotelész: az
idõben nem lehetséges aktuális cezúra, amely
olyan módon lenne az egyik szakasznak vége, a másiknak
pedig a kezdete, mint a nagyságnál – valódi osztáspont
létrejöttéhez ugyanis az idõ folytonos múlásának
meg kellene szakadnia. Vö.: 222a10 skk.
22 Vagyis egy adott mozgást végpontjainak egymástól
való idõbeli távolságával mé-rünk.
23 D. Ross ennél a mondatnál szövegromlást
feltételez.
24 Problémát jelent, hogy Arisztotelész az idõt
itt és alább is több helyen olyan szám-ként
írja le, amellyel „számlálunk” (a mozgást mérjük),
fentebb viszont hangsúlyozta, hogy az idõ olyan szám,
amelyet számlálunk (219b2 skk.).
25 A görög matematikusok ugyanis a számot „egységek
sokasága” gyanánt definiál-ták (vö.: Eukleidész:
Elemek. VII. könyv, 2. definíció) – ez viszont nem illik
az egyes számra.
26 Arisztotelész itt megkülönbözteti a megszámlálható
dolgok konkrét számosságát az absztrakt számtól.
27 Kinészisz és kineiszthai.
28 A kifejezés ugyanúgy kétértelmû,
mint az „idõ” szó. Ha idõ alatt idõmennyiséget
értünk, „idõben lenni” egyszerûen annyit jelent,
hogy egy változás ennyi és ennyi ideig tart, vagy
hogy egy dolog ennyi és ennyi ideig áll fenn; ha azonban
mindent magában foglaló, egységes idõrõl
beszélünk, akkor az „idõben lenni” kifejezés
a do-log létmódjára utal (keletkezés, pusztulás
és változékonyság). Arisztotelész a
követ-kezõkben a második használatot az elsõre
vezeti vissza. Az idõben-lét témájához
vö.: 222b30 skk.
29 Az einai ebben az összefüggésben másképp
értelmezendõ, mint a szubsztrátum–mivolt distinkcióban.
A kontextusból úgy tûnik, hogy itt a szó egy
mozgás vagy egy dolog fennállásának tartamára
utal.
30 A bekezdésben tárgyalt témák másik
kidolgozása: 222b16 skk.
31 Ross kirekeszti a kéziratokban ezen a eyen szereplõ
„járulékosan” (kata szümbebékosz) kifejezést.
32 Az utalás a Fizika 202a4-5-re vonatkozik.
33 Lásd a 3. jegyzetet.
34 A szükségszerû igazságoknak (amilyen a
négyzet átlója és oldalai arányának
irracionalitását kimondó tétel) ellentmondó
állítások mindig hamisak.
35 Ross itt kirekeszti a kéziratokban szereplõ „mind
voltak, mind pedig lesznek” (kai én kai esztai) szavakat.
36 220a4 skk.
37 Torstrik kirekeszti az itt szereplõ „volt” (gegone) szót.
38 Hussey ezt a mondatot kirekeszti.
39 A bekezdésben tárgyalt témák másik
kidolgozása: 221a26 skk.
40 Vö.: az „idõben-lét” bõvebb tárgyalásával
(220b32 skk.).
41 Lásd a 10. jegyzetet.
42 Ross kirekeszti az itt szereplõ „számuk” (ho arithmosz)
kifejezést.
43 Arisztotelész itt az absztrakt számot species gyanánt
kezeli, amely alá egyes konkrét csoportokról állítható
predikátumok tartoznak. A megszámlált dolgok ettõl
megint csak különböznek. Meg kell tehát különböztetnünk
a tíz kutyát, a tízet mint e csoportra alkalmazható
konkrét predikátumot és a tízet mint absztrakt
számot.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta