A
címben foglalt kifejezés Sade, a bebörtönzött,
a frusztrációknak és a hízásnak magát
átenged? ember testi valójára is vonatkoztatható,
vagy azokra a beteg emberi
testekre, amelyek m?ködési zavaraikkal az orvoshoz vagy a pszichoanalitikushoz
fordulnak; de a sade-i test mindenekel?tt regényszer?. Egyfajta
retorikai modellnek engedelmeskedik és a szövegszerkezetbe
illeszkedik. Történeti szempontból a klasszikus
kor végére tehet?, amelyet a diskurzusok és a viselkedésformák
szigorú szabályozása jellemez. A regényben
szerepl? test itt a portréra és a funkcionális részletre
korlátozódik. Sade abban a korban ír, amikor a retorikai
szabályozás követelménye átadja a helyét
az eredetiség és a hitelesség követelményének,
amikor a verbális visszafogottságot felforgatja a mindent
kimondani akarás vágya. Elég, ha felütjük
a Szodoma százhúsz napját,
hogy megállapítsuk a klasszikus szabályozás
és a kimerít? elbeszélésre s radikalitásra
törekvés közötti feszültséget. A dráma
szerepl?ir?l szóló leírások sorban követik
egymást: a libertinusok, a feleségeik, a mesél?k,
a fiatal lányok és fiúk, a lóbaszók.**
Minden
úrnak kijár a tisztelet: az els? helyen Blangis herceg portréja
áll, vagyoni
és társadalmi helyzete, jelleme, története, végül
a tulajdonképpeni testi megjelenése alapján megrajzolva.
A szuperlatívuszok és a mitológiai hasonlatok a Szodoma
százhúsz napját a klasszikus regényformához
közelítik, de a portré a pontos
testméretek megadásának irányába halad
tovább, majd pedig a szerepl?k nemiségének
klasszikus szemszögb?l elgondolhatatlan részletességgel
történ? leírásában
kulminál. “Az a hír járta, hogy felépítésének
roppant nagysága ölte meg valamennyi n?jét”
(I, 24): a megfogalmazás anatómiai valóságot
sugall, a nagyvilági híresztelések
diszkréciójával. De ezután a herceg termetét
pontos számadatok írják le (“öt láb tizenegy
hüvelyk”, azaz 1 méter 91 cm), és a visszafogottságot
hamarosan
felváltja az orvosi rendel?re vagy a nyilvánosházra
jellemz? pontosság. Az a mondat, amelyik a testrészeket sorolja
fel, végül így fejez?dik be: “nemi szerve, mint egy
valóságos öszvéré, sz?rzettel gazdagon
övezve, és megáldva azzal a képességgel,
hogy spermáját akaratától függ? gyakorisággal
bocsássa ki”, valamint “éppen nyolc hüvelyk kerület?
és tizenkét hüvelyk hosszúságú
hímtagjának csaknem folyamatos erekciós képességével”.
Elhagytuk a klasszikus absztrakció és illend?ség követelményét
anélkül, hogy bármiféle realizmusnak engedelmeskednénk.
Blangis nemi szerve a merevedés állapotában 32 cm
hosszú, kerülete pedig 21 cm! Ez a test, amely éppoly
ideális, mint Nemours hercegé a Cl?ves
hercegn?ben,
a szociális és szexuális mindenhatóság
káprázatát testesíti meg. A Szodoma
százhúsz napjának nyitányában a
fallikus leitmotiv szerepét tölti be.
A
másik
három libertinus, a püspök, Curval elnök és
Durcet bankár portréja úgy jelenik meg, mint a tökéletes
libertinus portréjának megannyi variációja,
a hímtag hipertrófiájától annak
atrófiájáig; Blangis 8 hüvelyk kerület?
és 12 hüvelyk hosszúságú, csaknem folyamatos
merevedési képességgel megáldott hímtagjának
leírásáról áttérünk a püspökére,
akié 5 hüvelyk kerület? és 12 hüvelyk hosszúságú,
az elnökének kerülete 7, hossza 8 hüvelyk ritka erekciós
képességgel, Durcet-é 2 hüvelyk kerület?
és 4 hüvelyk hosszúságú.
A szervi adatok a kicsapongás különböz?
formáit feltételezik a fizikai er?t?l a képzeletbeli
kompenzációkig, az aktív
behatolás gyönyörét?l a passzivitás gyönyöréig.
Blangistól Durcet-ig a szervi potencia csökkenése egyáltalán
nem a szexualitás csökkenését jelenti, hanem
inkább
a kicsapongás szellemi áttételét, a fiziológiának
a képzelet általi meghaladását.
A libertinus kvartett a nemiség különböz?ségét
reprezentálja, ugyanakkor a hippokratészi orvostudomány
négy különböz? alkatát (szangvinikus, epés,
melankolikus
és flegmatikus), valamint az ancien régime négy társadalmi
osztályát (katonai nemesség, f?papság,
hivatali nemesség, pénzarisztokrácia) testesíti
meg. A regénybeli testet tehát szervi elemek, társadalmi
realitások és erotikus álmok alkotják. A
libertinus négyes szervezi a szöveget, mivelhogy a négyes
szám determinálja
a feleségek, az áldozatok, a lóbaszók számát,
valamint az elbeszélés id?tartamát, amely négy
hónap, azaz százhúsz nap. Hasonló négyes
osztást találunk
a Sainte-Marie-des-Bois kolostorban is, ahová Justine szerencsétlenségére
betéved: a négy szerzetes a négy vérmérsékletnek
felel meg, és a nemi lelemény teljes skáláját
reprezentálja.
Nem
lehet megítélni a libertinusok portréját anélkül,
hogy számításba ne vennénk az áldozatokéit.
A Szodoma százhúsz napja négy feleségének
leírása rettenetes
férjeiké után következik. Hárman közülük
kiemelked?en szépek. Sade hangsúlyozza
ugyan a köztük lév? különbséget, de szépségük
elvontabbnak, általánosabbnak
t?nik, mint a libertinusok testének leírása, amely
egyénítést, mértéket és számadatokat
tartalmaz. Az orgia mestereinek testét leíró metaforák
animálisak (“ereje mint a lóé, hímtagja mint
egy valóságos öszvéré”), a n?i áldozatok
testét felidéz?k pedig vegetálisak (Constance b?re
“fehérebb, mint a liliom”, Adéla?de hátsója
“rózsabimbó”). Julie esete ellenpéldaként
szolgál: ugyanolyan szépnek t?nik, mint társn?i, de
szája b?zös fogakat rejt, teste mindig piszkos. E két
tulajdonság
elegend? ahhoz, hogy Julie-t az ideális szépség birodalmából
átemelje a létezés valóságába.
? nincs többé a n?i passzivitásra ítélve,
amely nem más, mint engedelmesség a morális törvénynek
és az esztétikai szabályoknak, hanem csatlakozhat
a normától eltávolodó agresszív férfiassághoz
és a b?nhöz. A libertinusokhoz hasonlóan
individualitással rendelkezik. Korábban úgy t?nt,
hogy nemének sorsát (amelyet Justine, az örök áldozat
képvisel) és nevének sorsát (amely név
a tulajdonképpeni érzékeny h?sn?nek, Rousseau Julie-jének
a neve) követi, de kihasználja
személyes kalandját és libertinus státusra
tesz szert ugyanúgy, mint az a négy kerít?,
akik a Szodoma
százhúsz napja
mesél?i, vagy mint kés?bb Juliette.
A
test ily módon a jellem és a sors jele marad. A libertinusok
fiziológiailag meghatározott és intellektuálisan
felvállalt testtel rendelkeznek, feleségeik pedig szociálisan
oly módon átalakított testtel, hogy megfeleljenek
a morális el?írásoknak.
Constance “festeni valóan szép, és úgy van
megformálva, mintha a Gráciák is örömüket
lelték volna benne”, mintha a “Szerelemnek
is gondja lett volna rá”. Adela?de is “festenivalóan szép”,
“mintha regényh?sn? volna”. A szépség és az
erény az irrealitás, a mitológia és a regényesség
birodalmába tartozik. Csak a rútság
és a b?n tartozik a vágy és az er?szak alkotta valósághoz.
A szépség az agresszivitást
hívja segítségül, hogy felkeltse a vágyat,
amely energiát emészt fel, míg a rútság
önmagában is erotikus érdekl?dést kelt. A szépség
és a rútság, ha egyfajta vérmérsékleti
rendszerbe, illetve morális manicheizmusba illeszkedik, történetet,
elbeszélést ígér. A portré feldarabolja
a testet, tagokra, szervekre, részletekre osztja. Csak a jellem
biztosít számára értelmet és egységet.
A Szodoma százhúsz napja
bevezet? portréi el?rebocsátják az elbeszélések
és orgiák négy havi lefolyását.
A cselekmény lehet?vé teszi a testek mechanikájának,
dinamikájának és esztétikájának
egymást követ? analízisét.
Ahhoz,
hogy felidézzük a testek mechanikáját, a sade-i
fikciót vissza kell helyezni egy inkább posztkarteziánus,
mint karteziánus kontextusba, amikor
La Mettrie ember-gépe felváltotta az állat-gépet.
A testet ekkor mint egyfajta szervegyüttest képzelik el, amely
mechanikus modellre egyszer?síthet?. A test és a lélek,
a kiterjedés és a gondolkodás Descartes és
Malebranche által kifejtett dualizmusa
átadja a helyét La Mettrie materializmusának, akinél
a test határozza meg a gondolkodást. A sade-i libertinusok
ezt a materializmust vallják, amelyet a fikciók visznek színre.
Ebben az elrendezésben a testet szisztematikusan kiállítják,
megnevezik, leírják, néha feldarabolják. A
Filozófia a budoárban
Eugénie-jének a nevelése anatómiai és
szótári leckével kezd?dik. A fizikai valóságot
elfed? obskurantizmussal szemben Eugénie-t arra buzdítják,
hogy vegye szemügyre a saját, illetve Augustin, a fiatal kertész
testét. A test ekkor még passzív, csak a szemlélet,
a megnevezés, egyfajta gazdasági és szexuális
felhasználás tárgya marad. Csak a libertinusok tudata
és vágya szervezi a jelenetet.
Ezt
a passzivitást Justine történetének több
epizódja illusztrálja. Az els?
hóhérok
egyike, akinek a kezei közé kerül a fiatal lány,
a sebész Rodin, aki anatómiai kísérleteket
végez. Az erény meghurcoltatásában egy
fiatal parasztlányon kísérletezik, a Justine-ben
és Az új Justine-ben
a saját lányán. A tulajdonképpeni test a n?i
test, amelyet a megismerés hideg tekintetének és a
szándéka ellenére talán nem is oly fagyos vágy
manipulációinak vet alá. Rodin magának követeli
a tudományos kísérletezés privilégiumát,
hogy igazolja buja
gaztetteit egyik szaktársával együtt, aki természetesen
csak cinkosa. “Az alhas megnyílik. Rodin közösülés
közben kimetszi, kiszakítja, leválasztja és szaktársa
szeme el?tt egy tányérra helyezi a méhet, a sz?zhártyát
és mind a többit”(II, 566). A Justine ellen felvonuló
elnyomó
hatalmak sorában az orvosi hatalom ugyanazon a síkon található,
mint Bressac márki arisztokratikus hatalma, a sainte-marie-i szerzetesek
egyházi hatalma, Saint-Florent vagy Roland gazdasági hatalma
stb. Ezen hatalmak mindegyike romlott: az orvos veszélyes kicsapongó,
az arisztokrata
hitvány homoszexuális, az egyházi emberek korrupt
ateisták, a keresked? tolvaj és a bankár pénzhamisító.
A
terjedelmes Az új Justine-ben szerepel Bandole-nak, a nemzés
és a gyermekgyilkosság
megszállottjának az epizódja. ? rendszeresen n?ket
er?szakol meg azért, hogy teherbe ejtse ?ket, és miután
megszültek, az újszülötteket megfojtja. A meger?szakolás
és a szülés céljára kialakított
szerkezet hasonlít a m?t?ágyakra és a boncasztalokra.
Az anatómiai felszerelés és diskurzus a n?i testet
korlátlanul hozzáférhet?vé, felhasználhatóvá,
kiaknázhatóvá teszi. A Rodin-epizódban a szüzesség
és a defloráció titkának megfigyelésér?l
és magyarázatáról van szó; a Bandole-epizódban
pedig a terhesség és a szülés titkáról.
Azonban ezek a kutatások
nem a tudás, hanem a perverz gyönyör forrásai.
A karteziánus dualizmust elutasítja
a materializmus, viszont egyfajta morális dualizmussal helyettesíti,
amely megkülönbözteti egyrészr?l a maszkulin akaratot
és vágyat, másrészr?l a vizsgálódásra,
a behatolásra, az önmagától való megfosztottságra
szánt szervi mechanizmust.
A harmadik, Gernante-ról szóló epizódban a
vérkeringés és a vér élettani funkciója
képezi a kegyetlen kísérletezés tárgyát.
Gernande rendszeresen eret vág a feleségén, fiatal
szeret?it pollúcióval kimeríti, és megfigyeli
a táplálék, a vérképzés és
a spermahozam közötti cserehatást a különböz?
áldozatoknál. Az utolsó titok a halál, az organikus
testnek a szervetlen anyagba való átmenete: Mme de Gernande
testét nem boncasztalra helyezik, hanem étkez?asztalra, mint
valami puszta állati eredet? húst. Hóhérai
már nem törekednek semmiféle tudományos
kísérletre.
A
testek mechanikája az orgia során is érzékelhet?,
amely elrendezi a testeket, és a vágás, illetve a
varrás nyugtalanító agyrémeit szorgalmazza.
A sade-i képzeletet
a határsértés, a rálicitálás
mozgatja, amely a Szodoma százhúsz napjában
a lemeztelenített
testekr?l áttér a behatolást elszenved? testekre,
az er?szaknak alávetett
testekr?l a megcsonkított testekre. A mozgás mennyiségi
természet?, nem érkezik el min?ségi
változáshoz. Az újraírásnak abban a
folyamatában, amelyben Az erény meghurcoltatását
követi a Justine, majd a Justine-t Az új Justine,
az epizódok halmozódnak, a szerepl?k száma növekszik,
a testek telít?dnek erotikus kapcsolatokkal
és mécanóvá,
az 1950-es években divatos fémépít? játékká
alakulnak át. A szervek és a nyílások végletesen
tagoltak és egymásba illeszkednek. Az
új Justine-t
és a Juliette történetét
illusztráló metszetek megpróbálnak valószer?séget
kölcsönözni
a minden valószín?séget nélkülöz?
emberi halmazoknak és azok elrendezésének.
Mindegyik jelenet olyan, mint egy variációs szervi kirakójáték,
egy emberi testrészekb?l álló intarzia, amely nem
elégszik meg a testek egymás mellé rendelésével,
hanem valamennyinek az elevenébe vág. A valóságos
és a lehetséges közötti
határ elutasítása a testi egység elképeszt?
újraértelmezéséhez vezet. A test formája
szinte tetszés szerint változtatható a különböz?
vágások és varrások segítségével.
A
varrások vagy buja, vagy kegyetlen célokat szolgálnak.
Buját a Szodoma százhúsz napja
libertinusa esetében, akinek “egyetlen gyönyöre” az, hogy
“végbélnyílását
összevarratja” vastag, viaszos fonallal. Kegyetlent az olyan n?i áldozatok
esetében,
akiknek “összevarrják a nemi szervét és a végbélnyílását”,
vagy például Eugénie anyja esetében a Filozófia
a budoárban végén. A testnyílások
elzárásával a libertinus a saját és
mások teste fölötti uralmát hangsúlyozza.
Mindenhatóságát hirdeti, amelyet semmilyen társadalmi
törvény, semmilyen fizikai realitás nem korlátoz.
Amikor nérói mintára aljas módon a házasságot
gúnyolják ki azzal, hogy felváltva férjül,
illetve feleségül veszik valamelyik felszabadított rabszolgájukat,
Silling kényurai a társadalmi törvényt csúfolják
meg. Amikor a testeket akarják átformálni,
fiúkat lányokká átalakítani és
fordítva, a fizikai valóság törvényeit
lépik át. “Az egyik gonosztev? kiszedi az egyik fiú
és lány beleit, és a fiú beleit a lány
testébe helyezi, a lány beleit pedig a fiú testébe,
majd bevarrja a sebeket” (I, 364).
Aztán kicsit odébb
a kínszenvedések felsorolásában ez áll:
“Miután simára borotválta a hímvessz?t és
a heréket, egy vörös vasszerkezettel lyukat vág
a fiún, amit a szerkezet rögtön ki is éget” (I,
369). A varrás csak kiegészítése a szörny?
vágásoknak. A Szodoma
százhúsz napjának
negyedik része b?velkedik a felvágott, feldarabolt, csonkolt,
darabjaira szedett testek bemutatásában. Amíg Rodin
személye
a tudományos kíváncsiság perverzióját
testesíti meg, addig eme szerváthelyezések a sebészi
gyakorlat perverzióját reprezentálják.
A
sade-i h?s, akit távolról sem csak a saját impulzusai
irányítanak, igyekszik kikerülni a determinizmust, és
rákényszeríteni vágyának törvényét
a testre, a sajátjára
éppúgy, mint a másokéra. Ám a mechanika
hamarosan kevésnek bizonyul, és át kell térnie
a dinamikára. Ahogyan a leibnizi és newtoni mechanika meghaladja
a karteziánus mechanikát, a sade-i test sem csupán
a szervek mechanikus játékában, az emberi csapok és
csapszájak megfelelésében vagy a testrészek
felcserélésében merül ki. A vágy az elektromosság
modelljének megfelel?en feszültségre,
a gyönyör áramlökésre emlékeztet. Az
idegfluidum az elektromos áramnak felel meg, a gyönyör
pedig egy aktív és egy passzív, egy kezdeményez?
és egy, az aktust elszenved? test közötti potenciálkülönbségb?l
ered. Az áldozatok nyomorúsága
és fájdalma a libertinus számára “olyan ajzószerré
válik, amely er?s hatást gyakorol az idegeire, és
amely e heves lökés következtében még bizonyosabban
a gyönyör felé kormányozza az üregükben
kering? elektromos atomokat”. Sade írásai
Galvani kísérletei és Mesmer mágneses kezelései
idején születtek. A sade-i képzeletvilágban az
állati magnetizmushoz vagy Galvani tudományos hipotéziseihez
hasonlóan az emberi test villamosgéppé, villamos kondenzátorrá
válik.
A
dinamika lehet?vé teszi mozgás és nyugalom egyszer?sített
vagy látszólagos szembenállásának meghaladását,
amelyben a nyugalom többé nem egyéb, mint a mozgás
minimuma. Ebb?l az alapelvb?l kiindulva a szenvedés és a
gyönyör, a józanság
és az ?rület, az élet és a halál közötti
határ is elmosódik. A tudományos gondolkodás
kérd?re vonja e kategóriák hagyományos meghatározásait,
melyeknek
a határait és ingadozásait Sade illusztrálja.
Meddig lehet fokozni a gyönyört anélkül, hogy szenvedéssé
válna, meddig a szenvedést anélkül, hogy halált
okozna? A Justine
egyik szerepl?je, a pénzhamisító Roland felakasztatja,
majd levágatja magát, hogy megismerje a fojtogatás
által el?idézett orgazmust. A gyönyör úgy
jelenik meg, mint az eszméletvesztés és a halál
közé ékel?d? határeset. Míg Bichat Fiziológiai
kutatások az életr?l és a halálról
cím? munkájában (1800) meghatározza
a köztes állapotokat élet és halál között,
addig Sade regényei a végtelenül meghosszabbított,
id?ben felfüggesztett szenvedés vagy gyönyör vízióit
boncolgatják.
Caligula, ahogyan Suetonius meséli, elrendelte a hóhérnak,
hogy úgy verje az elítélteket, hogy azok érezzék,
amint meghalnak. A Sade által színpadra állított
gonosztev?k olyan szerkezeteket agyalnak ki, amelyekkel meghosszabbítják
a fájdalmat, megnyújtják
az élet és a halál közötti pillanatot. Egy
ilyen “fogas acélszerkezet” a Szodoma százhúsz
napjában arra szolgál, hogy “lassan és részletekben”
f?részelje el az áldozat nyakát (I, 358). Erre az
eljárásra javasoltam én az antiguillotine elnevezést,
mert a forradalom által bevezetett kivégz?eszköz igyekezett
kiiktatni minden fájdalmat, és az életb?l a halálba
vezet? utat minél jobban lerövidíteni. A Szodoma
százhúsz napjában
az elbeszélés el?rehaladtával egyre gyorsabb ütemben
t?nnek el az áldozatok, ellenben Az
új Justine
és a Juliette története egyre inkább részletezi
és komplikálja a fikcióban és annak elbeszélésében
meghosszabbított szenvedéseket. Justine eszményien
ellenáll, sebei behegednek, a halál megkíméli
egészen az utolsó csapásig, ám mint a filmeken
a színészt, egy sor fiatal lány helyettesíti,
akik testükkel felfogják a halálos csapásokat.
Justine megtörhetetlen teste a túlélés kihívását
állítja szembe hóhérainak kegyetlen invencióival.
Az agressziónak és az ellenállásnak, a szenvedésnek
és a halálnak az irányítása egyfajta
gazdasági rendbe torkollik.
A
libertinusok jól tudják, hogy sokat kell enni ahhoz, hogy
b?séggel termeljenek
spermát, hogy az emberi testnek fogyasztani kell ahhoz, hogy termeljen.
Szívesen
is veszik ezt a szükségszer?séget, egyensúlyt
teremtve az asztal és az ágy gyönyörei között,
vegyítve a szexuális birtoklást a ragadozó
falánksággal. Lassanként
emberi húsra éhes szörnyekké válnak. Nem
elég, hogy az áldozat testébe minden oldalról
behatolnak, azt szétszedik és feldarabolják, még
el is fogyasztják és meg is emésztik. Azonban Sade
nem elégszik meg a táplálékot spermává
átalakító
ciklussal. Gonosztev?i ínyencek és gyakran emberev?k, ugyanakkor
mindenféle
egyéb emberi eredet? folyadékkal, ürülékkel
is táplálkoznak. Az értékek általános
megfordítása arra kényszeríti ?ket, hogy a
szodómiát a vaginális behatolás
fölé helyezzék, a koprofágiát pedig gasztronómiai
különlegességnek tekintsék. A táplálék
er?t termel? ciklusával Sade excrementum és táplálék
azonosításának circulus vitiosusát állítja
szembe. A nemzést szolgáló szexualitás által
biztosított demográfiai fellendüléssel szembeállítja
a destruktív szexualitás pusztításait, amely
ahelyett, hogy megújítaná, csökkenti a népességet.
A gazdaság már nem irányítja a fejl?dést,
még a túlélést sem biztosítja, viszont
el?idézi az egyén és a társadalom kimerülését.
Marcel
Hénaff A libertinus test felfedezése
(1978) cím? tanulmányában azt a kontrollt
elemzi, amelyet a Szodoma százhúsz napjában
Silling kényurai az áldozatok teste fölött gyakorolnak
székelési ritmusuk és székletük természete
tekintetében. A libertinusok a foglyaik emésztési
és szexuális funkciója feletti uralmat maguknak
tarják fenn. “Hatalmas mennyiség? szárnyasmell, különböz?
módokon elkészített,
kicsontozott vadhús, kevés t?kehús, semmi zsír,
kevés kenyér és gyümölcs”
biztosítja “a napi kétszeri nagyon finom, nagyon lágy,
kit?n? íz? székletet”
(I, 180). A dédelgetett, majd er?szakot és behatolást
elszenved? test erotikus birtoklását követi bels? funkcióinak
birtokba vétele. Bandole terhességre kényszerítette
áldozatait, Silling négy libertinusa pedig az emésztés
egy bizonyos típusát
kényszeríti rá az övéire. “Az áldozat
teste – vonja le a következtetést Marcel Hénaff – lényegében
csak a libertinus testéhez kapcsolódó rendszer, egy
passzív függelék, egy test, amelynek akarata rajta kívül,
egy másik testben van.” A libertinusnak már nem is kell táplálkoznia,
mások testén él?sködik azzal a céllal,
hogy bels? tartalmukat is kiürítse, miel?tt az életükt?l
megfosztaná ?ket. Elidegeníti,
gyarmatosítja a másik
testét és arra kényszeríti, hogy érte
dolgozzék. Míg a materializmus minden, a természet
szempontjából csak állatnak min?sül? emberi lényt
egyesít, addig a libertinus elitizmus visszaállít
egyfajta dualizmust a fogyasztó
és élvez? testek és rabszolgáik között,
akiknek a léte csak a munkára és a szenvedésre
korlátozódik. Az utóbbiakat egyfajta termel? gazdálkodásra
kényszerítik,
hogy az el?bbiek számára a fény?zést, a henyélést
és a gyönyört biztosítsák.
Az
állati szintre süllyesztett, elgépiesített rabszolgatestek
különös gazdasági rendbe illeszkednek: munkaerejüket,
vérüket, spermájukat, ürüléküket,
nemz?képességüket,
s?t még húsukat is uraiknak adják, akik megfordítják
ezt a gazdasági
rendet: csak azért fogyasztanak, hogy ne termeljenek, csak azért
párosodnak, hogy ne nemzzenek, csak azért élnek, hogy
megakadályozzanak másokat a túlélésben.
A legszebb korban, nemz?képessége teljében lév?
test bájai iránt is érzéketlenné
váltak, jobban szeretik az öreged?, klimaxos, gyengül?
testek felbomló
szépségét a
sorvadó, önmagát elpusztító társadalom
mintájára. A libertinusnak csúfnak kell lennie, hogy
vágya még elviselhetetlenebb legyen azok számára,
akikre rákényszeríti. Jellemezheti átlagon
felüli férfier?, túlhajtott szexualitás,
amellyel a megkívánt n?ket és férfiakat gyötri,
ugyanakkor gyakran ölti magára a kimerült d?zsöl?
arcát, aki a genitális szexualitást rafinált
képzeletbeli gyönyörökkel
helyettesíti. Minthogy a kicsapongás meghaladja az egyszer?
érzéki kielégülést,
ezért a fallikus dimenziókat és a birtokolt tárgyak
számát tekintve végbemehet a kvantitatív mértéktelenség
formájában, de öltheti a kvalitatív mértéktelenség
formáját is az alkalmazott er?szakot, a szenvedések
kiagyalását tekintve,
vagy megjelenhet az értékek teljes megfordításának
formájában is. Ekkor a libertinus az, aki
újra felfedezi az aszkézist, a mérsékletet.
A mértéktelenségben vagy az értékek
felforgatásában a teljes szociális gazdaság
leépül, kimerül és tönkremegy.
Most
térjünk rá az esztétikára. A testek elrendezése
az elbeszélésben, az a színpadias jelleg, amelyet
a meseszövés és az illusztráció kölcsönöz
neki, kétségkívül a barokk esztétikának
felel meg, amelynek mintáját Sade éppen Rómában
találhatta meg. Juliette története érinti Olaszországot
és Rómát, mint ahogy menekülése
során Sade is eljutott a félszigetre, ahol nem mulasztotta
el meglátogatni a pápai államot. A szimmetriánál
és a klasszikus egyensúlynál jobban kedveli a csavaros
mozgást, amely a m?alkotásokat éppúgy megeleveníti,
mint a testeket. A római Szent Péter
bazilika
f?oltárának “csavaros oszlopai” szentségtör?
orgia keretéül
szolgálnak. A megcsavart test képe, amelyet ugyanez a mozdulat
kelt életre,
makacsul vissza-visszatér a sade-i fikciókban. Az áldozatok
megkorbácsolt, meger?szakolt, megmérgezett teste remeg, görcsbe
rándul és eltorzul. A fájdalom és a halál
láthatóvá válik az arcukon és a tagjaikon.
A korbácsolást dics?ít? beszédében
Clairwil, Juliette barátn?je egy képi archaizmust kölcsönöz
Brantôme Híres
hölgyek életrajzai
cím? m?véb?l: egy el?kel? hölgy
(valójában maga Medici Katalin)
abban lelte örömét, ha megfigyelhette társalkodón?in
a korbács okozta “h?köléseket”, “kéjes vonaglásokat”
(III, 431). Majd Clairwil egy fiatal n?áldozatát
kezdi gyötörni, felizgulva a “szökkenésekt?l és
h?kölésekt?l” (III, 434). Kicsit kés?bb a Juliette
történetében
a szörnyeteg Minski él? bútorokat eszel ki, kiváltképp
fiatal lányokból alkotott asztalokat: a lányokon felszolgált
meleg fogások “nagyon mulatságos rángatódzást”
idéznek el?, “a tenger hullámainak játékához”
hasonlót
(III, 706). A fájdalmas görcsös rángás elszemélytelenedik,
és természeti képpé, puszta esztétikai
gyönyörré változik. Az individuális test
elmerül a természet nagy mozgásaiban.
Az
ostor és a t?z csak egy állomás a többé-kevésbé
gyors halálra szánt áldozatok
számára. A mérgezés viszont elb?völi Sade-ot,
aki felidézi az öreged? XIV. Lajos udvarát izgalomban
tartó nagy botrányokat, és aki maga is érdekl?dött
a mérgez? anyagok iránt. Jérôme atya, a gaz
szerzetes, akivel Justine szerencsétlenségére
találkozik, szereti megmérgezni az áldozatait azért,
hogy élvezze testük rángásait és vonaglásait
(II, 768 és 770). A Juliette történetében
Durand asszony hivatásos
mérgez?. Meghívja Juliette-et, hogy figyelje meg és
hasonlítsa össze a különböz? mérgek által
okozott vonaglásokat: “A szerencsétlen el?ször rettenetesen
verg?dött, majd végül a legkülönösebb tekerg?dzések
és vonaglások közepette
a lábunk elé esett, miközben mi mind a négyen
b?ségesen ontottuk magunkból
a legszemérmetlenebb gyönyör hullámait” (III, 662).
A bizarr átmenetet képez
a borzalmas és a kívánatos között, és
a paradoxon, a borzalomból született szépség,
a szenvedéshez kötött élvezet tengelyét
képezi. A fiatalsága és szépsége teljében
lév? test frissességénél jobban szeretik az
öreged? test és a hulla különlegességét.
Az ilyen hullabecstelenít? “nem átallja szörny? csókokkal
illetni a halál
által eltorzított vonásokat, amelyek a hajdani báj
helyett csak a fájdalom vonaglásait (...) csak a kétségbeesés
görcseit kínálják” (III, 1146). A formát,
a szépséget
elhagyják az eltorzulás kedvéért, ami mozgás,
feszültség és er?szak, ám a halál a kétségbeesést
és a fájdalmat egy újabb paradox szépségbe
merevíti.
Különösen
két kínszenvedés jeleníti meg ezt a plasztikus
emóciót. Ezek kivetítik
a méreg szervi munkáját, láthatóvá
teszik a fájdalom bels? útját. Juliette végül
ítélkezik egyik b?ntársn?je fölött, akit
“meztelenül egy vasketrecbe dobnak, amely tele van négy napja
éhez? békákkal, kígyókkal, siklókkal,
viperákkal, veszett
kutyákkal és macskákkal”: “El sem tudják képzelni
ennek a szerencsétlennek
a kiáltásait, a tekerg?dzését, a h?köléseit”
(III, 1150). Az állatok felhalmozása önmagában
is eleget mond arról az agyrémr?l, amely az emberi testet
szembeállítja
az agresszív természet túlburjánzásával.
Az áldozat vonaglásai mintha csak fokoznák a csúszómászók
hemzsegését, a dühös állatok izgalmát.
Maga a pápa a földön valaha alkalmazott kínzások
történetében egy indián kínzási
módot ír le Juliette-nek: “Az irokézek áldozataik
idegeinek a végét pálcákhoz kötözik,
majd ezeket a pálcákat forgatva az idegek fölött
mintha kötélzet m?ködne; a testek kificamodnak
és oly különös módon hajlanak meg, hogy annak
tanulmányozása nagyon
ingerl? lehet...” (III, 895). A bizarr újra közbelép,
hogy a szenvedés borzalmát
az élvezet ingerévé változtassa. Az indián
találmány, amely a testet puszta marionetté, a fájdalmat
pedig groteszk látványossággá változtatja,
lehet?vé teszi azt, hogy uralkodjanak a test torzulásai fölött,
mint valami rémálomban vagy szörny?
vízióban.
Ha
a test erotikus
ingerlésének lényege összerándulásában
rejlik, akkor a libertinust is ugyanaz a mozgás jellemzi, mint áldozatát.
Az egyedüli különbség köztük az, hogy a
libertinus kezdeményez?je, míg az áldozat puszta elszenved?je
az er?szaknak. A perverz hullagyalázót
ugyanaz a görcsös vonaglás keríti hatalmába,
mint azok “a méreg el?idézte görcsös rángások”,
amelyeket áldozatának arcán szemlél. “A gyönyör
elmondhatatlan rázkódásai fogják el ekkor”
és “összeránduló izmai” jól érzékeltetik
“lángra gyúlt lelkének állapotát”
(III, 1129). A hóhér, miközben
áldozatának minden bels? tartalmát kiüríti,
meg?rzi akaratát és gonosztettének
tudatát. De arcának “összeránduló izmai”
leképezni látszanak “a méreg el?idézte görcsös
rángásokat”, az orgazmus és a halál tehát
ikertestvérek. Durand asszony “rohama” hasonlóan tükrözi
m?gonddal megmérgezett áldozatainak haláltusáját.
“Ekkor Durand asszony szörny? kiáltásokat hallatott,
tagjai kicsavarodtak,
borzalmas idegroham vett er?t rajta” (III, 660). A sade-i esztétika,
amint már sejthettük is, az erotikában oldódik
fel. A test szépsége nem egyéb, mint az érzéki
izgatás és a szexuális élvezet lehet?sége,
azaz arra való képessége, hogy részt vegyen
egy oly módon felfogott természet f? mozgásaiban,
amely csupán folyamatos akció és reakció, alkotás
és rombolás. A tudat rögzíti a határokat,
az átmeneti pillanatokat,
míg maga is foglyává nem válik az ?t tagadó
mozgásoknak. Ezért az írásra marad az a feladat,
hogy érzékelhet?vé tegye a test rángásait
és nyugtalanító villódzásait.
Szabó
László fordítása
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta