KUKLA KRISZTIÁN
A muzeális múzsa története és logikája

Jegyzetek

Boris Groys: Az utópia természetrajza
(Sebõk Zoltán fordítása).
Kijárat Kiadó, Budapest, 1997.
Boris Groys: Logik der Sammlung. Hanser Verlag, München, 1997.

A „régi” és az „új” fogalmát mûvészettörténeti szempontból vizsgáló írásában Jan Bialostocki felidéz egy régi retorikai topikát, a puer-senex, a gyermek mint aggastyán figuráját, hogy a mûvészet histográfusára rótt feladatok összetettségét érzékeltesse.  Lehet-e azonban feltétlen bizalmunk a hosszú szakállú gyermek bölcs pillantásában, ha úgy tûnik fel, a mûvészettörténet hagyományos belsõ logikája omlott össze? Milyen relevanciája van az elmúlt néhány évszázad során kirajzolódó mûvészetfogalmainknak, ha azok csupán a médiavilág kontrasztjaként állnak elõttünk? Mi az oka a fenye-getettség állandósult érzésének, melyre semmiféle elitizmus nem nyújthat gyógyírt? A kérdések, úgy vélem, kijelölik azt a terepet, ahol Boris Groys csiszolt logikájú esszéi berendezkednek, a szükséges redukció után kirajzolódó téma pedig a mûvészeti múzeumnak, azaz gyûjtés és gyûjtetés  (a gyûjtetés gyûjtött létet, gyûjtve levést jelent, nem mûveltetõ értelemben áll itt) paradox intézményének jelen helyzete.
A felvilágosodás gondolati hagyományában gyökerezõ mûvészetfogalom létrehozza önnön történeti kereteit, majd e keretek között büszkén jelenti ki saját autonómiáját. Idõtlenség és univerzalizmus jel-lemzi a mûvészet eme eszméjét, amelyet azonban csakis úgy lehet fenntartani, ha az a történetiség esz-méjével kapcsolódik egybe. A saját kultúra az identitás tere, amely történeti ciklusokba rendezõdik. A hegeli esztétika mint a mûvészet logikai szükségszerûségének és történeti folyamatainak briliáns össze-kapcsolása mára azonban szintén a szabadon aktualizálható múlt részévé vált. Hegel filozófiája elõ-mozdította és végigkísérte a múzeumok létrejöttét – Hegel tanácsadóként is közremûködött a Berlini Múzeum alapításakor –, ahol a patinás architektonika, s a falakon belül levõ anyag közötti feszültség megoldása intézményi feladat és filozófiai metafora is egyben. Jonathan Crary írja a modern mûvészet-történet kialakulása kapcsán: „A XIX. század három fejleménye elválaszthatatlan a mûvészettörténeti gyakorlatok intézményesülésétõl: 1. historikus és evolucionista gondolatmodellek, amelyek lehetõvé teszik, hogy formákat mint az idõ folyamának kibontakozását gyûjtsenek és klasszifikáljanak, 2. a vá-rosi lakosság egy részénél a szabadidõ létrejöttére és a kulturális döntési képesség megszerzésére kiha-tással levõ szociális-társadalmi változások, melyek a nyilvános múzeumok létrehozásának elõfeltételei, 3. a képek új tömegtermelése.”  Akár a demokratizálódási folyamatot, az eddig csupán kevesek számá-ra látható mûkincsek közgyûjteményekben való elhelyezését hangsúlyozzuk, akár a hatalom önrepre-zentációját, birtoklási vágyát – például az antik önstilizációban tetszelgõ Napóleon figurájában, a Louvre-ban kiállított dolgok megtekintésében az okupáció megismétlését is felfedezhetjük – , a múze-um mindenképpen megõrzendõ értékek hierarchikus tere.
Csakhogy a múzeum szimbolikus feladatkörei, organizációs és architekturális formái, valamint szociális funkciói maguk is erõteljes történelmi változásokon mentek keresztül; a menteni érdemes ér-tékek és az idõfogalom összefüggéseit mutatja be például Perneczky Géza: Hogyan építsünk múzeu-mot? címû esszéjében . Minden múzeumról szóló gondolatmenetnek kötelezõ penzuma az avantgárd mûvészek átkaiból szemezgetni, melyeket az élet nevében szórtak a múlt temetõinek tekintett múzeum-ra. A futuristák lelkesült támadása a terhes múlttal szemben, Malevics szuprematizmusa egyaránt ha-mut kívánt látni a múzeumok becses épületei helyén  (Groys gyakran említi a Fekete négyzet ilyetén értelmezését). A klasszikus avantgárd lankadatlan masírozását – míg manapság a fáradtság tekinthetõ kortünetnek, addig a századelõ mûvészei fáradhatatlan energiájukról, életerejükrõl biztosítják egymást és önmagukat: e téma is írásra serkenti fáradhatatlan szerzõnket – tanúsító mûvek persze nem is oly so-kára a manifesztumok megjelenése után igencsak látogatott kiállítási tárgyakká lettek. A tárgyi világhoz fûzõdõ viszony megrendülésével jelentkezõ tiszta formák egyeduralma viszont könnyedén értelmezhe-tõ valamiféle belsõ világgal kapcsolatban, s így minden támadás dacára megmaradt a festészet referenciális és reprezentatív szerepe. A mûvésznek „mindenekelõtt a lelkét kell gondoznia és fejlesz-tenie, hogy a tehetsége mindig valaminek az öltözéke legyen, s ne egy ismeretlen kézrõl elveszített kesztyûhöz (...) hasonlítson”– írja Kandinszkij.  A mûvészetet életté tevõ szándéknyilatkozatok az egyéni mûvészlélek nyomait hordozó, s egyfajta belsõ életként értelmezett mûvek megteremtésébe for-dultak át, ami így minden törés és berekesztõdés ellenére a mûvészettörténet hagyományos elbeszélési sémáját tette folytathatóvá. Majd a huszadik század második felének neoavantgárd törekvései hoznak menetirányváltást, az anything goes fázisában már nem mérvadó a történelmi avantgárd módszertani tisztaság-igénye, az eddigi történeti sémák elvetése a „kulturális” mûvészet kritikáját jelenti.  „Ez az absztrakt festészet egy metanyelvû festészet, amelynek referenciája maga a történelmi absztrakt festé-szet”– írja Peter Weibel a kilencvenes évek festészetét tárgyaló tanulmányában.  A tárgyak és a lélek helyébe az absztrakt festészet történelmi stílusai léptek, a formai és alakproblémák kódproblémákká váltak. Miután a hatvanas, hetvenes években tért nyerõ új esztétikai gyakorlatok a vizualitás és a kép addig érvényes fogalmát kérdõjelezték meg, Weibel két szorosan összefonódó lehetõséget lát a kortárs mûvészek elõtt: az úgynevezett „medializált vizualitás” útját, amely azt jelenti, hogy újra elsõdlegessé válnak a vizualitás természetét illetõ kérdések, melyekre választ a technikai médiumok világában kell keresni, valamint a „kontextualizált vizualitást”. Ez utóbbi fogalom azt takarja, ami sokáig láthatatlan maradt, azaz, hogy a mûvészet a vizualitásnak helyeket és médiumokat alkotott. A képek folyton át-csúsznak egymásba, a múzeumi, múzeumszerû kontextus paradigmatikus szerepû.
Bármilyen szándékkal is lépjen be a látogató a múzeumba – információszerzés, tanulás, konzum, kulturális regeneráció, vagy puszta véletlen –, mások esztétikai tapasztalatát is átélõ befogadóvá lehet.  Groys számára azonban elsõsorban nem a kulturális emlékezet és identitás pluralitása, vagy a mûvésze-tet gyûjtõ és kiállító intézményi struktúra történetisége fontos, hanem a gyûjtés immanens logikája. Esszéinek hangvétele így rokonítható az új médiák filozófusainak (Baudrillard, Flussér, Virilio) szöve-geivel, az univerzalitás szétesésérõl, lehetetlenségérõl beszámoló tekintet különös örömét leli rejtett összefüggések felgöngyölítésében, sommás paradoxonokban – a mûvészet és a média, a politika és az esztétika világa kerül itt új megvilágításba, s a homályban hagyott kérdések is e megvilágítások erejét hivatottak fokozni.
Amit Groys – nem csupán a múzeum kapcsán – oly vehemensen firtat, az tulajdonképpen a modernitás permanens kérdése is egyúttal: mi az új, hogyan jön létre innováció? A válasz lehetõségét a szerzõ szerint egy különbségtétel, egy határvonal hordozza: a kulturális archívum és a vele szemben álló profán tér elválasztása. Groys az archívum foucault-i meghatározásával szemben – az archívum mint annak törvénye, ami mondható, illetve ami megakadályozza a kimondott dolgok végtelen felhal-mozódását – ragaszkodik az archívum fogalmának materiális értelmezhetõségéhez. A kulturális emlé-kezetnek, melyben egymást váltó kanonizációs folyamatok játszódnak le, állandó dinamizmusa érde-kében szüksége van a profán térre, az archívumok által nem rögzített területre. Az új legfõbb célja az archívumba való bekerülés: „az új eredete ezért a kulturális értékek és a profán tér dolgai közötti érté-kelõ összehasonlítás” . Minden innováció ellenszegül az archívum értékrendszerének, az archívumon kívül keletkezik ugyan, ám teljes jelentését akkor nyeri el, ha integrálódik a kulturális emlékezetbe, mi-helyt bekerül az archivált dolgok közé. A szerzõ mûvészetértésének központjában, aki az újról írt könyvével (Über das Neue) a saját maga által leírt kulturális ökonómiai összefüggések ügyes spekulán-sa is, egyértelmûen a ready-made esztétikája áll. Groys szerint Duchamp az innovációs törekvésnek a nagy stratégája; a múzeum az archiváció, a történelmi összehasonlítás terepe, ahová a bejutás összehasonlíthatóságot és megõrzést jelent az önnön különbözõségét hangsúlyozó jelen számára. Igazán izgalmasak tehát mûvészi szempontból a „nem-mûvészetnek” mutatkozó dolgok lehetnek. Mûvészet és nem–mûvészet megkülönböztetése viszont, írja Groys, maga is mesterséges, azaz mûvészi, s ezáltal felfedezhetetlen, megalapozhatatlan, nem lehet rábukkanni valahol „túl”, de létre lehet hozni. A múzeum e létrehozás helye, s itt már megcsillan a konklúzió: a mûvészet gyûjtés, a muzeális és a mûvészi azonos fogalmak.
Groys szemében e gondolatmenetet az alapozza meg, hogy a mûvészet természete szerint látható-ság létrehozása,  a láthatóság pedig mindig a tradíció hátterében bontakozik ki, hiszen a gyûjtött, megõrzött, kiállított és reprodukált mûalkotást a már létezõ mûvek horizontjában észlelhetjük csupán. A kortárs mûvészettel kapcsolatos leggyakoribb nézet az új lehetetlenségével számol, Groys azonban elutasítja ezeket a végrõl szóló beszédeket, a post-histoire korszak akár prózai, akár örömteli formáját, mivel számára az új lehetetlensége a mûvészi alkotás lehetetlenségét jelentené. A hasonlóság, ha a dol-got most csupán az egyszerû érzékeléspszichológiai tényre redukáljuk, láthatatlanságot szül, látásunkat a figura–háttér reláció szabja meg, az ismerõsen konstatált mûalkotás mellett könnyen tovasétálunk. Az Új, a modernitás ezen álplatóni ideája viszont csak formálisan, nem pedig tartalmilag határozható meg (ahogyan azt a fejlõdés ideológiája, az avantgárd, a tudattalan elméletei stb. teszik). „Hogy a mûalkotás a tartalmi, ideológiai interpretáció tárgyává váljék, ahhoz elõször is mûalkotásként kell látni”, annak tekinteni.
Az innováció eszerint tehát a láthatóság tisztán formális feltételévé avanzsálódik. A „mi az új?”, valamint a „ki az innováció szubjektuma?” kérdéseit Groys elemzésében felváltja a „hogyan mutatko-zik meg valami mint új?” kérdése, elfoglalhatjuk végre azt a poszthegeliánus nézõpontot, ami a Groys által kedvelt kultúrökonómiai és -ökológiai rálátást biztosítja. A modernitás meghonosodását jelzõ tra-díció miatt viszont nehezen mutatkozik meg (lesz láthatóvá) az új hogyanjának e vezérkérdése, ha ugyanis az új a konvenciók, szabályok és hagyományok áthágása által keletkezik – ahogyan ezt az eu-rópai bölcselet nagy horderejû hagyománya tanítja –, akkor kialakulásához szükséges feltételeznünk egy rejtett erõt, s annak spontán beavatkozását. Az új nem jöhet létre valamiféle poétika, vagy technika által. A romantikától kezdve a poétikát a háttér láthatatlanságába szorító esztétika az új fogalmát a me-tafizikai ellentétpárok sablonjába rendelte. Groys a dekonstrukciót sem értelmezi a helyzetbõl kivezetõ kiútként, sõt kultúrökonómiai álláspontjáról sommásan – s ugyancsak leegyszerûsítve – kritizálja azt. Noha a dekonstrukció diskurzusa radikális módon teszi témájává a minden jelenlétet fenyegetõ inautentikusságot, „ahol a diskurzus tárgya rendre kicsúszik kezünk közül, ott a diskurzus maga bizo-nyul végtelennek: az interpretációk, a textualitás, a vágy végtelensége minden történelmi jelenen és jö-võn túlmutat. Még ha egy ilyen diskurzus témája a radikális végesség és a differencia is, mint például Derridánál, akkor is lehetetlen azt befejezni, tehát határait kijelölni és mástól megkülönböztetni.”  Is-ten, természet, történelem, vagy a differencia – Groys számára ezek csupán az új magyarázatának (akár az új lehetetlensége magyarázatának) tartalmi, azaz elvetendõ megközelítései.
A gyûjtés intézményes helyeit beárnyékoló jelenségek és az új jelenlegi válságának oka egyaránt a mûvészet saját kontextusában, illetve kontextuális mivoltában rejlik. A modern mûvészeti múzeum a XIX. század historizmusának terméke, a múzeumban megtestesülõ mûvészettörténet az univerzális történelem része. A múzeumot illetõ avantgárd kritika csupán meggyorsította a múzeumi tárgyak gya-rapodását, az „imaginárius múzeum” ötlete pedig az univerzalizmus tökéletesítéseként is értelmezhetõ. E mindent reprezentálni óhajtó igény, s annak látens elnyomó funkciója a múzeumellenes támadások legfõbb irányzéka. Az univerzális múzeum regulatív eszméje nem valósult meg, plurális mûvészeti kontextusok kívánnak szóhoz jutni; a mûvészet saját kontextusa kikerülhetetlenül heterogén. „Ha elvész a mûvészet univerzális kontextusában való hit, ha e kontextus sok apró, parciális kontextusra bomlik szét, lehetetlenné válik a nagy, az univerzális innováció is - hiszen hiányzik a rögzített és elõre megha-tározott háttér, ami ezt az innovációt megalapozhatná, tárgyát láthatóvá tehetné.”  Ami új itt, fel sem tûnik másutt, az innováció a maga részérõl bizonytalanná válik, parciális lesz.
A jelen múzeuma a „képzés helyébõl” a „fantázia helyévé” alakul (Hans Belting), a kortárs építé-szeti projektek legizgalmasabb feladata: a múzeum épülete és funkciói pedig mind jobban hasonlítanak a színházra, a múzeumokban azt láthatjuk, amit eddig soha (nem észleltünk). Ha bizonytalanná válik a normatív igényû kontextus vezérelve, akkor ez egyúttal megnyitja a lehetõséget, hogy ne a forma, ha-nem a kontextus és a háttér oldalán munkálkodjunk. Az új effektusát a módosuló háttér képzi. A kor-társ mûvészet legfõbb mûfaja az installáció, a mûvészi termék emlékezés-játékot, egyedi történelmet konstruál.  A történelem menetét vizualizálni hivatott intézményi struktúrát, a múzeumot mint a gyûj-temény helyét mind inkább felváltja a múzeum mint váltakozó kiállítások helye, valamint a múzeum-installáció mint lehetõségek nem egyenes vonalúan bejárható útja. Prominens vendégrendezõk veszik át a professzionális kurátorok szerepét, tárlatok utaznak mûvészeti fellegvárról fellegvárra. Derrida elõtt megnyílnak a Louvre raktárai, Robert Wilson kiállítást rendez Rotterdamban, Greeneway installációi bejárják Európa néhány nagyvárosát – hogy a szupersztárokat említsem.  Az installációk esetében pe-dig a mûvész a kurátor szerepét ölti magára. Ez az új helyzet – a kontextus medializációja, mondhat-nánk vegyítve Weibel kategóriáit – a mûvészet értékére való új kérdezésre sarkall. Groys esszéi nagy léptékben tárgyalják a kérdést: a klasszikus kort az imitáció, a természethûség és a remekmûvek hason-lóságon alapuló kánonja jellemzi, a modern mûvészetet a szabad szubjektivitás megnyilvánulása, amely tulajdonképpen inkább tiltása a réginek, s ahol a különbség a szervezõerõ, az innováció az érték, a ká-nont pedig felváltja az archívum. A bizonytalan háttér, az innováció modern útjának berekesztõdése a mai nézõ számára azt jelenti, hogy megszabadult ama történelmi kötelességétõl, hogy a szubjektivitás gyõzelmét ünnepelje. A mûvész (Beuys elhíresült mondása szerint: mindenki az) gyûjtõ és kurátor egyúttal, aki megkonstruálhatja saját múltját, hogy aztán el is szakadhasson tõle.
A szabad szubjektivitás terepére (Groys szerint a voltaképpeni mûvészet terepére) azonban több ol-dalról is árnyék vetül. A médiamûvészet sötétséget visz a gyûjtés belsõ tereibe, álomlétre szenderíti a múzeumokat, önmaguktól villódzó képeinek világával. A kulturális emlékezet helyei viszont akkor ke-rülnek igazán veszélybe, ha ingataggá válik, eltûnik a profán tér és az archívumok közti határ. A múze-um intézményének talán nem, de a múzeumi pillantásnak annál inkább belsõ hajlama önnön totalitását megteremteni. Groys szerint korunkat a múzeumjellegû társadalmi jelenségek elszaporodása jellemzi, s a múzeum korlátlan szaporodása fenyegeti legjobban régi és új valorizációs játékát. Múzeumszerûvé vált a város (Groys leírása ebben a maga nemében nem új: Quatremére de Quincy azzal az érvvel tilta-kozott Róma 1796-os Napóleon általi kifosztása ellen, hogy a város maga múzeum), múzeumnak te-kinthetõ az emigráns, ki változó élete különféle jegyeit gyûjtötte össze (ki nem? mondanám most Groysnak: mindnyájan alienek vagyunk), s efféle múzeum maga a kommunizmus is. A totalitárius re-zsimek az identitások politikai rögzítésével önmagukat tulajdonképpen abszolút múzeumnak tekintik, melyben tiltott az átrendezõdés bármiféle lehetõsége. Másrészrõl viszont nem kell az ideológiai tilal-mak mozdulatlansága ahhoz hogy a sokat emlegetett határ megszûnjék: a múzeum-metafora végtelen sokszorozódása maga is eltörli az innovációt, s a tautológia elvéhez vezet. Groys szövege itt, úgy vé-lem, valódi tótágast áll, az emigráns mini-múzeuma beszél a szerzõbõl, az elsõ esetben a szovjetrend-szer tapasztalatainak megfigyelõje (s megfigyelni csak kívülrõl, retrospektív módon lehet), majd pedig az ellenkezõ oldal, a multikulturális nyugat kritikusa jut szóhoz. A tautológia a médiák, a populáris kultúra tökéletes elve. Az úgynevezett alacsonymûvészetnek, a végtelenség világának tulajdonképpen egyetlen lehetõsége a monstrum-jelleg, a szokatlanság hajszolása, ami viszont kikerülhetetlenül tauto-logikus, hiszen a szokatlanság tradíciójába kerülhet csak vissza. A terminátor, a tökéletes gép bárhogy is igyekszik, végül kénytelen szerelmes lenni. A populáris világ hõsei nem mutathatják be saját banali-tásukat, efféle dolog csak a gyûjtemények lehatárolt tereiben létezõ mûvészetnek sikerülhet.
Groys magyarul napvilágot látott könyve, Az utópia természetrajza az immár németül író orosz fi-lozófus két kötetén alapul. A Die Erfindung Russlands és a Logik der Sammlung címû gyûjteményes kötetekbõl válogató szerkesztõ-fordító munkájával érdekes feladatot adott a Groyshoz hasonló meg-átalkodott szimbólumfejtõ olvasóknak. Az archívum és cenzúra összefüggéseit taglaló nagyívû kötetzá-ró esszé, A tautológiáé a jövõ a fentiek értelmében kirajzolja a magyar kötet a halál két modern megje-lenési formáját elemzõ kezdõszövegének archetipikus alakjait: Lenint, a totális szovjethatalom bebal-zsamozott kiállítási tárgyát, s Lincolnt, a multikulturális Amerika Disneyland-jének beszélõ szobrát. Persze a mindenlátásnak megvannak a maga veszélyei. A régi és az új problémájával kezdtem, s Boris Groys kötete kapcsán végül egy installációs ötlet motoszkál bennem: a gyermek mint aggastyán motí-vumnak vizuális kifejezést adó Dürer-kép számára, Nam June Paik videomûvészetének mintája alap-ján, egy homályos teremben, zárt tévéláncon a saját képét vetítenénk. Ezt az installációs ötletet nem tartom archiválandónak, Groys könyvét viszont igen.

Jegyzetek

1  Bialostocki e toposz kapcsán a megismerõ, gyermeki tudás és az emlékezõ, hosszú életre visszapillan-tó bölcsesség szintézisérõl szólva Dürer: Hosszú szakállú gyermek címû képét említi (Párizs, Louvre, Cabinet des Dessins).

2 A gyûjtetés gyûjtött létet, gyûjtve levést jelent, elsõsorban szenvedõ, s nem mûveltetõ értelemben áll itt, amint azt az egyik Groys esszé (Sammeln und gesammelt werden) fordítása sugallja.

3 Jonathan Crary: Techniken des Betrachters. Sehen und Moderne im 19. Jahrhundert.Verlag der Kunst, Dresden/Basel, 1996. 32.

4 Perneczky Géza: Hogyan építsünk múzeumot? In: Perneczky Géza: Zuhanás a toronyból. Enciklo-pédia, Bp., 1994.

5 Vö.: Boris Groys: Der Kampf gegen das Museum oder die Präsentation der Kunst im totalitären Raum. In: B. Groys: Die Erfindung Russlands. Hanser Verlag, München, 1995.

6 Vaszilij Kandinszkij: A szellemiség a mûvészetben. Corvina, Budapest, 1987. 76.

7 Hans Belting Jean Dubuffet 1949-es „Art Brut” kiállítását tekinti e szubverzió egyik nyitányának. Vö.: H. Belting: Das Ende der Kunstgeschichte. Eine Revision nach zehn Jahren. Beck Verlag, Mün-chen, 1995.

8 Peter Weibel: Pittura/ Immedia.. Balkon, 1995/ 5. 6-7-8.

9 Vö.: Gianni Vattimo: A múzeum a posztmodern korban. Magyar Lettre Internationale, 1998 nyár

10 Boris Groys: Über das Neue. Versuch einer Kulturökonomie. Hanser, München/Wien, 1992.

11 Boris Groys: Die Erzeugung der Sichtbarkeit. FAZ Nr. 24 (1995.) Tiefdruckbeilage. Lambert Wiesing a formális esztétika történetét tárgyaló könyvében – Wölfflin és Fiedler itt már a digitális kép-feldolgozással is kapcsolatba kerül (?!) – a láthatóság helyett a feltûnõség kategóriáját javasolja Groysnak. L. Wiesing: Die Sichtbarkeit des Bildes. Geschichte und Perspektiven der formalen Ästhetik.. Rowohlt Verlag, Hamburg, 1997.

12 B. Groys: Über das Neue. Id. kiad. 27.

13 B. Groys: Die Erzeugung der Sichtbarkeit. Id. kiad.

14 Vö.: Keserû Katalin: Az archívum mint mûalkotás. Az emlékezés helyei: archívumok, könyvtárak, múzeumok Új Mûvészet, 1998/3.

15 Lásd a professzionális mûvészettörténet egyik „sztárja” Hans Belting idézett mûvét.


Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány    c3.hu/scripta/