Ébreszt? minden áldott nap reggel tízkor. Ekkor, egy-egy kisfiú társaságában, az a négy lóbaszó,[1] aki éjszaka nem volt szolgálatban, sorra felkeresi a jóbarátokat,[2] egymás után benyitva mindegyik szobába. Ezek négyen azon nyomban a jóbarátok rendelkezésére állnak, azok szabadon kedvüket tölthetik velük, de a kisfiúkhoz egyel?re nem nyúlhatnak, ?ket csak mutatóba hozzák, étvágygerjeszt?nek, mivel úgy szól a döntés, illetve megegyezés, hogy a kislányok picsáját csak december havában fogják feltörni, ami pedig a kislányok meg a nyolc fiatal fiú seggét illeti, ezt január havában avatják, mégpedig azért csak akkor, hogy a szüntelenül felajzott, de ki nem elégített vágy még jobban megédesítse a gyönyört, amikor végre-valahára eljön az ideje; a zabolátlan ?rjöngés ugyanis szükségszer? következménye a felajzottságnak, és ezt a jóbarátok igyekeznek is minden módon kiprovokálni, minthogy az ? szemükben ezek a leggyönyör?ségesebb pillanatai a kicsapongásnak.
Tizenegykor
a jóbarátok átvonulnak a leányok lakosztályába.
Ott szolgálják fel a reggelit, pirított kenyeret[3]
forró csokoládéval vagy spanyol borral, vagy más
olyan ételt, amely pótolja az eltékozolt energiákat.
A reggelit nyolc pucér leány hozza be, két matróna,
Marie és Louison segítségével; míg
ezt a kett?t a leány-szerájba, a másik két
matrónát a fiú-szerájba osztják be.[4]
Ha a jóbarátoknak, a reggeli el?tt vagy után, történetesen
kedvük szottyan egy kis disznólkodásra, a leányoknak
ill? alázattal kell teljesíteniük minden buja kívánságukat,
máskülönben
a legszigorúbb büntetésnek néznek elébe.
Megállapodás
szerint reggelinél még nincs félrevonulás,
nincs elrejt?zés, és ha valakiben mégis ilyenkor ébred
fel a vágy, csakis a reggeliz?k el?tt, azok szeme láttára
paráználkodhat. Az illem megköveteli, hogy a leányok
minden alkalommal térdre ereszkedjenek, amikor valamelyik jóbaráttal
találják szemben magukat, és csak akkor álljanak
fel, ha erre parancsot kapnak. E szabály mellesleg nemcsak ?rájuk,
hanem a feleségekre és matrónákra is érvényes.
Mindenki
más fel van mentve alóla, viszont nagyuramnak szólítani
a jóbarátokat mindenkire nézve kötelez?.
Miel?tt
kivonulnak a leányok szobájából, az a jóbarát,
aki abban a hónapban a ruházatért felel?s (úgy
egyeztek meg, hogy a tisztet az alábbi sorrendben fogják
betölteni: Durcet novemberben, a püspök decemberben, a f?bíró
januárban, a f?herceg pedig februárban), vagyis aki a legapróbb
részletig felel?s az öltözködésért,
még ott a lakosztályban egyenként szemügyre veszi
a leányokat, és ellen?rzi, hogy csakugyan az utasítás
szerint vannak-e öltözve (ezt az utasítást minden
reggel
megadják a matrónáknak, mégpedig aszerint,
hogy a jóbarátoknak éppen mi a szándékuk
a leányokkal). Minthogy szigorúan tilos máshová
szükségre járni,[5]
mint a kápolnába, amelyet erre a célra rendeztek be,
és amelynek ez a rendeltetése, és mivel engedély
nélkül senki sem mehet oda (márpedig ilyen engedélyt
csak elvétve
adnak, rendkívüli esetben), az éppen soros jóbarát,
közvetlenül a reggeli után, mindent tüzetesen megvizsgál,
ellen?rzi mindegyik leány toalettjét, és ha szabálytalanságot
észlel, az illet? keservesen megfizet a kihágásért.
Onnan
átvonulnak a fiúk lakosztályába, és
ott is szigorú fenyítés jár minden szabályszegést.
Az a négy kisfiú, aki reggel nem találkozott a jóbarátokkal,
most
pótolja a mulasztást, és amikor emezek belépnek
a szobájukba, jöttükre lehúzzák a nadrágjukat;
a négy másik állva marad, mozdulatlanul, és
úgy várja az utasítást. A nagyurak, ha kedvük
tartja, akár bujálkodhatnak is a négy kisfiúval,
akit aznap akkor látnak el?ször, de csakis a többiek el?tt,
nyilvánosan: ilyenkor négyszemközt
még nem maradhatnak velük. Egy órakor, azok a lányok
és fiúk, kicsit és nagyok egyaránt, akikre
rájön a szükség, és engedélyük
is van rá, hogy elvégezhessék dolgukat (ezt az engedélyt
igen-igen nehéz lesz megszerezni, és jó ha az alattvalók
egyharmadának sikerül), rendben átvonulnak a kápolnába,
ott minden ízlésesen el van rendezve, és elképzelni
se lehetne alkalmasabb helyet az effajta élvezetek számára.
A négy jóbarát már ott van, és két
óráig várja az odaérkez?ket, de csak kett?ig,
sohase tovább, hogy azután úgy rendelkezhessen velük,
ahogyan kedve tartja, és ahogyan az efféle élvezetek
megkívánják. Kett? és három között
van az els? tálalás, az ebédet külön-külön
szolgálják fel,
egyiket a leányok, másikat a fiúk lakosztályában.
Mindkét asztalnál három konyhalány segédkezik
a felszolgálásban.
Az els? asztal körül nyolc kislány ül majd, a négy
matrónával; a második
körül a négy feleség, a nyolc kisfiú meg
a négy mesemondón?. Miközben az alattvalók ebédelnek,
az urak átvonulnak a szalonba, és háromig kellemes
társalgással
múlatják az id?t. Kevéssel három el?tt megjelenik
a nyolc lóbaszó, a lehet? legcsinosabban és leggondosabban
öltözve. Háromkor szolgálják fel az urak
ebédjét, és csak a lóbaszók részesülnek
abban a kitüntetésben, hogy ?k is helyet foglalhatnak az urak
asztalánál. Az ebédet a négy feleség[6]
szolgálja fel, anyaszült pucéran. De, varázslónak
öltözve, a négy matróna is segít nekik.
A négy matróna veszi ki az ételt a forgófülkéb?l,
ahová a cselédek kívülr?l beteszik a tálakat,
majd a tálakat átadják a feleségeknek, és
ezek teszik aztán az asztalra ?ket. A nyolc lóbaszó
az étkezés alatt szabadon tapogathatja, fogdoshatja a pucér
feleségeket, ezek nem utasíthatják vissza ?ket, és
nem is védekezhetnek. A lóba-szók kényük-kedvük
szerint sértegethetik, büntetlenül lekurvázhatják,
és mindennek elmondhatják
?ket, s?t, ágaskodó szerszámaikat is megdolgoztathatják
velük.
Asztalbontás
délután ötkor. Ekkor a lóbaszók visszavonulnak
a nagyszemléig, a négy jóbarát pedig átmegy
a szalonba, és ott két pucér kislány és
két pucér fiú –naponként más és
más – ávét
és lik?röket szolgál fel nekik. De még nem adhatják
át magukat a viharosabb élvezeteknek, egyel?re be kell érniük
az egyszer? csevegéssel.
Valamivel hat el?tt a négy gyermek visszavonul, és serényen
felöltözik.
Pontosan hatkor az urak átmennek abba a tágas helyiségbe,
amelyik a mesemondás
színhelye. Mindegyikük helyet foglal a falifülkéjében,
a többieket pedig az alábbi rend szerint kell elképzelni:
a trónon az a mesemondón? foglal helyet, aki soros abban
a hónapban; a trón grádicsain a tizenhat gyermek ül
majd, mégpedig
olymódon, hogy négyen (két fiú és két
leány) mindig szembe ülnek az egyik fali fülkével,
és így tovább, hogy mindegyik fali fülkével
szemben legyen két fiú és két leány:
ezek négyen csakis az adott falifülke szolgálatára
lesznek beosztva, és a szomszédos falifülke lakója
nem tarthat igényt rájuk, viszont a gyerekeket naponta
cserélik, és a fali fülkék el?tt mindig másik
négy gyerek ül majd, sohasem ugyanaz. Mind a négy gyereknek
m?virágf?zér lesz a karján, és ugyanolyan
szín? m?virágf?zér díszíti majd a fali
fülkéket is, úgyhogy ha a fülke lakójának
az ? négyeséb?l valamelyik gyermekre támad kedve,
csak a virágf?zért kell maga felé húznia, és
a gyerek már szalad is, hogy leboruljon el?tte. A négy gyerek
feletti lépcs?fokon egy matróna ül majd, ? ügyel
a gyerekekre, és arra is, hogy azok engedelmesen
végrehajtsák a falifülke lakójának utasításait.
A három mesemondón?,
aki abban a hónapban nincs szolgálatban, egy padon ül,
a trón lábánál, ?k ugyan egyetlen feladatra
sincsenek beosztva, de senkit sem utasíthatnak vissza.
Annak a négy lóbaszónak, aki aznap a jóbarátokkal
fog hálni, nem kötelez? a nagyszemlén megjelenniük;
?k a szobájukban
készülnek a nem kis feladatot jelent?
éjszakára. Ami a négy másikat illeti, ?k a
négy fülke el?tt ülnek, egy-egy mindegyik jóbarát
lábánál; a fülkében kerevet, a kereveten
pedig, a jóbarát mellett,
az egyik feleség ül, de mindig más, mivel alkalmanként
a feleségek is váltják egymást. A feleség
mindig pucér; a lóbaszó viszont mellényt visel
és rózsaszín taft térdnadrágot; az éppen
soros mesemondón? elegáns kurtizán módjára
lesz öltözve,
csakúgy mint három társa; a kisfiúk és
kislányok pedig, a négy négyesben, mindig másféle
jelmezt öltenek magukra, hol kínainak öltöznek, hol
spanyolnak, hol töröknek, hol görögnek; és másnap
megint másnak, de a ruhákat mindig taftból
és fátyolszövetb?l varrják: az altest azonban
semmiféle ruhadarabba nem lesz beleszorítva, és csak
egy t?t kell majd eltávolítani, hogy a ruha lehulltával
azonmód
feltárulkozzék. A matrónák felváltva
hol kedvesn?vérnek, hol apácának, hol tündérnek,
varázslónak vagy özvegyasszonynak öltöznek.
A fülkék melletti szobák
ajtaja tárva nyitva lesz, a szobában pedig, amelyben a kályha
kellemes meleget áraszt,[7]
meglesz minden olyan bútordarab, ami csak a paráználkodáshoz
szükséges. Minden szobában négy-négy szál
gyertya ég majd, a szalonban pedig félszáz.
Pontban hatkor a mesemondón? belekezd egy történetbe,
ezt azonban a jóbarátok akkor szakíthatják
meg, amikor csak akarják. A mesélés este tízig
tart, és ez alatt az id? alatt, mivel amúgy is a fantázia
felajzása a cél, minden paráznaság meg van
engedve,
csak a defloreálás szigorú rendjét szabályozó
rendelkezéseket nem szabad megszegni. Ezt leszámítva
azonban a négy jóbarát azt csinál a lóbaszójával,
hitvesével, a négy gyermekkel, valamint a hozzájuk
tartozó matrónával,
s?t, a mesemondón?vel is, ha úgy fordul a kedve, amit csak
akar, vagy ott mindjárt a fülkében, vagy a fülke
melletti szobában. A mesélést mindig csak annyi
id?re függesztik fel, amíg ki nem elégíti a vágyát,
aki félbeszakította, és mihelyt
végez, a mesélés azonnal folytatódik.
Tízkor
vacsora. A hitvesek, mesemondón?k, valamint a nyolc
kislány külön vacsorázik, és olyan gyorsan,
amilyen gyorsan csak lehet. Hölgyek nem jelenhetnek meg soha a férfiak
vacsoraasztalánál; a jóbarátok a négy
kisfiúval, illetve azzal a négy lóbaszóval
költik el vacsorájukat, akik aznap éjjel nincsenek szolgálatban.
A másik négy lobaszó felszolgál, mégpedig
a matrónák segítségével. Asztalbontás
után mindenki átvonul a nagyszalonba, arra az örömünnepre,
amelyet orgiának hívnak. Ezen mindenki részt vesz,
azok is, akik külön vacsoráztak, és azok is, akik
a jóbarátokkal,
de az éjszakára beosztott négy lóbaszónak
engedélyezve van a távolmaradás. A nagyszalont jól
bef?tik, és az összes gyertyát meggyújtják
a kristálycsillárokon.
Ilyenkor mindenki pucér: pucérok a mesemondón?k, a
hitvesek, a leányok, a fiúk, a matrónák meg
a lóbaszók, és pucérok a jóbarátok
is; És mindenki
egymás hegyén-hátán hentereg, összevissza,
a padlón fetrengve, és mindenki
mindenkivel paráználkodik, mint az állatok, vérfert?zést[8],
házasságtörést, szodómiát váltogatva,
és a jelenlev?k – az egy defloreálás
kivételével – minden bujaságnak és paráznaságnak
átadják magukat, ami csak megfordul a fejükben. Amikor
pedig eljön az ideje a defloreálásnak, azt is ilyenkor
végzik el, és attól fogva, hogy valamelyik gyerek
elvesztette a szüzességét, mindenki úgy élhet
vissza vele, ahogyan kedve tartja, és annyiszor, ahányszor
csak akarja. Hajnali kett?kor
véget vetnek az orgiának. A négy lóbaszó,
aki aznap éjszakai szolgálatra van beosztva, elegáns
hálóköntösben megkeresi a jóbarátot,
akivel hálni fog; emez még egy feleséget, vagy – ha
a defloreálás már megtörtént – egy gyermeket,
esetleg
egy mesemondón?t vagy egy matrónát is magával
visz, hogy velük meg a lóbaszójával töltse
az éjszakát, mégpedig mindenkori kedve és szeszélye
szerint, mindössze azzal a megszorítással, hogy minden
alaposan átgondolt elrendezés szerint történjék,
olyan elrendezés szerint, amelyben, a lehet?ségek szerint,
minden
éjszaka más tölti be ugyanazt a szerepet.
Ez
lesz a napirend. Emellett azonban a tizenhét hét mindegyikét,
amelyet a várkastélyban töltenek, egy-egy ünnepség
teszi majd emlékezetessé. Legel?ször is a házasságkötéseket
ünneplik meg: ezekr?l megfelel? helyen és id?ben még
lesz szó. De mivel a legels? házasságok a legkisebbek
közt köttetnek, elhálni még nem hálhatják
el ?ket, és így e házasságok semmiképpen
sem fogják megzavarni a defloreálások megszabott rendjét.
A nagyobbak közti házasságkötésre már
a defloreálások után kerül sor, így azok
el is hálhatják a házasságot, az sem okoz különösebb
zavart, hiszen a gyümölcsöt akkorra már leszüretelték.
A
négy gyermek viselkedéséért a matróna
felel?s. Ha szabályszegésen kapja ?ket, azonnal szól
a soros jóbarátnak, és az illet?t szombat este, az
orgia alatt nyilvánosan
megfenyítik. Lesz majd egy lista, arra fogják feljegyezni
a vétkeseket. Ami a mesemondón?k által elkövetett
vétségeket illeti az ? büntetésük csak a
fele lesz a gyerekekének, mivel
a tehetség a közjót szolgálja, és a tehetséges
embereket meg kell becsülni. A feleségek és matrónák
vétségeiért viszont kétszerte akkora büntetés
jár, mint a gyerekek által
elkövetettekért. Azt pedig, aki nem teljesíti azonnal,
amit kérnek t?le, mégha csakugyan lehetetlen is eleget tennie
a kérésnek, a legszigorúbban megfenyítik: mindenki
tudni fogja, hogy miért mi jár, és nyilván
igyekezni is fog, hogy a büntetést elkerülje. Az orgiák
alatt szigorúan tilos minden vihogás, és a legcsekélyebb
figyelmetlenség, tiszteletlenség vagy engedetlenség
is igen súlyos vétségnek számít, s ezért
kíméletlenül megtorlandó. Ha egy férfit
in flagranti találnak egy n?vel,
holott nem kapott utasítást rá, hogy paráználkodjon
vele, az illet?nek le kell vágni a karját vagy lábát.
Ha pedig valakit imádkozáson kapnak, vagy valaki a legcsekélyebb
vallásos érzésr?l tesz tanúbizonyságot,
az halállal lakol. A jóbarátok abban is megállapodtak,
hogy csak közönséges, ocsmány és alpári
szavakat vesznek a szájukra, és soha úgy ki nem ejtik
Isten nevét, hogy nem kíséri valamilyen szentséggyalázó
vagy istenkáromló kifejezés, és hogy annyiszor
fognak káromkodni és szentségelni, ahányszor
csak lehetséges.
Az alattvalókkal mindig durván és megvet?en beszélnek,
a n?kkel és a kisfiúkkal ellentmondást
nem t?r?, kemény hangon, a férfiakkal azonban alázatosan,
n?ies meghunyászkodással, mivel a jóbarátok
?ket férjüknek, önmagukat pedig feleségüknek
tekintik. Ha az urak valamelyike nem tartaná be a szabályokat,
vagy ha csak a leghalványabb jelét mutatja is a józanésznek,
és f?leg
ha csak egyszer is el?fordul, hogy este nem holt részegen
kerül ágyba, az tartozik ezer frank pénzbüntetést
fizetni.
Ha
valamelyik jóbarát a szükségét végzi,
egy általa választott
n? mindig elkíséri,
és minden olyan m?veletben segítségére
van, amilyenre az igényt tart. Egyetlen alattvaló –
legyen az férfi vagy n? –
sem tisztálkodhat a természeti szükségletek
elvégzése után, f?leg a nagydolog után nem,
ha csak az abban a hónapban
soros jóbarát erre nem ad engedélyt, és akinek
nincsen engedélye, de ilyenkor mégis tisztálkodik,
azt a legszigorúbb büntetés fogja sújtani. A
négy feleségnek
nem lesz semmi el?joga a többi n?vel szemben; s?t, épp ellenkez?leg,
még kíméletlenebbül
és még durvábban bánnak velük, és
mindig a legmegalázóbb és legvisszataszítóbb
feladatokra osztják be ?ket, mint például a közös
árnyékszékek
tisztítására, különös tekintettel a
kápolnában elhelyezett árnyékszékekre.
Ezeket az árnyékszékeket az ? kötelességük
minden héten kiüríteni, és ha ezt a feladatot
a feleségek elmulasztják, vagy nem hajlandók elvégezni,
vagy rosszul
látják el, szigorúan meg lesznek büntetve.
Ha
valamelyik alattvaló a nagyszemle alatt szökni próbál,
azonnal ki kell végezni, bárki legyen is.
A
szakácsn?ket és konyhalányokat viszont a legnagyobb
tisztelet és megbecsülés
illeti, és ha valamelyik úr mégis udvariatlanul bánik
velük, fizessen ezer Lajos-arany pénzbüntetést.
A pénzbüntetésekb?l befolyó összeg pedig,
ha majd visszatértek
Franciaországba, fordíttassék újabb d?zsölés
megszervezésére, vagy ehhez hasonlóra, vagy másmilyenre.
Ádám
Péter fordítása
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta