Mindenekelõtt szeretném megindokolni a témaválasztásomat, méghozzá nem valamilyen anekdotikus mozzanatra, hanem egy nagyon konkrét pillanatra utalva, mely Georges Canguilhem munkásságában – ha nem is törést, de mindenképpen – egyfajta újrakezdést jelent. Canguilhem egyik megnyilatkozása, egyik olyan nyilvános fellépése sarkallt a probléma kidolgozására, melynek emléke sokáig elevenen élt bennem (vajon melyik tanít-vány nem szeretné tanárával szemben kiegyenlíteni a számlát, vagy inkább talán saját ma-gával szemben, amikor újra és újra eszébe idézi tanára szavait). Az 1964/65-ös tanévben sugárzott a televízió egy adást az iskolatévé sorozatban, melynek szövegét írásban is megjelentették. A Filozófia és tudomány címû mûsorban2 Alain Badiou kérdéseire vála-szolt Canguilhem; itt hangzott el a következõ párbeszéd:
„Kérdés: Továbbra is élesen szembe kell
tehát állítanunk egymással a tudományos
ismeretet és a vulgáris ismeretet?
Válasz: Igen, s egyre radikálisabban meg kell õket
különböztetnünk egymástól. Tudományos
is-meretrõl nem beszélhetünk ott, ahonnan hiányoznak
a finoman kidolgozott matematikai elméletek, illetve az egyre bonyolultabb
eszközök. Legszívesebben azt mondanám, hogy vulgáris
ismeret nem létezik.
Kérdés: Ezt úgy érti, hogy a »tudományos
ismeret« kifejezés pleonazmus?
Válasz: Fején találta a szöget. Egy olyan
ismeret, amelyik nem tudományos, nem is ismeret. Az »igaz
ismeret« kifejezés pleonazmus, ahogyan a »tudományos
ismeret« vagy éppen a »tudomány és igazság«
szókapcsolat is az, hiszen az a két dolog, amit látszólag
megkülönböztetünk egymás-tól, majd összekapcsolunk,
egy és ugyanaz. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy az emberi
szellem kizárólag az igazságot áhítja,
mint az egyetlen elérendõ célt és értéket,
csupán azt állítom, hogy nem lehet megismerésnek
nevezni azt, ami nem az, nem lehet ezzel a névvel illetni egy tet-szõleges
életvonatkozást, ha egyszer annak semmi köze az igazsághoz,
vagyis ha nem áll kapcso-latban a szigorúsággal.”
Ezek az elevenbe vágó mondatok – ne feledjünk: egy
szóban elhangzott szöveg átírásával
van dolgunk, nem pedig egy írott szöveggel – mindig zavarba
hoznak, mert kétféle jelen-téssel rendelkeznek, kétféle
használatot engedélyeznek. Ugyanaz a zavar áll elõ,
mint ami-kor a filozófiában tautológiákkal
találkozunk (Canguilhem pleonazmust mond), ahol a szavak akarva-akaratlanul
a transzcendentálist, az abszolútat idézik meg: Deus
sive Natura, Scientia sive Veritas. Vajon olyan kritikai, sõt pozitivista
szándék munkál e sza-vak mögött, mely az
igazság birodalmát kizárólag a tudományos
tevékenység és objektivi-tás területére
szeretné korlátozni? Vagy pedig a tudomány, illetve
a tudományok fogalmá-nak hiperbolikus kiterjesztése
történik meg, ami így lefedi az igazság mezejének
totalitá-sát, még akkor is, ha ez a mezõ változhat,
folytonos mozgásban van, hiszen nincs egyszer s mindenkorra körülhatárolva
valamely konstitutív határral, hanem nyitott a saját,
folya-matosan zajló története felé. Világos,
hogy az értelmezés irányától függõen
a közbeékelt pontosítás vagy talán elõrelátó
óvintézkedés („Persze ezzel nem azt akarom mondani,
hogy az emberi szellem kizárólag az igazságot áhítja,
mint az egyetlen elérendõ célt és ér-téket…”)
értelme más és más, egyszer a filozófiának
a tudomány mellett (ha nem éppen a tudomány felett)
elfoglalt helyére célozhat, máskor pedig arra utalhat,
ami nem tartozik a filozófia hatókörébe, ami
egyenesen megtiltja számára, hogy létezésünk
végsõ instanciá-jaként, döntõbíróként
értse meg önmagát.
Zavarodottságunkat két további mozzanat még
inkább fokozza. Canguilhem ugyanis következetesen megtagadja
a filozófiától – még ha episztemológiának
keresztelik is el –, hogy „megszabja a tudomány fogalmának
kiterjedését”, s következésképpen „meghatározza
tartalmát”, hacsak nem az emberi kultúra egyik területeként
definiálja, ahol a tudományt teoretikus finalitása
különbözteti meg más tevékenységektõl
(mindenekelõtt az ipari tevékenységektõl).
Ugyanakkor az igazságra vonatkozóan mégis episztemológiai,
vagyis filozófiai tézist fogalmaz meg: „Az igazság
vagy formális értelemmel rendelkezik, vagy a jelenségek
értelmezésének koherenciáját jelenti,
másféle igazság nem létezik”. S ehhez még
hozzáfûzi: „a nehézség abból adódik,
hogy a formális egy adott pillanatban a tapasztalat szolgálatába
áll, s elõbbre viszi a tapasztalást: a tapasztalati
igazságot sokkal inkább a formális viszi elõbbre,
nem pedig maga a tapasztalás”. Tehát egy általános
episztemológiát vázol itt fel, ami egyébként
kevéssé volt jellemzõ rá (erre még késõbb
visszatérek), azonban nem az állítás, hanem
a tagadás móduszában.
Most nyugodtan mondhatják, hogy visszaélek olyan kijelentések
értelmezésével, melyeket szerzõjük valószínûleg
nem tekintett volna az életmûve részének. Könnyen
meglehet. Ha így van, kérem, tekintsék úgy
az elõbbieket, mintha ürügyet kerestem volna egy konkrét
kérdés felvetéséhez, melyre a valós
válaszokat magukban a szövegekben kísé-relem
majd meg felkutatni. Azt azonban ne feledjük, hogy néhány
évvel késõbb Canguilhem maga is felidézi korábbi
szavait. 1968. február 27-én a Sorbonne-on – nem vagyunk
már messze attól a naptól, amikor felforrósodik
a Quartier levegõje – a Raison présente címû
folyóirat és az Union rationaliste szervezésében
rendeztek egy kerekasztal-beszélgetést A struktúrák
és az emberek címmel.3 Canguilhem itt a következõket
mondta:
„Valamikor, úgy gondolom, minden filozófia szakos hallgatót és filozófiatanárt megbotránkoztat-tam, amikor egy televíziós adásban azt mondtam: csak tudományos igazság létezik, filozófiai igazság nincs. Ezt ma is vállalom. De amikor azt mondjuk, hogy csak tudományos igazság van, s csak a tudományos ismeret rendelkezik objektivitással, ez nem azt jelenti, hogy a filozófiának ne lenne tárgya. (…) Abban az értelemben valóban nem létezik filozófiai objektum, ahogyan a tudo-mányos objektum létezik, amit maga a tudomány konstituál a maga számára (az elméletek és a ta-pasztalás útján), de ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán ne léteznék tárgya a filozófiának.”
Vagyis filozófiai objektum helyett helyesebb a filozófia
tárgyáról vagy tárgyairól beszél-ni?
Kockáztassunk meg egy parafrázist: nem létezik konstituált
filozófiai objektum, aho-gyan vannak konstituált tudományos
objektumok, ellenben van a filozófiának tárgya vagy
vannak tárgyai, azaz kérdései. Canguilhem a neurofiziológia
politikai felhasználását állí-totta
példaként. A Sorbonne-beli hozzászólás
jelentõs mértékben pontosítja a problémán-kat:
a nem-tudományoktól vagy a pszeudo-tudományoktól
eltérõen, melyek elsõ pillantás-ra is történelem
nélkülieknek és bármikor megismételhetõeknek
mutatkoznak, a tudomá-nyossághoz konstitutív mozzanatként
tartozik hozzá minden valódi tudomány saját
törté-nelme. Még pontosabban, azok az egymást
követõ történeti formák bizonyulnak konstitu-tív
mozzanatoknak, melyekben az objektivitás elméleti és
tapasztalati, konceptuális és instrumentális feltételei
progresszív – vagyis az egyre növekvõ objektivitás
rendje szerint vég nélkül egymás helyébe
lépõ – rendszerekbe szervezõdnek.
Most már megkísérelhetjük a tudományos
igazság – egyedül létezõ – két típusára,
illetve két móduszára vonatkozó kijelentéseket
újra értelmezni. Canguilhem nem annyira a tudományok
valamilyen ismeretelmélet fényében történõ
osztályozását tekintette céljának, sokkal
inkább az igazság mezejét mint az objektivitás
és a historicitás azonosságát akarta meghatározni,
ami a tudás összes régiójában minden pillanatban
a formulák és az eszkö-zök meghatározott
és koherens kombinációját jelenti. Ez a tézis
nyilvánvalóan Bachelard elméleteibõl táplálkozik,
bár Gaston Bachelard-nál explicite így soha nem fogalmazódott
meg, ezért közvetlenül Canguilhem gondolkodásához
vezet el bennünket. Véleményem szerint Canguilhem munkásságában
volt egy pillanat, amikor tudomány és igazság identi-tását
hangsúlyozta, amennyiben ezek a fogalmak egy ennél lényegibb
identitást, nevezete-sen az objektivitás és a historicitás
azonosságát jelölték.
A következõ nehézség itt vár ránk.
Az imént az általános episztemológia kifejezést
használva azt mondottam, hogy ez filozófia vagy ismeretelméleti
filozófia lenne. De tud-juk jól, hogy Canguilhem – nem véletlenül,
vagy nem idõ hiányában – soha nem szándé-kozott
ilyen „episztemológiát” kidolgozni, legalábbis különálló
diskurzusként nem. Nyil-vánvaló, hogy szerinte belsõ
kötelékek fûzik egybe e lényegi egyenlõség
megállapítását (vagy akár egyszerû
sugalmazását) és azt a tényt, hogy a dolgokhoz
magukhoz való eljutás szándéka, amely maga
mögött kíván hagyni minden általános
vagy genetikus diskurzust, a szükséges teoretikus minimumon
túl is megkívánja történelmi és
filozófiai problémák vizsgálatát, éspedig
azok hagyományos megjelenítésének kritikáján
keresztül. Egy ilyen meta-tudományos diskurzust Canguilhem
szemében ugyanaz jellemezne, mint a „tudományos módszer”
vagy a „kísérleti módszer” diskurzusait, melyekrõl
mindenütt kö-vetkezetesen kimutatja, hogy egyívásúak
a tények normatív interpretációjaként,
illetve a tudás történetiségének tagadásaként
mûködõ pozitivista filozófiával.4 Ugyanakkor
azt igyekszik bizonyítani, hogy a filozófiáról
való lemondás, illetve egy metodológia, egy metanyelv
megalkotása között nem áll fenn alternatíva,
ahogyan ezt a pozitivizmus sugall-ja. Ez pedig, szerencsétlenségünkre,
azt jelenti, hogy Canguilhem filozófiai kijelentései – s
ezek nem oly ritkák, mint ahogyan általában gondoljuk,
legyen szó akár a megismerésre, akár az életre,
a történelemre vagy a technikára vonatkozó kijelentésekrõl
– mindig is egy nagyon specifikus kritikai és történeti
kontextusba ágyazódnak, s mihelyst megpróbáljuk
õket innen kiszakítani, azonnal értelmüket vesztik.
Vannak persze kivételek, mint például a polemikus
reagálások vagy a visszaemlé-kezések, konkrétan
a Gaston Bachelard életmûvét és gondolkodását
bemutató és elemzõ írásaira gondolok.5
S itt egy újabb nehézséggel kell szembenéznünk.
Canguilhem ugyanis azt a Bachelard-nak tulajdonított tézist
vallja, mely szerint a tudományok kritikai történe-tének,
egy nem-naturalista tudománytörténetnek, amelyik nem
hiszi, hogy képes az isme-ret faktumainak fiktív rögzítésére,
hanem a tudós elõtt megoldásra váró
problémák, vagyis a per definitionem axiologikus eljárásként
értett igazság-kutatás elemzésére és
értékelésére fekteti a hangsúlyt – szóval
egy ilyen tudománytörténetnek egy episztemológiára
kell épülnie. Pontosabban egy olyan episztemológiára,
mint amilyen a Bachelard-é is, tehát a teoretikus diszkontinuitások
és az intellektuális invenciók nem pozitivista szemléletû
filo-zófiájára. Ha betû szerint értelmezzük
a fentebbieket, tulajdonképpen nem teszünk mást, mint
a Bachelard-ról szóló eszmefuttatást egy Canguilhem-rõl
szólóra cseréljük fel, mint-ha ez utóbbi
csupán egy már korábban létezõ és
a mestertõl és baráttól származó
gondola-tot alkalmazott volna a maga vizsgálódási
területén. Csakhogy nem ezt akarjuk tenni, hi-szen Canguilhem
történeti és episztemológiai munkáit újraolvasva
az a meggyõzõdésünk alakult ki, hogy az életmû,
még ha nem is antibachelardiánus, még a Bachelard-tól
köl-csönzött fogalmak alkalmazásában is számos
eredetiséget mutat. De a félreértések elkerü-lése
végett forduljunk inkább azok felé a szövegek
felé, melyekben Canguilhem a maga számára szerette
volna tisztázni az „igazság” kategóriáját,
mégpedig a tudománytörténet problematikájának
átgondolásán és megvitatásán
keresztül. Három ilyen szöveget fogok most elemezni, melyek
döntõ jelentõséguek Canguilhem életmûvében.
Az elsõ ugyanabból az idõbõl származik,
mint a fenti kijelentések. Az 1964-ben Galilei: az életmû
jelentése és az ember tanítása címmel
tartott elõadásról van szó, mely a Tudománytörténeti
és tudományfilozófiai tanulmányokban jelent
meg nyomtatásban. Eb-ben az egyszerû, de rendkívül
feszes szövegben Canguilhem Koyré, Santillana és Clavelin
adataira támaszkodva azt rekonstruálja, hogy milyen episztemológiai
dilemma húzódott meg Galilei etikai indíttatású
választása mögött, amikor nem fogadta el azt a
teoretikus és egyben politikai kompromisszumot, amit az egyház
kínált fel számára (az asztronómiai
„hipotézisek ekvivalenciájáról”). Galilei egyszerre
két irányba indul el: egyfelõl igyekszik megvetni
a bolygómozgások dinamikájának alapjait, mégpedig
az elsõ, matematikailag ki-fejezett fizikai invariánsokból
kiindulva (ami azt az antik természetszemlélettel teljesség-gel
összeegyeztethetetlen tézist foglalja magában, hogy
a mozgás a dolgok olyan állapota, ami végtelenül
megmarad); másfelõl pedig Kopernikusz nézeteit igyekszik
részben a megfigyelésbõl származó (a
nagyítólencse távcsõként való
alkalmazásának köszönhetõen), részben
fizikai, tehát demonstratív érvényû bizonyítékokkal
alátámasztani és igazolni. Canguilhem így ír
errõl:
„Galilei elutasította Osiandrosz Kopernikusz-értelmezését, amit mind az arisztoteliánus filozófu-sok, mind a katolikus teológusok egyetértéssel fogadtak. Hû maradt Kopernikuszhoz, s küldetésé-nek tekintette, hogy a heliocentrikus világkép igazságát fizikai igazságként bizonyítsa be. Galilei géniusza abban nyilvánul meg a legélesebben, hogy észrevette: a mozgás új elmélete, a galileiánus dinamika még bizonyításra váró igazságok modelljét adja a kezünkbe, olyan igazságokét, amelyek megalapozzák az arisztoteliánus fizika és filozófia radikális és teljes elutasításaként megszületett kopernikuszi asztronómiát. Ezt a küldetést beteljesítve, Galilei arra kényszerítette az egyházat, hogy személyében Kopernikuszt ítélje el.”
Majd így folytatja:
„egyetértünk azonban azokkal, akik szerint Galilei fizikai
érvei (...) nem voltak bizonyító erejûek, ahogyan
azt õ gondolta; különösen azt nem sikerült –
Tycho Brahé kérésére – bizonyítania,
hogy a Föld mozog. (...) Galilei egyetlen kísérlete
sem erõsítette meg az elõzetes számítások
eredményeit, egyik sem gyõzte meg a tudósokat, akik
pedig éppoly kevéssé voltak arisztoteliánusok,
mint maga Galilei (...), az állócsillagok parallaxisának
megmérésére is várni kellett még néhány
évtizedet – ez lett volna az igazi fizikai bizonyíték
–, 1728-ban Bradley-nek is csak részben sikerült, a végsõ
eredmény pedig csupán a XIX. században született
meg. (...) S mindezek ellenére Alexandre Koyré szavaival
azt kell mondanunk, hogy Galilei »állt az igazságban.«
Az igazságban állni nem jelenti azt, hogy mindig az igazat
mondani (...)”6
Az igazságban állni: figyelemreméltó kifejezés,
s valóban sokak figyelmét felkeltette már. Vajon azt
jelenti – s itt térünk vissza az eredendõ kérdésünkhöz
–, hogy „az igazság-ban állni” annyit tesz, mint „a tudományban
állni”? S milyen támpontok szerint kellene ezt értelmezni,
és milyen irányt vegyen az értelmezés? S mindenekelõtt,
hogyan értelmezzük a -bant, ami, legalábbis metaforikusan,
egy térre, egy területre, s talán határokra utal?
Michel Foucault A diskurzus rendjében (1970) Canguilhemet idézve
és rá hivat-kozva, a következõ interpretációt
adja:
„Határain belül minden igaz és hamis diszciplína igaz és hamis kijelentéseket ismer el; ugyanak-kor a tudás egész teratológiáját kiutasítja területérõl. Egy tudomány külterülete népesebb és ke-vésbé népes, mint gondolnánk: a közvetlen tapasztalat, a képzeletbeli témák természetesen folyton idõtlen hiedelmek sokaságát hordozzák és vetik a felszínre; de szigorú értelemben talán nincsenek is tévedések, hiszen a tévedés csak egy meghatározott gyakorlaton belül merülhet fel és ítélhetõ meg; igaz, másfelõl olyan torzszülöttek nyüzsögnek itt, amelyeknek formája a tudás történetével együtt változik. Röviden szólva: ha egy kijelentést valamely diszciplínához akarunk sorolni, akkor nehéz és bonyolult követelményeknek kell megfelelnie. A kijelentésnek, mielõtt igaznak vagy ha-misnak minõsíthetnénk, az »igazságban« kell állnia, ahogy Canguilhem professzor mondaná.”7
Ez az értelmezés már önmagában is megérne
egy hosszabb elemzést, de most nem ez a célunk. Számunkra
az világlik ki belõle, hogy Foucault pontosan az ellentétébe
fordította Canguilhem mondatainak az értelmét. Canguilhem
valójában nem azt mondja, hogy Galilei – az ellenfeleitõl
eltérõen – már mindig is egy megszerkesztett diszciplína
határai között találta magát, hogy alávetette
magát a normáknak, és engedelmeskedett a „diszkurzív
rendõrségnek”, mely a kijelentések értékét,
azaz az igaz és hamis különbségét meghatározó
szabályokat megszabta a számára, röviden: nem
azt mondta és nem azt akarta mondani, hogy Galilei igazsága
bizonyos teoretikus és intézményi feltételek
függ-vénye, még ha ezeket a feltételeket a retrospektív
kutatás alapján szükségeseknek tartjuk is, hanem
épp ellenkezõleg azt, hogy Galilei mindenféle szabály
hiányában az igazság olyan univerzális berendezkedését
elõlegezte meg, melyet csak azután szentesítettek.
Ez a berendezkedés ugyanakkor össze sem mérhetõ
a ptolemaioszi és arisztotelészi, illetve a katolikus teológia
által ezekbõl összeötvözött világkép
szisztematikus tévedésével. Galilei annyiban áll
az igazságban, amennyiben ez az anticipáció reális
– miközben szó sem lehet arról, hogy az „elõfutár”
homályos és fiktív szererepét mérjük
ki rá.
Ha Canguilhem korábbi mûvei alapján vesszük
szemügyre ezt a problémát – A normális és
a patologikus címû munkától A reflex fogalmának
alakulása a XVII. és a XVIII. században címû
könyvig, Az élet megismerése címû kötetben
megjelent esszét is ideértve, mely a sejtrõl szóló
elméletek történetét tekinti át –, azt
találjuk, hogy minden más interpretáció csak
a „normáltudomány” egy újabb variánsához,
újabb elgondolásához vezetne, amely ellen Canguilhem
(még mielõtt így nevezték volna el) mindig
is hadako-zott, hiszen a tudományt az értelem kalandjaként
gondolta el, aminek az életvilág kebelén – noha az
emberi élõlény a hordozója – el kell szakadnia
magától az élettõl, hogy az élõ-lény
számára az élet által felvetett problémákat
megoldhassa. Pontosan ezt nevezzük teó-riának, ami tehát
nem a normalitás ekvivalense, hanem a normativitásé.
De különösen arra derül fény, hogy a Canguilhem
leírásaiban kibontakozó episztemológiai „keret”
nem szinkrón, azaz a térbeliség metaforáival
nem jellemezhetõ, csakis temporális modalitásban gondolható
el, s az általa megjelenített probléma teljes egészében
abban a kérdésben fo-galmazódik meg, hogy milyen tartalmat
kell tulajdonítanunk annak a „szakadéknak”, ami aközött
nyílik meg, amiben Galilei bizonyos – a kopernikuszi elmélet
objektív vagy reális igazsága –, illetve amit bizonyítani
képes.
Hogyan vélekedik errõl Canguilhem? Két, egymástól
teljesen különbözõ, noha egymással párban
álló nézetet fogalmaz meg. Elõször is,
szerinte Galilei abban a tudatban élt, hogy képes a „számítás
tekintélyére” alapozott bizonyítékokat felvonultatni,
„s ezzel megfogalmazta a matematikai fizika elsõ törvényét”,
vagyis egy teljes matematikai fizika megalkotását tûzte
ki célul, „az univerzum dimenzióiban”. S mint azt ma már
mindannyi-an jól tudjuk, ez meg is történik a késõbbiekben,
de hadd idézzem még tovább Canguilhemet: amikor Galilei
„felvállalta ezt, véges emberi egzisztenciájában
olyan végte-len feladatot jelölt ki a maga számára,
mely a tapasztalatok felmérésében és elrendezésé-ben
a tudás végtelen szubjektumaként tekintett emberiség
minden idejét felemészti”. Va-gyis Galilei elképzelte
a tudomány szubjektumát, és magát is a tudomány
szubjektumaként képzelte el. Másrészt viszont
ezt a végtelen feladatot végesnek képzeli: tehát
amikor az „igazságban áll”, egyben a „tévedésben
is áll”, éspedig azért, mert megreked a kozmosz „cirkularista”
reprezentációjánál (többek között
ezért nem figyel fel arra, amit Keplertõl kellett volna tanulnia;
Kepler fogalmai ugyanis – bár ezt egyikük sem tudta – kiegészítik
az övéit, és a kívánt „bizonyítékhoz”
lényegi segítséget nyújtanak).
S íme Canguilhem kétségkívül legsúlyosabb
tézise: „az igazságban állni” annyi, mint az igazság
idejébõl kizökkenni, nem az igazsággal egyidejûleg
vagy jelenidejûként lenni (az igazság jelenlétében
állni), hanem egyszerre megelõzni az igazat és késésben
lenni hozzá képest, amibõl már egyenesen következik:
a nem-igazságban állni. A Galilei helyzetét leíró
két megfogalmazás között (ti. „nem mindig az igazat
mondani, illetve az igazságban állni”) szerintünk nem
a megszorítás vagy az esetleges egymásmellérendelés
viszonylata áll fenn, hanem az implikációé.
Ahhoz, hogy az igazságban álljunk, nem pusztán egy
adott terület határain belül kell lennünk, ami ebben
az esetben, még ha virtuá-lisan is, az igazság birodalma
lenne (a maga „rendõrségével”) vagy pedig az igazság
biro-dalmának valamelyik tartománya (a konstituált
diszciplínák egyike), hanem tudni kell a bizonytalanságot
és a polémiát felvállalva – Canguilhem úgy
fogalmaz: önhitten – a nem-igazságban vagy a tévedésben
is állni. Egy bizonyos típusú tévedésben.
A tudomány = igazság képlet másik oldalára
is alkalmazva a mûveletet, arra az eredményre jutunk, hogy
„a tudományban állni” egyben azt is jelenti, hogy „a nem-tudományban”,
valamilyen meghatározott ideológiában állni.
De honnan került most elõ hirtelenjében ez a terminológia,
amikor mindezidáig még csak hasonló fogalmakkal sem
találkoztunk. Úgy tûnik, mintha egy idegen filozófiá-ból
csempésztük volna õket. Pedig nem, Canguilhem egy másik
szövegébõl valók, még-pedig az 1969-bõl
származó Mi a tudományos ideológia? címû
cikkbõl, mely bekerült az Ideológia és racionalitás
a tudományok történetében címû kötetbe
is, mint a kötet címadó darabja.8 Ez az írás
a kötet teoretikus gócpontja, amely köré a legkülönfélébb
illusztrációk szervezõdnek, és amely további
gondolatmenetek kiindulópontjává válik. És
legfõképpen: ez a mûben elszórtan felbukkanó
észrevételek hosszú sorának végpontja
is. E megjegyzé-sek mindegyikében az a gondolat bujkál,
hogy az igazságnak nincs olyan története, ami csak az
igazság története lenne, s nem létezik olyan
tudománytörténet, ami csak a tudo-mány története
lenne.9
Ez a két megfogalmazás nem ekvivalens egymással.
Az elsõt belsõ ellentmondás feszíti szét:
„Illuzórikus lesz az a történelem, amit csak az igazság
történetérõl akarunk megírni. Igaza volt
ebben M. Suchodolskinak: az egyetlen igazság története
ellentmondá-sos fogalom.” Az egyedüli módja annak, hogy
a történet megírása ne legyen ellentmondá-sos
vállalkozás, ha a történelembe, sõt még
az igazságba is beemeljük az ellentmondást, abban az
értelemben, hogy „tévedés” és „igazság”
nem egyidejûleg, egymás mellett létez-nek, hanem –
ahogyan egy kicsit korábban Canguilhem az „elavult történelem”
és a „szentesített történelem” Bachelard-tól
eredõ fogalmait használva mondja: „egyszerre el-különülnek
és egymásba fonódnak”. A második megfogalmazás
– a tudomány története nem lehet csak a tudomány
története – két külsõ feltételre
utal: egyfelõl azokra a gyakorla-tokra, kísérletekre
és intézményekre, melyek között a tudomány
maga is mint gyakorlat, kísérletezés és intézmény
foglal helyet, másfelõl pedig „a totalitás közvetlen
elérésére irá-nyuló tudattalan szükségletekre”;
ebben a remek fordulatban utalás történik a megismerés
vágyának szubjektumára, aki nem a tudomány
univerzális és személytelen szubjektuma, ugyanakkor
tõle soha nem választható el.
A különféle külsõ és belsõ
meghatározottságok találkozási pontjában
helyezkedik el az, amit Canguilhem – egy Marxszal, Althusserrel és
Foucault-val számot vetõ, aprólé-kos munka
végén – „tudományos ideológiának” nevez.
Ad is néhány példát ezekre a tu-dományos
ideológiákra, melyek nem redukálhatók a politikai
osztályideológiákra, külön-böznek az
áltudománytól és az anti-tudománytól
(mint amilyen a vallás), de különböznek a tudományos
szakember (vagy a tudós) ideológiáitól is;
ilyenek az atomizmus, az örök-léstan, az evolucionizmus,10
de ilyennek kell tekintenünk a vitalizmust is; ezzel, illetve en-nek
egyik aspektusával (az organicizmussal) hosszasan foglalkozik Canguilhem
mûve elsõ részében. S miért ne gondolhatnánk
el ugyanezzel a szóval a Kopernikusz elõtti asztro-nómiai
és kozmológiai geocentrizmust? Canguilhem kimutatja, hogy
ezeknek az ideológi-áknak nem „a megismerés terén”
kívül, hanem a megismerés terében van a szükségszerû,
jóllehet paradox helyük. Konklúzió gyanánt
pedig három tézist fogalmaz meg, melyek egyszerre magyarázzák
meg a tudományos ideológiák kialakulását,
felépítését és funkció-ját:
„a./ A tudományos ideológiák olyan magyarázó
rendszerek, melyek tárgya a kölcsönzés útján
fel-használt tudományosság normájához
viszonyítva hiperbolikus.
b./ Azon a területen, ahol egy tudomány majd megveti a
lábát, elõzõleg mindig egy tudományos
ideológiát találunk; és mindig egy tudomány
található az ideológia elõtt azon a szomszédos
me-zõn, amit ez az ideológia kerülõ úton
célba vesz.
c./ A tudományos ideológiát nem szabad összetéveszteni
az áltudományokkal, sem a mágiával, sem a vallással.
Bár ezekhez hasonlóan a totalitáshoz való közvetlen
eljutás tudattalan szükséglete mozgatja, az ideológia
olyan hit, amely egy már intézményesedett tudás
felé kacsingat, miközben elismeri annak presztízsét
és igyekszik utánozni a stílusát.”11
A tudományos ideológiák a tudományosság
valamely modelljének „önhitt” (hiperbolikus) kiterjesztései:
az igazság valamely normáját transzponálják
a modellt fenntartó, a normát létre hívó
és életben tartó fogalmak alkalmazási feltételein
túlra (az itt elemzett példákban ilyen fogalmak többek
között a „természetes kiválasztódás”,
illetve „az ontogenézis és a filogenézis megfelelése”).
Ezzel a kiterjesztéssel elvész az objektivitás, s
bizonyos érte-lemben az igazság virtualitásából
a tévedés virtualitásába lépünk
át.
De ettõl még a kiterjesztés az igazság
történetének, s ezáltal a tudományos meg-ismerés
történetének döntõ momentumaként
kerül bemutatásra. Való igaz, extenzió nélkül
nem képzelhetõ el a fogalmaknak egyik területrõl
a másikra, adott esetben egyik diszciplí-nából
a másikba történõ beáramlása vagy
exportálása, ami Canguilhem számára minden
fejlõdés általános fomáját vagy
legalábbis elõfeltételét képezi (s ami
együtt jár azzal az alapeszmével, miszerint a tudás
tipikus egységei nem a „teóriák”, hanem a „fogalmak”12).
A fogalmak áramlásukban (a fordításban, az
átvitelben, az általánosításban) fejtik
ki hatá-sukat és végzik a maguk „dolgát”, csak
így lehet õket próbára tenni, bizonyítás
alá vetni és igazként szankcionálni.
De azt is fel kell tételeznünk – Canguilhem korábbi
megjegyzéseit figyelembe vé-ve13 –, hogy az önhitt kiterjesztéssel
a fogalmak a maguk eredeti területén dogmatikussá válnak,
vagyis – átmenetileg – megszûnik annak a lehetõsége,
hogy több értelemben hasz-náljuk és eltérõ
módon értelmezzük õket: erre remek példa
a Newton utáni mechanizmus, ami a Principia és az Opticks
kauzális gondolkodását a „centrális erõk”
egy „determinista” doktrínájának egyértelmûségébe
kényszerítette. Ahhoz, hogy egy fogalom használatát
és tartalmát hiperbolikusan, egy elfogadott episztemológiai
határon túlra „kiterjesszük” (minden ilyenfajta kiterjesztés
elõször analógia útján jön létre,
legyen az akár formális, imaginárius vagy pragmatikus),
választanunk kell a fogalom teoretikus virtualitásai között,
vagyis egy „probléma-fogalmat” egy „megoldás-fogalommá”
kell át-alakítanunk,14 s itt rögtön ellentmondásba
ütközünk.
De Canguilhem még tovább megy, s azt sejteti, hogy a
tudományos ideológiák nem csak egy fogalmi kreáció
vagy egy igazság-faktum következményei, de mindig meg
is elõzik a tudományos kreációkat, azaz az
episztemológiai töréseket és szakadásokat.
Nem akármilyen tévedéssel vagy tévedés-szövettel,
nem bármilyen teóriával kell szakítania egy
tudománynak, hogy tudománnyá váljék,
hanem egy olyan idedológiával, mely már maga is egy
tudomány ideologizálódásának az eredménye
volt. Egy olyan ideológiával – s ezt már én
fûzöm hozzá –, mely már egy tudományos
fogalom vagy Spinoza kifejezésével él-ve „egy igaz
idea” ideológizálódása volt. Darwin és
Mendel például a környezet és az öröklés
fogalmaival szakított, melyek részben a mechanisztikus tudomány
ideológiai kiter-jesztésén nyugodtak. Galilei azzal
a dinamikával szakított, melynek fogalmai (mindenekelõtt
a „természetes hely” fogalma) az univerzum elsõ geometrizálásának
ideo-lógiai kiterjesztésével születtek meg.
Látszólag különös, sõt már-már
ellentmondásos ez a gondolat, hiszen azt sugallja, mintha a tudományosságnak
mint olyannak nem lenne kezdete, hanem a tudományosság és
az ideologizálódás, vagy még inkább
a fogalom ideologizálódásának és dezideologizálódásának
dialektikus játéka lenne a megismerés konstitutív
eleme. Értel-mezhetjük azonban úgy is Canguilhem (ebben
a tekintetben erõsen spinozista) állításait,
hogy a tudományosságnak nincs abszolút kezdete, csakis
egy végtelen folyamatban, az új-rakezdés és
kibontakozás végtelenül megújuló folymataként
gondolható el.15
Egy harmadik szöveg elemzésével szeretnénk
most megvilágítani, hogy pontosan milyen viszonyban áll
a megismerés az ideológiával: az 1974-ben megjelent
Encyclopoedia Universalisban Canguilhem írta az élet szócikket.16
E szintetikus írás alapján, melyben Canguilhem számos
vizsgálódás és olvasmány eredményeit
gyûjti egy-be, talán könnyebben megérthetjük,
hogyan olvasztja be Canguilhem az „episztemológiai akadály”
Bachelard-tól származó gondolatát a tudományos
ideológiák problémakörébe. Az „élet
tudományos megismerésének akadályait” feszegetve
utal arra, hogy „Gaston Bachelard munkáinak köszönhetõen
került a mai francia episztemológia érdeklõdésének
elõterébe a megismerés elõtt tornyosuló
akadályok eredetének és mûködésének
általános problematikája”.
Mindenekelõtt átdolgozza „az objektív megismerés
pszichoanalízisét” meghirdetõ bachelard-i tervet,
mégpedig egy Freudhoz közelebb álló és
közvetlenül a biológiai meg-ismerés problémáira
irányuló perspektívából, majd pedig
három nagy „komplexum-tárgy” jellemzése köré
építi fel a tudás objektivitása és az
emberi lény értékei közötti állandó
konfliktusról szóló gondolatmenetet. Minden ilyen
komplexum a maga szempontjából magyarázatul szolgál
arra, hogy
„az anyag megismerésének módszereit mind a mai napig újra meg újra elvetik az élet megismerése során, ami nem kizárólag az érzéki természet iránti megvetésbõl táplálkozik, de néha annak a pa-radox reménynek a megfontolt visszautasításából, hogy egy képességet az õt tagadó hipotézisek alapján megalkotott fogalmakkal és törvényekkel magyarázzunk meg.”
Vagyis, a biológiában mindig is jelen lesz az a konfliktus,
amelyik egyfelõl egy analitikus magyarázat, másfelõl
pedig egy különös tapasztalat között élezõdik
ki; az elõbbi az élõt a természeti jelenségek
univerzalitásába helyezve tárgyalja, az utóbbi
viszont a természetben kivételként észleli
(mint ami végsõsoron a „halál privilégiumának”
birtokosa).
Az élet nagy teoretikus koncepcióit (az élet mint
animáció, az élet mint mecha-nizmus, az élet
mint organizáció, az élet mint információ,
illetve kommunikáció17) átte-kintve – egyszerre idõrendbe
állítva és az eszmetörténetben egyidejûleg
bemutatva – látha-tóvá válik, hogy az élet
definíciójának kialakításakor minden
esetben ilyen „komplexumok” játszották a háttérszerepet.
Hiszen az élõlények leírásától
és osztályozásá-tól független módon
nem lehet úgy az életrõl mint olyanról koncepciót
alkotni, nem lehet az életet úgy konceptualizálni,
hogy az egyben ne a világról szóló koncepció
legyen. És viszont: a világról szóló
összes koncepció, „az emberi tapasztalat totalitásának”18
koncep-ciója a maga egyszerûségének és
abszolút szükségszerûségének illúzióját
valószínûleg csakis arra a tudattalan erõre
építheti, amelyik a születésrõl, az életrõl
és a halálról, az egyed és a faj korlátjainak
áthágásáról komplexumokat bocsát
a rendelkezésére. Márpedig az élet definíciói
– amelyek egészen pontosan fogalmazva: Ideák (a lélek
Ideája, a gép Ideája, az organikus test Ideája)
– alapjában véve semmiben sem különböznek
attól, ami-ket korábban Canguilhem „tudományos ideológiáknak”19
nevezett. Történetileg minden-esetre elválaszthatatlanok
tõlük, hiszen minden tudományos ideológiában,
de különösen azokban, melyek korszakokat határoznak
meg, jelen van az élet valamilyen definíciója (például
az élet mint önmagában való individualitás,
mint az autoplaszticitás képességével rendelkezõ
organizáció), akár a fogalmi általánosítás
feltételeként, illetve forrásaként, akár
pedig céljaként vagy melléktermékeként
(meggyõzõek ebbõl a szempontból a Canguilhem
és munkatársai által készített részletes
tanulmányok az evolucionizmusról20). Nincs ebben semmi meglepõ,
hiszen „a totalitás közvetlen elérésére
irányuló tudattalan szükséglet” a teoretikus
elemben nem fejezõdhet ki anélkül, hogy az élet
vagy az élõlény valamely sé-mája legalább
analogikusan ne homologizálná az egyed, vagyis a megismerés
szubjektu-mának reprezentációját, illetve az
univerzum reprezentációját. Canguilhem több helyen
utal arra,21 hogy „az élet” minden definíciója – legyen
az bármilyen pozitív vagy pozitivis-ta – „ideologikus”, legalábbis
abban az értelemben, hogy ha az élet sajátosságát
az ismere-tek egy adott állapotában, a megfelelõ nyelven
szeretné meghatározni, szükségképpen többet
kell megcéloznia, mint pusztán magát az életet,
túl kell lépnie az élõlények univer-zalitásán
is, s ezáltal elhaladni az élet mellett, mely az az élõlények
közös „tulajdonsága”.
Ugyanezek az elemzések más szemszögbõl is
megvilágítják a „tudományos ideo-lógiákat”,
melyek helyét már az 1969-es cikk is kijelölte, amikor
rámutatott arra, hogy kapcsolat áll fenn az örökléstanról
szóló XVIII. századi diskurzusok, illetve a nemek
alá-rendeltségének, az apaságnak, a vérvonal
tisztaságának, az arisztokrácia legitimitásának
jogi problémái között, vagy pedig a spenceri evolucionizmus
és „a XIX. századi angol ipari társadalomban született
mérnöki terv között, mely a vállalkozás
szabadságának, az ennek megfelelõ politikai individualizmusnak
és a versenynek a legitimálását tûzte
ki cé-lul”. A „tudományos ideológiák” minden
kétséget kizáróan nem azonosak közvetlenül
az „osztályideológiákkal” vagy általában
a szocio-politikai ideológiákkal, sem a „hamis tu-dat” móduszában,
sem a legitimációs diskurzus módján. Mindazonáltal
nem lehet megke-rülni azt a kérdést, hogy vajon nem
minden esetben a társadalom, a társadalom hatalmi konfliktusai
és történelme által meghatározottak-e,
amire jó példa lehet az, amikor az or-ganizmust a szervek
közötti munkamegosztás terminusaival vagy éppen
a sejtek társadal-maként értelmezték, ahonnan
már csak egy ugrás, hogy a társadalmat mint organizmust
gondolják el.
„Mihelyst a konszenzust szolidaritásként értelmezik, már azt sem lehet tudni, hogy az organizmus és a társadalom közül melyik szolgál a másik számára modellként vagy legalábbis metafora-ként.”22
A tudományos ideológiák, illetve a szocio-politikai és teológiai-politikai ideológiák eme szükségszerû kapcsolatát – ami a tapasztalat totalizálására való tendenciát rejti magában – Canguilhem nem a vágyakozás és az ellenállás tudattalan kapcsolataként elemezte (mint a komplexumokat, az élet definícióit vagy a világról akotott koncepciókat), hanem implicit és teologikus elõfeltevések kapcsolataként.
„A differenciálás törvénye végsõ soron az egyén számára az állammal szembeni ellenszegülés tá-maszává lesz. De ha végül is explicite ezzé válik, talán implicite már kezdetben sem volt más.”
Ez „a valósághoz való valóságos viszony
félreismerésének” egy másik módja, amitõl,
ha a megismerés a célunk, meg kell szabadulni, feltéve,
hogy „az ideológia olyan ismeret, ami pontosan annyira távolodott
el a tárgyától, mint amennyire úgy gondolja,
hogy hozzáta-padt”.23 Az episztemológiai akadály többdimenziós
struktúrája most lesz csak teljes; Canguilhem elgondolásában
ez egy intellektuális és történeti formáció,
és csak a megisme-rés munkája során tárul
fel az a hármas vonatkozás, ami a fogalmak extenziójával
(vagyis a magyarázattal és az analitikus diszkurzivitással),
a képzelõerõvel és a társadalmi köte-lékben
élõ ember praktikus céljaival, az emberi élõlényre
jellemzõ tudásvággyal (vagy ép-pen a nem-tudás
vágyával) összekapcsolja.
De nem tévesztettem-e szem elõl az eredeti kérdésemet,
amikor ezeket a gondola-tokat megidéztem és a saját
szakállamra és kockázatomra egy gondolkodói
fejlõdésvonal-ba illesztettem? Azt hiszem, nem, s talán
most már még több elem áll a rendelkezésünkre
egy jól megalapozott válaszhoz, hiszen ezek a gondolatok
egyfelõl konceptualizálják a megismerés történetét,
másfelõl pedig lényegi tézis fogalmazódik
meg bennük az igazság-ra vonatkozóan (helyesebben az
igazság létrejöttére vonatkozóan, mivel
e kettõ egymástól elválaszthatatlan).
A fogalom kapcsán fentebb „ideologizálódásról
és dezideologizálódásról” beszél-tem,
azt a gondolati mozgást értve ezen, mely az ismeretlen felé
törve, a nyelv elemében ezt az ismeretlent a képzelõerõ
felügyelete alá rendeli (legyen az a faj, az egyed vagy az
intézmény képzelõereje), de csakis azért,
hogy aztán a képzeletbelit felkínálja a kritika
és a fogalmi megmunkálás számára. A
tudomány a történetét tekintve nem más,
mint az a soha nem ismétlõdõ, meghatározott
végcél nélküli, végtelen folyamat, amely
a gondolkodás „belsõ” feltételeit (legyenek akár
tudattalanok, akár implicitek) külsõvé teszi
és a diszkurzivitásba projektálja, hogy az obejktivitás
által el tudjon tõlük szakadni.
Inenn ered az a „kibontott” formula, mellyel a tudomány = igazság
képletben kife-jezett immanens dialektikát kísérelem
meg kifejezni, amit szerintem Canguilhem, anélkül, hogy ezt
explicite megfogalmazta volna, maga is alkalmazott:
tudomány = (történetiség = (ideologizálódás/dezideologizálódás) = objektivitás) = igazság.
Ennek az egyenletnek a középpontjában az ellentétes
tagok (ideologizálódás/dezideologizálódás)
egysége és szétválasztása áll,
ezért nevezem dialetikának, noha Canguilhem (Bachelard-tól
eltérõen) ritkán használja ezt a szót,
ám nem veti el teljesen.24 A dialektika az intellektuális
munka határát jelöli, s azt jelzi, hogy nem lehet úgy
„az igazságban állni”, hogy ne vállalnánk fel
a tévedés kockázatát, s ne tu-datosítanánk
önmagunk helyesbítésének mindenkori feladatát.
S viszont: annak a jele is, hogy az ideológia nem maradhat önmagával
identikus, a gondolkodás pedig nem lelhet végsõ menedéket
az ideológiában, vagyis nem teheti meg, hogy a megismerésrõl
lemond. Ezek után az az állítás, hogy „tudomány
és igazság ugyanaz”, vajon nem a legadekvátabb kifejezési
módja-e annak, hogy sem az egyik, sem a másik fogalom nem
képes egy moz-dulatlan lényeget lefedni.
Ha csak úgy lehet „az igazságban állni”, hogy
a tudományban állunk, a tudomány munkáját
végezzük és a kockázatait felvállaljuk,
akkor a tudomány az az egyedüli gondol-kodás, amelyik
önmagát gondolja el, a „gondolkodás egyedüli elgondolása”
– attól elte-kintve, hogy mindig, újból és
újból meg kell tapasztalnia a saját feltételeit,
leszûrve a té-vedések tanulságát. „Szándék,
tévedés, a gondolkodás jelei”25 – mondja Canguilhem.
De a tudomány az egyetlen gondolkodás, mely számára
a belsõ akadályok végsõ soron lehetõségfeltételekké
válhatnak, az egyedüli, mely azt remélheti, hogy külsõ
és esetleges lehetõségfeltételeit – áthelyezve
õket – másutt is megtalálhatja mint a gondolkodás
szük-ségszerû „tárgyait”. Ezért még
ha a tudomány nem is minden vagy ha nem is az egész (mármint
a tapasztalat, az élet, a gondolkodás egésze), azt
mégis nyugodtan mondhatjuk, hogy virtuálisan semmi sincs
rajta kívül, amennyiben képes – no nem egyetlen szempillan-tás
alatt, csakis a „tudás végtelenjében” – mindent exteriorizálni,
ideértve önnön tevé-kenyégét is.
„Soha ennyire nem volt még nyilvánvaló, hogy az embernek a tudományért cserében, el kell ide-genítenie önmagától vitális kérdéseinek naiv tárgyait.”25
Kicsák Lóránt fordítása
* © Georges Canguilhem Philosophe historien des sciences. Albin
Michel, Paris, 1993. 58-76.
1 A televíziós adás írott szövege
a Revue de l'Enseignement philosophique 15. évfolyamának
2. számában jelent meg (1964. december - 1965. január),
a 10-17. oldalon.
2 Structuralisme et marxisme. U.G.E. 10/18. Paris, 1970. 205-265.
3 A Claude Bernard-ról szóló írások
a következõ kötetben találhatóak: G. Canguilhem:
Études d'histoire et de philosophie des sciences. Vrin, Paris, 1968.
127-171.; A kísérleti kutatásról szóló
iskolatévés adás (C. Mazieres-rel közösen)
szövegét pedig a Revue de l'Enseignement philosophique 18.
évfolyamának 2. száma közölte (1967. december
– 1968. január).
4 A legfontosabbak a már hivatkozott Études d'histoire
et de philosophie des sciences egyik blokkjában vannak egybegyûjtve.
5 G. Canguilhem: Études d'histoire et de philosophie
des sciences. Id. kiad. 44-46. A Canguilhem számára inspirációként
szolgáló Koyré-szövegrészlet a következõ
helyen található: A. Koyré: Études galiléennes
II. Hermann, Paris, 1939. Ennek a 155. oldaláról idézek:
„Mennyire megértjük Descartes-ot, aki Galilei összes kí-sérletét
»tagadja«! Hogy milyen igaza volt! Végtére is
a kortársak Galilei minden kísérletét, legalábbis
a való-ságos, valamilyen méréssel vagy számértékkel
végzõdõ kísérleteket hamisnak találták.
S mégis: Galilei állt az igazságban. Hiszen, amint
az imént láttuk, elméletének alapjait nem a
kísérleti adatokban keresi; nagyon jól tudja, hogy
így lehetetlen megalapozni azt...”
6 Michel Foucault: A diskurzus rendje (Romhányi török
Gábor fordítása). In: Uõ: A fantasztikus könyvtár.
Pallas Stúdió – Attraktor, Bp., 1998. 59. (A fordítást
némiképp módosítottuk – a szerk.) Hogy érthetõ
legyen a vitatott értelmezés, még a következõ
bekezdést kell idéznünk: „Sokat gondolkodtak már
azon, miképp lehet, hogy a XIX. század botanikusai és
biológusai nem látták, hogy Mendel igazat mond. E
kérdésre így válaszolha-tunk: azért,
mert Mendel olyan tárgyakról beszélt, olyan módszereket
alkalmazott, olyan elméleti láthatárra helyezkedett,
amelyek idegenek voltak kora biológiájától.
Igaz, Naudin már õt megelõzve azt a tételt
állította fel, mely szerint az öröklött vonások
diszkrétek; ám akármilyen újszerû vagy
különös volt ez az elv, mégis a biológiai
diskurzus részét képezhette, legalábbis rejtélyként.
Mendel viszont az öröklött vonást teljesen új
bio-lógiai tárgyként alkotja meg, addig még
sohasem alkalmazott szûrés segítségével:
e vonást elválasztja a fajtá-tól, elválasztja
az átörökített nemtõl, és generációk
folytonosan nyitott sorozatában figyeli meg, ahol e vonás
statisztikai szabályszerûségek szerint jelenik meg
és tûnik el. Az új tárgy új fogalmi eszközöket
igényel, vala-mint új elméleti alapokat.” Uo. Majd
ehhez még Foucault hozzáteszi: „Mendel igazat mondott, de
nem kora biológiai diskurzusának »igazságában«:
nem ilyen szabályok alapján alakították ki
akkoriban a biológiai tár-gyakat és fogalmakat; teljes
szintváltásra, biológiai tárgyak új
síkjára volt szükség ahhoz, hogy Mendel igaz
te-rületre lépjen és kijelentései (nagyrészt)
igaznak bizonyuljanak. Mendel »igazmondó torzszülött«
volt, a tudo-mány ezért nem beszélhetett róla;
Schleiden viszont mintegy harminc évvel elõtte, a XIX. század
kellõs köze-pén – tagadva a növényi szexualitást,
ám a biológiai diskurzus szabályai szerint – csupán
tévedést fogalmazott meg a diszciplína nyelvén.
Bármikor mondhatunk igazat valamely vad külterületen;
de igazságban csak akkor állhatunk, ha en-gedelmeskedünk
egy diszkurzív »rendõrség« szabályzatának,
amelyet minden egyes diskurzusban aktivizál-nunk kell.
A diszciplína a diskurzus termelését ellenõrzõ
elv. Megszabja határait, mégpedig egyfajta identitás
mûködése folytán, amelynek formája a szabályok
folytonos aktualizálása.” 59-60.
A „Mendel-eset” Foucault által adott elemzését
érdemes ütköztetni Canguilhemnek a Mi egy tudományos
ideo-lógia? (1969) vagy Az élettudományainak története
Darwin után címû írásokban adott értelmezéseivel.
Mindkét tanulmány megjelent a következõ kötetben:
G. Canguilhem: Idéologie et rationalité des sciences de la
vie. Nouvelles études d'histoire et de philosophie des sciences.
Vrin, Paris, 1977. Az utóbbi írások sokat köszönhetnek
J. Piquemal: Aspects de la pensée de Mendel címû elõadásának,
mely elhangzott a Palais de la Découverte-ben 1965. március
6-án.
7 G. Canguilhem: I. m. 33-45.
8 M. Foucault: Histoire de la folie a l'age classique. Plon,
Paris, 1961. 456. – itt olvashatta Canguilhem ezt a meglepõ megfogalmazást,
mely a szerzõ szerint „Claude Bernard egyik kortársától
számazik”: „Az õrület története a ráció
történetének az ellenszólama.” (Michea Démonomanie
szócikke Jaccoud Dictionnaire-jében). Az „igazság
történetének” pascali, illetve nietzschei tervét
Foucault sokkal késõbb tette a magáévá
(lásd: La volonté de savoir, 1976; L'usage des plaisirs,
1984).
9 Ez utóbbi példát közös munkájukban
teljes mértékben kibontották: G. Canguilhem – G. Lapassade
– J. Piquemal – J. Ulmann: Du développement a l'évolution
au XIXe siecle. P.U.F., Paris, 1985.
10 Uo.
11 Vagy ha jobban tetszik, azzal a gondolattal, mely szerint
a fogalom az a stratégiai elem a teóriákban, mely
körül „az igazság lehetõségei” lejátszódnak,
de amely maga is bekerül a cirkuláció, a „naturalizáció”
és a transzformáció gyakorlatilag végtelen
folyamatába. Lásd többek között Az élõ
és a környezete címû cikket a következo kötetben:
G. Canguilhem: La Connaissances de la vie. Vrin, Paris, 1965.2 129. skk.;
valamint A tu-dományos fogalomtól a filozófiai reflexióig
címû elõadást, amely a Groupe d'étude
de philosophie de l'Université de Paris által kiadott Cahiers
de philosophie elsõ, 1967. január 1-i számában
jelent meg (UNEF-FGEL). Canguilhem episztemológiája, Bachelard
és Cavailles nyomán nem csak par excellence módon
a foga-lom (és nem a „teóriák”) episztemológiája,
de Canguilhem az egyike azon kortárs filozófusoknak, akik
újból és újból felteszik a „Mi a fogalom?”
kérdését, és megpróbálják
kidolgozni a „fogalom” fogalmát. Ezt a kérdést is
tárgyalta a kommentárjaiban P. Macherey: La philosophie de
la science de G. Canguilhem. La Pensée, 113. szám (1964.
január-február), illetve D. Lecourt: L'histoire épistemologique
de Georges Canguilhem. In: Uõ: Pour une critique de l'épistemologie.
F. Maspero, Paris, 1972.
12 Lásd a sejtelméletet a következõ
helyeken: La Connaissance de la vie. Id. kiad. 43. skk.; Le vivant et son
milieu. Id. kiad. 129. skk., s természetesen a Du développement
a l'évolution... Id. kiad.
13 Canguilhem vállakozik is arra, hogy a fogalmak virtuális
többértékûségét szem elõtt
tartva, felkutassa a múltban ezt a „filozófiai pluralizmust”,
amit Bachelard a jelen, illetve a modern tudomány tevékenységének
elemzéséhez elengedhetetlennek tartott: ez talán azzal
áll összefüggésben, hogy számára
sem a biológiában, sem az orvostudományban nem létezik
„új tudományos szellem”, a ráció dialektizálódásának
értelmében, ami csak a futam végén, a pozitivitás
után jönne el. Minden fürkészõ és
munkálkodó ráció már mindig is dialektikus.
14 Ebben rejlik a gyengesége? Vagy inkább ez ereje?
Canguilhem episztemológiájával az „eredetek” problé-mája
végleg lekerül a napirendrõl, legyen szó akár
a tudományok, akár a pozitivitás eredeteirõl,
ami a „demarkáció” problematikájában, illetve
a „szakadás” problematikájában mindig is ott kísértett.
Az episztemológia tulajdonképpen a tudás történetiségének
elismerését jelenti, mely elismerés egyáltalán
nem „historicizmus”, hiszen ez a történetiség teljes
mértékben kizárja a tudás relativizálásának
lehetõségét. Nem hi-szem, hogy tévedek, amikor
így értelmezem Canguilhem mindenkori érdeklõdését
Augustre Comte tanítási iránt: különösen
azt a tézisét illetõen, mely szerint a „teologikus
tudás” uralma soha nem volt totális.
15 Encyclopoedia Universalis. 16. kötet. Paris, 1974. 764-769.
16 Meglepõ, hogy Canguilhem az élet mint evolúció
vagy mint transzformáció „definícióit” nem
illeszti be ebbe a sorba.
17 G. Canguilhem: Ideologie et rationalité. Id. kiad.
143.
18 Canguilhem itt „medico-filozófiai ideológiákról”
beszél.
19 Du développement a l'évolution du XIXe siecle.
Id. kiad.
20 Lásd például a F. Dagognet-val való
beszélgetést, az iskolatévé Le Vivant címû,
1968. február 20-i adásá-ban (a vita szövege
megjelent a Revue de l'enseignement philosophique 18. évfolyamának
2. számában (1967. december – 1968. január), 55. skk.
21 Az élet szócikke, 768. Id. hely. Lásd
továbbá Az egész és a rész a biológiai
gondolkodásban címû cikket a következõ
helyen: G. Canguilhem: Études d'histoire et de philosophie des sciences.
Id. kiad. 319. skk.
22 G. Canguilhem: Idéologie et rationalité. Id.
kiad. 36., 42., 45.
23 Külön munka témája lehetne a dialektika
itt felbukkanó koncepciója, illetve a filozófia történetében
elõ-forduló koncepciója közötti kapcsolat
megvitatása. A vitához támpontként most érjük
be egy szövegrészlettel, amelyben Canguilhem meglepõ
módon a „tagadás tagadásának” nyelvén
kezd el beszélni, egy Nietzsche-elemzésbõl kiindulva:
„Az illúzió szükségszerûségének
beismerése oda vezet, hogy már nem lehet a létet és
a látszatot azonosítani egymással. Egy oppozíció
töri meg az állítás egységét. Noha
a bot töröttnek látszik, való-jában mégsem
a bot törött, hanem az én ítéletem tört
ketté. (...) A reálist ítéletem vektoraként
állítom. Ez a vektor ellentétes irányú
azzal, mely szerint egy ítéletet az én ítéletemnek
nevezhetek. (...) A tudomány, pozitív kizárást
alkalmazva, explicit tagadása a tudomány azon – fogalomzavarral
élve: implicit – tagadásának, amit a tudatlanság
képviselt. A tudatlanság itt nem egy mostani, már
kész és mûködõ tudomány privációját
jelenti, hanem, Fontenelle szavait idézve az Éloge de La
Hire-bõl: »korábbi tudomány, amit a tudomány
mindig saját birtokaként fedez fel«. A tudatlanság
itt ártatlanság, illúzió, az az eredendõ
önhittség, ami megoldottként tüntet fel egy még
meg sem fogalmazott kérdést, és a valóságról
szóló állításnak mutat egy senki által
nem osztott ítéletet.” G. Canguilhem: De la science et de
la contre-science. In: Hommage a Jean Hyppolite. P.U.F., Paris, 1971. 173-174.
24 G. Canguilhem: Az agy és a gondolkodás. Lásd
a Vulgo jelen számában.
25 G. Canguilhem: Idéologie et rationalité. Id.
kiad. 119.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta