Ha
a Kongresszusi jegyzõkönyvet
olvassuk, az a benyomásunk támad, hogy a tudománytörténet
sokkal inkább egy puszta elnevezés, semmint tudományág
vagy világos fogalom.
Az ilyen üres rubrika aztán tetszés szerint tágítható
vagy szûkíthetõ, hiszen szemben a világos fogalommal
csupán semmitmondó címkérõl van szó,
míg a pontosan
meghatározott fogalom extenziója nem változhat anélkül,
hogy a benne foglalt tartalom ne szenvedne csorbát. Ezért
lehetséges a tudománytörténet címszava
alá besorolni egy nemrégiben megtalált
hajózási térképet éppúgy, mint
egy fizikai elmélet tematikus analízisét. Nem hiábavaló
tehát, ha elõször azoknak a tudománytörténetrõl
alkotott elképzelését vizsgáljuk meg, akik
állítólag ezt a történetet megírják.
Ebben a tárgyban persze néhány kérdést
már hosszú ideje rendszeresen feltesznek, és még
sokáig fel is fognak tenni, itt elsõsorban a ki,
a miért és a hogyan
kérdéseire gondolok. Egy lényegi kérdésrõl
azonban mintha mindenki megfeledkezne, nevezetesen arról, hogy minek
a története is pontosan a
tudománytörténet? S talán azért nem tették
még fel mindezidáig, mert magától értetõdõnek
tartották a választ, mely a tudományok
története vagy a tudomány története
kifejezésben egyértelmûen benne van.
Nézzük
most meg röviden, hogy rendszerint milyen megfogalmazásban
találkozhatunk a ki, a miért és a hogyan
kérdésével!
A
ki
rögtön
a hol kérdését veti fel. Másképpen
fogalmazva, ha a tudás egy adott, már specifikusnak számító
területén felmerül a tudománytörténet
kutatásának és oktatásának követelménye,
az azon nyomban valamely egyetemi intézményben talál
visszhangra. Bernard Sticker, a hamburgi Tudománytörténeti
Intézet igazgatója egy helyen kiemelte, milyen ellentét
feszül a tudománytörténet rendeltetése és
módszere között;[1]
rendeletetése szerint ugyanis a természettudományi
karokon lenne
a helye, míg az alkalmazott metódusokat illetõen a
bölcsészettudományi
fakultáshoz tartoznék. Ha a nem–faj reláció
alapján szemléljük a tudománytörténetet,
akkor mindenképpen a történeti tudományok központi
intézetében kellene számára helyet biztosítani,
a valóságban azonban az a helyzet, hogy mind a történészek,
mind a tudósok csupán mellékvágányon
érkeznek a tudománytörténethez. Az általában
vett történettudomány
elsõsorban politikatörténet vagy társadalomtörténet
jelent, ami legfeljebb
a vallásos vagy filozófiai eszmék történetével
egészülhet ki, az egészében vett társadalom
története pedig elsõsorban a jogi intézmények,
a gazdaság, a demográfia történeti változásait
öleli fel, s nem kap benne helyet a tudományos metódusok
és elméletek története, holott a filozófiai
rendszerek szoros kapcsolatban állnak vulgarizált,
vagyis ideológiává satnyult tudományos elméletekkel.
De a tudósoknak sincs szükségük a tudománytörténetre,
eltekintve attól a minimális filozófiától,
ami nélkül képtelenek lennének a nem tudós
társaikkal megosztani tudományuk alaptéziseit. Nagyon
ritka, különösen
Franciaországban, ahol jószerivel az egyetlen ellenpéldát
Bourbaki szolgáltatja, hogy tudósok, munkájuk összegzése
során, a tudománytörténet eredményeit
is beleszövik mûveikbe. S ha alkalomszerûen történésszé
válnak is, az nem áll összefüggésben kutatásuk
belsõ igényeivel. Persze arra is akad példa, hogy
az elsõrendû fontosságú kérdések
kiválogatásában tudósi kompetenciájuk
vezérli õket. Így járt el Pierre Duhem a mechanika
történetének megírásakor, s ugyanez áll
Karl Sudhoff és Harvey Cushing orvostudománytörténeti
vizsgálódásaira. Ami pedig a filozófusokat
illeti, õk vagy tradicionálisan és közvetetten,
a filozófiatörténeten keresztül
jutnak el a tudománytörténethez – hiszen a filozófia
minden korban egy éppen diadalmaskodó tudománytól
kölcsönözte az
eszközeit ahhoz, hogy az üdvözítõ tudás
útját és módját megvilágítsa
–, vagy közvetlenül,
az episztemológia felõl érkeznek, amennyiben az episztemológia
(a tárgyával adekvát tudás éppen aktuális
metódusainak
eme kritikai tudata) mindig is azt gondolta, hogy az õ feladata
ennek a tudásnak a dicsfényét emelni, mégpedig
azáltal, hogy beszámol azokról
az akadályokról, melyek
a gyõzelemhez vezetõ úton tornyosultak elõtte.
Ezért érdektelen például a biológus
és még inkább a valószínûség-számítással
foglalkozó matematikus számára annak
kiderítése, hogy a XIX. században Auguste Comte és
Claude Bernard milyen tilalomnak
engedelmeskedett, amikor nem fogadta el a valószínûség-számítás
érvényességét
a biológia területén, s ugyanezen oknál fogva
lesz ez lényegi kérdés annak számára,
aki episztemológiai szempontból vizsgálja azt, hogy
milyen szerepe lehet a
valószínûség-számításnak
a biológiában. A feladatunk most annak megmutatása
– s erre teszünk kísérletet alább –, hogy ha
a filozófia közvetlenebb viszonyban áll a tudománytörténettel,
mint a történelem vagy maga a tudomány, az csak azért
lehet, mert a tényeknek engedve, elfogadta a tudománnyal
szembeni új státuszát.
A
miért
kérdésére adott válasz szimmetrikus a ki
kérdésére adott válasszal. Három okból
lehet tudománytörténetet mûvelni: történeti,
tudományos és filozófiai okból. A történeti
ok a valóság adott
területén verifikált diskurzusként értett
tudományhoz
képest külsõdleges; tulajdonképpen ki is merül
a visszatekintésben, az emlékezésben, az intellektuális
rokonságok kutatóinak rivalizálásában,
az elsõbbség körüli vitákban. Jó
példa erre Joseph Bertrand
egyik beszéde, a Niels Henrik Abel akadémiai méltatása,
mely az elliptikus függvények felfedezésérõl
szól (1827). A kutatás történeti okát
az akadémiák létezése és mûködése,
illetve a nemzeti akadémiák sokrétûsége
szolgáltatja. Létezik továbbá egy egyértelmûen
tudományos ok is, amit a kutatásokat végzõ
tudósok és nem az akadémikusok észlelnek. Aki
egy addig ismeretlen,
a kortársak eredményeivel nem egybecsengõ elméleti
vagy kísérleti eredményre
jutott, semmilyen támaszt nem talál a tudomány birodalmában,
hiszen ott meg sem értik. S mivel tudósként hinnie
kell abban, hogy felfedezése objektív, utána
néz annak, hogy véletlenül nem gondolta-e már
más is azt, amit õ gondol: egy feltaláló
akkor fedezi fel múltbeli tudóstársait, amikor a múlt
felé fordulva igyekszik hitelt szerezni felfedezésének,
mivel a jelenben erre nem képes. Így fedezte fel újra
Hugo de Vries a mendelizmust és magát Mendelt. S végül
a tisztán filozófiai ok az, hogy az episztemológiára
való referencia nélkül az ismeretszerzés teóriája
nem szólna
semmirõl, a tudománytörténettel való kapcsolata
nélkül pedig az episztemológia nem a tudományról
szóló diskurzus volna, hanem a tudomány felesleges
dupluma lenne csupán.
A
tudománytörténet és az episztemológia
kapcsolata mindkét irányból értelmezhetõ.
Dijksterhuis A világkép mechanizálása
címû mûvében azt mondja, hogy a tudománytörténet
nem csak a tudomány emlékezete, hanem az episztemológia
laboratóriuma
is. Ezt a kifejezést gyakran idézik, s a gondolat sok szakember
tetszését is elnyerte. Van azonban
egy kevéssé ismert elõképe ennek az állításnak;
Flourens a Cuvier
méltatása
címû munkájában utal a Magdelaine de Saint-Agy
által közzétett, A
természettudományok története
címû könyvére, s azt mondja, hogy tudománytörténetet
ûzni annyi, mint “kitapasztalni
az emberi szellem viselkedését (…) létrehozva az emberi
szellem kísérleti elméletét”. E szerint az
elgondolás szerint a tudománytörténetnek az adott
tudományhoz való viszonyát annak a viszonynak a mintájára
kell megszerkeszteni, amely az adott tudomány és annak tárgya
között áll fenn. A kísérletezés
vonatkozása valóban egyike ezen viszonyoknak, az azonban
egyáltalán nem magától értetõdõ,
hogy a tudománytól éppen ezt a vonatkozást
kell kölcsönvenni és a tudománytörténetbe
átültetni. Ráadásul ez a történeti
metodológia, újsütetû védelmezõinél
abba az episztemológiai tézisbe torkollik, miszerint létezik
egy örökkévaló tudományos metódus,
amely bizonyos korokban a mélyben szunnyad, más korokban
pedig aktívan mûködik. Gerd Buchdahl naivnak tekinti
ezt az elgondolást,
amivel egyet is értenénk, ha a mögötte megbúvó
empirizmust vagy pozitivizmust letudhatnánk ennyivel.[2]
S nem véletlenül utalunk itt az elmélet pozitivizmusára.
Idõben Flourens után és Dijksterhuis elõtt
Pierre Lafitte, Auguste Comte elkötelezett tanítványa
a tudománytörténet szerepét mint egyfajta “mentális
mikroszkópét”[3]
határozta meg, melynek feladata, hogy a tudományos tudás
felfedezésének
és elterjedésének nehézségeit felidézve,
e tudás folyamatos kifejtését a történeti
tér és idõ dimenziójába
emelje. A mikroszkóp megidézése ismét csak
a laboratóriumba visz minket, abban a gondolatban pedig, hogy a
történelem csupán a tudományos eredmények
kifejtésének
folyamatosságába injektált idõbeliség
lenne, pozitivista elõfeltevést kell látnunk.
A mikroszkóp olyan kibontakozási folyamatot nagyít
ki, amely nélküle ment végbe, azonban csak általa
válik láthatóvá, a tudománytörténetnek
a tudományokhoz való viszonya itt szintén úgy
jelenik meg, mintha azonos volna egy tudományos kutatóeszköznek
a már kész tárgyakhoz való viszonyával.
Ha
meg akarjuk érteni a tudománytörténet szerepét
és értelmét, a laboratórium modelljével
állítsuk most szembe az iskola vagy a törvényszék
modelljét, egy olyan intézményét, ahol a múltbeli
tudásra, az elmúlt korok tudására vonatkozó
ítéletek születnek. Ehhez azonban szükség
van bíróra is. A történelem számára
az episztemológia jelentheti az ítélethozatal princípiumát,
amikor
megtanítja az éppen aktuális tudományos nyelvre
(például a kémiáéra), és lehetõvé
teszi számára a múltba irányuló idõutazást
egészen addig, amíg ez a nyelv el nem veszíti érthetõségét
vagy lefordíthatatlanná nem válik az õt megelõzõ
vulgárisabb nyelvekbármelyikére
is. A XIX. századi kémikusok nyelve a Lavoisier-t megelõzõ
korszakban veszíti el a jelentésességét,
hiszen Lavoisier honosított meg új nómenklatúrát
a kémiában. Alig vették észre eddig, hogy A
kémia elemi tana Elöljáró beszédében
Lavoisier két fontos döntésért
vállal felelõsséget, amit a kortársai hibaként
róttak fel neki; az egyik, “hogy megváltoztattuk az apáink
által beszélt nyelvet”, a másik pedig, hogy a mûben
“nem szerepel az elõdök nézeteinek történeti
áttekintése”, mintha csak megértette
volna, mintegy karteziánus módon gondolkodva, hogy egy és
ugyanazon dolog megvetni egy új tudomány alapjait és
megszakítani minden kapcsolatot a helyét korábban
jogtalanul bitorló tudással. Az episztemológia nélkül
tehát lehetetlen volna különbséget tenni a tudományok
kétféle története között; az egyik
az elavult ismeretek története, a másik pedig a hivatalosan
elismert, ún. szankcionált tudás története
lenne, mely hatékonyságának
köszönhetõen az éppen aktuális ismeretnek
számít. E kétfajta történet
szembeállítása
egyébként Gaston Bachelard nevéhez fûzõdik,[4]
aki szerint
a szankcionált tudás története, a legfrissebb
tudományos eredményekkel összhangban lévõ
kísérleti és elméleti tények történetét
fogja át. Gaston Bachelard ezt a tézisét episztemológiai
munkájának számos fejezetében alkalmazta és
illusztrálta.
Ettõl
alapjában véve alig különbözik Alexandre Koyré
tudománytörténetrõl alkotott és a mûveiben
bemutatott koncepciója, s bár Koyré episztemológiája
közelebbi
rokonságban van Meyersonéval, mint Bachelard-éval,
s fogékonyabb a racionális gondolkodás funkciójának
folytonosságára, mint a racionalista tevékenységének
dialektikájára, mégis ez utóbbi miatt lett
úgy megírva a Galileiánus tanulmányok
és a Forradalom az asztronómiában
címû munkája, ahogyan van. Mindenképpen érdemes
azonban megjegyezni – nehogy az a látszat
alakuljon ki, mintha az episztemológiai különbségeket
a tényfeldolgozás esetlegességével vagy szubjektív
voltával szeretnénk
magyarázni –, hogy Koyré és Bachelard az egzakt tudományok
történetének egymást követõ periódusait
dolgozza fel, melyek ráadásul
a fizikai problémák kezelésére nem azonos mértékben
rendelkeznek matematikai eszközökkel. Koyré Kopernikusszal
kezdi és Newtonnal zárja ezt a történetet, Bachelard
pedig éppen innen indítja. Ily módon a Koyré
által írt, episztemológiai orientációjú
történelem
verifikációja lehet Bachelard nézeteinek, aki szerint
a folytonosságra épülõ tudományok
története a fiatal tudományok története.
Koyré episztemológiai tézisei szerint a tudomány
mindenekelõtt teória, a teória pedig alapvetõen
matematizálás – Galilei például sokkal inkább
Arkhimédesz követõje, semmint Platóné
–, s a tudományos igazsághoz vezetõ úton nem
lehet megtakarítani a tévedéseket. Egy teória
története nem más, mint a teoretikus bizonytalanságainak,
tétovázásainak története. “Kopernikusz
nem kopernikuszi.”[5]
Ha a tudománytörténet szerepének és értelmének
jellemzésére
az iskola vagy a törvényszék modelljét említjük,
amivel lehetõvé válik, hogy tudományos értékû
ítéleteket alkossunk, sikerül elkerülnünk
egy lehetséges tévedést.
Egy ilyen ítélet célja soha nem lehet a tisztogatás
vagy a kivégzés. A tudománytörténet
nem a tudományok fejlõdési folyamatának megfordítása,
azaz nem a már túlhaladott etapoknak a jelenlegi igazságból
mint enyészpontból történõ perspektivikus
ábrázolása, hanem arra irányuló erõfeszítés,
hogy feltárjuk és érthetõvé tegyük
a magunk számára, hogy a túlhaladottá vált
fogalmak, álláspontok és módszerek a maguk
korában mennyiben voltak
egy korábbi állapot meghaladásai, következésképpen
a meghaladott múlt mennyiben õrzõdött meg mint
a tudományosnak nevezett tevékenység
múltja. Éppoly fontos megérteni egy adott korszak
tanítását, mint azokat az okokat, melyek következtében
egy késõbbi korban
ez a tanítás érvényét vesztette.
Hogyan
mûveljük jelenleg a tudománytörténetet, és
hogyan kellene mûvelnünk? Ez a kérdés még
közelebbrõl érinti a mi problémánkat,
vagyis azt, hogy minek
a története a tudománytörténet. Ez utóbbi
kérdés – már azáltal is,
hogy soha nem merül fel, mert eldöntöttnek vélik
– az elõbbi elõfeltétele. A kérdés mellõzésére
jó példa az angolszász szerzõk mûveiben externalistáknak,
illetve internalistáknak nevezett teoretikusok közötti
vita.[6]
Az externalizmus a tudománytörténet írásának
olyan módja, mely bizonyos számú eseményt –
melyeket inkább csak a hagyomány miatt, nem pedig kritikai
elemzés nyomán tekintenek tudományosnak – a gazdasági
és társadalmi vonatkozásai, a technika követelményeivel
és gyakorlatával, valamint a politikai és vallási
ideológiákkal fennálló kapcsolatai alapján
elemez. Végsõ soron a gazdag társadalmakban forgalomban
lévõ legyengített vagy inkább lenyomorított
marxizmusról van itt szó.[7]
Az elõbbiek által idealizmusnak tekintett internalizmus viszont
úgy gondolja, hogy nem beszélhetünk tudománytörténetrõl,
ha nem helyezkedünk a tudományos mûvön belülre,
és nem az olyan specifikus normákat kielégíteni
akaró eljárásokat elemezzük, melyek lehetõvé
teszik, hogy a mûvet tudományként, nem pedig technikaként
vagy ideológiaként határozzuk meg. A tudománytörténésznek
ebben a vonatkozásban teoretikus attitûdöt kel felvennie
a teoretikusnak tekintett tényekkel szemben, vagyis hipotéziseket
és paradigmákat alkotva, tudósként kell eljárnia.
Világos,
hogy a tudománytörténet tárgyát mindkét
álláspont egy adott tudomány tárgyával
azonosítja. Az externalizmus a tudománytörténetet
a globális kulturális környezet egy konkrét kulturális
fenoménjének magyarázataként szemléli,
s ezáltal az intézmények naturalista szociológiájába
illeszti, miközben egyetlen szót sem ejt arról, hogy
a tudomány az igazság igényével fellépõ
diskurzus. Az
internalizmus a tudománytörténet tényeiben (például
az olyan egyidejû felfedezésekben, mint az infinitezimális
számítás és az energia megmaradásának
törvénye) olyan tényeket lát, melyek történetét
valamiféle teória megalkotása nélkül nem
lehet megírni. A
tudománytörténet faktumait ezért a tudomány
faktumaiként kezeli, mégpedig annak az episztemológiai
pozíciónak a nevében, mely szerint az elmélet
kitüntetett az empirikus adatok vonatkozásában.
Az
igazi problémát azonban az a szinte általánosnak
mondható,
spontán attitûd képezi, mellyel az ismeretnek a tárgyához
való viszonyát elemezve, a tudománytörténetet
a tudomány meghosszabbításának tartják.
Vizsgáljuk meg tehát végre, hogy pontosan minek is
a története a tudománytörténet.
A
“kristályok tudománya” kifejezésben
a kristály és a tudomány viszonya nem olyan, mint
a “gyermek édesanyja” kifejezésben a gyermek és az
édesanya viszonya. A kristályok tudománya a kristályok
mibenlétérõl szóló diskurzus, a kristályok
mibenlétét pedig nem egyéb alkotja, mint maguk
az önazonosságukban tekintett kristályok, ezek a növényektõl
és az állatoktól különbözõ kõzetek,
eltekintve attól, hogy az ember éppen mire használhatja
õket. Abban a pillanatban, amikor a kristálytan, a kristályoptika,
az ásványi anyagok kémiája tudományként
megszületett, a kristályok mibenléte egyenlõvé
vált a kristályról szóló tudományok
tartalmával, tehát azokkal az objektív tudományos
kijelentésekkel, amelyek eredményessége elhomályosítja
a hipotézisek és igazolások fáradtságos
munkájának emlékét. Amikor
pedig Hélene Metzger megírta A kristályok tudományának
genezise[8]
címû könyvét, a kristályok mibenlétét
elemzõ diskurzusokról
szóló diskurzust hozott létre, amely nem minden esetben
azokat a helyes diskurzusokat taglalta, melyek terminusaiban aztán
a kristályok a kristályok tudományának tárgyává
váltak. A tudományok történetének tárgya
tehát olyan tárgy, melynek története van, s mely
maga is egy történet, ellenben a tudomány egy olyan
tárgy tudománya, mely maga nem történet, és
melynek magának sincs története.
A
kristályok adottak, s még ha a kristályok tudományának
számot kell is vetnie a Föld vagy a kõzetek történetével,
ennek a történetnek az ideje maga is adott lesz. Így
a kristály mint tárgy, az õt tudás tárgyává
tevõ tudományos diskurzustól teljesen független,
ezért mondjuk róla, hogy természeti tárgy.[9]
Ez a természeti tárgy a róla szóló
diskurzusokon kívül nem lehet tudományos objektum. A
természet nem válik ketté, és nem oszlik meg
természeti tárgyak és tudományos jelenségek
között. A tudomány, amióta feltalálta azt
a módszert, hogy a tökéletesen egymáshoz illeszkedõ
kijelentések segítségével
olyan elméletet alakít ki, amely éppen a saját
cáfolására tett erõfeszítések
nyomán válik ellenõrzötté, a maga számára
konstituál tárgyat. A krisztallográfia akkor született
meg, amikor a kristályokat a kristálylapok konstans szögei,
a szimmetrikus
szerkezet és a csonkacsúcsok ennek következtében
kialakuló szabályossága alapján definiálták.
“A lényeg – mondja Haüy –, hogy az elmélet és
a kristályosodás folyamata egyszer csak egybeesik és
egymással összhangba kerül.”[10]
A
tudománytörténet tárgyának semmi köze
a tudomány tárgyához. A tudományos objektum,
amennyiben egy módszerre épülõ diskurzusban konstituálódik,
másodlagos a természeti objektumhoz képest, noha nem
lehet úgy tekinteni, mintha annak derivátuma lenne: a természeti
tárgy mint alkalom szüli a tudományos objektumot. A
tudományok története ezekre a másodlagos, nem
természeti, hanem kulturális tárgyakra irányul,
s mint ahogyan a tudományos objektum sem a természeti tárgy
derivátuma, úgy a tudománytörténet sem
derivátuma
a tudománynak. A történeti diskurzus tárgya nem
más, mint a tudományos diskurzus történetisége,
mely történetiség egy belsõleg szabályozott
terv kudarcokkal, megtorpanásokkal, kitérõkkel, válságokkal
(mondhatni, az ítélet és igazság momentumaival)
tarkított végrehajtásában nyilvánul
meg. Ezidáig talán nem részesült kellõ
figyelemben az a tény, hogy a tudománytörténet
mint irodalmi mûfaj csak bizonyos történeti feltételek
mellett születhetett meg a XVIII. században, tudniillik két
tudományos és kétfilozófiai
forradalom zajlott le ebben az idõben. A matematikában elõbb
Descartes algebrikus geometriája, majd a Leibniz és Newton
által kidolgozott differenciálszámítás
tartozik ide; a mechanikában, illetve a kozmológiában
pedig Descartes, valamint Newton
Princípiái.
A
filozófiában, pontosabban az episztemológiában,
vagyis a tudományok alapvetésének elméletében
a karteziánus innéizmust és Lock szenzualizmusát
kell megemlíteni. Descartes nélkül, vagyis a hagyománnyal
való szakítás nélkül a tudománynak
nem lenne története. Descartes szerint azonban a tudásnak
nincs története, ezért Newtonra és a karteziánus
kozmológia cáfolatára kellett várni, hogy az
elutasított eredetekkel szemben kikövetelt kezdet hálátlan
története mint a tudomány dimenziója megjelenhessék.
A tudományok története annak a ténynek a világos
felismerése és elméletbe öntése, miszerint
a tudományok kritikai és progresszív diskurzusok,
melyek arra szolgálnak, hogy meghatározzuk, mit kell a tapasztalatban
reálisnak tartanunk. A tudománytörténet tárgya
tehát nem egy elõre adott tárgy, hanem olyan tárgy,
melyhez lényegileg hozzátartozik a befejezetlenség.
A tudománytörténet semmiképpen sem lehet egy
kulturális objektum természetes története. S
ha gyakran természetes történetként íródik,
az vagy azért
van, mert a tudományt a tudósokkal, a tudósokat pedig
a civil vagy akadémiai életrajzukkal azonosítja, vagy
pedig azért, mert a tudományt az eredményeivel, az
eredményeket pedig az aktuális pedagógiai megfogalmazásukkal
téveszti össze.
A
tudománytörténész
kutatási tárgyát csak egy döntéssel határolhatja
körül, ami egyben utal érdeklõdésére
és jelentõségére is. Ez a tárgy egyébként
alapvetõen mindig körülhatárolt, még akkor
is, ha a történész választása során
csak egy kritikátlanul szemlélt hagyományra támaszkodik.
Nézzük meg egy példán keresztül, hogyan
jelent meg a biológiában és a humán tudományokban
a XIX. század végén a valószínûség-számítás
matematikai elmélete.[11]
Ennek a történetnek a tárgya nem tartozik
egyetlen XIX. századi tudományhoz sem, s nem egyezik meg
semmilyen természeti tárggyal, melynek tudománya így
csupán deskriptív pleonazmusnak minõsülne. A
történész a biológia és az embertudományok
aktuális állapotából maga konstituálja
meg a tárgyát,
ez az állapot azonban nem logikai, de nem is történeti
következménye egy önálló tudomány
valamely korábbi állapotának, így sem Laplace
matematikájának, sem Darwin biológiájának,
sem Fechner pszicho-fizikájának, sem Taylor etnológiájának,
sem pedig Durkheim
szociológiájának. A biometriát és a
pszichometriát ellenben nem teremthette meg Quêtelet, Galton,
Catell és Binet, csak abban a pillanatban, amikor nem tudományos
gyakorlatok eredményeképpen olyan homogén anyag állt
készen a megfigyelés számára, mely
egyben matematikai eszközökkel is kezelhetõ volt. Az emberi
testmagasságot nem tehette volna vizsgálódása
tárgyává Quetelet, ha elõzõleg nem születik
meg a nemzeti hadsereg és a katonai összeírás
intézménye, és a reform kritériumai nem kerülnek
az érdeklõdés elõterébe. Az intellektuális
képességek vizsgálatát, ami Binet kutatási
területe, meg kellett elõznie az iskolakötelezettség
intézményének, melynek bevezetése nem nélkülözhette
az iskolaérettség kritériumainak meghatározását.
A tudománytörténetnek tehát
nem csak egymással semmilyen belsõ kapcsolatban nem álló
tudománycsoportokkal van dolga, hanem – amennyiben a fent említett
körülhatárolt tárgyakra irányul – a nem-tudományos
ismeretre, az ideológiára, a politikai és társadalmi
gyakorlatra is figyelmet kell
fordítania. Ezért a tudománytörténetnek
nem ebben vagy abban a tudományban kell keresnie és feltárnia
tárgyát, de nem is a politikában vagy a pedagógiában
kell kutatni utána. E tárgy természetes teoretikus
helye egyébként még csak nem is kereshetõ máshol,
mint a tudománytörténetben, hiszen éppen õ,
és csakis õ konstituálja azt a speciális területet,
ahol a kibontakozásában szemlélt tudományos
gyakorlat által felvetett elméleti kérdések
a maguk helyét megtalálják.[12]
Quetelet, Mendel, Binet-Simon a matematika, illetve más, eredendõen
nem-tudományos gyakorlatok között tárt fel addig
észrevétlen kapcsolatot,
amikor a kiválasztódás, a hibridálás
és az orientáció kérdéseit vizsgálta.
Felfedezésük válasz volt olyan kérdésekre,
melyek megfogalmazásához a nyelvet nekik maguknak kellett
kidolgozniuk. Ezeknek a kérdéseknek és válaszoknak
a kritikai tanulmányozása lesz
a tudománytörténet tulajdonképpeni tárgya,
s ez elegendõ ahhoz, hogy kitérjünk az externalista
koncepció ellenvetései elõl.
A
tudománytörténet az általa konstituált
specifikus elméleti területen a tárgyak különbözõ
szintjeit különböztetheti meg, így például
a katalogizálásra váró dokumentumokat, a leírást
igénylõ eszközöket és technikákat,
az értelmezésre szoruló módszereket és
problémákat, illetve a kritikai elemzésre váró
fogalmakat. Csak ez utóbbi feladat elvégzése emelheti
a többit a tudománytörténet
tárgyai közé. Könnyebb ironizálni a fogalmaknak
tulajdonított jelentõségen, mint azt megérteni,
miért nem létezhet nélkülük tudomány.
Az eszközök vagy a tudóstársaságok története
csak akkor tartozhat a tudománytörténethez, ha feltárjuk,
milyen viszonyban
van alkalmazásuk, illetve mûködésük a tudományos
elméletekkel. Descartes tevékenységéhez elengedhetetlen
ugyan Ferrier, aki az optikai lencséket csiszolta, azonban a csiszolt
lencsével elõidézhetõ fényelhajlás
elméletét Descartes dolgozta ki.
A
tudás eredményeinek
története csakis kronológiai leltárnak tekinthetõ.
A tudománytörténet egy axiologikus tevékenységre,
az igazság keresésére irányul, és csak
a problémák, a módszerek és a fogalmak szintjén
bizonyulhat valamely tevékenység tudománynak. Ezért
az az
idõ, amivel a tudománytörténet szembetalálkozik,
nem az egyenletesen zajló általános idõ egyik
oldalszála. Az eszközök és az eredmények
kronológiai története tagolható az általános
történelem korszakai szerint, a tudósok életrajza
a mindenki számára közös
idõben íródik, a tudományos igazság
beteljesedésének ideje, a verifikáció ideje
viszont az általános történelem azonos korszakaiban
a különbözõ tudományágakban más
és más likviditással és viszkozitással
rendelkezik. Az elemek Mengyelejev által megalkotott
periódusos rendszere robbanást idézett elõ
a kémiában és gyökerestõl felforgatta
az atomfizikát, miközben más tudományok komótosan
haladtak a maguk útján. A tudománytörténet
tehát – mely az intellektusnak az igazsághoz való
progresszív viszonyát dolgozzafel
– mintegy kiválasztja a maga idejét, s teszi ezt különbözõ
módon aszerint, hogy a fejlõdési folyamatnak mely
pontjáról kiindulva tûzi maga elé azt a feladatot,
hogy a korábbi korok teoretikus diskurzusaiból elevenné
tegye azt, amit mostani nyelven mégérteni
vélünk belõlük. Egy adott tudományos felfedezés
a maga korában meg nem értett diskurzusokat is reflektorfénybe
állíthat, Grégor Mendel írásai például
számos olyan diskurzust tesznek semmissé, melyekrõl
szerzõjük azt gondolta, iskolát teremt velük. A
tudománytörténész csak úgy tudja a történeti
filiációk és szakadások értelmét
megadni, ha állandó kapcsolatban áll a legfrissebb
tudományos elméletekkel. A kapcsolatot pedig az episztemológia
biztosíthatja, feltéve, ha éber marad, ahogyan Gaston
Bachelard
tanította. Az így értett tudománytörténet
mindig kételyek között él, s folytonos kiigazításokra
szorul. A modern matematikusok Arkhimédesz módszere és
az infinitezimális számítás viszonyát
nem ugyanúgy szemlélik, mint mondjuk Montucla, az elsõ
nagy matematika-történész.
Azért nem, mert a matematika, vagyis a matematikát konstituáló
felfedezések és döntések mindig folyamatban lévõ
sora elõtt nem lehetséges a matematikát definiálni.
“A matematika egy folytonos fejlõdés” – ahogyan Jean Cavailles
mondta.[13]
A matematika-történész ilyen feltételek mellett
kizárólag a mai matematikusoktól veheti a matematikának
nevezett tudomány ideiglenes definícióját.
Innen származik az, hogy számos, valaha érdekesnek
tûnõ matematikai munka elveszíti matematikai érdekességét,
és egy új egzaktság felõl szemlélve
triviális applikációnak bizonyul.[14]
Minden
teóriától joggal várható el, hogy gyakorlati
hatékonyságának is bizonyítékát
adja. Miben áll tehát a tudománytörténész
számára egy olyan elmélet gyakorlati
hatékonysága, amely a tudományos gyakorlat által
felvetett elméleti kérdések terepeként tart
számot diszciplináris autonómiára? Egy elmélet
egyik legfontosabb gyakorlati effektusa annak kizárása, amit
J. T. Clark “az elõfutár vírusának” nevezett.[15]
Ha léteznének szigorú értelemben vett elõfutárok
a tudományban, a tudománytörténet úgy,
ahogy van, értelmét vesztené, hiszen a tudománynak
csak látszólag lenne történeti dimenziója.
Ha az antikvitásban, a véges és zárt világegyetem
kozmológiájának korszakában valakit a végtelen
univerzum korában élõ gondolkodók elõfutárának
kellene tekinteni, Alexandre Koyré tudomány- és eszmetörténeti
tanulmányai nem születhettek volna meg.[16]
Az elõfutár egy olyan gondolkodó, egy olyan kutató
lenne, aki már hajdanában végigment volna azon az
úton, amelynek építését csak nemrég
fejezték be. Az elõfutárok kutatása, megtalálása
és dicsõítése az episztemológiai kritikára
való képtelenség legtisztább tünete. Még
mielõtt egymásra illesztenénk két nyomvonalat,
érdemes megnézni, hogy ugyanazokról az utakról
van-e szó. Egy koherens tudásban minden fogalom kapcsolatban
áll az összes többivel. A szamoszi Arisztarkhosz, a heliocentrikus
világmodell feltételezésével nem tekinthetõ
Kopernikusz elõfutárának, még ha ez utóbbi
hivatkozik is rá. Az égi mozgások referencia-centrumát
megváltoztatni annyi, mint relatívvá tenni a fentet
és a lentet, megváltoztatni az univerzum dimenzióit,
röviden:
rendszert alkotni. Márpedig Kopernikusz éppen azt rója
fel hibául az õt megelõzõ csillagászati
elméleteknek, hogy nem voltak racionális rendszerek.[17]
Egy elõfutár egyidejûleg több korszak gondolkodója
lenne, nemcsak a saját korához tartozna, hanem azéhoz
vagy azokéhoz is, akik állítólag az õ
követõi és az általa befejezetlenül hagyott
feladat elvégzõi. Az elõfutár olyan gondolkodó,
akit a történész – hite szerint – kiemelhet a maga kulturális kereteibõl,
és egy másik kulturális közegbe helyezhet, ami
egyben arról árulkodik, hogy a fogalmakat, a diskurzusokat
és az elméleti vagy kísérleti gesztusokat szintén
elmozdíthatónak és egy olyan intellektuális
térbe helyezhetõnek tartja, amelyben a viszonyok
reverzibilitása az elemzett tárgy történeti aspektusainak
elfelejtésével áll elõ.
Felsorolni
is sok lenne, hány elõfutárra bukkantak a naturalisták,
a filozófusok vagy a XVIII. századi publicisták között
a darwini egyedfejlõdés elméletének![18]
Dutens nyomán mi is írhatnánk egy A
maiaknak tulajdonított felfedezések eredetérõl (1776)
címû munkát! Amikor Dutens
azt írja, hogy Hippokratész fedezte fel a vérkeringést,
s hogy Kopernikusz rendszere az ókorhoz tartozik, mosolyognunk kell,
hiszen elfelejti, hogy mi mindent köszönhet Harvey a reneszánsz
anatómiának és a mechanikus modellek használatának;
elfelejti, hogy
Kopernikusz eredetisége abban állt, hogy a Föld mozgásának
matematikai leírását tekintette célnak. De
a késõbbiek közül is mosolyra fakasztanak azok,
akik például Réaumurt és Maupertiust Mendel
elõfutárának titulálják, mert nem veszik
észre, hogy a Mendel
által felvetett probléma Mendel saját problémája
volt, és a megoldása során olyan fogalmakat használt,
melyek korábban nem léteztek, mint pl. a független örökölt
karakter.[19]
Amíg nem állítottuk egymás mellé és
nem vetettük kritikai elemzés alá a szövegeket
és a munkákat a heurisztikai idõtartam összevisszaságának
vezérfonalán, s az elemzés nem bizonyította
be egyértelmûen, hogy két kutatónál megegyeznek
a problémák és
azonosak a kutatási intenciók, hogy ugyanazt jelentik a vezérfogalmak
és ugyanúgy épül fel a fogalmak számára
értelmet biztosító rendszerük, addig egy autentikus
tudománytörténeti terv szempontjából önkényes
és inadekvát arról beszélni, hogy az egyik
tudós
tevékenysége – a kutatás megindításától
a befejezéséig, vagy eltervezésétõl
a megvalósításáig – egy másik tudós
tevékenységének logikus folytatása lenne. Ha
az igazság relációinak logikai idejét a feltalálásuk
történeti idejével helyettesítjük, akkor
atudománytörténetet
összetévesztjük a tudománnyal, azaz összetévesztjük
a tudománytörténet tárgyát a tudományéval,
és olyan mûvi tárgyat, olyan történeti
álobjektumot teremtünk, mint például az elõfutár.
Alexandre Koyré azt írja: “Az elõfutár fogalma
a történész
számára rendkívüli veszélyeket rejt magában.
Az kétségtelen tény, hogy az eszméknek kvázi
autonóm fejlõdése van, vagyis miután megszülettek
valaki fejében, lehet, hogy másvalakiében érnek
nagykorúvá, és ott hoznak gyümölcsöt
is, ezért lehetséges a problémák
felvetésének és a problémák megoldásának
történetét megalkotni. Az is igaz, hogy egy késõbbi
generáció csak annyiban érdeklõdik a korábbi
generációk iránt, amennyiben rokonának vagy
elõfutárának tartja õket. Mindazonáltal
evidens – vagy legalábbisannak
kellene lenni –, hogy senki sem tekintette magát eddig valaki más
elõfutárának, és nem tudott azzá lenni.
Ha tehát valakit mi mégis annak tekintünk, az a legjobb
módja annak, hogy ne értsük meg.”[20]
Az
elõfutár az a tudós, akirõl csak jóval
késõbb tudjuk meg, hogy az összes kortársát,
a futam gyõztesét is beleértve, messze megelõzte.
Ha nem tudatosítjuk magunkban, hogy csupán egyes tudománytörténeti
munkák teremtményével van dolgunk, nem pedig a tudomány
fejlõdésének
valódi ágensével, lehetõségfeltételét
valóságosnak fogadjuk majd el, vagyis az elõbb és
utóbb egyfajta logikai térben elgondolt képzeletbeli
szimultaneitását reálisnak véljük.
Ellenpróbaképpen,
egy történeti álobjektum kritikai elemzésével
igyekeztünk igazolni azt a koncepciót, amit a tudománytörténet
tárgyának specifikus körülhatárolására
javasoltunk. A tudománytörténet maga nem tudomány,
tárgya pedig nem tudományos objektum. Tudománytörténetet
alkotni, a szó valódi értelmében annyi, mint
felvállalni a filozófiai episztemológia egyik, jóllehet
nem a leghálásabb szerepét.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta