Elõadásom egy filozófiatörténész
elõadása, ki szokás szerint közelebb áll
a klasszikusokhoz, mint a kortársakhoz, ám egyúttal
olyasvalakié, aki a tudományok történetét
csak úgy képes oktatni, ha azt folytonosan beleérti
magába a filozófiába. Mások megfele-lõ
kompetenciával tárgyalják mindazt, amit Georges Canguilhem
a biológiai és orvosi episztemológia területén
hozott, az én célom azonban más: valójában
arról szeretnék be-szélni, amit maga Canguilhem, egyfajta
ironikus távolságtartással, idõnként
saját filozófiá-jának nevezett – s ez lehetõvé
teszi, hogy elõcsalogassam szavai és tanítása
visszhangját, mikor írásait idézem.
A reflex fogalmának kialakulása címû munka
bevezetõjében Georges Canguilhem kijelenti, hogy mûvének
célja „alávetni a történelmet a módszertan
kritikai kérdésének”.1 A vállalkozás
kritikai jellegét érintõ utalásnak meg kell
elõznie azt a félreértést, melynek kialakulásához
a módszertan említett fogalma szolgáltathat ürügyet:
ha módszertanon re-ceptek olyan katalógusát értjük,
mely arra szolgál, hogy az elért eredmények, illetve
az ér-vényes tudás feltételeinek elõzetes
reprezentációja megfeleljenek egymásnak, akkor hiába
keresünk ilyen dolgot a mûben. A módszertan kritikai
fogalmát – egy olyan megközelítés szerint, melynek
helytállóságát Michel Foucault Canguilhem mûveinek
vonatkozásában már kimutatta2 – sokkal inkább
a kanti értelemben kell vennünk, amennyiben magának
a tudás projektumának az értelme az, amely kérdés
tárgyát képezi, e projektum kettõs, disz-ciplináris
és architektonikus jellegében.
Ennek alapján kijelenthetõ, hogy Georges Canguilhemnél
a tudománytörténet mindig implikálja a filozófiának,
a filozófia státuszának és feladatainak valamilyen
eszméjét, és éppenséggel, egy megkettõzõdés
révén – melyet igyekszünk bemutatni – magát a
filozófiát mint eszmét, azaz mint egy feltételezett,
ám ismeretlen totalitás reprezentációját.
Kétségtelen, hogy a publikált mûvek elég
szûkszavúan tudósítanak errõl a feltételezésrõl,
mely azonban az életmûvet teljes egészében átjárja
s biztosítja koherenciáját. Még ha csak utalások
révén is, Canguilhem oktatói tevékenysége
alkalmanként sokkal pontosabb volt ebben a tekintetben. Errõl
tanúskodik, dokumentumként elfogadva, az elõ-adások
és kurzusok azon együttese, mely számomra összekapcsolódik
azzal a pillanattal, mikor vele és beszédével találkoztam:
az iskolatelevízió számára rögzített
beszélgetések 1964-bõl és ’65-bõl3;
az 1964-es elõadások az Ulm utcai E.N.S-ben (melyeket titokban
látogattam) A tudománytörténet funkciója
és tárgya címmel; a Sorbonne 1962/63-as egyetemi kurzusa
A norma és a normális témájáról,
melynek csak egy része kerül be az Újabb megfontolások
a normális és a patologikus tárgykörében
címû szövegbe, amely majd a Tanulmány a normális
és patologikus kapcsán felmerülõ némely
problémáról újrakiadását kíséri
1966-ban. Akkor, amikor ez az egyedülálló orvosi doktori
disszertáció 1943-ban megjelenik, Georges Canguilhem a strasbourgi
egyetem bölcsészettudományi karán, majd Clermont-Ferrand-ban
tartja meg elsõ kurzusát A normák és a normális
téma-körében, mely azonban túllépi a disszertáció
fogalmi elemzéseinek kereteit, s úgy tûnik, hogy éppen
e túllépés teszi lehetõvé bizonyos filozófiai
elõfeltevések behatóbb vizsgálatát –
legalábbis ez volt a benyomásom a kurzus teljesen megírt
szövegének tanulmányozása-kor, melynek kéziratát
Georges Canguilhem volt szíves rendelkezésemre bocsátani.
Normák által szabályozott történelem – Honnan valók a normák?
A tudománytörténet Georges Canguilhem számára
– ugyanúgy, mint Gaston Bachelard-nál – egy normatív
történelem, egy kritikai vállalkozás, mely kifejezetten
az értékítéletek megfogalmazásának
szándékával lép fel. Ennek kifejezetten filozófiai
dimenziója mind-kettõjüknél abban áll,
hogy a tudománytörténet nem konstituálja, és
nem is magyarázza a tények valamilyen rendjét, ami
semmiképp sem azt jelenti, hogy nem kell nehéz szövegek
alapos vizsgálatával kezdenie, melyeknek a jelentését
a maguk nyers állapotában, a nyelv csábításain
túl szükséges láthatóvá tennie.
Itt egy megítélt, irányított történelemrõl
van szó, annak történelmérõl, ami nem
tény, hanem tevékenység, s már maga is az értékelés
által meghatározott, amennyiben pozícióját
az igazság mint a megismerés értékmozzanata
jelöli ki.
Túl a közelséget sugalló megállapításokon,
melyeket Canguilhem a bachelard-i tézisek említett aspektusainak
szentelt vizsgálódásaiban emel ki, inkább egy
találkozásról vagy konvergenciáról beszélhetünk,
eredetüket és pályájukat tekintve eltérõ
problemati-kákból kiindulva: Gaston Bachelard-nál
az episztemológiai értékelés tengelyét
a matematizáció vektora szolgáltatja, mely meghatározza
azt az értelmet, melyben a fizikai tudományok racionalista
tevékenysége zajlik. Canguilhemnél az értékelés
homonim témá-ja a biológiai episztemológia
és az orvosi filozófia eredeti reflexiója által
nyitott kutatási mezõbe ágyazódik bele, ahol
a normák, a normalitás és a normalizáció
eszméi, az értékíté-let problematikájával
egyetemben, már az élõ szervezetet meghatározó
és e szervezet szá-mára fennálló értékek
elsõdleges jelentése által elrendezettek. Az érték
nyilvánvalóan nem jelentheti ugyanazt az orvosnak és
a matematikusnak, s talán épp azért, mert az orvos
az értékre már az egészség és
annak megromlása tapasztalatában rábukkan, mely adott
és megélt, mielõtt még ismert lehetne. A racionalitás
canguilhemi koncepciójának ebben áll az egyedi jellemzõje,
s ennek alapján minden további nélkül belátható,
hogy a Canguilhemet és Bachelard-t összekötõ filozófiai
szövetség egy olyan szinten bontakozik ki, amely sem elsõdlegesen,
sem kizárólagosan nem a szigorú értelemben
vett episztemológiai kritériumok szintje.
Már említett cikkében Michel Foucault – az 1940
utáni francia filozófia történetét áttekintve
– két tendenciát állított szembe egymással:
egyrészrõl a tapasztalat, az értelem és a szubjektum
filozófiáját (Sartre, Merleau-Ponty), másrészrõl
a tudás, a racionalitás és a fogalom filozófiáját
(Cavaillès, Bachelard, Koyré, Canguilhem). Ez utóbbi
négy névnek az egy helyre sorolása sokkal több
problémát okoz annál, mintsem hozzájárulna
egy elmé-leti helyzet tisztázásához. Számomra
úgy tûnik, hogy ma – az individuális különbségekhez
való érzék, ahogyan Arisztotelész állította,
kétségtelenül a tapasztalattal jár – terméke-nyebb
lenne szétválasztani mindazt, amit e négy név
mindegyike sajátosan (elméleti nézõ-pontból)
hordoz, mint a keveréküket, kantiánus nyelven szólva,
valamilyen „koalíciós kí-sérletben” létrehozni.
Foucault szövegének további részei mindazonáltal
kitûnõen megva-lósítják ezt a szétválasztást,
felmutatva Canguilhem eredetiségét a tekintetben, hogyan
ké-pes szembeszegezni az egzisztencialista filozófiákkal
és a megélt tapasztalat fenomenoló-giáival
az élõ szervezet és a fogalom komplementaritását.
Számvetésképpen Foucault megjegyezte, hogy Canguilhem
ekképpen „egyszerre van távol Nietzschétõl
és áll közel hozzá”4, s ez minden bizonnyal a
leghatározottabban kijelöli a követendõ utat, ha
azt akarjuk megérteni, hogy mit is jelentett Canguilhem számára
a filozófia mint az értékelés minden formájának
a kritikája. Maga Canguilhem már 1947-ben – a Revue de méthaphysique
et de morale folyóiratban megjelent Megjegyzések a biológiai
filozófiának Franciaországban kialakult helyzetérõl
címû cikkében – kikezdhetetlen merészséggel
és teljes egyértelmûséggel vállalkozott
arra, hogy meghatározza saját „racionalitásának”
jel-legzetességeit. E cikk konklúziója utal arra,
hogy „a metafizikai és nem pusztán tudomá-nyos érdeklõdés
Franciaországbeli megújhodása, a biológiai
problémák számára” az ész fogalmának
újradefiniálását teszi szükségessé,
azzal a egyetemi katedrákon uralkodó raci-onalizmussal szemben,
mely éppenséggel a Revue de méthaphysique et de morale
meg-alapítása óta meghatározza az oktatást.
Mindennek alapján felismerhetõ, hogy az ész „nem annyira
a szellem vagy a dolgok valóságának lényegi
viszonyait felfogó képesség [pouvoir d’aperception],
mint inkább az élet tapasztalatában normatív
viszonyokat létrehozó ké-pesség [pouvoir d’institution]”.5
Így kell tehát felfognunk ennek a szándéknak
a filozófiai tömörségét, mely a biológiai
tudományok történeti episztemológiája
terén pontos és utol-érhetetlenül széles
körû mûveltséggel folytatott kutatásokat
egy sokkal jelentõsebb ambí-cióval ötvözi:
magának a filozófiának az eszméjével.
A filozófia kifejezetten értékfilozófia
Racionális materializmus címû mûvében Bachelard egy ponton a „filozófusi mesterség” következõ meghatározását adja: „a lehetõ legobjektívebben kijelölni a kultúra értékeinek hierarchiáját”.6 Ez a megfogalmazás lehetõvé teszi, hogy két kérdés formájában rámutas-sunk arra, ami az értékek canguilhemi problematikáját ettõl a meghatározástól elkülöníti: vajon a kultúra értékeinek hierarchiája létrehozható-e anélkül, hogy ezeket az értékeket ne helyezzük el egy olyan genealógiában, mely az élõ szervezet számára való jelentéseikhez vezeti vissza õket – vagyis annak a számára, aki feltalálja a technikákat, megalkotja az is-teneket és létrehozza a tudományokat? Elégséges-e az, hogy ha a filozófia helytállóságá-nak és – tegyük hozzá egyúttal – saját értékének a jellemzéséhez az objektivitásra hivatko-zunk? Georges Canguilhem 1943-ban így írt:
„Annak kutatása, hogy mi az emberi megélt tapasztalat a maga valóságában, figyelmen kívül hagyja azokat az értékeket, melyekre ez a tapasztalat az emberek által és egyúttal számukravalóan szert tesz. A tudomány elõtt a technikák, a mûvészetek, a mitológiák és a vallások voltak azok, melyek spontán módok látták el értékekkel az emberi életet. A tudomány megjelenése után ezek a funkciók továbbra is érvényben maradtak, ám a tudománnyal szembeni elkerülhetetlen konfliktu-sukat a filozófiának kell szabályoznia, mely így kifejezetten értékfilozófia lesz.”7
Ugyanebben az idõszakban a Clermont-Ferrand-ban megtartott elõadások beható érdeklõ-désrõl és pontos megfigyelésekrõl tanúskodnak azzal a vitával kapcsolatban, mely Néme-tországban a Wertphilosophie területén, a történeti tudás, a megértõ szociológia és általá-ban a normatív diszciplínák státuszának problémái kapcsán bontakozott ki. Ez utóbbiakkal kapcsolatban – egy szigorú érvelés keretében – Georges Canguilhem visszautasítja a nor-matív tudományok kitételt, amennyiben alkalmazását egy kritikátlan elõítélet megnyilvá-nulásának tekinti. E visszautasítás szigorában a voltaképpeni filozófia legitimitása a tét, ez veszi elejét annak, hogy a „Geisteswissenschaft”-ok, illetve az, amit a késõbbiekben „embertudományoknak” keresztelnek el, magába szippantsa a filozófiát. „Normatív tudo-mány nem létezik. Nincs okunk arra, hogy az elõíró, preskriptív ítéletek számára a tudo-mányos ítélet formáját igényeljük, amíg nem biztosítjuk, hogy az ítélet egyetlen érvényes formája tudományos ítélet formájú legyen. Könnyû belátni, hogy e probléma vizsgálata megköveteli a tudományos nézõpont feladását. Egy tudományos ítélet érvényesítése füg-gõvé teszi ezt az ítéletet magától az értékítélettõl. A normatív tudományok ennek épp az ellenkezõjét javasolják”, azaz megkísérlik belefoglalni – mint egy fajt a megfelelõ nem-fogalomba – az értékítéleteket a valóságítéletek rendszerébe. Ám ha a tudományos vagy valóságítéleteket függõvé tesszük az értékítéletektõl vagy az érvényesítéstõl, akkor felis-merjük, miként a Tanulmány… egy helyen fogalmaz, hogy „a tudományos nézõpont egy absztrakt nézõpont, (mely) egy választást és ekképp egy mulasztást jelenít meg”.8 Ezt a gondolatot az elõadás szövege a Logika és tudomány címû részben mélyíti el. Itt amellett érvel, hogy alapjában véve minden ítélet értékítélet, és hogy minden érték egy kettõsség által határozható meg, melyben egy érték hozzárendelõdik egy ellentétes értékhez, még-hozzá egy olyan konfliktusban, amely saját eredetéhez visszavezethetetlen (1963-ban a bachelard-i „anti-érték” kifejezés válik használatossá).9 Ebbõl következik, hogy egy már létezõ tudományban minden megalkotott ítélet „egyértékû” valóságítéletként adódik, amennyiben elfelejtjük az ítéletben jelenlévõ lényegi kettõsséget és kizáró pozíciót, mely egy rejtett állapotra korlátozódik. Mindez azonban másként fest egy még „keletkezésben lévõ” tudományban, mely kizárólag egy választás révén alapozódhat meg és alakulhat ki, márpedig ez, mint minden választás, magában hordozza az ellentétes választás lehetõsé-gét:
„A tudományos ítélet, mely valóságítéletként jelenik meg, különbözik az értékítélettõl, megjelené-sét mégis ez utóbbi teszi lehetõvé, amennyiben a tudományos ítélet már egy végbement választás-nak a fejleménye, ahol a választás jellemzõje, azaz az értékjellemzõ feledésbe merült. (…) A logi-ka a tudomány filozófiai tudata, az a diszciplína, mely a tudományt visszautalja saját terveihez, ugyanakkor saját elutasításaihoz is. (…) Filozófiai értelemben az, amit a tudomány elutasít, nem kevésbé fontos, mint aminek elérését tervbe veszi. A tudomány hamisnak nevezi azt, amit elutasít, és semmilyen értéket nem tulajdonít neki. De ennek a hamisságnak a jogait, melyet a logika foly-tonosan az igazsággal állít szembe, a filozófiának kell visszaigényelnie.”
A hamis jogainak a filozófia általi visszaigénylése
– mely Canguilhemet, Bachelard-nál is jobban, annak a figyelembevételére
ösztönözte, amit ez utóbbi „az eltûnt tudományos
szellem paleontológiájának” nevezett10 – akkor nyeri
el teljes értelmét, ha mindehhez hoz-závesszük
a tételt, amely meghatározza a filozófia konkrét
jellegét, egyrészrõl a valóság-tudományokkal,
másrészrõl az olyan absztrakt normatív diszciplínákkal
szemben, mint a logika, az esztétika és az etika. Absztraktnak
nevezhetjük ez utóbbiakat, amennyiben olyan axiológiai
párok módszeres tanulmányozásában állnak,
melyek el vannak választva egy-mástól. A konkrét
itt a teljeset jelenti. A filozófia épp azért határozható
meg normatív konkrét eljárásként, mert
jelöli az értékelések teljes halmazát,
az ítélet értékeinek kimerítõ
táblázatát – mely nem az objektivitás konstitutív
kategóriáinak a táblázata –, s hierarchiába
rendezve ezeket, megkísérel feloldást vagy döntést
hozni elkerülhetetlen konfliktusukban.
A filozófiai konkretizáció tehát egy olyan
szintézis által megy végbe, melynek fo-galmáról
gyanítható, hogy azt Canguilhem nem annyira Hegeltõl,
mint inkább a mindig csodálattal idézett Hamelintõl
vette át. Így értendõ, hogy minden elválasztott,
tehát spe-cializált tevékenység, a contrario
visszautal „egy szabad értékválasztásra, melyhez
hozzá-tartozik egy konvencióból eredõ elégedettség.
Ennek következménye a maradék elhanya-golása
vagy akár megvetése. Az erre a maradékra vetett pillantás
jellemzi a filozófiai gon-dolkodást.” Amennyiben a konfliktusok
megoldásának kimondottan filozófiai funkciója
már implikálja ennek a maradéknak a tekintetbevételét,
annyiban elmondható, hogy a filo-zófia egy másodlagos
vállalkozás, abban az értelemben, hogy mindig utólag
érkezik. En-nek a gondolatnak nyilvánvalóan megvannak
a jól ismert korábbi képviselõi, de ami itt
számít, az nem más, mint az a mód, ahogyan
ezt Canguilhem saját ízléséhez igazítja:
hi-szen számára a filozófia másodlagos jellege
nem egy már létrehozott tudás újbóli
össze-gyûjtését jelenti abban a pillanatban, mikor
Minerva baglya megkezdi reptét, s nem is egy reflexiós tevékenységet,
ahol a tudat saját produktumaiból ragadja meg az értelem
normá-inak eredetiségét. Valójában itt
a „normalitás invariánsának” – mely minden értékteremtõ
vállalkozásnak a sajátja – a filozófiára
gyakorolt hatásáról kell beszélnünk: a
filozófiára is áll az, ami minden normának
másodlagos jelleget ad, hiszen nincs norma, mely ne egy szabálysértés
szankcionálásával, egy rendetlenség meghaladásával,
egy káosz elrendezésé-vel menne végbe.
„Következésképpen a filozófiára is az érvényes, mint ami minden más normára. (…) Az abnor-mális elõidejûsége az, ami kiváltja a normatív szándékot, kihívja a normatív döntést és lehetõséget ad a normának a normális megalapítására. (…) Így tehát gyakorlatilag és funkcionálisan a normá-lis annak az állapotnak az operatív tagadása, mely egyszersmind saját logikai tagadásává is válik, és a logikailag másodikként sorolt ab-normális funkcionálisan mint az elsõ jelenik meg. A filozó-fia tehát csak másodikként jelenhet meg. Nem hoz létre értékeket, mert ezek különbözõsége és vi-tája hívja életre.”
Az 1943-as egyetemi elõadásnak ebbõl a konklúziójából
kiindulva szeretnék most rátérni arra, ahogyan Georges
Canguilhem húsz évvel késõbb, ám hûséggel
adózva korábbi elem-zéseinek, felvetette a filozófia
saját értékelõ és érvényesítõ
kritériumaira vonatkozó kér-dést: röviden,
hogy van-e sajátosan filozófiai érték, és
ha igen, miben áll?
A tudománytörténettõl a filozófiáig
Ismét megvilágító erejû lehet, ha
Bachelard egyik megállapításából indulunk
ki, különö-sen, ha tekintetbe vesszük az idézetet,
amelyet tartalmaz: „A tudománytörténetben a meg-értés
szükségszerû, de legalább annyira az a megítélés
is. Itt mindennél jobban igaz a nietzschei megállapítás:
»a múltat csak a jelen túlereje felõl szabad
értelmezni«”.11 Ez utóbbi megjegyzés a Második
korszerûtlen elmélkedésbõl, A történelem
hasznáról és ká-ráról-ból
származik, ahol Nietzsche a kritikai történelemnek mint
olyan történelemnek a jellemzésére vállalkozik,
amelyik megítéli s egyszersmind megszakítja a múltat,
annak kettõs, a döntést és az elvágást
kiemelõ értelmében. Bachelard innen meríti
a formális el-vet saját episztemológiai kutatásai
számára, a visszatérés olyan eszméjének
formájában, mely a tudomány múltját
egy elavult és egy jóváhagyott történelemre
osztja fel.
Canguilhem továbbmegy az egyszerû formális átvételnél
és – legalábbis az érvelés egy pontján
– elismeri az értékek eredetére vonatkozó nietzschei
kérdés jogosságát, amennyiben ez a kérdés
magának a tudománynak az értékére is
vonatkozik, s ezáltal fellép az igazságnak minden
más érték fölötti hegemóniáját
hirdetõ tudományos igénnyel szem-ben. Ezt a pontot
az 1964-es E.N.S.-en elhangzott elõadás emeli ki: „Nietzsche
kénytelen felvetni egy veszélyes kérdést, a
tudománynak mint vitatható problematikának a kérdését.
(…) A tudomány lényegében egy ítéleteket
hozó vállalkozás, melynek magának is meg-ítélhetõnek
kell lennie” (személyes jegyzetek alapján idézem).
Ennek alapján a tudomány úgy jelenik meg saját
történelmében, mint egy esetleges kaland, amellyel a
maga teljessé-gében megeshetett volna, hogy nem jön
létre, és melynek létét semmilyen fizikai vagy
bio-lógiai szükségszerûség nem garantálja.
A tudomány „lényegérõl” csak annyiban beszélhe-tünk,
amennyiben tekintetbe vesszük a létrejöttében vagy
megalapításában testet öltött el-járásmódot.
„Fel kell ismernünk a tudományban egy kezdõeljárást, ahol az igaz ítéletek rendszere a bizonyító eljárások tétova elrendezõdésétõl egy elnyerhetõ konklúzió felé tart. A kezdés szónak nem szabad pszichológiai értelmet tulajdonítanunk, ebben inkább a szembenállást kell látnunk egy olyan rend-szertelenséggel, melyet a tudományos ítélet megkísérel saját nézõpontjai szerint elrendezni. Amit a tudománynak le kell gyõznie saját létrejöttében, az a reprezentációk és viselkedések sokfélesége, melyek rajta kívül és ellenében egy másfajta tevékenységet alakítanak ki. A tudomány egy tudás-terv beteljesíthetõségének értékébe vetett hit”. (Uo.)
Ha elismerjük, hogy a tudománytörténet feladata annak a problématerületnek a pontos feltárása, ahol ez a folyamat lezajlik, akkor el kell fogadnunk azt a gondolatot is, mely szerint a tudománytörténet egy bizonyos értelemben képes hozzájárulni az ítélethozatal gyakorlatának megalapozásához, mely a tudomány és a filozófia viszonyát meghatározza. Canguilhem ezúttal is egy Nietzsche-idézettõl indul el: „Nietzsche állítja a A filozófia a görögök tragikus korszakában címû szövegében, hogy a görögök azzal igazolták a filo-zófia feltalálását, hogy eszközzé tették azt a megismerés szükségletének kordában tartásá-ra, az élet értelme szempontjából”.12 Canguilhem ugyanebben az idõszakban dolgozza ki tézisét, mely szerint nincs más igazság, csak tudományos,13 miközben észben tartja, hogy az igazság maga is egy érték, egy érték a többi között. Látható tehát, hogy a tudomány megjelenése, akárcsak kialakulásának egyes állomásai, nem egyszerû ténykérdés, mely maga is tudományos tárggyá vagy egyáltalán a tudomány tárgyává tehetõ: a tudomány fo-galma maga nem tudományos fogalom. Minden esetben a szcientizmusról és a filozófia elutasításáról való felesleges fecsegésbe ütközünk ama álláspont felbukkanásakor, amely szerint a tudománynak számot kellene adnia saját intelligíbillitás-feltételeirõl, és azokat saját diskurzusába kellene foglalnia. Ebben az esetben a tudomány (vagy az, aki a nevében szól) visszautasítja annak a polémikus viszonynak a felismerését, mely saját történelméhez köti, vagyis ahhoz a történelemhez, amelyet, elfeledkezve az igazság elérése érdekében hozott választásról, mint a figyelmen kívül hagyott „maradékot” vagy az elutasított „hibát” ismertünk fel. A gondolatmenetet Canguilhem ekképp zárja le:
„A szcientizmus elítélendõ, mert a neki tulajdonított abszolút érték révén a tudományos ítéletet elbizakodottá teszi. Azzal, hogy a tudomány értelmét és kialakulását a tudományos tényekre kí-vánja redukálni, a szcientizmus képtelen lesz megérteni az értéket, melyet keres. Kész ténnyé alakítja azt, ami valójában munka és eljárások szabályozott halmaza, amely eljárások egyedül egy olyan tapasztalat során nyernek értelmet, ami önmagában nem valami kész dolog létrehozásában áll. A szcientizmus azáltal, hogy kötelezõ érvényûvé kívánja tenni, lehetetlenné teszi a tudományt” (Uo.).
Ha a tudománytörténet fogalma nem igazolható
tudományos nézõpontból, akkor a filozó-fiára
vár a feladat, hogy legitimálja önmagát,14 fenntartva
eredetiségét nem csak a tudo-mány tekintetében,
melynek a történelmét írja, hanem a tudományos
diskurzus minden integráló törekvésével
szemben, s egyúttal fenntartva az eszmét, annak teljes radikalitásában
és meglepõ egyediségében, mely szerint az igazság
nem sajátosan filozó-fiai érték.
A filozófia mint az ítélet kritikájának eszméje: a tolerancia
Az 1962/63-as egyetemi elõadások teljes oldalakat vesznek
át az 1942/43-as elõadások-ból, átalakítva
azokat az új fejlemények fényében, ám
anélkül, hogy az egész látásmód
megváltozott volna.15 Ezen a módon jelenik meg a filozófiának
mint az ítélet átfogó kriti-kájának
az eszméje, mely az ítéletek összes absztrakt,
elválasztott rendszereinek – kivétel és a Max Weber-i
értelemben vett „tûrés” nélküli – konkrét
vagy teljes rendszerét jelenti. Canguilhem pontosítása
szerint az ítéletet tágabb értelemben kell
venni, mint azt az intel-lektualista filozófiák teszik: az
ítélet értékelés, ahogyan azt megint
csak Nietzsche mondta: „élni már értékelést
jelent”. Ha tehát a tudományt úgy ismerjük fel,
mint egy más értékek-kel egyenlõ rangú
értéket,16 akkor a tudományos értékelés
alapját nem a valóságban vagy a tudomány által
megcélzott objektivitásban kell keresnünk, hanem abban,
amit a „lehetõségek rendszerének” lehetne nevezni.
A lehetõség ebben az esetben nem modális logikai értelmében,
hanem radikálisan, mint képesség értendõ:
annak létrehozásaként, ami még nincs. A tudomány
és a mûvészet kultúra-értékekként
ilyen képességnek tekinthetõk, s az õ reflektált
formáik biztosítanak anyagot a filozófiai ítélet
számára, azaz annak a diszciplínának, amelynek
nincs saját anyaga. A filozófia tehát azoknak a konfliktusoknak
a konkrét szabályozásaként jelenik meg, amelyek
az élet tapasztalatában szükségképpen
elõbukkannak a tudomány és a mûvészet
között mint részleges konfliktusszabályozási
formák között, lévén, hogy mindkettõ
a maga módján és a saját értékelési
tengelye mentén teszi a dolgát. Ezért van az, hogy
valójában létezik filozófiai érték,
mely normaként jele-nik meg.
A norma és érték közötti precíz
megkülönböztetés bizonyos értelemben arra
a különbségtételre utal, amit Kant a filozófia
népszerû (Weltbegriff) és iskolai (Schulbegriff) fogalma
között vont meg. Bemutatás- és eljárásmódját
tekintve a filozófiai norma a rend-szeresség követelménye,
mely által a filozófia elválaszthatatlan az intelligíbilitás-elvek
rendszerszerû megalkotásának követelményétõl.
Egyetemes jelentésében a filozófia olyan értékkel
rendelkezik, mely „a totalitásra vonatkozó tervre” tekint:
„A filozófiai érték nem az igazság értéke, s nem is a szabadságé, mint az etikában vagy az esztéti-kában. Ez inkább egy eszme, a teljesség eszméje, ahol minden egyes érték megtalálja helyét a többi vonatkozásában.”
Azt állítani, hogy a filozófia értékként
egy eszmével rendelkezik, azt jelenti, hogy a filo-zófia
egy leegyszerûsítés és redukció nélküli
egységesítés megcélzásaként határozható
meg, felismerve, hogy ez a cél mindig nyitott marad, azaz alapjában
véve történeti.
A „teljességen” kívül azonban ez a filozófiai
érték egy másik nevet is visel, melyet az 1943-as
elõadás – s nem szükségtelen ragaszkodni a dátumhoz
– Max Webertõl köl-csönözve „toleranciának”
nevez. Ennek jelentõségét az az elõadás
emeli ki, melyet Georges Canguilhem A filozófiaoktatás értelme
címmel, az UNESCO 1953-as kongresz-szusán tartott:
„Létezik egy autentikus tolerancia, mely »az értékek koherens pluralizmusának« átgondolt elfoga-dásában áll. (…) A normális nem lenne más mint egy szervezõdés, ahol a gondolkodás és az élet semmilyen formája sem nyerhetné normatív értékét más típusú normák elnyomásából, inkább le-hetõvé tenné, hogy ezek gazdagságukat minden lehetõ módon tanúsítsák egy olyan hierarchiában, melyben nem fejtene ki elnyomó szabályozó szerepet az értékek sajátos rendje, az a rend tehát, melynek neve bármilyen elavultan és romlottan csengjen is manapság, továbbra is a fejlõdés. Ez az a tolerancia, melyet végül is a filozófia, talán utópikusan, de mindenképpen helyettesíthetetlenül, képes felvázolni. Nem az a filozófia dolga, hogy elhelyezze ezt az etikai értékek közé, inkább az, hogy halvány elõképét elültesse az emberi szellemben.”17
Ez a szöveg több mint huszonhét éves és egy olyan idõben készült, mikor a fejlõdõ orszá-gok oktatási rendszerei még nem szembesültek azokkal a problémákkal, melyek megoldá-sát napjaink politikusai hiába keresik. Engedjék meg, hogy zárásképpen olyasvalaki, aki szerényen a kortársi filozófiai gondolatok történészeként áll itt, saját részérõl egy értékíté-letet hozzon, a fentebbi sorokban egy idõ által kikezdetlen helytálló gondolatot ismerve fel: annak elvi igenlésével és gyakorlati korlátozásával együtt.
Takács Ádám fordítása
* © Michel Fichant: Georges Canguilhem et l’Ideé de la philosophie.
In: Georges Canguilhem Philosophe historien des sciences. Albin Michel,
Paris, 1993. 37-48.
1 Georges Canguilhem: Formation du concept de réflexe.
PUF, Paris, 1955. 2.
2 Michel Foucault: Az élet: tapasztalat és tudomány
(Sutyák Tibor fordítása). In: M. Foucault: Nyelv a
vég-telenhez. Latin Betûk, Debrecen, 1999. 157.
3 Philosophie et Science (Beszélgetés G. Canguilhem
és A. Badiou között). 1965. január 23-i adás;
megje-lent a Revue de l’Enseignement philosophique következõ
számában: 15, 2 (1964. december – 1965. január); Filozófia
és igazság (Beszélgetés G. Canguilhem, A. Badiou,
D. Dreyfus, M. Foucault, J. Hyppolite és P. Ricoeur között).
1965. március 27-i adás; ez magyarul is olvasható
a Vulgo jelen számában. A második be-szélgetést
az az elsõ adásban megfogalmazott tétel provokálta,
a szó erõs értelmében, mely szerint nincs más-fajta
igazság, csak tudományos (az 1964/65-ös tanévben
kísérleti jelleggel megkezdett, az iskolák számára
su-gárzott filozófiai program, kivételes színvonalon
egészen 1968-ig tartott). Lásd még: Du concept scientifique
à la réflexion philosophique. Ez az elõadás
és vita megjelent a Cahiers de Philosophie-ben (1967. január),
melyet a párizsi egyetemhez tartozó Groupe d’études
de Philosophie ad ki (UNEF-FGEL).
4 M. Foucault: I. m. 167. „Tagkönyv nélküli
nietzscheánus vagyok” – mondta nekem egy ízben az érdekelt.
5 G. Canguilhem: Note sur la situation faite en France à
la philosophie biologique. Revue de métaphysique et de morale 52.
(1947) 332.
6 Gaston Bachelard: Le materialisme rationel. PUF, Paris, 1953.
33.
7 G. Canguilhem: Essai sur quelques problèmes concernant
le normal et le pathologique. La Montagne, Clermont-Ferrand, 1943. 149.
„A filozófiát mindenekelõtt mint a mítoszokról
való reflexiót látjuk. Manapság a filozófiát
a tudat funkcióinak a konfliktusa gerjeszti, hajdanán ugyanezt
a mítoszok konfliktusa tette” (1942/43-as kurzus). A nem hivatkozott
citátumokat a szerzõ személyes feljegyzései
alapján idézi.
8 Uo.
9 Az elõadás szövegében: „Bachelard
az inadekváció tapasztalatain (azaz a munkán) keresztül
igyekszik megalkotni egy értékelméletet: »Minden
értéknek…egy anti-értéken kell felülemelkednie,
aminek híján az érté-kelést nem lehetne
fenntartani«” (La Terre et les rêveries du repos. 41.).
10 A kapcsolódást Canguilhem maga is elismeri
a CNRS arany érmének átvétele alkalmából
tartott beszédé-ben (Cahiers du CNRS, 1988). Bachelard kifejezése
megtalálható: G. Bachelard: L’Actvité rationaliste
de la physique contemporaine. PUF, Paris, 1951. 25.
11 G. Bachelard: L‘Activité rationaliste de la physique
contemporaine. Id. kiad. 24.
12 Úgy tûnik, ebben az esetben nem annyira egy
szó szerinti idézetrõl; mint inkább a mûben
elszórt nietzschei megfogalmazások emlékezetbõl
való felidézésérõl van szó.
13 Lásd ehhez Étienne Balibar: Tudomány
és igazság Georges Canguilhem filozófiájában
címû tanulmányát a Vulgo jelen számában.
14 Ezek a kérdések összevethetõk A
tudománytörténet tárgya címû elõadás
pontosabb megfogalmazásaival, mely az Études d’histoires
et de philosophie des sciences-ban jelent meg (magyarul a Vulgo jelen számában
olvasható).
15 Példa az új fejleményekre: az 1942/43-as
változatban található egy, az adott korszakban figyelemreméltó-an
tárgyilagos elemzés Husserlnek a logikára mint normatív
diszciplínára vonatkozó anti-pszichologista nézeteirõl.
Húsz évvel késõbb Canguilhem átveszi
Cavaillès-nek a transzcendentális logika apóriáiról
adott elemzését, és saját részrõl
erõsen kritizálja azt a husserli álláspontot,
mely a normatív ítéleteket az õket meg-elõzni
és megalapozni szándékozó teoretikus ítéletek
alá rendeli; ekképp igencsak erõsen igenli, hogy nincs
a normákon túli teoretikus érvényesség,
és nem létezik másmilyen elõfeltevés,
csak gyakorlati.
16 A kifejezés, mely szerint „a tudomány csupán
egy érték annyi más hasonlóan jogosult egyéb
érték között”, Husserltõl származik.
Edmund Husserl: A filozófia mint szigorú tudomány
(Baránszky Jób László fordítása).
Kossuth Kiadó, Bp., 1993. 106. Canguilhem ezt az 1963-as elõadásokban
veszi át, s benne az elmélet imperia-lizmusának való
ellenállás példáját látja.
17 G. Canguilhem: La signification de l’enseignement de la philosophie.
In: Uõ: L’Enseignement de la Philosophie: Enquête internationale.
UNESCO, Paris, 1953. 25.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: vulgo@elender.hu
http://www.c3.hu/scripta