IIIIIIII
BEKE
LÁSZLÓ: SZÉKELY BERTALAN IGAZSÁGA
Miért aktuálisak számunkra Székely Bertalan mozgástanulmányai?
Tanítványai a jelek szerint nem értették, mit akart tőlük, időfelfogását
régen meghaladta az idő, művészete színvonalas akademizmus, de nem
több. Engedelmeskedett kora pozitivista szemléletének, megpróbálta
analizálni a látvány elemeit, hogy tudományos alapokra helyezhesse
a művészoktatást és ezáltal magát a művészetet. Tulajdonképpen nem
sikerült neki. Viszont valószínűleg tudta előre, hogy vállalkozása
nem is sikerülhet. Tökéletesen szinkronban volt kortársai, Muybridge
és Marey kutatási eredményeivel, bele is szólt a mozgásábrázolás
körül zajló tudományos vitába (lásd Marey-val folytatott levelezését),
mégsem ő lett a mozgófilm feltalálója.
A XX. század végén már azon a reveláción is túljutottunk, amit a
Marey-féle kronofotográfia, a kubizmus és a futurizmus, Marcel Duchamp,
Bergson és az einsteini relativitáselmélet összefüggéseinek újrafelfedezése
okozott. Ami a korszerű mozgásábrázolást illeti, a reálidejű televízióközvetítés
és a közel fénysebességű kompjuterizáció korában élünk. Nincs szükségünk
többé mozgásábrázolásra, mert készen kapjuk a mozgást a médiumokon
keresztül. Ezzel a "rövidre zárással" azonban valamit
menthetetlenül elvesztettünk, még mielőtt megragadhattuk volna.
A televízióhoz vezető fejlődést - úgy tűnik - a mozgófilm készítette
elő, azt pedig a kronofotográfia. Jean-Luc Godard úgy fogalmaz,
hogy a filmművészet másodpercenként 24 kocka igazság. Moholy-Nagy
az emberi szem érzékenységét - az igazságot - a másodpercenkénti
kockaszám növelésével akarja fokozni. A kompjuter generálta videókép
ennek a számnak a sokszorosát képes nyújtani. Virilio Godard-ról
szólva maliciózusan megjegyzi, hogy Marey számára még csak másodpercenként
16 kép jelenette az igazságot.
Valójában Marey és Székely Bertalan csak arról vitatkozott, hány
fázisra kell lebontani a ló mozgását, hány lyukon át kell nézni
a zootrop dobjába helyezett fázisrajzokat. A 11-es szám bizonyult
ideálisnak ahhoz, hogy a mozgás illúzióját kapjuk. Egyikük sem gondolt
azonban még arra, hogy a valóságban látott mozgással egyenértékű
virtuális mozgást teremtsen, amint azt később a mozgófilm megpróbálta.
Ők a mozgás törvényeit akarták megismerni (az igazság birtokába
akartak jutni), de nem akartak új látszatigazságot teremteni.
Ma a magfizika nem kevesebbre képes, mint a másodperc billiomodrészeire
bontásra, hogy ilyen rövid expozíciós idővel bizonyítsa - tegye
láthatóvá - egy-egy részecske létezését. De továbbra is kérdés,
létformájában ragadja-e meg a felvétel a részecskét, netán attól
létezik, mert látható?
A kronofotográfia részeire bontotta a mozgásfolyamatot, ezáltal
megcáfolta azt az évszázados tudást, hogy a vágta közben levegőbe
emelkedő ló kinyújtja mind a négy lábát. A festők csalásra gyanakodtak
ugyan, de atudomány csalhatatlannak bizonyult. Egyedül Rodin mert
tiltakozni, mondván, hogy ha az emberi szem úgy látja, akkor mégiscsak
a szemnek - a művészetnek - van igaza.
Tudományos szempontból mindössze arról volt szó, hogy lehet-e a
mozgást, a folytonosságot szakaszossággal
igazolni. A művészi igazság szempontjából viszont nem kevesebb a
tét, mint hogy szabad-e részeire
bontani valamit, aminek a lényege az egység. hajas Tibor azt mondta,
hogy tilos animációs filmet készíteni, élettelen fázisokat életre
kelteni, mert az életteremtés egyedül az Isten privilégiuma. Bógy
Gábor viszont, akit egész életlben foglalkoztatott a művészet és
a tudomány kibékíthetetlensége, arra "vetemedett", hogy
- a Hommage à Muybridge-ben és a Nárcisz és Psychében - a
kronofotográfiai szekvenciákat mechanikusan mozgó, élő emberekkel
helyettesítette. És hogy a magyaroknál maradjunk, a dilemmát nem
oldotta ugyan meg, de konzekvensen kerülte ki Cászári Gábor, aki
a célfotó-berendezést nem a mozgás megállítására, hanem ábrázolására
használva fel, bizonyítani tudta, hogy a vágtázó ló a levegőben
mind a négy lábát kinyújtja. Ez pedig azért sikerült neki, mert
a teret és az időt egységes kontinuumként tudta kezelni.
A dilemmát számunkra Paul Virilio oldotta meg, amennyiben dromológiai
filozófiája nem a teret és nem az időt próbálja megragadni, hanem
mindkettőt relatívnak tételezve, a sebességvektort.
Sebességfilozófiája a világ relativitását tekinti egységnek, amelyben
"egy nep annyi, mint ezer év" - az isteni abszolútum szemszögéből
nézve.
Ezért aktuális számunkra Virilio és válik újra aktuálissá Marey
kronofotográfiája. Marey-nak igaza volt, mert fázisokra bontotta
ugyan a mozgás látványát, de a fázisokat nem akarta megmozgatni,
hanem szinte azonnal újra kontinuummá (térkontinuummá) sűrítette
őket. Arról pedig, hogy Székely Bertalan tér-idő-kontinuumban gondolkodott,
tanúskodnak a mozgásfázisokat perspektívába helyező szerkesztései
és ezt a kontinuumot a Halászbástyára és a Mátyás-templomba szánt
művészi kompozícióként megjelenítő képei. Székely Bertalannak igaza
volt.
|