IIIIIIII
PETERNÁK
MIKLÓS: VÁZLAT A ZOETROPRÓL
A zoetrop (vagy zootrop) név William E Lincolntól
ered, aki 1867 április 23-án kapott szabadalmat Amerikában egy szabadon
forgó fémhengeren alapuló készülékre, mely 13 fázisrajzból kiindulva
kelt mozgásillúziót a nézőben. Hasonló szerkezetet vele egyidőben,
de már jóval korábban is többen szabadalmaztattak (pl. P.-H. Desvignes,
M. Bradley), s a jelenség ugyancsak ismert volt. A zoetrop prototípusát
William Georg Horner készítette el és írta le elsőként, a készüléknek
a Daedalum nevet adva - mint a The London
and Edinburgh Philosophical Magazine 1834 januári számában
írja - azért, hogy a görög Daidaloszra (angol átírásban Daedalus),
a legendák művész-mesteremberére utaljon, akiről azt tartották,
hogy mozgóemberi és állatfigurákat szerkesztett.
A jelenséget - vagyis, hogy állóképekkel reprezentált mozgásfázisok
megfelelő sorozatba rendezve s bizonyos ritmusban, adott megszakításokkal
szemlélve a szemben vagyis az agyban folyamatos mozgás illúzióját
keltik - elsőként Joseph Antoine Ferdiand Plateau belga fizikus
demonstrálta készülék segítségével, melyet phenakistiscopenak vagy
phenakistoscope-nak nevezett (görög
fenaksz - csalás, csalódás, szkóp - látni), s mely lényegében a
Faraday-féle kerék módosított változata. Faraday publikálta ugyanis
elsőként azt a - manapság legelterjedtebb nevén sztroboszkóp-jelenségnek
nevezett - érzékcsalódást, melyet egy ólomfeldolgozó malom két forgó
fogaskerekét figyelve vett észre, de amely előállhat pl. kocsikerék
forgó küllőin átnézve is: bizonyos sebességeknél az egyik kerék
állni látszik. Tanulmányozás céljából modellezte is az egymás mögött
forgó kerekeket, s e berendezés átalakított változata Plateaué,
aki egyébként egy másik fiziológiai tapasztalás kísérleti vizsgálatával
is foglalkozott, mely a fentinél jóval régebben ismert (pl. Szent
Ágostonnál olvashatunk róla, Newton már alaposan tanulmányozta)
- ez az utókép jelensége. (Plateau egyébként Newton kísérletei nyomán
haladva, s a Napot szemmel vizsgálva huszonnyolc évesen előbb részlegesen,
majd negyven éves korában teljesen megvakult.) A phenakisztoszkóp
és a daedalum (magyarul bűvös korong illetve csodadob) alkalmi tudományos
felfedezésen, üzleti sikert ígérő árucikken, majd játékon, oktatási
segédeszközön túl csak az 1870-es évek végétől mintegy másfél-két
évtizedre vált alaposabb tudományos vizsgálatok végzésére is használt
segédeszközzé (bizonyos fokig módszerré), mikor a fotográfiai expozíciós
idő oly mértékben lecsökkent, hogy az ún. "pillanatnyi fotográfia"
(pillanatfelvétel) lehetővé válhatott, s ezzel a zoetropba rajzok
helyett fényképek kerülhettek.
A történet Muybridge lómozgás tanulmányaival valamint Marey vizsgálódásaival
kezdődik e szinten. Muybridge "tökéletesíti" a zoetropot
- vetítésre alkalmassá téve és zoopraxiscope-nak nevezve - , Marey
pedig fotografikus revolvert szerkeszt (Janssen 1874-es csillagászati
megfigyelésre kitalált berendezése nyomán), mely másodpercenként
akár száz képet is képes volt készíteni (míg Janssen a Venus átvonulást
a Nap előtt hetven másodpercenként egy kép sebességgel figyelte).
A zoetropnak, illetve általában a sztroboszkopikus készülékeknek
számtalan változata készült korábban és később is, pl. a Marey-féle
fotografikus flintának van magyar verziója is, Gothard Jenő fotópuskája.
Székely Bertalan az 1870-es évek második felében kezdett el a lómozgás
ábrázolásával, illetve később általában a mozgásillúzióval és a
zoetroppal foglalkozni - korábbi álláspontja e téren meglehetősen
eltérő: Festészet és fényképelés
című, 1863-ban publikált írása mutatja, hogy a fotográfiát meglehetős
szigorral ítélte meg, a sztroboszkóphatást pedig feltehetőleg nem
ismeri, bár megfigyelése igen érzékeny: "A művésznek ugyanis,
ha mozgást akar kifejezni, tehetségében áll az illető tagot vagy
tárgyat határozatlanabbul kezelni, mit szintén a természettől lesett
el, mert a mozgó kerék küllői nem látszanak, csak mintegy átlátszó
köddel borítják a mögötte levő tárgyakat."
A feltehetően revelációszerű felismerés, mely a zoetrop által megmozgatott
fotók látványából származhat, Székelyt önálló vizsgálatokra, Marey-vel
történő kapcsolatfelvételre, egy - végső kimenetelében sikertelen,
rövid - főiskolai kurzusra s ezeken túl élete végéig tartó kutatásokra
ösztönözte.
Jelen kiállítás zoetroprekonstrukcióit a Székely Bertalan által
készített zoetropszalagokhoz méretezve a Képzőművészeti Főiskola
műhelyei segítségével az Intermédia Tanszék hallgatói, Csörgő Attila
és Szegedy-Maszák Zoltán készítették.
1992
Peternák Miklós
|