IIIIIIII
SZŐKE ANNAMÁRIA: "LASSÍTOTT
LÓNÉZÉS"
"a művészi formaélmény"
A mozgás "megállításával" előálló, addig
soha nem látott pózok, mindenképpen kihívást jelentettek a művészek
számára. "Sokan Muybridge fotóit tartották hamisnak és csalásnak
a művészet szempontjából, azon az alapon, hogy (ironikusan) kamerái
túl sokat, és az emberi szemtől igen eltérőt >>láttak<<.[76]
A fotónak az a tulajdonsága, hogy egy folyamatot vagy akár csak
mozdulatlan, de eleven lények rezzeneteit kimerevíti, valamint hogy
az objektív nem tesz különbséget lényeges és mellékes mozzanatok
között, indította Székelyt arra, hogy 1863-ban cikkben tiltakozzék
az ellen, hogy a fotográfiát mint művészetet fogják fel. A magyar
fotótörténet e híres vitája, amelyben Székely vitapartnere Barabás
Miklós és (Szegedy) Maszák Hugó volt, egy, a lómozgásra vonatkozó
bekezdést is tartalmaz, amely a mozgás ábrázolásának a látás és
a tudat kapcsolatát érintő, mindig visszatérő problémáját veti fel.
Székely többek között a "mozdulati csillámlás"-t említi,
mint olyan jelenséget, amit a fényképezőgép nem tud visszaadni,
a festészetnek viszont lényeges alkotóeleme. A művésznek, aki egy
mozdulat múltját és jövőjét is érzékeltetni képes, "tehetségében
áll az illető tagot, vagy tárgyat határozatlanabbul kezelni, mit
szintén a természettől lesett el, mert a mozgó kerék küllői nem
látszanak, [...] egy pihegő keblen a csipkézetnek sokkal bizonytalanabbul
kell kezelve lenni, mint a környezet vagy háttér mozdulatlan architektúrájának."[77]
Maszák Hugó tulajdonképpen egyetért a kereket érintő megállapítással,
a csipke esetében érvényesülő törvényszerűséget azonban Du Fresnoy-ra
is hivatkozva egy másik törvényszerűséggel ütközteti: ami hátrább
van, az elmosódottan látszik, s így a Székely által leírt jelenetnél
a nőalak "beleragad a háttérbe". "Vajjon hogyan kell
festeni a fentebbi elmélet szerint a futó lovat; alkalmasint százlábúnak
néznénk, ha a kerékféle okoskodás után lenne festve" - vonja
le a következtetést.[78]
A probléma, ami itt fölvetül, egész egyszerűen az, hogy a
művészetben nem lehet következetes az ember. A kerék jól mutat homályosan
a képen, de a százlábú ló illogikus. A kerék és a ló dichotómiáját
jól jellemzi egy másik eset is, mely Thomas Eakinsszel esett meg:
"Ha egy tárgyat mozgásban fényképezel, a mozgás minden érzete
elvész, s a tárgy egyszer csak mereven áll. A legérdekesebb példája
ennek egy festővel fordult elő közvetlenül Muybridge mozgó lovakat
ábrázoló fotográfiáinak első megjelenése után. Ez a festő egy, az
úton gyors ügetésben haladó batárt kívánt bemutatni. Rajzolta és
újra lerajzolta, lefényképezte és újrafényképezte a lovakat, míg
végül egy látszólag megközelítően helyes képet kapott mozgásukról.
Lábaikat a leglenyűgözőbb módon tanulmányozta és festette meg. Aztán
pedig felrakta a batárt is. Minden küllőt megrajzolt a keréken,
és az egész dolog úgy nézett ki, mintha egy pillanatra megkövesedett
vagy feltartóztatták volna. Nem volt benne cselekvés. A festő aztán
elkente a küllőket, a mozgás látszatát adva ezáltal a batárnak.
Az eredmény az lett, hogy most úgy nézett ki, mintha a batár keresztül
akart volna gázolni a lovakon, amelyek viszont mozdulatlanul álltak."[79]
A történet hangnemében maradva, megkockáztathatjuk kitalálni Székely
reakcióját e problémára: "Csak olyan tárgyak választassanak,
melyek ábrázolhatók is" - mondhatná, s a maga részéről egyébként
nem is festett vágtató batárt. Ami viszont e fiktív válasz valódi
szövegkörnyezetét illeti - szintén a fényképezésről írott cikkről
van szó -, a fenti követelmény a kép főbb alkotóelemei közül a legfontosabbal,
a "lélektani tartalom"-mal kapcsolatban hangzik el, ami
"a kép célja: azon bizonyos valami, amiért az egész kép készült."
Ez pedig, a lessingi elvekből, a költészet és festészet tárgykörének
szétválasztásából is következően, csupán vizuális, képi eszközökkel
közvetíthető a néző számára. "A lélektani célja a képnek csak
bizonyos vonalozás, illetve bizonyos körvonalak által állítható
elő legjellemzőbben: erre nézve el kell fogadnunk a vonalak bizonyos
jelvényességét (szimbolizmus), mely szerint a kép jelleméhez alkalmazkodnak."
S mivel "a kép mint alkotás, tekintetbe sem véve valami nagyobbszerű
alapgondolatot, csak akkor emelkedik a természet szolgai lenyomásának
színvonala fölé, ha megvan benne az, amit a költeményben ritmusnak,
a zeneműben hangzatosságnak, a festményben összhangnak nevezünk",
a művész a tárgy eszméjét szeme előtt tartva, Székely szavaival
"absztraháló szemműtétet" hajt végre. Vagyis - a mozgás
ábrázolására leszűkítve - a kompozíció minden elemének szükségszerű
kapcsolatában kell, hogy a mozgás érzete megjelenjen, mégpedig oly
módon, hogy a cselekmény "bevégzését a szemlélő bizton sejthesse
és a képzeletében maga egészítse ki." Székely elméletében tehát
a képi eszközök autonóm kifejező értéke hangsúlyos szerepet kap,
ezek azonban közvetlenül az ábrázolt tárgy mélyreható ismeretéből
következnek (s ide tartoznak az anatómiai ismeretek is), illetve
alárendelődnek annak a célnak, hogy a néző fantáziáját beindítsák.
Ez utóbbi pedig az által lehetséges egyáltalán, hogy az emberi érzékelés
törvényszerűségei és az érzések - "miután egy kor és társadalom
egyes tagja a többivel közös együttérzés által köttetik össze"[80]
- mindenkinél közösek. Végső soron azonban Székely, "tekintetbe
sem véve valami nagyobbszerű alapgondolatot", éppen az absztrakt
képi építőelemek és az emberi természet megfeleltetését tartotta
elérendőnek a művészetben. E szempontból új megvilágításba kerül
a mozgás, jelen esetben a ló mozgásának helyes ábrázolásával való
intenzív foglalkozása is, hiszen "a phantasia természete (az,
hogy) hosszadon egy tárgynál ez nem állhat meg, nem maradhat",[81]
s a mű végső beteljesedésének helye a néző képzeletében lévén, technikailag
e helynek az előkészítését a művész a vázlattal éri el, ezért is
tárgyalja Székely a vázlat kérdését a mozgás ábrázolásával összefüggésben:
"A vázolás vagy skizzirozás egy benyomásnak rövid jelzése.
A mozgó tárgyak benyomásai mindig rövidek lévén, a mozgás csakis
ily módon utánoztathatik." Ez "pedig történjen gyorsan,
mutassa a gyors készülés nyoma által, hogy a szellem képes rövid
idő alatt sok és hű benyomásokat fölvenni, éppen ebben nyilvánul
meg az erősb szellem fölénye a gyöngébbel viszonyítva."[82]
Székelynek ezekben a gondolataiban kétségkívül azok a minőségek
és értékek - vázlatszerűség, befejezetlenség, nyitottság, nézőre
vonatkoztatottság, a tisztán vizuális eszközök autonómiája - kapnak
hangsúlyt, amelyek hiányát képeivel kapcsolatban fel szokták róni,
illetve amelyek jelentésüket nem a modern, és Székely idejében már
másoknál érvényesülő művészeti elvek kontextusában, hanem egy igen
régi akadémiai gyakorlat és elmélet kontextusában kapják meg. E
gondolatok jelen vannak a XVII. századtól kezdődően az akadémikusnak
nevezett művészeti traktátusokban, s éppen újfajta értelmezésük
és gyakorlatba átültetésük vezetett el azokhoz a törekvésekhez,
amelyeket Székely erőteljesen kritizált. Az érzékelés valódi természetének
vizsgálatakor, korszerűnek és épp ezért néha meglepőnek tűnő megfigyelései
alkalmazásakor ugyanis soha nem ismeri el az "ártatlan szem"
primátusát: a tudati folyamatok és az emlékezet (s ez sok esetben
mint műveltség,[83]
illetve - elsősorban történeti képeire gondolva - mint történeti
emlékezet értendő) nála végig meghatározó marad mint szervező erő
és formáló tényező. A kerék és a lóláb estére visszatérve: hiába
látjuk a lovat száz- vagy húszlábúnak, ha a józan eszünkkel tudjuk,
hogy csak négy van belőle. Ez a tudat a látás folyamatát is befolyásolja,
legföljebb a fényképezőgép tudattalan elfogulatlansága láttatta
soklábúnak - még a pillanatfelvételek megjelenése előtt. Másrészt
viszont a pillanatfelvételek szabad szemmel láthatatlan pillanatokat
rögzítenek, s így, bár a természet rejtett arcát fedik fel, ez az
analitikus tudományosság ellentmond a szemléletességnek.
A fotográfiával és az oly irányú kutatásokkal, melyekhez a fotó
kielégítő segédeszköznek bizonyult, a tudat és a látszat kibékíthetetlen
ellentéte jelent meg mint izgató probléma a művészek számára is.
Székely jól tudja, hogy "mozgást úgy utánzunk, hogy a tárgyat
egy idejűleg sok helyen láttatjuk, miután azt, ha igazán mozogna,
sok helyen is látnók egyidejűleg."[84]
Példája azonban ismét csak a villámcsapásra és a forgó kerékre korlátozódik,
majd rögtön el is határolja ezeket a konstans - egyenletes, monoton,
s így a tudat számára nem érdekes, mert öntudatlanul is érthető
- mozgásokat azoktól, melyek ábrázolása nem elmosódott szélekkel
történik, s amelyeknél "a mozgás előállítása az ész következtető
tevékenysége által történik." Ha a keblen pihegő csipke példáját
is idevesszük, az is nyilvánvalóvá válik, hogy elmosódottan csupán
a mellékes motívumok ábrázolhatók, és végül is csupán a festészet
magasztosabb tárgyai, az ember és jelen esetünkben a ló, végez olyan
tagolt mozgást, amely, ha olykor a szem számára elmosódottan jelentkezik
is, egyfajta rendet, szabályszerűen ismétlődő hangsúlyozottságot,
ritmust mutat. Ezen a ponton visszakanyarodtunk a lóábrázolás kiindulópontjához,
vagyis a ló patáinak üteme, ritmusa jelenik meg áttételesen a mozgás
vonalaiban is. A zenei lejegyzés analógiájára kitalált notációk
és Székely zene--festészet hasonlata szépen simul bele egy mindig
aktuális hagyományba.
E természetszerű, de nézőponttól függően akár "kozmikusnak"
is tartható összefüggések hálózatában egy másik természeti törvényszerűségből
adódik a mozgás érzékeltetésének másik módja, "az ész következtető
tevékenysége által": "A tapasztalás mutatja, a tudomány
bebizonyította, hogy a föld középpontja felé vonatik minden test,
s így az alatta lévő tárgyakra nyomást gyakorol. Ezen különbféle
erővel történő nyomás súlynak neveztetik" - írja Székely.[85]
Mint erről már szó volt, az emberi és állati mozgás tárgyalásánál
a súlypont a kiindulópont, s a végpont is, mivel a súlypont támon
túli állása által "kényteleníthetünk" következtetni a
mozgásra. S miként a mozgás oka a súlypont nyugalmi állapotából
való kimozdulása következtében jelentkező törekvés az egyensúly
újbóli visszanyerésére, úgy a néző is épp e törekvést éli át képzeletében
a kép előtt, amikor a helyesen megválasztott pillanatban ábrázolt
alak tartásában és a tisztán vizuális minőségek elosztásában nem
talál megnyugvásra. A valós ábrázolás és a képzeleti kép egybejátszása
lényegében az, ami a mozgás képzetét kelti.
"Rajzolásra azonban a végeredmény előtti percz legyen választva,
mert a végeredmény maga mozgástalan" - szögezi le Székely végül,
miután a termékeny pillanat természetét - a mozgás okára és irányulására
való következtetés szükségességét - jellemezte. Az utolsó előtti
pillanat melankóliájával szemben a pillanatfelvételek kétségkívül
mindig pont maguknál vannak, nem engednek helyet az emlékezet számára,
mivel a szemnek épp azt a "hibáját" küszöbölik ki, amely
egyáltalán lehetővé teszi, hogy mozgást érzékeljünk. "De éppen
ez a renyheség az, ami legyőzi az idő korlátját, a punctum temporist,
és egy értelmes mintázatot alkot az emlékezet által" - írja
Gombrich a mozgást a végtelen időpillanatokra való felosztással
analizáló szemléletnek modern kori megjelenését és a zenoni időparadoxont
egybevető gondolatai után.[86]
Az időbe szorított pillanatok sorozatát, a csak vonalakkal jelzett,
grafikonszerű mozgásfázisokat azonban mintegy 30 évvel Marey 1884
körül elkezdett kronofotográfiai kísérletei után egy újfajta kompozíció
létrehozására alkalmas kifejezési eszközként értelmezték. De a mozgás
iráni érdeklődés minden alapvető különbség ellenére ugyanúgy a természettudományok
területére vezette a művészeket, ahogy Székelyt is: "Egy formának
adott időszakban megtett mozgása elkerülhetetlenül a geometria és
a matematika világába vezet el bennünket" - mondja Marcel Duchamp.[87]
Székely azonban nem került az általa alkalmazott tudományok bűvkörébe,
még annyira sem, mint Etienne-Jules Marey, aki annak ellenére vagy
éppen azért, mert lényegében egy konzervatívnak tekinthető művészetfelfogás
híve volt, a kronofotográfia technikai lehetőségeivel igyekezett
bebizonyítani a termékeny pillanat igazságát.
|