|
|
< vissza |
IIIIIIII
SZŐKE ANNAMÁRIA: "LASSÍTOTT
LÓNÉZÉS"
Epilógus
A Székelynek a mozgás törvényszerűségeivel és ábrázolásával
kapcsolatos kutatásait bemutató kiállítás történeti jellege mellett
fényt vetett az e kutatáshoz felhasznált, vagy melléktermékeként
kezelt, s ekképp "csak" dokumentum vagy forrás számba
menő anyag önálló és aktív életére is: a már említett izmusok mellett
egyes lapokon a szürrealizmus, a konstruktivizmus, a Bauhaus formavilága
ismerhető fel, ami revelációként hathat egy, az akadémizmus képviselőjeként
elkönyvelt festő vagy a már "elavult" művészeti elveket
és eszméket szolgáló technikai kézikönyvek esetében. Ezek a "csemegék"
azt szemléltetik, hogyan válik a rész egésszé, vagyis egy korábban
egy cél szolgálatában álló eszköz hogyan válik maga céllá. Vagyis
egyfajta folytonosságot szemléltetnek, s talán arra is rámutatnak,
hogy a modern (vagy új) művészet nem is tekinthető akkora ugrásnak
a korábbihoz (a régihez) képest, csak hát formakezdeményei nem a
kiállítótermek falán bemutatott képeken, hanem a műhelyekben, műtermekben
találhatók, az előkészítő munkálatok forgácsai között, az érlelődési
időszak lemosott verejtékében.
Ha az, ami ugrásnak, vagy változásnak tekinthető, nem a létező formák
megváltozása, hanem ezek egy új szempontú meglátása, akkor az igazán
rejtélyes épp ennek a szemszögváltásnak a mikéntje. A ma leginkább
csodált vázlatait mindig befejezett képei alá rendelő Székelynek
sohasem "kattant be az agya", ahogy a múlt század egyes
festőinek, amikor vázlataikat kész képeknek kezdték látni, vagy
mint később, fejjel lefelé akasztották fel festményeiket, mert úgy
jobban mutattak.
Székely valószínűleg elsüllyedt volna szégyenében a gondolattól,
hogy szemléltető ábráit egyszer kiállításon mutatják be, de hát
megérett rájuk az idő (vagy a tárgyak értek meg a kiállításra).
A látásmód megváltozott, s nem hiszem, hogy csak régiségértékük
tölti fel őket "valami mással". S ha nem a leideni anatómiai
amfiteátrum erejével hat is ez a kollekció - mert annál sokkal józanabb
és szárazabb, mint ahogy az anatómia maga vált azzá, "tudományosabbá"
a múlt században -, ez az újfajta józanság mégis elképesztő abszurditásokat
hozott magával, ahogy az emberi testet
|
|
A súlypont kiszámításához,
az egyes emberi testrészek súlyeloszlását szemléltető ábra. / Illustration
for calculating the center of gravity, and to show the distribution
of weight on different parts of the human body.
E. Harless: Lehrbuch der plastischen Anatomie für akademische Anstalten
und zum Selbstunterricht. Dritte Abtheilung. Die ganze Figur in ihrer
Ruhe und Bewegung. Ebner & Seubert, Stuttgart, 1858. P.17. |
|
"Lebegő"
alak egyensúlyi helyzetének ellenőrzését szemléltető ábra. A gömbökkel,
amelyek nagysága az egyes testrészek súlyával arányos, a test súlyviszonyait
egy karosmérlegre "vetítette" a szerző. / Illustration for
checking the balancing position of a "floating" figure.
The author "projected" the body's relative weights on a
level balance with the balls, whose size was proportional to the weight
of individual body parts.
E. Harless: Lehrbuch der plastischen Anatomie für akademische Anstalten
und zum Selbstunterricht. Dritte Abtheilung. Die ganze Figur in ihrer
Ruhe und Bewegung. Ebner & Seubert, Stuttgart, 1858. P.72. |
mérőeszközök gyűrűjébe
szorította, vagy a rész(ecske)-vizsgálatokkal elindult a már nem látható
területe felé. Székely az időről - legalábbis a művészetben - mindig
a lessingi értelemben gondolkodott. S miközben - az egész földgolyó
mértékeinek egységesítése időszakában - kísérleteiben szabdalta, méregette
az időt, annak érdekében, hogy a művészi formák birodalmában, a kompozícióban
egységesítse a múlt-jelen-jövőt, öntudatlanul is az új téridő felfogás
jegyében fogant műalkotások formavilágát előlegezte meg. Barátja és
monográfusa, a filozófus Palágyi Menyhért a relativitáselmélet előfutárai
közé számít, s A tér és az idő új elmélete
című művét (1901) az idős Székely is olvasta. Természetfilozófiai
munkáiban Palágyi[93] a
szellemi tevékenység, a tudati folyamatok természetét vizsgálva különbséget
tesz a folyamatos és megszakítatlan életfolyamatok és a tudat szakaszos
működése között. Ez utóbbit hasonló jelenségekkel igazolja, mint Székely
az anatómiai ismeretek szükségességét a mozgásábrázolásban: érzékszerveinket
folyamatosan érik a benyomások, mégis csupán egyes pillanatokat tudatosítunk,
tehát nem minden érzéklet válik észleletté, jóllehet az észleleti
aktusok a kontinuitás illúzióját keltik. Egy forgó színtárcsán, ha
az nagyobb sebességre vált, már nem tudjuk elkülöníteni az egyes színeket
- él a példával Palágyi. A tudat valami módon összegez, szimbolizál.
- Szimbolikusnak tekintette az általa igen tisztelt Székely Bertalan
művészetét is. - Hogy megragadd a szürke mögött a pirosat, zöldet,
sárgát stb., le kell lassítanod a tárcsát, a mozgást - s a lovat.
A szellemi tevékenység folyamatossága tehát abban állna, hogy - mivel
nem képes az életfolyamatokat szakadatlanul követni - analizál, szétszed,
boncol. "Szóval: elménk gyarló volta alapföltétele annak, hogy
a tudományban előre haladhassunk; amennyiben csak gyarló elmének adatott
meg, hogy engyöngeségére ráeszmélvén, a tökéletesbülés útjára térhessen."[94]
S miközben e megismerési folyamatban a szellemi aktusok ismételten
csak elkülönülő szakaszok, az életfolyamat köti össze őket egymással
- mondja Palágyi. Ezen életfolyamatok egyikét pedig tulajdonképpen
testünk saját belső életfolyamatai teszik ki, amelyek nincsenek kapcsolatban
a tudattal, s ez a vegetatív talaj adja életfolyamataink titokzatos
karakterét, amelyről mindannyiunknak sejtései vannak, s amelybe mint
végtelen mélységbe vélünk időnként enyhe borzalommal lepillantani.
Így Palágyi, s ezzel valamiképp zárul a kör - az egyik végén sejtjeink,
a másik végén az az öröm, hogy láthatjuk a lovat futni gyorsan is.
|
|
"Így a lónak
nem négy lába van, hanem húsz, és azok mozgása háromszögletű."
(A futurista festők technikai kiáltványa. 1910. 04. 11.) / "Thus
the horse has not four legs but twenty, and their movement is tringular."
(Technical Manifesto of Futurist Painting. April 11, 1910.)
Giacomo Balla: Tanulmány a Balkonon
futó kislány-hoz / Study for Girl
Running on Balcony, 1912. |
|
"Vajjon hogyan
kell festeni a fentebbi elmélet szerint a futó lovat; alkalmasint
százlábúnak néznénk, ha a kerékféle okoskodás után lenne festve."
- Szegedy Maszák Hugó, 1863. / "How should one paint a running
horse according to the above theory; probably we would see it as having
a hundred legs if we would paint it following the theories put forward
about the wheel." - Hugo Szegedy Maszák, 1863.
Etienne-Jules Marey kronofotográfiai felvétel után készült diagrammja
a ló elülső lábának mozgásáról. / Diagram by E.-J. Marey after his
chronophotograph of the locomotion of the horse's forelegs. Armand
Goubaux - Gustave Barrier: De l'extérieur du cheval. 2e edition. Asselin
et Houzeau, 1890. Paris, P.501. Fig. 183. |
[93] Palágyi Menyhért: Naturphilosophische
Vorlesungen. Leipzig, 1924.
[94] Az
ismerettan alapvetése. Athenaeum, Budapest, 1904. 2-3.
|
|
|
|