IIIIIIII
SZÉKELY BERTALAN: A MOZGÁS
HOGYAN LÁTSZIK?
Legegyszerűbb példa arra nézve, hogy hogyan látunk,
egy világos pont volna, amely a reczehártya valamely pontjára a
lencse által vettetve azt megvilágítja. A reczehátya minden látóideg
végek elszélesedése, ennek egy pontja ha megvilágíttatott, vagy
egy látóidegvég izgásba hozatott, ezen izgás tovább vitetve az agyba
előállítja a világított pont észleletit (Wahrnehmung); e szerint
a csillagot úgy látjuk, mint egy világos pontot. Ha egy világos
pont szemünk előtt mozog és gyorsan mozog, akkor egy perczenetben
ugyancsak egy pontja leend a reczehártyának izgatva, de ezen izgatott
pontok helyei gyorsan fognak változni, mind más idegszálvégek izgattatván
egymás után. Egy látási benyomás körülbelül egy secunda 1/8-áig
tart - így tehát ennek észlelése még tart, midőn már a másik észlelet
érkezik, s innen van, hogy gyors pont-mozgás vonal látszatot hoz
elő (p.o. égő gyufavég gyors mozgatása, villámlás vonalnak látszanak,
ámbár mindegyik egy-egy szikra.)
Ily mozgást úgy utánzunk, hogy a tárgyat egyidejűleg sok helyen
láttatjuk - miután azt, ha igazán mozogna, sok helyen is látnók
egyidejűleg. Igy a villámcsapást vonallal jelezzük és nem ponttal
- mi egy csillag hatását tenné. Egy gyorsan mozgó vonal bizonytalan
szélűnek látszik (p.o. forgó kerék küllői).
Ez esetben a mozgás constans - ugyanannyi időben ugyanannyi helyváltozáson
keresztülmenő. A constans mozgás előállítható bizonytalan szélek
által, mert bizonytalan szélűnek látszik.
A másik módja a mozgás előállításának az ész következtető tevékenysége
által történik, midőn a súlypont támponton túli állása által a mozgásra
következtetni kényteleníthetünk.
A súlypont hol állása a művész kezében azon mód, mellyel a mozgás
hatását képes előállítani: ha előre hajolva van rajzolva a test,
azt következtetjük, hogy el fogna esni; ha a láb ezen előre esés
irányában van téve azt következtetjük, hogy az esés nem fog bekövetkezni,
hanem a láb előre tevése által meggátoltatik, s így e kettőből előáll
az előre lépő mozgás fogalma, látszata. Ha a láb nem érkezhetik
a meghajlott testet feltartoztatandó elébe, akkor vagy előáll a
jövő perczbeni elbukás képzelése, vagy az alak lebegőnek tűnik fel.
Minden műtermék szellemünket, képzelő tehetségünket tevékenységbe
jőni engedi, hogy abból, amit lát, továbbkövetkeztessen. Ez a phantasia
természete - hosszadon egy tárgynál ez nem állhat meg, nem maradhat.
A művésznek tudnia kell a néző phantásiáját egy oly módon mederbe
szorítani, melyben az csakis a művész által kívánt czél felé haladhasson,
és el ne ágazzék - ne bolyongjon.
A mozgás rajzolásához szükséges, hogy a tárgy mozgási képességgel
bírásának a helyes rajz által elég legyen téve, mert ha emberi vagy
állati alakot úgy rajzolunk, mintha az fából, felhőt mintha az kőből
volna, akkor a kiindulás már nem lehetséges, a phantásia nem is
következtet tovább, az előföltételt nem hívén el, nem fogadhatván
el.
Továbbá jelezendő a mozgásnál annak oka. Minden állás - ha még oly
excentrikus is - merevnek fog látszani, ha az állapotokból megmagyarázható
czél és észszerűségre az nem bazírozható, vagy közönséges emberi
képzelet és érzésmódból nem levezethető.
Az ok nélküliség a nézőt mindjárt a rajzolttal polemizáló ellentétbe
hozza, és nem teszi hajlandóvá érdekét továbbra a mű készregondolására
fordítani. Mozgás ábrázolásánál tehát a néző számára tisztába kell
hozni a képen látott állás megváltozásának belső szükségit, okát,
az egész test mozgására nézve, a súlypont támsíkon túli létét láttatni
kell. Máskor jelezendő a mozgás irányulta is, és ez olyan legyen,
mely a végeredményt jelezze, vagy megfordítva, jelezendő a mozgás
végeredménye, mely egyszersmind az irányulatot is magában foglalja
az egész test mozgására nézve, hogy merre felé fekszik a támsíkon
túli súlypont ehhez képest.
Rajzolásra azonban a végeredmény előtti percz legyen választva,
mert a végeredmény maga mozgástalan.
MTA. Kézirattár, Ms 5007/55., fol.5-6.
|