|
|
< vissza |
IIIIIIII
SZÉKELY BERTALAN: A LÓNAK
RAJZOLÁSA
|
|
"A galop hajdani hamis ábrázolása."
/ "One-time false depiction of the gallop." (1880).
MTA. Kézirattár / Archives of the Hungarian Academy of Sciences, Ms
5006/14, fol. 2/v. |
Magától érthetődő, hogy egy rajzolónak nemcsak
az emberi alak rajzát, de a főbb állatokét is kellene némileg ismernie.
A lónak rajza a többi négylábúak rajzának kulcsa. Ha a lovat ismerni
megtanultuk, akkor a többiekkel való elbánás már nagyon meg van
könnyítve, a mozgási módok ismerete, azoknak megragadhatása - a
négylábuak egymásközti hasonlatossága folytán - könnyen megérthetővé
és kezelhetővé válik.
Az emberi modellnek rajzolása nagyszámú tanítvány mellett nem eléggé
értelmi munkásság. Oskolánkban a modell nem végez egy célszerű mozgást,
nem engedi meg az ezen célszerű mozgás megítélhetésére vezető variánsok
közötti válogatást. Megérthető lesz ez, ha visszapillantunk a művészet
tanítására a középkorban (1600 végéig). A mester fölvett 5-6 tanítványt
egész kiképzésre. A tanításért járó honoráriumot ezek azáltal rótták
le, hogy segédkezniük kellett a mester munkáinak kivitelezésénél.
A mester is talentummal bíró ifjakat vett föl, mert különben segédkezésük
értéktelen lett volna (tehát kevés számú tanítvány). Az atelierbe
belépő fiatalember látta, hogy a régebben ott lévő tanítványok hogy
járnak el, hogy a képet egy kompozíció kartonjának megállapításával
kezdik. Hogy ezt tehessék, az egyes alak gesztusát, állását meg
kellett szerkeszteni. Ehhez vezet, ha egy kívánt gesztust vagy állást
egy kollégájuk, vagy akárki más, előttük megteszi a kellő drapériába
öltözve. Hamar rájöttek, hogy a drapéria is akkor szerkeszhető a
legjobban, ha az azt viselő alakot eleinte meztelenül rajzolják
le. Igy tehát a kép terébe beillő, helyes akciót végző alak rajzolása
- az akt - volt a képnek megkezdése. Tegyük fel, hogy egy szentnek
megkövezése volt a tárgy. Akkor az udvaron véghezvitették az ehhez
vezető eljárást: az egyik alak például a kő után nyúl, a másik éppen
dobni akar. Ha ezt gyorsan felvázolták, kiderült, hogy a rajz alakja
jól feltünteti-e azt, amit annak véghezvinni kell; eléggé karakterisztikusan
viszi-e véghez a szükséges mozgást, és ezen támadó formák helyesen
töltik-e ki azon teret, ami számukra előirányozva volt. (Egy adott
akciót adott térbe belekomponálni.) Nemcsak nagyjában, hanem az
apróbb formákra is ki kell terjednie a figyelemnek. Például arra,
hogy egy súlyt emelő karnál mely izmok és mennyire lesznek kidomborodva
a többi, nyugodt állapotban levőkhöz viszonyítva, stb.
Ezen akt viszonyítva volt a tevékenységet véghezvivő alaknak egy
belső képéhez, viszonyítva a jó lineák fogalmához - ami valami appercepció
féle (érzéki benyomások összegezése egy összetartozóhoz neveztetik
percepciónak, egy percepció beosztása, viszonyítása a lélekben már
meglévő tágabb és egységesebb képzelmek közé és azokhoz neveztetik
appercepciónak).
Nem ilyen az oskolai akt. Az rendesen semmi tevékenység fogalmához
nem viszonyítható, s jó lineákat nem megengedő, mert ha ezek egy
szempontnak véletlenül megfelelnének, annál kevésbé a többi szempontoknak.
A felett, hogy vajon a tevékenység helyesen van-e kifejezve, ítéletképzést
meg nem engedő, térviszonyokba beillesztést elő nem segítő, huzamos
állásánál fogva a friss mozdulat felfogására nem kényszerítő eljárás.
Puszta gyakorlatnak is csak akkor lehetne jónak mondható, ha nagyon
gyorsan és sraffírozva, a forma hossztengelyét derékszögűen átmetsző
eljárás szerint készülne. Hosszas állás folytán kifáradt aktot,
kifáradt aggyal rajzolni egy hosszadalmas retusírozó eljárás mellett,
nem vezethet a mozgó élet jelenségeinek megragadhatására.
|
|
A lónak rajzolása.
A lófej arányai. / Drawing the horse. The proportion of the horse's
head. MTA Kézirattár / Archives of the Hungarian Academy of Sciences,
Ms 5008/29, fol.3. |
Nem így van a lónak rajzánál. Azt nem
lehet merev, mozdulatlan tartásra rákényszeríteni, mint az emberi
alakot. Azáltal, hogy a négy láb állását mint egyidejűt gyorsan kell
felfogni tanulni, megtanít a gyors felfogásra. Egy másik szempont
is ajánlatossá teszi az állatok rajzolásának ismeretét. Túlságosan
sok a rajztanári pályára vállalkozóknak száma, ezek nem egyhamar nyerhetnek
alkalmazást. Az intézetben nyerhető figurális tudás nem képesít figurális
képek festésére, s így ha a vidékre kijutnak, s alkalmazásuk nincs,
a rajzolást egy pár év alatt elfeledik. Akárhány a vidékről látogatásképp
ide jön, panaszolja, hogy se helyes világítású szobához, se akthoz
a vidéken nem juthatni - eltekintve attól, hogy mit ér egy oskolai
akt. Az állat rajzolása ezen segít. A modell majd semmibe sem kerül,
legföljebb a ló- és tehénpásztornak adnak egy kis dohányt, valamiféle
állat minden kisváros és falu környékén található. Igy mindig az elevennek
rajzolása gyakorlatában maradhatnak, állatfestésre matériát gyűjthetnek,
sőt ilynemű képeket készíthetnek és inkább eladhatnak, mint figurális
dolgokat, amelyek igen bajosak. Igy néhány évüket hasznosan kitölthetik,
felfogásuk érik, mert figurális komponálásra több érettség szükséges,
mint amit a négy évi tanárképző kurzus nyújthat, és a rajz gyakorlatában
bennemaradnak. Igy az állatrajzolás némileg kenyeret is nyújthat.
Az állatok rajzolása a táj rajzolását is közelebb hozza a fiatalemberhez,
mint a fej és akt rajzolása, ezen foglalkozás megismerteti és megszeretteti
a természet megfigyelését és a foglalatosságokat élvezetessé teszi.
Ez is egy etikailag nem eléggé megbecsülhető motívum, mely az állatrajz
tanítása mellett szól.
Megkezdetett a lónak rajzolása az által, hogy küllemtanának (exterieur)
főbb tételei vagy 5 előadás folyamán a tanítványokkal megismertettek.
Az ehhez tartozó ábrák már több évvel ezelőtt el voltak készülve. |
|
A lónak rajzolása.
A lófej sémája felülnézetből; a lófej tengelyeinek arányát a térben
szemléltető szerkezet. / Drawing the horse. Diagram of the horse's
head seen from above; construction for a three-dimensional illustration
of the proportions of the axes of the horse's head. MTA Kézirattár
/ Archives of the Hungarian Academy of Sciences, Ms 5008/29, fol.3. |
Kezdetett a tanítás a ló fejének rajzoltatása által
(ide a lófej ábrájának klichéje). A lófejcsont profilból nézve egy
két kvadrátból alkotott paralelogrammába foglalható. Ennek felébe
van az állkapocs szög sík A. A
fogaktól előfelé a húsrész egy pár centiméternyire kiáll, innen
számítom a nyakszirt (S) csontig.
Ha három részre osztatik - ezen osztásba fekszik a pupilla sík B.
Ha ettől a nyakszirt vonalig levő hosszat felezzük, megtaláljuk
az állkapocs izületét - bütykét. A pupillasík és állkapocsszög közötti
távolságot ha a homloktól lefelé fölrakjuk, megtaláljuk azon síkot,
melyben a külhalljárat fekszik, ez az SB
hátsó 1/3-ában van. A külhalljáratok egymástóli távolsága a fej
szélességének fele. A fej szélessége a szemeknél a magasságának
3\4-e. A magassága pedig a csontfej hosszának fele.
A fejnek profilja belehelyezhető két kvadrátba, az A
és B síkok újból négyszögökbe,
melynek magassága a profil magassága, szélessége pedig a fej szemnéli
szélessége. E szerint a fej előlről nézve bír egy magassági AA,
egy szélességi CC, és egy mélységi
DD tengellyel. Ha három kötőtűt
spanyol viasszal egymásra derékszöget képzőleg megerősítünk, és
erre fölrakjuk az egymás közti hosszúsági viszonyokat, hogy AA
fél akkora legyen mint DD, CC
pedig AA-nak 3/4-e, akkor egy segédeszközzel
bírunk, melynek használásával a fej főbb helyeit megbízhatóan megtalálhatjuk.
Ezen kötőtűk egy stativ függőleges vonala végén levő viasz „V”
csomóba erősítve mindenképpen állíthatók, aszerint ahogy a ló fejét
rajzolni kívánjuk, megjegyezvén, hogy ennek helyes lerajzolásától
függ az ábra megbízhatósága, tehát a szögeket helyesen kell két
egyenes papírszeletet - egy szemmel
nézve az ábrára, úgy tartani, hogy a szöletet födjék, és ezt a szögöt
a rajzpapírra áttenni. Kezdvén egy vonalat vagy egy függőleges vagy
egy vízirányoshoz viszonyítani - az így megtalált vonalhoz lehet
aztán a másik vonal szögét is hozzámérni, és végül a harmadik vonalat.
Ha az irányok helyesek, akkor ezeknek egymáshozi hosszuságát kell
mérés által megállapítani, megmérvén, hogy az egyik vonal fele (a
keresztezési pontig) hogy viszonylik ugyanazon vonal másik feléhez,
egy ily hossz hogy viszonylik a másik vonal hosszúságához. Az így
megállapított tengelyekre aztán fölrakhatjuk a megfelelő síkot,
szemünket mindig ugyanazon helyen hagyva, és oly távolból, mely
a leghosszabb vonalnak legalábbis négyszerese. (Egy 20 cm hosszú
lófejet tehát 4x20=80 centiméternyi távolságból, vagyis a távolság
legyen 3szor akkora, mint a tárgynak legnagyobb mérete.)
Ez természetesen az ábrázoló mértan és szemléleti távlattan némi
ismeretét feltételezi, mi ez intézetnél taníttatik. Ilyen módon
akármely nagyságban lehet a ló fejét szerkeszteni - és ez szükséges
is, mert csupán érzésből nem lehet egy bizonyos nagysággal bíró
fejet megbízhatóan rajzolni.
Ezen szerkesztést se kell a túlságig vinni, hanem egynéhány kisérlet
után át kell menni - a közölt fejábra nyomán - a ló fejét plasztikából
modellírozni. Előállítván a két kvadrát hosszú blokot (tömböt),
mely egy 3/4 kvadrát szélességgel bír, ebbe beosztani az állkapocsszög
és pupillasík helyét, e síkokba bejelezni, karcolni a felülről,
oldalt és előlről látszó alak kontúrjait és ennek nyomán a kimaradó
helyeket lefaragni - a fület még kihagyván. Igy előállíthatók a
lófejnek főbb síkjai. Ezek után következnek az így már megszabott
helyek segítségével az apróbb detailoknak elhelyezései - fül, satöbbi.
5-6 így modellírozott fej készítése után már sok forma megmarad
az emlékezetben, és ha ezután megint egypárat az előbbi módon megszerkesztünk,
akkor ezek már eléggé jók fognak lenni.
|
|
A lónak rajzolása.
A ló arányait összefoglaló táblázat. / Drawing the horse. Table summarizing
the proportion of the horse. MTA Kézirattár / Archives of the Hungarian
Academy of Sciences, Ms 5008/29, fol.6. |
Ezután következett a ló-mannequin (fabáb) beállítása
(photográphiai, megbízható felvételek szögeit pontosan beállítván).
Ezen mannequin annyiban javított a rendesnél, hogy a tagok tengelyei
rá vannak fehérrel vezetve, továbbá a támparalelogramma is. A lónak
helyes állása (aplomb) hosszának 3/4-ét foglalja el körülbelül.
A támparalelogramma szélessége a ló hosszának 1/4-e. Hogy helyes
arányú ábra jöhessen létre, a rajz(ok) a tagok mozgási gócpontjaiig
terjedő hosszúságok méretei felhasználásával eszközöltettek. Ezen
méretek egy tabellában ki vannak függesztve, a kívánt állás méreteit
erről egy papírszeletre át lehet tenni és a rajznál felhasználni.
Ugyancsak ki van függesztve a ló tagjainak egymáshoz viszonyuló
hossza 10 ló méretének átlagára alapítva.
Eszerint a ló hossza 150 cm, magassága a marig ugyanennyi, tehát
egy kvadrátba foglalt.
A fejcsont hosszúsága a nyakszirttől a fogakig 55 cm.
A pataközéptől a csüdig elől és hátul 20 cm.
Alszár a térdig 26, felső sor 4 cm, alkar 38, fölkar 27, a lapocz-góczpontig
27.
Hátsó szár 34, sípcsont 42, koncz 37, trochanter-kereszcsontizület
20.
Kereszcsontizülettől lapocz-góczpontig 95, csiptarajszélesség 48,
a kis lapoczcsont egymástóli távolsága 28 cm.
Egy nagyobb papírlapon a felső és az alsó szélén levő vízszintes
vonal centiméterekbe van osztva és ezek egymással összekötve, esetünkben
78 centiméter.
Az oldal függélyesének 3 pontjából a 34-35 közötti vonalon át -
melyre a fentebbi méretek 1/10-ébe föl vannak rakva a lónak méretei,
a 36. vonalra az embernek méretei - ezen pontokból, 1,2,3,-ból a
jelzett helyeken át egyenesek vonandók. 1-nél az előláb méretei,
2-nél a kereszcsontizület-lapocz goczpont, csíptarajszélesség és
fejhossz, 3-nál a hátsó láb méretei. Akármely centiméterek hason
számait összekötő függélyes az egymáshoz viszonyban levő hosszát
adja úgy a lónak, mint embernek. A ló ez esetben 160 cm, az ember
170 cm magas.
|
|
A lónak rajzolása.
A végtagok szögeinek perspektivikus kiszerkesztése. / Drawing the
horse. Perspective construction of the angles of the limbs. MTA Kézirattár
/ Archives of the Hungarian Academy of Sciences, Ms 5008/29, fol.8. |
Ugyanazon táblára a következő szöveg van felírva.
Ha a ló három akkora távolságból van látva, mint saját hossza a
farka hátsó körvonalától az orra végéig, ez a legkisebb távolság,
hogy egy harmonikus ábra elérhető legyen. (Ezen háromszorosba nincsen
beleszámítva a ló maga.) Hogy egy tanulságos nagyságú ábrát nyerjünk,
járjunk elkövetkezőleg.
A profilban álló ló méretei az 52. vonalban feküsznek. Jó egy ilyennel
kezdeni. Ha a ló a látósugár irányában fejével felénk, a hátsó végtagjával
tőlünk távol áll, akkor a talajtól a fölkar-alkar izületi gócpontig
való hossz megtalálható az 52. vonalon, a hátsó végtag a 45. vonalon,
a fej hossza a 62. vonalon.
Ha a ló megfordítva áll a látósugár mentében, az előlábbal távolabb,
a hátsó lábbal közelebb áll, akkor az előláb mérete megtalálható
a 44.-45. vonal között, a hátsó láb mérete az 52. vonalon, a fejnek
hossza a 45.-46. vonal közt.
Ha a ló diagonálisan áll, a hátsó végtaggal közelebb, a fejével
távolabb a szemhez, akkor a hátsó végtag mérete az 52., az előtag
mérete a 47. vonalban, a fej a 48. vonalon van. Ha ellenben a ló
diagonálisan, de megfordítva áll, a fejével a nézőhöz közel, akkor
a hátsó végtag mérete a 47. vonalon, az elölinek mérete a 52. vonalban,
a fej a 62. vonalban van.
Ha a ló a szemsugár mentében lévő és diagonális állás között van,
a fejével közel a nézőhöz és a hátsó végtaggal tőle távol, akkor
az előtag az 52. vonalban, a hátsó láb a 45. vonalban, a fej a 62.-63.
közötti vonalban van.
Ha a ló ugyanazon vonalban van, de a hátsó lábával a nézőhöz közel,
a fejével tőle távol, akkor a hátsó láb az 52. vonalban, az előláb
a 45., a fej a 46. vonalban van.
Ha a ló a diagonális és profil között áll, a fejével a nézőhöz közel,
a hátsó végtaggal tőle távol, akkor a az előtag a 52. vonalban,
a hátsó végtag a 48.-49. vonal között a fej az 59. vonalban van.
Ha a ló ugyanazon vonalban van, a diagonális és profil között, de
a hátsó végtaggal a nézőhöz közel, a fejével tőle távol, akkor a
hátsó végtag az 52. vonalban, az első végtag a 48.-49. vonal között,
a fej az 53. vonalon.
Ugy két akkora distanciából nézve a lovat (6 ló hossz, őt magát
bele nem számítva), mely a fejével a szemtől távol áll, a hátsó
láb 54.-nél az elő láb 50.-nél a fej az 55. vonalban van.
Ha fejével közel áll a szemhez, akkor a fej a 62. vonalban, az elő
láb az 54. vonalban a hátsó láb az 50. vonalban van.
Három akkora distanciából nézve a lovat (9 ló hossz, őt magát bele
nem számítva.), mely fejével a szemtől távol áll, a hátsó láb az
55.-56. vonal között, az előláb az 52. vonalban, a fej az 56. vonalban
van.
Ha a ló fejével közel áll a szemhez, akkor a fej a 62. vonalban,
az elő láb az 55.-56. vonal közt, a hátsó láb az 52. vonalban megtalálható.
A ló mannequin méretei éppen kétszer akkorák, mint a fentebb közlött,
tehát a valóságnak 1/5-e. A horizont magassága ugyanazon rajznál
megtartandó mindvégig, de ajánlatos új felvételeknél mind mást használni,
sőt ferde talajt is. A felállított mannequin a fentebb említett
állások valamelyikéhez leginkább hasonlít, s e szerint egy papír-szeletre
ajánlatos ezen hosszakat felmérni. Sőt egy előre lépő láb, különösen
alsó részének méretei, a két meghatározott méret közé fognak esni.
Nem az 52., se a 45. vonalban, hanem a kettő között, a 48.-49. vonalban
fognak megtalálhatók lenni. Ugy az előre lépő elő lábnak mérete
is három centiméternyivel több lehet 45.-nél, tehát 48.
Ekkor lazán felvázolandó az egésznek foltja. Tekintetbe véve, hogy
a hasmagasság egy fejhossznyi, hogy ezen fejhossz lejjebb rakva
az előláb alszár és csüd közé esik, felvázolandó a támparalelogramma,
és a méreteket is félig meddig használva az egész nagyjában beosztandó.
Ekkor a támparalelogramma szögletének állását két egyenest képző
összehajtott papírszalag segítségével pontosan meg kell mérni, osztásainak
egymásközti viszonyait meg kell határozni, és elkezdeni a paták
felállítását és a tengelyek szögeit lerajzolni. Aztán távol tenni
a szemtől a minta mellé, és még korrigálni ezen szénvázlatot. Aztán
lehet csak blajbásszal a helyes vonalakat rögzíteni.
A mérés a következő eljárás megtartása mellett viendő véghez.
I. Profilból a tengely igazi állásának szöge a szögmérővel felméretik
azon szemmagasságból, mely a vonal közepére derékszögű.
II. ennek folytán a megrövidülésnek hossza megtalálható, ha azt
egy vízirányossal a vonal szögletéből vezetett függélyesre rakjuk
III. a szempontból a látszólagos szögnek megmérése és felrakása
a már felvett tengelynek végpontjaiból.
IV. a II.-nél említett megrövidülés a függélyesre fölrakatik egy,
a támparalelogramma vonalával paralell vezetett vonal által - így
a keresett pont meg lett találva.
Ha a patánál kezdettük és a patacsüd pontot megtaláltuk, akkor következik
az alszár állása - a térd, alkar, fölkar, a lapocz, aztán egy másik
előláb pata helyének megtalálása a támparalelogramma segélyével
- vízirányossal mérve, hogy fentebb vagy lentebb áll-e, és a távolságot
illetőleg, hogy ezen távolság egy már megállapított magassági hosszhoz
hogy viszonylik. Igy alulról fölfelé mérőleg kezdjük az egészet.
Aztán ha valamit nagyon korrekten akarunk megcsinálni, ráteszünk
egy transzparens papirost, és felülről lefelé mérőleg szerkesztünk
a kereszcsont és lapocz goczpontból. Ha ezen így szerkesztett második
ábra az elsőre téve megegyező képet ad, akkor a legnagyobb valószínűség
szerint ábránk jó.
Miután a tengelyek szögei a fa mannequin felületére vannak felföstve,
de ezen tengelyek tulajdonképpen a tag közepében vannak, eszerint
a látszólagos szögnek mérésénél ezt is tekintetbe kell venni. A
tengelyre aztán az illető helyeken levő izom vastagság által képzett
vonalakat fel kell rakni.
Az így készült rajzra transzparens papírt helyezünk, és a hasonló
állásban levő eleven lovat megnézvén a körvonalakat még megjavítjuk,
de ez annyiban már könnyű fog lenni, mert már az egésznek terve
úgy is meg lévén, ezek irányítólag visszahatnak megítélhetésünkre,
és figyelmünk szűk határok között mozogván megbízható elhatározásokra
jut.
|
|
5 ló méretének átlaga.
/ Average of the size of five horses. A Magyar Képzőművészeti Főiskola
Könyvtára. / Library of the Hungarian Academy of Fine Arts. |
Valami 6 heti tanulás után (reggel 6-tól 8-ig)
a tanítvány mozgó élő ló lerajzolását kisérli meg. Ezt felfogni,
néhány vonással az alak totalitását papírra vázolni, és különösen
a támparalelogramma alakját, a paták helyét rögzíteni volt az, ami
megkívántatott. A ló hosszának 3-szoros távolában állván hozzá.
Ezt gyakorolták vagy 5 hétig (itt következik néhány példa). Ekkor
egy kis ló mannequin készíttetett, valami 8" centiméter hosszú,
egy lovardában. Egy bizonyos menési módnak tetszésük szerint választott
perce által nyújtott végtagok állásába kellett ezen kis mannequin
lábait beállítani. Eleinte kettőt egymáshoz viszonyítani, aztán
a harmadikat (ugyanazon menésmód és fázisának megtartása mellett),
végül a 4.-et, ennek szögleteit és patanyomának vetületét felrajzolni.
Ily módon (kivéve egyelőre a leggyorsabb menési módokat) begyakorolták
magukat vagy 4 hét alatt a mozgó lovat felfogni. Ennek nyomán aztán
be lehetett állítani a fa mannequint a kívánt állásba, és a fölül
említett módra azt lerajzolni (példák bemutatása). Ezen rajzok aztán
a hasonló mozgási módban mozgó ló megfigyelése nyomán még kijavítandók
voltak. Tehát 3" hónap alatt be lehetett vezetni a szorgalmas
fiatalembert, hogy egy elven, mozgó lovat fölfogjon, a tagok állását
korrekten megrajzolja.
Ezután következett a lovakkal való komponáló eljárás, Legsikerültebben
ez a plasztika segélyével eszközölhető, mert ez bizonyítja be, hogy
az elképzelés helyesen vitetett-e véghez, vagyis hogy az lehetséges-e.
Ezen célból kis ló mannequineknek szerkesztése volt szükséges. Két
fiatal ember belátta ezt, és Pap Nándor és Tóth Jenő készített is
néhány helyes nagyságú és mozgású ily mannequint, melyeknek segítségével
a gruppírozás megkezdhető volt. Kezdetett ez 2 befogott járó vagy
ügető lónak lerajzolásával, arra ügyelvén, hogy a támadó lineák
ne adjanak kellemetlen összeeső - paralel - vagy kellemetlen szögleteket,
s mégis ugyanazon menésmódban mozogjanak.
MTA. Kézirattár, Ms 5008/29. fol. 2-8.,
Ms 5008/34. fol. 3.
|
|
Székely Bertalan számításai
szerint készült aránytáblázat, 1904. Készítette: Pap Nándor. / Diagram
of proportions made from B. Székely's calculations, made by Nándor
Pap. A Magyar Képzőművészeti Főiskola Könyvtára. / Library of the
Hungarian Academy of Fine Arts. |
|
|
|