Fél-tér
A Fél-tér alapgondolata a tér
felének lefényképezése egy félgömb
felületére. Ennek megvalósítására
egy speciális fényképezõgépet
építettem, melynek mûködése néhány
egyszerû geometriai elven nyugszik.
Geometriai elvek
1. A fél-tér pontjai és
a félgömb felülete között létrehozható
egyértelmû megfeleltetés. A gömb középpontján
keresztül a tér pontjaihoz húzott egyenesek kijelölik
a tér pontjainak képét a félgömb
felületén.
2. A félgömb leírható
két körmozgás kapcsolataként. Ha az Északi-sarkról
elindulunk lefelé egy hosszúsági kör mentén,
miközben az észak-dél tengely körül
is forgó mozgást végzünk, spirálisan
haladva a gömb felszínén eljutunk az Egyenlítõhöz.
Az, hogy hányszor fordulunk meg a tengely körül,
miközben a hosszúsági kör mentén
90 fokos elfordulást végzünk, vagy más
szóval, milyen sûrû spirált rajzolunk
a félgömb felületére, a két körmozgás
egymáshoz viszonyított sebességétõl
függ. Ezt a két elvet összekapcsolva készítettem
el a fényképezõgépet. A fényérzékenyített
félgömb mozdulatlanul áll, miközben a gép
háza elfordul körülötte a függõleges
irányú forgástengely mentén. A félgömb
középpontjában optika helyezkedik el, mely egyrészt
a gép házával együtt forog, másrészt
egy áttételrendszernek köszönhetõen
90 fokban elfordul egy vízszintes irányú forgástengely
körül. A két sebesség közötti
különbség 40:1, tehát amíg a gép
a függõleges forgástengely körül tízszer
fordul meg, azalatt az optika a vízszintes tengely körül
negyed fordulatot tesz. E két körmozgás kapcsolata
olyan spirált hoz létre, mint amit a 2. pont leír.
Az optikai rendszer
Az optika egy lencsébõl és egy blendeszerkezetbõl
áll.
A lencse helyes pozíciója döntõ fontosságú.
Pontosan a félgömb közepén helyezkedik el.
A lencsét tartó szerkezet úgy lett kialakítva,
hogy a lencsét különbözo irányokba
finoman mozgathassuk és ezáltal megtaláljuk
azt a pontot, mely körül a lencsét elforgatva a
legélesebb képet kapjuk. Így minimalizálni
tudjuk az elmosódást. A látószög
is erõsen korlátozott, 9 fok. Ennek szintén
szerepe van az elmosódás csökkentésében,
mivel a megfigyelés szerint ez a lencse középso
része által rajzolt képnél a legkisebb.
Az élesség érzeténél segít
az is, hogy a félgömb - és ezáltal a kép
- felülete igen nagy. (Az általam használt 34
cm átmérõjû félgömb felülete
több mint 1800 cm2, szemben egy 6x6-os film 36 cm2-rel.)
Számít az is, hogy errol a képrõl már
nem akarunk további képeket (nagyításokat)
készíteni, mert végeredmény. Így
az életlenség határa máshogy jelentkezik,
mint a nagyításra szánt fényképezésnél
és a kép éles érzetet ad.
Az optika egy harmonika kihuzathoz kapcsolódik, melynek másik
végén egy téglalap alakú maszk található.
A fényképezés során a maszknak a félgömb
felületéhez kell simulnia. Ezt a harmonika kihuzattal
lehet beállítani. Ha a maszk és a félgömb
felülete között rés marad, a beesõ
fény nem csak a maszk által. meghatározott
területen exponál, hanem szétszóródik
a félgömb felületén, így az "fényt
kap". Mivel fényképezés közben a
maszk folyamatos mozgást végez a mozdulatlan félgömbhöz
képest, az expozíció egy csík lesz.
Értelemszerûen a maszk függõleges mérete
adja meg a csík szélességét, amelynek
olyan méretûnek kell lennie, hogy egy fordulat után
a spirális csík pontosan illeszkedjen önmagához.
Ezáltal a félgömbön egységes képet
kapunk.
Expozíció
Az exponálást alapvetõen
a fényképezõgép elektromotorral történõ
mozgatásával koordináljuk. A spirális
geometriájából következõen a forgási
sebességet, azaz az expozíciót állandóan
változtatni kell. Mivel a spirális csík egyre
nagyobb pályát fut be, kerületi sebessége
állandó forgási sebesség mellett folyamatosan
nõ. Ez azt jelenti, hogy a maszk egyre gyorsabban halad el
a félgömb felületén, vagyis a beesõ
fénymennyiség csökken s ezáltal a felület
nem egységesen exponálódik be. Ennek elkerülése
érdekében a gépet folyamatosan lassítani
kell. Mivel ez nem egy lineáris lassítás, táblázat
segít abban, hogy a fényképezés során
a fordulatok számának megfelelõ sebességgel
forogjon a gép. A kis feszültségû elektromotor
potenciálméterrel szabályozható, a sebességek
viszonyítási pontját pedig egy bicikli kilométeróra
fiktív sebessége adja.
A használt fekete-fehér emulzió alacsony érzékenységû,
nem éri el a fotópapírok érzékenységét
sem. Emiatt az expozíció elég hosszúra
nyúlik. Ezt természetesen befolyásolja a környezetben
lévõ fény erõssége is. A legrövidebb
expozíció erõs napfénynél másfél
óra volt. Az exponálás során állandóan
fénymérõvel figyelemmel kell kísérni
a fényerõsség változását
és, ha szükséges, korrigálni kell a gép
sebességét vagy a blendét változtatni.
Az exponált képet fordítós eljárással
rögtön pozitívra hívom.
<<
vissza a lap tetejére