A sárkányok
megszelídítése
1. fejezet
Egyszer
volt, hol nem volt, volt egyszer egy kislány, úgy hívták,
Rozi. Ez a kislány nagyon szeretett kirándulni, lovagolni,
és kedvenc pónilovával bebarangolta a környéket,
s?t távolabbra is elmerészkedett. Egyik nap éppen
lovaglásra indult a közeli erd?be, de nem tudni mi történt,
a kis póni vágtázásba kezdett, és elragadta
Rozit. Sebesen vitte, akár a szél, és egyszer csak
egy nagy sötét erd?ben találták magukat. Utat,
ösvényt nem látott Rozi, hát úgy döntött,
hogy megvárja a reggelt, hátha akkor majd megtalálja
a kivezet? utat. Póniját kikötötte egy fához,
és lefeküdt a fa tövébe aludni. Kicsit meg volt
szeppenve, mert még soha nem volt éjszaka egyedül, de
csönd volt, meleg éjszaka volt, gyorsan elaludt. Nem tudni,
meddig tartott az alvása, mert arra ébredt, hogy nagy veszekedéseket
hall, és felvillanó fényeket lát a fák
között. Ahogy kidörzsölte a maradék álmot
a szeméb?l, borzasztóan megrémült, mert a közelben
egy tisztáson egy nagy sárkányt látott. Megszámolta,
7 feje volt az emeletes ház nagyságú szörnyetegnek,
és a 7 fej vitatkozott egymással borzasztó mérgesen
és hangosan, miközben id?nként egy-egy lángcsóvát
lövelltek egymásra. Rozi visszaigazította legörbül?
száját, és megnyugodott. Okos kislány volt,
és tudta, hogy a hétfej? sárkányokat le szokták
a mesében gy?zni, és, amit egy királyfi meg tud tenni,
miért ne tudná egy harmadikos lány is. A másik
ok, ami megnyugtatta, a veszekedés volt, amit a fejek csaptak. Azt
is tudta ugyanis, hogy akik egymással veszekednek, nem fordulnak
egy idegen ellen, mert egymással vannak elfoglalva. S?t, még
elkezdte sajnálni is szegény sárkányt, mert
milyen borzasztó lehet hét szájból tizennégy
füllel hallgatni ezt az ádáz veszekedést. Err?l
jutott az eszébe, hogy neki is van két füle, és
megpróbálta kibogozni a nagy hangzavarból, min is
vitatkoznak a fejek. Hát, arról volt szó, hogy most
mit csináljanak vele, Rozival, mert már van a várban
egy királylány, és csak egy királyfi foglalt
szobát párbaj ügyben. Miután Rozi hallott olyan
véleményeket is, hogy ?t szolgálják majd fel
vacsorára, jobbnak látta, ha közbeszól.
Kedves
Sárkány bácsi, jó reggelt kívánok!
Az
egyik fej válaszolt:Szerbusz
kislány!
A
másik:Hogy mersz megszólalni?
A
harmadik:Az ennivaló ne beszéljen!
A
negyedik:Nézd, már ezeknek
is van szavuk?
Az
ötödik:Hát te, mit
keresel itt?
A
hatodik:ahol a madár se jár?
A
hetedik:Na jó, beszélj!
Rozi:
az els? fejhez fordult
Tessék
mondani, hol vagyok?
(Azért választotta ezt a kérdést, mert nem szívesen beszélgetett volna arról, hogy milyen fogásokhoz akarják felhasználni a húsát.)
Jól
számított, mert a fejek kissé összezavarodtak.
Láttak már összeroppanó, síró-rívó
ennivalót (ez benne is volt a receptben, mert nehéz sóhoz
jutni), volt, hogy el?ször meg is kellett fürdetni, de hogy valaki
egy ilyen semmitmondó kérdéssel álljon el?,
még nem volt. Összebújtak a fejek, hogy mit válaszoljanak
rá. Volt olyan álláspont, hogy mi közöd
hozzá? hogy nem mindegy neked? hogy az Óperenciás
tengeren túl, végül hagyták, hogy az els? fej
válaszoljon, aki kedvesen közölte, hogy
-
Ez bizony kislány a Sárkányok Földje.
Rozi
felbátorodott, és szépen bemutatkozott:
-
Tetszik tudni, én Rozi vagyok, és szeretnék a lovacskámmal
visszamenni a kölcsönz?be, mert lejár a bérleti
id?.
Hát,
megint kitört a hangzavar. Mi az, hogy kölcsönz?, meg bérleti
id?. Volt fej, amelyik a lovacskának örült, mondva, milyen
rég nem evett lókolbászt.
Rozi
megint közbeszólt:
-
Ne tessenek haragudni, de ebb?l én egy szót sem értek.
Azt tudom, hogy a János bácsinak vissza kell vinnem a Tündért,
mert jön a következ? gyerek, aki már lekötötte
a következ? egy órát. De ha így egyszerre beszélnek,
nem hallják, mit mond a másik, csak veszekedés lesz
bel?le.
A
hét fej megint összebújt, majd a hetedik, a legtávolabb
lév? fej megkérdezte:
-
Honnan tudod, hogy mi ezért veszekszünk?
Rozi
elt?n?dött.:
-
Az iskolában mi is így szoktunk veszekedni. Nem is igazán
halljuk, mit mond a másik, csak egyes szavakra sért?dünk
meg.
-
Jó-jó, de hogyan lehet másképpen? Ti hogy csináljátok?
-
Nem is tudom. Mi is veszekszünk. De most, hogy kívülr?l
hallgattam, ez szörny? volt, és ezért mondtam, hogy
ne egyszerre beszéljenek.
Kis
ideig csend lett. Minden fej elgondolkodott.
Majdaz
egyik megszólalt.
-
De hát mindegyikünk mást akar mondani!
Rozi
megkérdezte:
-
Mir?l?
-
Hogy-hogy mir?l, hát arról, amir?l mondani akar valamit.
-
Ha egyszerre beszélnek, és mindenki másról,
annak mi értelme van?
-
Ugyan, kit érdekel?
-
Micsoda, téged nem érdekel, amit én mondok?
-
Miért téged sem érdekel, amit mondok!
Rozi
megint közbeszólt:
-
Azt akartátok megmondani, hogyan jutok vissza az útra a kölcsönz?höz,
nem?
-
Ja, igen, persze!
-
Én nem eszek ilyen okos kislányt!
-
Nekem is elment t?le az étvágyam.
-
Segítsünk neki!
-
Az a János bácsi még megbünteti szegényt.
-
No, beszéljük meg, melyik úton jut a leghamarább
vissza!
-
Szerintem a fenyves felé!
-
Áh, jobb a kavicsbányai út!
-
Tényleg, ott a ló is könnyebben megy, ahol azok a b?zös
hangos szekerek járnak.
-
Akkor el?ször jobbra, majd a nagy tölgyfánál balra
fordulva kiér az útra.
-
Ki mondja el neki? Te tudod, melyik a tölgyfa!
-
Na, jó! Kedves Rozi! Köszönjük, hogy megszabadítottál
minket az átoktól. Rájöttem, hogy azért
voltunk mindig a tisztáson, mert soha nem tudtuk eldönteni,
hogy hova akarunk menni. Mindig csak veszekedtünk, nem is emlékszünk,
hogy min, mert mindenki másról beszélt. Mivel téged
a Tündér hozott magával, meg tudtál tanítani,
hogy fontos ügyben hallgassuk meg egymást, és közösen
döntsünk. Engem kértek meg a társaim, hogy mondjam
el, merre ajánljuk, hogy menjél. Ha itt jobbra elindulsz,
eljutsz egy nagy tölgyfáig. Tudodmilyen
a tölgyfa? Azon terem a makk, és szép karéjos-szél?
fényes levelei vannak. Én azokat szeretem enni a legjobban.
Jaj, de finom, összefolyik a nyál a számban. Szóval,
a tölgyfánál balra fordultok, és addig mentek
egyenesen, míg ki nem értek egy köves útra, ahol
nagy büdös zajos szekerek hordják a bányából
a kavicsot. Azon már visszataláltok a János bácsihoz.
-
Köszönöm a segítségeteket, és az útbaigazítást,
kedves hét fej! Már tudom, hogy az iskolában hogy
tudjuk megszüntetni az állandó veszekedést. A
viszont látásra!
És
Rozi megsarkantyúzta Tündért, aki éppen id?ben
visszavitte a kölcsönz?höz. De elhatározta, hogy
egyszer megint visszajön a már kedves, és nem félelmetesen
veszeked? hétfej? sárkányhoz.
Tehát, elég, ha egyvalaki hajlandó odafigyelni a másikra, és utána már megy a beszélgetés magától. De ez nagyon érdekes volt, az el?bb. Az aki egyvalamit nem tudott, a másikat tudta, és ajánlkozott az elmagyarázására. És mennyire megváltozott! Büszke volt arra, hogy nem csak kérni, adni is tud segítséget. Ebb?l még lesz valami - gondolta és sietett vissza az osztályba, mert megszólalt a cseng?.
A
fejek felélénkültek, és az egyikre néztek.
? szólalt meg csak:
-
Tudod kislány, nagyon vártunk! Szerettük volna elmesélni
neked, hogy milyen óriási változást hoztál
a Sárkányok Földjének.Mert
az össze-vissza beszéd átka nem csak rajtunk volt, egész
népünket ez kényszerítette mozdulatlanságba.
Még aznap, amikor itt voltál, elindultunk, és találkoztunk
egyik testvérünkkel. Elmondta a hatos,
hogy mit tanultunk t?led, a testvérrel megbeszéltük,
hogy gyorsan továbbadjuk a többieknek is a megbeszélés
módszerét. ? ment észak, mi dél felé.
Akivel ezután találkoztunk, azzal tovább bontottuk
a hátralév? erd?darabot. A hetedik találkozáskor
már 128-an tudtunk továbbindulni. Csak, hát két
sárkány beszélgetésénél már
a 14 fej nehezen tud szót érteni egymással. Most gondold
el, hogy vannak 14 fej? rokonaink is. Az összeveszés helyenként
nem leállást, nem is közös akaratot, hanem szétszakadást
okozott. Mit lehet ilyenkor tenni? Éppen ezen gondolkodunk, de nem
jut eszünkbe semmi megoldás.
Rozi
elgondolkodott. - Tulajdonképpen mindhét
fejed ugyanazt akarja mondani a másik rokonnak, ugye?
-
Igen! - bólogattak a fejek.
-
Akkor elég, ha csak az egyik?tök mondja, nem?
-
De mi van, ha rosszul mondja? - méltatlankodtak egyesek.
-
Akkor másik fejet választotok! Mindenki mást tud a
legjobban. Úgy, mint amikor megbeszéltétek, hogy ki
igazítson útba, a múltkor, amikor idetévedtem.
Egy mondanivaló, egy fej beszél. Így nincs kavarodás,
z?rzavar. Hogy melyik fej legyen a szószóló, azt el?tte
el lehet dönteni. Minden fej elmondja, hogy képzeli ? el a
dolgot, és aki a legjobb, az lesz, aki a másikkal beszél.
És ezt javasolja a rokonoknak is. El?ször beszéljék
meg a fejek, hogy mit akarnak mondani, azután, hogy ki mondja el.
Akkor majd értik mindannyian.
A
sárkány fejei összebújtak, pusmogtak, majd a
Hetes megszólalt:
-
Rozi! Nagyon köszönjük az ötletedet. Szeretnénk
meghálálni valahogyan, hogy segítettél. Sárkányföld
meg fog változni, mert már mindenki oda megy, ahová
a fejek közösen eldöntötték. Tudunk találkozni
egymással, és a mostani javaslatod után már
szót is értünk egymással. De ez azt jelenti,
hogy hírtelen nagyon sok megbeszélnivalónk lett egymással,
ezért egy nagygy?lést fogunk összehívni. Ha megint
eljössz, két hét múlva, nagy ünnepséget
csapunk a tiszteletedre, és bemutatjuk neked a rokonokat. Hidd el,
nem fogsz unatkozni. Tudjuk, hogy Tündért, a pónilovacskádat
egy órára kapod kölcsön. Úgy döntöttünk,
hogy megkapod öregapánk régi óráját,
ami már régen nem jár, de a mutatóit lehet
állítani. Ha beállítod, hogy mikorra kell visszaérned
a ló-kölcsönz?be, akkor pontosan odaérsz akkorra,
bármennyi id?t is töltöttél el 12 órán
belül el?tte.
Rozi
megköszönte az ajándékot, és miközben
beállította, már arra gondolt, hogy ezután
soha nem fog elkésni az iskolából, ami azért
néha megesett, mert ilyen csodaórája van.
Illedelmesen elköszönt, és megígérte, hogy két hét múlva pontosan 3 órakor itt lesz. Felpattant Tündérre, és elvágtatott a már ismert úton.
4. fejezet
-
Hát nem emlékszel? Te magyaráztad el nekem, amit nem
értettem! Julcsinak meg én mondtam el, amit ? nem értett.
Beszélnem kell veled!
-
Na, jó, vonuljunk ide az ablakhoz! Mit akarsz mondani?
-
Te, óriási ötletem van! Teljesen fel vagyok dobva! Olyan
büszke vagyok, hogy tudtam segíteni Julcsinak, miközben
nekem is kellett segítség.
-
Mi az ötleted? - kérdezte Rozi, miközben arra gondolt,
már megint elfogy a büféb?l a túrós táska.
-
Ezt be kellene vezetni az osztályban. Mindenkinél van úgy,
hogy valamit nem ért, a másik, meg igen. Szervezzük
meg, hogy alakuljanak tanulópárok.
-
Ilyent már szervezett a tanító néni.
-
Bele is bukott! Mert nálunk másképp volt veled és
Julcsival. Az én párom olyan volt, mintha ? lett volna a
tanító néni, unalmasan elmondta a leckét, és
kész. T?led én kérdeztem, Julcsi kérdésére
én akartam válaszolni. Nem az egész verset, csak azt,
amire kérdezett. T?led is csak arra kaptam választ, amit
nem értettem. A tanulópáromat untam. Te a lényeget
mondtad, amire kérdeztem. És én is. Ezt kellene bevezetni.
Csak nem tudom, hogy kezdjünk hozzá?
-
A tanító néni a jó tanulót rakta össze
a gyengébbel.
-
Ez, az! Az a fontos, hogy egyikünk se legyen mindenben jó.
Legyen, amit tudunk, de legyen olyan is, amit nem tudunk. Segítsünk,
de kérjünk is segítséget. Nem kellenek állandó
párok. Mindig az segítsen, aki arra a kérdésre
tudja a választ! Csináljuk meg a Hármasok Klubját!
-
Miért éppen a Hármasokét? - Rozi most már
semmit sem értett.
-
Egyrészt, mert nekem segít valaki, és én segítek
valakinek, esetleg másnak. Az három. Másrészt
nem kellenek a nagykép?, stréberek. Harmadrészt, ez
lenne a cél, hogy a hármasokat javítsuk ki.
-
Hát, az jó lenne! - sóhajtott Rozi. - De hogyan képzeled?
Kiállsz az osztály elé?
-
Azt reméltem, hogy lesz erre valami jó ötleted.
Rozi
elgondolkodott. Hirtelen eszébe jutottak a sárkányok.
?ket is egyenként kellett megkeresni. Hogy is csinálta a
Hétfej? bácsi?
-
Figyelj, rájöttem. Te az ablak melletti sorban ülsz, én
a fal mellettiben. Indítsunk mindketten egy levelet körbe,
hogy a két hét múlva megtartanánk a Hármasok
Klubja alakuló ülését.
-
Jó, de miért két hét múlva? - csodálkozott
a másik.
Rozi
szeretett volna tanácsot kérni a sárkány bácsitól,
vele is megbeszélni a dolgot. Ezt azért mégsem mondhatja
el itt a suliban. Ez az ? titka.
-
Tudod, egy klubnak van alapszabálya, vezet?sége. Ezt át
kell gondolni, meg kell fogalmazni. Ehhez kell az id?.
-
Na, jó! Akkor mit írjunk a levélbe?
-
Csak azt, hogy szeretnénk egy olyan Klubot csinálni, ahol
mindenki kérhet és kaphat segítséget abban
a tananyagban, amit nem ért, és mindenki segíthet
annak, aki kéri, abban, amit viszont ? ért jobban.
-
És írjuk bele, hogy ki akarjuk javítani a hármasokat!
-
Oké, megbeszéltük. Gyere be, mert csöngetnek, vége
a szünetnek!
-
A végére írd be, hogy titok, és csak mi, gyerekek
tudjunk róla, írja alá, aki benne van a buliban, és
adják tovább!
- Jó, csak gyere már, jön a tanító néni!
-
Figyelj! sokat gondolkodtam
a kérdéseden. - mondta.
-
Miféle kérdésem volt nekem? - kérdezte Rozi,
mert Ágival eddig talán, ha 5 szót váltott.
? is csöndes, magának való gyerek volt, nem nagyon beszélgetett
senkivel. Olyan kis szürke veréb. Semmi különös.
-
Tudod, a múltkor, amikor a tanító néni felolvasta
azt a szerelmeslevelet. Én is ott voltam abban a csoportban, és
nagyon meglepett, hogy te azt kérdezted, mi lenne, ha az én
levelemr?l lenne szó. Vagyis nem az enyémr?l, mert Zsófinak
mondtad, de én is belegondoltam. Mondtam is, hogy én kifutnék
a világból szégyenemben. Utána te elmentél,
de mi még a következ? szünetben is err?l beszélgettünk.
Ez tényleg disznóság. Nem tehet róla szegény
Pötyi, hogyTomiilyet
írt neki. Mégis ?t nevették ki. És az sem volt
szép, hogy a tanító néni felolvasta az osztály
el?tt.
-
És most mit akartál mondani? - kérdezte Rozi.
-
Én most a többiek nevében is arra kérlek, üljünk
le, és beszéljük meg, mit lehetne csinálni. Ezt
mégsem szabadna annyiban hagyni.
-
Melyiket? A fiúk levelezési mániáját,
vagy a tanító néni felolvasását?
-
Hát igazából egyiket sem!
-
No várj csak! Vegyük sorba, külön-külön!
- kezdte Rozi. - Mi van, a fiúkkal? Én sem értem ?ket,
mindig úgy bámulnak, hogy majd kiesik a szemük. Nekem
még nem mertek írni, mert nagyon mérgesen szoktam
rájuk nézni. Pötyi más, rajta látszik,
hogy tetszik neki, ha hódíthat. Nemrég láttam,
hogy kifestette a kisujján a körmét. Aztán csodálkozik.
A fiúk, meg nézik ezeket a hülye filmeket a TV-ben,
azt hiszik, nekik is azt kell csinálniuk, amit ott a feln?ttek csinálnak.
Na, de mit tehetünk? Nem tudom. Ha apukámat megkérdezném,
azonnal berohanna a suliba, és felpofozna mindenkit. Anyukám,
meg okos, de talán már nem értené meg. A legjobb
egy értelmes nagylány lenne, mondjuk egy hetedikes. ?k már
mindent tudnak err?l.
-
Nagy ötlet! - mondja Ági, - nekem van egy hetedikes n?vérem.
megbeszélem a lányokkal, és valamelyik nap felmehetnénk
hozzánk suli után. Jó volna, ha te is jönnél.
Nagyon bízunk benned, mindannyian. De mi legyen a tanító
nénivel?
-
?t majd én elintézem! - legyintett Rozi, de mindjárt
meg is ijedt magától. Ági megkönnyebbülten
beszaladt az osztályba, és Rozi elgondolkodva követte.
Amikor
a tanító néni belépett a terembe, a feszültséget
érezni lehetett. Mint a futót?z terjedt a hír, hogy
Rozi készül valamire. És Rozi még mindig nem
tudta, mit fog tenni. A tanító néni miközben
hallgatta a hetes jelentését szúrós szemmel
figyelte az osztályt. Valami nem tetszett neki. Meg is kérdezte,
mi történt. Mindenki Rozira nézett.
-
Tessék, Rozi, akarsz nekem mondani valamit? - kérdezte a
tanító néni.
A
kislány felállt, keze-lába remegett, de összeszedte
magát, nemfél ? a
hétfej? sárkánytól se!
-
Tetszik tudni, a lányokkal beszélgettünk, és
elmondtam, hogy egyszer kaptam az unokatestvéremt?l egy levelet,
amit apukám ki akart bontani, de anyukám nem engedte, mert
a levéltitok akkor is érvényes, ha egy kilencéves
gyerek levelér?l van szó.
-
És ezt miért mondod most nekem? - kérdezte a tanító
néni kipirosodott füllel.
-
Mert ez jutott eszembe, amikor fel tetszett olvasni azt a levelet, amit
valamelyik fiú írt az egyik lánynak.
-
És nincs nevük ezeknek a gyerekeknek? - kérdezte a tanító
néni.
-
Nem tudom, mert ez is a levéltitokhoz tartozik. - mondta határozottan
Rozi.
-
Iiigen? Jó, akkor hozd ki az ellen?rz?det! Elmondjam, mit írok
bele?
- Az osztály egyszerre felállt, és azt mondta: - Az is levéltitok, tanító néni!
6. fejezet
Másnap
suli után komoly kis csapat indult együtt a Hímz? utcába.
Rozi elgondolkodott, hogy ugyanabban a házban lakik Ági,
csak két lépcs?házzal odébb, és ? nem
is tudott róla. Miért van, hogy ennyire nem ismerjük
egymást? Mindenki bezárkózik, a barátaink a
rokonságból kerülnek ki, és messze laknak. -
válaszolt magának. Pedig érdemes lenne Ágival
itthon is találkozni. Szimpi. Már beszélt eszerint
a n?vérével, és sikerült rávennie egy
közös "lányos" beszélgetésre. És,
ahogy kiállt az osztály elé! És meg mert szólalni!
Szuper csaj! És még ?t tartottam szürke verébnek?
Megérkeztek
aházhoz. Ági felcsengetett,
a n?vére kinyitotta a kaput. Ági a lift el?tt megszólalt.
Aki nem fér be velem, jöjjön az ötödikre, ott
megvárunk mindenkit. A lift háromszor fordult. A lakásban
kicsit sz?kösen fértek el, volt, aki a sz?nyegpadlóra
telepedett le.
Jött
Ági n?vére, bemutatkozott: Sziasztok, Kati vagyok. Mire vagytok
kíváncsiak? A kislányok elkezdtek kérdez?sködni.
Olyan hangzavar lett, hogy Kati befogta a fülét.
-
Állj! kiáltotta - Várjatok, hozok valamit!
Leakasztotta
az egyik képet a falról, és a helyére felt?zött
egy újságlapot. Hozott filctollat, majd ezt mondta: No most
mondjátok, de egyenként! Én most felírom ide
a papírra, és ti figyeljetek, hogy ne mondjátok ugyanazt,
ami már fenn van! De a többiek maradjanak csendben, hogy halljam,
mit kell felírni!
Pár
perc alatt a papír megtelt. Miket kérdeztek a kislányok?
Milyenek
a fiúk?
Miért
nyaggatnak minket?
Mit
akarnak t?lünk?
Mit
csináljak, hogy észrevegyenek?
Milyen
szerelmesnek lenni?
Mit
csinálnak a randin?
Hol
vetted ezt a ruhát?
Szoktad
festeni a körmöd?
Van
fiúd?
Csináltátok
már?
Csókolóztál
már?
Hány
fiúd volt?
Mikor
kezdtél járni valakivel?
Jó
volt?
Kaptál
már szerelmes levelet?
Volt,
hogy te választottál?
Azt
hogy csináltad, hogy ? is észre vegyen?
Lebuktatok
már?
Volt,
aki kicsúfolt?
Mit
csináltál akkor?
Sírtál
már fiú miatt?
-
Elég, betelt a papír! - szólt Kati.
Kérdezni
aztán tudtok. De most hol kezdjem?
-
Szavazzunk! - javasolta Ági - Mindenki mutassa a kezével,
hogy hányast ad a kérdésekre. Ötös a legfontosabb,
nulla, akit nem érdekel valamelyik kérdés.
Rozi
közbeszólt: Egyezzünk meg, hogy most olyan kérdést
nem beszélünk meg, amelyikre valaki nullával szavazott!
A
szavazás bevált.
A
legtöbb szavazatot ez a négy kérdés kapta:
Milyen
szerelmesnek lenni?
Lebuktatok
már?
Volt,
aki kicsúfolt?
Mit
csináltál akkor?
Kati
leült és halkan megszólalt:
-
Tulajdonképpen az a gyakori, hogy 2-3 évvel id?sebb fiúk
kezdenek a lányokkal foglalkozni. Anyukám szerint mi el?bb
leszünk nagyok, mint a fiúk. Én már nagylánynak
számítottam, mert már lehetett volna gyerekem. Amikor
anyukámnak mondtam, hogy valami furcsa történt velem,
leültünk beszélgetni. Elmondta, hogy ez mit jelent, hogy
már nagylányvagyok,
nem betegség, vagy baleset, ami történt velem. Ett?l
kezdveviszont jobban vigyáznom
kell magamra. A barátn?imt?l sok mindent hallottam már a
fiúkról, a csókról, az ölelésr?l.
Anyukám másról beszélt. ? azt mondta el, hogy
a kisbaba nem olyan, mint a Barbi babám. Annak tényleg kell
enni adni, tényleg bepisil, kakil a pelenkába, ha éhes
sír, ha fáj a hasija, büfiztetni kell. Nem lehet bedobni
a sarokba, ha meguntam a játékot vele. Gondoljak arra is,
hogy a fiúból apuka lesz, és az egészen más,
mint amikor csak randizunk. A gyereknek szüksége van az apára
is, az anyának is kell segíteni, mert megszaporodnak a munkái.
Komolyan meg kell gondolni, hogy kit szeretnék apának is,
és hogy mikorra várjuk a gyereket. El kell döntenünk,
hány gyereket tervezünk, hányat, hogyan tudunk eltartani,
mert nem jó, ha éhes marad, mert nincs mit enni. Ezek bizony
komoly dolgok. Akkor megkérdeztem, hogy addig ne is engedjem közel
a fiúkat, amíg elég nagy leszek, és nem érzem,
hogy ? az igazi, akivel le tudok élni egy életet, és
elfogadnám a gyerekem apukájának.
Anyukám
megsimogatta a fejem, és azt mondta: Ez, kislányom nem így
m?ködik. A szerelem nem meggondolás kérdése.
Az csakúgy jön. Magától. Meglátod a fiút,
és úgy érzed, villám csapott beléd.
Remeg a lábad, elpirulsz, bizsereg a szíved. Ha hív,
mész, mint egy alvajáró. Lehet, hogy a hangulat teszi.
Este, egy közös mulatságban, buliban, tánc közben,
esetleg, mert ittál. Vagy, mert unatkozol, kell a változatosság.
Ezt nem lehet el?re kiszámítani, megtervezni. Ráadásul
cseppet sem biztos, hogy egy ilyen találkozásból hosszú
távú kapcsolat lesz. Talán csak egyszer találkoztok.
Ezért kell óvatosnak lenned. Nem mindig tudod, akarod a közeledést
elutasítani. De vannak olyan eszközök, módszerek,
amelyekkel biztonságban érezheted magad. Nem kell félned
attól, hogy id? el?tt, felkészületlenül, váratlanul
születhet gyereked. Nagy öröm a várt gyerek. Kétségbeejt?,
ha nincsenek a szül?k felkészülve rá. Ne akard
azt a kis életet elrontani! Ezután elmondta, hogy lehet felkészülni,
hogy ha nem akarom, ne is legyen gyerekem. Ezt most nektek nem mondom el,
csak majd ötödikes korotokban.
A
másik három kérdésre együtt válaszolok.
Talán
ötödikes lehettem, amikor egy kilencadikos fiú levelet
küldött nekem.
Csinos,
magas sz?ke fiú volt, tetszett nekem is. A levelet egy osztálytársamnak
adta oda a szünetben, hogy juttassa el hozzám. Egy másik
lakótelepen laktunk akkor, a város másik végén.
Az osztálytársam elvesztette a levelet a folyosón,
ésaz egyik tanár
bácsi találta meg. Ott helyben felolvasta a szünetben,
hangosan. A nevemet nem írta a fiú, talán nem is tudta,
de rájöttem, hogy nekem szól. A többiek ezt nem
tudták, csak azt, hogy a felolvasás nagyon csúnya
dolog volt. Eldöntöttük, hogy nem szólunk hozzá
a hivatalos témákon kívül, amíg bocsánatot
nem kér. Nem köszöntünk, ha a folyosón találkoztunk
vele, ha kihívott felelni, elmondtuk, amit tudtunk és slussz.
Más tanárok kérdez?sködtek, mi történt,
elmondtuk nekik. Attól kezdve ?k sem beszéltek vele. Egy
hét múlva a nagyszünetben hangosan bocsánatot
kért. Utána már beszéltünk vele, köszöntünk
neki, mégsem akart ott maradni, kilépett, és nem is
tanárként dolgozott tovább. A végén
még meg is sajnáltam. Hát ennyi.
Rozi
megkérdezte Katit: Van még egy újságlapod?
-
Persze! - és már tette is fel a falra, a másik helyére
Kati.
-
Akkor most azt írjuk fel, mit csináljunk a tanító
néni ügyében! - mondta a többieknek Rozi
A
hosszú hallgatásból felocsúdó kislányok
elkezdtek ötleteket mondani:
Ne
szóljunk hozzá
Szóljunk
a többieknek is
Mondjuk
meg a dirinek
Kölcsön
kenyér visszajár
Tudjátok,
a tornatanár!
Csípjük
el a levelüket
Hirdessük
?ket!
Szíveket
mindenhova
Ez,
bizony, csak 8 ötlet volt, de benne volt a közösen választott
megoldás, az utolsó. És másnap felt?ntek a
szívek mindenfelé az iskolában bennük Éva
néni - Zoli bácsi. Zoli bácsi csapkodott, leselkedett,
büntetett. A tanító néni meg settenkedett, meghúzta
magát. És egy hét múlva az igazgató
bácsi behívta Rozit és hosszan elbeszélgetett
vele, majd átadott neki egy levelet. A levelet Rozi felolvasta az
osztályban:
Kedves
Rozi! Kedves III.b osztályos gyerekek!
Nehéz
napokat okoztatok nekünk, de rájöttünk hogy igazatok
van. A magánügy, magánügy, nem tartozik másra.
Nem volt szép t?lem, hogy felolvastam azt a levelet el?ttetek. Megértettem,
hogy a gyereknek is lehet önérzete, azt sem szabad megbántani.
Csúnya dolgot m?veltem, lehet, hogy nem szabadna tovább tanítanom.
A döntést Rátok bízom. Ezennel ünnepélyesen
bocsánatot kérek T?letek, els?sorban T?led, Rozi, mertTe
voltál a legbátrabb, és kiálltál az
igazad mellett. Én pedig, ha már korábban hibáztam
is, megérthettem volna abból, amit mondtál, hogy helytelenül
cselekedtem. Most utólag másodsorban bocsánatot kérek
Pötyit?l is. ? nem tehet róla, hogy neki levelet ír
egy fiú, és ezt az órán akarja eljuttatni hozzá.
De harmadsorban bocsánatot kérek Tomitól is, mert
az ? titkosnak szánt érzéseit, szavait tártam
az osztály elé. Végül kijelentem, hogy tisztelem
az egész osztályt, amiért egységesen kiállt
az igazság mellett. Hajlandó vagyok Veletek megbeszélni
ezentúl mindent, ami nem sérti senki legbens?bb érzéseit.
De ismétlem, a döntést Rátok bízom.
Éva
néni
Egyetértek:Zoli
bácsi
Amit
Rozi az igazgató bácsival beszélgetett, az külön
fejezetet igényel.
-
Az jó, hogy fiatal, mert közelebb van hozzánk. Néha,
ha kérdezünk, kicsit bizonytalan, hogy mit válaszoljon.
De a levél felolvasásáig szerettük. Most meg
már kezdjük sajnálni. - mondta elgondolkodva Rozi.
Figyelj
ide kislány, mert ilyet még nemhogy én, de tudomásom
szerint egyetlen iskolaigazgató nem mondott a világon egy
tanítványnak. Különösen egy kilencéves
harmadikosnak. Elutasítom Éva néni lemondását,
ha te felel?sséget vállalsz az osztályért,
és gondoskodsz arról, hogy úgy tanuljatok, ahogy az
nektek a legjobb. Éva néni azt a feladatot kapja, hogy úgy
tanítson, ahogy ti kéritek. Havonta be fog számolni
nekem, és félévenként együtt mi hárman
beszéljük meg, hogy jól mennek-e a dolgok. Eszerint
engedélyezem a következ? félévre ezt a munkarendszert.
Rendben van? Elfogadod? Éva néni el fogja fogadni. Ha valamit
kértek hozzá az iskolától, el?re megígérem,
hogy teljesítjük. Csak ne repül?gépet kérj!
-
Most olvasom a Repül? osztályt. - nevetett Rozi. - De majd
megoldjuk másképp. Megbeszélem a többiekkel,
és három hét múlva válaszolok. Nem túl
kés??
-
Tiéd a döntés joga, hogy kivel osztod meg, az is tet?led
függ. - fejezte be az igazgató bácsi.
8. fejezet
Rozi
felült újra pónija, Tündér hátára,
úgy mentek a sárkány után. Közben gondolkodott.
Mi az, hogy más részlethez értenek? Miféle
részletek vannak egy ünnepség el?készítésében?
Amikor anyukája a születésnapjára zsúrt
csinált, mindent egymaga elintézett. Igaz, Apu szerelte össze
a magnót de Anyu f?zött sütött, bevásárolt,
takarított. A vendégeknek a meghívót Rozi írta
meg, a játékokat ? készítette el?. Apu adott
pénzt bélyegre, Anyu dobta be a postaládába.
Mégsem Anyu csinált mindent? Mégis vannak részletek?
No, majd megkérdezem a többieket! Hagyta abba a töprengéstRozi,
éppen idejében. Mert amikor a sárkány fejei
széthajtották az utolsó ágakat, kiértek
a Nagyrétre. Ott csodálkozva megálltak.
Nagyon
furcsa volt, ami elébük tárult. Mintha egy él?kép
volna, amilyet az olimpia nyitóünnepségén szoktak
csinálni sportolókból kirakva az öt színes
karikát. Középen itt is öt karika volt, de körülötte
minden karikához újabb karikák kapcsolódtak.
Mib?l voltak a karikák? Nem sportolókból, hanem sárkányfejekb?l.
Hétfej? el?kereste legkedvesebb testvérét, ott találta
az egyik küls? körben. Megkérdezte az egyik szabadon álmodozó
fejet, mi történik itt.
Tudod
mikor elmentél hogy fogadd magas vendégünket, - és
mélyen meghajolt Rozi el?tt - a nagy összevisszaságban
egyes fejek észrevették, hogy vannak akik ugyanarról
a dologról beszélnek. Azután elkezdtek egyesek kiabálni,
ilyeneket:
-
Hozzávalók, gyertek ide!
-
Program-kitalálók hozzám!
-
Mit szeret egy embergyerek?
á
Ki az aki részt venne munkával az ünnepségben?
-
Honnan, mib?l csapat hozzám!
Nagy
futkosás indult be, csak szegény öregapánk toporgott,
mert a hétb?l öt feje máshová akart menni.
Végül
? került középre és a fejei köré csoportosultak
az egyes részletek iránt érdekl?d? fejek. Szerencsére
elég hosszú nyakunk van, így a körökben
viszonylag nyugodtan tudnak beszélgetni. Ha valamire jutottak, a
többi fejek elkezdték a további (az els? körökb?l
kimaradt) társainkkal megbeszélni az azon belüli elvégeznivalókat.
Így alakult ki ez a körrendszer, és nagyon jól
m?ködik.
Egy-egy
kör egy-egy témával foglalkozik, minden benne lév?
fej ezt érzi fontosnak, ehhez ért. A kapcsolódást
biztosító másik fej köré az ugyanennek
a kérdésnek az egyik részletével foglalkozó
fejek gy?ltek össze.
Rozi
közbeszólt. Nem egészen értem. Mondanál
egy példát?
Nézzük
a mi köreinket! Az indító körben van a program,
a hozzávalók, az étlap, a munka, és a ráfordítás.
Ezek közül indul a program-kitalálók köre.
A bels? kör megbeszélte, hogy lesz játék, zene
ünnepi beszéd, vers és tánc. Mi a vers ügyében
vagyunk a második körben. Én éppen a Rozi szóra
kerestem rímet, amikor megszólítottatok. De az is
lehet hogy kérni fogom a még kintlév?k ötleteit.
Megcsinálom a magam kis körét. Figyeljetek! Ki tud rímet
a Rozi szóra?! Nézzétek, hogy szaladnak ide!
Öt
perc múlva már odahívja a testvért. Neked elmondom,
de ne add tovább Rozinak mert csak a következ? két hét
múlva lesz az ünnepség. Kész az els? versszak:
Gyere
közénk többször Rozi
Itt
minálunk nem kell zokni.
A
meleget szívünk adja,
Érte
Neked jár a hála.
Most
vidd vissza Rozit, és két hét múlva találkozunk.
A Hétfej? elindult a kislánnyal, aki azon gondolkodott, hogy
mit?l lettek ilyen okosak a sárkányok akik korábban
meg sem tudtak mozdulni az ? tanácsa nélkül. Azután
rájött.
A
közös gondolkodás csodákra képes.
Mindjárt eszébe jutott az igazgató bácsi. Ezért kérte a 3 hét gondolkodási id?t, hátha a sárkányoknál kap egy jó ötletet. Megkapta. Most már mehet haza, köröket szervezni.
9. fejezet
-
Ez a parlagf?. - mutatja. - Ez okoz allergiát. Borzasztóan
tüsszög t?le az ember. Azt hallottam, hogy minden t?ért
5 forintot fizetnek az önkormányzatnál. Rozi szólalt
meg: - Amíg eszünkbe nem jut valami, szedjünk parlagfüvet.
Hajlandóak vagytok segíteni? Ez a tér anyukám
40000 m2-es lakásának fogadóterme. Na,
ki gy?jt több tövet?
A
gyerekek szétszéledtek, és elkezdték tépkedni
a parlagfüvet. Félóra múlva kitisztították
a terecskét. A végén összeszámolták,386
tövet gy?jtöttünk össze.
-
1930 forint - vágta ki Pötyi, majd hozzátette: - Andié
82 t?, 410 Ft, Katié 77 t?, 385 Ft, Tomié 70 t?, 350 Ft,
az enyém 58 t?, 290 Ft, Rozié 51 t?, 255 Ft, ésÁgié
48 t?, 240 Ft. Andi nyert!
-
Fantasztikus, - gondolta Rozi, nemcsak szép, de okos is. És
Andi, a legszemfülesebb, ? találta a legtöbbet, többet,
mint Kati, a legnagyobb. Mik ki nem derülnek? De számolni én
is tudok. Hatan dolgoztunk fél órát, az összesen
3 óra munka. Ezalatt kerestünk 1930 Ft-ot, tehát óránkéntmajdnem
650 Ft-ot. Az több, mint 120.000 Ft havibér. Gyerekek! Lesz
pénzünk!
Tomi
megkérdezte: - Minek nekünk a pénz?
-
Látod, ez jó kérdés. - válaszolt Rozi.
- de már van egy elképzelésem.
-
Mindenekel?tt csináljunk egy csapatot. Mi, hatan. Mi kell egy jó
csapathoz? Kell egy ötletember, aki kitalálja, hogy mit kellene
csinálni. Andi találta ki a Hármasok Klubját.
Kell,
aki meg is csinálja, amit kitalálunk, elhatározunk.
Tomijól dolgozik.
Kell,
akinek vannak tapasztalatai, ismeretségei, kapcsolatai. Kati erre
alkalmas volna.
Kell,
aki tudja, vagy meg tudja kérdezni, mire lenne szükség,
mit csináljunk. Ági már dolgozott a levél-ügyben,
magunk mellé állította az egész osztályt.
Kell,
aki meg tudja mondani, mib?l lehet megvalósítani, mennyibe
kerül, hogyan szerezzük meg a hozzávalókat. Pötyi
szerintem jó lenne, ha vállalja.
És
kell valaki, aki a csapatban tartja a lelket, segíti az együttm?ködést.
-
Neked már csak ez maradt, - mondta Ági - Ez jó is
lenne. Képes vagy elindítani a dolgokat, szót értesz
mindannyiunkkal, és vannak jó ötleteid.
-
Lehet, hogy igazad van. - mondta Rozi.
-
Persze, te vagy a f?nök! - lelkesedett Tomi.
-
Azt nem vállalom. Itt nem lesz f?nök. De lusta az vagyok. Az
a legjobb, ha nem kell dolgoznom, mert minden összehangoltan, simán
megy. - mondta Rozi. - Még egy kérdés: Kik viszik
be a parlagf?-töveket az Önkormányzathoz?
-
Ehhez egy férfi kell! - jelentkezett Tomi.
-
Csak nem hagyom, hogy a pénzt neked adják ki, azt sem tudod,
mennyi jár! - szólt Pötyi.
-
Jó, ketten mentek, de elbírjátok? - gyanakodott Rozi,
látva a nagy halom gazt.
-
Elég a földt?l megtisztított gyökereket bevinni
- szólt közbe Ági
-
És, ha van egy bicikli, tudok hozzá adni egy kis utánfutót.
- tette hozzá Kati.
-
El van intézve, mindkett?nknek van biciklije. - mondta Tomi.
-
Hölgyeim és Uram! - szólt ünnepélyesen Rozi,
- a Csapat kész.
-
Hurrá! - válaszoltak a többiek.
10. fejezet
Mi
az a tanulás? Ezt is kitapasztalták, amikor Kati elmondott
olyasmit, ami érdekelte ?ket. Hogy figyelt mindenki! Igen, ez a
fontos. Érdekeljen, amit meg kell tanulni! Ugye, Pötyi milyen
jól számolt, mert pénzr?l volt szó. Egyébként
matekból nem igazán jó. De honnan tudja meg Éva
néni, hogy mi érdekel minket? ? csak azt tudja, mit kell
neki megtanítania. Hát, tegye érdekessé! Vagy
kérdezzen meg minket? Vagy hagyja, hogy mi kérdezzünk?
Ha felteszek egy kérdést, azt azért csinálom,
mert érdekel a válasz. Biztos, hogy neki kell válaszolnia?
Hogy is volt a sárkányokkal? Én még nem értem
oda, és megszervezték a karikákat. Andinek én
magyaráztam, Julcsinak már Andi. Talán jobb, ha egymástól
tanulunk. ? legfeljebb kijavít, ha rosszat mondunk.
Közben
megérkezett a suliba.
Próbát
csinálok, ma kérdezni fogok! - határozta el Rozi.
Környezetórán
megkérdezte, hogy miért kell irtani a parlagfüvet. A
gyerekeknek Pötyi elmondta, hogy pénzt lehet vele keresni.
Mindenki figyelt, újabb kérdések születtek.
Matek
órán megkérdezte, mire jó az egyszeregy bemagolása,
amikor van számológép. Éva néni csodálkozott,
mert 10 éve tanítja, de még eddig senki nem kérdezte
ezt t?le. Majd elmondta, hogy vannak olyan helyzetek, amikor nincs ott
a gép. Például a vásárlásnál,
amikor nem árt, ha a vev? is kiszámolja, mennyit kell majd
fizetnie. Az is lehet, hogy a pénztáros rosszul számol,
de ha nem, akkor is jó, ha gyorsan tud fizetni, mert már
el?készítette a szükséges pénzt. Akár
otthon el?re számolhat, hogy abból a kevésb?l mit
vehet. A gyerekek kiszámolták, mit fognak venni a büfében.
Olvasás
órán megkérdezte, hogy "Az ember a leger?sebb" miért
népmese. A tanító néni elmondta, hogy annak
idején még nem tudtak írni, és szájról-szájra
adták tovább a régi meséket, és mindenki
színesített rajta valamit, hogy érdekesebb legyen,
nincs írójuk. Ki is próbálták, hogy
sorba álltak, az utolsó súgott valamit az el?tte lév?nek,
az továbbadta az ? el?tte állónak és így
ment végig. A legelöl álló azután elmondta
hangosan amit értett és az utolsó is, amit elindított.
Jót nevettek, mert a két mondatnak semmi köze nem volt
egymáshoz.
Rajz
órán megkérdezte, hogy miért csak egy üres
vázát kell lerajzolni. Nem tehetne-e bele virágot
is. A tanító néni próbálta elmondani,
hogy itt az a lényeg, hogyan tudnak egy fényben álló
kerek tárgyat a papíron megmutatni, de azután abbahagyta,
mert ezen nem ront, ha virágok is vannak benne. Gyönyör?
virágokat rajzolt mindenki, mert nemvolt
kötelez?, és nem volt a vázában minta. A vázarajzok
is jobbak lettek, mintha csak azokat csinálták volna.
A
szünetekben Rozi összehívta a Csapat tagjait (persze Kati
nélkül), és megkérdezte ?ket, mi volt a véleményük
az el?z? óráról. A tanulás-rész tetszett
nekik, nagyon élvezték a kérdéseket, a válaszokat.
A feleltetés a szokásos volt. Rozi azt mondta, azzal majd
kés?bb foglalkozzanak.
A
tanítás után odament Éva nénihez. Megkérdezte,
hogy nem haragszik-e a sok kérdésért. Éva néni
azt mondta, 10 éve nem voltak ilyen élvezetes órái.
A gyerekek érdekl?dtek, senkinek nem jutott eszébe mással
foglalkozni, mások is kérdeztek, olyanok, akiknek eddig csak
feleléskor hallotta a hangját. A tananyagot átvették,
gyakorolták, nem maradtak le, teljesítették a tantervet.
A kérdések odavalók voltak, segítettek.
Rozi
nem mindent értett a tanító néni áradozásából,
de azt igen, hogy az ötlete bevált.
11. fejezet
Rozi
visszakérdezett: Miért vagy úgy megijedve? Nem tanultál?
-
A felelés a legrosszabb dolog az iskolában. - kezdte Tomi
- Váratlanul jön, mint a villám, mindig olyat kérdez
a tanító néni, amiben bizonytalan vagyok, remeg a
lábam, a többiek kinevetnek, olyan egyedül érzem
magam, mintha egy lakatlan szigeten lennék. Mondhatok akármit,
hármast kapok, hiába tanulok többet.
-
Valahogy mégis meg kellene tudnia a tanító néninek,
hogy mit tudunk. - szólt közbe Ági. - Azért én
a dolgozatot jobban szeretem. Nem olyan kínos, mint kint állni
egyedül.
Andi
is megszólalt: - Amikor Rozi nekem magyarázott, egyszer úgy
éreztem, hogy valamit rosszul mondott. Ezen elvitatkoztunk. A végén
kiderült, hogy mégis neki volt igaza. Ott álltunkcsoportban,
mindenki figyelt, hozzá is szóltak. Nagyon jó volt.
Nem féltünk megszólalni, nem engem nézett mindenki,
egymás szájából vettük ki a szót.A
leckér?l beszéltünk, mégis volt olyan izgi, mint
az esti filmr?l a vita, hogy ki volt a gyilkos.
És
Pötyi?
-
El?ször is egy másik fontos téma: itt van az 1930 forint,
a parlagf?ért. Elteszed?
-
Tedd csak el te - válaszolt Rozi, - nálad van a legjobb helyen.
De mit mondasz a felelésr?l?
-
Azt, hogy unalmas, száraz. Nem érdekesek a témák.
Tegnap a matekóra nagyon jó volt, mert volt jelentése
a számoknak. Tojás, krumpli, bevásárlás.
Pedig ugyanúgy összeadtunk, szoroztunk, mint máskor.
Ennek volt értelme. Hasznos volt.
-
Köszi, sokat segítettetek. Mindjárt jön Éva
néni, menjünk a helyünkre, majd nagyszünetben folytatjuk.
- zárta le a röpgy?lést Rozi.
Becsöngettek,
kezd?dött a fogalmazás óra. Ezt a tantárgyat
a legtöbb gyerek szerette. Itt nem mások szövegeit kellett
elismételni, lehetett fantáziálni, jó szövegeket
kitalálni. Általában a házi feladatokat olvasták
fel. Éva néni ma is erre készült. Végignézte
a naplót, hogy kit hívjon ki. A gyerekek reszket? szívvel
nézték a kezét, ahogy lapozott. Minél többet
lapozott annál többen nyugodtak meg. Volt, aki behunyta a szemét,
jelezve, hogy ? nincs jelen, és csak a papír zizzenése
után tért vissza a valóságba. Éva néni
elkezdett szorongani. Igen, jól emlékezett. Rozinak van a
legkevesebb osztályzata. Most nagyon kell vigyáznia. Senkinek
sem szabad azt hinnie, hogy bosszúból hívja ki éppen
azt a kislányt, aki miatt esetleg el kell hagynia az iskolát.
Eszébe jutott a tegnapi viselkedése Rozinak. Érdekes
kérdéseivel nagyon jó órákat segített
csinálni. Rozi nem ellenség, hanem segíteni akar.
Akkor most én kérem erre.
Rozi,
gyere ki a táblához! - szólt bele az ideg?rl? csendbe,
és becsapta a naplót.
Rozi
kivánszorgott. Nem szeretett felelni. Mint a legtöbb szép
kislány az ? korában, nem szerette, ha bámulják.
A fiúk nem érdekelték, a lányok irigy, mérlegel?
tekintete is sértette. A leckéje kész volt, de félt,
hogy belesül a felolvasásba. A feje meg éppen a feleléssel
volt teli.
Éva
néni megszólalt: Most szokatlan dolgot kérek t?led.
Ne a leckédet olvasd fel, hanem mondd el nekünk, hogy te hogyan
képzeled el a felelést!
Rozi
azt hitte, hogy rosszul hallotta: Milyen felelést, Éva néni?
-
Akármilyet, te választod ki a tantárgyat, a módszert,
az osztályzást. Én két osztályzatot
adok, mint szoktam, a tartalomra és a formára.
-
Kaphatnék 5 perc felkészülési id?t, mert nem
készültem erre? - kérdezte Rozi.
-
Persze, s?t addig az egész osztálynak szabad foglalkozás
van, csak ne zajongjatok!
-
Köszönöm, - mondta Rozi, és nem a helyére
ment, hanem Andihez, és odahívta Pötyit is.
-
Emlékeztek, mit beszéltünk óra el?tt? - kérdezte
t?lük.
-
Persze, most volt 10 perce. - mondták a kislányok.
-
Andi azt mondtad, hogy a kett?nk vitája közben jól érezted
magad, nem voltál egyedül, még az sem zavart, hogy kiderült,
hogy nekem volt igazam.
-
Pontosan.
-
És Pötyi, arról beszéltél, hogy sokkal
jobb, ha valami kézzelfogható, hasznos dologgal kapcsolódik
a felelés, vagy a tanulás témája.
-
Így is gondolom.
-
Mit szólnátok ahhoz, ha kimennénk mind a hárman,
ha letelik az öt perc, és eljátszunk egy kis jelenetet,
mondjuk az üzletben. Egyikünk lenne a vev?, a másik az
eladó, a harmadik meg a pénztáros.
-
És ez milyen óra lenne?
-
Természetesen, matek.
-
Szuper, de melyikünk, ki legyen?-
kérdezte Andi.
-
Te melyik szeretnél lenni?
-
A pénztáros
-
Pötyi?
-
Én a pultban az eladó.
-
Oké, én leszek a vev?.
-
Még van 3 percünk, ki-ki gondolkodjon a szerepén.
Rozi
és Pötyi visszaült a helyére, a többiek látták,
hogy mindhárman er?sen törik a fejüket, ezért még
csendesebbek lettek.
Letelt
az öt perc, Rozi, tied a pálya! - mondta a tanító
néni, és leült a padsor szélén az els?
üres padba.
Rozi
kiment a táblához.
-
Mivel szabad kezet kaptam, bejelentem, hogy most matek óra van.
Engem leküldött anyukám a boltba vásárolni.
Gyertek ki Pötyi, Andi.
Pötyi
megállt a tanári asztal ablak fel?li oldalánál,
Andi leült a tanító néni székébe.
Rozi
odalépett az asztalhoz
-
Csókolom! - köszönt illedelmesen.
-
Szerbusz kislány, mit kérsz? - válaszolt Pötyi.
Andi
nem szólt, buzgón pörgette a napló lapjait, mint
aki pénzt számol.
-
Csókolom, Andi néni! - köszönt neki is Rozi.
-
Szia Rozi! Nem látod, hogy számolok, most kezdhetem el?lr?l.
- morgott Andi.
-
Kérek szépen6 tojást,
15 deka párizsit, 6 kiflit, fél kiló paradicsomot,
két joghurtot, és 5 darab Mackó sajtot.
-
Ejnye Rozi! Ott van a paradicsom a ládában, válogass,
majd lemérem, a h?t?b?l hozd ide a sajtot és a joghurtot.
Addig én levágom a párizsit. Egyben kéred,
vagy szeletelve? - kérdezte Pötyi.
-
Szeletelve, ha lehet. - válaszolt Rozi, de már az asztal
küls?, az osztály felé es? oldalánál hajlongott,
szedte a paradicsomot. Amikor egyet fintorogva visszatett, az osztály
felnevetett.
Közben
Pötyi eljátszott egy némajátékot. Kivette
a párizsit a h?t?b?l, elkezdte szeletelni. Papírt tett a
mérlegre, rádobta a levágott párizsi-szeleteket,
majd szemével követte a mutató ingadozását,
és hírtelen levette a csomagocskát. Becsomagolta a
papírt, ráírta az árat. Nagy ív volt
a papír és vastag, nehéz volt összehajtogatni.
Az osztály felhördült.
Andi
befejezte a pénzszámolást, de úgy látszik,
hiányzott valamennyi, mert benyúlt a zsebébe, el?vette
a pénztárcáját, kikotort bel?le egy fémpénzt,
és berakta a fiókba.
Rozi
közben a tábláról elvette a joghurtokat, és
kibontott egy Mackó-sajtos dobozt, amib?l nagy nehezen kikényszerített
5 darab kockasajtot.
Ezeket,
meg a paradicsomos zacskót odavitte Pötyihez.
Az
osztály odavolt a gyönyör?ségt?l.
Rozi
odaadta Pötyinek a paradicsomos zacskót, aki rádobta
a mérlegre, gyorsan lekapta, és ráírta az árat,
mondta is: 65 deka, 174 Ft.
Rozi
megkérdezte: - Nem kétszázötven a paradicsom?
-
De, de ez nem fél kiló, hanem 65 deka.
-
Igen, de az csak 162 Ft 50 fillér - mondta Rozi
-
És van 50 filléresed? - kérdezte gúnyosan Pötyi.
-
Nincs, de 12 forintom sincs, amennyivel többet tetszett számolni.
-
És a zacskó? Az szerinted ingyen van?
-
Lehet, hogy a zacskó kilója több, mint a paradicsomé?
-
Miért lenne több? - kérdezte csodálkozva Pötyi.
-
Hát, mert a 65 dekában benne van a zacskó súlya
is, ha annyiba kerülne a zacskó kilója, mint a paradicsomé,
akkor kellene 162 Ft 50 fillért fizetni. Ha 12 forinttal több,
akkor ez az egy dekás nejlon zacskó 14,50-be kerül,
tehát egy kiló zacskó ára 1450 Ft.
-
Na jó, akkor a paradicsom 162 Ft lesz.
-
A 6 tojás , 6-szor 22, az 132,
-
Az 5 Mackósajt 170.
-
A két joghurt egy százas, a párizsi 141.
-
Bocsánat, de nem 700 Ft a párizsi kilója?
-
De igen, miért?
-
Mert én 15 dekát kértemaz
105 forint lenne.
-
Egy kicsi több lett. Vegyek le bel?le? - kérdezte Pötyi
majdnem fenyeget?en.
-
Legyen szíves, félek, hogy kevés lesz a pénzem,
és az az öt deka, csak megromlik.
-
Na, jó, leveszek két szeletet.
-
Ugye lehet az egyik a spárgás vége?
-
Miért nem jó neked a spárga? Egy ekkora kislánynak
mindig kellhet egy darab jó spárga!
-
Mert anyukám azt mondta, hogy mindig rámsózzák
a spárgás szalámivéget, amit nem is szabadna
belemérni. Különben is, mit csináljak én
a sós spárgával?
Az
osztály fetreng a nevetést?l.
Andi,
a pénztáros maga elé néz, komoran. Néha
azért lapoz az asztal alatt, látszik, hogy regényt
olvas, mert id?nként törölgeti a szemét.
-
Na, így, - dobja rá a párizsit újra a mérlegre
Pötyi, - 106 Ft.
-
Van még a 6 kiflim!
-
Igen, az 66 Ft.
-
Mehetsz a kasszához.
-
Na, mutasd, mid van - mondja Andi, miután félrerakta a regényt.
Felvágott106
6
kifli66
Paradicsom162
6
tojás 132
5
Mackósajt 170.
A
két joghurt 100
Ez
hat féle, stimmel?
-
Igen.
-
762 forint lesz.
-
Bocsánat, de az nem lehet!
-
Hogy-hogy nem lehet?
-
Mert 6+6+2+2, az 16 és nem 12.
-
Ezt nem értem, mir?l beszélsz? - mondja idegesen Andi.
-
Hát az utolsó számokat összeadtam, nem 2-vel
hanem 6-al kell végz?dnie.
-
Jó, akkor 766 Ft. Köszönöm, majdnem ráfizettem.
- hálálkodik édeskésen Andi.
-
Vagy én - mondja bátran Rozi, - mert ez csak 736 Ft.
-
Mutasd csak! 6+6+2+2+0+0, az 16, maradt az 1, 0+6+6+3+7+0, az 23, maradta
2, 1,2,3,4,5, meg 2 az 7. Tényleg, 736 Ft. Mivel fizetsz?
-
Ezressel, de van két visszaváltható 2 literes kólás
üvegem is.
736-hoz,
hogy 1000 legyen kell 264, -b?l 120, az 144 Ft. Tessék.
-
Bocsánat, de a 120-at nem hozzáadni kellene a visszajáróhoz?
-
Na, itt a 384 forintod, de többet nehogy betedd ide a lábad!
-
Ezt már tetszett mondani tegnap is. Csókolom, holnap jövök.
Andi
felállt, kijött az asztal mögül, Pötyi is, és
Rozi mellé álltak.
Az
osztály elkezdett tapsolni, Éva néni csatlakozott
hozzájuk.
Rozi
megkérdezte Éva nénit: - Lehet beleszólni az
osztályzásba is?
A
tanító néni bólintott.
-
Akkor, most kérem az osztályt, hogy háromra mindenki
mutassa fel a kezével, hogy hányast adna a közös
feleletünkre, el?ször a tartalomra. Persze Éva nénit
is erre kérem.
-
Egy, kett?, hááárom! - számolt Rozi
A
tanító néni ámulva kapta fel a kezét,
és négy ujját mutatta. Az osztályban Pityu
kivételével mindenki ötöt jelzett, Pityu hármat.
Ági
megszólalt: - Pityu, te miért adsz hármast?
Pityu
álmatagon megszólalt: Mert Pötyi és Andi rosszul
számoltak és csaltak.
-
És Éva néni miért adott négyest?
-
Mert Andi levonta, amit hozzá kellett volna adni a visszajáróhoz.
Ági
megkérdezte az osztályt: - Szavazzunk újra?
-
Igen!
-
Akkor Egy, kett?, hááárom!
Most
mindenki négyest mutatott.
-
Akkor a formára, Egy, kett?, hááárom!
Ez
egyöntet?en mindenkinél ötös volt.
Rozi
megszólalt: - Közösen a tartalomra négyest, a formára
ötöst kaptunk. Kérünk még egy percet. - A
három kislány összedugta a fejét.
Pötyi
hirdetett végeredményt. - A tartalomnál 3-szor 4,
12 pontot osztottunk el. Ebb?l Rozié ötös, Andié
hármas, az enyém négyes. A formánál
mindenki ötöst kapott. Ez a mi döntésünk, Éva
néni.
-
Rendben van, beírom. Rozi, majd a szünetben szeretnék
t?led kérdezni. Amit csináltatok, csodálatos volt.
Andi
az osztályhoz fordult. - Nektek is tetszett? Jó lenne, ha
mindig így felelnénk és osztályoznánk?
A harsány igenbe beleremegett az ablak, és a folyosóról bekukucskáltak a már szünetüket élvez? szomszéd osztályokból.
Hogy
elment ez a szünet! A gyerekek még mindig Roziékat faggatják,
legalább tízszer mondatták már el vele a történteket,
és jönnek más emeletekr?l is.
Gyerekek,
nem hallottátok a cseng?t? Mindenki az osztályába!