Curt Asker: Blickstillor
1996. május
|
Curt Asker
kiállított művei:
1. Demense / Hajlék,1995. maratott acél
2. Somebody / Valaki, 1994. fesett, maratott acél
3. Distanza / Távolság, 1993. acryll, lézer, nylon
4. Le berceau du regard / A tekintet
bölcsője, 1994.
5. Frontier /Határ, 1996. fesett, maratott acél
6. X, 1993. festett, maratott acél
7. Vortex /Örvény, 1993. fesett, maratott acél
8. Distanza / Távolság, 1993. acryll, lézer, pamutvászon
9. Brantevik, 1995. fesett, maratott acél
10. On the back side of the air / A levegő
túlsó oldalán, 1996. acryll, préselt szövet
11. Voyage / Utazás,1994. fesett, maratott acél
12. Blickstillor / Pillantásrögzítő,
1993. fesett, maratott acél
13. Ouverture / Nyitány, 1996. festett nádlevél, ólom
|
|
1930- ban született Stockholmban
1950-55 Stockholm-i Képzőművészeti Főiskola
1985 óta Párizsban, Lacoste-ban és Brantevik-ben (Svédország) él és dolgozik
Tagja a Stockholmi Királyi Képzőművészeti AkadémianakMűvei az érzékelhetőseg határán mozognak az eltűnés/megjelenés jelenségeit figyeli meg és mutatja meg a
valami/semmi határát jelzik tér,űr/ tárgy,
kézzelfogható forma együtt adják ki a művet. Célja az efemer jelenségeket
megragadni és materializálni (csillámlás, tajték) - amik egyszeri látványukban nem megragadhatók- csak a tekintet tudja rögzíteni,
kitartó szemlélődés hívja életre a látomás segítségével. |
BLICKSTILLOR
Rezzenéstelen pillantással, tekintettel mereven, de éberen, feszült
figyelemmel nézni, meglátni, rögzíteni a tekintettel a futó jelenségeket. Az itt kiállított legtöbb műve acéllemez maratásával
készült (befestett) töredékeseknek tűnnek, néha egy viharvert térkép
fragmentumainak. De míg a térkép egy jól körülhatárolt területet foglal
rendszerbe, C.A. művei ezt nem teszik ellenkezőleg, inkabb antitérképeknek
tekinthetők.
Ahogyan Novalis szerint is a tökéletes maximum gyönyörködtet, a hiányos pedig
továbbvisz bennünket a megismerésben.
Míg a formák semmilyen biztos látványelemnek nem
rendelődnek alá, szélei behatolnak a térbe, ezzel együtt a bennük, körülöttük
levő tér elevenedik meg. Az üres terek A. munkáiban olyan területek, amik a
változás formáit hordozzák anélkül, hogy valamiféle metamorfózist ábrázolnának
művei. Az űr és a tényleges forma A, műveiben egmást körülnövik, egyik a másik
nélkül nem léteznék. Az űr a műhöz tartozik, ahogy a hagymalevelek közötti rések
is a hagymához magához tartoznak.
A. Lucretiust idézi: Kétsegtelenül van valami, ami adolgokkal összevan vegyítve,
amit mi összpontosító gondoljkodással keresünk, ezt a
valamit űrnek nevezzük. Az X pl. a többitől eltér, ez is szabálytalan peremű ugyan,
mégis kirajzolódik a geometrikusan szabályos forma. Téri helyzete/ük
bizonytalan, lebegtetés.
A Nyitány - nád-ólommal kiegyensúlyozott egy ponton felfüggesztett munka
-bizonytalan, változó állapot rögzítése (nem látható miképp is van ez
kiegyensúlyozva)
C.A. maga mondta, hogy fél, hogy gyszerre csak minden el
fog tűnni, és erre a félelemre az egyetlen lehetséges válasz annak megerősítése
(hogy tényleg el fog tűnni minden) A művész feladata, hog az eltűnnyilvánvalóvá
tege, a meglevő látomást meg kell világítania, újraalkotnia, hogy ezáltal egy új
valósagot teremtsen. Festményeiben is az eltűnést rögzíti, sejtelmes, bizonytalan
alakzatok (néhol csak színek) elúsznak a horizont nélküli végtelenben, Ezzel
a lebegtetéssel, amivel a dolgok határát akarja nyakoncsípni, s azzal hogy minimális
anyagot használ fel, könnyed hatást ér el. Minden lebeg, de ezt alégiességet
kitartó kereséssel éri el. A fény, a ködös árnyékok
és a levegő mind munkái szerves részét alkotják. Leheletnyi nyomot hagy a
térben.
A. munkáinak (nem steril kiállítótérbe hanem) valós
környezetbe helyezve érzéki hatása felerősödik (jelentésük lényege persze nem
változik); akkor célja az is, hogy kissé megzavarja a környezetet. Legyen az Párizs
forgalmas utcája, tengervíz vagy egy erdő, legyen az a földre támasztva, vagy a
levegőben lebegtetve.
Korai munkái (70-80), melyeket akvarell szobroknak nevez
még köthetők a tárgyi világhoz: bicikliző, vagy ablakok az égben. Levegőbe helyezett munkáit sarkány tartja fenn az égben , vagy
ki vannak kötve. A természetben, vagy külső térbe helyezi ú.n. immobiliáit, ezek
mozdulatlanná kifeszített - lehetőleg geometrikus formák (háromszög, négyszög,
kör) legfeljebb a szél ereje rezegteti egy kicsit. C.A.
így fogja be a teret, és rögzíti az időt.
Egyéni kiállításai:
1962 Galerie Blanche, Stockholm
1972 Galerie Hedenius, Stockholm
1973 Galerie Blanche, Stockholm
1981 Galerie Blanche, Stockholm
1982 Galerie Olsson, Stockholm
1983 FIAC Paris Galerie Blanche, Párizs
1984 Velncei Biennálé
1986 Thielska Galerie, Stockholm
1986. Bp. Műcsarnok - kortárs svéd műveszeti kiál.
1988 Cloitre Saint Trophime, Arles
1991 Galeria Atiir (Manuel Ojeda), Las Palmas
1992 Arco, Madrid (Galeria Manuel Ojeda)
Svéd Kulturális Intézet, Párizs
Skelderhus Stadion, Munka-Ljungby
Galerie Olsson, Stockholm
1993 Galerie Jacqueline Mouisson, Párizs
Galerie Kamras, Borgholm
Galerie Lindqvist, Brmölla
Galerie Alinlund, Umea
FIAC, Galerie Jacqueline Mouisson, Párizs
1994 C.A.P. Royan,
Galerie Birgersson, Halmstad
Kultúrház, Rättvik
1995 Aura, Lund
Tjörnedala Garden, Simrishamn
1996 Bartók 32 Galéria, Budapest
Galleri Oijens, Göteborg
Galleri Lindquist, Bromölla
Galleri Olsson, Stockholm
1997 Galerie Moussion, Párizs
Galleri Imma, Mariestad
Galleri Astley, Uttarsberg
Galerie Inga Kondeyne, Berlin
Bibliográfia:
Thierry Davila: Curt Asker, Art Press, October, 1993.
|