Lisztes Edina:
MEDDŐHÁNYÓ
Térlat(tat)ás
Lisztes Edina fotókiállítása
|
Lisztes Edina idén végzett az Iparművészeti Főiskola
fotószakán. Ez az új fotósgeneráció újrafogalmazza önmaga számára is a
fotográfiát, hiszen az ezredforduló után már nem lehet úgy fotózni, mint annak
előtte. A mediálódás, a digitalizálás korában jogos rákérdezni nemcsak a
műfajokra, de a kép mibenlétére, értelmezésére is.
Lisztes Edina az alapokhoz nyúlt vissza, amikor diplomamunkájában a binokularitást,
vizuális beidegződéseinket tette próbára. Titokzatos "varázsdobozai"
meglepetést tartogattak: fél szemmel más képet lehetett látni bennük, mint
kettővel, érzékelhetővé téve, hogy a vizuális elemeket, egységeket nem elszigetelt
jelenségként észleljük, hanem összefüggéseket látunk. Bizonyos optikai
helyzetekben két alak felváltva, alakként vagy háttérként jelenik meg. A fiatal
fotós ezeket a helyzeteket kereste, azt vizsgálva, hogy optikailag van-e különbség
alak és háttér, pozitív és negatív tér között. |
|
A diplomakiállításról készült tévéműsor kamerája nem
tudta láttatni a szabad szemmel látható különbséget, csak az összefüggéseket.
Munkában láthatóvá tette az optikai csalódást, az illúziókeltést, jól
demonstrálva azok egyfajta magyarázatát: nemcsak egy ingerhatástól függ, hogy
miként látjuk az optikai tartományokat, a szem a különböző optikai benyomásokat
egyesíti egésszé (Köhler elv). Lisztes munkái rámutattak a vizuális (retinális)
és a pszichikai mezők kapcsolatára, kölcsönhatására, a térérzet, térillúzió
kialakításában játszott szerepére. Lisztes azonban nem akar konceptualizálni -
mintha tartana attól, hogy nem lépett túl a perceptuális kategóriákon. szembesült
azzal a kettősséggel, hogy az agy kategóriái önmagukban sohasem válhatnak saját
alapon láthatóvá, de magában a látási folyamat minden stádiumában materiálisan
jelen vannak, nélkülözhetetlenek. |
Ez a fogalmi művelet válik e fotókon térbelivé, megtanítva
arra, hogy a térbeli mező az az egyetlen elem, amiben mozgunk, s egy-egy élményünk
"bizonyossága" is. Lisztes ezt a kettősséget a maga fotós módján oldotta
fel, kerülte meg. A nem tisztán egzakt, elanyagtalanító fogalmi szemléletet
társította a romló, pusztuló anyaghoz kötődő modelljeivel.
A Bartók Galériában rendezett Meddőhányó c. kiállítása ezt a kettősséget,
ambivalenciát mutatta: ott voltak ugyan varázsdobozai is, de az optikai mellett már
más "mezők" is teret kaptak a dunántúli ipari sivatagról készített
sorozatában. Talán meddőnek érezhette előbbi kísérletét, ezért is lépett
tovább: itt már nem a tér illúzióját kutatta, hanem egy olyan illuzórikus
(utópikus) teret fedezett fel, mely nehezen képzelhető el, mégis létezik - mint egy
rossz álom, mint belső (álom)kép kivetülése, lenyomata.
|
A négy kép szekvenciájában is érezhető az azonosság és a
hasonlóság problémája, ellentmondása: egymás mellé téve a hasonló csoportok
egybetartozása erősebbnek látszik-e, mint a szomszéd csoportoké? A képek
kétdimenziós felületén a lineáris, nyitott egységekből zárt formát, teret hozott
létre, ami végül is fontosabbá vált, mint a hasonlóság, vagy a mélység,
közelség-távolság. Az álpanorámaként létrehozott (létrejött) zárt felület
stabilnak, megformáltnak látszik, ezért nem kelti a folyamatos végtelenség érzetét.
A képek egyszerre tűnnek távolinak és közelinek. Ehhez a fotós szándékosan nem
használt nagylátószögű optikát, amivel könnyebben érhetne el meghökkentő
hatást, de ez idegen tőle, nem a képpel akar elidegeníteni, hanem a látvánnyal,
magával a helyszínnel. |
Elidegenítő effektusnak tűnik az ezüst szín, ami egyben ki is
emeli ezeket a képeket a hasonló témájúak tömegéből, másrészt az ezüst
szürkeségét a kiegyenlítésre, a fehér-fekete semlegesítésére is felhasználja.
Egyensúlyozva a szocio- és a lírai fotó között, megmarad a világ kettőségénél,
olyan ellentétpárokat képezve, mint jó és rossz, objektív-szubjektív, igaz-hamis.
A képeken egyszerre holt és Holdbéli a táj, a meghívón is látható állványt
mintha űrhajósok hagyták volna egy idegen civilizáció nyomaként maguk után.
Vélhető kameraállványnak is, melyről e képeket készítette. Másrészt mintha a
fotók is egy idegen világ aspektusából láttatnának. Egy katasztrófa, pusztuló
civilizáció, kultúra nyomait egy halálraítélt kiállítási térben. A képek
egyszerre tűnnek távolinak, elvontnak és közelinek, konkrétnak, sterilnek és
érzékletesnek. Az a heideggeri példázat az üdvöt nélkülöző otthontalanságra. A
térnyerés - irtani, szabaddá tenni a vadont - önmaga ellentétébe csapott át: a
térvesztésbe, ahonnan elmenekültek az istenek és az emberek. Ez nem a meghódítandó
Eldorádó, mint inkább annak ezüst visszfénye, a kollektív és egyéni válságok,
megrázkódtatások megjelenései a tenger és a part réteges sávjaira bomolva. A
puszták is vizek: egyben lehetnek a meditáció pusztái, a megtisztulás,
újjászületés vizei is. E képek mintha a világtér és idő végén készültek
volna, a tér(élmény) határait kutatva. A határtalanság, a képek kerettelensége -
újabb ellentmondásként - jelzi a képek korlátozottabb vizuális mezőjét, az ezüst
képfelületek kiterjedése új vonatkoztatási keretet jelent a szemlélő általános
térbeli orientálódásához: a fehér fal üres helyén (vak)ablakul szolgál az üres
térre, aminek a jelentőségét keret nélkül is kiemeli a vizuális mező
heterogenitása (fehér falakon ezüst, szürke lapok).A nemlétező teszi hasznossá a
dolgokat - mondta Lao-ce. A keleti ábrázoló művészet után a nyugati is eljutott az
üres tér jelentésének megértéséhez. Már nemcsak a hézagok és köztes terek
kitöltésekor fellépő hiánynak tekintik, hanem - Heidegger szavaival - a hely
sajátossága "testvérének", létrehozásnak. A fotós szinte lemond az
ábrázolásról, hogy kidolgozzon egy autonóm víziót, aminek ugyan megvan a külső
megfelelője, de a képnek az ábrázolthoz való régebbi viszonyát egyfajta belső
differenciált viszony váltja fel. A néző figyelméta képeken belüli eltolódás,
"szembenállás" fogja meg a hasonlóság megfigyelésének, feltárásának
művelete mellett. Hogy Lisztes Edina művészete, ez az újabb (utópisztikus)
fényképezés is a régebbi kísérletező fotóművészet sorsára jut-e, az csak
később derül majd ki. Az még a következő évtized/-század?/-ezred?
varázsdobozának titka…
Palotai János (Balkon 1998. szeptember )
|