Bartók 32 Galéria |
SIC TRANSIT GLORIA MUNDI
Benczúr Emese november 30. Bodóczky István december 7. Fábián Noémi december 14. Fukui Yusuke december 21. Gerhes Gábor december 28. Koronczi Endre január 4. Erdei Zsuzsa január 11 Peternák Miklós január 18. Révész L. László január 25. E. Mutt február 1.
Bartók 32 Galéria SIC TRANSIT GLORIA MUNDI 1998. november 27. – december 20. A pillanat megragadásán áll az élet, amit a múlttá forduló jövő táplál; s ha nincsenek is emlékeink, tetteink emlékeznek, s ha nem jövendölünk is, jelenre irányuló figyelmünk várja a jövőt. A rögzítés gesztusával kimerevítjük azt, ami eleven, az emlékek egymásratolulva kioltják egymást, a gondolatfonal összegabalyodik; összetapadt és kigubancolhatatlan, sötét és átláthatatlan kóccá csomósodik. A kiállítás a profán időnek azzal az aspektusával foglalkozik, amelyik egyszerűen múlik; ha nem figyelünk rá, akkor is telik, felőrli az állandóságot. Arról az időről szól, ami Van; mint egy közeg, amibe létezésünk ágyazódik, amiben az események megtörténnek, vagy inkább csak végbemennek. Szó sincs kiemelt, jelentősnek tartott pillanatokról, korszakokról, történelemről vagy történelmi időről, sem fordulópontokról, és nem szökik át a Szent időbe és az örökkévalósággal sem lép titkos szövetségbe. (Ha ez utóbbiak megtörténnek, akkor az az idővel való foglalkozás szándéka ellenére valósul meg: az idő óhatatlanul mutatja meg más aspektusát is, és a művek sem hagyják magukat egy irányba terelni.) A kiállított munkák az idő múlásának nyomait őrzik, bennük maga az idő, vagy “munkája” a főszereplő, illetve magában a műben dolgozik az idő – vagyis az mutatkozik meg, amit mi az idő munkájának tartunk. A művek kikerülik a “minden az időben zajlik” parttalansághoz vezető trivialitást egyszersmind túllépnek az idő folyásának egyszerű ábrázolásán vagy szimbolikus megjelenítésén; mindazonáltal a vázolt intervallumon belül a lehető legszélesebb spektrumban mozognak. A különböző műfajú alkotásokban nemcsak, hogy különféle módon és eszközök által van jelen az idő, s az egyes művek más-más időfelfogásról árulkodnak, de bennük az idő-problematika is az áttételesség különböző szintjein fogalmazódik meg, sőt nem is feltétlenül kellett jelen lennie az eredeti alkotói szándékban. Tatai Erzsébet A “Sic transit gloria mundi” kiállításon a galériavezető, Tatai Erzsébet koncepciója és válogatása értelmében olyan műveket láthatunk, amelyek az idő múlásával, mint megállíthatatlan és megfellebbezhetetlen folyamattal foglalkoznak. A folyamatnál nincs jobb szó erre a jelenségre, amely már a régi korok keresztény európai művészetében megjelenítve is tulajdonképpen paradoxonra épül: az örökkévalót, a maradandót megcélozva tettenérni a pillanatot, megállítani a múló időt, és ennek a kimerevített pillanatnak vizuális formát adni. Azonban ami a hagyományos képzőművészeti alkotásokat a kortárs daraboktól a leginkább megkülönbözteti, az a koncepcióban is kifejtett lineáris idő jelenléte illetve jelen-nem-léte a művekben. A hagyományos képzőművészeti alkotásokban, az alkotófolyamat végtermékeképpen létrejött kész mű a befejezés pillanatában függetlenné válik az alkotás körülményeitől, magától az alkotótól. Tehát a folyamat fogalom bármilyen aspektusától elszakad, tisztán példázva a “Sic transit gloria mundi” eszmeiségét, hogy az örökkévaló, változatlan létezőhöz képest a legjobb tudás szerint elvégzett munka, létrejött mű csak pillanatnyi, földi hívság, és a halandó ember dolga és sorsa ennek a maradandónak az elérését megcélozni, azzal a tudattal, hogy bár az ember a változatlan isteni dicsőséget az elmúlás szakadatlan, emlékeztető megjelenítésén keresztül közelítheti meg leginkább, a tökéletesség csak elérhetetlen vágy marad. A kortárs képzőművészetben azonban felmerül a probléma, hogy a tér és idő relatívvá válásával, a léptékek és mértékek összekuszálódásával, a virtuális valóságoknak, a multimédiának, az információdömpingnek korában milyen pillanatot emelhet ki a művész, és milyen formába öntheti azt? Hol és miben találhat olyan biztos pontot, szilárd koordinátarendszert, amelyhez képest megőrizheti tájékozódó képességét és a valóság folyamából való választási jogát és lehetőségét? Kiválaszthat-e, ki tud-e választani az idő monoton folyamából összegző és lényeges pillanatokat, ha az idő egyre absztraktabb, egyre többsíkú, egyre fenyegetőbb tényezővé válik? Leegyszerűsítve, ezekkel a problémákkal szembesülnek a művészek ezen a kiállításon, és különböző formában erre keresik a választ. A legtöbb művésznél maga az idő múlásának folyamata vagy az alkotófolyamat válik művé vagy a mű tárgyává. Koronczi Endrénél a kopott, elhasználódott padlószőnyeg, Benczúr Emesénél “egy hét fogyasztása és termelése” őrzi a múló idő nyomait, valamint utal a folyamatra. Koronczit több éve foglalkoztatja a kölcsönhatás, a súrlódás, az egymáshoz kopás, hasonulás konkrét és elvont értelmű jelentése egyaránt. Művei szisztematikusan, filozofikus konceptualiz-mussal keresik a választ a problémakörre, Benczúr Emese az alkotófolyamat ironikus parafrazeálásával, a lebomlás és felépítés monoton körforgására való utalással, egy banális szlogen hímzett megsokszorozásával más oldalról, de hasonló kérdéseket vet fel. Párhuzamos még velük Fukui Yusuke önmagát változtató, időben megvalósuló, lírai egyszerűségű Vízrajza. Önépítő műve amolyan meditatív vízóra-objektum. A három művészt (ezen a kiállításon) összeköti, hogy alkotásaik kapcsán a folyamat maga válik művé, az alkotó egyéniség kivonul a műből, s így a tárgyiasság, a személytelenség lesz rájuk a jellemző. Ellentétes előjellel dolgozik Fábián Noémi és Bodóczky István, náluk ugyanis éppen az egyéniség és a személyesség kérdése kerül előtérbe. Műveikben az egymásra torlódott valóságtöredékek alkotójuk személyes művészi kézjegyét őrzik. Számunkra olvashatatlan, titokzatos naplóik sorsuk, jellemük lenyomataként épül a műbe. Organikus, lírai absztrakt alkotásaik az ő misztikus, szubjektív idejüket, múltjukat idézik. A megfejthetetlen szöveg, a közlendő történet maga kalligrafikus elemmé válik. A szubjektív idő ironikus feldolgozását nyújtja Gerhes Gábor Fekete fiók, elillant ifjúság címet viselő, falra rögzített doboz szekretere valamint Nagy Krisztának a művésznő 1994-es emlékeit és benyomásait őrző játékos-gyermekded, infantilizáló naplótöredékei. Az önironikus, szellemes képzettársítások, a művek könnyedsége jótékony kontrasztot jelent az eddigiekhez képest. A videó, illetve a komputeres képalkotással készült művek Peternák Miklós videóinstallációja, Révész L. László interaktív műve és a titokzatos, E. Mutt kimerevített csendélete megint más-más szemléletet képvisel. Peternák installációja a pillanat rögzítésével késleltetett ismétlésével majd törlésével az idősíkok manipulálásának lehetőségeivel játszik. Révész elegáns, a címhez híven franciás könnyedségű művénél a néző kedvére indíthatja el vagy állíthatja meg az időt, Peternák gondolatát a nézőpontok bonyolult sokféleségével, az objektív narráció és a szubjektív líra, a külső és belső idő párhuzamos jelenlétével árnyalja, E. Mutt pedig egy barokk csendéletet emel át más korba és médiába, az idő és a műfaj, a korszerűség és reprodukció összefüggéseit vetve fel. A kiállítás műveit a Folyamat Galéria alkotóinak a Duna vízállásának időtlen folyama által ihletett fríze köti össze. Merhán Orsolya Kiállított művek / Exhibited works:
Koncepció/ Coneption:
JELENHÁROMSZÖG 1985/1993 Három SONY fél collos, szalagos videó-magnó (VTR) működik, egyetlen videó-szalaggal. A szalagra két VTR képet rögzít (legyen ez az 1. és 3.) míg egy, a középső VTR (legyen ez a 2.) lejátssza az (1.) által rögzített képet. Minthogy egyetlen szalag fut mindhárom gépen, melyek képforrása egy kamera, így e szalag három pontja között létesül kapcsolat: ahol a szalag érintkezik az 1.-2.-3. VTR-ek felvevő/lejátszó fejeivel. “Mi” ezt monitor segítségével tudjuk megtapasztalni. Az 1. és 3. VTR. (a rögzítők) a kamerától “ugyanazt” a képet kapják, vagyis ez a kép “egyidejűleg” két helyen is a szalagra kerül. Ám míg az 1. VTR által felvett kép eljut a 2. VTR-hez, mely lejátssza (ez a monitoron látható, s kamerával újra felvehető), a 3. által rögzített kép a rendszer működése során nem látszik (ez lesz a szalagra rögzülő végső felvétel). Mikor az 1. VTR által rögzített kép a 2. VTR (lejátszó) után a 3.-hoz ér, az letörli, minthogy egyfelől már korábban rögzítette, másfelől “ekkor” az épp aktuális (kamera-) képet rögzíti. Vegyünk egy példát (…) a fenti állandósítási kísérlet mindig tartalmaz anomáliákat, kis változásokat, s ez az öngerjesztő metamorfózis végső soron a két tartam egymáshoz közelítése révén mindkettőt tágítja: Ennek ára a – bármilyen minimális, de permanens – változás. Az állandóság tehát, paradox módon, itt a változás állandóságában, a metamorfózisban valósulhat meg. Nevezhetjük ezt egyben a jelen működésének is, minthogy állandóságra való törekvése közben állandóan úgy kénytelen változni, hogy ezzel táplálja saját “jövőjét” s – másfelől – ugyanezt tárolja saját múltjaként. A két “kép” tehát azonos, de míg az egyik a – saját jelene által generált – “jövőből” ismét a jelenbe ér, hogy újabb “jövőt” generáljon majd törlődjön, addig a másik, a múltként tárolt csak egy irányban gyűlik, akkumulálódik, a “jövőként” felhalmozott részt fogyasztva annak ígéretével, hogy az épp frissen, a jelenből odaért jövő “már korábban” rögzült, megvan, s ez érvet ürügyként használva törli tehát, mint amire tovább már nincs szükség, hiába valóban megtörtént (az ér-zékelhetőég próbáján átjutott) alternatíváról vagy alteregóról van szó. Lehetetlen elhallgatni azt a következtetést, hogy a múlt később történik meg, mint a jövő, de mindennek csak a jelenen belül, a jelen részeként van értelme. Amennyiben belátjuk, hogy a jelen nem a jövőt a múlttól elválasztó tartomány neve, hanem saját magában is értelmezhető idődimenzió, akkor el kell fogadnunk, hogy fentiek szerinti jövő és múlt ennek részei, mégpedig ebben a sorrendben. Peternák Miklós (részlet )TRIANGLE OF THE PRESENT 1985/1993 Three Sony half an inch video tape recorder (VTR) is operated with one tape. Two VTRs record pictures on the tape (#1 and #3), while one, the middle VTR ("2) plays the picture recorded by #i. Since one tape runs through all three machines, which get their pictures from a camera, a relationship will be established among three points of this tape: on the spots where the tape touches the recording and playback heads of VTRs #1 #2 and #3. "We" can experience this with the help of a monitor. VTRs and #3 get the "same" picture from the camera, so this picture is recorded on the tape simultaneously at two places. However, while the picture recorded on VTR #1 will get to VTR #2, which plays it back, the picture taken by VTR #3 is not visible during the functioning of the system (that will be the final recording on the tape). When the picture recorded by VTR #1 gets to #3 after being played back on #2,#3 will erase it, since it has already recorded it, ottlerwise it is just recording the then actual camera picture. Let us have an example: (…) the above experiment with stability will always possess some anomalies, minute changes, and this self-generating metamorphosis Finally, through the nearing of the two durations will expand both of them: the price of this is change, however minimal and permanent. Here stability, in a paradoxical way, can be realized through the stability of change itself, through metamorphosis. We might as well call this a function of the present, since during its struggle towards permanence it is constantly forced to change so as to nourish its own "future", on one hand, and to store the same stuff in its own "past", on the other. The two "pictures" are therefore identical, but while one is reaching back to the present from its own self-generated "future", so as to generate a new "present" and then be erased, the other, stored as past, is only growing in one direction, accumulated while consuming the part accumulated as "future" with the promise that the "future", freshly arriving from the present will have "already" been recorded "earlier", we have got it, which gives it a pretext to erase it as henceforward unnecessary, in spite of the fact that we are talking about an alternative or alterego that has really happened (it has crossed the test of perception). It is impossible to deny the conclusion that the past can happen later than the future, but all this means something only within the framework of and being a part of the present. If we realize that the present is not the name of a domain that separates the "future" and the "past", but a whole dimension of time interpreted in itself as well, we will accept that, according to the above, future and past are parts of it, and in that order. Miklós Peternák In: Tűzoltó 72 (1991 – 1995) Bp. p. 24. Sic transit gloria mundi Sustained by the future building on the past, life rests on grasping the moment; even if we do not have memories our actions will remember; even if we do not prophecise our attention—engaged in the present—will await the future. With the gesture of registering we make motionless that which is lively; the mounds of memories extinguish one another; the thread of thought gets entangled, sticks and becomes undecipherable dark and obscure tow. Time—whether it expands or reduces, shrivels or ripens, wears or develops—has a specific, non-continuous flow; things repeat themselves only. And even if the thread of time is interrupted or we conceive of several consecutive flows of time and experience changes of different rythm and duration, by reason of our biology and our concepts we live time as being linear, and consequently we measure time and fill in the white patches linearly. Non-linear time remains a mystery and is only considered the fourth dimension with respect to eternity. It often seems that time can be made multi-directional in consequence of our choices, and that its flow can be precipitated or delayed or the sequence of events changed. We often feel free to toy with the causes and effects until the end of time. ***The exhibition concerns itself with that aspect of profane time which passes plainly, which passes whether or not we are aware of it, and which consumes permanence. It speaks of the time which IS; into which like a medium our existence is embedded, in which events occur, or rather, merely befall. There is no mention whatsoever of highlighted, putatively significant moments, periods, history or historical time, nor of turning points; time does not make a shift to Holy time or engage in a secret alliance with eternity. (If the latter did happen, it would be against the intention of this discussion of time, because time inadvertently reveals other aspects too and neither do the works allow themselves to be chanelled into a single course.) The exhibited works preserve traces of the passing of time. Time or its ‘workings’ is the protagonist in these works. Many of them expose ‘time at work’, that is, all that we consider the ‘work of time’. These works of art avert the nonsensical notion of ‘all happens in time’, exceed the simple portrayal or symbolical representation of time passing, nonetheless they cover the whole spectrum outlined above. Greatly varying in genre, the works at the exhibition feature time in many different ways and via manifold means. Each of them speaks of a different concept of time, but the problem of time manifests itself at different levels of indirectness, without necessarily being initially part of the artist’s intention. Erzsébet Tatai
Publikáció a kiállításról: Merhán Orsolya: A mű és a pillanat. Új Művészet, 1999/4.
|