VLASTA DELIMAR
I AM FORTY
1997. április 19-től május 11-ig
|
Vlasta Delimar (1956)
személyében nemzedékének egyik leghitelesebb művészegyénisége mutatkozott be
tavasszal a Bartók 32 Galériában.
A Negyvenéves vagyok című kiállítás mintha a
jubileumok kötelezőnek tartott ünnepélyességét célozta volna meg, és ennek a kerek
számnak a fényében igyekezve mérlegre tenni a megtett út teljesítményét. Holott
Delimar esetében zsákutcába vezetne az effajta gondolkodás. A negyven esztendő nem az
életpálya teljesítményét hivatott reflektorfénybe helyezni, hanem magát az
életpályát, amelyen egy nő - aki történetesen művész is - saját intellektuális
és biológiai azonosságát kívánja meghatározni a másik nemhez fűződő
kapcsolatának vetületében.
Vlasta Delimar opusa a hetvenes évek végének
posztkonceptuális atmoszférájában bontakozik ki.
Az őt körülvevő szellemi légkör egy, a horvát
művészeti hagyomány modernista kánonjaitól lényegesen különböző ars poetica
felvállalására ösztönzi. Ez a törekvés radikálisan szakít a horvát progresszió
konstruktivista alapjaival (Nove tendencije) és az élettel teljesen összefonódó, a
hétköznapok egzisztencializmusában gyökerező, az esztétika alapszabályainak is
ellentmondó magatartásában nyilatkozik meg. A Hat szerző csoportjának (B. Demur, Z.
Jerman, V. Martek, M. Stilinovic, F. Vucemilovic) különmunkatársaként Delimarnak
néhány esztendő alatt sikerült megfogalmaznia azokat az emberi-alkotói problémákat,
amelyek a mai napig is központi szerepet játszanak művészetének tartalmi és
stiláris rendszerében. |
|
Lehet, van valami sorsszerűség abban,
hogy Delimar nemzedékének egyedüli női képviselője. Mint ahogy annak idején
generációjának női tagjaként Ladik Katalin vállalta fel a nemek közötti kapcsolati
összefüggéseket poétikai megközelítését, úgy Delimar is a női identitás
megfogalmazását avatta művészetének központi gondolatává. Delimar nem a lázadó feminista tudat nevében nyilatkozik meg oly
szokatlan nyíltsággal, ellenkezőleg: teljességében és megbékélten fogadja el azt a
teherviselést, amit egy patriarchális, klerikális és konzervatív közeg hárít a
hétköznapi szerepvállalás útvesztőiben magára találni áhító nőre.
Installációinak és performanszainak gyújtópontjában a női tudat és a női
érzékiség felvilágosultsága foglal helyet. A szerető, az anya és a kenyérkereső
nő klasszikus szerepvállalásának feladatkörét Delimar friss tartalmakkal egészíti
ki, mint amilyen a szociális és politikai érzékenység kultiválása. Egyik ilyen
fénykép-sorozatán például a művésznő az arcmimika kifejezőereje révén adja
tudtunkra, bensőleg hogyan élte át a háborús szenvedés megpróbáltatásait
(Szarajevóra gondolok, 1994., illetve az Igazságtalanságok II. című ciklus).
Delimar alaptörekvéseinek egyike mindenképpen az
eszméltetésben rejtőző szándék, illetve annak a tévhitnek a leleplezése, amely
szerint vannak külön férfi és női témák, vagyis létezik férfi és női világ,
mégpedig sokszor egymás kárára. Delimar a világot egységességében érzékeli,
monocentrikusan láttatja, s ebbe a konstrukcióba ágyazza bele a sokarcú egyént.
Műveiben gyakran folyamodik önmaga képi megsokszorozásához, amikor a női
szerepvállalás stációit kívánja megjeleníteni. |
|
Az arc vagy a fedetlen női test
Delimarnál nem a baconi "figurát" aposztrofálja, hanem egész emberi
lényét, a fizikai-spirituális struktúrát, a konkrét embert. Művészete többek
között ezért válik szélsőségesen személyessé. Nem általánosságok mentén
mozog, hanem kizárólag az Ént juttatja szóhoz, egyes szám első személyben
nyilatkozik meg minden alkalommal, s az egyediségből következtei ki az egyetemes
vonatkozásokat. Munkásságának ebből eredően van egy különleges, regionális
jellemvonása, egy olyan szocioanarchoid felhangja, ami csakis egy adott kulturális
miliőben formálódhatott mások számára is értékesnek mondható
kinyilatkoztatássá.(...) Delimar installációit
rendszerint egy fátylas aurájú, szakrális hangulat lengi be. A realista fényképek
már-már a vulgarizmus határát súrolják, kockázatosan közvetlenek, ám az őket
körülvevő tárgyi-ikonikus környezetben a közönségesség kellően felnemesül és
megkapja valódi értelmét, indokoltságát. A megpróbáltatás és a fájdalom
légkörében egy szenvedő és kivetett lélek panasza fogalmazódik meg; azé a
valakié, aki mindezért emberségességének legnemesebb tulajdonságait hozza felszínre
és teszi elénk. "Csendülni, mint párolt arany az elszenesült kézben",
mondhatná Delimar Paul Celan nyelvén.
Annál is indokoltabban, mivel önvallomásai nem
fiktív, hanem valós állapotokat rögzítenek és az életrajz elbeszélésének
menetét követik. Az én-vonzatok túlhangsúlyozása következtében a nőies
dekorativitás erotikusan túlfűtött és egyben a halál jelenlétére utaló
traumatikus képzelgésekben állapodik meg. A sírkertre jellemző dekoratív elemek nem
egy Delimar-installációnak képezik ikonikus foglalatát. A sok tüll, bársony, csipke
és kárpit a női dekadencia világát nyitja meg előttünk, s ez a túldimenzionált
szimbolizmus súlyosan telepszik meg a női test körül. A puha és meleg hatást keltő
szöveteket legtöbbször szúróeszközök ellensúlyozzák, ám nem az öncsonkítás
funkciójában, hanem a lélek sebezhetőségének jelképeként, a "külvilág"
okozta folytonos veszélyhelyzet érzékeléseként. |
Vlasta Delimar kiállítása révén a
magyar művészeti gondolkodásban kevésbé jelenlevő attitűdöt ismerhettünk meg...
Szombathy Bálint
Publikáció a kiállításról:
Szombathy Bálint: A negyvenéves "aszonyka".
Vlasta Delimarról budapesti kiállítása ürügyén. Magyar Műhely .104. 1997. ősz
A kiállítást Vlasta Delimar akciója
nyitotta meg.
VLASTA DELIMAR
1956-ban született Zágrábban
1977-ben fejezte be tanulmányait a zágrábi iparművészeti főiskolán
1979 óta számos csoportos kiállításon szerepeltek munkái és több mint 30
performance-ot mutatott be.Egyéni
kiállításai:
1981 Prostor PM, Zágráb
1982 Vjencanje (Esküvő/ Wedding).
Studio Galerije suvremene umjenosti, Zágráb (Z. Jermannal)
1983 Dekoracije. Prostor PM, Zágráb
1984 Galerija Koprivnice, Koprivnica
Srecna galerija, Belgrád
1985 Klub Collegium Artisticum, Szarajevó (Z. Jermannal)
Galerija SKUC, Ljubljana, (V. Martekkal)
1987 Galerija SC, Zágráb (D. Losic & M. Vladic közreműködésével)
1988 Fotogalerija, Novo Mesto
1989 Galerija Sesame, Dubrovnik
1990 Galerija Doma mladih, Szarajevó
Galerija Koprivnice, Koprivnica
Galerija Doma mladih, Mosztár
Galerija GT, Ljubljana
1991 Galerija SC, Zágráb
1993 Muzej suvremene umjenosti, Zágráb
1994 Trazim zenu (Keresek egy nőt/ I'm seeking for a woman) Prostor PM, Zágráb
Ljubicasti ambijent (Violet environment). Muzej brodskoj Posavlja, Slavonski Brod
1995 Trazim zenu. Llkovni salon, Celje
Trazim zenu. UGM-Razstavni salon rotovz, Maribor
Trazim zenu. Galerija ZDSLU, Ljubljana
Gemeindezentrum St. Ruprecht Klagenfurt
London Film Makers COOP,
London (Vlado Martekkel)
1996 I am forty. Vila Katarina, Zágráb
I am forty. Galerija Rigo, Novigrad
1997 ...zena je zena je zena... (...a nő, a nő a... /...woman is woman is
woman...) Galerija Miroslav Kraljevic, Zágráb
I am forty. Bartók 32 Galéria, Budapest
...zena je zena je zena... Galerija narodnog sveucilista, Porec
Hallwalls, Buffalo, USA |
|
|
Vlasta
Delimar (1956), the most genuine
personality of her generation, made her debut at Bartók 32 Gallery this spring. On the surface her exhibition I am forty appeared to be an
obligatory jubilee celebration, aiming to measure her achievements in the light of this
round number. Yet in Delimar’s case this kind of approach leads nowhere. The forty years
do not serve to shift into the limelight the performance of her oeuvre, but rather, the
oeuvre itself, in the course of which the woman-artist sought to define her own
intellectual and biological identity in the light of her relationship with the other sex.
Vlasta Delimar’s opus developed in the
post-conceptual atmosphere at the end of the seventies.
The intellectual milieu of her environment compelled her to take up an ars poetica quite
different from the modernist canons of the Croatian artistic tradition. This meant a
radical break from the constructivist foundations of Croatian progression (Nove
tendencije), and resulted a behaviour rooted in everyday existentialism, intertwining with
life, and contradicting the dictums of aesthetics. Working for the Group of Six Artists
(B. Demur, Z. Jerman, V. Martek, M. Stilinovic, F. Vucemilovic), in a couple of years
Delimar succeeded in defining those human/creative problems which to this day assume a key
role in the system of contents and style of her art. |
|
There could be something ineluctable in
Delimar being the only female member of her generation. And similarly to Katalin Ladik,
the only woman representative of her generation in her time who took a poetical approach
to the issues of relations between the two sexes, Delimar too has made the determination
of female identity the core of her art.
It is not some rebellious feminist conscience that propels Delimar to manifest herself
with such sincerity, but quite the contrary: she has perfectly come to terms with the
burden that a patriarchal, clerical and conservative environment imposes on women trying
to find their bearings in the morass of everyday charade. The enlightenment of the female
conscience and female sensuality are the focal point of her installations and
performances. Delimar adds fresh substance to the classical female roles of the lover,
mother and the bread-giver—namely social and political sensitivity.
Delimar’s fundamental schemes most certainly include the fostering of an awareness, or
rather, the dispelling of misconceptions that claim that there are separate male and
female themes, i.e. there exists an independent male and female world, often to the
detriment of one another. Delimar perceives the world in its entirety, and the notion of
the world she presents is monocentric in which her multifarious individuals are embedded.
In her works she often produces multiple images of herself with the intention of
presenting the stations of female role playing.
Delimar’s faces or naked female bodies are not connotations of the Baconian
“figure”, but rather, the entire human being, physical and spiritual structures, the
concrete person. Which is what, among others, makes her art personal to the extreme. She
does concern herself with generalities, but brings to the fore the Ego, and manifests
herself in first person singular every time, coming to understand the general aspects via
personal ones. Hence the fact that her works have a special, regional trait, a kind of
socio-anarchical overtone which could only have developed into a universal manifestation
in the given cultural environment.Delimar’s
installations are generally shrouded in a the misty aura of a holy atmosphere. The
realistic photographs verge on vulgarism—they are dangerously indirect—yet surrounded
by their objective/ironical environment the coarseness is adequately ennobled, given true
meaning and justification. The complaint of a suffering and forlorn soul is conceived in a
milieu of trials and tribulations; the complaint of the person who, in order to achieve
this, brings to the surface and presents to us the most noble traits of her human nature. |
“To tinkle like braised gold in a charred hand,”
Delimar might say, quoting Paul Celan.
Which is even more justified, bearing
in mind that her confessions are not fictitious, but real and truly autobiographical. By
over-stressing the ego aspects, female beauty is highly-strung, and it also brings about
traumatic visions suggesting the presence of death. The decorative elements characteristic
of cemeteries serve as an iconic framework in many of Delimar’s works. The use of a lot
of tulle, velvet, lace and cloth opens up the world of female decadence, and this
oversize-symbolism settles heavily around the female body. The cloths that create a soft
and warm effect are frequently counter-balanced by sharp, pointed instruments—not in the
function of self-mutilation, but rather, as the symbols of the vulnerability of the soul,
giving an idea of the dangers presented by the “outside” world. |
fotók: Sulyok Miklós
|
Vlasta Delimar’s exhibition, then,
brought a fresh outlook to contemporary Hungarian art.
Bálint Szombathy
Támogatta: Nemzetei
Kulturális Alap, Fővárosi
Közgyűlés Kulturális Bizottsága, Pro
Helvetia.
|