Paulinyi Tamás |
GONDOLATOK A PARAPSZICHOLÓGIA METAFIZIKAI KÉRDÉSEIRŐL |
PARAPSZICHOLÓGIA ÉS MISZTICIZMUS, NÉZETEK, ÉS VILÁGNÉZETEK |
1. |
Magyarországon ma, az elmúlt évtizedék ideológiai gátjainak átszakadása után, ezekben a témákban is egy olyan szökőárszerű berobbanás tapasztalható, ami mint ahogy ez ilyenkor lenni szokott — válogatás nélkül terít elénk értékeket és hordalékokat egyaránt. |
Ebben a témában az első, óvatosabb han gvételű kiadványok után már eklektikus bőségben találhat könyveket az érdeklődő. Ez az eklektikus jelleg jól kivehető a könyvek tartalmi, világnézeti és formai vonatkozású jegyeiben, célzatosságukat tekintve pedig egymástól gyakran erősen különbözők. |
De mi is tartozik ehhez a témakörhöz s egyáltalán, — mit érthetünk ezen téma alatt? |
Már a címben találkoztunk a parapszichológiával egyszer a metafizika, másszor a miszticizmus fogalmával párosítva. Hogy a kaotikus jelleg láthatóbb legyen — ez a teljesség igénye nélkül is bemutatható — folytatom a felsorolást. Transzcendens dimenziók, spiritizmus és az önmegvalósítás titkos útjai, a tudatalatti titkai, ezoterika, mágia, isteni, vagy éppen csak még tudományosan ismeretlen erők leírásai, amiket még néven nevezni nem tudunk. |
A könyvek címeiben mindenesetre általánosan használt a titok és a titokzatos, és még egy másik cím ugyanerről: Amire nincs magyarázat. A titokzatosság pedig az embert mindig is megbabonázta, de különösen most, a mai természettudományos világképben élve hat bűvös fogalomnak a megismerhetetlen. A megismerhetetlen, ami a különböző könyvek különböző receptjei szerint — megtapasztalható. |
Beteljesülő jóslatokról, telepátiáról, csod álatos gyógyításokról olvashatunk, máshol bioenergiákról, amik a kozmosz lényével kötnek össze minket, auráról, ingáról és médiumokról, megint máshol pedig évezredes tanítások beszélnek a valóság láthatatlan lényegéről és hirdetik az ehhez vezető "egyetlen" utat. Hogy az azonosságokat vagy a különbözőségeket vesszük-e észre, előítélet és belátás kérdése. |
De a lényeget tekintve a titok és a rendkívüli vonzása mellett ott a kétkedés, a materializmus pedig ami a dolgok mikéntjére eddig megnyugtató magyarázatot adott — erős vára a kétkedőknek. |
Mégis mintha ezeknek a kérdéseknek a megítélésében már a tudomány is el-elbizonytalanodna, s mintha engedményeket és törvénymódosításokat tenne mostanában. Hogy ezek részletkérdések-e vagy lényegiek — nehéz eldönteni, az ideológiai viták ekörül mindenesetre lényegi kérdéseket boncolgatnak. |
A tudomány a tőlünk függetlenül is létező anyagi valóság megismerhetőségét han gsúlyozza, más nézeten állók szerint viszont a szubjektumon kívül álló objektivitásról beszélni merő képtelenség (lásd pl. mágikus szolipszizmus). S bár az anyaginak nevezett valóság szubjektív ill. illuzórikus voltáról folyó viták a filozófia szintjén zajlanak, bizonyos megmagyarázhatatlan jelenségek létezésének tényével a természettudomány immár egy évszázada szembesült és vizsgálati területét ez irányba is kiterjesztette. Korunk tudományában ez a parapszichológia szakterülete. |
Mit is jelent valójában a parapszichológia? Erről a szóról a legtöbb embernek val amiféle okkult vagy spiritiszta foglalatosság jut eszébe, jóllehet az ilyen felfogásoktól ez lényegileg távol áll. Jelentése egy szabatos definíció szerint: — a parapszichológia a természettudományos megismerésnek egy olyan szakterülete, amely az élőlények és környezetük közötti jelenlegi ismereteinkkel nem magyarázható kölcsönhatásokatvizsgálja. |
A vizsgálat tárgya gyakorlatilag az emberi pszichék ill. a psziché és az anyagi környezet közötti kapcsolat, amelyben a kísérletek tanulságai szerint principiális szinten dőlhetnek meg az oksági viszonyokról alkotott eddigi fogalmaink, s a parapszichológia így egyrészt megismerésünknek egyik felelős határterülete, másrészt munkája a fizikai módszertanok kiterjesztésének nagy erőpróbája is. |
2. |
A tudományos kijelentések és következtetések módszertanilag megalapozottak kell hogy legyenek, vagyis ezen az úton csak lassan lehet és kell haladni. |
Az intuitív gondolati megismerés és az ezekből alkotott — tudományosan gyakran nem hitelesíthető — , hipotézisek viszont közelebb vihetnek a jelenségek, és ezen keresztül a lét megismeréséhez. |
Felmerülhet tehát egy olyan kutatási módszer lehetősége, ami összehasonlító analitikus igénnyel és hangsúlyozott toleranciával közelít akár az okkultnak nevezett irányzatokhoz is; érzékeny intuícióval felismerve a valós analógiákat, amit aztán kutatási irányként megjelölve a fizika módszertanával vizsgálhat. |
Rendkívül hasznos lenne például, ha ezt a — félteke-specifikusnak is nevezhető — megosztott helyzetet a kutatók saját személyükben harmonikusan egyesíteni tudnák. |
Természetesen nem várható el korunk gyakorló kutatóitól, hogy , polihisztorként nemcsak az érintett tudománytik felett legyen átlátásuk, hanem otthon legyenek a kérdések humán jellegű megközelítéseiben is. Ezért a résztudományok szakemberei mellett helyet és hangot kaphatnának olyan — akár önjelölt — kutatók is, akiknek természettudományos tájékozódó képessége j6, akik a módszertani lépések okaival tisztában vannak, ugyanakkor beteljesítik a humán oldal metafizikai érzékenységet és kreativitást követelő feltételeit is. |
A legideálisabb ezenfelül az lenne, ha a jelenségek vizsgálatánál nemcsak megfigyelőként, hanem kiemelkedően teljesítőképes átélő kísérleti alanyként is jelen tudnának lenni. |
Ahhoz, hogy egy ilyen igényű és jellegű integráció jelentőségét megértsük, nézzük meg egy parapszichológiai kísérlet lefoly ását, először hagyományos, majd az előzőek szerint ideálisnak tartott feltételek között: |
Az első változatban a pacapszichológus mint kísérletvezető, hangsúlyozottan a módszertani megfontolások racionális elv árásával áll a jelenség detektálásához, leírásához és értékeléséhez. Pszichológiai és fiziológiai vizsgálatokból tudjuk, hogy a tudat ilyen beállítottsága kifejezetten balfélteke orientált. Jellemzői tehát: a szavakban, illetve redukált absztrakt fogalmakban való gondolkodás; mérő, elemző, összehasonlító, algebrikus és számítógépszerű működés, ami a részletek, és főként a részletek elemzésében kitűnő. |
Érdekes módon a jó paranormál képességű emberek döntő többsége viszont job bfélteke-domináns tudattal rendelkezik; aminek fő jellemzői a következők: holisztikus, tehát teljességben való gondolkodás, harmonikusabb, lényegibb közvetlen tapasztalás az absztrakt fogalmi jelekké transzformálás igénye nélkül, vagyis fia verbális kommunikációra láthatóan képtelen is, közelebb állhat a parapszichológiai jelenségek területéhez, — mint ahogy ezt a vizsgálatok eredményei is igazolják. |
A pacapszichológus és a kísérleti személy tudati beállítottsága így legtöbbször erősen különbözik. Például egy telepatikus kísérlet (képátvitel) leírásánál a jobb félteke érzékeny asszociációinak nemcsak az alany bal féltekéjében kell verbálisan átadhatóvá fogalmazódnia, hanem az értelmezés felelősségteljes szakaszában át kell haladnia a kísérletvezető racionális cenzúráján is. |
Ez önmagában nem lenne baj, hiszen a módszertani leírások igénylik az egzakt megfogalmazásokat, de lehetséges, sőt igen valószínű , hogy a balféltekés kritika rostáján ily módon kieső, esetleg fontos, intuitív és szubtilis benyomások nem épülnek bele a pacapszichológus következtetéseinek hosszú távú programjába. |
A kutatók egy másik, ideális esetben kétfélteke- domináns típusát tekintve a kísérletekben lényegesen nagyobb eredményeket lehetne elvárni, különösen, ha a vizsgált jelenségek lefolyását saját, ilyen vonatkozású tapasztalatival tudná összevetni. A jelenségek alanyi átélése és értékelése egy közvetlen belső úton történne, intuitív támpontokat adva az eredmények feldolgozásához. |
A sokoldalú kutató nyilván nem tudna egy-egy részkérdésben szakértőként vizsg álódni, de adva van a lehetőség számára szakkonzultánsokkal értekezni, és ily módon termékenyen összekapcsolni az intuíciót a tudományos igénnyel. Egy ilyen team-ben viszont a legszélsőségesebb — esetleg okkultnak ítélt — véleményekben is észrevehetne figyelemreméltó momentumokat, amiket egy szakosodott pacapszichológus a szakterületére jellemző megfontolásokból valószínűleg félretolna. |
Mint észrevehették, a feltételes mód használata ezen elképzelés kifejtésében folyamatossá vált. Ezt az óvatosságot nemcsak a tudományos aspektus közelsége indokolja, hanem az a reális helyzetismeret is, amelyből látható, hogy a kérdésben "kompetens" tudósálit a fent említett ideális módszernél sokkal egzaktabb irányuk létjogosultságát is csak fontolgatja. |
Az ezek után következő gondolatok tehát csak hipotézisek, felmerülő sejtések, amik a PSZI jelenségeket vizsgáló embert továb bgondolásra késztethetik. |
3. |
A parapszichológiai jelenségek természetéről rendelkezésre álló anyagok, különösen az oksági viszonyokat tekintve, a jelenlegi leíró fizika olyanfokú tanácstalanságot mutat, ami már-már alkalmatlanságnak nevezhető. |
Ennél fogva a kutatók vagy nagyon óvatosak esetenként nem lépnek túl a jelenségek puszta leírásán -, vagy nagyon is bátrak — például alapjában kétségbe vonják a jelenségek magyarázhatóságát. Ezen belül aztán vannak, akik mégiscsak felvázolnak egy-két elképzelést, ki fizikai; ki pszichológiai ki metafizikai vagy akár vallásfilozófiai aspektusból.*1 |
Nézzük meg most közelebbről azokat a j elenségeket, melyek zavarba hozzák korunk — egyébként jól működő — egzakt rendszerbe fogható tudományának művelőit. |
Az ESP jellegű események közül a telepát iát mint tényt — bár ez sem magyaráshatóbb a többinél -, az emberek általában elfogadják. A clairvoyance-t, ami a tudattól fizikai úton izolált tárgyról vagy eseménygól való információszerző képességet jelöl, — a közvélemény már inkább kétkedéssel fogadja. A prekogníciós események feldolgozása pedig — itt a tudat által, még meg nem történt eseményekről szerzett információkról van szó — a szakembereket is nehéz kérdés elé állítja. |
A pszichokinetikus események létezése — tárgymozgatás és fizikai rendszerekbe való beavatkozás csak tudat, ill. psziché által — megkérdőj elezi a materialista anyagprioritást a tudat felett. |
Ezek a jelenségek a tudomány számára is bizonyított tények,*2 most inkább ne szaporítsuk tovább a parapszichológia tárgykörét részletező, helyenként amúgy is kétségbevonható listát, mert mint látni fogjuk, ez a két alapcsoport, vagyis az ESP és a PK is elég lesz messzemenő hipotézisek felállításához. |
Ezeknek a jelenségeknek a születésénél, hogy úgy mondjam, csak az anya biztos, és ez ebben az esetben a tudat, ill., az emberi psziché. Képletünk egyetlen biztos kiindulópontja viszont már mindjárt nem is olyan egzakt fogalom, ha megpróbáljuk a jelenségek tükrében definiálni, — hogy a szellem és a lélek fogalmakat ne is említsük. |
Tekintsük meg most alaposabban a létezés két alapvető koordinátáját, a (eret és az időt. Ugyanis ezekben foglaltatik az anyagi val óság, s eddigi tudásunk alapján itt zajlanak a gondolkodás folyamatai is, agyunk biokémiája és fiziológiai rendszere által determinálva. |
A külső anyagi világról csak érzékszerveink által szerezhetünk ta pasztalatokat és ezekből építhetünk fel a logika módszereivel például olyan elképzeléseket, amikkel egy bizonyos határon belül j6 valószínűséggel megjósolhatjuk a jövőbeli eseményeket. |
Dr. Shiu frappáns megfogalmazása szerint "racionális logikánk alapja az a hit, amely szerint a jövő hasonlítani fog a múltra." |
Nos, a parapszichológiában a térről, az időről és az anyagról felépített tudományos t eóriák nem magyarázzák a tudatnak bizonyos megnyilvánulásait, legfeljebb azt tárják fel, hogy milyen rendszerekbe nem illeszthetők bele. Összefoglalóan: a tudat nyilvánvalóan képes időben megtörtént, történő és még meg nem történt eseményekről benyomást szerezni. A telepatikus működés, csakúgy mint a clairvoyance, látszólag független térbeli távolságoktól is. Ezenfelül a céltárgy koordinátája, vagy az adó személye gyakran ismeretlen, vagy ennek definiáltsága racionális szempontok szerint akár elégtelen is lehet. Hogyan találja meg a kísérleti személy tudata, feladata alanyát? Miképp izolálja a pszichokinetikus feladatban — pl. egy számítógépes véletlenszám-generátor megváltoztatni kívánt programtartalmát? |
Mondhatnánk, hogy a kérdéskör az érzékelés még ismeretlen módjának megismerésével megválaszolhatóvá válik. De valószínűleg ez nem lesz ilyen "egyszerű". Ugyanis maga az érzékelés jelleg sem nyilvánvaló ezekben az esetekben, sőt a benyomások inkább a képzelet szintjén fogalmazódnak meg.*3 Az információ nem látható és hallható, hanem mintha látható és mintha hallható lenne. Ennek az átéltsége nagyban függ a kísérleti személy immaginációs képességétől. A képzelet ilyen esetekben valóban teremtő erő lehet és feltehető, hogy a pszichokinetikus jelenségek létrehozásában is döntő szerepet játszik. |
Azonban ezzel sem jutottunk közelebb a megértéshez, hiszen még nem érthető, hogy az alany honnan tudja, amit egyébként h elyesen elképzel, vagy honnan "tudja" a PK hatásra megváltozó anyagi rendszer, hogy mely elképzelésnek kell engedelmeskednie? |
Óhatatlanul feltevődik a kérdés, hogy a v alóság megnyilvánuló részei egy — ha úgy tetszik magasabb szinten egy egészet alkotnak egymással, tehát valamilyen szinten azonosak. |
Az anyagra nézve ez egy megcáfolhatatlan állítás, ugyanis a részecskefizika és a kvantummechanika már eljutott ahhoz a felismeréshez, hogy az anyagi valóság egy olyan megbonthatatlan és kölcsönhatásaiban egymást determináló rendszer, ami például egy fizikai megfigyelésben a megfigyelt objektumot és a megfigyelőt egymástól függően tartalmazza. |
És mi a helyzet a tudattal? |
Ha e téren is feltételezünk egy átfogó és egyetemes intellektussal leírható jelenlétet, akkor egyrészt kínálkozó magyarázatokat kaphatunk, másrészt kimerítjük a misztikus gondolkodás fogalmát. |
Ugyan a fizika módszertanától meredeken távolodunk egy ilyen vonalon, kövessük a meggyőzés igénye nélkül ezt a gondolatmenetet. |
Ha a tudat prioritása az anyag felett akár alkalmanként is igaz ez már egy olyan megnyilvánulás, amit szintén idealizmusnak nevezhetünk. Lehet, hogy ezek a kategorizálások merő előítéletek, de lehet az is, hogy a racionális logika kíván ilyen irányba kiterjesztéseket. |
Ha a tudat a jelen pontján kívül is létezhet, máris nemcsak időben megnyilvánuló j elenség, s így nemcsak az időbeli tapasztalás korlátai közt létezik. S ha a tudat működései nemcsak a koponyán belül értelmezhetők, vajon milyen távolsági határok kötik? |
Ismétlem, ez még csak nem is hipotézis, csak játék a gondolatokkal és a képzelttel, ami látszólag szintén határtalan. S ha a tudat immaginációi befolyásolják az anyaginak nevezett valóságot, elgondolkodhatunk az okon és okozaton, mint ahogyan erre kényszerül a parapszichológia is. S ha a tudomány összefüggéseket lát perifériáinak (pl., kvantummechanika) felfedezései és a többezer éves vallásfilozófiák lételméletei között, mint ahogyan Fritjof Capra a "Fizika Tao ja"*4 c. művében bővebben kifejti, nem lehet, hogy csupán a nómenklatúrák különbözősége mutat közöttük áthidalhatatlan távolságokat? Rész és az egész. Atman és Brahman. |
Az analógiák közelről sem felületesek. |
A tudat tudományosan pontos definíciója mindmáig leíratlan, dacára annak, hogy létünk és tapasztalásunk központi eredője. Az emberi tudás nem azonos a természettudomány aktuális eredményeivel, a megismerés lehetőségei nem feltétlenül azonosak a racionális logika megismerési lehetőségeivel. |
A parapszichológiának véleményem szerint szembe kell néznie ezekkel a kérdésekkel is, s bár a fizika módszereit használja, ha szükségszerűvé válik, túl kell mutatnia ezeken is. |
Nehéz, látszólag megoldhatatlan feladatok ezek, de talán egy új tudományos éra kezdeti lépései lehetnek. |
|
4. |
A parapszichológiai jelenségek léte legtöbbször csak statisztikusan mutatható ki, a kísérletek kimenetele bizonytalan. Például. a hatások esetenként nem is jelentkeznek, a spontán események körülményei pedig általában nem hitelesíthetők. |
Ezt látva felvetődhet a kérdés, egyáltalán mi a jelentősége és a konkrét célja ezeknek a kutatási irányzatoknak? |
Elég lehet e motivációjaként a megismerés vágya, mint emberi igény? Filozófiai, vagy gyakorlati jelentőséget érdemes itt keresni? A direkt felhasználások lehetős ége igencsak vitatott — gondolok itt olyan SCI-FI-be illó elképzelésekre, mint például a teleportációs közlekedésre, és a levitáció mindennapos alkalmazására, vagy akár a telepátiára mint a telefon és általában a hírközlés felváltójára. |
Valószínű, hogy ilyen eredmények egyh amar nem születnek, s így a jelenségek bizonyított létének csak elméleti jelentőséget tulajdoníthatunk. Ezeknek az eredményeknek tényként való elfogadása viszont mint már említettem -. ideológiai változtatások szükségét jelenti a jelenleg általánosan elfogadott világkép szerint gondolkodóknak. Az a mód, ahogy a világ és önmagunk viszonyát szemléljük, megnyilvánul cselekedeteinkben és ezáltal környezeti viszonyainkban is, ami globális méretekben vizsgálva enyhén szólva aggasztóvá vált az elmúlt időkben. Az emberi gondolkodásra olyannyira jellemző a holisztikus látásmód hiánya, hogy ez az élet minden területén megmutatkozik. Erre utal a katasztrofális szintű környezetszennyezés, az emberi kapcsolatokban megmutatkozó megnemértés, a nemzeti, faji gyűlölködés és a gazdasági-politikai szűklátókörűségből adódó esztelen mértékű fegyverkezés is. |
Mondhatnánk, hogy ezek alapvetően az ember erkölcsi tökéletlenségéből fakadnak. Ez így is van, de mi az erkölcs, ha nem az a belső törvény és mértékrendszer, ami t végül is a világról szerzett ismereteink alapján hitelesítünk magunkban? |
Egy elszigetelt intellektuális identitásokban és egymástól független rendszerekben gondolkodó ember számára akár a nagymértékű önzés és az intoleráns viselkedés is nacionálisan megmagyarázhatóvá válik. Ha pedig az ilyen világképben nevelkedett emberben a harmóniára való törekvéseket egy politikai idea vagy egy vallás szavaival — fogalmazzák meg, akkor vagy kritikátlanul követi az egyébként is legtöbbször valahol kifogásolható vagy idejétmúlt eszmerendszer tanításait, vagy — és ez akár vallásos embernél is megfigyelhető továbbra is a racionálisnak érzett világképe határozza meg tetteit. Az a kép viszont, amely, az embert egy testileg és tudatilag is körülhatárolt véges lényként ábrázolja, nemcsak a kiszolgáltatottság érzését keltheti, hanem a jogosnak tűnő felelőtlenségét is. A tettek pedig — és ehhez nem kell még misztikusan gondolkodni — végsősoron visszahatnak az elkövetőre, ha másképp nem, öntudatlan pszichés frusztrációként, ugyanis a harmonikus létezésre való ösztönös hajlam mindenkiben megvan. De a tettek — gondoljunk csak a környezet pusztítására — másként is visszahatnak ránk. Ahhoz pedig, hogy azt a bizonyos "jobbik" felünket kifejezésre juttathassuk, a racionális megértésen át is eljuthatunk. |
Az egésznek a leghagyományosabb fizikai értelemben is elidegeníthetetlen részei vagyunk, a parapszichológiai kutatások tanulsága pedig azt sejteti, hogy nem is akármilyen szinten veszünk részt a tapasztalható valóság kialakításában. Az emberi tudás magját már évezredek óta ismerjük az intuitív és megtapasztalás jellegű forrásokból kikristályosodott vallásfilozófiákból. Ha úgy tetszik, a néma jobb félteke hangjai ezek, amik a balféltekés racionalizmus harsány diadalútján alig hallható suttogássá váltak. |
A XX. századvég természettudományát viszont már megfontolásokra késztethetik elgondolkodtató eredményei. Talán tényleg küszöbön áll egy olyan új tudományos világkép kialakulása, ami gyökerében formálhatná át a jelenlegi gondolkodást. |
És mint láttak, harmóniájából mindinkább kibillenő világunkban egyre égetőbb ennek a szükségessége. A bajokat nyilván nem a technikai civilizáció eszközei okozzák, hanem azoknak a komolyabb belátást nélkülöző alkalmazása, csakúgy, mint ahogy a gondolkodást és a cselekedeteket sem a természettudományos ismeretek rontják meg, hanem inkább az azokból levont következtetések mélyebb összefüggéseinek fel nem ismerése. Ezekhez a felismerésekhez és belátásokhoz mindenkinek személyesen kell eljutnia, így tulajdonképpen az emberek belső átalakulása garantálná a változást. |
A parapszichológia szerepe ebben változásban arra korlátozódna, hogy a jelenségek létét tudományos hitelességgel népszerűvé, vagy akár oktathatóvá tegye és hasonló módon nyilvánvalóvá azokat az emberi képességeket, amik a teljesség megértéséhez és az ennek megfelelő cselekvésekhez vezethetnének. |
Mindezek mellett időszerű lenne felisme rnie a leíró tudománynak saját helyét és szerepét az egyetemes emberi tudásban, és ennek a felismerésnek megfelelően olyan toleranciával és nyitottsággal fordulni a világot más nézőpontokból leíró irányzatok felé, hogy ezekből a találkozásokból a valóság mind több oldalról megismert, pontosabb és megértettebb képe rajzolódjon ki előttünk, a megismerés végtelennek tűnő lehetőségeiben. |
Jegyzetek |
1 Vassy Zoltán, A parapszichológia tudományos irányzata Akadémiai Kiadó Bp. 1989. 110-113.0. 126-151.0. |
2 U.o.; 21-22. |
3 Vassy Z. (u.o.) 61-62.0. |
4 Héjjas István: A modem tudomány és a keleti bölcselet — 1990. Budapest. Orientpress |
Harmadik Part teljességügyi értesítő
1989-1995Utolsó javítás: 2001.04.18.