Egyház
és béke
1999.
augusztus
1. kötet, 2.
szám
Elõszó
A II.
Világháború szörnyû tapasztalatai arra
késztették a Történelmi Béke Egyházak
és az európai fõegyházak képviselõit
1949-ben, hogy a háborúk teológiai indoklása helyett
a megelõzés módjait kutassák. A
beszélgetések és a késõbbi Puidoux
Konferenciák során nyilvánvalóvá vált,
hogy ez a kérdés sokkal jobban érinti az egyházak
struktúráját és jogosultságát, mint
tevékenységüket és béke etikájukat.
Milyen formát kell öltenie az “Egyháznak”, hogy a
kibékülés és a közösség
helyévé váljon, ahol az aktív
erõszakmentességet Jézus alapvetõ
tanításai szerint élik meg, mely a békét
és a békeközvetítõ cselekedeteket
szolgálja? Az elmúlt 50 évben ezeknek a
beszélgetéseknek során a Történelmi Béke
Egyházak ökumenikus hálózatából,
fõbb egyházi gyülekezetekbõl, keresztény
közösségekbõl és békét
szolgáló szervezetekbõl emelkedett ki az a
hálózat, amely az “Egyház és
béke” nevet kapta 1975-ben.
Az 1999 május
28-30-án Bienenbergben (Basel mellett) tartott évfordulót
ünneplõ szimpóziumra készülõdve senki nem
gondolta, hogy mielõtt az évszázad befejezõdik,
Európa még egy szörnyû háborút él
át. A volt Jugoszláviában kitört háború
miatt a szimpózium választott címe –
“szeressétek az Igazságot és a
Békét” – (Zakariás 8:19b) sajnos még
jelentõségteljesebb lett. A szimpózium
dokumentációjából látni fogják, hogy
ez a háború, az igazság keresése és
keresztény felelõsségünk vált a
hétvége témájává.
Ruth Winsemius cikke jó
általános áttekintést ad a
szimpóziumról. Közvetlenül cikke után
található egy összefoglaló a jugoszláviai
háborút érintõ párbeszéd fórum
fõbb pontjairól. Dr. Keith Clements
prédikációjában hangsúlyozta, hogy mit jelent
konkrétan az egyházak ráébredése az
igazság és az ellenség szeretetére ilyen
konfliktusban. Clements, a CEC fõtitkára nemrégiben
Belgrádban tett látogatást, itt szerzett tapasztalatai
alapján említi a “drága ökumenizmust”. A
brosúra elsõ része a Bienenberg Nyilatkozat, amelyet a
szimpózium résztvevõi fogadtak el az istentiszteleten
megújult békeegyházi missziós
elkötelezettségük jeleként, különös
tekintettel a közelmúlt konfliktusára.
Christian Hohman
fõtitkár
1999
augusztus
Bienenberg Nyilatkozat
A szimpózium
résztvevõi által elfogadott teológiai
munkacsoporttól
Sok keresztény
egyház és közösség nevében
gyûltünk össze Bienenbergben (Svájc, Basel mellett) 1999
május 28-30-án, hogy megünnepeljük az
“Egyház és béke” mozgalom 15.
évfordulóját.
A világ
különbözõ részein dúló heves
válságok és háborúk idején
találkozunk. Megdöbbenéssel vettük tudomásul,
hogy a NATO bombázta Jugoszláviát és sok
koszovóit ûztek ki a jugoszlávok.
Jézus
tanítványaiként most tanuljuk, mit jelent béke
egyházként élni. Kihívás és
gazdagító élmény is, szeretnénk más
keresztényekkel megosztani ezt az életformát és
látásmódot. Tapasztalatunk szerint a béke
egyházaknak öt jellemzõ vonása van:
1. A béke
evangéliumának
kinyilvánítása
Hirdetjük Isten
megbékélését és békéjét
Jézus Krisztus által (Kor. 2, 5:19), aki a mi békénk
(Eph. 2:14). Szabad akaratunkból, Isten
ajándékaként. Mi magunk is szükséget
szenvedõ emberek vagyunk, ezt az örömhírt
feltétel nélkül ajánljuk minden nehéz
sorsú embernek, azoknak is, akik kizártnak és
hátrányos helyzetûnek érzik magukat (Márk
2:17).
2. Szeressetek minden
emberi lényt, ellenségeiteket is
Jézus Krisztus
segítségével megtanultuk szeretni ellenségeinket
és imádkozunk értük (Mt. 5:44), még akkor is,
ha erõszakmentesen kell eltûrnünk igazságtalan
cselekedeteiket. Isten ellenségei voltunk (Róm. 5:8) és
bûnrészesek maradtunk egy bûnös világban, de
Krisztus megbékéltetett minket Istennel és
egymással, arra buzdított, hogy mindenkivel keressük a
megbékélést. Szeretnénk a
megbékélés és a béke útját
megtalálni azokhoz, akiket nemzeteink és mi ellenségnek
nevezünk.
Az erõszak elvetése
Ezért
elõször megtanuljuk saját erõszakunkat felismerni
és legyõzni. Elítéljük az erõszak
használatát és jogosultságának
elismerését személyes, családi, társadalmi,
nemzeti és nemzetközi szinten. Keressük az erõszakmentes
konfliktusmegoldások módjait és szeretnénk
másokat is megtanítani ezekre.
Elkötelezettség az erõszak áldozataival szemben
Határozott
szándékunk, hogy nem fordulunk el az erõszak
szörnyû áldozatainak láttán. Ahogyan
Jézus az elnyomottak és az erõszak áldozatai
mellé állt, úgy mi is melléjük állunk. A
mi országunk a “mennyben” van (Phil. 3:20), Jézus
testének része vagyunk (Kor. 1, 12:27). Ezért minden
fontosnak tartott nemzeti, etnikai és földhöz
kötõdõ hovatartozás relatív. Szeretnénk
Isten új világának társadalmi
kifejezõdése lenni, alternatív társaságok,
ahol az igazságosság, a béke, a megbocsátás
és az igazság honol. Szeretnénk ezt a
törekvésünket másokkal is megosztani, hogy
valóságosságát hirdethessék saját
gyülekezeteikben és
közösségeikben.
“Fény az embereknek”
Ruth
Winsemius
“Tudom, ki az
igazság, de nem tudom, mi az igazság”
A szerb Jasmina Tosic panasza
kicsengett a hangok tömegébõl az “Egyház
és béke” 50. évfordulóján.
Különbözõ nemzetiségû béke
aktivisták találkoztak Bienenbergben, a svájci
tanácskozó központban, hogy kicseréljék
gondolataikat. A Jugoszláv Szövetségi
Köztársaság résztvevõi tették a
legmélyebb benyomást, akik közvetlenül
Belgrádból érkeztek, hogy beszámoljanak az
“õ” háborújukról, arról a
háborúról, amit talán senki sem
akart.
Zavar, félelem,
hitetlenség és mindenek elõtt aggódó
kérdések: mi következik; mennyi rombolás lesz
még országunkban, mi lesz a családunkkal,
népünkkel, élünk-e még holnap?
Kétkedõ döbbenet, hogy egy kis idõre sikerült
elmenekülni, de másnap vissza kell térni – ezek az
érzelmek tükrözõdtek a jugoszláviai
résztvevõk szemében, fõként
Jasmináéban, aki társigazgatója a Belgrádban
székelõ humanitárius “Az élet kenyere”
irodának. Bombák Belgrádban? A NATO soha nem tenne ilyent.
Jasmina ezt gondolta még akkor is, amikor elkezdõdött a
bombázás. Éppen egy amerikaival beszélt telefonon
országa helyzetérõl. Bátyja elvette a
telefonkagylót tõle, közölte a beszélgetõ
partnerrel, hogy a bombázás megkezdõdött,
azután letette a kagylót.
Az “Egyház
és béke” eredete
A szombat reggeli,
generációk közötti interjúk során
világossá vált, hogy 50 év eltelte után is
inkább békeegyházak és békecsoportok
hálózatának, mint szervezetnek tartja magát az
“Egyház és béke”. Anita Thomas, a
Frankofón Svájci Megbékélési
Társaság képviselõje kérdezte Wilfrid
Warnecket, a szervezet egyik alapítóját, aki elmondta, hogy
az “Egyház és béke” észak-amerikai
(fõként R. Zigler) és brit kezdeményezésre
alakult a II. Világháború végén. Az
Egyesült Államokban egy hasonló mozgalom elõzte meg,
melyet erõsen befolyásolt Harold Bender és mások. Ha
követjük Jézus Krisztus életének
példáját, akkor formát ölt az Isten
Országa. Jézust az elveszettek, a szegények
érdekelték. Õket hívta meg asztalához. Arra
tanította az embereket, hogy elfogadják ellenségeiket
és ne alkalmazzanak erõszakot sem a katonai szolgálaton
keresztül, sem más szervezõdési formában. A
“béke egyházak” csak így tudnak létezni.
A béke egyházak abban különböznek a többi
egyháztól, hogy nem küzdenek elsõdlegesen azzal a
kísértéssel, hogy egy erõszakos társadalom
számára vallási alapokat nyújtsanak. A béke
egyház alternatív társadalomnak tartja magát. Az
“Egyház és béke” korai éveiben a Puidoux
Konferenciákon a résztvevõk nem hallottak sok jót a
Mennonitákról és a Kvékerekrõl. Warneck
szerint a Történelmi Béke Egyház
hatására néhány fõegyházban
hasonló mozgalmak indultak, ezért sürgõsen
szükség volt a hálózat
kiépítésére.
Az “Egyház
és béke” 50. évfordulójának
résztvevõi között nemcsak mennoniták és
kvékerek voltak hanem ökumenikus csoportok és szervezetek,
protestáns egyházak, a római katolikus egyház
és kelet-európai orthodox egyházak is. Warneck
sajnálatát fejezte ki, hogy Jugoszláviában nincsenek
gyülekezetek a Történelmi Béke Egyházból
(szerencsére dolgoznak ott ilyen önkéntesek), mert ha lettek
volna ilyen egyházak, kevesebb ember fogott volna fegyvert, többen
gyakorolták volna a “társadalmi
védekezés” elvét és nagyobb lett volna az
ellenállás a katonai beavatkozással szemben. Thomas
záró kérdésére válaszolva Warneck
megjegyezte, hogy legnagyobb kívánsága “egy
állandó Puidoux konferencia, vagy olyan béke tanács
lenne, amelyben minden egyház részt venne”.
Ellenségekbõl
barátok
De hogyan
valósítsuk meg a teóriákat? Ez a
kérdés állt a második interjúsorozat
középpontjában, amely ismét generációk
között folytatódott, pontosabban Pascal Gentner, egy hajdani
EIRENE önkéntes fia, aki maga is önkéntes volt az
Egyesült Államokban és Dr. Hildegard Goss-Mayr
között. Dr. Hildegard Goss-Mayr férjével, Jean Goss-al
utazta körbe a világot, hogy az embereknek hirdesse az
erõszak-nélküliséget és a
megbékélést olyan helyeken, ahol ezek a fogalmak
ósdinak tûntek.(1)
Goss-Mayr saját
magán tapasztalta, hogy az embernek elõször
önmagát kell átalakítania. A diktatórikus
rendszerek fejlõdésének analizálásával
bepillantást nyerhetünk saját viselkedésünk
negatív aspektusaiba. Goss-Mayr véleménye szerint az
elmúlt 50 évben az erõszak-nélküliség az
igazságtalanság elleni harc döntõ
eszközévé vált. Bizonyítékai is vannak
ennek az állításnak: a “vasfüggöny”
erõszakmentes cselekedetek hatására szûnt meg
és az erõszakmentesség Dél-Afrikában
és a Fülöp-szigeteken is érezhetõ. “A
gyökereknél kezdjük, az embereknél.
Megértetjük a forradalmi erõkkel, hogy szükséges
a szolidaritás. Az erõszak-nélküliség a
megbékélés és a megbocsátás
ereje.” Nem elég csupán harcolni az
igazságtalansággal szemben; alternatívákat is fel
kell mutatni ahhoz, hogy fokozatosan megváltozzanak a
struktúrák és a szembenálló csoportok
között partnerkapcsolat épüljön ki. Goss-Mayr
kérte a háború sújtotta, és más
területek illetékes béke aktivistáit, hogy
elõzzék meg az erõszak alkalmazását. “A
lelki és a gyakorlati beavatkozás elválaszthatatlan
egymástól.” -mondta Goss-Mayr, bár
béketeremtõ szándékai nem voltak mindig sikeresek.
“Amikor az ember minden tõle telhetõt megtett, a többit
Istenre kell bízni.”
A igazság
keresése a Balkánon
Az “Egyház
és béke” egyik párbeszéd
fórumának témája a balkáni
háború igazságkeresése volt. A
felszólalók különbözõ csoportokat
képviseltek: Hansulrich Gerber a Mennonita Központi
Bizottságtól (MCC); Ulrich Duchrow, Kairos Európa; Karel
Eilers, Pax Christi International; Marie-Pierre Bovy, Communaut de l’
Arche; Janko Jekic baptista, Bread of Life; Simonyi Gyula a magyar Bokor
közösségbõl. A közvetítõk Cor
Keijzer, a Holland Reform Egyháztól és Christian Hohmann az
“Egyház és béke” -tõl voltak. Bár
a világ más krízis területeirõl is
megemlékeztek a hétvége imádságaiban, a
beszélgetés fõ témája a volt
jugoszláviai háború volt. Hogyan
értékeljük a balkáni konfliktust és mit
tehetünk? Össze tudunk-e állítani egy
felszólalást kormányainkhoz, egyházainkhoz és
közösségeinkhez? A moderátorok a fórum
elején megválaszolták ezeket a
kérdéseket.
Marie-Pierre Bovy
beszámolt arról a böjtrõl, amelyet
közösségük tartott három hétig május
közepétõl, reggel és este rendszeres
imádságokkal. Politikai és lelki céljaik is voltak
ezzel az akcióval. Egy újsághírben a
közösség sajnálatát fejezte ki, hogy nem
támogatták jobban a koszovói albán ellenzéki
vezetõt, Rugovát. Olyan problémás helyzet
keletkezett, amely még hosszú ideig fenn fog
állni.
Janko Jekic az Élet
Kenyere alapításáról beszélt. 1992-ben
kezdõdött, tíz nõ támogatásával.
Az Élet kenyere 5000 családot támogatott az elmúlt 3
évben. A koszovói háború kitörése
után az Élet kenyere önkéntesei nagy veszélynek
kitéve humanitárius segélyeket szállítottak a
térségbe szerbeknek és albánoknak egyaránt. A
NATO bombázás kiterjesztésével azonban megnehezedett
a kapcsolat. Ritkábbak lettek a szállítmányok, a
bombák élelem-csomagoló üzemekre és
gyógyszergyárakra ugyanúgy hullottak, mint katonai
célpontokra. Az igazságot kideríteni minden
háborúban nehéz. Zavarba ejtõ
különbségek voltak a különbözõ
helyrõl származó hírekben, például ha
összehasonlította az ember a CNN és a német
híreket a szerbekével.
Simonyi Gyula az 50 éve
mûködõ bokor közösség tagja, hosszú
távon a békemozgalomban dolgozik. Sok társához
hasonlóan börtönben is ült ezért. (2) A Bokor
mozgalom egy béketeremtõ felkészítõ program
koncepcióit dolgozza ki olyan eljárásokat alkalmazva, mint
például saját honlapja, amin a mozgalom elveit
terjesztik.
Karel Eilers elmondta, hogyan
jött létre a Pax Christi a Római Katolikus Egyház
laikus mozgalmaként a II. világháborút
követõen azzal a céllal, hogy
megbékélést hozzon a németek és a
franciák közé. Ez akkor, a háború után
közvetlenül, hallatlan ötletnek számított.
Azóta Pax Christi csoportok alakultak Latin-Amerikában,
Afrikában , Ázsiában és Európában. A
németországi csoport jelenleg tûzszünetet szeretne
kivívni, mert “a légi csapások csak
erõsítik a gyûlöletet.”
A Kairos Európa az
Észak és Dél, a Kelet és Nyugat országainak
gazdasági kapcsolatait analizálja, kutatja az erõszak
okait. Ulrich Duchrow meg van gyõzõdve arról, hogy a
légi csapások mögött gazdasági
motivációk vannak, melyek döntõ szerepet
játszottak Jugoszláviában. A Kairos Európa a
teremtés sértetlenségének megõrzése
érdekében hozott alternatív javaslatokon is dolgozik. A ma
már jól ismert Kairos Dokumentumot 11 nyelvre
fordították le.
Feltehetõen a
legtöbb ember ismeri az MCC segély szervezetét. Nem lehet
eleget hangsúlyozni, hogy az MCC munkájának sikere annak
köszönhetõ, hogy intenzíven
együttmûködnek a helyi csoportokkal. A szinpózium
jó alkalmat nyújtott kapcsolatok
kiépítésére, ami a jövõben hasznos lesz
a munka szempontjából. Hansulrich Gerber elmondta, hogy a
bombázások alatt az MCC kivonta munkásait
Szerbiából, de továbbra is együtt dolgozik az
Élet Kenyere szervezettel.
A NATO
szerepe
Sok
hozzászóló volt az ülésterembõl. A
koszovói albán menekültekrõl sem feledkeztek meg. Az
egyik ilyen résztvevõ állítása szerint
“kenyerüket ette és könnyeiket itta”. Arra
kérte a békecsoportokat, hogy lépjenek kapcsolatba a
más országokban lévõ albán szervezetekkel.
“Meg kell próbálnunk meggátolni, hogy ugyanaz
történjen Montenegróban és Macedoniában, ami
Koszovóban történik.”
Ionel Popescu, romániai
ortodox pap, a szerb határ mellett fekvõ Caransebes ortodox
szemináriumának vezetõje megjegyezte, hogy a NATO a
tûzzel játszik. “Románia és Szerbia soha nem
harcolt egymással. A NATO most Románia felett repül el
Szerbia felé. Sokan hiszik Romániában, hogy a NATO
hibát követ el a bombázással. Amikor Bill Clinton
Romániában járt, Románia NATO tag akart lenni. Most
tüntetnek a NATO ellen. Az offenzíva ökológiai
tragédia is. A természet szenved végig a határ
mentén; a növények betegnek látszanak, az emberek nem
érzik jól magukat. A románok szeretnének a szerb
népnek segíteni.” Clemens Ronnefeldt rámutatott, hogy
a NATO semleges közvetítõbõl aktív
résztvevõje lett a konfliktusnak. Az új NATO
doktrína támogatja ezt a változtatást.
Világosság
mások számára
A beszélgetés
során az “Élet kenyere” többi
résztvevõje csak hallgatott és figyelt. Este õk
következtek a válaszadásban. Janko Jekic elmondta, hogy a
menoniták és más csoportok a krízis
kezdetétõl felajánlották
segítségüket. Alex Schaub, az “Élet
kenyere” önkéntese 240 protestáns koszovói
albánról tudott, akik eltûntek. Negyvenet
közülük nemrég megtaláltak Macedoniában, a
többiekrõl semmi hír nincs. Dr. Keith Clements, az
Európai Egyházak Konferenciájának
fõtitkára azon a szombaton érkezett meg
Belgrádból. Egy hármas delegáció
tagjaként beszélt Milosevic elnökkel és az orosz
közvetítõvel, Csernomirdinnel. Ugyanakkor egy
diplomáciai kezdeményezés részeként
Bécsbe és Moszkvába utazott egy kis csapat, hogy
“fenntartsa a párbeszédet és
megerõsítse a kétoldalú kapcsolatokat”.
Jasmina Tosic a belgrádi székhelyû “Élet
kenyere” szerepét: “Próbálunk
világosságot nyújtani az embereknek. A
Példabeszédek 31:8 szerint beszélnünk kell azok
helyett, akiknek nincs hangja. Segítünk azoknak az embereknek, akik
áldozatul estek az uralkodni vágyóknak. Valamit adunk az
éhezõknek. Más területekrõl is
segítettem embereknek és meghallgattam
történetüket. De most saját családomat is
támogatnom kell. Anyám beteg, apám nem tudja elviselni a
sok igazságtalanságot, ami történik. A
testvéremet lehet, hogy besorozzák, ha elkezdõdik a
mozgósítás. Szörnyû, hogy az albánokat
kiûzik a házaikból. Nem tudom, mit kellene mondanom a
jövõrõl. A legjobban azt szeretném, ha a NATO azonnal
abbahagyná a bombázást.”
Ruth Winsemius az
“ADS” címû holland mennonita hetilap
újságírója. Christina Stobbe fordította
cikkét német nyelvre.
Németrõl
Terri Miller fordította
Megjegyzések
(1) További anyag
németül: Wie Feinde Freunde Werden. Mein Lebenmit Jean Goss für
Gewaltlosigkeit, Gerechtigkeit und Vershung (Pax Christi-Meinhardt, 1996) by
Hildegard Goss-Mayr.
(2) A katonai szolgálat
lelkiismereti megtagadásáért –
ford.jegy.
A párbeszéd fórum nyilatkozata
Az “Egyház
és béke” párbeszéd fórumot szervezett
az évforduló szimpóziumán 1999 május
29-én a következõ címmel: “Közös
felelõsségünk a változó Európában
– Hogyan reagáljunk a háborúra, a fajirtásra
és a kitelepítésre a Balkánon?” Ruth Winsemius
cikkében beszámolt errõl a
párbeszédrõl.
Cor Keijzer és
Christian Hohmann egy újságkiadványt
készített a párbeszéd fórum
eredményeirõl, amelyet az összes, kb. 80
résztvevõ kézhez kapott, de nem közvetlenül a
szimpózium után. A következõkben a
párbeszéd fórum összefoglalóját
olvashatják.
(1) Országaink
közül sokan vannak jelenleg háborús helyzetben. A
háború hivatalos bejelentése nélkül a NATO
offenzívát indított Koszovóban, egy
atrocitásoktól és etnikai tisztogatásoktól
feszült helyzetben. Ez az offenzíva fokozta a már addig is
folyó etnikai tisztogatást és kiûzetést.
Mi, akiknek
többsége NATO tagországokból jöttünk,
felelõsséggel tartozunk ezért a helyzetért.
Keresztényként
elvetjük a háború valamennyi formáját.
Ezért nem akarjuk kisebbíteni a NATO katonai
offenzíváját azzal, hogy “humanitárius
intervenció”-nak nevezzük. Most minden eddiginél jobban
hirdetnünk kell az evangéliumot.
Ennek az
örömhírnek elsõ aspektusa a háború
és minden hozzávezetõ út:
igazságtalanság, kiûzés, faji
megkülönböztetés és etnikai tisztogatás
teljes elvetése. Ugyanakkor támogatunk minden olyan
kezdeményezést, amely a békéhez vezet. Ezen
belül támogatjuk azokat a béke csoportokat és
megbékélést elõsegítõ
kezdeményezéseket, amelyek a volt Jugoszláviában
és más krízis területeken évek óta
munkálkodnak a megértésért és az
újjáépítésért.
(2) Háborúban
nagyon fontos, hogy az igazságot lássa meg az ember, és
arról tudósítson. Ez mindenekelõtt az
újságcikkekre vonatkozik, melyek minden oldalon hajlamosak a
manipulálhatóságra háború idején, ha
saját érdekeikrõl van szó. Ezért mi,
keresztény békecsoportok törekszünk az igazságra,
mivel ez a békéhez vezetõ út elsõ
lépése.
Az “Egyház
és béke” tagjaiként és
barátaiként úgy segítjük elõ az
igazság keresését, hogy mindegyik félnek
lehetõséget adunk a hozzászólásra.
Független személyek, mint például az OSCE
megfigyelõi vagy független békekezdeményezések
tagjai analizálják az adott helyzetet, hogy felismerjék a
komplex igazságot. Isten evangéliumi
megbékélõ cselekedete jelöli ki utunkat az
igazsághoz.
Nincs
megbékélés az igazság
megállapítása nélkül, ahogyan azt
Dél-Afrika, és a Dél-Afrikai Igazság
Bizottság erõfeszítései is mutatják.
Sajnáljuk, hogy a
jelenlegi tudósítások olyan egyoldalúak: nem igaz,
hogy a jelenlegi helyzetben csak két dolog között lehet
választani: folytatják a bombázást, vagy
passzív megfigyelõk maradnak.
Ráadásul a
hírek azt a benyomást keltik, hogy Koszovó az egyetlen
hely, ahol fajüldözés és kiûzés folyik. A
sajtó nem vesz tudomást a hasonló
tûzfészkekrõl, mint például Kurdisztán,
Szudán, Közép Afrika, Angola, Indonézia és
még sok más ország.
(3) Felhívást
intézünk a politikusokhoz, hogy nagyobb mértékben
támogassák a békére és az etnikai
konfliktusok megoldására irányuló
kezdeményezéseket.
Követeljük, hogy a
polgári konfliktusok megoldására és a
fejlesztésre több anyagi forrás legyen
elérhetõ. Sokkal több pénzt költenek
bombákra, mint egy-egy háború befejeztével az
újjáépítésre és a harcok és a
kiûzetés áldozatainak
megsegítésére.
Követeljük, hogy
ismerjék el a lelkiismereti szolgálatmegtagadókat és
azokat a katonaszökevényeket, akik egy embertelen kormány
parancsait tagadták meg. Menedéket és idõleges
védelmet kérünk ezeknek az embereknek a NATO
országaiban.
Fordította: Terri
Miller
“Ezért szeressétek az Igazságot és a
Békét”
Keith Clements tiszteletes
prédikációja
az “Egyház
és béke” 50. évfordulójának
záró szentmiséjén
Ötven év nagy
idõ, de néhányan közülünk azért
emlékeznek 1949-re. Én kisfiú voltam akkor. Be kell
vallanom, hogy nem emlékszem az “Egyház és
béke” megalapítására (a NATO-éra sem).
De valami másra igen. Annak az évnek a nyarán a
szüleim elvittek minket, gyerekeket Észak-Angliából a
nagymamám házába, Londonba. Egyik este családom
idõsebb tagjai a négy évvel azelõtt véget
ért háborúról kezdtek el beszélgetni, London
bombázásáról, az utcában lerombolt
házakról, a közeli épületekrõl, amelyek
napokig égtek, a minden este beköszöntõ
félelemrõl. Aznap félve aludtam el. Néhány
nappal késõbb feltettem édesapámnak azt a
kérdést, ami nem hagyott nyugodni: “Apu, mennyi ideig tart
egy háború?” Azt hittem, valami olyasmit fog
válaszolni, hogy “három hétig”, ami nekem abban
az idõben bármire elég hosszúnak tûnt. Nem
hittem a fülemnek, amikor így válaszolt: “A mostani
körülbelül hat évig tartott.” Ekkor döbbentem
rá, milyen világba születtem.
Öt héttel
ezelõtt Belgrád központjában álltam
sötétedés után, néztem a
légelhárító lövedékeket az égen
és hallottam, ahogy felrobbannak. Nappal láttam a
lebombázott hidakat, a kiégett házakat és az
égõ olaj-finomítókat. Ismét úgy
éreztem magamat, mint kisfiú koromban. Valóban
történhet ma Európa szívében ilyesmi? Olyan,
amirõl a szüleim beszélgettek és amikrõl a
háborús könyvekben olvastam ifjúkoromban.
Azokról a szörnyû történetekrõl nem is
beszélve, amelyeket a koszovói menekültek meséltek.
Énem egy része nem akarta ezt valóságként
elfogadni. De tudtam, valójában ilyen a világ.
Ugyanígy éreztem, amikor a múlt héten ismét
ott jártunk, hogy Milosevic elnökkel
találkozzunk.
Igazság és
béke. Oly gyakran állítjuk szembe egymással az
igazságot és a békét. Hogyan higgyünk a
békében és a világ rendjében, ha
tisztában vagyunk vele, milyen a világ? Ezzel a
kihívással kell szembenéznie az olyan testületnek,
mint az “Egyház és béke”,
különösen 50. születésnapján. Remélem,
hogy az összes egyház, különösen az európai
egyházak érzik ezt a kihívást napjainkban.
Valóság és elmélet; keserû tapasztalat
és elképzelések; evilági birodalmak és Isten
országa – úgy tûnik, vég nélküli az
ellentétek dilemmája. Van két mód, ahogyan ezt el
lehet kerülni. Az egyik az, hogy a vélt valóság
oldalára állunk: a világ rossz, válasszuk két
rossz közül a kisebbet, vonakodva bár, de harcoljunk a
háborúban, ha elég indokot találunk
“igazságosnak” nevezésére. A másik
mód, hogy eszméink oldalára állunk, a
békérõl, egy biztonságos
mennyországról alkotott elképzeléseinknek
élünk, elkerüljük a világgal az
összeütközést, hiszen úgyis a világ a
hibás, ha csúfos véget ér. A keresztény
egyház azonban egyik utat sem választhatja, ha hû akar
maradni hitéhez. A mi hitünk megtestesülõ hit. Az ige
megtestesült. Maga Isten a saját maga által teremtett
világ részévé vált, hogy valódi
életre hívja. Ahogyan Ireneaus a második században
mondta: “Olyan lett, mint mi, azért, hogy olyanok lehessünk,
mint Õ.” Ez az alapigazság számunkra,
keresztények számára. A költõ T.S. Eliot
helyesen írta: “az emberi nem képes túl sok
valóságot elviselni”. De ha a megtestesülés az
alapvetõ igazság számunkra, akkor nem kellene
visszariadnunk világunk legundokabb igazságától sem.
“Szeressétek az
Igazságot és a békét.”
Megállapíthatjuk tehát, hogy az igazságot és
a békét nem lehet szembeállítani egymással.
Az igazság a béke elõfeltétele. Dél-Afrika a
példa erre, ahol az Igazság és
Megbékélés Bizottságot Tutu érsek vezeti. Az
igazmondás a békefolyamat része. Csak akkor
reménykedhetünk a jövõbeli békében, ha a
múltról megmondjuk az igazat. Csak a felfedett sebek
gyógyulnak, csak a bevallott bûnök
megbocsáthatóak. Könnyû ezt mondani. Véghezvinni
azonban fájdalmas, áldozatot kíván és sok
idõt vesz igénybe.
Három évvel
ezelõtt voltam utoljára Dél-Afrikában, a
Nemzetközi Bonhoeffer Kongresszuson Fokvárosban. A
fajüldözés elleni küzdelemben Dél-Afrikában
sokan tartják példaképüknek Dietrich Bonhoeffert, mint
a bûnök bevallásán alapuló igazság
és megbékélés útmutatóját. A
kongresszuson ismerkedtem meg két emberrel, akik ismerték az
igazság valódi mélységeit és
árát. Egyikük egy színes bõrû
evangélikus lelkész volt, akit gyermekkorában
családjával együtt kiûztek Transvaalból,
és hihetetlenül nyomorúságos
körülmények közé
kényszerítették Bophutatswanaban. A másik egy
hasonló korú, igen kedvezõ helyzetben lévõ
fehér afrikai volt Transwaalból. Éppen el szeretett volna
szökni a Holland Reform Egyházból. Elmondta nekem, hogy akkor
kezdte észrevenni országában a valóságot,
amikor a Holland Reform Egyház nem akarta pappá szentelni, csak
katonai szolgálatának letöltése után.
Tehát két hasonlóan képzett,
jóindulatú fiatalemberrel találkoztam, akiknek
közös teológiai érdeklõdését
mutatta, hogy mindketten ezen a konferencián vettek részt.
Mégsem szimpatizáltak rögtön egymással.
Mindketten elmondták nekem az egymással folytatott
beszélgetésüket, hogy mennyire felzaklatta õket. A
fekete evangélikus azt szerette volna tudni, hogy lehet, hogy
létezik olyan fehér, aki nem tudta, mi történik
népével? A szülei sem tudták? Akarták
egyáltalán tudni? A fehér fiatalember a Holland Reform
Egyháztól megsértõdött, mert hiába
kért elnézést. A méreg frusztrálttá
tette. De túltették magukat rajta, és a kongresszus
végén már jó úton voltak a
barátság felé. Rájöttek, hogy még sokat
kell egymásról megtudniuk, és találkozót
beszéltek meg néhány nap múlva. Az igazság
elmondása és meghallgatása idõigényes
és áldozatokba kerül.
Otthonunkhoz közelebb is
megtaláljuk ugyanezt a példát. Amikor Genfbõl
hárman Belgrádba utaztunk három héttel
ezelõtt, látogatásunk fõ célja az volt, hogy
az ottani egyházi vezetõkkel találkozzunk,
különösen a Szerb Ortodox Egyházéval. A
konfliktusról szerettünk volna eszmecserét folytatni,
különösen arról, hogy magában Koszovóban mi
történik. Ökumenikus dialógusról volt szó.
Dietrich Bonhoeffer szerint létezik olcsó jóindulat, akkor
olcsó ökumenizmus is van, amely semmibe nem kerül. Nyugati
körökben utaltak a Szerb Ortodox Egyház helyzetére.
Hajlottunk rá, hogy két megközelítési
mód közül az egyiket válasszuk. Az egyik az lett volna,
hogy biztonságos távolságból rájuk
zúdítjuk kritikánkat, a másik pedig egy
barátságos kérdésfelvetés utáni
“mindannyian jó keresztények vagyunk”
zárószó. Egyik mód sem került volna semmibe.
Vannak az ökumenizmusnak olcsó formái. Sokkal nehezebb
személyes találkozón becsületesen összecsapni, a
két egyháznak saját igazát felmutatni. Ez az
áldozathozó ökumenizmus. Én magam azt remélem,
hogy a CEC-t mindig az áldozathozó ökumenizmusról
fogják felismerni.
Ezért kell pontosan
megértenünk, amit a szentírás mond:
“szeressétek az Igazságot és a
Békét”; ne csak keressétek, dolgozzatok érte,
vagy próbáljátok megteremteni, hanem szeressétek.
Amikor a héber bibliát görög nyelvre
fordították, a Septuaginta változatban a
fordítók a
“szeretet” szó helyett
a görög szót használták, amely
késõbb a keresztény szentírásokban agape-t
jelent, szeretetet önátadással a másik ember
javára. Nem arról a szeretetrõl van szó, amely
egyszerûen vonzónak és megnyerõnek találja a
másikat, hanem arról, amelyik kész mindent megtenni a
másik javáért. A Jézus életében
és halálában fellelhetõ szeretetrõl.
Jézus úgy szeret, hogy teljesen azonosítja magát a
másikkal. Hordozta gyengeségeinket, viselte betegségeinket,
a bûnösök közé sorolták. Ahogyan Pál
apostol mondta, õ bûnhõdött vétkeinkért,
aki nem ismerte a bûnt (Kor. 2, 5:21). Az agape szeretet olyan szeretet,
amely összekapcsolja önmagát a másikkal az
elválaszthatatlanságig. Meg kell kísérelnünk,
hogy magunk is igazsággá ás békévé
váljunk, még akkor is, ha le kell ülnünk és
háborús bûnösökkel kell beszélgetnünk.
Csak az a szenvedélyes elkötelezettség vezet az
igazsághoz, és a békéhez, amely “mindent
eltûr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel”
és a kereszthez vezet.
1999 nyarán
Európában kudarccal állunk szemben. A reménytelen
menekülttáborok Albániában, és
Macedóniában, a rombolás Szerbiában mind ezt
mutatják. Erõszakkal és uralkodással akarják
a hatalmat gyakorolni Milosevics és a NATO egyaránt. Ez
tömeges halálhoz és anarchiához vezetett. Nagyon
mélyek a sebek, és sok év kell
begyógyulásukhoz. De nekünk keresztényeknek nem
elég a világra mutatni, mondván: “Mondtuk, hogy
így lesz! Hallgatnotok kellett volna ránk. A mi
példánkat kellett volna követnetek.”. Milyen
példát mutattunk? Mit vártunk, mit tegyen a világ,
amikor keleten is és nyugaton is nemzeti egyházai vannak, gyakran
még nacionalisták is? Nem furcsa, hogy nekünk, akik
állítólag békére törekszünk, oly
sok különbözõ békecsoportunk van
Európában, akár keresztény, akár
másféle? Nem kellene-e egymással békében
lenniük az európai béke mozgalmaknak?
“Szeressétek az
Igazságot és a Békét.” Ezek a
prófétai szavak bukott emberek elõtt hangzottak el
Jézus születése elõtt öt
évszázaddal, amikor a számûzöttek
visszatértek Jeruzsálembe 70 éves babiloni
fogságukból. Visszatértek apáik és
nagyszüleik szeretett városába. A Babilonból
induló pusztítás sivár tanújeleként
még romokban hevert. Lassan megkezdõdött a falak
építése, lerakták a templom alapjait, ahol valaha
Salamon pompás épülete állt. Bár fizikailag
újra Jeruzsálemben voltak, szellemileg és érzelmileg
még sokan számûzöttnek, legyõzöttnek
és bûnösnek érezték magukat. Ekkor hangzik el
Zakariás próféciája.
Nagyon jól
tudták, mi a különbség a nagy látomások,
eszmék és a kegyetlen valóság között.
Visszahozták magukkal azoknak a nagy prófétáknak az
írásait, akik a számûzetés elõtt
és alatt prédikáltak. Ézsaiás nagy
látomását: “Íme, az Úr hegye az
összes hegy között a legmagasabb lesz, és sok ember
jön majd, mondván: Menjünk fel a hegyre az Isten
házához!...Õ ítélkezni fog a nemzetek
között, kardjaikból ekevasat kovácsolnak,
lándzsáikból metszõkést...a nemzetek nem
emelnek kardot egymásra, nem ismerik többé a
háborút”. És a nép elolvasta újra a
próféciát, majd feltekintett Sion hegyére, amely nem
nõtt meg, még mindig gaz és csalán borította.
Vagy a második Izsaiás prédikációja, amelyben
egy új kivonulásról hallhattak, egy csodálatosan
átalakult sivatagon keresztül, melyben kiegyenlítõdnek
a hegyek és a völgyek, és Isten dicsõsége
feltárul az egész emberiségnek. És a nép
hallotta ezt a próféciát, de látta, hogyan esnek
össze a kimerültségtõl és a
kiábrándultságtól a romok közé
visszatérõk. Ezékiel is csodálatos képet
rajzolt az új templomból ömlõ életadó
vizekrõl, melyek nyugat felé folyva életre keltenek minden
teremtményt, még a Holt Tengert és a sivatagot is. Ehelyett
csak a sáros árok látható, amit félbehagytak
a munkások, mert nincs több fizetés
(néhányunkat Harare-ra emlékeztet!).
Körös-körül sehol sincs béke, csak az
ellenséges szomszédok, akik rossz szemmel nézik még
a város falainak helyreállítását is. Az
ekevasak mellett még a kardok is megvannak.
Az igazságot nem lehet
szeretni, a béke elérhetetlennek látszik. Zakariás
jelentõsége abban rejlik, ahogyan szembenéz ezzel a
helyzettel. Hisz abban, amit megjövendöltek a béke és
dicsõség új koráról Jeruzsálemben
és a világon, de ismeri a népre váró
kemény valóságot is. Olyan tervrõl számol be,
amely hû a valósághoz, reményt ad és
megvalósítható akkor és ott. Ezért mondja:
“Szeressétek az igazságot és a
békét”, amely a mi helyzetünkre is alkalmazható.
Zakariás szavai
mögött két olyan megszívlelendõ belsõ
tartalom van, ami napjainkban is érvényes. Liturgiának
és Helyszínnek nevezem õket.
Liturgia! Nem sok jót
ígérõ téma a béke aktivistáknak!
Fõleg a liturgia tanulmányozása. Egy római katolikus
püspöktõl hallottam egyszer egy viccet: “Mi a
különbség egy liturgiológus és egy terrorista
között? Válasz: a terroristával lehet vitatkozni.”
Nem lehetünk azonban meglepve, hogy Zakariást érdekelte a
liturgia – nem volt ugyan pap, de közöttük élt,
és érdekelve volt a templom
újjáépítésében. És még
egy dolog, amit hajlamosak vagyunk elfelejteni a modern nyugati világban:
a liturgia és a szertartás fontossága. Ezekkel a
szimbolikus eszközökkel kifejezhetjük és
megerõsíthetjük az életben igazán fontosnak
tartott dolgokat. A nép Zakariástól tudni akarta, hogy
megtartsák-e az év ötödik hónapjának
böjtjét, az önmegtartóztatás és a
gyász idejét, amely egybeesett Jeruzsálem és a
templom lerombolásának az évfordulójával,
és amelyet az istenfélõ zsidók a
számûzetés alatt is megtartottak. Néhányan
visszaérkezésük után is folytatták a
böjtöt. Zakariás megkérdezte tõlük: Kinek
használtatok a sokéves böjtöléssel? Istennek,
vagy magatoknak, ahogyan magatok miatt ettetek és ittatok is? És
emlékeztette õket, hogy a próféták mit
tartottak az Istennek való engedelmességrõl:
“Igazságosan ítéljetek, legyetek
jóindulatúak és megbocsátóak egymással
szemben, ne nyomjátok el az özvegyeket az árvákat, az
idegeneket és a szegényeket, ne terveljetek ki gonoszságot
szívetekben egymással szemben.” Az elõzõ
generációk nem tartották be ezeket, ezért
érte õket szerencsétlenség. Most is ezeket
tartsátok elsõrendûnek.
Maradjon meg az
ötödik hónap böjtje, de más formában –
mondja Zakariás. Többé nem a rombolás
évfordulója, hanem annak az ünnepe, hogy Isten új
kezdetet adott népének. A negyedik, a hetedik és a tizedik
hónaphoz hasonlóan legyen ez a boldogság, a vidám
ünnepség ideje; ezért szeressétek az igazságot
és a békét”. Isten új dolgot tesz:
nagylelkûen gondoskodik rólunk, békét vet, esni fog
az esõ, lesz bor, bõ termés. Az emberek feladata az lesz,
hogy szeressék az igazságot, a békét, és
egymást.
A liturgia azt mondja el
szimbólumokkal, hogyan testesítjük meg kegyelmi
átalakulásunkat a legyõzöttségbõl
gyõzelemre, a kötelékekbõl szabadságra, a
bûnösségbõl megbocsátásra, a
konfliktusokból megbékélésre, a
halálból életre. A liturgia a vég
elõérzetét adja. Az úrvacsora és az
oltáriszentség elõjele annak a nagy ünnepnek, amikor
az emberek keletrõl, nyugatról, északról és
délrõl jönnek majd, hogy együtt legyenek az Isten
országában. Az a liturgia azonban, amely csak a dolgok
végébe enged bepillantást, de nem segít jelenlegi
problémáink megoldásában, valódi
helyzetünkrõl és a kegyelemrõl is hamis képet
fest. Az igazán békére irányuló liturgia
segítségével ki tudjuk fejezni konfliktusaink
igazságát, a fájdalmat, a dühöt, a bosszú
keserû vágyát, mint a zsoltárokban. Ezeket ki kell
engedni a szabadba és fel kell ajánlani Istennek, aki tudja, mit
csináljon velük. Zakariás nem becsméreli a böjt
szokását. Jó volt és egészséges, hogy
a számûzetés évei alatt gyászolták a
templom és a város pusztulását. Ideje van a
gyásznak is. Mivel azonban ez az idõszak már véget
ért, itt az ideje az ünneplésnek. Ezért
szeressétek az igazságot és a békét. A mai
egyházak feladata az igazság és a béke
liturgiájának megteremtése.
De most a
helyrõl
Zakariás
csodálatos és nagyon emberi képet fest az új
Jeruzsálemrõl: az utcákon öreg emberek
üldögélnek sétabotjaikkal, gyermekek játszanak. A
közösség jólétben és biztonságban
él, az emberek igazat mondanak egymásnak és a
bíróságon is, az ítéletek
békességhez vezetnek. Nagyon praktikus és
földközeli, de nem szûk látókörû egy
kicsit? Mi történt az egész földre kiterjedõ
univerzális béke látomásával, amely szerint a
farkas a bárány mellett fog pihenni, az Isten
bölcsessége pedig szétárad majd a földön,
mint a tenger. Valójában Zakariás hû maradt a
látomáshoz, csak az eléréséhez vezetõ
út kezdetére összpontosított. Azt mondja,
Jeruzsálem olyan csodálatos hellyé válhat a
földön, hogy a nemzetek összegyûlnek majd itt
kíváncsiságukban, és Istent imádják.
Így a város különleges, univerzális
jelentõségû hely lesz, egyesítve a nagy
látomást a világ valóságával. A
prófétának nincs az egész világra
kiterjedõ stratégiája. Saját
közösségérõl van elképzelése, amely
késõbb példa értékû lehet a
világ számára, utat mutathat a
pogányoknak.
A
legösztönzõbb hely, ahol valaha is jártam, a Chouifat
közösség volt Beirutban, a libanoni tragikus
polgárháború vége felé. Egy nagy
tömbház, amely a megosztott város keleti és nyugati
része közötti zöld vonalon állt. Az itt
lakók nem volta hajlandók sem elmenekülni a
rakéták elõl, sem átadni az épületet
valamelyik félnek. Azt mondták: “nem fogtok
elmozdítani, nem fogtok megosztani bennünket, együtt
maradunk”. És együtt maradtak. A Közép Keleti
Egyházi Tanács segítségével újra
ivóvízhez jutottak, orvosi rendelõjük,
játszóterük volt, házi iparukból
bevételük származott, saját területükön
sem szemét, sem aknák nem voltak. Ez számomra példa
értékû a mostani idõkre is.
“Szeressétek az
Igazságot és a Békét.” Napjainkban
szükségét érezzük, hogy globális szinten
alkalmazzuk ezeket a szavakat. Sok feladatunk van globális és
nemzetközi szinten, Sok kérdést kell feltennünk a
koszovói krízissel kapcsolatban: az ENSZ szerepérõl,
a NATO valódi szándékáról, a
fegyvergyártó ipar szerepérõl, az egész
globális gazdasági rendrõl. Lehet hogy itt az idõ,
hogy helyi szinten sokkal jobban odafigyeljünk az igazságra
és a békére? Egyik részrõl a
gátlástalan politikusok kihasználták az etnikai
különbségeket, másik részrõl pedig a helyi
közösségek megengedték, hogy kihasználják
õket. A jövõ békéjének valódi
kérdése valószínûleg az lesz, hogyan tudnak
úgy megerõsödni a helyi közösségek, hogy
ellent tudjanak állni a hatalomért bármire képes
embereknek. Hogyan tudjuk felkészíteni a helyi
közösségeket, hogy együtt maradjanak, gazdaságilag
és kulturálisan ellent tudjanak állni a
kívülrõl jövõ manipulációnak
és kizsákmányolásnak? Koszovótól
Észak – Írországig, Ruandától
Sri-Lankáig? Az igazság és a béke
szeretetében fonódik össze az univerzális
látomás a jelen valóságával a helyi
közösségekben.
Az igazság és a
béke valóban összetartoznak, ha a szentlélek
szeretetének erejével szeretik õket. T.S.Eliot az egyik
versciklusában azt mondja, hogy az emberi fajta nem tud túl sok
valóságot elviselni. Ugyanakkor leírja a pünkösd
átalakító szeretetét:
A leszálló
galamb a félelem
Izzó
lángjával töri meg a levegõt
Ezt
jövendölték meg,
Aki megszabadít a
bûntõl.
Az egyetlen remény
vagy kétségbeesés
A máglyák
közötti választásban rejlik –
A tûztõl
tûz által lehet megszabadulni.
Szeressétek
tehát az Igazságot és a
Békét.
1999
június
Dr. Keith Clements, az
Európai Egyházak Konferenciájának
fõtitkára
“Teológia
és béke” sorozat
Az “Egyház
és béke” hitközösségként kapcsolja
össze azokat az európai közösségeket,
egyházakat és keresztény békeszervezeteket, amelyek
Jézus Krisztus békéje és
erõszakmentessége mellett tesznek tanúságot. A
“Teológia és béke” brosúra sorozatot
azért kezdeményezte az “Egyház és
béke” az Egyesült Királyságban és
Írországban, hogy a béke, az igazság és az
erõszakmentesség egyházi
tanúságtételének teológiai alapjait
kutassa.