Teológia és béke /
3
"NEM ERŐVEL, SEM HATALOMMAL, HANEM AZ
ÉN LELKEMMEL!" - Zakariás 4:6
Ursula Windsor
Az "Egyház és béke"
kiadásában.
ELŐSZÓ
Ez az írás egy
béketanácskozásra készült, amelyet a
Kvéker Béke és Szolgálat szervezett a birmingham-i
Woodbroke Főiskolán "A béketeremtés
keresztény megközelítése" címmel, 1987
októberében. A tanácskozás résztvevői
között egy afrikai volt, néhányan
Moszkvából és Prágából
látogattak el, a többség Angliából, illetve a
Kvéker Béke és Szolgálattól jött.
A találkozó az 1958-ban megszakított
prágai Keresztény Béke Konferencia befejezése volt.
A résztvevők többek között olyan
kérdésekre keresték a választ, mint
például: "Mit értünk béke és
igazságosság alatt? valamint a "húség a
lelkiismeretünkhöz, húség az államhoz"
dilemmáját.
A kvéker Ursula Windsor késztetést
érzett, hogy megírja a következő esszét, melyet
szétosztottak a résztvevők között.
Írás közben ráébredt, mennyire
élő a biblia a mai viszonyok között is, ha a
szentlélek ereje megvilágosítja az Isten
népének szánt üzenetet.
Terri Miller, Ursula Windsor
1999 okt. 5.
"NEM ERŐVEL, SEM HATALOMMAL, HANEM AZ
ÉN LELKEMMEL! AZT MONDJA A SEREGEKNEK URA."
Zakariás 4:6
Az egyik legfontosabb dolog, amit azóta tanultam,
mióta csatlakoztam a Barátok Társaságához, az
Isten népe és a Teremtő kapcsolatáról
szól: "Hallgassatok az én szómra, és én
Istenetekké leszek, ti pedig az én népemmé lesztek,
és mind csak azon az úton járjatok, amelyre
utasítottalak titeket, hogy jól legyen dolgotok!" -
Jeremiás 7:23. "Ma, ha halljátok a hangját, ne
keményítsétek meg a szíveteket." (?
3:15)
A nyugati keresztények körében a
kultúra és a civilizáció
elhomályosította az egyház fent említett
hívását, sőt ezt az elhomályosított
kereszténységet adtuk át a világ népeinek.
Sok mindent csináltunk a vallás nevében, jókat is
rémisztőeket is, ahelyett, hogy Isten hívását
követve a "tiszta, felülről jövő vallást"
gyakoroltuk volna mindenki érdekében munkálkodva "az
özvegyekért, az árvákért, a kapud előtt
álló idegenért" (George Fox). Nehéz
visszatalálni a gyökerekhez, amikor olyan sok gazt kell
eltakarítani. A probléma ott kezdődött, hogy a
negyedik században, Konstantin megtérése után a
kereszténység a Római Birodalom hivatalos vallása
lett.
Ez az esemény jobban befolyásol minket, mint
hinnénk. A dogma, mely szerint egyházi kérdésekben
is az államnak kell döntenie oly mélyen megalapozott a
nyugati ember tudatában, hogy a legtöbb keresztény elfogadja
az egyház és az állam jelenlegi kapcsolatát. Az
egyház megáldott olyan állami akciókat, mint a
háború, és a háborúra való
készülődés. Ritkán kérdőjelezik
meg az egyén hűségét az államhoz. Az
úgynevezett keresztény országokban a férfiaknak
és a nőknek bíróság előtt kell
igazolniuk magukat, ha lelkiismereti okokból megtagadják a katonai
szolgálatot.
André Gingerich egy riportot írt az
Egyház és Béke c. folyóiratba a Német
Evangélikus Egyház frankfurti, 1987-es
gyűlésén elhangzott vitáról, mely a
"béke, az igazságosság és a teremtés
sértetlensége" témában indult. Riportjában
rámutatott, hogy csak a kelet-német egyházak
képviselői tartották az egyházat
"kisebbségnek, sónak és világosságnak",
és hozzátette, hogy "a keresztények az élő
Istennek engedelmeskednek, még akkor is, ha más népek
és nemzetek saját isteneiket imádják". Mi is azok
közé a népek és nemzetek közé tartozunk,
akik inkább saját isteneiket imádják -
például a tömegpusztító fegyvereket - mintsem,
hogy Isten választott népeként az Ő megmentő
erejében bízzanak?
Nyugaton le van tompítva annak a
kérdésnek az éle, hogy mit jelent kereszténynek
lenni egy ellenséges világban. Ez az ára annak, hogy
vallásszabadság van, hittant oktathatunk, stb. Világunk nem
is látszik olyan ellenségesnek, így hát
lazíthatunk és olyanná válhatunk, mint "minden
nemzet" (1 Sámuel 8:20, Lukács 12:30).
Ha problémát jelent számunkra, hogy
hogyan tehetnénk mi is tanúságot a korai
keresztényekhez, az anabaptistákhoz és a tizenhetedik
századi kvékerekhez hasonlóan, akkor nem azt a
kérdést kell feltennünk magunknak, hogy hogyan tudnánk
utánozni őket, hanem azt, hogy hűek maradtunk-e ahhoz az
alaphoz, amire ők építettek.
Mivel hűek maradtak a krisztusi
világossághoz, felkeltették a hatóságok
gyanúját, veszélybe sodorták
megélhetésüket és gyakran életüket is, de
világosan tudták, hogy mit kell tenniük. Ezt mi,
kényelmesebb körülményeink között nem
mondhatjuk el magunkról. Magától
értetődő volt, hogy a béke ügye mellett tesznek
tanúságot; úgy érezték,
küldetésük van arra, hogy szerte a világban
hirdessék "az evangyéliomot, és minden nemzetségnek
és ágazatnak, és nyelvnek és népnek"
(János Jelenésekről 14:6). És ahol az
evangéliumot hirdetik, ott a békét hirdetik, mert "ő
a mi békénk" (Efezusiaknak 2:14). Krisztusban mindannyian egyek
vagyunk, zsidók és nem zsidók, gazdagok és
szegények határok nélkül.
A legtöbb keresztény a szájával
dicséri ezeket az ideálokat, de ahhoz, hogy
megvalósítsák, forradalmi változásokra lenne
szükség az egyének és az egyház
életében egyaránt. Ha el akarjuk fogadni Krisztus
békéjét, akkor hűségesnek kell lennünk
hozzá, aki kibékített minket Istennel.
"És ne szabjátok magatokat e világhoz,
hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása
által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó,
kedves és tökéletes akarata." (Rómaiakhoz 12:2) Nem
fogadhatjuk el tovább a körülöttünk levő
tökéletlen világ normáit, ahol legfeljebb több
rossz közül a legkisebbet tudjuk választani, hanem a
közöttünk állandóan jelen levő és
uralkodó Krisztus tanítása szerint kellene
élnünk az isteni kegyelem és erő
segítségével.
Krisztus nemcsak azért fogadta el engedelmesen a
keresztet, hogy mi az isteni megbocsátásban
részesüljünk (bár szükségünk volt a
megbocsátásra), hanem példát akart mutatni
engedelmességből, emberszeretetből,
megbocsátásból és az Atyának való
engedelmességből.
"Aki hisz énbennem, az is cselekszi majd azokat a
cselekedeteket, amelyeket én cselekszem; és nagyobbakat is
cselekszik azoknál; , mert én az én Atyámhoz
megyek." (János 14:12)
"Amiként engem küldött vala az Atya,
én is akképpen küldelek titeket." (János
20:21)
"A szolga nem nagyobb uránál", ezért az
egyháznak, ha Őt akarja követni, készen kell lennie a
halálra is. "Ha a földbe esett gabonamag el nem hal, csak egymaga
marad; ha pedig elhal, sok gyümölcsöt terem." (János
12:24)
Az egyház pedig ahelyett, hogy megélné
ezt az igazságot, megpróbálja
állandósítani önmagát, ezzel
megakadályozza, hogy az Úr közvetlen alkotóereje
hasson az emberek között. Oda jutottunk, hogy az emberi észre
hagyatkozunk ahelyett, hogy felismernénk: "...Istennek a
"balgasága" bölcsebb az embereknél, és Istennek a
"gyöngesége" erősebb az embereknél." (1 Korintusiaknak
1:25) Mikor tanuljuk már meg, hogy Krisztus megváltó ereje
határtalan, és nem élhetünk tovább
bűnben, mert meghaltunk a bűnnek? (Rómaiaknak 6:2)
"A kegyelem új formájában megtörik
az emberi bűn kiúttalansága; ezen túl a
keresztény ember megszabadul bűnös
állapotából és Isten fiainak
dicsőséges szabadságába emelkedik." 3.
Jézus Krisztus a segítő és a
megbocsátó; felfed és gyógyít; beszél
hozzánk, mi meghallgatjuk őt, és ereje
segítségével engedelmeskedünk neki. Ő a
pásztor, aki megment bennünket. Ő a próféta,
aki segít eligazodni a szentírásban és jelen
korunkban. George Fox írta folyóiratában János
evangélistát idézve: "A tőle kapott kenet maradjon
meg bennetek, és akkor nincs szükségetek rá, hogy
bárki is tanítson benneteket, hiszen kenete megtanít
benneteket mindenre, s ez igaz, nem hazugság." 4.
Más karakterű az a probléma, hogy hogyan
engedelmeskedjünk az emberi hatóságoknak, amikor Krisztust az
egyház hatalommal rendelkező vezetőjének
ismerjük el. Abban a közösségben, ahol Isten
nevében és új szövetségében
gyűltek össze az emberek, a Törvény a
szívükbe van írva, s a mennyei nemzet tagjaként Isten
megváltó erejével és céljával
élnek. Talán túl emelkedett ez az elmélkedés,
mindenesetre ne felejtsük el, miközben a hűség
útján járunk.
"Speciálisan angol, (német, orosz, amerikai)
helyzetből kimondottan keresztény
beállítottságúvá válni nagyon
nehéz." 5. Én ebben a tekintetben szerencsés voltam, az
elmúlt háború alatt menekültként kerültem
egy elvileg ellenséges országba (ahol most otthonra
találtam), és számomra nem tűnik nehéznek az
átállás. Diktatórikus államban éltem,
könnyebben észreveszem annak a veszélyét, ha az ember
elsődlegesen az államhoz, vagy bármilyen más emberi
hatósághoz hűséges. A tapasztalat arra is
megtanított, mire lenne képes, és mit kellene tennie
az
egyháznak, és miért vall
kudarcot."
"Az egyház elsődleges feladata és a
világnak nyújtott legnagyobb szolgálata az, hogy
ténylegesen egyház legyen." 6. "Olyan egyház, melyet a
pokol kapui sem győzhetnek le"; ennek a szellemiségnek a
birtokában mondhatták a kvékerek 1661-ben, hogy "Krisztus
lelke, amely irányít bennünket ... amely minden
Igazság felé vezet minket, és soha nem késztet arra,
hogy harcoljunk, vagy háborúzzunk bármilyen emberrel,
külvilági fegyverekkel, sem Krisztus
királyságáért, sem evilági
birodalmakért." 7.
Ez konfliktust teremt köztünk és az emberi
hatóságok között, akár egyháziak,
akár államiak. Az úgynevezett nyugati
demokráciákban ez valószínűleg
kevésbé nyilvánvaló. Úgy gondolom azonban,
hogy nem vagyunk eléggé tudatában, mennyire
befolyásolnak minket a materialista erők, korunk
"fejedelemségei és hatalmasságai", vagy az a tény,
hogy a kormányok túlzottan el vannak foglalva az anyagi dolgokkal
és a nemzeti biztonsággal, ahelyett, hogy a társadalmi
és nemzetközi közösség
jólétére figyelnének. Ezzel körmönfont
módon megnyirbálják az emberi jogokat.
Fogyasztóként olyan rendszerekkel, intézményekkel
és iparágakkal állunk kapcsolatban, amelyek nem a
közjavát szolgálják. Amikor
körülményeink javítására
törekszünk, vajon nem kötjük-e még jobban össze
életünket ezekkel a rendszerekkel? Attól félünk,
hogy elveszik a jó hírünk, vagy esetleg üldözni
fognak minket?
Valaki azt mondta egyszer, hogy az első Barátok
dinamizmusa abból eredt, hogy üldözték őket. Nem
keresték az üldöztetést, de nem volt más
választásuk. Senki sem akarja feladni a szabadságát
és a biztonságát; de ha Krisztus vezet és
utasít minket, akkor tudjuk, hogy nem hagy el minket szent lelke. Ha
szenvednünk kell, tudjuk, hogy jó társaságban vagyunk.
"Ha gyűlöl majd benneteket a világ, gondoljatok arra, hogy
engem előbb gyűlölt, mint titeket". (János
15:18)
Időnként elfelejtjük, hogy a
kezdeténél a béke egyház - korai
keresztények, anabaptisták, tizenhetedik századi
kvékerek - a kereszt egyháza volt. Mindhárom csoportot
üldözték az egyházi és a civil
hatóságok, mert életvitelük és
prófétai tanúságtételük
fenyegetésnek tűnt az egyház és az állam
intézményrendszere szemszögéből. Az
egyház felvett struktúrája miatt elvesztette azt a
képességét, hogy "az ő akaratjának
tanácsából" éljen (Efezusiaknak 1:11). ezért
újra meg kellett tanulnia, hogy összefogással figyeljen Isten
szavára, engedelmeskedjék neki, és sok esetben együtt
szenvedjen vele.
Amikor az egyház világivá válik,
világi eszközökkel fogja visszaszorítani mindazt, ami
fennhatóságát veszélyezteti, ugyanúgy,
ahogyan az állam üldözi ellenségeit. A
keresztények államukhoz való viszonyát
befolyásolja egyházuk arculata. A béke egyház az
államot úgy látja, hogy Isten alapította a
törvények és a rend betartására, "...Isten
eszköze a javadra" (Rómaiaknak 13:4). De azt is tudjuk, hogy legjobb
esetben is csak korlátolt az államra ruházott hatalom.
Legrosszabb esetben pedig gonoszsággal telítődik, mert a
hatalommal való visszaélésnek korrupt a természete.
Az ilyen állam démoniságáról és
ebből következő hanyatlásáról a
Jelenések Könyvében olvashatunk. Bármilyen
érdemei is legyenek egy államnak, "működése soha
nem feltételezheti az isteni akarat felfüggesztését"
8. A keresztényeknek ébereknek kell lenniük: "Ezért
öltsétek fel az Istennek teljes fegyverzetét, hogy a gonosz
napon ellenállhassatok, és mindent legyőzve
megtarthassátok állásaitokat." (Efezusiaknak 6:13)
Így ha konfliktussal találkozunk, tudni fogjuk, hogy
"Inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek" (Apcsel
5:29).
Ursula Windsor
Jegyzetek:
1. "A béke teológiája felé". Dr.
Paolo Ricca prezentációja 1984-ben Budapesten.
2. Egyház és Béke Folyóirat ,7.
kötet, 2. cikk, 1987. 15.o.
3. A keresztény ember és a
háború: Teológiai értekezés. A
Megbékélés Nemzetközi Társasága, 1970,
19.o.
4. George Fox Folyóirata. John L. Nickells
szerkesztésében, 1975, 8.o.
5. Ima a bomba árnyékában. Mark
Mills Power. Grove Books, 1984.
6. A keresztény ember és a
háború 20. o.
7. George Fox Folyóirata 400.o.
8. A keresztény ember és a
háború 17.o.
A SZERZŐ
Ursula Windsor Németországban, Hamburgban
született, 1939-ben, 15 éves korában
családjával Angliába emigrált.
Könyvtáros képesítéssel dolgozott
néhány évig. A lutheránus egyház
tagjaként konfirmált, mielőtt elhagyta
Németországot, majd Angliában a metodista egyházhoz
csatlakozott. Később tagja lett a Barátok Vallásos
Társaságának. Férjével együtt Katonai
Adómegtagadók lettek az 1980-as évek elején,
ezért férje börtönbe került.
Ursula Windsor jelenleg Gloucesterben él, és
tagja az Egyház és Béke
Kormánybizottságának Angliában és
Írországban.
Az Egyház és Béke azon
fáradozik, hogy összehozza egymással azokat az európai
közösségeket, egyházakat és keresztény
békeszervezeteket, amelyek elkötelezték magukat, hogy
hitközösségként tanúságot tesznek
Jézus Krisztus békéje és
erőszakmentessége mellett. A "Teológia és
Béke" pamflet sorozat az angliai és írországi
Egyház és Béke kezdeményezése, a béke,
az igazságosság és az erőszakmentesség
teológiai alapjait keresi a béke egyház
létrehozásának érdekében.