HÁLÓZAT
A Környezeti Nevelési
Hálózat Hírlevele 30. szám 1998.
április
AZ ÚJ SZERKESZTŐ
KÖSZÖNTŐJE
Egyesületi lapunk, a Hálózat
életében újabb fordulópont következett be.
Eddigi nyomdánk meglehetősen nehezen volt elérhető,
ezért újat kellett keresnünk helyette. Ettől a
számtól kezdődően a lap egy kicsit igényesebb
kivitelben, egy szentendrei nyomda munkájának
köszönhetően kerül az olvasók,
kollégák kezébe. Tovább bonyolítja a
helyzetet, hogy eddigi szerkesztőnk, dr. Geiszler János
Budapestről a csendesebb, békésebb Nagykovácsiba
költözött. Mivel egyesületünk központja
továbbra is Szentendrén maradt, ezért
célszerűnek tűnt a lap szerkesztését is ebben a
városban megoldani.
Ilyen előzmények után döntött
újságunk szerkesztőbizottsága a
változtatás mellett. Dr. Dőry István
felkérésére vállaltam a megtisztelő és
eddigi oktatói tevékenységemhez szorosan
kapcsolódó feladatot, a Hálózat
szerkesztését. Egyesületünk munkájában -
igaz csak a háttérben - eddig is részt vettem. Már
megalakulása idején közreműködtem az első
kérdőíves felmérés
kiértékelésében, azóta pedig
alkalmanként egy-egy rövid cikkel kapcsolódtam be a
munkába.
Szerencsére Geiszler János sem válik meg
a laptól, hiszen nagysikerű faültetési
pályázatunk elképzelhetetlen odaadó munkája
nélkül. A Hálózat szemléletmódja,
küldetése sem változik, kiadványunk továbbra is
hasznos segítője kíván lenni az iskolai
munkának. A jó ötletekről,
kezdeményezésekről szóló hírek, a
pályázati lehetőségek és programjavaslatok a
jövőben is olvashatóak lesznek a lapban.
Remélem, egyesületünk tagsága a
mindennapi környezeti nevelési munkában ezután is
megelégedéssel fogja használni a Hálózatot!
Ehhez kívánok sok erőt, kitartást és
jó egészséget minden kedves olvasónknak!
Munkácsy Béla
A KÖRNYEZETI NEVELÉSI HÁLÓZAT
ADATBÁZISÁNAK ÁTTEKINTÉSE
Köszönjük kedves és lelkes
olvasótáborunk minden egyes tagjának az adatbázis
feltöltésében való
közreműködését. Úgy gondoljuk, hasznos
lehet a megszerzett információk rövid közreadása,
hogy képet kapjunk saját magunkról, és
egyáltalán a környezeti nevelés
helyzetéről 1998-ban, az ezredforduló előtt
két évvel.
Általános helyzetkép
A magyarországi iskolák száma 4645,
melyből 3852 általános iskola, 504 gimnázium, 626
szakközépiskola, 450 szakmunkásképző, ill.
szakiskola. Ezek többféle kombinációja is
előfordul. Adatbázisunkban szerepel ezen kívül 2335
óvoda és számos egyéb intézmény is
(egyetem, főiskola, hivatal). Az adatbázisban 6425 olyan
tanár van, akinek a szakja (végzettsége vagy gyakorolt
szakja) ismert. A legtöbb tanár természetesen két
szakos. A szakok megoszlása a környezeti nevelésben
részt vállaló tanárok körében:
2928 biológia
1765 földrajz
1158 kémia
1067 tanító
616 matematika
619 technika
382 testnevelés
349 fizika
294 nyelvszakos
257 rajz
204 történelem
197 magyar, stb.
108 környezetvédelem, kv.
mérnöktanár
továbbá:
346 környezetvédelmi munkacsoport
vezető
1572 igazgató, ill. óvodavezető
(nem feltétlenül környezetvédelmi
ér- deklődésű)
3815 óvónő
Az adatbázis jelenlegi
feltöltöttsége
Környezeti nevelők teljes száma: 12733
fő
Intézmények teljes száma: 7049
Email címek: 84 db
Nyelvismerettel rendelkező tanárok: 840
fő
E felmérésben részt vevő
intézmények: 2881
E felmérésben részt vevő
tanárok száma: 5337
Jelenlegi egyesületi taglétszám: 5104
fő
Egyesületi tagságát megszüntette:
197
Nem érkezett visszajelzés 526
tagiskolánkból
Jelentkezett új tagként: 988
Olvasók száma: 25 410 (3,85
olvasó/példány)
Van környezeti nevelési munkacsoport: 21 %
A válaszadó iskolák 907
szakkörről számoltak be, melyeken összesen 17978
diák vesz részt (átlag 20 fő
szakkörönként).
Az iskolák esetében: 160 tanulóra jut egy
környezet- ill. egészségvédő
tanár.
Az óvodák esetében: 22 gyermekre jut egy
környezet- ill. egészségvédő
óvónő.
A Helyi Tanterv környezeti nevelési
értékelése:
3,8% Még nincs tanterv
2,8% Egy tantárgy/pedagógus feladata
27,4% Több tantárgyban néhány
óra
38,6% Természettudományokban tananyag
20,9% Minden tantárgyban hangsúlyosan
6,5% Elsődleges a Helyi Tantervben
Milyen módokon éri a gyerekeket
környezeti nevelési hatás:
74% Tanórán foglalkozáson
58% Kiránduláson
20% Szakkörön
59% Osztályfőnöki
órán
46% Legalább 3 módon a fentiek
közül
28% Teljes körűen, életmódot is
meghatározó módon
Van-e, volt-e hasznos együttműködési
kapcsolata az intézménynek az alábbi szervezetekkel
(csak iskoláknál, csökkenő sorrendben):
622 önkormányzattal környezetvédelmi
területen
489 KGI savasesőmérés
473 más környezetvédelmi,
term.védelmi egyesülettel
434 megyei pedagógia intézettel
432 erdőfelügyelőséggel
(többnyire fásítás)
423 ÁNTSZ
415 természetvédelmi hatósággal,
nemzeti parkkal
302 múzeummal
200 környezetvédelmi
felügyelőséggel
181 NEVI
A savasesőmérési program évek
óta fut teljes rendszerességgel, ennek köszönhető
(a fenntartó önkormányzatok utáni)
előkelő második hely. Sok iskola a szöveges
részben is felsorolja, hogy milyen eszközöket és
programfüzeteket kapott a KGI-től. Külön
méltányolandó, hogy a savasesőmérést
egyetlen ember szervezi: Szabóné Bagi Éva.
“Fejlődő” országban ne igyunk
vizet, “fejlett” országban ne vegyünk
levegőt.
(Jonathan Raban)
Van-e, volt-e hasznos együttműködési
kapcsolata az intézménynek az alábbi szervezetekkel
(csak óvodák, csökkenő sorrendben):
182 önkormányzat
146 MPI (pályázatok,
továbbképzések)
129 más egyesületek (külön
részletezve)
119 ÁNTSZ (Szív Kincsesláda program,
fogkefe, felügyelet)
87 természetvédelmi hatóság,
NP
69 erdőfelügyelőség (óvodai
fásítás)
69 múzeum
50 NEVI
(dohányzás-megelőzés)
A környezetvédelmi
felügyelőség, ill. a KGI savasesőmérés
az óvodáknál még nem aktuális.
A különböző egyesületeknél
(7. pont) a válaszadók száznál több
társadalmi szervezetet nevesítettek, főként
városvédő és faluszépítő
egyesületeket, de megtalálhatunk itt sok olyan megyei vagy
országos szintű egyesületet, akik rendszeresen foglalkoznak a
környezetvédő pedagógusokkal.
Említettségi sorrendben:
Iskolák (db)
Iskolák+óvodák (db)
75 88 MME
29 38 Zöld Szív
21 37 KOKOSZ
25 36 MKNE
12 25 Körlánc
22 22 E-Misszió
18 22 TKTE
12 13 Életfa
12 12 Csemete
Több ezer iskolának nincs említésre
méltó kapcsolata a Környezeti Nevelési
Hálózaton kívül más egyesületekkel.
Ismételten kérjük a társszervezeteinket, hogy
amennyiben lehetőségeik engedik, vegyék fel a kapcsolatot a
kimaradt iskolákkal, a szükséges címeket
rendelkezésükre bocsátjuk.
dr. Dőry István
A KÖZOKTATÁSI
SZAKÉRTŐK
KÖRNYEZETI NEVELÉSI
TOVÁBBKÉPZÉSÉRŐL
A NAT olyan feladatok elé állítja a
pedagógusokat, iskolafenntartókat és pedagógiai
szakértőket, amelyek eddig a hazai közoktatás
gyakorlatában ismeretlenek voltak. A központi tantervek helyett a
NAT követelményeinek megfelelően helyi pedagógiai
programot és helyi tantervet kell készítsen és
alkalmazzon minden iskola. Az iskolafenntartók feladata
elbírálni, hogy a pedagógiai programok megfelelnek-e az
előírásoknak. Ehhez megfelelő szakembereket,
közoktatási szakértőket kell felkérniük.
Mint ahogy erről egy korábbi számunkban
már hírt adtunk, a KTM Oktatási Bizottságának
kezdeményezésére megindult a szakértők
felkészítése. A KKA közcélú keret
terhére történt anyagi támogatással, illetve
részben a továbbképzést
megvalósító pedagógus szervezetek saját
forrásaival a tervezett programokat a tavalyi év során
sikeresen le is bonyolították. A képzést
befejező 124 szakértő, illetve pedagógus KTM
tanúsítványt kapott, névsoruk a
Környezetvédelmi és Építésügyi
Értesítőben fog megjelenni. A kiadványt a
minisztérium az iskolafenntartók részére
eljuttatja.
HÍREK A MAGYAR TERMÉSZET-TUDOMÁNYI
MÚZEUMBÓL
A tavaly nagy sikerrel zárult, gigantikus rovarokat
bemutató Globe színház-béli
kiállítás sikerén felbuzdulva, a múzeum
eredeti rovaranyagát átszállították az
új, Ludovika téri kiállítási
épületbe, ahol a gazdag és látványos anyag
nyár végéig tekinthető meg.
A Globe színházban június 15-ig
“Az óceánok óriásai” című
kiállítás tekinthető meg, ahol a mozgó
modellek mellett a múzeum 16 méter hosszú
bálnacsontváza is látható. A hatalmas emlős
földi maradványa még soha nem volt kiállítva,
ugyanis nem állt rendelkezésre a bemutatásához
szükséges, megfelelő méretű terem.
Szintén a múzeum gyűjteményéből
származik egy vándorló
állatbemutatótól vásárolt
delfincsontváz, mely egy 1992-ben elpusztult állat
maradványa, továbbá a valaha Jókai Mór
tulajdonában volt impozáns óriáskagyló.
Környezeti nevelési szempontból nagy
jelentőségű lesz a Ludovika téri épületbe
tervezett soron következő kiállítás is, mely az
állat- és növényfajok kipusztulásának
problémájával foglalkozik majd.
AZ
ÁRAMFELHASZNÁLÁSRÓL
Egy átlagiskola
áramfogyasztásának legnagyobb részét a
világítás teszi ki - szemben egy
háztartással, ahol a fogyasztás legnagyobb része
fűtésre, vízmelegítésre, illetve a
háztartási gépek üzemeltetésére
fordítódik. Az iskolában tehát a
megtakarítási lehetőségeket is itt érdemes
keresni.
Hasznos tanácsok:
- A tantermek megvilágításához a neoncsövek
felhasználása a leggazdaságosabb, de ehhez az kell, hogy a
bekapcsolás után legalább 30-40 percet
világítsanak. A gyakori rövid idejű bekapcsolás
jelentősen növeli a fogyasztást, ugyanakkor csökkenti a
cső élettartamát.
- Az energiatakarékos kompakt
fénycsövek drágábbak a hagyományos
fénycsöveknél, de alkalmazásukkal további
energiamegtakarítás érhető el. Élettartamuk
elméletileg 8-10-szerese az izzószálas változatnak,
a gyakorlatban azonban az optimális
körülményektől való eltérés
következtében örülhetünk, ha kétszeres
élettartalmat sikerül belőlük kihoznunk.
Különösen károsan hat rájuk a gyakori
kapcsolgatás.
- Ha kis időre, de gyakrabban kell egy
helyiségben fényt biztosítani, akkor alkalmazzuk a
hagyományos izzót. Iskolában ilyen helyiség a
szertár, az öltöző, a WC.
- Talán a
legfontosabb energia-megtakarítási tevékenység a
világítótest rendszeres takarítása. A por, a
kosz akár 30%-kal is csökkentheti a fényerőt.
- A
bojlereket is ajánlatos kétévente a lerakódott
vízkőtől megtisztítani.
- A
hűtőszekrény esetében a felhalmozódó
jég okoz túlfogyasztást, ami 5 mm-es vastagság
esetén akár 30%-os is lehet.
- A tanáriban a
teafőzéshez használatos főzőlap helyett
gazdaságosabb a merülőforraló alkalmazása.
- Új beszerzéseknél (ha van ilyenre mostanság
egyáltalán példa) törekedjünk az
energiatakarékos berendezés
vásárlására, ugyanis a modern berendezések
között is komoly különbségeket
találhatunk.
- Felesleges energiapazarlás a
készenléti üzemmód (stand by) használata - ezt
általában kis világító lámpa jelzi,
videomagnó esetében óra. Ha a készüléket
nem használjuk, teljesen ki kell kapcsolni, vagy ha ez nem segít,
ki kell húzni a konnektorból.
- Törekedjünk a
napelemes eszközök (számológép, óra,
akkumulátortöltő) használatára, ezeket
népszerűsítsük diákjaink körében
is!
- Ne használjunk elemet! Ezek gyártása 50-szer annyi
energiát igényel, mint amennyit lead. Az elemből
származó áramteljesítmény
többezerszeresébe kerül a hálózati
áramnak. Az elemek nehézfémtartalmuk miatt kivétel
nélkül veszélyes hulladéknak számítanak.
Ne tévesszen meg bennünket a néhány külföldi
elem oldalán olvasható felirat; ha higanyt, kadmiumot nem is,
más egészségre ártalmas anyagot azért
tartalmaznak!
Az elektromos energia
tárgyköre persze sokkal összetettebb ennél, olyan
téma amelynél a felsős, illetve a
középiskolás korosztálynak is érdemes lenne
hosszabban elidőznie. Ebben a körben tárgyalható a
vészesen fogyó fosszilis energiahordozók
kérdése, a bányászat és a
szállítások környezeti hatásai, az
égetés során keletkező kémiai- és
hőszennyezés, ezek közvetett hatásaiként a
savas eső és az üvegházhatás, valamint az
atomenergia veszélyei, a villamos energia
továbbításával kapcsolatos veszteségek
és gondok, és csak ezután jöhet az iskolai dugalj vagy
kapcsoló.
dr. Kalas György nyomán
A bezöldült pedellus c. kiadvány
felhasználásával
A mai multinacionális gazdasági
társaság mesterséges alkotás, amely nemcsak
tulajdonosait és vezetőit, hanem önnön
létét és kiváltságait is óvja.
Akárhogy legyen, a társaságoknak több
törvényes joguk van, mint az embereknek - s ezen jogaikat a
kormány fegyverekkel is szavatolja. (Richard L. Grossman és Frank
T. Adams)
Márciusban látott napvilágot a Nemzeti
Környezeti Nevelési Stratégia, melyet tizenhárom,
ebben a témában dolgozó szervezet - köztük
egyesületünk - kezdeményezésére alkottak meg. A
mintegy száz oldal terjedelmű anyag első
szövegváltozatát az Országos Környezeti
Nevelési Konferencia (Bp., 1997. november 21-23.) vitatta meg, s az
így előkészített anyagot 4 hónapos
munkával dolgozta ki a 30 szerző. A stratégiában 27
témakör közül néhány:
- A életkorok sajátosságai;
- Iskolán
kívüli nevelés;
- A NAT-ra építve;
- Művészetek;
- Tudomány;
- Vallás;
- Termelés és
gazdaság;
- Tanórán kívüli iskolai
nevelés;
A KTM Oktatási Bizottsága a
közelmúltban vizsgálta a környezetvédelem
helyzetét a hazai agrár, közgazdasági és
műszaki felsőoktatás nappali tagozatos
képzésében. A tanulmány legfontosabb
megállapítása, hogy a vizsgált
intézményekben az oktatás színvonala javult, de
még nem kielégítő. A szerző, dr.
Szebényi Imre komoly eredményként emeli ki, hogy a lassan
több mint két évtizede beindult posztgraduális
képzés mellett, végre a nappali tagozatokon is van
mód környezeti szak, illetve szakirány
felvételére. Külön kiemeli azonban, hogy sajnos azt nem
sikerült megvalósítani, hogy a felsőoktatásban
részt vevő hallgatók mindegyike találkozzék a
legalapvetőbb környezeti ismeretekkel. A KTM Oktatási
Bizottsága nemzeti parkjaink környezeti nevelésben,
tudatformálásban betöltött szerepét is
vizsgálta.
Ugyancsak a felsőoktatást érinti a
166/1997 (X.3.) Kormányrendelet a természettudományos
felsőoktatás alapképzési szakjainak
képesítési követelményeiről. A
közel 50 oldalas rendelet részletesen végigtekinti az
érintett szakok képzési rendszerét, a
képzés során kötelezően érintendő
főbb tanulmányi területeket. A Kormány a Nemzeti
Környezetvédelmi Program ez évi teendőit is
meghatározta, külön fejezetként tárgyalva az
oktatás, nevelés és tájékoztatás
területeit.
Aligha véletlen, hogy a világ egyetlen
nyelvében sem született meg az a kifejezés, hogy olyan
szép, mint egy repülőtér.
(Dougles Adams)
A középiskolák részére
meghirdetett Környezetvédelmi Országos Szakmai
Tanulmányi Verseny döntője április 24-25-én
lesz Pécsett. A rendezvény szervezője a JPTE Pollack
Mihály Műszaki Főiskola.
BESZÁMOLÓ A
KARIKATÚRA-PÁLYÁZATRÓL
Még 1997 nyarán tette közzé az ELTE
TFK-n működő Green-mesék Hallgatócsoport azt a
felhívását, amellyel környezetvédelmi
témájú karikatúrák
elkészítését kívánta
előmozdítani. Alapvető céljuk az volt, hogy olyan
alkotások megszületését segítsék
elő, amelyek humoros, ironikus formában igyekeznek a
szomorú valóságra rávilágítani.
A mintegy 200 pályamű közül nem volt
könnyű kiválasztani a legsikerültebbeket. Külön
gondot okozott, hogy a szűkös anyagi lehetőségek csak
fekete-fehér kiadvány elkészítését
tették lehetővé. Ez nagy kár, mivel a rengeteg
gyermekalkotás legtöbbje színes kivitelben
készült, és néhány esetben a kép
művészi megoldása kifejezetten igényelte volna a
színes sokszorosítást.
A zsűri hosszú vívódás
után végül a következő
pályázókat értékelte
díjakkal:
Általános iskolás
kategória:
I. díj: Medve Tamás 10 éves
(Bonyhád, Széchenyi István Általános
Iskola)
II. díj: Varga Orsolya (Budapest, ELTE Trefort
Ágoston Gyakorló Iskola)
III. díj: Kovács Krisztián
(Kölesd, Általános Iskola)
Különdíjat kapott a szentesi
Petőfi Sándor Általános Iskola és a budapesti
Németvölgyi úti Általános Iskola a rengeteg
pályamunkáért.
Középiskolás
kategória:
I. díj: Hosszú Tamás 14
éves (Fűzfőgyártelep, Irinyi János
Általános és Zeneiskola) - Tamás rajzát a
zsűri tévedésből a középiskolás
kategóriába sorolta, aztán végül úgy
döntött, hogy megelőlegezi neki a
középiskolába való felvételt, így ebben
a kategóriában díjazza.
Felnőtt Kategória:
I. díj: Tóth Róbert
(Zalaegerszeg)
II.díj: Marton Zsolt
(Pilisborosjenő)
A középiskolai kategóriában
egyáltalán nem érkezett pályamunka, és
egyesületünk tapasztalatai szerint is ebben az iskolatípusban
legelhanyagoltabb a környezeti nevelés helyzete. Úgy
tűnik, mintha a felvételire történő
felkészítés, a hatalmas információtömeg
besulykolása mellett középiskoláink
zömében nem maradna idő egy kis közös
gondolkodásra. Vagy talán a középiskolai
tanárképzés rendszeréből hiányzik a
megfelelő színvonalú környezeti nevelés?
Szomorú, hogy a főiskolai és egyetemi
hallgatóság ugyancsak közönyösnek mutatkozott a
felhívás iránt. Öröm az ürömben, hogy a
beérkezett alkotások színvonala, kidolgozottsága
felettébb igényes.
A pályázat lebonyolítását
és a legjobb pályamunkákat tartalmazó
kiadvány elkészítését a KKA támogatta.
A legsikerültebb alkotásokat lapunkban is közreadjuk.
Munkácsy Béla
A technika növelte életszínvonalunkat,
nagyobb sebességet, több választási
lehetőséget, több szabadidőt és nagyobb luxust
biztosít számunkra - mondják magasztalói. Ám
ezek egyike sem jelent semmit az emberi elégedettség, a
boldogság, a biztonság, vagy a földi élet
fenntarthatósága szempontjából. (Jerry
Mander)
KÖNYVISMERTETÉS
Könczey Réka - Nagy Andrea:
Zöldköznapi kalauz:
Végre elkészült a Zöldköznapi
kalauz harmadik, átdolgozott kiadás megújult
formában és küllemben, gazdag tartalommal. A könyv nem
csupán a környezetbarát életmódhoz nyújt
széles körű háttérismeretet, hanem a gyakorlati
tudnivalókkal is segít abban, hogy miként
élhetünk összhangban környezetünkkel.
Témakörök a könyvből:
mosás, takarítás szelíd szerekkel;
természetes szépségápolás;
energiatakarékos, környezetbarát
háztartásvezetés; a házépítés
fortélyai; vásárlási szokásaink;
hulladékszelektálás; a biokertészkedés
alapjai; ételeink és az élelmiszer-adalékanyagokat
rejtő E-számok listája; ökoturizmus. Hihetetlenül
gazdag és mindenekelőtt hasznos, mindannyiunk
számára kivitelezhető, megszívlelendő
tanácsokat és részletes megvalósítási
javaslatokat kínál az új kiadás. Praktikus
újdonság a könyvet kiegészítő
“Zöld füzet”, a biotermékek,
bioépítészet, bioboltok, vegetáriánus
éttermek, ökofalvak, környezetbarát
közösségek, szervezetek, újrapapír-boltok,
hulladékudvarok stb. naprakész címlistája. A
könyv kiadója a Föld Napja Alapítvány, 1519
Budapest, Pf. 411. Tel.: 23/422-577, Fax: 1/166-88-66. A könyv
megvásárolható az Ökoszolgálatban is (1054 Bp.
Vadász utca 49.)
dr. Kerényi Ervin: Környezetvédelem -
környezetgazdálkodás -
környezettudomány
Környezetvédelmi alaptörvényünk
szerint “minden állampolgárnak joga van a környezeti
ismeretek megszerzésére és
fejlesztésére”. A környezeti ismeretszerzést
és ismeretbővítést, az oktatást és a
nevelést jól szolgálja ez a kislexikon és
szakszótár. A kötet a környezettudomány
közel 2700 alapvető szakkifejezését, valamint ezek
idegennyelvű szinonímáit tartalmazza angol, francia,
német, spanyol és orosz nyelveken.
A kiadvány az Elpídia Kiadótól
(Garay András, Dunakeszi, Berzsenyi u. 5/C), telefonon vagy telefaxon
(27/342-900), kézbesítésre vagy postai
szállításra rendelhető vagy nagyobb
könyvesboltokban (Pedagógus, Egyetemi, Fókusz, Libri)
kapható. Keményfedeles kivitelben bolti ára 1600 Ft,
kézbesítve 1750 Ft, kartonfedeles kivitelben bolti ára 1300
Ft, kézbesítve 1450 Ft.
TÁBORAJÁNLATOK
Nefelejcs tábor: A Bükk-hegység
lábánál, Bükkábrányban
található a 40 fős sátortábor
továbbá parasztház, melyek egész évben
várják a kirándulni vágyókat. A gazdag
programkínálat mellett, nagymamák által
főzött házias ízek várják
látogatóinkat. Információ: 46/406-762, 46/406-605,
Baksi Piroska tanárnő.
Nyári lovastábor Akasztón, napi
kétszeri lovaglási lehetőséggel, teljes
ellátással. A tábor részvételi díja 12
000 Ft/hét/fő. Információ: 78/451-332 Farkas
Szabó András
Szanda Természet-Iskola
Oktatóközpont: 45-50 fő számára
nyújt kényelmes szállást, teljes
ellátást és akár kész programot is.
Jelentkezés: Student Line Diákutazási Iroda T.: 1/302-7767
Gyenes Csilla.
Pelikán-ház erdei iskola
Seregélyesen: 60 főre, akár szakmai vezetéssel
is. A táborhely körül 1 hektáros terület
található sportpályákkal,
szalonnasütővel, ligetes parkkal. A szállás 400
Ft/fő/éj, az étkezés 650 Ft/fő/nap, a
mosatás 200 Ft/ágyneműgarnitúra.
Érdeklődni lehet: Sajtos József: 22/447-012.
Fónagysági Oktatási Központ:
a Varbótól 3 km-re található táborban
elsősorban erdei iskolás és óvodás csoportok
fogadására van lehetőség, legfeljebb 40 főig.
A szállás 600 Ft/fő/nap, igény szerint
étkezést tudnak biztosítani. Információ:
46/345-939.
Szín-Szelcepuszta: a Színtől 6
km-re lévő táborhelyen felszerelt konyha várja
azokat a táborozni vágyókat, akik
önellátó rendszerben oldanák meg legszívesebben
az étkezést. A szállás 650 Ft/fő/nap.
Információ: 48/464-004.
Répáshuta, erdészeti
épület: A szálláshely szintén
önellátó rendszerben működik, egy
éjszakára fejen-ként 600 Ft-ba kerül.
Információ: 46/390-176.
PÁLYÁZATOK
Hirdető: Ökotárs
Alapítvány - Együttműködési
pályázati program
Téma: a környezet és a
társadalom érdekeit széleskörű
összefogással szolgáló programok
kidolgozásának és
megvalósításának támogatása.
Pályázhatnak: elsősorban
környezetvédő civil szervezetek által
koordinált szövetségek, hálózatok vagy alkalmi
koalíciók
Összeghatár: 2.000.000 Ft
Részletek és adatlap: Farkas
István, 1117 Budapest, Móricz Zs. krt. 15., I/1., 1519 Pf. 411,
tel/fax: 1/166- 8866, 209-5624;
Határidő: május
10.
Hirdető: Soros Alapítvány
(SA)
Téma:
“Környezetgyógyítás avagy borúra
derű” - új környezeti nevelési szemlélet
kialakítása (a gyerekek tevékenyen ismerjék meg
környezetüket)
Pályázhatnak: 6-18 éves
tanulók csoportjai és tanáraik
Részletek és űrlap: 1024
Budapest, Bolyai u. 14., 1525 Bp., Pf. 34, tel: 1/315-0303, fax: 315-0201;
Pályázatfigyelő 97/10/1.; Sansz 1997/9. 32.o.;
http://www.soros.hu
Határidő: május
10.
Hirdető: Kék Forrás
Környezet- és Természetvédelmi Egyesület
(KFKTE)
Téma: “Szemetelési
szokásaink” - fotópályázat a
környezetünket elborító
szemétről
Részletek és űrlap:
Obermayer András elnök, 1077 Budapest, Király u. 87., II/21.,
tel: 1/321-4568
Határidő: május
15.
Hirdető: Környezetvédelmi
és Területfejlesztési Minisztérium (KTM)
Téma: kistérségi komplex
ökológiai fejlesztési programok
elkészítése és megvalósításuk
támogatása - védett természeti területek
és értékek hosszú távú
fenntartását, megőrzését
szolgáló természetkímélő,
hagyományőrző tájgazdálkodás
feltételrendszerének megteremtése és tartós
biztosítása
Részletek: Farkas Károly, KTM
Országos Területfejlesztési Központ, 1035 Budapest,
Miklós tér 1., tel: 1/368-8815; Népszabadság 1998.
03. 24., 23.o.
Határidő: május
23.
Hirdető: Soros Alapítvány
(SA)
Téma: “If you...” program -
középiskolások csoportos tevékenysége
többek között környezetvédelem
területén
Pályázhatnak: magyarországi
öntevékeny középiskolás csoportok
Összeghatár: 100.000 Ft
Részletek és pályázati
kérdőív: SA, 1525 Budapest, Pf. 34., 1024 Bp.,
Bolyai u. 14., tel: 1/315-0303, fax: 315-0201;
Pályázatfigyelő 97/6/10.; Sansz 1997/10. 30.o.
Határidő: május 31.
és október 31.
Hirdető: KTM
Téma: Nem védett területek
pályázat a KKA közcélú kerete terhére -
a természetvédelmi oltalom alatt nem álló
területek természeti értékeinek
feltárása, azok védelmét szolgáló
társadalmi kezdeményezések ösztönzése,
tevékenységeik támogatása.
Pályázhatnak: helyi
társadalmi szerveződések (egyesületek,
tanár-diák közösségek,
magánszemélyek, stb.), önkormányzatok,
oktatási, közművelődési
intézmények szakember és műkedvelő
kategóriában, egyénileg illetve csoportosan
Részletek: dr. Vajna
Tamásné, KTM Természetvédelmi Hivatal, tel:
1/395-2605/125m, fax: 175-7457, KTM Személyügyi és
Oktatási Főosztály, 1011 Budapest, Fő u. 44-50.;
Sansz 1998/3. 41.o.
Határidő: október 15.
(postabélyegző kelte)
Hirdető: KTM
Téma: Környezet -
Építészet - Örökség '98: a
lakókörnyezet építészeti és
településszerkezeti értékei történeti
fejlődésének megismerése, bemutatása, a helyi
védelem jelentőségének felismerése és
elősegítése érdekében a KKA
közcélú kerete terhére.
Pályázhatnak: 14-18 éves
diákok egyénileg vagy csoportosan, három
kategóriában.
Részletek: KTM Személyügyi
és Oktatási Főosztály, 1011 Budapest, Fő u.
44-50.; dr. Kovács Ervinné, Országos
Műemlékvédelmi Hivatal, tel: 1/213-1912
Határidő: október 15. (a
postabélyegző kelte)
Hirdető: KTM
Téma: Élő
örökségünk pályázat a KKA
közcélú kerete terhére - a
természetvédelmi kultúra fejlesztése,
népszerűsítése, az ökológiai
szemlélet kialakítása, a természetvédelemmel
kapcsolatos kutatások előmozdítása, az
élő természet ihlette művészeti
alkotások megjelenítése
Pályázhatnak: 14-18 éves
középiskolai diákok egyénileg vagy
csoportosan
Részletek: dr. Pethő Ágnes,
KGI Természetvédelmi Szolgálat, tel: 1/374-3647, KTM
Személyügyi és Oktatási Fő osztály, 1011
Budapest, Fő u. 44-50.; Sansz 1998/3. 41.o.
Határidő: szeptember 15.
(postabélyegző kelte)
Hirdető: 2Zsiráf
Szerkesztőség
Téma: “Az energia több mint
pénz. Óvjuk meg a Földet!” - rajz, képeslapterv,
novella az otthoni energiatakarékossági
lehetőségekről
Pályázhatnak:
diákok
Részletek: 2Zsiráf
Szerkesztőség, 1036 Budapest, Lajos u. 40.; Sansz 1998/3.
23.o.
Határidő: április
30.
Hirdető: a Pápai Kristály
szerkesztősége
Téma: a csernobili katasztrófa
következményei - novellapályázat, legfeljebb 4 oldal
terjedelmű prózai írás, mely a csernobili
katasztrófa magyarországi következményeit dolgozza
fel
Pályázhatnak: amatőr
írók
Részletek: P. Tófeji Vali, 8500
Pápa, Kilián ltp. 54.; Sansz 1998/3. 7.o.
Határidő: május
1.
Hirdető: Fővárosi
Önkormányzat
Téma:
kerékpártároló térítésmentes
telepítése a főváros területén
működő intézmények
részére
Pályázhatnak: hivatalok,
kereskedelmi, vendéglátó egységek,
kulturális, sport- és egyéb
intézmények
Részletek és adatlap: Bakoss
Borbála, Metróber Kft., tel: 252-6666/42-178m
Határidő: folyamatos
Hirdető: Mobilitás
Ifjúsági Szolgálat (MISz)
Téma: Fiatalok
Európáért - csereprogram Európai Uniós
országokba a 15-25 év közötti
korosztálynak
Részletek: Stark Mária, MISz, tel:
1/251-3337, fax: 251-3677, drótposta: cj7645@mail.kerszov.hu
Határidő: folyamatos
Forrás: Ökoszolgálat
Az Ökotárs Alapítvány
néhány friss adományi programjai
Általános pályázati program
civil szervezeteknek és kistelepülések
önkormányzatainak 300 ezer Ft-ig. Elbírálási
határideje: folyamatos
Együttműködési
pályázat környezetvédő civil szervezetek
által irányított szövetségek,
hálózatok vagy alkalmi koalíciók
részére 2 millió Ft-ig. Elbírálási
határidő: 1998. május 10.
Zöldmunka program cigányok és nem
cigányok együttműködését
elősegítendő.
A pályázatokkal kapcsolatos bármilyen
kérdéssel Farkas István programvezetőt kell keresni
a következő telefonszámokon: 1/1668866 vagy
1/2095624.
A PÁLYÁZATÍRÁS
"TÍZPARANCSOLATA"
- Ragadd meg a figyelmet - és tartsd is meg! A
támogató szervezetek százával kapnak
pályázatokat, akár minden héten.
Emlékezniük kell Rád!
- Használd a
támogató nyelvét! Biztosnak kell lenned abban, hogy az
általad használt kifejezéseken és
megfogalmazásokon ugyanazt érti, mint Te.
- Légy
magabiztos! Soha ne mondd, hogy "csinálnánk",
"szeretnénk", "próbálkozunk", de túl se
értékeld magad. Használd a következő
kifejezéseket: fogjuk, tesszük,
megcsináljuk.
- Légy érthető!
Pályázatod legyen áttekinthető, logikus, lehet egy
kicsit szellős. Ne bízz csak a helyesírás
ellenőrző programban!
- Falatka teória.
Mondandódat tagold akkora darabokra, amelyen nem kel az olvasónak
hosszan rágódni.
- Reális programmal
pályázz! Ne próbálj túl sokat
kérni vagy tenni! A jó munka kis léptékű,
rövidtávú, mérhető eredményt
hoz.
- Használd a támogató
kiírását! Minden ponton tartsd be az ott megfogalmazott
kívánalmakat.
- Lényegre, lényegre! Ha a
pályázat a napenergiáról szól, ne írj
a bálnákról!
- Hitelesség! Ez a
háttéranyagokban is szerepet kaphat, de látsszon a
pályázat egészén is.
- Teljesség. Ha
három másolatot kérnek, mellékelj három
másolatot!
(Dan Swartz nyomán a REC
kiadványából)
OLVASóINK íRTáK
ZÖLD ÓVODA ESZTERGOMBAN
Esztergom város szép környezetben
elhelyezkedő Zöld Óvodája igen sokrétű
programmal igyekszik aktív részt vállalni a környezeti
nevelésben. A nevelési munka legérdekesebb, a gyerekek
számára talán legemlékezetesebb része az
óvodán kívüli ismeretszerzés.
Évek óta kapcsolatban állunk a
városban működő Környezetkultúra
Egyesülettel, melynek tankertjében lehetőséget kaptunk
arra, hogy saját kis kertet gondozzunk, az ott termesztett
növényeket a gyerekekkel együtt feldolgozzuk és
elfogyasszuk.
Nyár végén a búza állt
“vizsgálataink” középpontjában. A gyerekek
először az óvodában ismerkedtek meg ezzel a fontos
gabonanövénnyel, majd egy közeli pékségben
figyelhették meg a kenyér készítésének
folyamatát. Ezután határoztuk el, hogy mi is
sütünk olyan perecet, amilyet az üzemben láttunk. A
tésztát együtt állítottuk össze, majd
kovászt készítettünk. A tészta
megsodrását mindenki maga végezte. Alig vártuk, hogy
megsüljön a perec és ropogtathassuk.
Ősszel madármegfigyelésen vettünk
részt a visegrádi Mogyoró-hegyen lévő Erdei
Művelődés Házában. A gyerekek az
intézmény fiatal és lelkes munkatársa, Tóth
Ákos vezetésével ismerkedhettek meg a
madárbefogás és gyűrűzés rejtelmeivel.
Az utazás és madarászás izgalmait a
gyönyörű játszótéren vezethették le
a gyerekek, miközben a vadasparkot is meg tudtuk nézni. A
kiadós játék és az ebéd után
Ákos vezetésével terepíjász programon
vettünk részt!
Szeptemberben egy helyi méhészt
látogattunk meg. Az érdekes munka bemutatásában
házigazdánk nagycsoportos unokája is részt vett, aki
a kalapjára húzott tüllfátyollal még a
kaptárbontásban is segédkezett. A gyerekek
testközelből ismerkedtek meg a méhekkel és a
kaptár felépítésével anélkül,
hogy bármilyen probléma adódott volna. A program
után szőlőkóstolásra is sor került. A
gyerekeknek legjobban a hamburgi muskotály ízlett.
A Takarítási Világnap
alkalmából az esztergomi Öko-kertbe látogattunk el,
ahol szelektált hulladékgyűjtésre alkalmas
konténerekbe rakhattuk az óvodában külön
gyűjtött papírt és műanyagot, valamint a
veszélyes hulladékok közül az elemet, míg a
konyhai és kerti hulladék saját kis
komposztálónkra kerül. A helyi
hulladékgyűjtő Rumpold Kft. saját buszával
még a szeméttelepre is kivitt bennünket. Itt meglepő
rend és tisztaság fogadott. A gyerekeknek megmutatták,
hová kerül az általuk különgyűjtött
hulladék és hová a vegyes szemét.
Az óvoda programjairól alkalmanként a
helyi sajtóban is olvashatunk híradásokat.
Reméljük, élményeikre a gyerekek nem csupán
ezeknek a híradásoknak köszönhetően fognak majd
emlékezni, hiszen az ismeretszerzést az aktivitás, a
természet és az öröm szőtte át.
Búzási Lászlóné
óvodavezető helyettes, Sajtos Zsuzsanna
óvodapedagógus
GYERMEKEKKEL A
KÖRNYEZETÜNKÉRT!
(HÍREK A KRASZNA
PARTJÁRÓL)
A környezet védelme napjainkban az iskolák
fontos feladatává vált. Az itt folyó
tevékenység pedig csak akkor lehet kellően hatékony,
ha olyan módszerekkel történik, melyek
eredményeként a gyerekek belső szükséglete lesz
a környezet védelme érdekében való
cselekvés. Ez az állapot természetesen csak fokozatosan,
lépésről-lépésre alakul ki. Iskolánk
fontos feladatának érzi, hogy ebbe a folyamatban aktívan
beavatkozva, részt vállaljon a gyermekek környezeti
tudatosságának fejlesztésében.
Meghirdettük a “Gyalog vagy
kerékpárral” akciót, melynek
eredményeként sikerült az iskolába autóval
szállított gyerekek számát jelentősen
csökkenteni. A feltételek szerencsére adottak voltak, hiszen
jól kiépített járdák és
kerékpárút is vezet az iskolához.
Hogy még tisztább levegőt
szívjanak gyermekeink fásítottuk az iskola udvarát
és a környéket. Az akcióhoz a facsemetéket az
önkormányzat vásárolta meg.
Immár évek óta őszi és
tavaszi szemétszedési akciót hirdetünk, melyről
kábeltévén értesítjük a
lakosságot. Különösen óvjuk a Kraszna-parti
területeket, ahol szeretnénk elkerülni, hogy
szemétlerakó hely jöjjön létre.
Kis folyónk védelme érdekében
részt veszünk a “Folyófigyelő
Hálózat” munkájában is. Ebben az évben
az ásott kutak vizét vizsgáljuk. A víz
szennyezettségéről terveink szerint minden kút
tulajdonos értesítést kap majd.
Célunk, hogy a gyerekek munkájuk során
érezzék a környezetükkel szembeni
felelősséget, legyenek nyitottak a környezetüket
érintő kérdésekre, és tudjanak másokat
is megnyerni a környezetvédelmi
tevékenységre!
Szabó Károlyné (Kocsord)
ISKOLAKERT-TELEPÍTÉSI
TAPASZTALATOK
Körülbelül 10-12 éve
próbálkozunk már fatelepítéssel és
kezdetben sokat bosszankodtunk, amikor tanulóink egy-egy
fácskát kitapostak - persze nem rosszindulatból. A
fák picik, a lendület viszont nagy a játék
közben. Rájöttünk, hogy észrevehetővé
és egy kicsit védetté kell tennünk a
facsemetéket.
Nálunk erre legjobban a kő vált be.
Szerencsére akadnak a faluban kővel dolgozó mesterek, akik
a hulladék kődarabokat készséggel odaadták az
iskolának. A csemeték tövét ezekkel körberakva
könnyen védettebbé tehettük kis parkunk
növényeit.
Egyéb tapasztalatainkat is megpróbáltam
pontokba szedni:
- Olyan területekre kell a csemetéket telepíteni, amelyet
nem használnak a gyerekek játékterületnek.
Erről akár beszélgethetünk és meg is
egyezhetünk velük a telepítés előtt.
- Nem
ajánlatos egészen fiatal csemetéket ültetni, mert
azokat a gyerekek végképp nem veszik észre.
- Érdemes az ültetőgödröt jó előre
kiásni, előkészíteni, mert ez
megkönnyíti a fák megeredését.
- A
kővel, farönkkel körbevett fácskák mellé
szúrjunk le kis táblát a fa nevével. Ennek
oktatási célja is jelentős. Ezt a védett
területet azután a tanulók hagymás
növényekkel telepíthetik be.
- Gondoskodni kell a
rendszeres öntözésről! A mi biológiai
munkaközösségünk az osztályfőnöki
munkaközösséggel karöltve minden osztálynak
tervezett 2 olyan órát, amelyet kifejezetten az iskola
parkjának szépítésére fordítottunk.
Így remélem, hogy néhány
éven belül szép kertnek örülhetünk, s ugyanezt
kívánom minden kollégámnak is.
Török Tamásné
(Taksony)
Mily megdöbbentő látvány, amikor egy
civilizáció önmagát pusztítja el azért,
mert a gyökeresen megváltozott körülmények
között képtelen átértékelni az
általa követett gazdasági ideológiát. (Sir
James Goldsmith)
KÖRNYEZETVÉDELMI
VETÉLKEDŐ-SOROZAT KISKANIZSÁN
A Kiskanizsai Általános Iskola
környezetvédelmi szakköre levelezős
játékot hirdetett meg 7. osztályosok részére.
A felhívást követően 7 iskola 10 csapata jelentkezett
a több fordulóból álló játékra.
A csapatok először nevet választottak,
majd emblémát készítettek. Már ebben az
első fázisban is elmondható, hogy mind az ötletek,
mind a technikai kivitelezés nagyszerűek voltak.
A valódi első fordulóban a Kanizsa
és a Zalai Hírlap hasábjaiból kellett
környezetvédelemmel kapcsolatos írásokat,
képeket gyűjteni. Saját felvételeket is kellett
készíteni azokról a látnivalókról,
amelyeket környezeti értékként értékelt
a csapat.
A téli hónapokban madarakról
gondoskodtak a résztvevők. A szünet előtti
utolsó napon egy feladatsor kitöltésére is sor
került, melynek egyik érdekessége az
“attitűd-mérő teszt” volt. A 22
kérdésből álló anyag
válaszaiból megtudtuk, hogy mi a gyerekek véleménye
a természetről, a természetvédelemről, a
vadászatról, illetve mit tennének
környezetükért.
A döntő játékra április
17-én kerül sor. A verseny zsűrijében és a
díjazásban részt vállaló
támogatóink:
- a Nagykanizsai Városvédő Egyesület
- a Park
Szolgáltató Kft.
- a Saubermacher Ryno
Hulladékgyűjtő Kft.
A
beérkezett munkákból kiállítást is
szerveztünk, melynek a Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület, a Zala Megyei Pedagógiai Intézet, a
Batthyány Lajos Gimnázium, illetve Nagykanizsa
Polgármesteri Hivatala szervezésében március
21-én megrendezett konferencia adott otthont.
Dömötör Miklósné
a játék szervezője
szakkörvezető
MEGSZÜLETETT AZ
ÁLLATVÉDELMI
TÖRVÉNY
Az Országgyűlés 1998. március 16-i
ülésnapján elfogadta az állatok
védelméről és
kíméletéről szóló
törvényt. Az alábbiakban összefoglaljuk a
törvény legfontosabb pontjait azzal a megjegyzéssel, hogy az
csak 1999. január elsején lép hatályba. A
szövegben található vastag betűs kiemelések a
Hálózat szerkesztősége által legfontosabbnak
ítélt részek.
A törvény első fejezete az
általános rendelkezéseket tartalmazza. Ez a fejezet
fogalmazza meg a törvény célját is: “E
törvény célja, hogy elősegítse az
állatvilág egyedeinek védelmét, fokozza az emberek
felelősségtudatát az állatokkal való
kíméletes bánásmód
érdekében, valamint meghatározza az állatok
védelmének alapvető szabályait.” Ebben a
fejezetben találhatók a törvény
értelmezése szempontjából fontos alapfogalmak,
illetve az állatok azon csoportjainak felsorolása, amelyekre a
törvény vonatkozik.
A törvény második fejezete az
állatok védelmének általános
szabályait írja le. Itt fogalmazza meg, hogy az
állattartó kötelessége az állat fajának,
fajtájának, korának, nemének és
élettani állapotának megfelelő
körülményekről való gondoskodás. Fontos,
hogy “a megkötve tartott vagy mozgásában egyéb
módon korlátozott állat számára is
biztosítani kell a zavartalan pihenés és a
sérülésmentes mozgás
lehetőségét.” A törvény egy igen
érdekes és reményt keltő pontja szerint: “a
kedvtelésből tartott állat ürülékét
az állattartó a közterületről köteles
eltávolítani.”
Ebben a fejezetben olvashatunk még az
állatviadalok teljes tilalmáról, valamint arról,
hogy “az állatot nem szabad kínozni; a
kíméletét nem biztosító módon
szállítani; a
teljesítőképességét meghaladó
teljesítményre kényszeríteni.” Ez a fejezet
fogalmazza meg, hogy “az ember környezetében tartott
állat . . . tulajdonjogával, tartásával felhagyni
nem szabad. Az állat elűzése, elhagyása vagy
kitétele tilos.” Itt találhatunk szabályokat az
állatok életének - súlyos betegség
esetén történő vagy étkezési
célú - kioltásával kapcsolatban is.
A harmadik fejezet a vágóállatok
és a veszélyes állatok tartásának
feltételeit és körülményeit szabályozza.
A negyedik fejezetben az
állatkísérletekkel kapcsolatos szabályozás
található. Itt fogalmazza meg a törvény, hogy
“állatkísérlet kizárólag
nyilvántartásba vett intézményekben és
engedély alapján végezhető.” “Az
állatkísérlethez engedély abban az esetben
adható, ha az emberi vagy állati betegségek
megelőzéséhez, felismeréséhez,
gyógyításhoz, oktatási,
igazságszolgáltatási, valamint egyéb
tudományos cél eléréséhez
szükséges.” “Az állatkísérlet
végzésére feljogosított és
nyilvántartott intézményekben munkahelyi
állatkísérleti bizottságot kell létrehozni
és működtetni.” Fontos, hogy
“állatkísérlet végzésére
- ha csak az oktatás céljából más nem
következik - oktatási intézményben senki sem
kötelezhető.”
A törvény V. fejezete az állatok
szállításával, VI. fejezete az
állatkertekkel, VII. fejezete az állatpanziókkal és
állatmenhelyekkel kapcsolatos szabályozást tartalmazza.
A VIII. fejezet az állatvédelmi feladatok
pénzügyi fedezetével kapcsolatban tartalmaz fontos
megállapításokat, például
említést tesz a későbbiekben bevezetendő
“állatvédelmi
hozzájárulásról”, amelyet - mint egyfajta
termékdíjat - bizonyos termékek
megvásárlásakor kell majd fizetnünk. Itt tesz
említést a törvény az állatvédelmi
bírságról is.
A IX. fejezet kifejezetten az állatvédelmi
bírság kiszabásával foglalkozik: “aki
tevékenységével vagy mulasztásával az
állatok kíméletére, védelmére
vonatkozó jogszabály, vagy határozat
előírását megsérti . . .
állatvédelmi bírságot köteles
fizetni.
A utolsó két fejezet legfontosabb pontjai
szerint: “az állatokkal szembeni megfelelő
magatartásra, gondoskodásra nevelést, az állatok
megismerését az oktatás és ismeretterjesztés
eszközeivel is elő kell segíteni.” Ezen feladatok
végrehajtását “az állami és
önkormányzati szervek, valamint az oktatási
intézmények kötelesek
előmozdítani.”
NÉPSZERŰ TUDOMÁNYOS ESTÉLYEK A
TIT STÚDIÓBAN
A TIT múlt századi hagyományait
elevenítették fel a szervezők azzal az
előadássorozattal, amelyben tudományos
közéletünk rangos személyiségeit nyerték
meg, hogy beszéljenek szakmai életútjukról,
ismertessék kutatásaikat, szakterületük legújabb
eredményeit egy-egy, a közgondolkodást is
foglalkoztató probléma magyarázatával.
Helyszín: TIT Stúdió földszinti
klubja: Budapest, XI. Zsombolyai u. 6.
április 22. 17:00 Kiss Dezső
akadémikus: Miből épül fel a világ?
(Kalandozás az atomrészecskék
között)
május 6. Marx György akadémikus: A
“Marslakók” legendája (magyar tudósok, akik a
XX. sz. történel- mét
alakították)
május 20. Beck Mihály akadémikus: A
megismerés határai a kémiában és a
kémián kívül
A szervezők kérik a hallgatóságot,
hogy részvételi szándékukat lehetőség
szerint előre jelentsék be a következő
telefonszámok valamelyikén: 1669-019, 1850-514, 1669-064, vagy a
1850-414-es számú telefaxon. A rendezvényekre a
belépés díjtalan!
április 22 - 24. (szerda - péntek)
A Kőzetek, Ásványok és
Kristályok Csodálatos Világa -
kiállítás
Helyszín: Budakeszi, Fő út 108.
(Erkel Ferenc Művelődési Köz pont)
Rendező: Zsámbéki Medence
Tájvédelmi Egyesület
Érdeklődni: Tóth Katalin,
23/342-318
április 25. (szombat)
Föld Napja ´98 - kerékpárral
Debrecen belvárosáért
Találkozó: Debrecen, MÁV
nagyállomás parkolója, 9:30 óra,
Rendező: Városi Biciklizés
Barátai Debreceni Csoportja
Érdeklődni: VBB Debreceni Csoport,
30/670-167
április 25 - 26. (szombat - vasárnap)
Madárfelismerő tábor
Helyszín: Baks
Rendező: Magyar Madártani
Egyesület
Érdeklődni: Fodor András,
27/346-120,
április 25-26. (szombat - vasárnap)
“Gyerekek a képernyő
előtt” - A virtuális környezet és az
ökológiai kultúra - szeminárium
Helyszín: Bp. III., Miklós tér 1.
(Selyemgombolyító)
Szervező: Ökológiai Kultúra
Fejlesztéséért Alapítvány
Érdeklődni: Szilágyi
Zoltán, 1/250-0424
május 8. (Péntek) 16 óra
Vásárhelyi Tamás: Városi
életterek, urbánus élőlények -
előadás
Helyszín: Bp. Ludovika tér 6. (Magyar
Természettudományi Múzeum új
épülete)
Szervező: Fiatalok Természetismeretei
Klubja
Érdeklődni: Rogovszky Zoltán,
1756-748, vagy 2038-933
május 11. (Hétfő) 17:00
Magyar László és Magyar Laura: Mi
újság Székesfehérvárott?
Helyszín: Bp. Szentkirályi u. 49.
Szervező: Bokor Ökocsoport
Érdeklődni: dr. Dőry István
26/318-797
május 16 - 17 (szombat - vasárnap)
Az organikus kultúra és az
ökológiai tudatosság
Helyszín: Bp. III., Miklós tér 1.
(Selyemgombolyító)
Szervező: Ökológiai Kultúra
Fejlesztéséért Alapítvány
Érdeklődni: Szilágyi
Zoltán, 1/250-0424
Szerkesztő: Dr. Dőry István
Felelős szerkesztő: Munkácsy
Béla
A szerkesztőség postacíme:
2000 Szentendre, Kovács L. u. 16.
A lap a szentendrei GB Nyomdában készült
környezetbarát újrahasznosított
papírra.
A lap megjelenését a
Környezetvédelmi és Területfejlesztési
Minisztérium támogatta.