Advent Déván
Beszámoló egy árvaházról, egy betlehemező társaságról és az útról, amit mindannyiunknak
be kell járni.Egy régi bölcsesség szerint utazni annyi, mint önmagunkkal
találkozni. Ha útra kelünk eltávolodunk mindennapjainktól, új és új dolgokkal
találkozunk, amelyek azután formálnak, és talán jobbá tesznek minket – főként,
ha nyitott szemmel, és kivált nyitott szívvel járjuk be a kitűzött utat.
Egy kedélyes, évről évre változó, átalakuló baráti társaság minden karácsony
közeledtével útnak indul, hogy egy régi erdélyi misztériumjátékkal és némi
önszorgalomból gyűjtött adománnyal a tarsolyában, bekopogtasson kisebb-nagyobb
határontúli magyar közösségek ajtaján. Céljuk a találkozás. Találkozás a
misztériumjátékon keresztül a karácsony titkával, ami bizonyosan több mint
egyfajta múzeumi dísztárgy vagy „kulturális örökség” – élő és megélhető valóság!
Találkozás a napi rutin mellett a cimborákkal, akikről – bár lehet, hogy
együtt töltjük napjainkat – mégis olyan keveset tudunk. És találkozás a másik
„Magyarországgal,” amelyről talán néha hallunk, talán olvasunk, de amelyről
olyan keveset tudunk. Trianon legnagyobb tragédiája, amint egy udvarhelyi
fiatalember mondta, hogy más-más utakon járunk. Másként éljük az életünk:
más-más színű az útlevelünk, más és más esti mesét nézünk, és más vicceken
nevetünk.
Idén Dévára, a dévai ferencesek által fenntartott árvaházba vitt az útjuk.
Aki egyszer meglátogatja ezeket a gyermekeket, az egy életre szóló élményt
szerez. „Déván könnyű látni, hogy létezik a rossz, de könnyű elhinni – mert
látjuk! – hogy lehet ellene tenni.” – mondja egyik útitársunk, Emese. És
tényleg utána semmi sem lesz ugyanaz, ami volt.
Idén Budakeszi és Zugliget plébániájának fiataljaiból állt össze a misztérium
játékot hordozó csapat, akik a vizsgaidőszak és az érettségi előtt kötelező
félévi hajtásból loptak el félórákat a próbákra és az előkészültekre. Amikor
a busz elindult nehéz volt összeszámlálni ki mindenki tett hozzá valamit
ehhez az utazáshoz. Kis és nagy dolgokról egyaránt szó volt – mindenki tehetségéhez
és idejéhez mérten segített. A Prohászka gimnázium diákjai, tanárai, a szülők,
a rózsafűzértársulat, a legkülönfélébb munkahelyi közösségek segítségével
majdnem 200 000 forint, sok játék és ruhanemű gyűlt össze. A Sashegyi Gyermek
Alapítvány a buszbérlés költségeihez járult hozzá.
***
A dévai kolostor a strada Progresului-ban, a Progresszió, azaz a Haladás
utcában áll. A megzuhant „Ceausescu-barokk” blokk-épületeken rozsdás foltok
hirdetik a hajdanvolt eszme életidegenségét. A posztszocialista nyomorral,
amely gyámoltalan fejét itt is elpusztuló városokra fekteti, mégsem itt találkozunk,
hanem azokban a történtekben, amelyeket az egyes családokban mesélnek mosolygós
szemű gyermekekről. (Itt egy-egy lakásban 7-10 gyermek él együtt egy nevelővel.
Őket hívják családoknak.) Testvérpár, akiket szüleik a 72 éves nagymamánál
felejtettek, aki 300 000 leies nyugdíjából igyekezett életben tartani őket.
A vajdahunyadi fantom-blokkból vagy a szászvárosi sátortáborból ideszármazott
gyermekecskék, akik hétszámra nemhogy nem ettek, de nem is aludtak a hidegtől.
Az előadáson könnyes szemek kísérik József és Mária szálláskeresését, a hideg
betlehemi éjszakában. Saját élményeik elevenednek meg. És a szereplők érzik
ezt.
Délután a családoknál járunk. Igazi otthonokba, és – nem túlzás! – igazi
családokba csöppenünk. Tiszta, rendes lakásokba érkezünk, ahol megvan mindenhez,
ami az élethez szükséges. Van kenyér és tej, pityóka és lekvár, ami csillapítja
az éhséget. Radiátor, ami elűzi a hideget. Lámpa, amelynek sárga fénykörében
összegyűlhet a feszület alatt, az ebédlőasztal mellett esténként a család.
És ezek a családok is ugyanúgy küszködnek a mindennapokkal mint mi mindannyian.
A gyermekeknek ugyanúgy tanulni kell, ugyanúgy megfáznak, ugyanúgy haszontalankodnak,
ugyanúgy elfelejtik, elvesztik és egyáltalán.
Mi hozta őket közel egymáshoz? Őket, akik egymást egy évvel, egy hónappal
ezelőtt talán nem is ismerték, s akik egymás nélkül egyedül éltek. Hogyan
futott össze az életük útja egy helyre? Kétségen kívül áll a Gondviselés.
És a Gondviselés eszköze egy ember volt. Egy ember, aki találkozott az Isten
szeretetével, s aki élete útját ennek a szeretetnek a jegyében járja. Böjte
Csaba – Csaba testvér, ferences szerzetes. Póztalan ember, mint általában
azok, akik mindennap a jó érdekében dolgoznak. A szeretet naponta tetteket
követel tőle: több mint 350 gyermekről kell gondoskodnia. Élelemről, pénzről,
ruháról. Tankönyvről, tanítóról, jó szóról. Most éppen új terven gondolkodik.
Minden gyermek számára szeretne patrónust találni. Lehet az egy-egy közösség,
tehetős magánszemély, aki úgy adna, hogy éveken keresztül nyomon követné
a kiszemelt gyermek sorsát. (Egy gyermek napi ellátása nagyjából 1 euróba
kerül. Az állami támogatás ennek csak töredékét teszi ki – és nem is jár
mindenki után.) talán kerülnek ilyen patrónusok is.
Amint kerültek társak a mindennapi munkához. Társak, akikkel együtt lehet
járni az úton. A Magyarországon honfitársai által lerománozott tanárnő, aki
csak pár napra jött el Dévára körülnézni. A férje által szó nélkül elhagyott
édesanya, aki most a saját két fia mellett másik hetet nevel. A sikeres kommunikációs
szakember, aki idehaza „ciklusokon átívelően” két miniszter számára írt beszédeket.
A bohém német polgári szolgálatos fiú, aki élete egyik nagy kalandjába vágott
bele. Ők – bár lehet, hogy nem maradnak itt örökké – ebben a munkában megtalálták
a lelki békéjüket. Rájuk is igaz az Írás szava, amely az úton előttük járó
Szent Ferencet is elérte: „A kő, amelyet félredobtak az építők, az lett most
szegletkővé ISTEN országában.”
És kerültek társak messzebbről is. Német és osztrák szervezetek, alapítványok
és magánszemélyek, akik lehetővé tették az otthon kibővítését, és imádságaikkal
meg persze pénzadományaikkal tovább segítik mindennapjaikat. Ottjártunkkor
érkezett a Szent Imre gimnázium diákjainak 600 karácsonyi csomagja, amelyek
a budai gimnazisták jó szívét és Pesti Ágnes szervező munkáját dicsérték.
Nem csak a csomagban rejtőző ajándékok, de a szépségesen gondos csomagolás
is a karácsony melegét idézi. Amint a gyermekek a csomagokat bontogatják
és örülnek, a küldőkre gondolok. Sajnálom, hogy nem láthatják ezt az örömet.
***
Csaba atya a darab végén érkezik meg Budapestről. Fáradt, de még nevelői
értekezlet lesz. Ez egy kötetlen megbeszélést takar, ami mindenképpen szükséges,
hogy menjen a szekér. Átadjuk, amit hoztunk. Cserébe miénk a kitüntetés és
a jutalom, hogy a nevelők helyett elaltathatjuk a gyermekeket. Ez persze
nem egyszerű feladat: a kislányok még énekelni és rajzolni szeretnének, a
fiúk a Mátrixot nézik angol nyelven, román felirattal és sokat nevetünk.
De minden jónak vége szakad egyszer. Az imádság után elcsöndesedő, sötét
szobákban az ágyak mellett ülve – miközben odakint esik a vakítóan fehér,
csontighatolóan hideg hó – valami nagy-nagy békességgel találkozunk.
***
Indulunk haza. Hosszú érzelmes búcsúzás. Repülő és becsapódó hógolyók mindenütt.
Címcserék és nyári tervek.
A buszon azután megcsendesedünk. Annácska és Móni a kis Jézustól búcsúzó
Boldiszár király szavait írja az emléklapra:
„Most lelki örömmel megtérünk földünkre,
bárha minden dolgunk így mehetne végbe.”
Forrás:
Gondola
2002. december 19., csütörtök (engrin)