ÉHES VOLTAM ÉS NEM ADTÁL ENNEM!
Néhány gondolat a terrorizmusról:
A történelem az ember tanító mestere.
476 Roma kapui előtt ott álnak Alarik gótjai. Kegyetlen harc folyik. Egy
végzetes éjszaka a romai rabszolgák kinyitják a vár kapuit és a beözönlő barbárokkal
együtt lángba borítják azt a keresztény várost, melynek polgárai bár ismerték
a szeretet Istenét, tetteikben mégsem követték azt, hisz tömegeket tartottak
rabszolgasorsban. Sajnos észak-Afrika virágzó keresztény városai sem vállaltak
szolidaritást a rabszolgákkal, a szegényekkel. Pár ezer vandál harcos lángba
borított mindent. A csőcselék, a nincstelen emberek, a barbárokban felszabadítót
láttak és a remetékkel, az alexandriai iskolával oly szépen induló kereszténységet
évezredekre kiirtották Afrika földjéről.
Tudnunk kell, hogy már itt ezen a földön szörnyű következményei vannak annak,
ha a szegényeket, az elesetteket nem karoljuk fel Krisztus szeretetével. Az
irgalmas szeretet parancsa nem fakultatív. Nem egy a sok liturgikus és más
jellegű előírások között, hanem az egyetlen, melynek a megélésétől függ úgy
a földi, mint az örök életünk.
Milyen másképp alakult volna minden, ha Mohács előtt a magyar urak, püspökök,
legalább felit a földjeiknek oda adták volna a szegényeknek, a jobbágyoknak.
Az akinek valamije van, azt meg akarja védeni. Akinek semmije sincs annak
minden mindegy. A középkor magyar kereszténysége nem osztotta meg javait saját
vérével, és így a csatamezőn magára maradva mindenét elvesztette a pogányokkal
szemben. Prohászka felszólította kora keresztény társadalmát a szegényekkel
szembeni szolidaritásra. Sajnos vörösnek, kommunistának bélyegezték, és kikacagták.
Történelmi tény, hogy azok akik Prohászkát elítélték, azok saját bőrükön
tapasztalták meg a kommunisták által felheccelt csőcselék kegyetlenségét.
A hatalmas egyházi birtokok órák alatt elolvadtak, a nagy keresztény földbirtokosok,
gyárosok vagyona szintén a "nép" kezébe került, és ott sajnos az évek alatt
teljesen leépült, és széthullott minden. Isten új lehetőséget adott a kelet
Európai országoknak 1989-es fordulattal. A kérdés most is ugyanaz: Éhes vagyok!
Ennem adsz-e? Ruhátlan vagyok! Felruházol-e? Tudatlan vagyok! Tanítasz-e?
Durva, műveletlen, nyomorult vagyok! Foglalkozol-e szeretettel, jósággal,
irgalommal velem? Bűnös , tékozló fiú vagyok! Le tudsz-e hajolni a tékozló
fiú apjának szeretetével, megbocsátó jóságával hozzám? E kérdésekre adott
válaszunktól függ a jövőnk.
Engem a nagyvilág bajai mellett nagyon foglalkoztat kis szűk térségünk gondjai.
A nagy világégést is előidézhető nagyhatalmi erőfeszítések, nem fogják megtisztítani
a világunkat az erőszaktól, ha ott, ahol élünk mindannyian nem lépünk rá a
szeretet, a szolidaritás útjára.
Nálunk Hunyad megyében óriási a testi-lelki nyomor, a munkanélküliség a
hivatalos becslések szerint a megyében elérte a 30%-ot. Amennyiben nem sikerül
a munkanélküli szegény emberek, bányászok gondjait megoldani, az elkeseredett
emberek mindent szét fognak verni. Hiába építünk magunknak bármit a csőcselék
mindent el fog venni tőlünk.
Egyetlen járható út a Krisztus útja, az önzetlen szeretet útja, a szegényekkel
való totális szolidaritás. A bányász munkás megmozdulások bebizonyították,
hogy nem az a fontos, hogy kinek van igaza, vagy joga bármihez. Az Isten mindig
az éhes ember mellett áll, mindig annak van igaza, aki a létéért küzd. Neki
joga van enni, életben maradni, és ha te nem segíted, nem tanítod meg halászni,
megélni, akkor tőled, a krisztusi szeretetről megfeledkezettről elfog venni
mindent. A szeretet parancsa nem pusztán jólneveltség kérdése. Amennyiben
megfogy a szeretet egy közösségben, egy társadalomban, annyiban az a közösség
társadalom megszűnik létezni. A melletted élő szegénytől, ha elfordulsz,
az élettől, a jövődtől fordulsz el. A szociális kérdések, lehet, hogy a nyugati
egyházaknak nem jelentenek prioritást, mert ott maga a társadalom annyira
keresztény, hogy felvállalja és megoldja a nyomorúság különféle gondjait,
de nálunk az egyház Szent Ferenc, Páli Szent Vince, Néri Szent Fülöp szellemében
és lelkületével kell a plébániákba, közösségekbe belesimuljon. Az önzetlenséget,
a lemondást az Úr már ezen a földön százszorosan jutalmazza. Tudomásul kell
vennünk, hogy ezen erények hiányát százszorosan sújtja. Nekünk itt dél-Erdélyben
fizikai létünk is veszélybe kerül, ha nem osztjuk meg mindenünket a szegényekkel.
Ez a felismerés vezetett oda, hogy a dévai kolostorunk után a Szászvárosit
is, a provinciánk elöljárói átengedték a legszegényebbeknek, az árva, családból
kihullott gyermekeknek. Számomra csodálatos Szent Ferenci élmény volt bevinni
a szegény árva gyerekeket ebben a szép, felszerelt kolostorba, és azt mondani,
hogy mától ez a ti otthonotok. Ti fogtok itt aludni, enni, tanulni, emberé,
keresztényé válni. Mikor minden szépen helyre került, és minden gyermek megkapta
az ágyát én csendesen kimentem a kolostorból. Megálltam kint és visszanéztem
az esti szürkületben. Az ablakokon kiszűrődött a fény, kihallatszott a boldog
kacagás, a nevelők jóságos és szelíd hangja. A szívemet átjárta a boldog öröm,
éreztem, tudtam, hogy az Úr, s az Ő szolgája, Ferenc szelíden mosolyog, és
végtelen kegyelmekkel ajándékozzák meg népünket, egyházunkat, ferences provinciánkat.
Jelenleg 287 (mostanra ez túllépte a 350-et (a szerk.)) gyermeknek adunk
szállást, naponta enni Déván és Szászvárosom. Munkánkat sok-sok nagyszerű
ember támogatta mostanig. Ez alkalommal is köszönöm jóságukat, továbbra is
számítok szeretettükre, segítségükre.
Csaba t.