Magyar Hírlap

A szerzetes és az utcagyerekek
2001-11-23 23:03

Magos Déván a kolostor 1718 óta áll. A ferences szerzetesek építették, iskolát is nyitottak benne, s attól fogva múlhattak a századok. 1948-ig, amikor is a kolostort államosították, az iskolát megszüntették, a szerzeteseket pedig eluzték. Az épületben irodák nyíltak meg víz- és gázszerelo muhelyek, és telhettek megint az évtizedek. 1970-ig. Akkor az Úr megharagudott, mert nagy árvizet zúdított Dévára. Az épületbol az emberek kimenekültek, a kolostorra lakat került, s attól fogva már csak az ido pusztított. Huszonkét esztendeig. A kolostor ajtajához két ferences szerzetes akkor lépett. A lakatokat sorra leütötték, és a kolostort szép csöndben visszafoglalták.
Csaba atya, merthogy o volt az egyik kolostorfoglaló, büszke is. Arra, hogy egyházmegyéjükben a dévai volt az egyetlen egyházi ingatlan, amely jogos tulajdonosához, a ferences rendhez visszakerült.
Déva városát vagy százezren lakják, Böjte Csabáékat a nagy illegalitásban mégsem zavarta senki. Így történhetett, hogy a szerzetesek hónapról hónapra újabb helyiségeket hódíthattak vissza.
- Nem kellett arról senkinek tudnia - magyarázza Csaba atya -, mi folyik nálunk. Idonként jöttek állami emberek, akik azt kérdezték: miért csináljuk? Miért fogadunk a kolostorba utcagyerekeket, ha nem szabad és nem lehet? Végighallgattam oket, azután azt válaszoltam, jó. Fogják a gyerekeket és vigyék. Vissza, ahonnan jöttek. Állomásra, hegyekbe, ajtó-ablak nélküli házakba vagy a dobozba az ágy alá, amit mikor kihúztunk, egy kislányt láttunk, olyan kétéves formájút. Csak késobb derült ki, hogy már hat is elmúlt, hogy egy télen át olyan lakásban élt Udvarhelyen, ahol nem volt futés. A kislány meg is fagyott, a növése akkor állhatott le.
A dévai kolostorba a gyerekeket egész Erdélybol hozzák. Kis koldusokat, akik napjaikat utcákon vagy vasútállomásokon töltik, s akiket sajnálatból és szánalomból vasutasok, postások, papok és jó lelku asszonyok kísérnek a dévai ferencesek kolostorába.
Arra a kilencéves kislányra - meséli Csaba atya - például egy pap bukkant. Fönt a hegyekben. Mert a plébános elment sajtot venni, s mit lát a juhnyáj mellett? Kikérdezte nyomban a pásztorokat, s azok meséltek. Az anyáról, aki elment, és az apáról, aki jó pásztor volt, csak elzüllött, alkoholista lett. A plébános csóválta a fejét, azután telefonált. Dévára, a kolostorba, hogy fordultával küldene egy kislányt. De mikorra a kíséro asszony megérkezett, már bizony két kisgyerek volt vele. Mondom is az asszonynak, az egyiket vigye vissza, mert mindössze egyetlen helyem van s egyetlen ágyba hogyan fektethetnénk két gyereket. De az asszony csak nem engedett. Hogy o a plébános úr megbízását teljesíti, o a gyerekeket akkor is itt hagyja, csináljunk velük eztán, amit akarunk. Már nyolc éve, hogy ez a két gyerek velünk van. Hunyad megyével kezdeném - mondja Csaba atya. - Vagy inkább avval, hogy Romániában a gyerekek tíz százaléka nem jár iskolába, az utcákon él. Vagy olyan házakban, amelyeknek se ajtaja, se ablaka, és nincs víz, villany, és már az is jó, ha az egész házban egyetlen parányi lyuk akad, amit be lehet futeni. Hunyad megye valamikor az ország egyik legiparosodottabb vidéke volt. A Zsil völgyében például 200 ezer szénbányász élt, és a közeli Nyugati-érchegységben is számos színesfém- és aranybánya muködött. Tisztítók, finomítók, vasöntödék, az egyik hatalmas öntöde épp Vajdahunyad várában. Hogyne kellettek volna az eros fiatalok, akiket nemcsak Erdélybol hoztak, hanem az egész országból, hogy itt, Dél-Erdélyben telepedjenek le. Le is telepedtek, családot alapítottak, sok gyermeket vállaltak. Aztán jött a fordulat, az 1989-es év, mely után se román szén, se román vasérc, se román traktor, de még tank se kellett senkinek. A gyárak, üzemek, öntödék és bányák sorra bebukódtak, az eros fiatalok utcára kerültek, a családok széthullottak. Azt a vásárhelyi asszonyt is elhagyta a férje. Mi egyebet tehetett, egy-másfél millió lejért újságot kezdett árulni a piacon. Eloször csak a házbért és néhány számlát nem tudtak kifizetni, azután mert enni kell, már egyetlenegyet sem. Idovel a villanyukat, a vizüket és a gázt is kikapcsolták, a bünteto kamatok közben egyre nottek, s a család egyszerre csak azzal szembesült, hogy az adósságuk már 15 millió lej. Ilyenkor az emberek - mondja Csaba atya - általában összeroppannak, kétségbeesnek, s gyerekeiket ekkor juttatják el hozzánk. Az a Zsil-völgyi asszony is, akinek a mérnök férje - megunva a nyomort, a munkanélküliséget - fogta magát és elment. Eltunt Jugoszláviában. A családja itthon elobb kisebb lakásba költözött, aztán egy nap a gyerek kimaradt az iskolábólÉ Kérdezem az asszonyt, miért. Hát mert heteken át a gyereknek nem volt mit enni adjon, csak egyetlen bögre cukros vizet. A gyerek nem bírta, egy nap az iskolában összeesett, a tanítóno meg azt üzente, ameddig a gyereknek enni nem ad, iskolába ne küldje. A gyerek ügyes, nyáron került hozzánk, kapott végre enni rendesen, és hamarosan elso lett az osztályban, atlétikában pedig huszonkettedik az egész országban. Ügyes és értelmes gyerekek így veszítenek évet, éveket.
Ha nincs se villany, se futés, és már a vizet is literenként kell megvenni - literjét 5 ezer lejért -, elofordul, magyarázza Csaba atya, hogy a gyerek bebüdösödik, megtetvesedik, s abban a pillanatban az iskolák be nem engedik. Múltkor beállított hozzánk egy asszony, hogy a gyerekeit befogadnánk-e. Mind a négyet. Háromra mondtam igent, a negyediket túl kicsinek találtuk, hiszen még szoptatós, mindössze féléves. Elmúlt a tél, jött a tavasz és az asszony hív. Temetni. A negyediket, a kicsit, aki négy és fél kilósan egyszeruen éhen halt. Mi mást mondjak? Jönnek az anyukák. Az egyiknek a karján nyolc hónapos kisbaba. Magyaráz az anyuka, nincs hol a gyereket fürdetni, mert az állomáson lakik. És itt a hideg, szánjam meg a gyereket. Jóasszony, hüledezek, kicsike még a baba, sírni fog maga után. Erre az ölembe teszi, hogy próbáljuk ki. Annak már egyetlen cseppnyi könnye sincs. Állok talpig habitusban, kisbabával a karomban, a jóasszony meg fordul, és indul ki, sírva. Délután volt, mi mást tehettem, odamentem az egyik éppen piheno kolléganohöz. Annak is szép szoke haja volt, mint a gyereknek, a pokrócot szép csöndben fölemeltem, és a kicsikét melléje fektettem. Holott a törvény szerint hároméves kor alatt kisgyereket be sem fogadhatunk. Más megyébol jövoket sem. És a férohelyeink száma is csak 156. Hivatalosan. És az illegalitásból is csak 1998-ban léptünk ki. Akkor, amikor új román törvény született, mely kimondja, az országban ezentúl magán gyermekvédelmi központok is muködhetnek, melyekben egy-egy gyermek gondozásához a román állam ötezer forintnak megfelelo lejjel járul hozzá - havonta. Igaz, nálunk egy-egy gyermek életben tartása és nevelése ennek a duplájába, 1 millió lejbe kerül. De hát katolikus pap vagyok, aki hisz az isteni gondviselésben, s aki, amióta ezt a munkát hol illegálisan, hol pedig legálisan végzi, annyi jószívu, jó szándékú és segítokész emberrel találkozott. Krumplit, ami nagyon fontos, például Székelyföldrol kapunk, gabonát Arad vidékérol, és hál' istennek eddig még egyszer sem fordult elo, hogy vacsorára legalább egy szelet kenyér ne jusson, arra meg legalább egy kis lekvár. Tudja, eloször csak a kolostor volt, aztán megvásároltuk az ahhoz legközelebb, a mindössze hét méterre levo lakótömböt. Négy emelet, két lépcsoház, húsz lakás. Egy-egy lakásban egy-egy neveloanyával, apával vagy házaspárral 10-12 gyerek él. Mint egy nagycsalád. Ma már - lakótelepen és családi házakban - vagy harminc ilyen családi otthonunk van. Mit mondjak még? Sok a szegény gyerek, annyi, hogy már befogadni sem tudjuk oket, csak küldjük oket elfele, és akkor is fáj a szívem nagyon, amikor román állami árvaházakban járok, ahol olyan sok a magyar nevu, és akiktol az árvaházak olyan szívesen válnának meg. Múltkor elvittem az egyikbe Katicát, mert a rendorség kiderítette, Juliska húga melyik árvaházban él. Édestestvérek vagytok, mondtam, pusziljátok meg egymást. Aztán egyetlen szót sem tudtak váltani, mert Juliska magyarul egyetlen szót sem ért.
Magyar utcagyerekek Romániában, árvák, félárvák vagy csak szegények, s ha még valami fogyatékuk is van, tényleg nem kellenek senkinek.

Hogyan lett Böjte Csaba szerzetes?
Kolozsváron született, édesapját az '56-os események után börtönbe zárják. A kiszabott hét évbol négy és felet ül le, akkor kiengedik, ám a börtönben elszenvedett verések következtében hamarosan meghal. A család visszaköltözik Csíkszeredára, Böjte Csaba a 12 osztályt ott végzi el. Közben álmodozik. Olyan házról, amelybe bárki megszorulót, hiányt szenvedot befogadhatnak. A ferencesek szerzetesrendjébe '82-ben, titokban jelentkezik, a teológiát Gyulafehérváron végzi, pappá szentelésérol még az édesanyja sem tudhat. Dévára '92 novemberében kerül, szerzetestársával akkor foglalják vissza a kolostort, melyben szegény, árva magyar utcagyerekeknek adnak menedéket. 42 éves, erosen hisz az emberi jóságban, és örömmel fogadná azon magyarok segítségét is, akik pénzzel nem, ám egy-két hetes munkával ott kint, a dévai kolostorban segítenék oket az utcagyerekek nevelésében. (Böjte Csaba telefonszáma: 00-4094-625131, címük: 2700 Deva - így, ékezet nélkül -, str. Progresului 6.)

Scipiades Erzsébet