SZÛCS Károly:
Bevezetô
Marcel Duchamp és Moholy-Nagy László
valószínű még egyszer sem sétáltak együtt, talán nem is beszéltek
egymással soha. A véletlen alkotószerepét mégis mindketten a művészet
egyik legfontosabb összetevôjének vélték. Duchamp a Teremtô aktus
c. tanulmányában a műalkotás legfontosabb formaadó mozzanatának
a véletlen manipulatív elôidézését és a műbe építését tartotta.
A véletlenszerűség azonban egy fotográfiai eljárásban, a művészi
céllal készült fotogramban vált következetes alkotómódszerré a huszas
években Moholy-Nagy és Man Ray munkássága nyomán. A fény és a tárgyak
manipulálásával létrejött fotogramok gyakorlatilag mindig vakon
és közvetve létrehozott művek. Ez a közvetettség azonban nem más
mint a mű valóságossága, amelyben a tudatos, tapasztalati elemek
mellett ezeket az ember érdekei, önmítoszai függvényében elôbb-utóbb
mindig szimbólumokká és ideákká szublimálta meg kell, hogy jelenjen
a látens és a véletlen. Henry Fox Talbot a Pencil of the nature
c. 1843-ban megjelent könyvében számtalanszor említi a fotográfiának
azt az ontológiai (dokumentatív) sajátosságát, hogy a fotográfikus
kép számtalan olyan elemet tartalmaz, amely jelenléte csak az elkészültét
követôen, a kép megtekintésekor válik nyilvánvalóvá, tehát nem az
alkotói, hanem a befogadói pozícióban. Mindez a fotográfiai techné
jellegébôl adódik és a demonstrátor, a megfigyelô alkotói attitűd
erôsítését hozza magával, mivel az expozíció pillanatában, a képteremtés
ontikus (dokumentatív, valóságos) fázisában az alkotó számára a
kép tartalmának jelentôs része látens, illetve véletlenszerű. A
fotogenitásban rejlô kreativitás jelentôs mértékben a képi látvány
nem tudatos, hanem technikai, dokumentatív elemét tartalmazza. Talbot
ezért nevezte meg a fotográfia alkotójaként a természetet, ezt a
tudattal nem rendelkezô kreációs formát. A fotográfiában a tudatosság,
a téma, az eljárások megválasztása mindig csak keretet ad, de ezek
a manipulációk egyaránt provokálják a véletlent és a látens feltárulását.
A véletlen és a valóság látens tartalmainak elfogadása, majd felderítésük"
az alkotói pozíció, a teremtô aktus szerves részévé lett. A részletek
látens módon feltáruló ontikus szépsége amely elôállításában még
mindig legyôzhetetlen a fekete-fehér eljárás, és a véletlen megragadása
csak akkor hatékony, ha a környezetünk újraértelmezésének igényével
történik. Ez a szándék mindig a mű formavilágában jelenik meg. A
régi eljárások felelevenítése és a kreativitás véletleneinek, vagy
a fotográfiai manipulációknak elôtérbe kerülése napjainkban nyilvánvalóan
a fotográfia szimpla reproduktív jellegének uralma helyett, a techné
pozitív alkalmazásának igényébôl és az alkotói kreativitás lehetôségeinek
növelésébôl születtek. Ma ezt tapasztaljuk a kortárs magyar fotográfia
egy jelentôs részénél. A véletlennel és a látens képhatásokkal kombinált
természeti és emberi alkotóerô működése, az amit mi is teremtô aktusnak,
vagy értelmezô mozzanatnak nevezhetünk, a kezdetek évtizedeihez
hasonlóan a kép készítésének minden fázisában ismét elôtérbe került.
|
|
Károly
SZÛCS: Introduction
Marcel Duchamp et László Moholy-Nagy
ne se sont certainement jamais promenés ensemble, comme peut-ętre
ils ne se sont jamais parlés. Ils trouvaient malgré tout, tous les
deux que le role créatif du hazard était une des composantes le
plus importante de lart. Dans son étude lacte créatif, Duchamp
considérait, que le mouvement constructif le plus important de la
création était le déclenchement manipulatif du hazard et son incorporation
dans loeuvre. Mais la spontanéité est devenue un moyen créatif
conséquent grâce a un procédé photographique, réalisé dans les anées
20 dans un but artistique par Moholy-Nagy et Man Ray, les photogrammes.
Ceux-ci effectués en manipulant la lumičre et les objets sont pratiquement
toujours les oeuvres crées aveuglement et indirectement. Mais cette
incidence nest rien dautre que la réalité de loeuvre, dans laquelle
ŕ coté des éléments conscients et expérimentaux qui ont été transformés
tot oů tard en idées et symboles selon la fonction des intéręts
et des automythes de lhomme le latent et laccidentel doivent
paraître. Henry Fox Talbot, dans son livre Pencil of the Nature
paru en 1843 mentionné maintes fois le charactčre documentatif de
la photographie, selon lequel limage photographique contient dinnombrables
éléments que lon peut concevoir et considérer évident seulement
ŕ la suite de la prise de la photo et aprčs lavoir vue, cest-ŕ-dire
pas dans une position créative mais réceptive. Tout cela parvient
du charactčre photographique du techné qui ammčne avec lui-meme
le renforcement de lattitude créative observatrice et démonstrative,
car au moment de lexposition dans la phase réelle de la création
de limage, une partie importante de contenu de limage est latent
et accidentel au créateur. La créativité résident dans la photogénité
ne contient pas en proportion importante lélément conscient, mais
lélément technique et documentatif du spectacle visuel. Cest pour
cela que Talbot nommait la nature le créateur de la photographie,
cette forme de création ne possédent pas de conscience. Le thčme,
la conscience, le choix des procédés ne donnent qun cadre dans
la photographie mais ces manipulations provoquent aussi bien laccidentel
que louverture du latent. Lacceptation du contenu latent de laccidentel
et de la réalité et puis leur exploration sont devenues les parties
organiques de lacte et de la position créative. La beauté réelle
des détails qui souvre dune maničre latente-quant ŕ la reproductuion
de cette beauté, le procédé noir et blanc est toujours invincible
sur ce terrain-lŕ-et la prise de laccidentel est seulement efficace
au cas ou cela se passe pour lexigence de réinterprétation des
alentours. Cette intention apparaît toujours dans la forme générale
de loeuvre. Lévocation des vieux procédés et la mise en avant
des manipulations photographiques et les hazards de la créa- tivité
de nos jours sont bien entendu nées pour ętre ŕ la place dune photographie
dun charactčre dominatif et simplement reproductif en remplacant
cela par lexigence de lemploi positif du techné et lagrandissement
des possibilités du créateur. On a cette impression-lŕ aujourdhui
avec une partie signifiante de la photographie contemporaine hongroise.
Lopération de la création humaine et naturelle combiné avec les
effets dimage latents et le hazard ce que nous pouvons aussi
appeller lacte créative, ou bien le mouvement explicatif a été
de nouveau mise en avant ŕ chaque phase de la préparation de limage,
de la męme maničre quaux décennies des débuts.
Traduit par JUDIT SZIKRA
|