1997. évi CLVI. törvény
a közhasznú szervezetekrõl
Az Országgyûlés a nem kormányzati és
nem haszonelvû szervezeetk hazai hagyományainak megõrzése,
társadalmi szerepük növelése, közhasznú
mûködésük és gazdálkodásuk
áttekinthetõbbé tétele, a közszolgáltatások
terén végzett tevékenységük elõsegítése,
valamint az államháztartással való kapcsolatuk
rendezése céljából a következõ
törvényt alkotja:
A törvényt az Országgyûlés az 1997.
december 15-i ülésnapján fogadta el.
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A törvény célja
1.§ E törvény célja, hogy meghatározza a
közhasznú szervezetek típusait, a közhasznú
jogállás megszerzésének és megszûnésének
feltételeit, a közhasznú szervezetek mûködésének
és gazdálkodásának rendjét, a nyilvántartás
és beszámolás szabályait, valamint a mûködés
és a vagyonfelhasználás törvényességi
felügyeletére vontkozó szabályokat.
A közhasznú szervezetek típusai
2.§ (1) Közhasznú servezetté minõsíthetõ
a Magyarországon nyilvántartásba vett
a) társadalmi szervezet, kivéve a biztosító
egyesületet és a politikai pártot, valamint a munkáltatói
és a munkavállalói érdekképviseleti
szervezetet,
b) alapítvány,
c) közalapítvány,
d) közhasznú társaság,
e) köztestület, ha a létrehozásáról
szóló törvény azt lehetõvé teszi.
(2) Közhasznú szervezetté minõsíthetõ
az (1) bekezdés a)-e) pontjában meghatározott szervezet
abban az esetben is, ha közhasznú szervezetté minõsítését
a reá irányadó szabályok szerinti nyilvántartásba
vétel iránti kérelmével egyidejûleg kéri.
II. Fejezet
A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS MEGSZERZÉSÉNEK
FELTÉTELEI, VALAMINT A KÖZHASZNÚ SZERVEZETEKET MEGILLETÕ
KEDVEZMÉNYEK
A közhasznú jogállás megszerzésének
feltételei
3.§ A közhasznú szervezetté minõsíthetõ
szervezet (a továbbiakban: szervezet) közhasznú jogállását
a közhasznú vagy kiemelkedõen közhasznú
szervezetként való nyilvántartásba vétellel
szerzi meg (a továbbiakban: közhasznúsági nyilvántartásba
vétel).
4.§ (1) A közhasznúsági nyilvántartásba
vételhez a szervezet létesítõ okiratának
tartalmaznia kell, hogy a szervezet
a) milyen, e törvényben meghatározott közhasznú
tevékenységet folytat, és - ha tagsággal rendelkezik
- nem zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesülhessen
a közhasznú szolgáltatásaiból;
b) vállalkozási tevékenységet csak közhasznú
céljainak megvalósítása érdekében,
azokat nam veszélyeztetve végez;
c) gazdálkodása során elért eredményét
nem osztja fel, azt a létesítendõ okiratában
meghatározott tevékenységére fordítja;
d) közvetlen politikai tevékenységet nem folytat,
szervezete pártoktól független és azoknak anyagi
támogatást nem nyújt.
(2) A közhasznú szervezet létesítõ
okiratának az (1) bekezdésben meghatározottakon túlmenõ,
e törvényben elõírt további követelményeknek
is meg kell felelnie (7 §).
5.§ Kiemelkedõen közhasznú szervezet nyilvántartásba
vételéhez a szervezet létesítõ okiratának
a 4.§-ban írtakon felül tartalmaznia kell, hogy a szervezet
a) közhasznú tevékenysége során olyan
közfeladatot lát el, amelyrõl törvény vagy
törvény felhatalmazása alapján más jogszabály
rendelkezése szerint, valamely állami szervnek vagy a helyi
önkormányzatnak kell gondoskodnia, továbbá
b) a létesítõ okirata szerinti tevékenységének
és gazdálkodásának legfontosabb adatait a helyi
vagy országos sajtó útján is nyilvánosságra
hozza.
A közhasznú szrvezeteket, a közhasznú szervezetek
támogatóit és a közhasznú szervezetek
szolgáltatásai igénybevevõit megilletõ
kedvezmények
6.§ (1) A társasági adóról és az
osztalékadóról szóló 1996. évi
LXXXI. törvény, a személyi jövedelemadóról
szóló 1995. évi CXVII. törvény, az illetékekrõl
szóló 1990. évi XCIII. törvény, a helyi
adókról szóló 1990. évi C. törvény,
a vámjogról, a vámeljárásról,
valamint a vámigazgatásról szóló 1995.
évi C. törvény, továbbá az irányadó
más jogszabályok szerinti mértékben és
feltételek szerint
a) a közhasznú szervezetet
1. a létesítõ okiratában meghatározott
cél szerinti tevékenysége után társasági
adómentesség,
2. vállalkozási tevékenysége után
társasági adókötelezettséget érintõ
kedvezmény,
3. helyi adókötelezettséget érintõ
kedvezmény,
4. illetékkedvezmény,
5. vámkedvezmény,
6. egyéb - jogszabályban meghatározott - kedvezmény,
b) a közhasznú szervezet által - cél szerinti
juttatásként - nyújtott szolgáltatás
igénybevevõjét a kapott szolgáltatás
után személyi jövedelemadó mentesség,
c) a közhasznú szervezet támogatóját
a közhasznú szervezet - létesítõ okiratban
rögzített céljaira - adott támogatás (a
továbbiakban: adomány) után társasági
adókötelezettséget érintõ kedvezmény,
illetve személyi jöveddlemadó kötelezettséget
érintõ kedvezmény,
d) tartós adományozás esetén a c) pont
szerinti támogatót a támogatás második
évétõl külön kedvezmény
illeti meg.
(2) A közhasznú szervezet a cél szerinti tevékenysége
körében jogosult polgári szolgáltot teljesítõ
személy foglalkoztatására.
(3) Az a közhasznú szervezet, amelynek az adózás
rendjérõl szóló törvény szerinti
köztartozása áll fenn a kedvezmények igénybevételére
nem jogosult.
III. Fejezet
A KÖZHASZNÚ SZERVEZET MÛKÖDÉSI ÉS
GAZDÁLKODÁSI RENDJE
A közhasznú mûködéssel kapcsolatos szabályok
7.§ (1) A közhasznú szervezet létesítõ
okiratának tartalmaznia kell
a) a legfõbb szerv és - ha azzal nem azonos - az ügyintézõ
és képviseleti szerv (a továbbiakban együtt:
vezetõ szerv)
1. ülésezésének gyakoriságára,
amely az évi egy alkalomnál kevesebb nem lehet,
2. ülései összehívásának rendjére
és a napirend közlésének módjára,
3. üléseinek nyilvánosságára, határozatképességére
és a határozathoztal módjára,
b) a közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõinek
összeférhetetlenségére,
c) ha a közhasznú szervezet mûködését
és gazdálkodását ellenõrzõ a
vezetõ szervtõl elékülönült szrv (a
továbbiakban: felügyelõ szerv) léterhozása
vagy kijelölése kötelezõ, ennek létrehozására,
hatáskörére és mûködésére,
valamint
d) a közhasznú szervezet éves beszámolója
jóváhagyásának módjára
vonatkozó szabályokat.
(2) A közhasznú szervezet létesítõ
okiratának vagy - ennek felhatalmazása alapján - belsõ
szabályzatának rendelkeznie kell
a) olyan nyilvántartás vezetésétõl,
amelybõl a vezetõ szerv döntésének tartalma,
idõpontja és hatálya, illetve a döntést
támogatók és ellenzõk számaránya
(ha lehetséges személye) megállapítható,
b) a vezetõ szerv döntéseinek az érintettekkel
való közlési, illetve nyilvánosságra hozatali
módjáról,
c) a közhasznú szervezet mûködésével
kapcsolatosan keletkezett iratokba való betekintés rendjérõl,
valamint
d) a közhasznú szervezet mûködésének,
szolgáltatási igénybevétele módjának,
beszámolói közlésének nyilvánosságáról.
8.§ (1) A vezetõ szerv határozathozatalában
nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli
hozzátartozója [Ptk. 685.§ b) pont], élettársa
(a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a haározat
alapján
a) kötelezettség vagy felelõsség alól
mentesül, vagy
b) bármilyen más elõnyben részesül,
illetve a megkötendõ jogügyletbn egyébként
érdekelt. Nem minõsül elõnynek a közhasznú
szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki
által megkötés nélkül igénybe vehetõ
nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a társadalmi
szervezet által tagjának, a tagsági jogviszony alapján
nyújtott, létesítõ okiratnak megfelelõ
cél szerinti juttatás.
(2) Nem lehet a felügyelõ szerv elnöke vagy tagja,
illetve könyvvizsgálója az a személy, aki
a) a vezetõ szerv elnöke vagy tagja,
b) a közhasznú szervezettel a megbízatásán
kívüli más tevékenység kifejtésére
irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály
másképp nem rendelkezik,
c) a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából
részesül - kivéve a bárki által megkötés
nélkül iugénybe vehetõ nem pénzbeli szolgáltatásokat,
és a társadalmi szervezet éltal tagjának a
tagsági jogviszohy alapján nyújtott, létesítõ
okiratnak megfelelõ cél szerinti juttaását
-, illetve
d) az a)-c) pontban meghatározott személyek kozzátartozója.
9.§ (1) A közhasznú szervezet megszûnését
követõ két évig nem lehet más közhasznú
szervezet vezetõ tisztségviselõje az a személy,
aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be
- annak megszûntét megelõzõ két évben
legalább egy évig - vezetõ tisztséget, amely
az adózás rendjérõl szóló törvény
szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
(2) A vezetõ tisztségviselõ, illetve az ennek
jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú
szervezetet elõzetesen tájékoztatni arról,
hogy ilyen tisztséget egyidejûleg más közhasznú
szervezetnél is betölt.
10.§ (1) Ha a közhasznú szervezet éves bevétele
meghaladja az ötmillió forintot, a vezetõ szervtõl
elkülönült felügelõ szerv létrehozása
akkor is kötelezõ, ha ilyen kötelezettség más
jogszabálynál fogva egyébként nem áll
fenn.
(2) A felügyelõ szerv ügyrendjét maga állapítja
meg.
11.§ (1) A felügyelõ szerv ellenõrzi a közhasznú
szervezet mûködését és gazdálkodását.
Ennek során a vezetõ tisztségviselõktõl
jelentést, a szervezt munkavállalóitól pedig
tájékoztatást vagy felvilágosítást
kérhet, továbbá a közhasznú szervezet
könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.
(2) A felügyelõ szerv tagja a közhasznú szervezet
vezetõ szervének ülésén tanácskozási
joggal részt vehet, illetve részt vesz, ha jogszabály
vagy a létesítõ okirat így rendelkezik.
(3) A felügyelõ szerv köteles az intézkedésre
jogosult vezetõ szervet tájékoztatni és annak
összehívását kezdeményezni, ha arról
szerez tudomást, hogy
a) a szervezet mûködése során olyan jogszabálysértés
vagy a szervezet érdkeit egyébként súlyosan
sértõ esemény (mulasztás) történt,
amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása,
illetve enyhítése az intézkedésre jogosult
vezetõ szerv döntését teszi szükségessé;
b) a vezetõ tisztségviselõk felelõsségét
megalapozó tény merült fel.
(4) Az intézkedésre jogosult vezetõ szervet a
felügyelõ szerv indítványára - annak megtételétõl
számított harminc napon belül - össze kell hívni.
E határidõ eredménytelen eltelte esetén a vezetõ
szerv összehívására a felügyelõ szerv
is jogosult.
(5) Ha az arra jogosult szerv a törvényes mûködés
helyreállítása érdekében szükséges
intézkedéseket nem teszi meg, a felügyelõ szerv
köteles haladéktalanul értesíteni a torvényességi
felügyeletet ellátó szervet.
A közcélú adománygyûjtés szabályai
12.§ (1) A közhasznú szervezet nevében vagy javára
történõ adománygyûjtés nem járhat
az adományozók, illetõleg más személyek
zaklatásával, a személyhez fûzõdõ
jogok és az emberi méltóság sérelmével.
(2) A közhasznú szervezet nevében vagy javára
történõ adománygyûjtés csak a közhasznú
szervezet írásbeli meghatalmazása alapján végezhetõ.
13.§ A közhasznú szervezet részére juttatott
adományokat a könyv szerinti, ennek hiányában
a szokásos piaci áron kell nyilvántartásba
venni.
A gazdálkodás általános szabályai
14.§ (1) A közhasznú szervezet a gazdálkodása
során elért eredményét nem oszthatja fel, azt
létesítõ okiratában meghatározott tevékenységére
kell fordítania.
(2) A közhasznú szervezet az államháztartás
alrendszereitõl - a normatív támogatás kivételével
- csak írásbeli sazerzõdés alapján részesülhet
támogatásban. A szerzõdásben meg kell határozni
a támogatással való elszámolás feltételeit
és módját.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak szerint igénybe vehetõ
támogatási lehetõségeket, azok mértékét
és feltételeit a sajtó útján nyilvánosságra
kell hozni. A közhasznú szervezet által nyújtott
cél szerinti juttatások bárki által megismerhetõk.
(4) A közhasznú szervezet a felelõs személyt,
a támogatót, valamint e személyek hozzátartozóját
- a bárki által megkötés nélkül igénybe
vehetõ szolgáltatások, illetve a társadalmi
szervezet által tagjának a tagsági jogviszony alapján
nyújtott, létesítõ okiratnak megfelelõ
juttatások kivételével - cél szerinti juttatásban
nem részesítheti.
15.§ (1) A közhasznú szervezet bármely cél
szerinti juttatását - a létesítõ okiratban
meghatározott szabályok szerint - pályához
kötheti. Ebben az esetben a pályázat nem tartalmazhat
olyan feltételeket, amelyekbõl - az eset összes körülményeinek
mérlegelésével - megállapítható,
hogy a pályázatnak elõre meghatározott nyertese
van (színlelt pályázat).
(2) Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás
alapjául nem szolgálhat.
16.§ (1) A közhasznú szervezet váltót,
illetve más hitelviszonyt megtestesítõ értékpapírt
nem bocsáthat ki.
(2) A közhasznú szervezet a közhasznú társaság
kivételével
a) vállalkozásának fejlesztéséhez
közhasznú tevékenységét veszélyeztetõ
mértékû hitelt nem vehet fel;
b) az államháztartás alrendszereitõl kapott
támogatást hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére
nem használhatja fel.
17.§ A befektetési tevékenységet folytató
közhasznú szervezetnek befektetési szabályzatot
kell készítenie, amelyet a legfõbb szerv fogad el.
A nyilvántartási szabályok
18.§ (1) A közhasznú szervezetnek a cél szerinti
tevékenységébõl, illetve vállalkozási
tevékenységébõl származó bevételeit
és ráfordításait elkülönítetten
kell nyilvántartani.
(2) A közhasznú szervezet bevételei:
a) az alapítótól, az államháztartás
alrendszereitõl vagy más adományozótól
közhasznú céljára vagy mûködési
költségei fedezésére kapott támogatás,
illetve adomány;
b) a közhasznú tevékenység folytatásából
származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó
bevétel;
c) az egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából
származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó
bevétel;
d) a szervezet eszközeinek befektetésébõl
származó bevétel;
e) a tagdíj;
f) egyéb, más jogszabályokban meghatározott
bevétel;
g) a vállalkozási tevékenységbõl
származó bevétel.
(3) A közhasznú szervezet költségei:
a) a közhasznú tevékenység érdekében
felmerült közvetlen költségek (ráfordítások,
kiadások);
b) az egyéb cél szerinti tevékenység érdekében
felmerült közvetlen költségek (ráfordítások,
kiadások);
c) a vállalkozási tevékenység érdekében
felmerült közvetlen költségek (ráfordítások,
kiadások);
d) a közhasznú és egyéb vállalkozási
tevékenység érdekében felmerült közvetett
költségek (ráfordítások, kiadások),
amelyeket bevételarányosan kell megosztani.
(4) A közhasznú szervezet nyilvántartásaira
egyebekben a reá irányadó könyvvezetési
szabályokat kell alkalmazni.
A beszámolási szabályok
19.§ (1) A közhasznú szervezet köteles az éves
bszámoló jóváhagyásával egyidejûleg
közhasznúsági jelentést készíteni.
(2) A közhasznúsági jelentés elfogadása
a legfõbb szerv kizárólagos hatáskörébe
tartozik.
(3) A közhasznúsági jelentés tartalmazza:
a) a számvitetli beszámolót;
b) a költségvetési támogatás felhasználását;
c) a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást;
d) a cél szerinti juttatások kimutatását;
e) a központi költségvetési szervtõl,
az elkülönített állami pénzalaptól,
a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési
önkormányzattól, a települési önkormányzatok
társulásától, az egészségbiztosítási
önkormányzattól és mindezek szerveitõl
kapott támogatás mértékét;
f) a közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõinek
nyújtott juttatások érékét, illetve
összegét;
g) a közhasznú tevékenységrõl szóló
rövid tartalmi beszámolót.
(4) A közhasznú szervezet éves közhasznúsági
jelentésébe bárki betekinthet, illetõleg abból
saját költségére másolatot készíthet.
(5) A (3) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezés
az éves beszámoló készítésének
kötelezettségére, letétbe helyezésére
és közzétételére vonatkozó számviteli
szabályok alkalmazását nem érinti.
20.§ A közhasznú szervezet a közhasznú
jogállásának megszûnésekor köteles
esedékes köztartozásait rendezni, illetõleg közszolgáltatás
ellátására irányuló szerzõdésébõl
eredõ kötelezettségeit idõarányosan teljesíteni.
IV. Fejezet
A KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK FELÜGYELETE, NYILVÁNTARTÁSA,
VALAMINT A RÁJUK VONATKOZÓ BÍRÓSÁGI
ELJÁRÁS
A közhasznú szervezetek felügyelete
21.§ A közhasznú szervezetek feletti adóellenõrzést
a közhasznú szervezet székhelye szerint illetékes
adóhatóság, a költségvetési támogatás
felhasználásának ellenõrzését
az Állami Számvevõszék, a törvényességi
felügyeletet pedig - a közhasznú mûködés
tekintetében - a reá irányadó szabályok
szerint az ügyészség látja el.
A közhasznúsági nyilvántartásba vételre,
az átsorolásra és a közhasznúsági
nyilvántartásból való törlésre
vonatkozó eljárás szabályai.
22.§ (1) A közhasznúsági nyilvántartásba
vétel, a közhasznúsági fokozatok közötti
átsorolás, valamint a közhasznú jogállás
törlése iránti kérelmet a szervezet nyilvántartásba
vételére illetékes bíróságnál
kell benyújtani.
(2) A közhasznúsági nyilvántartásba
vétel iránti kérelemben meg kell jelölni, hogy
a kérelmezõ melyik közhasznúsági fokozatban
történõ nyilvántartását kéri.
A kérelemben csak egy közhasznúsági fokozat jelölhetõ
meg.
(3) A közhasznúsági nyilvántartásba
vételrõl, az átsorolásról és
a törlésrõl a bíróság nemperes
eljárásban, soron kívül határoz. A bíróság
határozatát az ügyészségnek is megküldi.
(4) A közhasznú szervezet 60 napon belül köteles
kérni a közhasznú jogállás törlését,
illetõleg alacsonyabb közhasznúsági fokozatba
történõ átsorolását, ha a mûködése
e törvény 4-5 §-ában foglalt feltételeknek
nem felel meg.
23.§ Az ügyész a közhasznúsági
nyilvántartásba vételre illetékes bíróságnál
indítványozhatja a közhasznú jogállás
törlését, illetõleg az alacsonyabb közhasznúsági
fokozatba történõ átsorolást, ha a közhasznú
szervezet mûködése és vagyonfelhasználása
az e törvényben, a létesítõ okiratban
vagy az ennek alapján készített belsõ szabályzatokban
foglalt rendelkezéseknek nem felel meg, és ezen a szervezet
az ügyészi felhívás után sem változtat.
A közhasznú szervezetek bírósági nyilvántartása
24.§ (1) A közhasznúsági nyilvántartásba
vétellel a szervezet nyilvántartási adatai kiegészülnek
a közhasznúsági fokozatra, a közhasznú jogállás
megszerzésének, módosításának
és törlésének idõpontjára vonatkozó
adatokkal.
(2) A közhasznú szervezetekre vonatkozó bírósági
nyilvántartás (1) bekezdésben említett adatai
nyilvánosak.
25.§ Az e törvény alapján kezelt adatok statisztikai
célra felhasználhatók és azokból, személyazonosításra
alkalmatlan módon, statisztikai adatok szolgáltathatók.
V. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Értelmezõ rendelkezések
26.§ E törvény alkalmazásában
a) cél szerinti juttatás: a közhasznú szervezet
által cél szerinti tevékenysége keretében
nyújtott pénzbeli vagy nem pénzbeli szolgátatás;
b) cél szerinti tevékenység: minden olyan tevékenység,
amely a létesítõ okiratban megjelölt célkitûzés
elérését közvetlenül szolgálja;
c) közhasznú tevékenység: a társadalom
és az egyén közös érdekeinek kielégítésére
irányuló következõ - a szervezet létesítõ
okiratában szereplõ - cél szerinti tevékenységek:
1. egészségmegõrzés, betegségmgelõzés,
gógyító-, egészségügyi rehabilitációs
tevékenység,
2. szociális tevékenység, családsegítés,
idõskorúak gondozása,
3. tudományos tevékenység, kutatás,
4. nevelés és oktatás, képességfejlesztés,
ismeretterjesztés,
5. kulturális tevékenység,
6. kulturális örökség mgóvása,
7. mûemlékvédelem,
8. természetvédelem, állatvédelem,
9. környezetvédelem,
10. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek-
és ifjúsági érdekképviselet,
11. hátrányos helyzetû csoportok társadalmi
esélyegyenlõségének elõsegítése,
12. emberi és állampolgári jogok védelme,
13. a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel,
valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
14. sport, a munkaviszonyban és a polgári jogi jogviszony
keretében megbízás alapján folytatott sporttevékenység
kivételével,
15. közrend és közlekedésbiztonság védelme,
önkéntes tûzoltás, mentés, katasztrófa-elhárítás,
16. fogyasztóvédelem,
17. rehabilitációs foglalkoztatás,
18. munkaerõpiacon hátrányos helyzetû rétegek
képzésének, foglalkoztatásának elõsegítése
és a kapcsolódó szolgáltatások,
19. euroatlanti integráció elõsegítése,
20. közhasznú szervezetek számára biztosított
- csak közhasznú szervezetek által igénybe vehetõ
- szolgáltatások;
21. ár- és belvízvédelem ellátásához
kapcsolódó tevékenység,
22. a közforgalom számára megnyitott út,
híd, alagút fejlesztéséhez, fenntartásához
és üzemeltetéséhez kapcsolódó tevékenység;
d) közvetlen politikai tevékenység: a pártpolitikai
tevékenység, továbbá országgyûlési
képviselõi, megyei, fõvárosi önkormányzati
választáson jelölt állítása;
e) felelõs személy: a szervezet létesítõ
okiratában és belsõ szabályzataiban vezetõ
tisztségviselõként megjelölt vagy egébként
érdemi döntési jogkörrrel rendelkezõ személy,
valamint az a személy, aki a létesítõ okirat
felhatalmazása, a szervezet képviseletére vagy bankszámlája
feletti rendelkezésre jogosult;
f) legfõbb szerv: az alapítvány és a közalapítvány
kezelõ szerve (szervezete), a társadalmi szervezet alapszabály
szerinti legfõbb szerve, valamint a közhasznú társaság
taggyûlése;
g) létesítõ okirat: a társadalmi szervezet
alapszabálya, az alapítvány és a közalapítvány
alapító okirata, a közhasznú társaság
társasági szerzõdése, illetõleg alapító
okirata;
h) nem pénzbeli támogatás: vagyoni értékkel
rendelkezõ forgalomképes dolog, szellemi alkotás,
illetõleg vagyoni értékû jog részben
vagy egészében, véglegesen vagy ideiglenesen történõ
teljesen vagy részben ingyenes átruházása vagy
átengedése, illetve szolgáltatás biztosítása;
i) pályázat: az a nyilvános vagy elõre
meghatározott körben közzétett felhívás,
amely a pályázók összevetésére
alkalmas feltételeket és a pályázattal elnyerhetõ
cél szerinti juttatást, a pályázat értékelésének
lényeges feltételeit (beleértve a benyújtási
és értékelési határidõket, valamint
a pályázat elbíráására hivatottak
körét) megjelöli;
j) támogatás: pénzbeli és nem pénzbeli
juttatás;
k) befektetési tevékenység: a közhasznú
szervezet saját eszközeibõl történõ
értékpapír, társasági tagsági
jogviszonyból eredõ vagyonértékû jog,
ingatlan és más egyéb hosszú távú
befektetést szolgáló vagyontárgy szerzésére
irányuló tvékenység;
l) vállalkozási tevékenység: a jövedelem-
és vagyonszerzésre irányuló vagy azt eredményezõ
gazdasági tevékenység, ide nem értve a bevétellel
járó cél szerinti tevékenységet, valamint
a közhasznú tevékenységhez nyújtott támogatást;
m) vezetõ tisztségviselõ: az alapítvány
és a közalapítvány kezelõje, illetõleg
kezelõ szervének (szervezetének) és felügyelõ
szervének elnöke és tagja, továbbá - ha
az alapítvány kezelõ szerve (szervezete) elkülönült
jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ
szervezet vagy állami szerv - a kezelõ szerv (szervezet)
egyszemélyi felelõs vezetõje vagy ilyen jogkörben
eljáró testületének tagja; a társadalmi
szervezet ügyintézõ és képviseleti vagy
felügyelõ szervének elnöke és tagja; a közhasznú
társaság ügyvezetõje, valamint a felügyelõ
bizottság elnöke és tagja, továbbá a közhasznú
szervezetként nyilvántartásba vett szervzettel munkaviszonyban
vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban
álló, a létesítõ okirat szerint egyszemélyi
felelõs vezetõ feladatot ellátó személy;
n) tartós adományozás: a közhasznú
szervezet és támogatója által írásban
kötött szerzõdés alapján nyújtott
pénzbeli támogatás (nem magánszemély
támogató esetében az értékpapír
átadása is), ha a szerzõdésben a támogató
arra vállal kötelezettséget, hogy a támogatást
a szerzõdéskötés (szerzõdés-módosítás)
évében és az azt követõ, legalább
három évben, évente legalább egy alkalommal
- azonos vagy növekvõ összegben - ellenszolgáltatás
nélkül adja, azzal, hogy nem számít ellenszolgáltatásnak,
ha a közhasznú szervezet a közhasznú szolgáltatása
nyújtása keretében utal az adományozó
nevére, tevékenységére.
A 26.§ c) pontjának 21-22. alpontja az 1998. évi
XIV. törvény 1.§-ával megállapított
szöveg.
A 26.§ n) pontja az 1998. évi XXXIII. törvény
58.§-ával megállapított szöveg.
Lásd: 1998. évi XXXIII. törvény 74.§
(3) bekezdése.
27.§ (1) Ez a törvény 1998. január 1-jén
lép hatályba. A törvény hatálybalépésekor
már nyilvántartásba vett azon szervezet, amely a 26.§
c) pontjában említett valamely közhasznú tevékenység
folytatására jött létre, és a közhasznúségi
nyilvántartásba vételére kérelmét
1998. június 1-je elõtt benyújtotta, 1998. január
1-jétõl a 22.§ (3) bekezdésében említett
határozat jogerõre emelkedésének idõpontjáig,
illetve amíg kérelmét a bíróság
el nem utasította a kérelemben megjelölt közhasznúsági
fokozat szerinti jogállásúnak minõsül.
(2) Az 1998. január 1. után alakuló szervezet
a nyilvántartásba vétel napjától jogosult
a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó
adókötelezettséget érintõ kedvezmények
és mentességek igénybevételére, ha legkésõbb
a nyilvántartásba vétel évének utolsó
napján a közhasznúsági nyilvántartásba
vétele is megtörtént.
(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás
alrendszereibõl származó vagyon felhasználásával
alapítottak vagy a létesítõ okirata szerint
rendszeres költségvetési támogatásban
részesül, az (1) bekezdésben megjelölt idõpontig
köteles a közhasznúsági nyilvántartásba
vételét kérni. Ennek elmulasztása esetén
a támogatásának folyósítását
fel kell függeszteni, és a szervezet - rá irányadó
szabályok szerinti - megszüntetése is kérhetõ.
(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a közhasznú
szervezetekkel a közbeszerzésekrõl szóló
törvény hatálya alá tartozó szolgáltatások
végzésére irányuló szerzõdések
létrehozására vonatkozó sajátos szabályait
megállapítsa.
(5) A személyi jövedelemadó meghatározott
részének az adózó rendelkezése szerinti
közcélú felhasználásáról
szóló 1996. évi CXXVI. törvény
a) 4.§-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe
a következõ rendelkezés lép:
"b) azon - az egyesülési jogról szóló
1989. évi II. törvény szerinti - társadalmi szervezet
(kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói
érdekképviseleti szervezetet), azon alapítvány,
amelyet a bíróság a magánszemély rendelkezõ
nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább
három évvel nyilvántartásba vett, és
alapszabálya, illetõleg alapító okirata szerint
az említett rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ
napja elõtt legalább egy évvel a közhasznú
szervezetekrõl szóló törvény 26.§
c) pontjában meghatározott tevékenységgel ténylegesen
foglalkozik, figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra is;"
b) 4.§-a (2) bekezdésének c) pontja helyébe
a következõ rendelkezés lép:
"c) nyilatkozik arról, hogy megfelel a közhasznú
szervezetekrõl szóló törvény 4.§
(1) bekezdésének d) pontja - ezzel összefüggésben
a 26.§-ának d) pontja - szerinti feltételnek, ennek
megfelelõen módosította alapszabályát,
alapító okiratát és"