-
Az Iránytű Ifjúsági Információs és
Tanácsadó Iroda, valamint
az
Iránytű Ifjúsági és Mentálhigiénés
Alapítvány ajánlata
általános
és középiskolák diákjai, a tanárok és a
szülők számára -
A
programokról bővebb felvilágosítással
szolgál:
Szabó
Gábor -
mentálhigiénés szaktanácsadó: -Mentálhigiénés
programok 1 - 10. témakörök
Dr.
Öcsényi Zoltán
- orvos: Szexuális felvilágosító órák
Iránytű
Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda -
1136 Budapest, Pannónia u. 34.
Tel.:(1)
339-3700, 339-3701, 339-3702; Fax: u.a. - E-mail:
iranytu@mgx.hu
Szabó
Gábor - Privát: (1) 367-8558
Mottó:
Megőrizni
könnyebb, mint visszaszerezni...
1.
A mentálhigiénés programok és tevékenység
keretei:
Szemléleti
kerete és vezérfonala:
- az egészség-megőrzésre, betegség-megelőzésre
helyezzük a fő hangsúlyt.
Az
életkornak megfelelő testi - lelki önismeret
birtokában hozott helyes döntés - ami belső
elhatározáson alapszik -, a leghatásosabb
módja annak, hogy bármilyen anyaghoz, droghoz
vagy tevékenységhez kötődő káros szokás,
szenvedély kialakulását megelőzzük.
Az
ehhez szükséges készségek, képességek
kialakításához, fejlesztéséhez kívánunk
segítséget nyújtani a gyerekek és a felnőttek
számára egyaránt.
Általános
iskolában rendszerint 5 - 8, középiskolákban 1
- 4. osztályig
tartunk ilyen programokat. Az elmúlt évek
tapasztalatai szerint akár mind a tizenegy
témakört is végig vehetjük (ugyanazon
osztálynál évente átlag 2-3 órát számítva)
a négy év során.
A
foglalkozások elsősorban osztályfőnöki
órák, valamint délutáni fakultatív
órák, szakkörök (Vöröskeresztes,
Biológia, Környezetvédelem), egészséges
életmód napok, erdei iskolák programjai
keretében zajlanak.
Időkeretek:
az egyes témakörök minimális idő
igénye - 2 óra. Ezen
felül - egyedi igények alapján - plusz órák
tervezhetők. Különösen az önismeret,
konfliktuskezelés, relaxáció,
tanulásmódszertan témakörökben javasolt a
minél nagyobb (5-10-15) óraszám. (Ld.
részletesen!)
2.
Alkalmazott módszerek és technikák
-
Ismeretközlés, felvilágosítás, tévhitek,
téves ismeretek tisztázása, korrekciója.
-
A témával kapcsolatos magatartás, viselkedés,
értékek, érzelmek feltárására és
alakítására irányuló beszélgetések,
játékok, helyzetgyakorlatok.
-
Készség- és kommunikáció-fejlesztő
gyakorlatok, helyzetteremtés, játékok.
-
Pozitív életmód minták, értékek
kialakításának elősegítése, gyakoroltatása.
Általánosan
fontos készségek, képességek,
magatartásmódok, viselkedésformák -
amelyeket mindegyik témakörnél segítenünk
kell alakítani:
-
Mások véleményének, álláspontjának
meghallgatása, figyelembe vétele;
-
Mások igényeinek tolerálása; Saját magunk
és mások megbecsülése;
-
Kudarcok, stressz - distressz helyzetek
elviselésének, pozitív megélésének
képessége. Bánni tudás sikereinkkel.
-
"Az igényeink azonnali kielégítése
iránti vágy..." -
késleltetésének képessége (energiáink
átmeneti időre történő
átcsoportosításával);
-
Reális test-kép, Én-kép, Más-kép
kialakítása.
1.
Káros szokások, szenvedélyek - A drogok
titokzatos világa...
-
Mértékletesség, mértéktelenség
Önkontroll és kontrollvesztés;
-
Anyaghoz kötődő
szenvedélyek, függőségek: -
Dohányzás, kávézás (Cola- és
édesség-függőség), nyugtató-, altató- és
élénkítő szerek használata, alkohol- és
kábítószer-fogyasztás;
-
Tevékenység szenvedélyek: -
Játékszenvedélyek (szerencsejátékok,
pénznyerő automaták számítógépes
játékok), kóros étkezési-, videózási
szokások; stb.
-
Legális (tolerált) drogok (élvezeti
szerek) - mértékletes használat (felnőtt
korban kialakítható kulturált kávé-, és
alkoholfogyasztási szokások); káros
mértékû, ill. mértéktelen használat
(nikotin-, koffein-, alkohol- és
gyógyszer-függőség);
-
Illegális (tiltott) drogok (kábítószerek)
- mértéktelen, ill. káros mértékû
használat;
-
A drogok, kábítószerek fajtái,
tulajdonságai – különbségeik.
2.
"Saját álláspontom, magatartásom,
viselkedésem..."
-
...kialakítása a különböző
szenvedélyekkel kapcsolatban (dohányzás,
alkohol-fogyasztás, gyógyszerek- és a tiltott
drogok használata);
-
Azonosulás, elutasítás, megértés,
elfogadás
mások álláspontjával kapcsolatban;
-
Kommunikációs helyzetgyakorlatok.
3.
Mikor mondjunk NEM-et és HOGYAN...?
-
Hogyan viselkedjünk, döntsünk nehéz
helyzetekben?
-
Csábítás, "kísértés",
kínálás, kipróbálás...
-
"Bajkeverő -
áldozat"-típusú
helyzetek megélésének, megoldásának
gyakorlása;
-
"Hogyan lesz egy 15 éves fiúból a
kábítószer áldozata?" - egy
"hétköznapi" történet
továbbgondolása és a megoldás keresése (4-5
fős csoportokban) különböző szerepek
szerint.
4.
Szenvedélyeink, lelki életünk jelenségei:
-
Irodalomban
- Csáth Géza, Bulgakov, Hajnóczy Péter, A.
Huxley, és mások mûvei nyomán;
-
... zenében
- Jim Morrison, Müller Péter Sziámi, Tankcsapda
és mások zenéi, szövegei kapcsán;
-
... és filmben
- "A halászkirály legendája", Michael
Ende: Végtelen történet, "Trainspotting";
"Meztelen ebéd"; "Egy kosaras
naplója"; stb.
-
Saját olvasmány és filmélmények, ill. saját
alkotások (vers, novella, stb.) - elhozhatók,
bemutathatók.
Kiknek
ajánljuk?
- 15 éves kortól fiataloknak iskolai és
iskolán kívüli klubok, nyári táborok
programjai keretében.
5.
Hogyan őrizhetjük meg egészségünket, hogyan
előzhetjük meg a betegségeket?
-
Mit jelent a helyes életmód, a testi - lelki -
szellemi egészség, teljesség, harmónia - és
hogyan törekedhetünk rá?
-
Fontos szerepe van ebben életünk minden
tevékenységének: a megfelelő
táplálkozásnak, testmozgásnak, pihenésnek,
lazításnak, a szexnek, a testi - lelki
önismeret alakulásának.
-
Életszemlélet, lelki beállítódás - pozitív
és negatív gondolkodásunk hatása
egészségünkre.
6.
ÉN-KÉP - Testi - lelki önismeretünk,
önértékelésünk, önbizalmunk
-
Tematikus önismereti, önbizalom-erősítő
játékok; helyzetgyakorlatok;
-
Empátiás készséget fejlesztő gyakorlatok -
bizalomerősítő játékok;
-
Brain-storming, ötlet-roham technikák;
-
Szociometria - térben, mozgással;
-
Relaxáció - zenével - a biztonságérzetet,
önbizalmat, pozitív beállítódást erősítő
formulákkal.
7.
"Gubancok" - "Kinek van
igaza?" - Konfliktusok kezelése
I
Mit tegyünk, hogyan viselkedjünk, ha mégis
konfliktusba kerülünk másokkal, "a
világgal", ha "összeakadunk",
veszekszünk szüleinkkel, tanárainkkal,
partnerünkkel, barátainkkal, stb.
8.
Lazítás - aktív pihenés - relaxációs
módszerek
-
A relaxáció - (autogén tréning) egészség-megőrző,
betegség-megelőző
és gyógyító módszer, eljárás, amely az
izomtónus szabályozásán alapszik.
-
Mit nyújthat nekünk a relaxáció, ha
rendszeresen gyakoroljuk?
-
Az egészség szinten tartását; testi fájdalmak
csillapítását; alvászavarok megszüntetését;
-
A koncentrációs képesség, memória
javulását; a tanulási képességek
fejlesztését;
-
A testi - lelki - szellemi aktivitási szint,
teljesítő-képesség növelését;
-
Indulati feszültségek, szorongásos állapotok
oldását; pozitívabb lelki beállítottságot.
-
Hogyan segíthet a relaxáció a tanulásban,
különös tekintettel az idegen nyelvekre?
9.
Módosult tudatállapotok elérése - drogok,
kábítószerek nélkül...
Különböző
tudatállapotok -
és szerepük mindennapi életünkben - ébrenlét,
alvás, relaxált, hipnotikus és más
meditatív állapotok; Bevezetés
a meditáció világába...
10.
Tanulási képességfejlesztés - gyorsolvasás -
relaxáció
Tanulásmódszertan
- tanulási technikák
-
Koncentráció-, és memória-fejlesztő
gyakorlatok;
-
Tanulást segítő módszerek;
-
Gondolkodásfejlesztő gyakorlatok;
-
Problémakezelő, témafeldolgozó módszerek,
technikák.
-
Dinamikus olvasás - számítógépes
olvasásfejlesztés.
-
Relaxáció - autogén tréning.
-
A tanulást, aktív pihenést,
koncentráció-fejlesztést segítő módszerek.
-
A relaxáció közvetett és közvetlen szerepe a
tanulásban.
Szexuális
felvilágosító órák, AIDS prevenció
általános és középiskolásoknak
-
A nő és a férfi nemi szerveinek felépítése
és mûködése (anatómiai és élettani
ismeretek).
-
A serdülőkor. Anatómiai-, élettani-, és
lelki változások. Menstruáció, tüszőrepedés,
magömlés, önkielégítés, párkapcsolat,
szerelem, csókolózás, petting. Az első
szeretkezés időpontja.
-
Nemi úton terjedő fertőzések, AIDS.
-
Fogamzás-terhesség. Családtervezés.
Fogamzásgátlás. Terhesség megszakítás.
-
Női rosszindulatú daganatok (rákbetegségek).
-
Normálistól eltérő szexuális irányultság,
pornográfia, prostitúció.
|