A
másodlagos szocializáció intézményei így az iskola és az óvoda adhat
olyan keretet, amelyek között mód nyílik, az egészségesebb életvitel
készségeinek, magatartás mintáinak kialakulására.
A
lakosság egészségi állapotának jellemzői
Az
újságolvasó, korunk napi problémáiban minimálisan tájékozott laikus
számára is jól ismert tény, hogy a magyar népesség
egészségi állapota rendkívül kedvezőtlen mutatókkal jellemezhető.
Ha szemügyre veszünk szinte bármilyen nemzetközi összehasonlítást, jól
látható, hogy a magyar népesség születéskor várható életesélyei, a
születéskor várható élettartam jelentősen elmarad az Európa
fejlettebb országaiban várhatótól, de még a korábbi szocialista blokk
országai is kedvezőbb helyet foglalnak el e tekintetben.
A
vezető halálokok,
melyek e fentiekben jelzett kedvezőtlen statisztikai adatokat eredményezik,
az alábbiak: szív és érrendszeri megbetegedések,
alkoholos májcirrózis, rákos megbetegedések
(ezek a nem fertőző, krónikus megbetegedések), továbbá közúti,
munkahelyi illetve otthoni balesetek és az öngyilkosságok.
E halálokok csaknem mindegyike összefüggésbe hozható az életmóddal,
vagyis a táplálkozási, alkoholfogyasztási szokásokkal, dohányzással,
a testmozgás hiányával, a kapcsolati problémákkal, a megküzdési stratégiák
elégtelen voltával.
Tantárgyfejlesztés
- az egyik lehetséges út
Ez
a felismerés tükröződött abban a döntésben is, hogy a Világbank által
a népegészségügyi helyzet javítása érdekében Magyarországnak folyósított
kölcsönből egy olyan kezdeményezés finanszírozására is sor kerül,
melynek tengelyében egy egészségnevelési
tananyag kifejlesztése, és ellenőrzött
feltételek mellett történő kipróbálása áll. Reálisan nem
gondolhatjuk, hogy egy egészségnevelési tantárgy önmagában,
elszigetelten érezhető javulást eredményez a népesség egészségi állapotában,
ezért szerencsés, hogy az iskola-egészségügy problémája szélesebb
kontextusba ágyazódik, és a program hatékonyságát növelheti a párhuzamosan
készülő, korszerû szemléletet tükröző “Iskola-egészségügyi
kézikönyv”.
A
tananyag Egyesült Királyságbéli kollégáinkkal, a szakma doyenjeivel,
való együttmûködés eredményeképpen nyeri el sajátos arculatát.
Azon igyekszünk, hogy újszerû szemléletet és módszereket tegyünk
használatossá a mindennapi pedagógiai gyakorlatban. Kimondott célunk,
hogy az iskola, mint kiemelkedően fontos szocializációs színtér atmoszféráját
megváltoztassuk, s hogy ezáltal ahhoz járuljunk hozzá, hogy az iskola az
egészségbarát életformák kialakításának mûhelyévé váljon.
Nemzeti
Alaptanterv
Különösen
aktuálissá válik ez a célkitûzés most, amikor az 1995-ben
elfogadott Nemzeti Alaptanterv immár gyakorlattá kell, hogy váljon az
iskolákban. Ez a dokumentum kötelezővé teszi az egészség-megőrzéssel
kapcsolatos ismeretek, készségek és jártasságok oktatását minden
magyar iskolában, sőt az egészségtan az alapvizsgának is részét képezi.
A
NAT-ban megfogalmazottak kötelességet rónak az iskolákra (fenntartókra)
és az egyes pedagógusokra, az viszont nem mondatik meg, hogy milyen eszközökhöz
nyúlhatnak a végrehajtás során az érintettek.
“Egészséges
Élet” egészségmegőrző tantárgy
Az
“Egészséges Élet” tantárgy kidolgozásának és kísérleti bevezetésének
célja, a tanulók (pedagógusok és szülők) személyes részvételén
keresztül, attitûd- és szemléletformálás
a család és a közösség értékeinek megőrzése, az egészséges életmód
kialakítása érdekében.
A
tantárgy felépítése, logikája - eltérően más egészségnevelési
programoktól - az életvezetés összetevőit vizsgálja, mint a növekedés-érés
fontos tudnivalóit. Annak ellenére, hogy többször hivatkozik az egyes összetevők
betegséget előidéző kockázataira, veszélyeire, nem ezekre helyezi a
hangsúlyt. A program tehát alapvetően szocializációs, interorizációs
értéktartalomként fogalmazódik meg, amelynek társadalmi értéküzenete
van, és szervesen épül be a társadalom szocializációs intézményrendszerének
közvetítendő tartalmaiba.
A
kidolgozott tananyagot évfolyamonként eltérő egységesítő filozófiák
hatják át, melyek egyaránt tükrözik a gyerekek életkori sajátosságait,
és az egészség-megőrzés szempontjából leglényegesebb tartalmi üzeneteket.
1.
osztály - Ismeretlen ismerőseim / Ismerkedjünk
Az
egységesítő filozófia négy eleme: kíváncsiság, sokféleség,
ismerkedés és együttmûködés. Ezek az elemek egyfelől segítik az
iskolai beilleszkedést, másfelől “megágyaznak” a később egyre
speciálisabbá váló egészségnevelési tartalmak számára.
2.
osztály - Ismerkedés magammal / Ki vagyok én
Ahhoz,
hogy biztonsággal “közlekedhessünk” szûkebb és tágabb környezetünkben,
megfelelő kiinduló pontot jelenhet az önmagunkkal való ismerkedés,
tudni, hogy milyenek voltunk és vagyunk, milyennek lát minket a környezetünk,
mire kell figyelnünk, hiszen ha a legszûkebb közösségből (család,
iskola) kilépünk, egészen más értelmezési keretbe kerülünk.
3.
osztály - Helyem a világban
A
kilépés motívuma különösen hangsúlyossá válik a harmadik évfolyam
során, amikor már realitássá válnak a “kalandozások”, amelynek során
megismerkedhetünk tágabb környezetünkkel, az ott tapasztalható örömökkel,
kihívásokkal, veszélyekkel és ez utóbbiak “kezelésével”.
4.
osztály - Jól vagyok
Ebben
a periódusban a család és az iskola biztonságából való kilépés már
nem pillanatnyi, a tartós, biztonságos kint létre kell berendezkedni. Így
a legfőképpen egy pozitív (egyensúlyi) létállapot megismerésére és
megteremtésére kell törekedni.
5.
osztály - Egészséges életmódok
Az
életmódba beletartozik mindaz, amit egy személy saját magával és környezetével
összefüggésben tesz. Az életmódok különbözőek attól függően,
hogy az emberek milyen életkorban vannak, mivel foglalkoznak és milyen életkörülmények
között élnek.
6.
osztály - A változások kézben tartása
Segítséget
kíván nyújtani a felelősségvállaláshoz, a változások irányításához.
A tanulók életük változásaira - iskolai élet, érdeklődési kör,
család és barátok, szervezetük - összpontosítva azonosítják, tárják
fel és bővítik a változások kézben tartásához szükséges jártasságokat.
7.
osztály - Találjunk egyensúlyt!
Az
emberek élete egészen váratlanul kibillenhet egyensúlyából akár a nélkül
is, hogy tudatában lennének: az egyensúly kicsúszhat a kezükből. Ez az
egyensúlyvesztés néhány tanulót félelemmel tölthet el. A tananyag
fejezetei azt célozzák, hogy segítsék a tanulókat annak megértésében,
hogy az élet, bármilyen életkorban átválthat a kiegyensúlyozottságból
a kiegyensúlyozatlanságba, ezt mindannyiunknak el kell fogadni, és meg
kell tanulni, hogyan tudunk új egyensúlyokat létrehozni életünkben.
8.
osztály - Egészséges jövő
A
tanulók az eltelt évek alatt folyamatosan egyre nagyobb kontrollt
szereztek saját életük felett, olyan képességek és jártasságok
birtokába kerültek melyek révén képessé válnak megérteni az egészséges
életmódok változatosságát, kezelni a változásokat, új egyensúlyokat
teremteni. Ez évben felvillantva a jövő lehetséges kihívásait, az
ezekre adható válaszokat, felkészíthetjük őket egy boldog és “EGÉSZséges
ÉLET”-re.
A
tananyag spirálisan ismétlődő témakörei - a bevezető és összefoglaló
fejezetek nélkül - a következők:
A
biztonság megőrzése
Kulcsfontosságú
elem: a diákoknak érzéseiket és testüket is meg kell óvniuk a
fenyegetettségtől és a sérüléstől. Meg kell tanulniuk, hogy az érzelmek
jólétük fontos részét képezik, szerepet játszanak a lehetséges veszélyek
és kockázatos helyzetek felismerésében s kezelésében.
Az
egészséges táplálkozás
Rávezeti
a gyermekeket arra, hogy kritikusan viszonyuljanak a mindennapi és az ünnepi,
formális étkezési és ivási alkalmakhoz, bevezeti őket az élelmiszerek,
táplálékok “egészséges”, és “kevésbé egészséges” típusú
osztályozásának folyamatába, kialakítja a kiegyensúlyozott, egészséges
táplálkozás fogalmát.
Mozgás
és személyes higiéné
Az
aktív személyes részvételt bátorítva segíti a gyermekeket a problémakörrel
kapcsolatos személyes viszonyuk tisztázásában, elvárván, hogy saját döntésük
alapján valamilyen rendszeres fizikai aktivitást fejtsenek ki. Ebben az életkorban
a megváltozott fizikai sajátosságok következtében különös figyelmet
igényel a személyes higiénével való fokozott foglalkozás, amire ez a
tananyagrész ugyancsak lehetőséget biztosít.
Kábítószer-fogyasztás
és a kábítószerrel való visszaélés
A
fejezet célja, hogy általános és kiegyensúlyozott képet adjon a drogok
természetéről, az előírásokkal megegyező és helytelen alkalmazásukkal
kapcsolatos kérdésekről, beleértve a drogfogyasztás következményeit
is; megtanítsa őket arra, hogy felismerjék azokat a társadalmi
helyzeteket, amelyekben – legális vagy tiltott – “anyagokkal” kínálhatják
őket, és hogy megfelelő döntéseket tudjanak hozni.
Növekedés,
változás és az emberi szexualitás
A
fejlődés különböző aspektusait tartalmazza, beleértve a serdülőkort
és a nemi érést is, a biológiai aspektusok mellett feldolgozván a
szexualitás társadalmi és érzelmi változásait is.
Családi
élet és kapcsolatok
Elősegíti,
hogy a diákok képesek legyenek felismerni az önmagukban és másokban ébredő
érzelmeket, feszültségeket, esetleg azok létrejöttének okát, egyidejûleg
lehetővé teszi olyan készségek elsajátítását, melyek révén újraépíthetik
és karbantarthatják széttöredező kapcsolataikat.
Egészséges
környezet
A
tananyagrész a környezeti ártalmakra vonatkozó ismereteken túl hangsúlyt
helyez a személyes kompetencia, felelősség és környezethez való
viszony kérdésére. A tanulóknak lehetőségük van arra, hogy témáról
témára haladva a pusztán az egészségre koncentráló szemléletmódtól
eljussanak az egészség holisztikus értelmezéséig, az egészségvédelembe
egyre inkább beleértsék a barátokat és a családot, a szûkebb és
tágabb közösséget és környezetet is.