A
Sziget Droginformációs Alapítvány gyerekeknek és fiataloknak
kínál egészségmegőrző és drogmegelőző programokat. A képzés
helye: Életvezetési Központ (Life
Education Centre).
Az első Életvezetési
Központot Ted Noffs alapította 1979-ben Sydney-ben, Ausztráliában.
A világ 12
országában több mint 3 millió gyerekkel dolgoznak Életvezetési
Központok.
Az Életvezetési
Központ programjait speciálisan képzett oktatók vezetik, és a programok alkalmazkodnak az adott ország nemzeti
tantervrendszeréhez (3-tól 15 éves korig).
A tanárokkal
az oktatók a programok előtt beszélgetést folytatnak, hogy tájékoztassák
őket a keretekről, a módszerekről és a szervezéssel
kapcsolatos teendőkről.
Mindegyik évfolyam
munkáját feladatlapok, munkafüzetek segítik, melyeket a tanárok
is megkapnak.
A programok
gyermekközpontúak, holisztikus szemléletűek és évfolyamonként
felfelé bővülők.
Az Életvezetési
Központok alapítványok tulajdonában vannak és azok működtetik.
A program
magyarországi működtetésének jogát a Sziget Droginformációs
Alapítvány az angliai központtól kapta. Az alapítvány a
szenvedélybetegségek körében anonim tanácsadást is végez.
A magyar Életvezetési
Központ elindítását segítették az alábbi szponzorok:
GE Fund (USA), Budapest Bank, Know How Fund (Nagy-Britannia).
Mi
az Életvezetési Központ? (Rövid történeti áttekintés)
Az Életvezetési
Központ egyedülálló egészségmegtartó és drogprevenciós
non-profit program, amely 3 – 15 éves korú gyermekekkel
foglalkozik. A programok során a gyerekekben oly módon
tudatosodik saját énjük, hogy megismerik az emberi test csodálatos
működését különös tekintettel arra, hogy a legális vagy
illegális anyagok hogyan és miért teszik tönkre a szervezet törékeny
egyensúlyát. Az Életvezetési Központ arra is törekszik, hogy
ellássa ezeket a gyerekeket, a jövőjüket érintő egészséges
döntések meghozatalához szükséges tudással, képességekkel
és önbizalommal.
A program
alapgondolata Ted Noffs tiszteletesben fogant meg az 1970-es évek
vége felé Ausztráliában. Jelenleg a világ tucatnyi országában
mintegy 3,5 millió gyerek vesz részt évente a programban.
Az életvezetési
programokat képzett oktatók vezetik látványos szemléltető
eszközökkel felszerelt korszerű mozgó osztályteremben, ami
emlékezetes élményt nyújt mind a diákoknak, mind a tanároknak.
Az elképzelés az, hogy a gyerekek az óvodában és általános
iskolai tanulmányaik alatt (ideális esetben még középfokú
tanulmányaik első éveiben is) évente egyszer ellátogatnak az
Életvezetési Központba. Az iskolai tanár jelenléte lehetővé
teszi, hogy a felmerülő kérdésekkel az iskolai tanterv részeként
is tovább lehessen dolgozni.
A munka során
a szülőket is be kívánjuk vonni, hogy biztosak lehessünk
abban, hogy a fiatalok megkapják a következetes bátorító üzenetet,
amely arra bíztatja őket, hogy életük minden területén az egészség
érvényesüljön.
Az életvezetési
programokat a hatékonyság fokozása érdekében folyamatosan értékeljük
és korszerűsítjük. Oktatóinkat folyamatosan képezzük, hogy
naprakészek legyenek a drogprevenció és -kezelés új módszereit
illetően. Az életvezetési ismeretek hatékonyságával
kapcsolatban több mint 50 nemzetközi kutatást végeztek már
el. A felmérések eredményei azt mutatják, hogy a program – célkitűzéseinek
megfelelően – pozitív hatást gyakorol a fiatalok ismereteire,
hozzáállására és magatartására.
Mi
a megelőzés?
A megelőzés
célja a pozitív magatartás megerősítése, a negatív attitűdök
módosítása. A prevenció három fonalon fut: korszerű információk
nyújtása, megfelelő készségek - képességek megszerzése
valamint az önbizalom kialakítása illetve önmagunk értékeinek
megbecsülése. Mindezek segítségével az egyén képes megfelelő
döntéseket hozni különböző élethelyzeteiben.
A megelőzési
folyamat lépcsőzetes: az első – és egyben leghosszabb –
szakasz a tudatosság megteremtése (egyén). Ezt követően a
folyamat kiszélesedik, az interperszonális kapcsolatokon keresztül
egyre több embert érint.
A megelőzési
folyamat stádiumai:
A tudatosság
megteremtése
A tények
megszerzése
A viselkedés
megváltoztatásáról való gondolkodás
A társadalmi
következmények megvizsgálása
A magatartás
megváltoztatása
Életreszóló
elkötelezettség vállalása a magatartás változtatása mellett
Az Életvezetési
Központ a megelőzésnek ezt a modelljét alkalmazza.
A még változásokra
fogékony korban lévő gyermekeket célozza meg, akik a programok
végén vélhetőleg egészséges egyén módjára viselkednek,
akik nem szorulnak szerek használatára. A korai programok során
megteremtjük az alapjait annak, hogy a gyerekek tisztában
legyenek azzal, hogy mi az egészség és milyen tényezők befolyásolják.
Mire a kábítószerek kérdéséhez érkezünk a gyerekek már
olyan információk birtokában vannak, és olyan képességekkel
rendelkeznek, amelyek segítenek nekik eligazodni a témában
folytatott kényes beszélgetésekben.
A gyerekek,
pedagógusok és szülők közös munkájához ezt a lehetőséget
kínálja az Életvezetési Központ.
A
programok áttekintése
“Figyelek
a testemre”(3 évesek számára)
30 perces
foglalkozás, amely bemutatja a gyerekek számára az emberi
testet, illetve azt, hogy mit jelent egészségesnek lenni. Ennek
továbbfejlesztésére az elkövetkezendő években kerül sor.
“Minden
rólam szól” (4 évesek számára)
45 perces
bemutató, célja az, hogy továbbfejlessze minden gyereknek a
test szépségével és csodáival kapcsolatos értékítéletét,
s közben megismertesse őket annak főbb részeivel is. Minden
gyermek „megvizsgálja” a különböző testrészeket, melyek
az életünkhöz szükségesek.
„Az
én csodálatos testem” (5 évesek számára)
1 órás
program, amely tudatosítani kívánja az emberi test csodáit a
TAM (átlátszó anatómiai bábu), elmesélt történetek, énekek,
audio-vizuális eszközök segítségével. A bemutató a helyes
testtartást, az étrendet, a testedzés és a megfelelő pihenés
kérdéseit hangsúlyozza.
„Az
emberi gépezet” (6 évesek számára)
1 órás
program, amely az érzelmi és fizikai szükségletek tudatosítását,
értékelését hivatott kialakítani. A TAM segítségével
bemutatjuk a főbb szerveket, azok elhelyezkedését és szerepét.
Az audio-vizuális eszközök azt mutatják be, hogy a kiegyensúlyozott
étrend miként látja el a testet megfelelő tápanyagokkal, miközben
a gyerekek magukról is többet ismernek meg a „Szőnyeggyerek”
(anatómiai játék) segítségével. Az egészséges életmód részét
képező testedzés és alvás fontosságát film és bábok erősítik.
„Találkozás
az aggyal” (7 évesek számára)
1 órás
program, melynek során bemutatjuk az emberi agy fontosságát,
hogy hogyan irányítja a testet, a mozgást és a személyiségünket.
A TAM ezúttal azt szemlélteti, hogy az agy ellenőrzi a test
valamennyi részét, illetve az öt érzékszervet. Az agymodell
arról beszél, hogyan őrizzük meg az egészséget, és milyen jó
dolog, hogy mi magunk létezünk.
„Klassz
dolog, hogy én vagyok!” (8 évesek számára)
Másfél órás
program, amely az emésztési rendszerre összpontosít.
Elektronikus modulok azt mutatják be, hogyan történik az ételek
emésztése, illetve a kábítószerek milyen módon változtatják
meg a testünk által végzett munkát. Az audio-vizuális eszközök
azt szemléltetik, hogy mennyire fontos is az, hogy egyénenként
cselekedhetünk, gondolkozhatunk és hozhatjuk meg saját döntéseinket.
„Barátok”
(9 évesek számára)
Másfél órás
program, amely a barátok által, általában a döntéshozatalra
– különösképpen a kábítószer-fogyasztásra – gyakorolt
pozitív és negatív hatást tudatosítja. Elektronikus modulok
azt mutatják be, hogy hogyan történik testünkben az élelemnek,
a víznek és az oxigénnek az egyes sejtekhez történő szállítása
és az emésztőrendszeren áthaladva a kábítószerek miként változtatják
meg a test működését. Szerepjáték és beszélgetés a kortárs
csoport által gyakorolt nyomás ellensúlyozására. Alternatívák
keresése és megtalálása.
„Döntések”
(10 évesek)
Másfél órás
program, amely annak szükségességét hangsúlyozza, hogy a döntéseket
a személyes érdekeink és jó közérzetünk alapján kell
meghoznunk, nem pedig a kortárs csoportok nyomására vagy a reklámok
befolyása alapján. Audio-vizuális eszközök szemléltetik,
hogy a média miként befolyásolja döntéseinket. Filmek mutatják
be, hogy döntéseink milyen módon segíthetik a kiegyensúlyozott
élet elérését.
„Választások”
(11 évesek számára)
Másfél órás
program, amely a kábítószereknek a központi idegrendszerre és
az agyra gyakorolt hatására összpontosít. Az agy különböző
funkcióit az agymodell szemlélteti. Audio-vizuális eszközök
az orvosilag felírt gyógyszerek helyes adagolásának fontosságára
hívják fel a figyelmet, illetve arra, hogy bármely gyógyszer túlzott
adagolása hogyan csökkenti az ítélőképességet, és veszélyezteti
az alapvető életfunkciók megfelelő működését.
„Légy
önmagad!” (12 évesek számára)
Másfél órás
program, amely azokat a problémákat vizsgálja, amelyeket a korábbi
programok vetettek fel, mint pl. a kortárs csoportok hatása, az
önbecsülés, az önmegvalósítás és a test ismerete, de
ugyancsak figyelembe veszi azokat a fizikai és szociális változásokat,
amelyek a fiatal serdülőkben végbemennek.
„A
dinoszauruszok kora” (13 évesek számára)
Másfél-két
órás program az ember immunrendszerének működéséről,
illetve arról, hogy az miként vigyáz a testünkre. A program az
immunrendszert bemutató modulokat használja, és áttekinti a
testünkre leselkedő belső és külső veszélyeket, különös
tekintettel az AIDS-re.
„Vigyázzunk”
(13-15 évesek számára)
Egy „A
dinoszauruszok korá”-hoz hasonló, de az életkornak megfelelően
magasabb szintű program.
|