TATAI
ERZSÉBET Művészettörténeti ismeretek Új tankönyv 9–10. osztályosok számára Tankönyvjegyzéki száma: EC-00 11 01 Megjelent: 2002 B5-ös formátum, keménytáblás, 440 oldal, 376 színes kép ISBN 963 8477 65 2 Ára: tankönyvként 1 700,- Ft - kereskedelmi forgalomban 3 400,- Ft o n l i n e r e n d e l é s Tatai Erzsébet könyve a vizuális művészeti alkotások sajátosságait mutatja be. Felépítése ágazati felosztást követ. Először a gyakorlati célokat is szolgáló tárgyformálással, majd a teret, környezetet alakító művészettel, az építészettel foglalkozik, és ezután a képzőművészetekkel. Közülük elsőként a legabsztraktabb vizuális kifejezési formát, a képalkotást veszi szemügyre, ezen belül lényeges hasonlóságaik miatt nincs élesen elhatárolva a festészet, grafika és fotó; ezt követi a 3 dimenzióban kibontakozó szobrászati alkotások tárgyalása. Végül azok az új műfajok szerepelnek, amelyek nem sorolhatók be a még ma is jól használható, hagyományos kategóriákba. A fejezetek a megértés szempontjából önálló egységet képeznek, ám ez az önállóság viszonylagos, mert az ismétlések elkerülése végett nem foglalkozik minden fejezetben az összes oda is tartozó kérdéssel. Például a teret az épület, a formát a szobor, a színt a kép kapcsán tárgyalja bővebben. A Szakkifejezések magyarázatába csak a könyv megértéséhez szükséges fogalmakat vettük fel. Az időben való tájékozódást az időrendi táblázatok, a keresést pedig a név- és tárgymutató segíti. |
||
TARTALOM |
||
Előszó 1. A művészetről
2. A tárgyak világa
3. Az épület
|
4. A kép
5. A szobor
6. A művészet új műfajai
Névmutató |
|
|
||
K R I T I K A Andrási Gábor EX LIBRIS Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek "Ordnung
muss sein" - rendnek kell lenni, mondta a nagymamám, aki Polly néni-szerűen
szilfid alkat volt, és ezért - a klasszikus pálcát helyettesítendő - mondandójának
lendületes prakkercsapásokkal adott nyomatékot. Rendnek kellene lennie a művészetről
gondolkodásban is, legalább a nap mint nap használt fogalmak szintjén, hogy
azután a különböző problémák megvitatásához legyen közös nyelvünk, szavaink,
amelyek többé kevésbé hasonló dolgot jelentenek a beszélgetés résztvevőinek
és az azt nyomon követni szándékozóknak egyaránt. Míg a nemzetközi szakirodalomban
világos jelentése van az olyan fogalmaknak, mint modernizmus és avantgárd,
mint konstruktív és geometrikus, addig nálunk ezeket egyszerű szinonimákként
alkalmazzák a stílusukra kényes, a szóismétlésektől irtózó szerzők. Ez a könyv
az első lépés lehet a rendetlenül használt fogalmak tisztázása irányában.
És mindjárt itt, rögtön az elején szembekerülünk egy dilemmával. Hogyan lehet
ma egy fogalomtisztázó könyvet írni akkor, amikor a modernizmus utáni paradigma
éppen az eddig alkalmazott fogalmak mögötti jelenségeket kezdi átértékelni,
más fénytörésben láttatni, a közöttük lévő határokat feloldani, történetileg
konstruált voltukat hangsúlyozni? Ámbátor a mi kis kacsaúsztatónkban nem nagyon
akad dekonstruálni való, hiszen itt még az előző, hazai használatra alig felépített,
teoretikusan alig körülhatárolt, valójában "megíratlan" modernista paradigma
utóvédharcai folynak. Ám túl ezen a szakmai problémán: a művészetoktatás valósággal
kiált egy ilyen kézikönyv után. Mégis, nem anakronisztikus manapság definitív
jellegű könyvet írni? Azt hiszem, erre a kérdésre lehetetlen egyértelmű választ
adni. A válasz a szövegben, az előttünk fekvő könyv beszédmódjában van. Nem
explicit módon, hanem a részletekben, az egyes megfogalmazások mögött meghúzódó
döntésekben, a szerző sorozatos állásfoglalásaiban. A dilemmán Tatai Erzsébet
úgy lendült túl, hogy miközben fogalmakat magyaráz és elemez, érzékelteti
azok történeti jellegét, tartalmuk és értelmük változását, azt az érlelődési
folyamatot, mely a kategóriák létmódja volt mindig is. Világossá lesz: a használat,
a kontextus átitatja és alakítja magát a fogalmat is. A felvetésekhez alkalmazkodik
a könyv stiláris rétege és szintaxisa: világos, higgadt, kijelentő, alapvetően
tőmondatszerű. Rendnek kell lenni - mondják a mondatok -, de nem minden áron,
és ezzel szakítanak a Polly néni-féle pálcás módszerrel. A tankönyv nem szentírás,
a szerző nem az egyetlen és örök igazság birtokosa. A szöveg időrend helyett
az egyes témák, alapvető problémahalmazok történeti variációt mutatja be,
járja körbe. Körben jár, de mégsem helyben. A századokon is átívelő funkcionális
és szimbolikus párhuzamokat, hasonlóságokat és azok társadalmi és gazdasági
okait rendeli egymáshoz. Szakít a szépművészeti sovinizmussal és elitizmussal:
tárgyát a vizuális kultúra részeként tételezi, melyben elválaszthatatlanul
vannak jelen a képiség különböző, egymást átható elemei, ahogy írja: "a képzőművészeten
kívül a fogkefe, a Batman, a számítógép, a hirdetőoszlop, a kirakat és a vasutas-egyenruha
is". Nekem ebből a felsorolásból, mi tagadás, Batman tetszik leginkább. Batman
ugyanis művészetbarát: meghiúsítja Szudán ősi kincseinek elrablását egy amerikai
múzeumból. Posztkolonialista nézőpontból csak remélni lehet, hogy időszaki
kiállításon szerepeltek. |
||
|