Főoldal Könyvespolc Társalgó Keresés Könyvajánló
Bachman Gábor
Bak Imre
Csernus Tibor
El Kazovszkij
Fajó János
fe Lugossy László
Konc András
Kőnig Frigyes
Köves Éva
Maurer Dóra
Nádler István
Pinczehelyi Sándor
Roskó Gábor
Szirtes János

 

Csernus Tibor

Született: 1927, Kondoros

Kiállítások:
1964 - Galerie Lambert, Párizs
1973 - Galerie Claude Bernard, Párizs
1989 - Műcsarnok, Budapest


Csernus Tibor történeti jelentősége a magyar művészet számára abban áll, hogy az 1960-as évek során az ún. "posztnagybányai" (azaz sajátosan posztimpresszionista), első sorban Bernáth Aurél által képviselt "látványfestészet" -ből kialakította a Magyarországon ugyancsak sajátosnak tekinthető "szürnaturalizmust". A szürnaturalizmus az akadémikus realizmus és a mágikus realizmus összegzése volt, egy fajta utószürnaturalizmus, mely néhány bravuros formai fogás - kaparás, csurgatás, "cuppantás" stb.- segítségével aztán átmenetet biztosított a pop art, később a hiperrealizmus felé.
Csernus az "Újpesti rakpart" (1957), "Lehel-téri piac" (1962), "Nádas" (1964) és más képeivel iskolát teremtett a nála fiatalabb generáció körében. Párizsba telepűlve, tulajdonképpen francia kortársai előtt, ösztönösen ráérzett az Amerikából induló fotórealizmus és annak sajátos - Caravaggióra, a spanyol mesterekre vagy a franciák közül Louis Le Nain -re és Georges de La Tourra hivatkozó - változatát dolgozta ki. Már ebben a stílusban meglepő feszültség keletkezett a "szürnaturalista" eszközök és a hiperrealista összhatás, illetve a modern témák és az évszázadokkal korábbi fény-árnyék hangulat között. Csernus legújabb képein Hogarth-témákkal szembesűl, de az akadémikus pedantériának vagy a stiláris merevségnek nyomát sem találjuk rajtuk. Az önfeledten zsúfolt jelenetet virtuozitással rokon szabad nagyvonalúság - valamiféle "örök festőiség" - és groteszk drámaiság jellemzi.

Beke László



Komédiások a pajtában,
olaj, vászon, 220X250 cm

« vissza

 
© Európai kulturális füzetek 1999-2006.   Minden jog a szerzőké illetve az örökösöké.