Egy irodalmár viszonya a filozófiához általában nagyon személyes, sok
mindenről árulkodó viszony. Ha a bölcseletet a második számú szerelmének
vagy szeretőjének tekinti valaki (mint ahogy Németh Andor érzésem szerint
annak tekintette), akkor ebből a másodlagosságból egyfajta szabadabb,
oldottabb szellemi kapcsolat szokott következni. Ezt úgy értem, hogy a
magát irodalmárnak tudó értelmiségi, ha filozófiáról ír vagy beszél, nem
érez annyi szakmai kötöttséget, megfelelési kényszert, mint a saját
területén. Ennek hasznos és ártalmas konzekvenciái egyaránt lehetnek.
Hasznosak akkor, ha a megnövekedett belső szabadság olyan felismerésekhez
vagy akár csak új megfogalmazásokhoz vezet, amelyekhez a szakmabeliek
(esetleg éppen a profizmusból eredő vakfoltjaik miatt) nem jutottak el.
Ártalmasak, ha az írói filozofálás irodalmias bölcselkedéssé, vagyis
önmutogató dilettantizmussá fajul. Akár így, akár úgy történjék is a
dolog, az író vagy a kritikus nagy valószínűséggel a világképére leginkább
jellemző gondolatok megfogalmazását bízza a filozófiai vagy a
parafilozófiai diskurzusra.
Nem lehetett ez másként Németh Andor esetében sem. Mielőtt rátérnék azokra
a megjegyzésekre, amelyeket a hagyatékában fennmaradt magyar, francia és
német nyelvű filozófiai tárgyú töredékek kapcsán szeretnék tenni, egy
jóval korábbi, publikált írására utalnék. 1922-ben, a Bécsi Magyar
Újságban recenzeálta Ignotus Olvasás közben című kötetének akkor megjelent Új folyamát. Akkori reflexióit relevánsnak érzem filozófiai
érzékenysége természetének megvilágítása szempontjából is. Harmincegy éves
volt ekkor, túl a világháború, a Monarchia széthullása és a Kommün
történelmi tapasztalatán, kényszerű emigrációban, akárcsak két évtizeddel
idősebb pályatársa, Ignotus. Azok a hiányérzetek azonban, amelyeket a Nyugat főszerkesztőjének írásai kapcsán megfogalmaz, nem csupán nemzedéki
nézetkülönbséget vagy leszámolást, egyfajta "szelíd apagyilkosságot"
fejeznek ki, hanem olyan világszemléleti alapelvekről is tanúskodnak,
amelyek azután pályája végéig elkísérték. Ignotus írni tudását felületes
tűzijátéknak, okosságát meddő elmeélnek minősíti; parádés
érveléstechnikáját nagyjából üres retorikának tartja, amely félelmetes
fegyvertára ellenére nem győz meg senkit semmiről. Ennek a különös
hatástalanságnak nem az az oka szerinte, hogy Ignotus nem nyilvánít
véleményt az általa felvetett kérdésekről. Éppen ellenkezőleg, az a
probléma, hogy ennek a debatternek mindig mindenről van véleménye.
Márpedig, sugallja Németh, akinek mindenről van véleménye, annak valójában
semmiről sincs, s egy idő után nem a mondandója válik lényegessé, hanem
stílusának sajátos egyedisége.
Ezekben a kritikai megjegyzésekben nincsen sok újdonság, a tízes években
többen és több oldalról is megfogalmaztak hasonló bírálatot arra
vonatkozólag, amit az ignotusi mentalitással azonosítottak. Németh Andor
cikkének érdekességét inkább az adja, amit a kárhoztatott életfelfogással
és irodalmári attitűddel szembeállít: az "abszolút író" eszménye.
"Melyik az a kvalitás," - kérdi - "melynek megléte felér azzal az isten
áldotta minden gazdagsággal, melyben Ignotus bővelkedik? Az az írás mögött
rejlő, a szavak jelentésén túl levő, csak másodsorban éreztetett, e minden
igazi dadogásból is kiérződő abszolútum, mely készteti az írót, hogy
fokozza a hangját, ha kínlódva, ha vergődve is, mert hírt kell adnia
valamiről, ami elmulaszthatatlan. Mert az abszolút író is szolga, de nem a
saját anyagának, hanem a kialakulóban levő eszméknek a szolgája, bábája és
anyja egyszerre: azok vajúdását segíti elő, miközben maga is vajúdik. Ami
nem ez: az ékesszólás, gyakorlat és széljegyzet."
Miért gondolom azt,
hogy ezek a vallomásos sorok fontosak Németh Andor és a filozófia
viszonyának megértése szempontjából? Mindenekelőtt az abszolútum, valamint
a hit és a meggyőződés jelentőségének hangsúlyozása miatt. Ezeket az
értékeket, amelyeket a cikk végén "spirituális intuíciónak" nevez és
nyilvánít Ignotus alkatából hiányzónak, egyértelműen a szélesebb
tömegeknek az adott történeti szituáció által kitermelt szükségleteivel
hozza összefüggésbe, és szembeállítja a puszta esztéticizmussal. Meglehet,
hogy az avantgárd iránti vonzódása is szerepet játszott
kultúraszemléletének ilyetén alakulásában; bár az sem elképzelhetetlen,
hogy fordítva kell elképzelnünk a dolgot: lehet, hogy a "lényeglátás",
az abszolútum nyers, robbanásszerű megnyilvánulásai iránt érzett csodálata
vezette el az avantgárdistákhoz.
Kéziratos filozófiai jegyzetei, amelyekről a magam részéről csak anynyit
tudok biztonsággal állítani, hogy életének utolsó évtizedében, s nagy
valószínűséggel a negyvenes évek végén születtek, hasonló szemléleti
alappillérek meglétéről tanúskodnak. Ránk maradt például egy francia
nyelvű tanulmány (feltehetőleg egy egész könyv) vázlata Les philosophes et
l'homme moyen címmel. Saját jellemzése szerint "néhány paradox filozófiai
attitüdöt" kíván vizsgálni, kiindulva Georges Bataille-nak a "belső
tapasztalatra" vonatkozó koncepciójából, Kierkegaard-nak mint az
egzisztencializmus ősének példáján át a heideggeri semmi-fogalomig; majd
az egzisztenciális ontológia elemzésétől Sartre és Camus nézeteinek
tárgyalásához akar eljutni. Az esszé második részében (az előző témáktól
és gondolkodóktól jellemző módon élesen elválasztva) következnék az
elkötelezettség filozófiáinak analízise. A főszereplők itt Malraux,
Koestler és Lukács. A Condition humaine írójával kapcsolatos véleményéről
semmit sem tudunk meg; Koestler problémáinak elemzését érdekes módon a
freudi "óceáni érzés" jegyében végezné el, ami már elárul valamit a
tervezett értekezés gondolatmenetéről. Végül pedig Lukácsnál ? teljesen
logikusan ? az individuum és a kollektív morál konfliktusát helyezné a
középpontba. A harmadik részben a keresztény egzisztencializmus nagy
témáit venné sorra, nevezetesen Gabriel Marcel remény-fogalmát, a velünk
születetett tudás vagy az isteni jövőbelátás (prescience) kérdését
Bergyajev, Buber, Max Brod és Ernst Bloch kapcsán, illetőleg a nyelvnek
mint az igazság eszközének eszméjét Brice Parrain munkáiban.
Mint látjuk, nagyszabású és - enigmatikus pontjaival együtt - az adott
időszakban teljesen korszerű elképzelés volt ez; csak sajnálhatjuk, hogy
nem valósult meg. (Feltételezem, hogy 1945 és 1947 között írhatta ezeket a
sorokat, és a könyv megírását talán Magyarországra való hazatérése
hiúsította meg. A töredékek között szereplő Compte-rendu d'une discussion egy 1944 márciusában lezajlott vitát ismertet, amely éppen Bataille
tapasztalat-koncepciója körül zajlott; Sartre pedig még egyértelműen Az
undor, valamint A lét és a semmi szerzőjeként szerepel nála. Tehát fel sem
merülhet, hogy átsorolódjék az elkötelezettség-problematikába, amelynek a
negyvenes évek végén már első számú szószólója; Camus is csak az 1942-es
Sziszüphosz mítoszának írójaként tűnik fel.)
Itt és most azonban leginkább a cím és a néhány soros tartalmi
összefoglaló által sugallt érdeklődési irány foglalkoztat bennünket.
Németh számára a filozófia alapkérdése nyilvánvalóan az, hogy mit képes
adni a tömegeknek, az "átlagembernek". Számtalan olyan megjegyzését
tudnánk idézni, amelyben kifejezi idegenkedését az értelmiségi elitizmus
minden formájától. Ugyanakkor változatlanul az abszolútum iránti igény
elementáris voltát hangsúlyozza, amelyre a szellem emberének (vagyis nem
feltétlenül csak a filozófusnak) választ kell adnia. Akárcsak 1922-ben,
most is úgy érzi, hogy a társadalmi és gazdasági rend átalakulásának
előestéjét éljük, ennek megfelelően újra kell gondolnunk a múlt által ránk
hagyományozott értékeket. Idézem: "A tudattalanba lefojtott igények a
felszínre bukkannak. Meglepő igény mutatkozik az abszolútum iránt. A
szükséglet tagadhatatlanul jelen van. Mármost a filozófusok által javasolt
megoldások túlságosan elvontak, túlságosan ezoterikusak ahhoz, hogy
elérhessék a tömegeket. Ennek következtében az említett szükséglet
kielégítetlen marad, és a tömegek spirituális törekvései az elérhető
szellemi irányítás híján beleömlenek a politikába, amely minden jogosult
és jogosulatlan remény letéteményese lesz." Németh Andor világlátásának
erővonalai tehát nagyjából ugyanott húzódnak, mint a húszas évek elején
(itt-ott persze a szemléletmódosulásra is akadnak jelzések, erre később visszatérek). Az Ignotus-cikkben a családját kiirtó német tanító esete már
azt példázta a szemében, hogy a tömegemberben lefojtott tektonikus erők
kitörése a nagy történelmi változások előjele. Ignotus szerinte éppen
azért vált alkalmatlanná a szellemi irányító szerepére, mert nincs
kapcsolata a tömegnek, az átlagembernek a transzcendenciára irányuló elemi
erejű igényeivel. A negyvenes évek főbb filozófiai törekvéseivel hasonló a
problémája: elitisták, elvontak és ezoterikusak, s ezzel a tömegeket a
politika karjaiba taszítják. Azzal, hogy nem teljesítik a hivatásukat
(vagyis az abszolútum közvetítését a tömegek felé), egyfajta árulást
követnek el: az átlagembert kiszolgáltatják mindenféle politikai
manipulációnak.
A befejezetlenül maradt vita-beszámolóban szintén a "banális tömeg"
transzcendencia-igényének lefitymálása háborítja fel a legjobban. Ez a
gőgösen elitista magatartás szerinte annak az implicit beismerése, hogy
"ezeknek az uraknak a tevékenysége társadalmilag teljesen hatástalan". A
filozófusoknak semmiféle jogalapjuk nincs arra, hogy "szociális
kalóriák" szerint mérlegeljék a szellemi problémákat, ítéletet mondva
arról, hogy melyik társadalmi osztálynak milyen szellemi igényei lehetnek.
Ez a magatartás ellentétes a haladás bármiféle eszméjével, mondja; ezért
azután az egész vitában van valami félelmetesen anakronisztikus.
Megállapíthatjuk az eddig mondottak alapján, hogy Németh Andor lényegében
kívülről közelít a filozófiához. Biztosan tudja, hogy mit vár el tőle, s
hogy melyek azok a területek, ahol a filozófia illetéktelen betolakodónak
számít. Ebből a szemszögből, vagyis az abszolútumhoz, a transzcendenciához
való viszonyuk alapján értékeli a német és a francia egzisztencializmus
vezéralakjait. Heidegger, véli, lényegében ugyanúgy jár el, mint Georges
Bataille: egy, lényege szerint a vallásos hit talaján létrejött affektív
attitűdöt, vagyis a lelki üdvéért küzdő keresztény szorongását
abszolutizálja, kiemeli az emberi történelemből, ugyanakkor pedig
megfosztja vallási jelentésétől. A német filozófust persze nagyra tartja
Németh, érezhetően súlyosabb jelenségként értékeli, mint a sokoldalúbb,
színesebb tehetségű, de helyenként szerinte nem elég mélyre ásó Sartre-ot.
Gondolkodásának alapvető buktatóját azonban ismét csak az átlagemberhez
való viszonyából vezeti le. Nagyszerűnek tartja a Mitsein, az Etre-avec fogalmának bevezetését, amely lehetővé teszi, hogy a magányos tudatból
kiinduló filozófiák helyett minden Dasein, azaz jelenvaló lét konstitutív
részének tekintsük a Másikat. Másfelől úgy látja, hogy Heidegger megveti a
Mitseint mint egzisztencia-móduszt, hiszen azt állítja, hogy amennyiben a
Dasein nem hanyatlik bele a Manba, vagyis az akárkibe, akkor a létezés
egyetlen lehetőségeként a szorongás marad meg számára. Németh szerint
Heidegger "inautentikusnak" nyilvánítja a Mitseint, az Együttlétet,
mégpedig azért, mert Pascal és Kierkegaard értékein keresztül közelíti
meg, egyidejűleg azonban kivonja belőle azt, ami náluk alapposztulátum: az
individuum természetfölötti finalitását. Ez az értelmezés a mai
Heidegger-szakirodalom tükrében aligha lenne elfogadható, mint ahogyan azt
is tudjuk ma már, hogy az eigentlich-uneigentlich kategóriapáros
visszaadása az autentikus-inautentikus kifejezésekkel, ami a francia
hagyomány részét képezte, erősen torzító interpretációkhoz vezetett.
Németh kommentárja ennek ellenére nem nevezhető egyszerűen tévesnek, és
nagyszerűen mutatja a Heidegger-recepció egyik lehetséges arculatát a
háború utáni években.
Másutt, a Szorongó szabadság címet viselő fragmentumban, ahol magyarázatot
keres az egzisztencialista filozófia térhódítására, szintén utal arra,
hogy ezek a filozófusok, éppen a szorongás fenoménjének kiemelésével,
megérintettek valamit, ami széles tömegeket foglalkoztat. Szakfilozófiai
szempontból is releváns problémát vet föl, amikor megkérdezi: hogyan
válhatott a szorongás, ez az instabil pszichikai állapot egzisztenciális
determinánssá a filozófiai nyelvben? A kérdés jogos és az általa adott
válasz is pontos. Némethnek nyilvánvalóan igaza van abban - ha ez nem is
falrengetően új felismerés -, hogy a szorongás Kierkegaard-nál lesz
filozófiai fogalommá, s hogy a XX. századi úgynevezett "egzisztencialisták" az ő nyomdokain járnak, amikor újabb és újabb
összefüggésekbe ágyazva építik be rendszerükbe ezt a lelkiállapotot.
Mindazonáltal meg is elégszik ennek megállapításával; szemmel láthatóan
nem tartja szükségesnek, hogy elemezze azokat a funkcióváltozásokat,
amelyek a szorongás fenoménjét érintik a dán filozófus kései utódainál.
Ezeknél a valóban filozófiatörténeti szakkérdéseknél sokkal jobban izgatja
az a feltételezése, hogy a filozófiai tradíció egyik alapeleme, a
mindennapiság, az átlagember, a nyájszerűség megvetése milyen
torzulásokhoz vezet az érintett gondolkodóknál. Hiába tapintottak rá
széles társadalmi csoportok közérzetének alapstruktúrájára, a humanitás, a
technika és a kereszténység értékeinek egyidejű megrendülésére, mégsem
képesek utat találni hozzájuk. Vajon miért nem képesek lemondani a
filozófia élvonalába tartozó értelmiségiek erről az elitizmusról,
kérdezhetné Németh, amikor pedig nyilvánvaló, hogy az általuk
megfogalmazott problémák gyökere a tömegekével közös életvilág talajában
gyökerezik?
Nos, amikor szerzőnk ez utóbbi jelenségre akar magyarázatot találni, akkor
egyértelműen az író vagy az újságíró diskurzusára vált át. Rendkívül éles
szemű megfigyelő és jó emberismerő lévén általában rátapint a górcső alá
vett gondolkodó emberi gyengéire. Heideggert például annak a fotónak az
alapján jellemzi, amelyet egy francia hetilap közölt a hátizsákkal és
hegymászóbottal felszerelkezett filozófusról, hegyvidéki villája előtt.
Alighanem igaza van, hogy maga Heidegger szeret ebben a filiszteri pózban
mutatkozni a nyilvánosság előtt, s hogy ez összefügg filozófiájának
bizonyos sajátosságaival. Ebből némi rosszmájúsággal azt a következtetést
vonja le, hogy a nagy gondolkodó igazi miliője egy német egyetemi város
felsőbb köreinek, "Herr Doktornak és Frau Ratnak" a világa, akik mindent
elítélnek, amiről nem tudják, hogy micsoda. Mint írja, "ez a gondolkodó,
aki mély meglátásaival és szellemi szabadságával a preszókratikus
filozófusokra emlékeztet, végeredményben csak egy német kispolgár, akiben
mélyen gyökeret vert az az igény, hogy legyen mitől félnie". Sartre
ugyancsak megkapja a magáét több helyen és többféle formában. A
legsúlyosabb horogütés természetesen az a kézirat, amelyben Németh A lét
és a semmit egyfajta erotikus regényként értelmezi, az en-soi és a pour-soi szerelmi kalandjainak leírásaként, mint azt Tverdota György
bemutatta egyik tanulmányában. [1] (Zárójelben jegyzem meg, hogy Németh
alapvetően téved, amikor Sartre filozófiai koncepcióját úgy foglalja
össze, hogy az a pour-soi arra irányuló vágya, hogy ismét en-soi legyen.
Ez a vágy valójában az en-soi-pour-soi létezésre irányul, vagyis arra,
hogy a "réalité humaine" ens causa sui-vá váljék; erre használja Sartre
a passion inutile kifejezést. Enyhén szólva merész állítás az is, hogy a magában-való és a magáért-való párhuzamos kettőssége megfelel a hegeli
idő-tér kategóriapárosnak. Általában véve pedig megállapíthatjuk, hogy
Németh Hegel modernizált változataként olvassa Sartre művét, ami főleg
azért problematikus, mert jóval kevesebb figyelmet szentel a sokkal
fontosabb Descartes-Husserl filiációnak). Sartre gondolkodói alkatában
alighanem az bosszantja a legjobban, amit egyfajta affektált
pesszimizmusnak érez, vagyis a nausée, a létezéstől való undor
atmoszférájának irodalmi megjelenítése. Regényhőséről, Roquentinről egy
helyütt megjegyzi: "Lehet, hogy egyszer szarba markolt, és attól sokkot
kapott", A lét és a semmit taglalva pedig nem minden irónia nélkül
konstatálja, hogy a francia bölcselő "még a segglyuknak is metafizikai
értelmet ad". Ezzel - valószínűleg szándékán kívül - azokat az
egzisztencializmus elleni támadásokat visszhangozza, amelyek ezt a
filozófiai irányt nemes egyszerűséggel "a szar metafizikájaként"
határozták meg.
A szorongó szabadság című töredék végén feltárja ennek a
diskurzusváltásnak a szemléleti hátterét. Ezt írja: "Minden filozófiai mű
kérdésekre válaszol. Kérdés és válasz túlmegy a szerző személyén. A
kérdéseket a tudomány vagy a bölcselet veti fel fejlődésének kritikus
pillanataiban. A szerző tolmácsa a válságnak. (...) Minden filozófiai
műnek szabatosan elhatárolható tárgya van. A bölcselkedőnek vele való
birkózása tárgyilagos. (Ezután franciául folytatja.) Ám terve mögött
meghúzódik egy másik, ezúttal teljesen személyes terv; önmaga terve,
amelynek szempontjából a könyv tárgya csupán ürügy; önmaga
kinyilvánításának, önértéke bizonyításának szükséglete. Vagyis minden
filozófiai műben van egy tematizált tárgy, valamint - Sartre kifejezését
használva - a személyes hatalomakarás nem-etikus kinyilvánítása." Ezek
után térne rá annak kifejtésére, hogy "mi a személyes hozadéka Sartre-nak
a létbölcselet tézisei körül". Láthatjuk: Németh Andort, az írót nem
annyira a filozófia érdekli, mint a filozófiát előállító személy
karaktere, individuális motivációja. Ezért hálás téma számára Kierkegaard,
akinél a tematizált tárgy valóban elválaszthatatlan a legbensőbb
személyességtől. Befejezésként hadd idézzek fel egy mozzanatot abból a
kéziratból, amelyben Kierkekaard és Regina Olsen kapcsolatát elemzi,
bírálva Lukács ugyancsak erről szóló ifjúkori esszéjét. Lukács fiatalkori
drámakönyvéből idézi azt a megállapítást, hogy csak az lehet tisztességes
ember, "akinek valami - mindegy, hogy mi és hogy miért - fontosabb
mindennél, még az életénél is". Okkal feltételezhetjük, hogy az
Ignotus-cikk idején még maga is ezt vallotta. A datálatlan, de nyilván
évtizedekkel későbbi kéziratban viszont már a következő rezignált
lábjegyzetet fűzi ehhez a riasztóan formalista morális elvhez: "Sajnos,
ma már ezt az axiomát sem fogadhatom el, bármily általános is az". Fél
évszázad történelmi tapasztalataival gazdagabban kimondhatjuk:
szerencsére, hiszen máskülönben aligha rezonált volna ennyire érzékenyen
korának legjelentősebb filozófiai áramlataira.
Jegyzetek
1 Tverdota György: Németh Andor és a francia egzisztencializmus. Literatura, 2001/ 2-3. 316.