1. Syberberg másik magnum opusa Wagner Ringjének
filmadaptációja. Szintén hétórás,
s természetesen négy részbôl áll. A Ring
és a Hitler egyes részei megfeleltethetôek egymásnak
(errôl majd egyszer részletesebben, nem zárójelben,
nem lábjegyzetben). A nem-filmben igen nagy hangsúly helyezôdik
a Wagner nélkül nincs Hitler gondolatára, maga
a rendezô pedig többször úgy nyilatkozott, hogy Hitlert
csak Wagner segítségével lehet legyôzni.
2. Erich Fromm egy fontos és alapos tanulmányában
egyrészt kitér arra, hogy a szar, szaros
kifejezések használata mennyiben specifikus a nekrofil személyiségeknél,
másrészt elemzi, hogy Hitler milyen értelemben nekrofil.
Fromm egyáltalán nem esik a pszichológiai redukcionizmus
szokásos túlzásaiba; nem éri be annyival, hogy adjon
Hitlernek egy pofont: Bizonyos szempontból Hitler olyan volt, mint
a nagyhatalmak sok <normális> vezetôje, és meglehetôsen
képmutató dolog háborús politikáját
egyedülállónak minôsíteni, mindazt tudva, amit
a feljegyzések szerint más hatalmas nemzetek tettek. Akkor
hát? Fromm szerint Hitlerben nekrofíliája egyedülálló,
vagyis esetében az az aránytalanság sajátos,
amely az általa elrendelt rombolás és a rombolás
valóságos indítékai között van.
Ugyanakkor nem véletlenül na erre
majd mindjárt visszatérek idézném Rüdiger
Safranski félelmetesen okos Schopenhauer-biográfiáját.
A következô részletet akár Frommnak szóló,
kicsit igazságtalan, de feltétlenül jogos oldalvágásként
is értelmezhetjük, kirohanásként mindenféle
redukcionizmus ellen. Korunk fejlett magyarázatkultúrája
aggasztó szürkezónában operál: a magyarázat
és a megbocsátás átmenetei elmosódnak. ...
A radikális gonosz létezésénél ma már
nem lehet csak úgy egyszerûen megállni. (A Hitler-jelenséget
például meg kell magyarázni: mostoha gyermekkor, nekrofília,
kispolgári szorongások, tôkeérdekek, modernizációs
sokk stb.) És most a véletlenrôl. Mindamellett
nem új a felmentô magyarázatnak ez a kultúrája.
Már korábbi évszázadokban is szívesen fogta
össze a metafizikai igény szükségszerû létté,
kozmosszá a létezôt. ... Diderot-nak is a legádázabb
támadásokat kellett eltûrnie, mert a véletlent a
világ közepébe merte állítani. Akkor már
szívesebben láttak volna egy ördögöt, mert a maga
módján az kiszámítható, szükségszerû,
következetes (Sade márki nagyon szuggesztíven fejtett ki
egy ilyen <negatív> teológiát). ... A hit a megmagyarázhatóság
hipotézisévé szekularizálódott.
3. Ténylegesen viszont nem ezt teszi, hála az
égnek, hanem nem-filmet készít, figyel a beállításokra,
a szövegalámondásokra, az offra.
4. No de, újólag: ki Hitler és kié
Hitler? Revelatív volt pár évvel ezelôtt arról
olvasni, hogy milyen találó Sztálinra Buharin megjegyzése
Dzsingisz kán telefonnal , míg Hitlerre elég
nehéz lenne bármi effélét ráaggatni. Valóban,
Hitler sokkal modernebb, elôkép nélkülibb, esztétikailag
megformáltabb. Ehhez persze hozzátartozik a banalitás,
az annyit emlegetett nyárspolgáriság bár
itt többnyire feledésbe merül, hogy Hitler olyan nyárspolgár,
aki elhatározta, hogy soha többé nem lesz az.
5. Szokás megfeledkezni arról, hogy a modernitás
többször fejezôdött be; éppúgy, amiként
csak többszöri nekirugaszkodásra kezdôdött el. Végállomás
Hitler is. Ha feltennôk, hogy a modernitás, mondjuk, végtelen
projektum, akkor azon nyomban érdemes rákérdezni (ahogy
a projektumgondolat elsô megfogalmazója meg is tette): mennyiben
nivellálható a modernség, mennyiben csupán végsô
szakasza az archaikus mitologémák felbomlásával
elkezdôdött racionalizálódási folyamatoknak?
6. A támadások egy része igen nívótlan
volt (Ugye Franz Josef Strauss pénzelte a filmet? stb.). Syberberg odavágta
az egyik kiabáló debattôrnek: Ha mindenkiben rejtezik egy
kis Hitler, akkor magának jókora jutott.
Crux philologorum:
Erich Fromm: Adolf Hitler: a nekrofília klinikai
esete. In: 2000, 1994. júl. és aug.
Arbeitsheft Film Hauser 1. Carl Hauser Verlag, MünchenWien,
1980.
Miskolczy Ambrus: Gondolatok a könyvtárról.
In: 2000, 1997. dec. és 1998. jan.
Ormos Mária: Hitler. T-Twins, 1993.
Rüdiger Safranski: Schopenhauer. Európa,
Bp., 1996.
Valamint Ágoston (Szt.), Kertész Imre, Ernst
Nolte, Albert Speer, Szilágyi Ákos, Hayden White, Rainer Zittelmann.
És sokan mások.
Ceterum censeo Carthaginem esse non delendam.